Toetsenbord zonder toetsen

Pagina: 1
Acties:

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
In sommige films zijn er computers die zien die een soort toetsenbord hebben zonder toetsen. Een glazen plaat waar wanneer je je vingers erop legt dan je dan een toets indrukt (een beetje zoals die switches die je niet aan hoeft te raken). Nu heb ik nog nooit dit soort toetsenborden gezien maar ik dacht dat misschien iemand hier zoiets weet. Of als het niet bestaat of zoiets te maken is. Ik dacht misschien aan het probleem dat de toetsen dicht op elkaar zitten en je dus kans loopt dat je 2 toetsen tegelijk indrukt. Wie weet zo'n soort toetsenbord of of het mogelijk is (en zo ja hoe?) om zoiets te maken.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Dit heb ik nog nooit gezien.

Wel heb ik een keer iets gelezen over een geprojecteerd toetsenbord. Dan werden er laserstralen op de tafel gemaakt in de vorm en letters van een tobo en dan keek een sensor waar je je vingers neerzetten.

Zag er best cool uit. :)

Verwijderd

volgens mij kan dat op best veel manieren:
de eerste is gewoon een drukgevoelige metaalweefmat onder het glas (erg populair bij combimagnetrons bijv)
de tweede is gewoon een tobo-projectie met een scan-oog. dat zijn kleine kastjes die je ook voor pda's kunt kopen. je kunt zo'n tobo op tafel projecteren maar ook op een glasplaat. heeft wel op de frontpage gestaan.
dan heb je ook nog het ordinaire touch-screen, meet de invloed van je vinger op een elektrisch veld, van 2 assen.

en wie weet op nog wel meer manieren.

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Drawer schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 23:21:
Dit heb ik nog nooit gezien.

Wel heb ik een keer iets gelezen over een geprojecteerd toetsenbord. Dan werden er laserstralen op de tafel gemaakt in de vorm en letters van een tobo en dan keek een sensor waar je je vingers neerzetten.

Zag er best cool uit. :)
Dit dus :P

Afbeeldingslocatie: http://www.sforh.com/images/keyboards/virtual-keyboard.gif
* klikbaar

Meer info: Klik

Met google zoeken op: laser keyboard. ;)

I browse with Vivaldi

• LifeTecH
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
x86-based schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 23:27:
[...]

Dit dus :P

[afbeelding]
* klikbaar

Meer info: Klik

Met google zoeken op: laser keyboard. ;)
Het enige nadeel van zoiets is dat je vaak met je vingers in de project straal komt en dus niet goed kan typen :)

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Zal vast wel weer iets op zijn gevonden imo. Het lijkt me idd lastig typen als je bijv een vinger op R zet en dan ook op D of F.

I browse with Vivaldi

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:22

breinonline

Are you afraid to be known?

x86-based schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 23:44:
Zal vast wel weer iets op zijn gevonden imo. Het lijkt me idd lastig typen als je bijv een vinger op R zet en dan ook op D of F.
Uit reviews bleek dat niet het grootste probleem. Het is vooral lastig dat je geen feed-back krijgt dat je een toets hebt ingedrukt. Je bent gewoon op de tafel aan het tikken. Overigens weet ik niet of dit het idee van TS is. Ik denk bij zijn verhaal meer aan een Star Trek achtig paneel, in de tafel gebouwd; Lijkt me best wel gaaf, maar ik heb het nog nooit gezien B)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

breinonline schreef op zondag 13 maart 2005 @ 09:13:
[...]

Uit reviews bleek dat niet het grootste probleem. Het is vooral lastig dat je geen feed-back krijgt dat je een toets hebt ingedrukt. Je bent gewoon op de tafel aan het tikken. Overigens weet ik niet of dit het idee van TS is. Ik denk bij zijn verhaal meer aan een Star Trek achtig paneel, in de tafel gebouwd; Lijkt me best wel gaaf, maar ik heb het nog nooit gezien B)
Zo'n laser toetsenbord kan je toch ook in de tafel bouwen? Bedoel, je monteert hem andersom als op bovenstaande foto, dus dat het toetsenbord omhoog geprojecteerd word, heb je ook niet last van dat ene probleem... ;)

• Neobahamuth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Of zoiets?
Afbeeldingslocatie: http://www.wes-electronic.de/produkte/tastatur/image/bel_tastatur.jpg

link

BBQBBQ 2OpendeurdagLED Cat Feeder

• lemming_nl
  • Niet online
Zoiets dacht ik aan. Alleen is de behuizing erg groot. Ik dacht dan wel meer aan een erg plat ding. Ik ga eens uitzoeken hoe groot het toetsenbord zelf is.

edit

heeft helaas geen normale layout. Normale layout is toch wel een pre.

[ Voor 9% gewijzigd door lemming_nl op 13-03-2005 10:19 ]

Verwijderd

lemming_nl schreef op zondag 13 maart 2005 @ 10:12:
[...]

Zoiets dacht ik aan. Alleen is de behuizing erg groot. Ik dacht dan wel meer aan een erg plat ding. Ik ga eens uitzoeken hoe groot het toetsenbord zelf is.

edit

heeft helaas geen normale layout. Normale layout is toch wel een pre.
zo ding moet je in je burau inbouwen dan is het mooi

• lemming_nl
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 13 maart 2005 @ 10:27:
[...]

zo ding moet je in je burau inbouwen dan is het mooi
Das waar maar dan heb je nog steeds die niet-standaard layout en dat vind ik niet echt handig.

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-02 11:51
Ik heb online ooit iemand gezien die zijn pc en toebehoren ge star-trekked heeft. Die had ook een vrij vlak toetsenbord gemaakt maar hoe weet ik niet meer precies. Ik zou zeggen zoek er eens naar met google. Je kunt die pc herkennen aan een dikke relaxte stoel met speakertjes aan de zijkant eraan.

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Dit vind ik nu echt zo'n mooi voorbeeld van hoe design het praktisch nu overstijgt. Tuurlijk ziet het er gaaf uit, en kun je er mooie dingen mee, maar vergeet niet dat je er ook nog op moet kunnen typen!

Als je namelijk zo'n tiptoets systeem hebt, waarbij je alleen maar de toetsen aan hoeft te raken, betekent dat ook meteen dat je je handen niet kunt laten rusten op het toetsenbord. De toetsen gaan tenslotte al af zodra je ze aanraakt.

Ik zou dus echt niet dagelijks uren op zo'n toetsenbord willen werken. Er zijn grenzen aan hoe ver je wilt gaan om leuk design te krijgen, en bij mij ligt die grens op het krijgen van RSI :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• lemming_nl
  • Niet online
dawuss schreef op zondag 13 maart 2005 @ 10:56:
Dit vind ik nu echt zo'n mooi voorbeeld van hoe design het praktisch nu overstijgt. Tuurlijk ziet het er gaaf uit, en kun je er mooie dingen mee, maar vergeet niet dat je er ook nog op moet kunnen typen!

Als je namelijk zo'n tiptoets systeem hebt, waarbij je alleen maar de toetsen aan hoeft te raken, betekent dat ook meteen dat je je handen niet kunt laten rusten op het toetsenbord. De toetsen gaan tenslotte al af zodra je ze aanraakt.

Ik zou dus echt niet dagelijks uren op zo'n toetsenbord willen werken. Er zijn grenzen aan hoe ver je wilt gaan om leuk design te krijgen, en bij mij ligt die grens op het krijgen van RSI :)
Misschien zit RSI juist in het verkeerd laten rusten van je hand op het toetsenbord :P + ik heb er niet zo'n probleem mee als ik mijn handen niet op het tobo kan laten rusten.

• dawuss

dawuss

gadgeteer

lemming_nl schreef op zondag 13 maart 2005 @ 10:58:
[...]

Misschien zit RSI juist in het verkeerd laten rusten van je hand op het toetsenbord :P + ik heb er niet zo'n probleem mee als ik mijn handen niet op het tobo kan laten rusten.
Heb je het al geprobeerd? Ik typ dit sutkje nu met mijn handen boven de toetsen, maar ik kan echt wel merken dat de spieren in mijn onderarm constant onder spanning staan om mijn handen omhoog te houden. RSI ontstaat nu juist doordat spieren onder een constante spanning blijven staan, zonder afwisseling, en dit is precies wat je nu doet.

micheljansen.org

• lemming_nl
  • Niet online
dawuss schreef op zondag 13 maart 2005 @ 11:03:
[...]

Heb je het al geprobeerd? Ik typ dit sutkje nu met mijn handen boven de toetsen, maar ik kan echt wel merken dat de spieren in mijn onderarm constant onder spanning staan om mijn handen omhoog te houden. RSI ontstaat nu juist doordat spieren onder een constante spanning blijven staan, zonder afwisseling, en dit is precies wat je nu doet.
Ik heb net een mailtje getypt (dit bericht ook) met handen los van toetsenbord en ik vind het nog best wel gaan hoor. Zolang je maar rechtop zit is het prima te doen. (vind ik)

• breinonline

breinonline

dawuss schreef op zondag 13 maart 2005 @ 11:03:
[...]

Ik wil niet heel lullig doen, maar volg eens een anti-RSI cursus. Je mag juist niet je polsen laten rusten bij het typen, alleen tussendoor. Je typt juist goed met je handen losjes boven de toetsen. Dat jij daar nu niet ontspannen mee zit heeft waarschijnlijk alles te maken met je zithouding, ondersteuning van je armen en de hoogte van je toetsenbord die allemaal niet goed kunnen zijn.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• dawuss

dawuss

gadgeteer

breinonline schreef op zondag 13 maart 2005 @ 11:20:
[...]

Ik wil niet heel lullig doen, maar volg eens een anti-RSI cursus. Je mag juist niet je polsen laten rusten bij het typen, alleen tussendoor. Je typt juist goed met je handen losjes boven de toetsen. Dat jij daar nu niet ontspannen mee zit heeft waarschijnlijk alles te maken met je zithouding, ondersteuning van je armen en de hoogte van je toetsenbord die allemaal niet goed kunnen zijn.
Waar heb ik het over polsen?

Ik weet wel degelijk waar ik het over heb (doe een informatica opleiding, dus daar zit wel het een en ander aan RSI-voorlichting bij ;) ) maar ik bedoel dus dat je als je je vingers boven het toetsenbord laat hangen, dat je dan heel krampachtig je hele armen gespannen moet houden om vooral maar niet perongeluk een toets aan te raken.

micheljansen.org

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Iets minder dan een kwart eeuw geleden heb ik behoorlijk wat zitten kloten met dergelijke toetsenborden, en je werd er niet vrolijk van:

Afbeeldingslocatie: http://www.walkerworks.co.uk/zx81.JPG

Mijn eerste computer, de ZX81 :7

Probleem is dat typen niet enkel een kwestie is van kijken en drukken. Wat je via je vingers voelt is een wezenlijk deel van het typen en helpt ervoor te zorgen dat je iedere toets één keer indrukt, niet meer of minder, en het helpt om te navigeren over het toetsenbord (zeker als je blind typt). Als je die tactile feedback niet hebt, typt het ronduit kut :z

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 13-03-2005 12:07 ]

Oslik blyat! Oslik!

• breinonline

breinonline

dawuss schreef op zondag 13 maart 2005 @ 12:03:
[...]

Waar heb ik het over polsen?

Ik weet wel degelijk waar ik het over heb (doe een informatica opleiding, dus daar zit wel het een en ander aan RSI-voorlichting bij ;) ) maar ik bedoel dus dat je als je je vingers boven het toetsenbord laat hangen, dat je dan heel krampachtig je hele armen gespannen moet houden om vooral maar niet perongeluk een toets aan te raken.
Okee, neem mij niet kwalijk, verkeerd begrepen :)

@dion_b: zou een feedback middels een piepje/geluidje kunnen werken, of zou je daar ook niet aan kunnen wennen?

[ Voor 10% gewijzigd door breinonline op 13-03-2005 12:25 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

breinonline schreef op zondag 13 maart 2005 @ 12:13:
[...]

Okee, neem mij niet kwalijk, verkeerd begrepen :)

@dion_b: zou een feedback middels een piepje/geluidje kunnen werken, of zou je daar ook niet aan kunnen wennen?
Zo'n piepje kan ondervangen dat je niet weet of een toets ingedrukt is of niet (op de ZX81 was er wel _iets_ van feedback - alle functies liepen direct over de CPU, dus als er een keyboard interrupt gestuurd werd bevroor het beeld even :+ ), maar ondervangt nooit het sturende van toetsvormen die je zo nodig hebt bij blind typen. Test het maar eens voor de grap- teken een keyboard op een vel papier en ga daarop blindtypen. Kijk na een paar seconden waar je vingers zitten. Totaal ernaast :P

Oslik blyat! Oslik!

• lemming_nl
  • Niet online
dion_b schreef op zondag 13 maart 2005 @ 12:51:
[...]

Zo'n piepje kan ondervangen dat je niet weet of een toets ingedrukt is of niet (op de ZX81 was er wel _iets_ van feedback - alle functies liepen direct over de CPU, dus als er een keyboard interrupt gestuurd werd bevroor het beeld even :+ ), maar ondervangt nooit het sturende van toetsvormen die je zo nodig hebt bij blind typen. Test het maar eens voor de grap- teken een keyboard op een vel papier en ga daarop blindtypen. Kijk na een paar seconden waar je vingers zitten. Totaal ernaast :P
Misschien kan je de letters in de glasplaat graveren ofzo, dan weet je wel waar je zit. Dan is de glasplaat niet echt vlak meer maar op zich nog wel cool.

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:20
Dan zou ik persoonlijk toch voor plexiglas gaan, makkelijker te bewerken (en goedkoper)

of is dat dan weer niet geschikt?

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

• lemming_nl
  • Niet online
Yofresh_750 schreef op zondag 13 maart 2005 @ 13:57:
Dan zou ik persoonlijk toch voor plexiglas gaan, makkelijker te bewerken (en goedkoper)

of is dat dan weer niet geschikt?
Niet echt geschikt denk ik. Het krast heel erg makkelijk dus dat is niet zo handig.

• breinonline

breinonline

lemming_nl schreef op zondag 13 maart 2005 @ 14:00:
[...]

Niet echt geschikt denk ik. Het krast heel erg makkelijk dus dat is niet zo handig.
Valt wel mee denk ik hoor, bovendien neem ik niet aan dat je met scherpe voorwerpen over je toetsenbord heengaat. Als je normaal tikt zal er niet veel mee gebeuren.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-02 16:43

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

:9~ CooL ....... alleen of het prettig typt :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-02 16:34
Volgens mij kun je wat de TS beschrijft berijken met een willekeurige touchscreen. Heb je nog een variabele indeling ook!

Maar het gevoel van het indrukken van een toets vindt ik zelf ook wel belangrijk, daarom typen die oude IBM tobo's ook zo lekker. (Tsak tsak tsak :P )

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

• EnsconcE
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-02 23:35

• lemming_nl
  • Niet online
ReallyStupidGuy schreef op zondag 13 maart 2005 @ 14:31:
Volgens mij kun je wat de TS beschrijft berijken met een willekeurige touchscreen. Heb je nog een variabele indeling ook!

Maar het gevoel van het indrukken van een toets vindt ik zelf ook wel belangrijk, daarom typen die oude IBM tobo's ook zo lekker. (Tsak tsak tsak :P )
Dat zei een vriend van mij ook al, touch screentje met windows on-screen toetsenbordje erop maar om een of andere reden vind ik een touch screen nooit zo prettig aanvoelen. Ik weet niet of andere mensen daar ook last van hebben maar ik vind het maar niets.

• breinonline

breinonline

lemming_nl schreef op zondag 13 maart 2005 @ 14:34:
[...]

Dat zei een vriend van mij ook al, touch screentje met windows on-screen toetsenbordje erop maar om een of andere reden vind ik een touch screen nooit zo prettig aanvoelen. Ik weet niet of andere mensen daar ook last van hebben maar ik vind het maar niets.
Omdat je geen feedback hebt waarschijnlijk :) Die nieuwe NS-automaten vind ik daardoor ook gewoon niet prettig werken.

• lemming_nl
  • Niet online
breinonline schreef op zondag 13 maart 2005 @ 14:36:
[...]

Omdat je geen feedback hebt waarschijnlijk :) Die nieuwe NS-automaten vind ik daardoor ook gewoon niet prettig werken.
Dat is het niet, ik vind die ns automaten prima werken. Ik vind de oppervlakte van een touchscreen gewoon vervelden aanvoelen.

Pagina: 1