Vlekkerige *.jpeg plaatjes

Pagina: 1
Acties:

• Barbapapa
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-07-2024
Ik heb ik paint enkele buttons voor mijn site gemaakt. De kleuren , en de randen van de plaatjes zien er mooi strak uit in paint totdat ik ze opsla in *.jpeg formaat. Er verschijnen dan vlekken aan de randen. Het lijkt alsof de kleuren iets in elkaar overlopen. Is hier iets aan te doen ? Bestaat er een
manier van opslaan die deze vervelende bijwerking niet heeft ?
b.v.d. :(

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Deze "vlekken" zijn het resultaat van een te sterke JPG compressie. Als ik me het goed herinner kan je in Paint de mate van compressie niet instellen. Ik adviseer je om de bestanden gewoon even als BMP op te slaan en daarna met een degelijk programma (zoals Adobe Photoshop) op te slaan in het JPG formaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Admiral Freebee op 13-03-2005 22:53 . Reden: Stomme spelfouten ]

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Het jpeg formaat is niet verliesvrij. Kies ofwel voor een hogere kwaliteit of voor een ander formaat, bijvoorbeeld png of gif.

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:50
Gebruik een andere compressie. Voor buttons gebruik ik meestal .gif omdat deze een prettige maar beperkt palet van kleuren heeft die niet zoveel last heeft van compressie. Misschien is .png ook een optie al wordt dat volgens mij wat minder breed ondersteund.

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Verwijderd

GIF doet het al minder, misschien als PNG........

Maar paint is ook wel een beetje voor de ome sjaak en tante toos types die weinig affiniteit met computers hebben. Misschien is het tijd om over te stappen op een iets geavanceerder programma zoals Photoshop. 8)

Verwijderd

Je moet geen negatieve smileys gebruiken als je een probleem hebt. Mensen zijn veel meer bereid iemand te helpen die iets netjes en geduldig vraagt.

Ik dit geval kan ik me niet voorstellen dat je er niet al achter bent dat dit te maken heeft met de mate van compressie. Op de hoogste kwaliteit heb je bij jpeg bestanden bijna geen last van die vlekjes die voorkomen in afbeeldingen met strakke grensen tussen twee kleuren (meestal met redelijk veel contrast). Op de laagste kwaliteit is jpeg gewoon waardeloos, en nergens voor geschikt.

Als je een afbeelding hebt met relatief weinig kleuren en weinig kleurverloop, moet je kiezen voor gif. Bij foto's kies je voor jpeg, en anders gebruik je png.

Verder is paint natuurlijk een waardeloos programma.

Verwijderd

Ik denk dat een grafisch programma op basis van vectors een mooiere resultaat geeft in jpeg dan een programma op basis van pixel, zoals paint. Verder is het ook zo dat je moet kunnen "spelen" met de mate van compressie.
Verder is het zo dat jpeg naar mijn ervaring toch meer geschikt is voor foto's en andere gecompliceerde afbeeldingen. Voor buttons en logo's gebruik is zelf liever gif.

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-05 17:44

Dentheman

Zie signature

ff als gif opslaan (is nog kleiner ook) dan heb je weer vlekjes, die moet je even wegwerken (ff inzoomen) en dan weer opslaan. En voilá, volledig vlekvrije buttons

Zie ondertitel

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 13 maart 2005 @ 22:55:
Je moet geen negatieve smileys gebruiken als je een probleem hebt. Mensen zijn veel meer bereid iemand te helpen die iets netjes en geduldig vraagt.

Ik dit geval kan ik me niet voorstellen dat je er niet al achter bent dat dit te maken heeft met de mate van compressie. Op de hoogste kwaliteit heb je bij jpeg bestanden bijna geen last van die vlekjes die voorkomen in afbeeldingen met strakke grensen tussen twee kleuren (meestal met redelijk veel contrast). Op de laagste kwaliteit is jpeg gewoon waardeloos, en nergens voor geschikt.

Als je een afbeelding hebt met relatief weinig kleuren en weinig kleurverloop, moet je kiezen voor gif. Bij foto's kies je voor jpeg, en anders gebruik je png.

Verder is paint natuurlijk een waardeloos programma.
Pardon maar ik ervaar die "negatieve" smile van de TS niet als ongeduldig. Spreek voor jezelf en niet namens anderen. Het gebruik van krachttermen als 'waardeloos' ervaar ik eerder als negatief en zelfs zeer degraderend. Een zeer toegankelijk teken/kleur programma als paint verdient best wel wat respect. Maar goed, helaas dient paint niet het doel van de TS, mijn advies is photoshop.

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Verwijderd schreef op zondag 13 maart 2005 @ 23:08:
[...]

Pardon maar ik ervaar die "negatieve" smile van de TS niet als ongeduldig. Spreek voor jezelf en niet namens anderen. Het gebruik van krachttermen als 'waardeloos' ervaar ik eerder als negatief en zelfs zeer degraderend. Een zeer toegankelijk teken/kleur programma als paint verdient best wel wat respect. Maar goed, helaas dient paint niet het doel van de TS, mijn advies is photoshop.
1. Misschien iets van: wie de schoen past.... Ik ben het trouwens helemaal eens met Cheatah ;)

2. Paint is simpelweg niet het pakket om out-of-the-blue images voor je website te maken. :) Dus ja, Paint is waardeloos voor dit doel. En om nou meteen een high-end pakket zoals photoshop aan te prijzen :?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-05 18:30
of Paint .Net ( niet officieel ), wel handig programma om als 'paint' te dienen. http://www.eecs.wsu.edu/paint.net/

Verwijderd

BtM909 schreef op zondag 13 maart 2005 @ 23:12:
[...]

1. Misschien iets van: wie de schoen past.... Ik ben het trouwens helemaal eens met Cheatah ;)

2. Paint is simpelweg niet het pakket om out-of-the-blue images voor je website te maken. :) Dus ja, Paint is waardeloos voor dit doel. En om nou meteen een high-end pakket zoals photoshop aan te prijzen :?
1. Geen idee wat je brabbelt.... :O

2. Het is de industriestandaard.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Henk007 schreef op zondag 13 maart 2005 @ 22:52:
Het jpeg formaat is niet verliesvrij. Kies ofwel voor een hogere kwaliteit of voor een ander formaat, bijvoorbeeld png of gif.
.png is geen goed alternatief omdat het niet op alle browsers werkt en ik meen ook ergens gezien te hebben dat het niet officieel erkend is als afbeeldingformaat voor websites.

Als het echt buttons zijn zou ik .gif pakken met een adaptive kleurenpallet en evt met transparantie in de achtergrondkleur van de site.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 13 maart 2005 @ 23:08:

Pardon maar ik ervaar die "negatieve" smile van de TS niet als ongeduldig. Spreek voor jezelf en niet namens anderen.
Het staat keurig in de FAQ/richtlijnen hoor?
Owja, die had ik zelf geschreven :X
Het gebruik van krachttermen als 'waardeloos' ervaar ik eerder als negatief en zelfs zeer degraderend. Een zeer toegankelijk teken/kleur programma als paint verdient best wel wat respect.
In een Webdesign & Graphics forum? :D

offtopic:
Het klopt trouwens dat ik niet heel erg vriendelijk overkom. Dat is namelijk ook helemaal de bedoeling niet. Ik heb er een beetje een hekel aan als mensen iets te gemakkelijk vragen gaan stellen. En ik niet alleen, maar dat mocht ik natuurlijk weer niet zeggen.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:53

crisp

Devver

Pixelated

Verwijderd schreef op zondag 13 maart 2005 @ 23:15:
[...]

1. Geen idee wat je brabbelt.... :O
Dan zal ik ook maar even melden dat ik het ook eens ben met Cheatah. Daarnaast (maar dat zal je misschien niet weten) is Cheatah zelf ook een gewaardeerd modje geweest van W&G...
2. Het is de industriestandaard.
Dat is geen argument. In veel situaties, waaronder deze, voldoen pakketten als Paintshop Pro (een factor 10 goedkoper) of The Gimp (gratis) ook prima. Ik gebruik ook niet altijd mijn superdeluxe drilboor als ik een gaatje in een stuk hout moet boren...

[ Voor 10% gewijzigd door crisp op 13-03-2005 23:29 ]

Intentionally left blank

Verwijderd

crisp schreef op zondag 13 maart 2005 @ 23:27:

Dat is geen argument. In veel situaties, waaronder deze, voldoen pakketten als Paintshop Pro (een factor 10 goedkoper) of The Gimp (gratis) ook prima...
Er is natuurlijk ook nog Photoshop Elements. Prima voor het eenvoudige werk. En toch zitten er vrij geavanceerde features van zijn grote broer Photoshop in :)

Een klant heeft dat al eens (op aanraden) gekocht om foto's en afbeeldingen uit catalogi te bewerken en op zijn website te plaatsen. Een uitstekend product, waar we nog enige support op kunnen leveren, terwijl het toch zeer betaalbaar is.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-04 11:10

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Fairy schreef op zondag 13 maart 2005 @ 23:20:
[...]

.png is geen goed alternatief omdat het niet op alle browsers werkt en ik meen ook ergens gezien te hebben dat het niet officieel erkend is als afbeeldingformaat voor websites.

Als het echt buttons zijn zou ik .gif pakken met een adaptive kleurenpallet en evt met transparantie in de achtergrondkleur van de site.
.png werkt wel overal, maar 32 bits PNG afbeeldingen met alpha-blending niet overal (Internet Explorer) even goed. Ze zien er een beetje lelijk uit, maar het is niet zo dat je computer er spontaan van ontploft.

Je kan echter zonder problemen 8-bit of 24-bit PNG afbeeldingen gebruiken met een enkele transparante kleur, wat vaak beter werkt dan een GIF.

het enige wat GIF wel kan en PNG niet is animaties (daar is men wel mee bezig).

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Pagina: 1