Tom_G schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 19:15:
Waarom wordt er dan zo moeilijk gedaan over de firmware? Je zou die dan toch even goed kunnen downloaden, via een basiswebinterface (al aanwezig op flash Newisys?) kunnen uploaden.
Dat zou je wel verwachten, en over een week zal ik je kunnen vertellen of dat ook zo is. Maar tot nu toe heb is nergens in de communicatie met Newisys gebleken dat zij ergens deze firmware op een webserver hebben staan. Ook werd mij expliciet verboden deze firmware onaangepast op een wesite aan te bieden.
Je hebt het over één zgn. "golden disk", maar wat bij raid 5? Dan staat de data toch verspreid over de 3 of 4 disks? Wat dan met die firmware, blijft die op één disk aanwezig? Moet men dan speciaal een nieuwe golden disk aanschaffen wanneer nu net pertoeval deze schijf het zou gaan begeven.

De firmware wordt gekopieerd op elke harde schijf in het systeem. Dus 1 'golden disk' is voldoende om dit proces in gang te zetten. Wat een gebruiker verder doet met de schijven (RAID 0,1 of 5 gebruiken) wordt gedaan met de ruimte die over blijft. Ik schat dat de firmware 16 Mb tot 64 Mb op elke harde schijf zou claimen (waarschijnlijk 16Mb).
Noot:
De modellen van Infrant (recentste) hebben ook hot swappeble disks als ik me niet vergis.
Wat is verder het nut van 2 nic's? Trunking? Aansluiten in 2 subnetten?
Truncing zal niet zo veel nut hebben aangezien de performance bottleneck zit in de CPU en PCI-bus.
Maar wat denk je van router? Ik weet dat het mixen van routing/firewall functionaliteit met andere dingen als web- of samba servers discutabel is, maar deze combinatie wordt toch door veel mensen enthousiast toegepast (bijvoorbeeld: Asus WL-500g, WL-700gE etc.). Mijns inziens is het integreren van zoveel mogelijk functionaliteit in 1 apparaat vooral voor thuisgebruik interessant. Het scheelt draden, energie, ruimte, kosten, staat netter en ga zo maar door.
Zie het gebruiken van een NAS als router als een top-down benadering waar het als NAS gebruiken van een WL-500g een bottom-up benadering is. Het zou helemaal ideaal zijn als de NA-1400 ook nog eens met een switch uitgerust was.
Verder is het erg interessant om ook het stroomverbruik te kennen.

Is dit inclusief of exclusief (4) harde schijven? Voor de harde schijven reken ik toch 40 Watt voor 4 ongeveer.
In de review van SilentPcReview (de link naar het artiekel staat in diezelfde post) staat duidelijk dat dit inclusief harde schijven is (idle rondjes draaiend).
Kijk, ik weet dat de Infrant ReadyNAS systemen (nog) het beste presteren, maar ze doen dit wel met een custom SoC. De processor is deels door hun zelf ontworpen. Er zijn twee punten voor het gebruik van systemen gebaseerd op een universele PowerPC of XScale architectuur:
1) Er is ongelofelijk veel software voor te vinden die met weinig moeite werkend te krijgen is op elk platform.
2) De Newisys NA-1400, Intel SS4000-E en Thecus N4100 zijn allemaal gebaseerd op dezelfde architectuur, namelijk Intel XScale. Deze NAS devices zijn allemaal van de eerste generatie (Infrant zit al bij de derde of vierde) en komen nog wat te kort op punten. Zodra de competitie in de markt wat groter wordt gaan deze bedrijven efficientere systemen leveren. Wanneer er een bedrijf komt met een concurerend NAS gebaseerd op bijvoorbeeld een IOP 80321 en twee PCI bussen gebruikt om de componenten aan te sluiten, dan heb je een zeer snel systeem dat toch energiezuinig is EN waarvoor dan al een boel software geschikt is.
Uiteindelijk zullen systemen met custom IC's uit de markt verdwijnen. Dat hebben we ondermeer gezien bij supercomputers, RAID adapters en straks bij NASsen ook.