Netwerk door de wijk aanleggen tussen 2 punten

Pagina: 1
Acties:
  • 207 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-04 13:04
Laatste Edit: 13-03-2005
Wat is de bedoeling?
Ik wil een draadloos netwerk aanleggen in ons huis zodat we overal in huis goed bereik hebben, ook buiten. Ik heb het met een kennis gehad over een draadloos netwerk aanleggen en toen kwamen we op het idee om tussen onze huizen een verbinding aan te leggen.
Ik wil graag een zo'n goed mogelijk bereik en in en om het huis 54mbit snelheid voor zo min mogelijk geld.
Wat denk ik nodig te hebben?
Ik zit er aan te denken om 2x dit accespoint te kopen:
Linksys WAP 54G
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/lvdp_1337/ff/wrt54g.jpg
En dan de firmware te flashen met de Sveasoft firmwareom het zendvermogen te kunnen verhogen, kan tot 250mW zelf dacht ik om tot 150mW te gaan.
Ik heb waarschijnelijk toch een extra antenne nodig ik zat te denken aan de volgende:

Senao Omni Antenne / 8 dB
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/lvdp_1337/ff/SAG2408.jpg

Info:
70,21incl btw
Zeer grote openingshoek dus ook bereik direct onder de antenne.

Frequency: 2400 ~ 2500MHZ
Type: Omni
Polarization: Linear, Vertical
Gain: 8dBi
VSWR: 1.5:1
Beam Width: H-plane 360¢X
E-plane 30¢X

Impedance: 50£[
Connector Type: N Type (Female)
Environmental & Mechanical Characteristics:
Temperature: -45 to 80¢J
Lightning Protection: DC Ground
Dimensions: 28 x 405mm
Weight: 642g

Deze antenne zal volgens de info geen pannekoek effect en dus ook direct eronder bereik, hierover mail ik de winkel nog.

Dit is ook een interesante antenne als ik voor een richtantenne ga:
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/lvdp_1337/ff/hawking_HAI15SC.jpg
Info:
Deze richt "80° horizontaal en 80° verticaal opening" antenne voor binnen; met zijn 91cm kabel met RJ-SMA(moer gedeelte) connector, standaard aan te sluiten op een RP-SMA(schroef gedeelte), zoals Linksys WET54g, WMP54g.., US Robotics AP's .., Conceptronic, E-tech...

Met de meegeleverd verlengsnoeren(10cm) met RP-SMA to RJ-TNC connector en MCX Plug kan deze antenne ook op een Cisco of Linksys WRT54g, WAP54g.. Access Points, en Apple wireless produkten worden aangelsoten.

Dé ideale antenne voor gebouwen met grote ruimte's zoals scholen, fabrieken, sporthallen.
€ 70.17-incl. btw
Hawking HAI15SC 2.4GHz 15dBi Corner Directional Antenna.

Ik zit er ook over na te denken om zelf een richtantenne te gaan maken, hier moet ik mij alleen nog in gaan verdiepen.

Het accespoint met antenne komen in de nok van het dak maar mogen niet erbovenop of buiten van mijn vader.

De kennis maakt het niet of hij in huis ook nog ontvangst heeft; dus die gaat denk ik een richtantene kopen. Ik dacht zelf aan deze:
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/lvdp_1337/ff/hawking_H-AI6SD-1.jpg
Info:
Deze richt "80° horizontaal en 80° verticaal opening" antenne voor binnen; met zijn 91cm kabel met RJ-SMA(moer gedeelte) connector, standaard aan te sluiten op een RP-SMA(schroef gedeelte), zoals Linksys WET54g, WMP54g.., US Robotics AP's .., Conceptronic, E-tech...

Met de meegeleverd verlengsnoer(10cm) met RP-SMA to RJ-TNC connector kan deze antenne ook op een Cisco of Linksys WRT54g, WAP54g.. Access Points worden aange soten.

Bij gebruik van deze streng-geconcentreerd-richting(directional)-stralende antenne het bereik van een Acces Point (bijv. de Linksys WRT54g) met juiste configuratie (zoals juiste kanaal selectie) heeft +/- 350 meter buiten bereik en +/- 110 meter binnen bereik. De signalen kunnen gemakkelijk door vier betonnen muren heen.
€ 35.56-incl. btw
Hawking HAI6SDP 2.4Ghz 6dB Indoor Directional Antenna with TNC Jumper cable

De situatie:
Foto vanaf mijn kamer (zolder) met uitzicht op de wijk waar de kennis woond:
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/lvdp_1337/ff/1.jpg
Foto met aangegeven waar de kennis woond (met pijl)
Je ziet zijn huis niet omdat er een hoger huis voorstaat, maar het is het huis van de rij erachter
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/lvdp_1337/ff/2.jpg
Kaartje van de situatie:
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/lvdp_1337/ff/plattegrond.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door Lennart_1337 op 13-03-2005 12:52 ]

Verwijderd

Mss een domme vraag maar wat is het nut van een verbinding met uw kennis als er al een telefoonlijn (of kabel) loopt; met andere woorden: internet is?

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 16:24:
Mss een domme vraag maar wat is het nut van een verbinding met uw kennis als er al een telefoonlijn (of kabel) loopt; met andere woorden: internet is?
Dat het sneller gaat als je een paar GB heen en weer wil transporteren ;)

_O_ @ Startpost trouwens !!!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Petergr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04-2021

Petergr

beroeps prutser

Verwijderd schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 16:24:
wat d8 je van een snellere verbinding, om bijvoorbeeld goed met elkaar te gamen, bestanden uit te wisselen en dergelijke.

zeg lennart_1337, waar woon je ergens ongeveer? (plaats)

www.wardrivers.be/ nee, ik ben geen belg :p maar verder niets mis met belgen.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Wat denk je, heb je wel direct zicht als je hem in/op de nok zet? Zenee, dan houd het snel op. Over zo'n afstand kom je denk ik niet door een huis heen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Lennart_1337
De verbinding is idd.om gigabytes te pompen >:)
En we willen ook wel zo nu en dan een lan-game spelen.
Ook films vanaf elkaars computers afspelen en streamen vanaf een servertje etc. is leuk om weerkent te krijgen.
Eigenlijk willen wij sowiezo draadloos internet in huis (laptops en plekken waar we geen kabel gaan trekken maar wel een pc staat) en dat we dan als extratje ver inding met elkaar kunnen maken. Het accespoint moet toch aangeschaft worden, en een extra antenne is wel makkelijk om overal bereik te houden en goede snelheid. (ik weet niet wat het bereik is van een accespoint zonder extra antenne(?) )

Bijkoment voordeel:
Mijn internet verbinding gaat ook binnenkort een tijd uit de lucht en internet via de lucht via de adsl verbinding van de kennis is dan ook mogelijk. Ik ga eerst overstappen van isdn naar anneloog, duurd een tijdje en dan werkt mijn modem niet meer. Dan laat ik bij hccnet mij abbonoment overzetten van kpn naar bbned. Dan pas krijg ik een nieuwe modem en het overzetten duurd ook een tijd. Ik kan de procedure bij hccnet pas starten als lijn weer anneloog is. Dit alles kan veele weken in beslag nemen :'( En dit lijkt mij een beter alternatief dan 54kbit te downen...

@ Petergr:
Ik woon in culemborg bij het centrum, da's onder utrecht
Die wijk achter ons staat er pas 1,5 jaar. (wij wonen in een jaren 30 huis)

@leukhé
Ik kom helaas niet over dat huis heen, het huis van de kennis is te laag ;) (2 verdiepingen ipv 3)
Maar het is maar één huis, gaat dat sigaal erniet langs/overheen/doorheen?

[ Voor 9% gewijzigd door Lennart_1337 op 11-03-2005 16:49 ]

Verwijderd

heb een soortgelijke situatie. alleen gebruikt overbuurman mijn internetverbinding en betaalt daar ook een bedragje voor, al ruim een jaar... ;). Dat bedrag kan nu wel een beetje omlaag.

muur van fietsenschuur beperkt plaats waar ap en router geplaatst kunnen worden. staan nu beide in uiterste hoekje van raamkozijn.

Het werkt wel...

Ook ps2 en xbox games via lan gaat lekker zo...

Verwijderd

Lennart_1337 schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 16:45:
De verbinding is idd.om gigabytes te pompen >:)
En we willen ook wel zo nu en dan een lan-game spelen.
Ook films vanaf elkaars computers afspelen en streamen vanaf een servertje etc. is leuk om weerkent te krijgen.
Eigenlijk willen wij sowiezo draadloos internet in huis (laptops en plekken waar we geen kabel gaan trekken maar wel een pc staat) en dat we dan als extratje ver inding met elkaar kunnen maken. Het accespoint moet toch aangeschaft worden, en een extra antenne is wel makkelijk om overal bereik te houden en goede snelheid. (ik weet niet wat het bereik is van een accespoint zonder extra antenne(?) )

Bijkoment voordeel:
Mijn internet verbinding gaat ook binnenkort een tijd uit de lucht en internet via de lucht via de adsl verbinding van de kennis is dan ook mogelijk. Ik ga eerst overstappen van isdn naar anneloog, duurd een tijdje en dan werkt mijn modem niet meer. Dan laat ik bij hccnet mij abbonoment overzetten van kpn naar bbned. Dan pas krijg ik een nieuwe modem en het overzetten duurd ook een tijd. Ik kan de procedure bij hccnet pas starten als lijn weer anneloog is. Dit alles kan veele weken in beslag nemen :'( En dit lijkt mij een beter alternatief dan 54kbit te downen...

@ Petergr:
Ik woon in culemborg bij het centrum, da's onder utrecht
Die wijk achter ons staat er pas 1,5 jaar. (wij wonen in een jaren 30 huis)

@leukhé
Ik kom helaas niet over dat huis heen, het huis van de kennis is te laag ;) (2 verdiepingen ipv 3)
Maar het is maar één huis, gaat dat sigaal erniet langs/overheen/doorheen?
Stap dan over op ISDN1, scheelt je een hoop wachttijd en je kunt daarna je verbinding laten migreren (telco-telco) en je hebt waarschijnlijk nog geen 12 uur downtime.

En misschien kun je de bewoner van dat huis in het midden zover krijgen dat ie een AP als repeater ophangt, als ie maar mee mag doen met het pompen van GB's :P

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2005 17:31 ]

• Lennart_1337
Ik had begrepen dat isdn1 4 euro per maand duurder was en dat is toch weer 48,- per jaar, aangezien we nog wel een paar jaar adsl hebben kiezen mijn ouders liever voor anneloog. En de modem voor anneloog krijgen we ook gratis of met hee veel korting.

Het internetten over 54kilobit is niet super erg (ga er denk ik niet dood aan ;) )
Maar de mogelijk om draadloos met adsl van die kennis mee te doen leek mij een leuke optie. Misschien later het abbo van de kennis opzeggen en via mijn verbinding laten lopen is ook een optie.

Maar denken jullie dat de verbinding mogelijk is?
En welke apperatuur?

En wat is het bereik van de linksys wrt54g zonder extra antenne? (iemand ervaring?)

• neh
  • Laatst online: 04-05 09:55

neh

Lennart_1337 schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 17:39:
En wat is het bereik van de linksys wrt54g zonder extra antenne? (iemand ervaring?)
Afhankelijk van je situatie he.

Mijn linksys staat midden in het huis en ik heb buiten (tot een meter of 10 buiten het huis) nog bereik.

XT, 640K ram, 20 MB harddisk, MS-DOS 4.0...

• froggie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

froggie

Kwaaak

Het bereik van zo'n wrt54g is niet bijzonder groot. Ik gebruik hierzelf een AP <-> AP setup tussen een wrt54gs en een netgear mr314. Deze setup haalt een meter of 10 binnen (daarna worden ping tijden erg groot en wordt de error rate hoog). Moet wel bij gezegt worden dat ik dan met standaard zendvermogens werk en door 2 vloeren met gewapend beton ga.

Maar de afstand waar jij het over hebt, 100 a 200, meter ga je denk ik niet redden zonder richtantenne met een directe line of sight. Daarnaast denk ik dat je het meeste succes hebt als je je antenne voor het raam zet. Waarschijnlijk houdt de kap meer straling tegen dan dubbel glas.

[ Voor 3% gewijzigd door froggie op 11-03-2005 17:52 ]

• Lennart_1337
plork schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 17:48:
[...]

Afhankelijk van je situatie he.

Mijn linksys staat midden in het huis en ik heb buiten (tot een meter of 10 buiten het huis) nog bereik.
Heb jij ook al de firmware geflased voor dat bereik?

En weet iemand hoeveel miliwatt je dan maximaal kan zenden?
Standaard doet de wrt54g 18 dBm = 63mW

En is dit wel de beste keus als accespoint kwa bereik/prijsverhouding?

Weet iemand of het mogelijk is om 2 accespoints met elkaar verbinding te laten maken? (bijv. 2x linksys wrt54g)

• SjOuKeS
  • Laatst online: 03-01 20:09

SjOuKeS

HmmmmPie!!!!

Even over de antenne, ik weet niet waar die info staat dat je direcht onder de antenne goed bereik hebt maar dat kun je wel vergeten. Ik draai met een WAP 11(100mW) en een 8dBi omni 2KM afstand en 1 KM met standaard USB dongles als client. maar in huis heb ik geen tot weinig bereik.
Zo'n ding werkt als een paraplu.. als je d'r onder zit sta je droog (dus geen bereik, of weinig).

Verder is met z'n 54Mbit APtje van linksys 5KM te draaien op 54 of 22 Mbit. mits je line of sight hebt. en de richt antennes hebt.. anders dropt de snelheid en gaat je error rate als een speer om hoog..

My 2 cents :P
Afbeeldingslocatie: http://server.hjhsoft.nl/mastklein.jpg
20meter top hoogte :)

[ Voor 11% gewijzigd door SjOuKeS op 11-03-2005 18:05 ]

• froggie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

froggie

Kwaaak

Weet iemand of het mogelijk is om 2 accespoints met elkaar verbinding te laten maken? (bijv. 2x linksys wrt54g)
Met een 3rd party firmware (ik raadt OpenWRT aan :)) is het zeker mogelijk. Of het met de standaard firmware mogelijk is weet ik niet.

Ik denk dat ik het in jou geval met 3 AP's zou gaan werken. 1 voor alles in huis, en die andere 2 gebruiken voor een point-to-point verbinding met je maatje. Je kunt het proberen met die omni antenne, maar ik denk dat een richtantenne betere resultaten geeft (waarom zou je een hoop vermogen verspillen wanneer je precies weet waar je peer zit?).

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb met 2 richtantennes een afstand moeten overbruggen van 500M met een tramleiding ertussen en aantal gebouwen. Ik heb nu met 2xAsus 500G router een constante ping van 2ms een af en toe 3 ms. Ok ik heb wel 2 richtantennes gebruikt van 20dbi.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Lennart_1337
Topic starter:
Maar met de omni heb ik ook in huis bereik tenminste dacht ik...

Dit is wat er bij de info stond:
Senao Omni Antenne / 8 dB
70,21incl btw
Zeer grote openingshoek dus ook bereik direct onder de antenne.

Maar wat denken jullie dat de openingshoek is? (naar beneden toe)
En helpt het als ik 'm een beetje kantel? zadat de paraplu naast ons huis valt.

@itsalex

Dat klinkt heel bemoedigent!
Denk jij dat het met een zend vermogen van 100mw en 15db antenne wel lukt?(of zelfs die 8db omni) Het is maar 1 huis.

Maaar nog even een hele belangrijke vraag:
Kan je lukraak elk accespoint met een andere verbinden?

[ Voor 3% gewijzigd door Lennart_1337 op 11-03-2005 18:29 ]

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
ik denk als je 2 richtantennes hebt van 13 dbi dat het wel moet lukken. Die dingen zijn niet zo duur. Je pakt bijvoorbeeld 2 x Gigabyte 54 MB router die met topsnelheid tot de 108 komt dan kom je wel heel ver denk ik. Ben je wel zo rond de 250 euro kwijt maar denk ik wel dat je een goede verbinding hebt.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:46

r0b

Mooie startpost weer, Lennart. :P

Mag ik vragen waarom je kiest voor 2x een WRT54G ipv 2x een WAP54G?
De WRT54G is een zgn 'wireless router' tov de WAP54G, wat gewoon een wireless access point is.

Twee WAP54G's kan je zeker weten met elkaar bridgen.
Hier is zelf een speciale instelling voor de webadmin van het AP. :)

itsalex: 108mbit met gebruik van bijbehorende Gigabyte NIC's zeker? (Zo ja, dan is het hetzelfde principe als Linksys SpeedBoost)

offtopic:
Sterker nog, als ik zo naar die foto kijk, dan zou je het zonder atenne wellicht al halen, maar dan is het kiele-kiele, dus dan kan je beter op safe spelen en een antenna er bij halen. :)

[ Voor 40% gewijzigd door r0b op 11-03-2005 18:50 ]

• SjOuKeS
  • Laatst online: 03-01 20:09

SjOuKeS

HmmmmPie!!!!

ik zou de antenne zeker niet gaan kantelen..
Dit is een voorstelling van hoe de antenne straalt.
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/erwin.gijzen/wifiomni/patroon.gif
En deste hoger de versterking deste platter de pannekoek :X.. (pannekoeken.. paraplu's tis wat)
Maaar nog even een hele belangrijke vraag:
Kan je lukraak elk accespoint met een andere verbinden?
De meest nieuwe firmware's van linksys kunnen zowel als bridge als ap werken..
maar dan moet je volgens mij niet de router versie's kiezen.
Lees de manuals eens zou ik zeggen.. denk dat het daar wel instaat..
Mijn WAP11 AP heeft zowel een Client/Bridge als AP mode

En als je het goed wilt doen zou ik 2 ap's nemen.
Een voor binnen en 1 voor buiten met een Richt antenne..
en zo'n antenne op zolder zetten OID is NOT done..
Voor een zolder raampje zou evt een optie zijn..
Zo draai ik nu 500 meter. van af mijn antenne naar een 100mW senao Bridge die op een zolder staat voor een raampje zonder bijzondere antenne maar de normale 1dBi antenne.

[ Voor 68% gewijzigd door SjOuKeS op 11-03-2005 19:11 ]

• Lennart_1337
r0b schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 18:47:
Mag ik vragen waarom je kiest voor 2x een WRT54G ipv 2x een WAP54G?
De WRT54G is een zgn 'wireless router' tov de WAP54G, wat gewoon een wireless access point is.
Omdat de WRT54G te flashen is naar een 3party firmware waarin je onder andere het zendvermogen kunt verhogen. Bij de WAP54G weet ik dat niet, iemand die het weet?

De wrt54g is 10,- duurder dan de wap54g
Volgens mij kan de WRT54G alles wat de WAP54G kan met als extra router functonaliteit, of zie ik dit helemaal fout? Ik denk dat ik dan idd. beter voor de wap54g kan gaan, maar dan heb ik wel liever dat ik het zendvermogen kan instellen. (3-party firmware) \

En meerdere mensen beginnen over meerdere acces points, maar de linksys WRT/WAP54G hebben toch 2 antenne aansluitingen, werken die ook allebei, of is de eene alleen voor ontvangen en word niet gebruikt als zender? (heb ik ergens gelezen...) Iemand die het weet/kan testen? Dan kan ik op de ééne gewoon de standaart antenne laten en op de andere een richtantenne. Dan heb ik in en rond het huis bereik, des noods met een klein omni antennetje op de 2e aansluiting.

En over het pannekoek verhaal met omni antennes, waarom zetten ze er dan bij dat je eronder zelfs bereik heb? link
Ik mail de winkel hier nog wel over.

@ itssalex

Welk acces point bedoel jij?
En is die beter dan de linksys wap54g, kwa bereik.
En die 108mbit, word die gehaalt dmv compressie of gaat hij echt zo hard?
Is die ook voledig compateble met andere 54mbit en 11mbit producten?

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:04
als ik je verhaal zo lees en de foto's bekijk is de afstand tussen beide huizen rond de 150 meter (line of sight), Ik raad je 2 senao's accespoints aan. Die dingen kun je geloof ik ook instellen als point-to-point brigde, en heeft een output van 100mw

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Lennart_1337
De Senao's vind ik een beetje duur, 150,- ipv 49,- voor een linksys WAP54G.
En het is dus niet line of sight want er staat een huis precies tussen. Daar kunnen we niet door of omheen.

• Mr.CeeJay
  • Laatst online: 27-04 11:42
Ik lees een hoop vragen waar je zo antwoorden op kunt terugvinden in de search en een hoop antwoorden die schever zijn dan een banaan.

De Linksys WRT54G zowel als de WAP54G hebben standaard firmwares (2.08) die al point-to-point of repeater modes hebben. Ook hebben beiden AP's alternatieve firmwares zoals OpenWRT of HyperWAP en HyperWRT.
Of zo'n linksys beide antenne's gebruikt kun je heel goed terug vinden...

oplossing voor jouw situatie, 2 mogelijkheden:
of je plaatst, zoals SjOuKeS liet zien, een soort van mast op je huis of bij je buurman (zodat er wél line-of-sight ontstaat) en je gebruikt gewoon 2 Linksys AP's
of je koopt 2 Senao's AP van 100mW en duwt daar een 21 of 24 dBi versterkende richtantenne op en je gaat dwars door dat huis heen waarbij diegene misschien problemen gaat krijgen met zijn eigen wifi, DECT telefoon, GSM en misschien nog wel andere dingen. Deze laatste optie zorgt ervoor dat je meer dan 100mW uitstuurt wat Agentschap Telecom niet leuk vind...

@echo off
echo Waar in 't bronsgroen eikenhout
echo 'T Nachtegaaltje zingt

• Lennart_1337
Bedankt Mr_CeeJay! , dat was juist de info die ik nodig had. :)

Dus het is dus:
• Of over dat huis in met en mast op het dak, wat mijn vader niet goed gaat vinden en te veel euro's kost.

• Of er doorheen met kans dat we die mensen heel erg gaan storen...

Ik ga eerst eens een linksys WAP54G bestellen en daarmee aan de slag ga zonder extra antennes. Ook een beetje buget probleem... (Mijn pa vind nu ineens dat ik nu ff genoeg uitgegeven heb aan een laptop die net is bestelt en aan diverse inkoop acties.)
Als ik de optimale plek voor het acces point in huis heb gevonden en ik weet wat het bereik met de gehackte firmware is (ik ga dan ff een eindje rond wandelen met mijn laptop)
Ook ben ik benieuwd of er nog meer draadloze netwerken hier in de lucht zitten...

Over die 2antennes op de linksys WAP54G staat in een topic dat hij degene met het bese signaal kiest en de andere niet gebruikt, kan iemand dat bevestigen?

Ik denk dat als ik daarna de verbinding wil gaan leggen naar die kennis dat we dan nog een linksys bij gaan kopen, dan informeer ik eerst wel bij de winkel of we de antenne's en de extra accespoint ook terug kunnen sturen/omruilen als het niet gaat werken.
Het zal absoluut kunnen gaan werken, met genoeg geld is alles mogelijk; maar het mag niet te veel gaan kosten want dan hoeft het niet meer...

En nog over de keuze van isdn of anneloog voor internet eerder in dit topic, we gaan toch terug van isdn naar isdn1. Dan is de downtijd minimaal (anders moet adsl ook overgezet worden naar anneloog met andere modem etc.) en het kost ongeveer even veel kwa kosten. (isdn -> anneloog is heel duur :( )

• shure-fan
  • Laatst online: 17:04
wat ik dus bedoelde is dat als je 2 senao's koopt en die in de nok van je huis neerhangt en dat zelfde doet bij je kennis dat je dan al een heel eind komt, omdat die dingen nogal wat vermogen uitstoten, dus heb je waarschijnlijk al niet eens meer externe antennes enzo nodig, het kost je dan wel wat maar dat moet je er maar voor over hebben (een nieuwe laptop en inkoops acties kunnen toch ook????? )

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Lennart_1337
Linksys WAP54G vs Sanao:
Ik had begrepen dat de linksys met gehackte firmware ook 19db aan kon (85mW) ergens anders in een topic las ik weer iemand die het over tot 250mW had met een linksys WRT54G met gehackte firmware. Je kon dat in de firmware instellen maar je kon wel je accespoint ermee opblazen. Maar als je dan 150mW in kan stellen dan is dat toch ook beter dan de senao's?
Dat is in het geval van 85mW maar 15 miliwatt verschil (voor minder dan 100,- is dat denk ik wel te overbruggen met een betere antenne?) En als de linksys WAP54G dik over de 100mW komt tot aan 250mW dan is die linksys weer een betere keus.

In het geval de linksys maar tot 85mW komt:
Shure-fan had het erover dat als ik 100mW output had op beide accespoints dat ik het dan misschien zelfs zonder antennes red. Dan is 2 opgevoerde linksys WAP54G met een goedkope (<<100,- euro) (richt)antenne toch ook te doen (het is dan maar 15mW verschil)

Ik snap best dat de senao een betere keuze is, maar het kost wel per persoon 100,- extra.
Als er mogelijkheid bestaat om met linksys WAP54G met gehackte firmware bijna het zelfde of meer te bereiken. (output >100mW) De sanao kost wel dik 3x meer dan de linksys WAP54G.

En het antenne verhaal is bij mij nog steeds niet duidelijk even de dingen die ik gelezen heb:
• Hij kiest de antenne met het beste signaal en de andere word dan niet gebruikt.
• Hij ontvangt met de 1e en zend met de 2e, ligt eraan welke antenne beter ontvangst heeft.
• Hij zend en ontvangt met antenne 1 en ontvangt alleen met antenne 2
• Hij gebruikt continue 2 antennes
• Hij gebruikt de antenne met het beste signaal en de andere word uitgeschakelt maar blijft nog met minimaal vermogen mee zenden en ontvagen.

Je ziet het één en al tegenstrijdigheid (handig die search en google 8)7 )
Wat klopt er van het verhaal hierboven wel?

En is het ook mogelijk om 2 antennes op 1 aansluiting te gebruiken? (dmv splitter)

Verwijderd

Die kant en klare antennes zijn natuurlijk duur... misschien een optie om ze zelf te maken.. krijgt het ook een wat hoger tweak gehalte ;)

Links:
http://www.xs4all.nl/~tom1572/
http://helix.remco.tk/

met de alchemy software kan je met een wrt54G kiezen welke antenne aansluiting je wilt gebruiken en je hebt de mogelijkheid om tot 251mW zendvermogen in te stellen..

www.sveasoft.com ;)

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2005 11:40 ]

• Lennart_1337
Bedankt!
Deze info en firmware zocht ik!
Helaas wel een betaalde maar 20,- doller is wel op te hoesten met de huidige koers ;)
Ik kan gewoon geld storten op een bankrekekening van paypal en dan betalen dus dat is mooi. (ik heb geen creditcard) En dan ben ik een jaar lid en kan ik zoveel linksys accespoints flashen als ik wil. >:)

Dus nu is definitief het hek van de dam, het word een linksys WRT/WAP54G ipv sanao. De linksys kan meer en heeft meer bereik met de firmware van sveasof en is 3x goedkoper. Ik wil graag een WAP54G (die is goedkoper en ik heb geen router nodig) maar is die volledig compateble met de sveasoft firmware? Het zint mij namelijk niet dat ze op de home pagina zetten:
"The Sveasoft firmware adds a host of new features to your Linksys WRT54G or WAP54G router - including power boost up to 900% from stock firmware!"

En dan vervolgens overal alleen over de WRT54G hebben. :?

En volgens de site blijft het signaal ook op hogere sterktes goed: link

Maar nog even over het antene verhaal:
Is het ook mogelijk om met 2 antenne's tegelijk te zenden en te onvangen?
In mij geval betekent dat dan 1e antenne voor bereik in huis 2e voor de richtantenne.

En wat is het nut van met antenne 1 zenden en antenne 2 ontvangen? Zijn er dan antenne's die speciaal alleen goed zijn in ontvangen?

En een antenne zelfmaken is idd. ook een goede optie, ik ga mij hier eens in verdiepen. Maar nu heb ik even teveel schoolwerk om research te gaan doen voor mijn eigen wifi-lan. ;(

• iets
  • Laatst online: 11:35
Kun je niet iets regelen met de bewoner(s) van dat hoge huis. Als je daar het accespoint op kan zetten en dan een vergoeding betaald voor het verbruik is iedereen blij :).

tvw

Verwijderd

Lennart_1337 schreef op zondag 13 maart 2005 @ 12:24:

En dan vervolgens overal alleen over de WRT54G hebben. :?
Sveasoft Freya firmware - supports Linksys WAP54G V1.0, V2.0
Deze moet je hebben voor de WAP ;)
En een antenne zelfmaken is idd. ook een goede optie, ik ga mij hier eens in verdiepen. Maar nu heb ik even teveel schoolwerk om research te gaan doen voor mijn eigen wifi-lan. ;(
research is het niet... als je de site ff volgt heb je in een zaterdag 2 mooie antenne's ;)

• Lennart_1337
Ik doelde meer op het rondkijken naar andere modellen antenne's die ik kan bouwen en welke types er zijn met welke eigenschappen. En welke eigenschappen de versterking van de antenne verhogen etc zodat ik de perfecte antenne's voor het doel kan bouwen.

En die mensen van dat hoge huis er bij te betrekken om op hun dak iets neer te gaan zetten zie ik ook niet echt zitten.
"Zo van ja, wij willen geen mast op ons dak zetten dus zetten we 'm er bij u op"
Er is een grote mogelijkheid dat we met 2 opgevoerde linksys WAP54G's en 2 richt antenne's er ook zijn. En anders kunnen we altijd nog wat bij die mensen op het dak zetten. :+

2 antenne's:
Alleen weet alleen nog steeds niet of je alle 2 de antennne's op de linksys WAP54G tegelijk kan gebruiken! :?

[ Voor 5% gewijzigd door Lennart_1337 op 13-03-2005 15:44 ]

Verwijderd

Lennart_1337 schreef op zondag 13 maart 2005 @ 15:44:
2 antenne's:
Alleen weet alleen nog steeds niet of je alle 2 de antennne's op de linksys WAP54G tegelijk kan gebruiken! :?
Ik weet dat je in de WRT54G icm de sveasoft software de mogelijkheid hebt om in te stellen welke antenneaansluiting moet zenden, ontvangen of als auto moet werken.
ik verwacht dat je met de optie auto zou kunnen werken met 2 antenne's alleen weet ik dit niet zeker..
verstandiger lijkt mij om je richtantenne netwerk los van je lokale wifi te houden..
m.a.w. een extra AP / router met AP.

my 2 cents

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05-2025

Verbal Kint

The man with the plan

Lennart_1337 schreef op zondag 13 maart 2005 @ 15:44:
(..)
2 antenne's:
Alleen weet alleen nog steeds niet of je alle 2 de antennne's op de linksys WAP54G WRT54G tegelijk kan gebruiken! :?
Weet jij (of iemand anders :)) hier inmiddels al iets meer over? Ik wil namelijk hetzelfde gaan proberen, 1 aansluiting richtantenne voor bridgefunctie en op de andere aansluiting een omni voor de AP functie. (Maar in mijn geval dus met de WRT en niet de WAP variant).

Great minds think alike!

Verwijderd

Probeer het en post hier het resultaat ;)

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05-2025

Verbal Kint

The man with the plan

Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2005 @ 17:54:
Probeer het en post hier het resultaat ;)
Tja, dat kan ik helaas niet. Ik heb namelijk nog niets in huis. En voordat ik twee router/APs koop en een zooi antennes wil ik wel graag weten of het gaat werken of niet. :)

Great minds think alike!

Verwijderd

in het ergste geval heb je een extra set ap's nodig..

• Lennart_1337
Ik weet hier idd. ook geen andwoord op, en ik ga waarschijnelijk toch voor een linksys wap54g, die is dan met andere firmewares op te voeren tot max 900 mwatt. Als kaartje in mijn laptop ga ik dan dnek ik een saneo 200mW mini-pci kaartje kopen via inkoopacties.net; maar dat alleen als het interne intel kaartje niet genoeg bereik heeft. (wil van de zomer wel in de tuin kunnen werken :P , kom ik ook eens in de zomer buiten... O-) )

En het hele netwerk door de wijk verhaal, ik heb nu inmiddels 1Mbit adsl upload en omdat we nu allebei een laptop hebben is het een kleine moeite om even langs te komen en ff bestanden over te wippen, dus dat netwerk door de wijk gaat denk ik niet meer door.

[ Voor 24% gewijzigd door Lennart_1337 op 14-04-2005 23:47 ]

Pagina: 1