Incapabele reactieschrijvers op de frontpage

Pagina: 1
Acties:

• Maarten21
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01:14
Ik erger me gigantisch aan analfabeten die niet correct kunnen/willen spellen of grammaticaal gehandicapt zijn!
"Hun zijden dit"
"beter als dat"
"Er word bedoelt"

Het lezen van reacties op bijvoorbeeld het nieuws op de frontpage is hierdoor bijzonder irritant.
Sommige mensen denken: "Lekker boeiend, ik lees er wel overheen, niet zo zeiken". Maar ik denk dat dit soort posts Tweakers.net als serieuze site schaden. Niet alleen de nieuwsposts van de redactie zorgt voor het imago van Tweakers.net, maar zeker ook de reacties van incapabele schrijvers.

Wat kan je hier verder aan doen?
-Een eenmalige spelling/grammaticacontrole bij het plaatsen van een bericht (wat veel neem ik aan veel load kost en niet altijd even effectief is)
-'Veelplegers' hierop aanspreken en indien noodzakelijk geen reacties laten posten of hun reacties standaard wegmodden
-Frontpage-moderators deze posts laten verbeteren, of wegmodden (wat veel mankracht kost)

Hebben andere mensen hier een mening over?
Ben ik de enige die me hier aan erger?
Wat vindt de redactie?

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:53

Klippy

Still Game

Het eerste dat me eigenlijk opvalt is de enorme hoeveelheid fouten die je zelf maakt.

Zit hier echt sommige zinnen 2x te lezen voor ik ze begrijp en dat meen ik, ik zit niet te zeiken omdat jij erover begint.

Verder vind ik het meevvallen in het nieuws. Iedereen maakt wel eens een foutje en als er nog fouten instaan wordt er hier wel op het forum een berucht over geplaatst.

Maar heb je het nu over de nieuwsposters of over de reacties?

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-03 13:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Van mij mag er gerust een modpuntje '-1, spelling/schrijfstijl' bijkomen. Natuurlijk kan iedereen eens een spel of schrijffoutje maken, maar aan voorbeelden zoals je ze aanhaalt erger ik me ook altijd dood. Als ik toch toevallig een reactie erop plaats dan zeg ik er wat van, maar het gaat me te ver om er in het topic alleen een reactie op te plaatsen.

Het is een Nederlands forum, je mag verwachten dat we allemaal Nederlands kunnen schrijven, zo niet, dan maar terug naar de lagere school. In de tussentijd mogen ze van mij gerust slechte karma krijgen.

@Klippy: ik zie het niet? Alleen in 'veel neem ik aan veel load kost' staat een keer veel te veel.

[ Voor 19% gewijzigd door Maasluip op 14-03-2005 15:51 ]

Signatures zijn voor boomers.

• Adagio
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-03 16:39
Maarten21 schreef op maandag 14 maart 2005 @ 15:37:
Het lezen van reacties op bijvoorbeeld het nieuws op de frontpage is hierdoor bijzonder irritant.
Sommige mensen denken: "Lekker boeiend, ik lees er wel overheen, niet zo zeiken". Maar ik denk dat dit soort posts Tweakers.net als serieuze site schaden. Niet alleen de nieuwsposts van de redactie zorgt zorgen voor het imago van Tweakers.net, maar zeker ook de reacties van incapabele schrijvers.

Wat kan je hier verder aan doen?
-Een eenmalige spelling/grammaticacontrole bij het plaatsen van een bericht (wat veel neem ik aan veel load kost en niet altijd even effectief is)
-'Veelplegers' hierop aanspreken en indien noodzakelijk geen reacties laten posten of hun reacties standaard wegmodden
-Frontpage-moderators deze posts laten verbeteren, of wegmodden (wat veel mankracht kost)

Hebben andere mensen hier een mening over?
Ben ik de enige die me zich hier aan ergert?
Wat vindt de redactie?
Pot-en-ketelkwestie? :)

Agree to disagree... | Sort that one out!

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Dat '-1 spelling'-idee is al vaker voorbij gekomen.

Over het algemeen zijn dergelijke bedroevende posts sowieso niet van al te hoog inhoudelijk niveau en worden ze dus toch onder de +2 gehouden. Je standaardniveau voor reacties op +2 zetten in plaats van +1 kan dus al veel schelen. Desondanks ben ik zelf ook van mening dat 'geen aandacht besteden aan je spelling' best wel ietsje harder bestraft mag worden

Het lijkt me ook niet nodig om nu massaal naar spelfouten in de TS te gaan speuren ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Yoeri op 14-03-2005 15:49 ]

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

Verwijderd

beetje kinderachtig om de TS nu aan te gaan vallen.... ik vind zijn topic best leesbaar.

en hij heeft een punt. Ik kom al 5 jaar op Tweakers en vooral de laatste 2 jaar is het niveau van schrijven erg steil omlaag gegaan.
Als ze op school niet meer leren spellen, misschien moeten we hier dan wat sturen? Echt waar, "heeft met een d" is een fout die dyslecten niet maken hoor (dus dat is geen excuus). En ik ken genoeg dyslecten die bijna geen spelfouten maken omdat ze dat gewoon compenseren met iets beter de tekst controleren voordat ze op Send raggen.

Verwijderd

Er wordt over dit onderwerp al uitgebreid gediscussieërd in dit topic: Spelling (onleesbaar)

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:35

Standeman

Prutser 1e klasse

Alle mensen met dyslectie naar -1 modden \o/

Echt wel een goed idee!

Ik zeg: gewoon alle grammaticaal gehandicapten weren van tweakers net.. abbo of niet! Dat zinnetje is nu ook weer niet nodig, omdat je er mensen mogelijk mee kan kwetsen.

[ Voor 63% gewijzigd door Harm op 14-03-2005 16:41 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-03 10:35

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Standeman schreef op maandag 14 maart 2005 @ 16:30:
Alle mensen met dyslectie naar -1 modden \o/

Echt wel een goed idee!
Dat is een verdomd beroerd idee. Het is me al een paar keer opgevallen dat de echte dyslecten een stuk minder fouten maken dan de lamzakken die dyslexie als excuus gemisbruiken.

[ Voor 2% gewijzigd door Freee!! op 14-03-2005 16:32 . Reden: gebruiken -> misbruiken ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:35

Standeman

Prutser 1e klasse

Mr. Liu schreef op maandag 14 maart 2005 @ 16:31:
[...]

Dat is een verdomd beroerd idee. Het is me al een paar keer opgevallen dat de echte dyslecten een stuk minder fouten maken dan de lamzakken die dyslexie als excuus gemisbruiken.
hmmm.. zou je opzich best gelijk in kunnen hebben... Maar het is best lastig om uit te maken wie nou eigenlijk dyslectie heeft of niet..

Zelf heb ik een lichte vorm van dyslectie en let ik altijd zo goed mogelijk op mijn spelling, maar meestal als ik moe wordt spel ik nog wel eens wat dingen fout..

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Freee!!

Freee!!

Standeman schreef op maandag 14 maart 2005 @ 16:36:
[...]
hmmm.. zou je opzich best gelijk in kunnen hebben... Maar het is best lastig om uit te maken wie nou eigenlijk dyslectie heeft of niet..
Als je weet op welke fouten je moet letten, valt het best mee.
Zelf heb ik een lichte vorm van dyslectie en let ik altijd zo goed mogelijk op mijn spelling, maar meestal als ik moe wordt spel ik nog wel eens wat dingen fout..
Ik had al zo'n vermoeden en je bent dus inderdaad een uitstekend voorbeeld.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• -OPTICAL-
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:26
Ik schrijf absoluut geen perfect nederlands, maar ik erger me suf aan mensen die geen moeite doen om een redelijke tekst neer te zetten. Ik doel nu dus niet op mensen die d-/t-fouten maken, of komma's en hoofdletters vergeten. Meer het type van: "Me labtob is dood, en ik kan um niet fixuh!" 8)7
Hier ben ik het met Yoeri eens dat de inhoud van van dergelijke stukken vaak niet van een al te hoog niveau is. Deze mensen mogen naar mijn idee best een waarschuwing hebben.

Nu we het toch over incapabele reactieschrijvers hebben; Het reageren op een typfout is in mijn ogen de allergrootste dooddoener op een forum. Reageer aub. gewoon op de vraag/verzoek wanneer deze het waard, en conform de regels is. Als dit een forum rond de correctheid van nederlandse spelling was zou het wel gathering of neerlandici heten ;)

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Ik ben (als redacteur) van mening dat bij de manier van presenteren bijna net zo belangrijk is als de inhoud zelf. Om dezelfde reden dat we liever vriendelijke, objectieve uitleg zien dan trollerige opmerkingen van fanboys, zien we ook liever helder geformuleerde teksten dan brak gespelde reacties met zinnen die voor geen meter lopen.

Er is helaas alleen weinig te doen aan het feit dat veel mensen niet de moeite te nemen om een beetje fatsoenlijk te spellen. Een spellingchecker gaat volgens mij weinig effect hebben, omdat die alleen de meest basale fouten eruit vist en bovendien genegeerd kan worden door mensen die het niet kan schelen (volgens mij komt het grootste deel van de echt storende fouten van mensen die gewoon nergens naar kijken). Reacties door de crew laten corrigeren zou een dagtaak voor een heel team zijn. Ingrijpen bij 'veelplegers' gebeurt wel sporadisch, maar Tweakers.net is geen taalopleiding. Aan mensen die "ik wordt" schrijven wordt dus niets gedaan, alleen als iemands reacties écht onleesbaar zijn wordt door ons actie ondernomen.

In de praktijk zien we trouwens ook wel dat bezoekers via het modsysteem ingrijpen om onleesbare gedrochten van reacties uit zicht te halen (ook al is dat officieel niet de bedoeling) ;).

Professioneel Hyves-weigeraar

• Freee!!

Freee!!

-OPTICAL- schreef op maandag 14 maart 2005 @ 16:55:
Als dit een forum rond de correctheid van nederlandse spelling was zou het wel gathering of neerlandici heten ;)
Ik denk eerder "Vergadering van neerlandici" :P

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:53

Klippy

Still Game

Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2005 @ 16:20:
beetje kinderachtig om de TS nu aan te gaan vallen.... ik vind zijn topic best leesbaar.
Hij had al geëdit voor mijn reactie, stonden nogal wat foutjes in :P
Daarom meldde ik het in elk geval even, want het stond nogal vreemd als je ziet dat dat net zijn onderwerp was :)

Maar hij heeft verder wel een punt.
Denk alleen dat het niet nodig is om maatregelen te nemen.

Mensen die er echt problemen mee hebben omdat ze bijvoorbeeld dyslectisch zijn hoef je zeker niet te straffen, die kunnen er niks aan doen, lijkt me duidelijk.
Mensen kunnen altijd tikfouten maken of zich vergissen, maar dat kan gebeuren, die zullen er ook wel op letten, want er wordt toch altijd wel commentaar gegeven op grove fouten.
En dan zijn er nog de mensen die gewoon niet serieus kunnen reageren en ook totaal geen moeite doen om netjes te schrijven, maar die worden toch altijd wel omlaag gemod en houden het meestal niet lang uit.

Denk gewoon dat iedereen die serieus probeert te reageren en inhoudelijk goede info post ook vanzelf wel netjes schrijft. Iedereen die slim genoeg is om te kunnen reageren op een artikel van een niveau als op de FP is ook slim genoeg om goed Nederlands te schrijven (behalve als ze echt dyslectisch oid zijn). Dus deze categorie mensen is geen probleem.

De mensen die niet goed willen schrijven vallen wel op door het niveau van hun post er kunnen dan ook daarop worden afgerekend.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Freee!!

Freee!!

Klippy schreef op maandag 14 maart 2005 @ 17:58:
[...]
Mensen kunnen altijd tikfouten maken of zich vergissen, maar dat kan gebeuren, die zullen er ook wel op letten, want er wordt toch altijd wel commentaar gegeven op grove fouten.
Vergissen is menselijk, dus zolang het niet te storend wordt niet teveel aandacht aan schenken.
Iedereen die slim genoeg is om te kunnen reageren op een artikel van een niveau als op de FP is ook slim genoeg om goed Nederlands te schrijven (behalve als ze echt dyslectisch oid zijn).
Kleine kanttekening: Dyslectici zijn gemiddeld minimaal net zo slim als de gemiddelde bevolking. Er zijn aanwijzingen dat hun gemiddelde intelligentie wel eens hoger zou kunnen liggen dan dat van de rest van de bevolking, maar de testmethoden zijn er behoorlijk tegen. Verder maken de echte dyslectici over het algemeen een stuk minder fouten dan de lamzakken.

Verwijderd

Dus, wat gaan we doen om dit te verbeteren? Omlaag modden/waarschuwen?

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-01 15:49

JHS

Splitting the thaum.

Patrickje: Volgens mij is het algemeen gebruik om een post met een (te) grote hoeveelheid taalfouten 1 puntje minder te geven. Een uitstekende post komt dan bijv. op 3 ipv 4 terecht. En als het zo erg is dat de boodschap verloren gaat komt 'ie volgens mij meestal vanzelf wel op 0 - Overbodig terecht. Dus ik denk persoonlijk niet dat er een echt probleem is :) . Zie overigens ook het voorgenoemde topic daarover, en de search :P .
Wouter Tinus schreef op maandag 14 maart 2005 @ 17:10:
In de praktijk zien we trouwens ook wel dat bezoekers via het modsysteem ingrijpen om onleesbare gedrochten van reacties uit zicht te halen (ook al is dat officieel niet de bedoeling) ;).
Eerlijkgezegd lijkt me dat dat wél de bedoeling is, een gedrocht is onleesbaar, dus inhoudsloos, dus overbodig :) .
edit:
En in a way idd offtopic :D, overgewaardeerd is meer dat het wél inzichtvol (oid) is, maar niet zo hoog als nu staat genoteerd, lijkt me :)

[ Voor 9% gewijzigd door JHS op 14-03-2005 20:05 ]

DM!

• Freee!!

Freee!!

JHS schreef op maandag 14 maart 2005 @ 19:48:
[...]
Eerlijkgezegd lijkt me dat dat wél de bedoeling is, een gedrocht is onleesbaar, dus inhoudsloos, dus overbodig :) .
Om het helemaal leuk te maken zijn ze vaak ook nog off-topic (er staat niets zinnigs in, dus is het niet on-topic) en overgewaardeerd >:)

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:40

botoo

💀 too old to die young

Uit het meest recente spelling/taalgebruik topic @TMF:
Eén minpuntje scoren voor al te belabberd taalgebruik is idd al de gewoonte (niet te verwarren met structureel downmodden bij kleine foutjes en/of typo's).
Het gaat immers om de boodschap die je uitdraagt en als die boodschap door echt slechte grammatica aan waarde inboet dan is de reactie simpelweg minder waard.
./.
BrEeZaH gebrabbel is duidelijk niet bedoeld om een boodschap over te brengen, is FrontPage vervuilend, en word daarom onder het maaiveld gemodereerd.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Verwijderd

Ik weet niet of deze uitspraak nog steeds van toepassing is, aangezien het er een uit de oude doos is:
Femme schreef op donderdag 07 oktober 1999 @ 13:49:
Als ik op Tweakers.net geiten-wollen-sokken Nederlands moet gaan gebruiken komt er geen hond meer... Ik heb altijd al een teringhekel gehad aan de hele Nederlands spelling (het slaat namelijk nergens op).

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03:52

Qwerty-273

Meukposter

Je moet ook niet vergeten dat een groot deel van het neerlands volk de grammatica niet goed beheerst. Ik ben er onder andere één van. Al ben ik door het regelmatig schrijven voor tweakers.net meer vertrouwd geraakt met de grammatica regels, maar om afbrekingstreepjes als voorbeeld te nemen, ik weet soms echt niet of er nou wel of niet een streepje tussen moet.

Aan de andere kant loopt de leeftijd van de bezoekers ook ver uit elkaar. Zeker wanneer je ouder wordt, gaat werken/studeren, de krant gaat lezen, verwacht je eigenlijk automatisch ook een zakelijker en professioneler taalgebruik. Alleen een bezoeker van ongeveer 12 jaar heeft daar een totaal andere kijk op.

En dan zijn er inderdaad nog de dyslectici die inderdaad problemen hebben met het schrijven. Een vriend van mij is dyslectisch maar als hij zich er goed op concentreert kan hij toch haast een foutloos verhaal neerzetten. Alleen gaat iemand zich wel zo lang en zorgvuldig concentreren voor een reactie op tweakers.net? Ik vermoed van niet.

Je kunt er natuurlijk voor kiezen om alleen het nieuwsbericht te lezen en de reacties ter zijde te leggen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:42

The Third Man

The Third Jellyfish

Ik denk dat het niet gaat om de incidentele fout/typo maar om het constant lage niveau waar zelfs menig groep 8 leerling al boven (kan/hoort te) zitten. Er is een duidelijk verschil tussen brak typen omdat je weinig slaap of te veel drank hebt gehad en geen aandacht schenken aan normaal Nederlands taalgebruik. 100% correcte posts schrijven is voor een doelgroep van 12 jaar en ouder niet mogelijk (sterker nog zelfs de NRC en De Volkskrant laten wel eens kinderlijke fouten staan) en lijkt me ook niet gewenst, echter een normale schrijfstijl is toch ook voor een 12-jarige geen punt? Daarnaast is het zeker niet verkeerd om te verwachten dat mensen hier ook moeite doen om een post netjes te schrijven, we zijn een computerforum, geen chatsite of scholierenportal.

Mijn inziens zou een extra strafmoderatie voor slecht taalgebruik interresant zijn, in combinatie met een mailtje of ingrijpen door de crew als door de 'spellingsscore' blijkt dat iemand hoognodig weer eens een les Nederlands moet volgen, wie weet pakt het wel goed uit voor het algemene niveau, de mensen die het niet pikken en opkrassen zijn meestal toch al niet van het kaliber 'tweaker' dat wij zoeken.

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Lekkere Kwal schreef op maandag 14 maart 2005 @ 21:54:
Mijn inziens zou een extra strafmoderatie voor slecht taalgebruik interresant zijn, in combinatie met een mailtje of ingrijpen door de crew als door de 'spellingsscore' blijkt dat iemand hoognodig weer eens een les Nederlands moet volgen, wie weet pakt het wel goed uit voor het algemene niveau, de mensen die het niet pikken en opkrassen zijn meestal toch al niet van het kaliber 'tweaker' dat wij zoeken.
Strafmoderatie is IMHO geen goede oplossing, omdat je daarmee niet het probleem aanpakt en je middelen misbruikt.

Het probleem is dat mensen niet willen spellen, niet dat ze het niet kunnen, want iedereen die van de basisschool komt heeft leren spellen en anders wordt daar op de middelbare school nog wel aan gewerkt. IMHO is het dus een niet-willen en niet een niet-kunnen. Deze users pak je niet aan door ze een negatieve moderatie te geven via een specifieke moderatietag, omdat ze daardoor niet direct aangesproken worden.

Waarmee ik bij mijn twee punt kom, namelijk dat je op deze manier middelen misbruikt, namelijk het moderatiesysteem. Dat systeem is er op gericht om reacties op een inhoudelijke manier te beoordelen. Een tag à la '-1 Spelling & grammatica' zegt niet iets over de inhoud, maar over de vorm van de reactie, om de buitenkant zogezegd. Als een reactie door het lage niveau van spelling en grammatica ook een kwalitatieve lage moderatie zou moeten krijgen, dan is dat omdat de kwaliteit niet in orde is en daarvoor hebben we al voldoende tags. Hiermee komen we overigens op een discussie die al eerder is gevoerd, zo gok ik, zoek maar eens binnen TMF.

Ten slotte, als er users zijn die jullie opvallen vanwege hun slechte spelling en grammatica, schroom niet om een van ons te mailen, zodat wij de user erop kunnen wijzen :) .

• -OPTICAL-
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:26
Mr. Liu schreef op maandag 14 maart 2005 @ 17:20:
[...]

Ik denk eerder "Vergadering van neerlandici" :P
LOL _/-\o_

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Taal is een communicatiemiddel, geen syntaxisch kunstwerk of whatever.
Ik erger me er meer aan dat sommige mensen meer tijd besteden aan het uitspellen van een redactie dan dat ze aandacht schnenken aan de inhoud. Ik vind het zelf niet nodig om na te gaan denken over allerlei regeltjes of stijlvormen, dat kost me alleen maar tijd, en die besteed ik liever aan de inhoud van me post.

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
raptorix schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 12:46:
Ik erger me er meer aan dat sommige mensen meer tijd besteden aan het uitspellen van een redactie dan dat ze aandacht schnenken aan de inhoud. Ik vind het zelf niet nodig om na te gaan denken over allerlei regeltjes of stijlvormen, dat kost me alleen maar tijd, en die besteed ik liever aan de inhoud van me post.
Je hebt gelijk dat taal een communicatiemiddel is, ik ga er dan ook niet over discussiëren of het nu "syntaxisch" of "syntactisch" is

Ik wil wel even benadrukken dat redactie fundamenteel een andere betekenis heeft dan reactie, en het bijgevolg wèl van belang is even aandacht te besteden aan je taal. Hoewel ik mij verschrikkelijk erger aan dt-fouten, zijn dat niet de dingen waar je me hier over zult horen. De verpakking (het communicatiemiddel) heeft wel een dermate grote invloed op de inhoud dat het toch belangrijk is er aandacht aan te besteden. Of geef jij een huwelijkscadeau ook altijd verpakt in een gerecycleerde vuilniszak?

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-03 11:00
raptorix schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 12:46:
Precies, de drager van de boodschap tussen verzender en ontvanger. Oftewel: als de taal niet juist is (dan heb ik het dus niet over dt foutjes) kan de boodschap behoorlijk veranderd overkomen.
De inhoud van een bericht kan nog zo goed wezen, als het door de communicatie anders overkomt gaat de boodschap natuurlijk toch verloren. :)

-

Pagina: 1