Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld
Wel heb ik een keer iets gelezen over een geprojecteerd toetsenbord. Dan werden er laserstralen op de tafel gemaakt in de vorm en letters van een tobo en dan keek een sensor waar je je vingers neerzetten.
Zag er best cool uit.
Verwijderd
de eerste is gewoon een drukgevoelige metaalweefmat onder het glas (erg populair bij combimagnetrons bijv)
de tweede is gewoon een tobo-projectie met een scan-oog. dat zijn kleine kastjes die je ook voor pda's kunt kopen. je kunt zo'n tobo op tafel projecteren maar ook op een glasplaat. heeft wel op de frontpage gestaan.
dan heb je ook nog het ordinaire touch-screen, meet de invloed van je vinger op een elektrisch veld, van 2 assen.
en wie weet op nog wel meer manieren.
Dit dusDrawer schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 23:21:
Dit heb ik nog nooit gezien.
Wel heb ik een keer iets gelezen over een geprojecteerd toetsenbord. Dan werden er laserstralen op de tafel gemaakt in de vorm en letters van een tobo en dan keek een sensor waar je je vingers neerzetten.
Zag er best cool uit.

* klikbaar
Meer info: Klik
Met google zoeken op: laser keyboard.
I browse with Vivaldi
Het enige nadeel van zoiets is dat je vaak met je vingers in de project straal komt en dus niet goed kan typenx86-based schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 23:27:
[...]
Dit dus![]()
[afbeelding]
* klikbaar
Meer info: Klik
Met google zoeken op: laser keyboard.
I browse with Vivaldi
Uit reviews bleek dat niet het grootste probleem. Het is vooral lastig dat je geen feed-back krijgt dat je een toets hebt ingedrukt. Je bent gewoon op de tafel aan het tikken. Overigens weet ik niet of dit het idee van TS is. Ik denk bij zijn verhaal meer aan een Star Trek achtig paneel, in de tafel gebouwd; Lijkt me best wel gaaf, maar ik heb het nog nooit gezienx86-based schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 23:44:
Zal vast wel weer iets op zijn gevonden imo. Het lijkt me idd lastig typen als je bijv een vinger op R zet en dan ook op D of F.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Zo'n laser toetsenbord kan je toch ook in de tafel bouwen? Bedoel, je monteert hem andersom als op bovenstaande foto, dus dat het toetsenbord omhoog geprojecteerd word, heb je ook niet last van dat ene probleem...breinonline schreef op zondag 13 maart 2005 @ 09:13:
[...]
Uit reviews bleek dat niet het grootste probleem. Het is vooral lastig dat je geen feed-back krijgt dat je een toets hebt ingedrukt. Je bent gewoon op de tafel aan het tikken. Overigens weet ik niet of dit het idee van TS is. Ik denk bij zijn verhaal meer aan een Star Trek achtig paneel, in de tafel gebouwd; Lijkt me best wel gaaf, maar ik heb het nog nooit gezien
▀ BBQ ▀ BBQ 2 ▀ Opendeurdag ▀ LED Cat Feeder
Zoiets dacht ik aan. Alleen is de behuizing erg groot. Ik dacht dan wel meer aan een erg plat ding. Ik ga eens uitzoeken hoe groot het toetsenbord zelf is.
edit
heeft helaas geen normale layout. Normale layout is toch wel een pre.
[ Voor 9% gewijzigd door lemming_nl op 13-03-2005 10:19 ]
Verwijderd
zo ding moet je in je burau inbouwen dan is het mooilemming_nl schreef op zondag 13 maart 2005 @ 10:12:
[...]
Zoiets dacht ik aan. Alleen is de behuizing erg groot. Ik dacht dan wel meer aan een erg plat ding. Ik ga eens uitzoeken hoe groot het toetsenbord zelf is.
edit
heeft helaas geen normale layout. Normale layout is toch wel een pre.
Das waar maar dan heb je nog steeds die niet-standaard layout en dat vind ik niet echt handig.Verwijderd schreef op zondag 13 maart 2005 @ 10:27:
[...]
zo ding moet je in je burau inbouwen dan is het mooi
Als je namelijk zo'n tiptoets systeem hebt, waarbij je alleen maar de toetsen aan hoeft te raken, betekent dat ook meteen dat je je handen niet kunt laten rusten op het toetsenbord. De toetsen gaan tenslotte al af zodra je ze aanraakt.
Ik zou dus echt niet dagelijks uren op zo'n toetsenbord willen werken. Er zijn grenzen aan hoe ver je wilt gaan om leuk design te krijgen, en bij mij ligt die grens op het krijgen van RSI
micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©
Misschien zit RSI juist in het verkeerd laten rusten van je hand op het toetsenborddawuss schreef op zondag 13 maart 2005 @ 10:56:
Dit vind ik nu echt zo'n mooi voorbeeld van hoe design het praktisch nu overstijgt. Tuurlijk ziet het er gaaf uit, en kun je er mooie dingen mee, maar vergeet niet dat je er ook nog op moet kunnen typen!
Als je namelijk zo'n tiptoets systeem hebt, waarbij je alleen maar de toetsen aan hoeft te raken, betekent dat ook meteen dat je je handen niet kunt laten rusten op het toetsenbord. De toetsen gaan tenslotte al af zodra je ze aanraakt.
Ik zou dus echt niet dagelijks uren op zo'n toetsenbord willen werken. Er zijn grenzen aan hoe ver je wilt gaan om leuk design te krijgen, en bij mij ligt die grens op het krijgen van RSI
Heb je het al geprobeerd? Ik typ dit sutkje nu met mijn handen boven de toetsen, maar ik kan echt wel merken dat de spieren in mijn onderarm constant onder spanning staan om mijn handen omhoog te houden. RSI ontstaat nu juist doordat spieren onder een constante spanning blijven staan, zonder afwisseling, en dit is precies wat je nu doet.lemming_nl schreef op zondag 13 maart 2005 @ 10:58:
[...]
Misschien zit RSI juist in het verkeerd laten rusten van je hand op het toetsenbord+ ik heb er niet zo'n probleem mee als ik mijn handen niet op het tobo kan laten rusten.
micheljansen.org
Ik heb net een mailtje getypt (dit bericht ook) met handen los van toetsenbord en ik vind het nog best wel gaan hoor. Zolang je maar rechtop zit is het prima te doen. (vind ik)dawuss schreef op zondag 13 maart 2005 @ 11:03:
[...]
Heb je het al geprobeerd? Ik typ dit sutkje nu met mijn handen boven de toetsen, maar ik kan echt wel merken dat de spieren in mijn onderarm constant onder spanning staan om mijn handen omhoog te houden. RSI ontstaat nu juist doordat spieren onder een constante spanning blijven staan, zonder afwisseling, en dit is precies wat je nu doet.
Ik wil niet heel lullig doen, maar volg eens een anti-RSI cursus. Je mag juist niet je polsen laten rusten bij het typen, alleen tussendoor. Je typt juist goed met je handen losjes boven de toetsen. Dat jij daar nu niet ontspannen mee zit heeft waarschijnlijk alles te maken met je zithouding, ondersteuning van je armen en de hoogte van je toetsenbord die allemaal niet goed kunnen zijn.dawuss schreef op zondag 13 maart 2005 @ 11:03:
[...]
Heb je het al geprobeerd? Ik typ dit sutkje nu met mijn handen boven de toetsen, maar ik kan echt wel merken dat de spieren in mijn onderarm constant onder spanning staan om mijn handen omhoog te houden. RSI ontstaat nu juist doordat spieren onder een constante spanning blijven staan, zonder afwisseling, en dit is precies wat je nu doet.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Waar heb ik het over polsen?breinonline schreef op zondag 13 maart 2005 @ 11:20:
[...]
Ik wil niet heel lullig doen, maar volg eens een anti-RSI cursus. Je mag juist niet je polsen laten rusten bij het typen, alleen tussendoor. Je typt juist goed met je handen losjes boven de toetsen. Dat jij daar nu niet ontspannen mee zit heeft waarschijnlijk alles te maken met je zithouding, ondersteuning van je armen en de hoogte van je toetsenbord die allemaal niet goed kunnen zijn.
Ik weet wel degelijk waar ik het over heb (doe een informatica opleiding, dus daar zit wel het een en ander aan RSI-voorlichting bij
micheljansen.org
Mijn eerste computer, de ZX81
Probleem is dat typen niet enkel een kwestie is van kijken en drukken. Wat je via je vingers voelt is een wezenlijk deel van het typen en helpt ervoor te zorgen dat je iedere toets één keer indrukt, niet meer of minder, en het helpt om te navigeren over het toetsenbord (zeker als je blind typt). Als je die tactile feedback niet hebt, typt het ronduit kut
[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 13-03-2005 12:07 ]
Oslik blyat! Oslik!
Okee, neem mij niet kwalijk, verkeerd begrependawuss schreef op zondag 13 maart 2005 @ 12:03:
[...]
Waar heb ik het over polsen?
Ik weet wel degelijk waar ik het over heb (doe een informatica opleiding, dus daar zit wel het een en ander aan RSI-voorlichting bij) maar ik bedoel dus dat je als je je vingers boven het toetsenbord laat hangen, dat je dan heel krampachtig je hele armen gespannen moet houden om vooral maar niet perongeluk een toets aan te raken.
@dion_b: zou een feedback middels een piepje/geluidje kunnen werken, of zou je daar ook niet aan kunnen wennen?
[ Voor 10% gewijzigd door breinonline op 13-03-2005 12:25 ]
Zo'n piepje kan ondervangen dat je niet weet of een toets ingedrukt is of niet (op de ZX81 was er wel _iets_ van feedback - alle functies liepen direct over de CPU, dus als er een keyboard interrupt gestuurd werd bevroor het beeld evenbreinonline schreef op zondag 13 maart 2005 @ 12:13:
[...]
Okee, neem mij niet kwalijk, verkeerd begrepen
@dion_b: zou een feedback middels een piepje/geluidje kunnen werken, of zou je daar ook niet aan kunnen wennen?
Oslik blyat! Oslik!
Misschien kan je de letters in de glasplaat graveren ofzo, dan weet je wel waar je zit. Dan is de glasplaat niet echt vlak meer maar op zich nog wel cool.dion_b schreef op zondag 13 maart 2005 @ 12:51:
[...]
Zo'n piepje kan ondervangen dat je niet weet of een toets ingedrukt is of niet (op de ZX81 was er wel _iets_ van feedback - alle functies liepen direct over de CPU, dus als er een keyboard interrupt gestuurd werd bevroor het beeld even), maar ondervangt nooit het sturende van toetsvormen die je zo nodig hebt bij blind typen. Test het maar eens voor de grap- teken een keyboard op een vel papier en ga daarop blindtypen. Kijk na een paar seconden waar je vingers zitten. Totaal ernaast
of is dat dan weer niet geschikt?
"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca
Niet echt geschikt denk ik. Het krast heel erg makkelijk dus dat is niet zo handig.Yofresh_750 schreef op zondag 13 maart 2005 @ 13:57:
Dan zou ik persoonlijk toch voor plexiglas gaan, makkelijker te bewerken (en goedkoper)
of is dat dan weer niet geschikt?
Valt wel mee denk ik hoor, bovendien neem ik niet aan dat je met scherpe voorwerpen over je toetsenbord heengaat. Als je normaal tikt zal er niet veel mee gebeuren.lemming_nl schreef op zondag 13 maart 2005 @ 14:00:
[...]
Niet echt geschikt denk ik. Het krast heel erg makkelijk dus dat is niet zo handig.
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Maar het gevoel van het indrukken van een toets vindt ik zelf ook wel belangrijk, daarom typen die oude IBM tobo's ook zo lekker. (Tsak tsak tsak
Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.
Dat zei een vriend van mij ook al, touch screentje met windows on-screen toetsenbordje erop maar om een of andere reden vind ik een touch screen nooit zo prettig aanvoelen. Ik weet niet of andere mensen daar ook last van hebben maar ik vind het maar niets.ReallyStupidGuy schreef op zondag 13 maart 2005 @ 14:31:
Volgens mij kun je wat de TS beschrijft berijken met een willekeurige touchscreen. Heb je nog een variabele indeling ook!
Maar het gevoel van het indrukken van een toets vindt ik zelf ook wel belangrijk, daarom typen die oude IBM tobo's ook zo lekker. (Tsak tsak tsak)
Omdat je geen feedback hebt waarschijnlijklemming_nl schreef op zondag 13 maart 2005 @ 14:34:
[...]
Dat zei een vriend van mij ook al, touch screentje met windows on-screen toetsenbordje erop maar om een of andere reden vind ik een touch screen nooit zo prettig aanvoelen. Ik weet niet of andere mensen daar ook last van hebben maar ik vind het maar niets.
Dat is het niet, ik vind die ns automaten prima werken. Ik vind de oppervlakte van een touchscreen gewoon vervelden aanvoelen.breinonline schreef op zondag 13 maart 2005 @ 14:36:
[...]
Omdat je geen feedback hebt waarschijnlijkDie nieuwe NS-automaten vind ik daardoor ook gewoon niet prettig werken.