Toon posts:

[SCSI] probleem Asus P2B-S en Quantum Atlas IV

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn Asus P2B-S met onboard SCSI controller (Adaptec AIC 7890), herkent mijn Quantum Atlas IV HD niet meer. Na het flashen van de bios (nu versie 1012) is dit probleem opgetreden. Er hangt tevens een Maxtor IDE HD in die wel naar behoren werkt.

Wanneer ik opstart geeft de pc de volgende foutmelding: "no scsi boot device found" en "no scsi bios installed", om vervolgens te booten vanaf de IDE schijf. De SCSI bios is naar mijn weten wel aanwezig, aangezien deze optie tijdens het opstarten wordt weergegeven ("press ctrl + a for scsi bios" o.i.d.). In deze bios wordt geen enkel scsi device herkend, terwijl de SCSI schijf op ID#1 gejumpert staat.

Wie kan me helpen in deze zaak, want ik heb bijna alles geprobeerd en nagezocht. Het enige wat ik me kan bedenken (en ik hoop dat ik daarin ongelijk heb...), is dat mijn SCSI schijf de geest heeft gegeven... :'(

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2004 21:33 . Reden: typo ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hang er eens een andere SCSI schijf in, of desnoods je bestaande even op de 2e aansluiting op je mobo aansluiten en kijken wat hij doet :)

Verwijderd

Topicstarter
Een andere SCSI schijf heb ik helaas niet voorhanden, en op de tweede aansluiting heb ik hetzelfde probleem.

Ter verduidelijking: het gaat om de 68pins Ultra2 en 68pins Wide SCSI aansluitingen waarop ik het geprobeerd heb, ik heb geen apparaten voor de 50pins controller die ook op het mobo zit.

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:05

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

De schijf spint wel op? Dan kom ik op voorhand niet verder dan het bij SCSI bekende zegswijs '90% van de problemen zijn kabelproblemen, de overige 10% terminator problemen'.
Er is echt helemaal niets veranderd na die nieuwe bios? En die bios is echt helemaal bedoeld voor jouw moederbord, dus met onboard SCSI? Zo ja, zijn misschien de defaults ingesteld en staat default SCSI uit?

Specs ...ik doe er niets meer aan.

Verwijderd

Topicstarter
De schijf spint idd niet meer op. En ik heb de juiste bios voor mijn moederbord gebruikt. SCSI staat aan in de bios. Wat bedoel je precies met kabelproblemen (storing o.i.d.?)? Ik heb de LVD en de SE terminator aanstaan.

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:05

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Als de schijf niet meer draait kan de voedingconnector losgeraakt zijn of defect. Met kabelproblemen bedoel ik inderdaad (net) niet goed vastzittende connectoren, kabels en terminator :) In de praktijk is de gemiddelde SCSI kabel/connector erg gevoelig voor storingen als 'ie een paar maal wordt in/uitgeplugd.
Als je naast de nieuwe bios echter niet de kast open hebt gehad, lijkt het mij echter erg toevallig als het juist op dit moment gebeurd.
Zit er ook een instelling in die (nieuwe) bios omtrent het drive ready signaal of spinup at first access misschien? Dat (in oudere disken nog gebruikelijk) signaal kan er voor zorgen dat de disk pas gaat draaien zodra je 'm probeert te benaderen.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

Verwijderd

kun je nog terugflashen naar je oude BIOS?

Verwijderd

Topicstarter
Terurgflashen is helaas geen optie, omdat de pc mijn 80gb IDE HD dan maar voor 32 GB herkent. Ik heb inderdaad wel de schijven er even uitgehad, dus ik zal nog eens kijken naar de bekabeling.

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-03 08:58

FastBunny

Give it the Works !

Verwijderd schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 17:37:
Terurgflashen is helaas geen optie, omdat de pc mijn 80gb IDE HD dan maar voor 32 GB herkent. Ik heb inderdaad wel de schijven er even uitgehad, dus ik zal nog eens kijken naar de bekabeling.
Probere het toch eens, als je niet hoeft te booten van die harddisk ziet Windows of Linux hem wel als een 80Gb harddisk namelijk :) En dan weet je ook zeker of dat het probleem is, tevens moet je bij de Biossen erop letten dat het een bios is voor het exacte model, dusmet de S erachter voor de SCSI ondersteuning :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

Een PCI-IDE-controller is niet zo duur meer, dus als het echt moet..
Asus P2B biosversie 1014.003 had wel ondersteuning voor harddisks met een capaciteit van meer dan 64GB (maar minder dan 128GB).

Heeft de P2B-S ook een 1014 versie?

Verwijderd

Meest recente bios voor de P2B-s : ftp://ftp.asuscom.de/pub/...i440BX/P2B-S/1014s_03.zip

Het is miz absoluut de moeite waard om deze laatste bios te gebruiken, mijn oude p2b-s had daarna minder scsi problemen (onnodig scannen van de bus) en maakte bv eindelijk het opstarten via het toetsenbord indrukken(spatiebalk) mogelijk, daarvoor werkte dat niet goed.
Maar ook de "resume old state na power failure" werkte ineens goed en betrouwbaar.
Verder heb je hem idd ook nodig voor schijven groten dan 64 GB (en kleiner dan 128) en voor de laatste PIII-1100 Mhz.

Verwijderd

De laatste opmerking is natuurl;ijk niet waar, sorry.
Er past uiteraard helemaal geen pIII-1100 op een p2b-s, ik was wat dat punt betreft in de war met mijn huidige p3b-f. 8)7

Er was overigens destijds ook een losse scsi bios voorhanden, ik meen versie 3.11 maar weet niet helemaal meer zeker, het kan ook 2.20 geweest zijn.
Als je wilt kan ik wel op mijn oude cd's zoeken, als het meezit staat ie nog ergens erop...

Verwijderd

Topicstarter
Even een update in alle Sinterklaasdrukte: ik heb de oude bios er maar eens tegenaan gegooid, maar dat mocht helaas niet baten. De nieuwste 1014s beta 3 bios staat er nu op en dat lijkt ook niet te helpen. Ter verduidelijking, de pc moet booten vanaf de IDE schijf, de SCSI schijf dient voor opslag van gegevens. Met het updaten van de bios naar 1014s beta 3 is de SCSI bios op versie 3.10 gekomen.

Ik vrees toch echt dat de SCSI schijf dood is, ga het nog eens proberen met een nieuwe kabel. Mocht iemand nog aanwijzingen hebben, dan hoor ik het graag. Bedankt tot zover!

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2004 17:13 . Reden: typo ]

Verwijderd

Kun je voor je SCSI-schijf niet een "spin-up" instellen in het de SCSI bios? Misschien was dit eerder wel ingesteld maar door de flash weer default uitgezet.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen "spin-up" funtie kunnen vinden in de bios...

Verwijderd

clear cmos of setup defaults laden voor je je bios flashed ?

Verwijderd

Topicstarter
Het heeft even geduurd, maar ik heb nu een tweede scsi schijf, en die werkt perfect... Ik mag dus concluderen dat mijn oude schijf kapot is :'( Toch bedankt voor de hulp!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:20
Dat kan gebeuren als je tijdens het flashen van SCSI bios de apparaten niet loskoppelt. Is mij namelijk ook een keer gebeurd en ik altijd maar denken waarom adaptec dat altijd zegt in de instructies voor het flashen.
Voortaan apparaten los als je flashed
Pagina: 1