Low-cost, low-power, 4 poorts SATA fileserver

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 5.657 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

OlafvdSpek schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 15:07:
Nee. Full-duplex is niet equivalent met 200 mbit/s. Maar full vs half duplex is volgens mij geen punt in deze discussie.
hier zeg je dat het niet relevant is maar dat is het dus weldegelijk !
OlafvdSpek schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 19:34:
Nee, ik zeg nergens dat ik het vreemd vind.
klopt ik zeg dat je dat eigenlijk bedoelt dat het vreemd is dat de performance zakt bij meerder clients. teminste dat begrijp ik uit jou vraag.
Ik bedoel dat je eigenlijk altijd full-duplex hebt in een netwerk als performance van belang is.

Maar als jij het over 200 mbit/s hebt zeg je in principe dat het verkeer alleen moet voldoen aan up + down < 200 terwijl ik zeg dat het moet voldoen aan up < 100 en down < 100.
Hoe vaak heb je de beschrijvingen van diverse dingen gelezen ? daarnaast is het theoretisch allemaal mogelijk. De vraag is of dit ook getest is.

En nee ik neem niks aan, dat is de bron voor alle denk fouten. je hebt 3 dingen
1) theorie
2) praktijk(test)
3) werkelijkheid (dus een test met (on)meetbare externe factoren

m.a.w Ik koop het product wat mij goed lijkt en snelheid + performance telt maar bruikbaarheid is het best
Wat bedoel ik met de 3 punten ??? als je het weet vertel het me anders denk er maar overna
(ps ik ga voor 3)

Tja vanalles

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
vso schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 21:04:
hier zeg je dat het niet relevant is maar dat is het dus weldegelijk !
Nee, ook dat zei ik niet. Het is wel relevant, maar volgens mij zo vanzelfsprekend dat er geen discussie over nodig is.
Hoe vaak heb je de beschrijvingen van diverse dingen gelezen ?
Je bedoelt marketing?
daarnaast is het theoretisch allemaal mogelijk. De vraag is of dit ook getest is.
Wat is theoretisch allemaal mogelijk?

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 17:59

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Topicstarter
Jongens, jongens. Lief zijn :>

Ik heb een overzichtje gemaakt van de, voor mij, interessantste (RAID-5) NAS producten. Dat vergemakkelijkt de keuze misschien een beetje....

[ Voor 3% gewijzigd door styno op 10-09-2005 21:57 ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

• vso
  • Niet online

vso

tja...

dan zou ik volgens je lijstje voor de readynas6x gaan ipv newisys maar die is als 2de wel beste keus. kwa prijs is de newisys eigenlijk de goedkoopste :)
ik zou trouwens de verklaringen van OCE en price direct onder de tabel plaatsen als het je nog lukt

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
vso schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 23:17:
ik zou trouwens de verklaringen van OCE en price direct onder de tabel plaatsen als het je nog lukt
Dit is helaas de werking van een footnote in DokuWiki, daar kan ik niet zoveel aan doen. Maar als je op de footnote klikt springt de browser naar de definitie.

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Styno schreef op maandag 05 september 2005 @ 10:43:
Newisys heeft 'het' kennelijk ook begrepen en brengt nu de Newisys NA-1400 dat opgebouwd is rond een NAS/router board dat zeer sterk lijkt op het grote broertje van de NPWR-LC:

[afbeelding]

Met opslagcapaciteiten tussen 0.6 en 2 TB, een 600MHz Intel XScale processor, 2 gigabit poorten en 256 MB RAM een erg mooi product!

Kost $1000 voor de 1TB versie, dus grofweg EUR 800.

Links:
Features
Product sheet (PDF)
Press release (PDF)
Artikel op LinuxDevices.com
Typisch! Ik werk bij Avnet! De enige "goede" distributeur van Newisys. Dit product wordt begin Oktober in productie genomen. Het kale systeem zonder schijven gaat ongeveer € 4 - 500,00 ex btw kosten. Ik kan je tzt wel laten weten hoeveel.

Met wie heb je gesproken, Werner of Jan?

Ik heb al enkele modellen live gezien (demomodellen) en de performance is echt snel. De software die meegeleverd wordt is helemaal perfect. Die kan zo een backup van je systeem maken. We hebben getest met 3 500GB Hitachi schijfjes :7

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2005 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
Wat bedoel je daarmee?
Ik werk bij Avnet! De enige "goede" distributeur van Newisys. Dit product wordt begin Oktober in productie genomen. Het kale systeem zonder schijven gaat ongeveer € 4 - 500,00 ex btw kosten. Ik kan je tzt wel laten weten hoeveel.
De sales channel manager had het over $400, daar bovenop de Europese import heffingen en jullie winst, dan zal dat wel kloppen. Maar ik hoop dat het dichter bij de EUR 400 komt te liggen dan EUR 500 want dat maakt het weer aantrekkelijker.
Met wie heb je gesproken, Werner of Jan?
Werner, hoezo?
Ik heb al enkele modellen live gezien (demomodellen) en de performance is echt snel. De software die meegeleverd wordt is helemaal perfect. Die kan zo een backup van je systeem maken. We hebben getest met 3 500GB Hitachi schijfjes :7
Van de eerste regel werd ik helemaal warm :D en na de tweede begon schreeuwde iets in mijn achterhoofd: "marketing gelul!", maar ik hou het op de eerste ;) Tenminste dat wil ik graag....

Kun je me wat nummers passen? Hoeft niet hier in een post, mag ook wel per mail. Ik wil graag weten wat de performance is, dat is namelijk de beslissende factor. Alles boven (of gelijk) aan de ReadyNAS in RAID-5 is een sale (wellicht 2x). :)

Edit: Oh ja, kun je ook hier melden wanneer ze verkrijgbaar worden in NL?

[ Voor 6% gewijzigd door styno op 19-09-2005 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Styno schreef op maandag 19 september 2005 @ 23:14:
Kun je me wat nummers passen? Hoeft niet hier in een post, mag ook wel per mail. Ik wil graag weten wat de performance is, dat is namelijk de beslissende factor. Alles boven (of gelijk) aan de ReadyNAS in RAID-5 is een sale (wellicht 2x). :)

Edit: Oh ja, kun je ook hier melden wanneer ze verkrijgbaar worden in NL?
Same here ik wil ook dat ding !

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zodra ik meer info heb zal ik het in deze post zetten. Op dit moment is het meeste nog onder NDA.

Het grote voordeel dat ik bij anderen nog niet gezien heb, is dat de Newisys uitbreidbaar geheugen heeft waardoor het meer gelijktijdige gebruikers aankan.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2005 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 13:42:
Zodra ik meer info heb zal ik het in deze post zetten. Op dit moment is het meeste nog onder NDA.
Jammer, ik zit met smacht te wachten op meer info....

Is het met avnet - zoals bekend de beste distributeur van Newisys :P - mogelijk een goede deal te sluiten voor de tweakerts hier wanneer er een gezamelijke inkoopaktie gedaan wordt?
Het grote voordeel dat ik bij anderen nog niet gezien heb, is dat de Newisys uitbreidbaar geheugen heeft waardoor het meer gelijktijdige gebruikers aankan.
Dit is geen unieke feature: De Infrant ReadyNAS kan ook van meer geheugen (standaard SDRAM afaik) voorzien worden.
Maar de mogelijkheid is zeker handig want:
- In combinatie met een ups zou write behind caching beter kunnen werken
- Ik ben van plan er meer mee te doen dan alleen data opslaan (lees: webserver, mail, cvs, etc.)

[ Voor 38% gewijzigd door styno op 20-09-2005 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Dit is geen unieke feature: De Infrant ReadyNAS kan ook van meer geheugen (standaard SDRAM afaik) voorzien worden.[/quote]

DDR zelfs

• styno

styno

Topicstarter
Voor degenen die geintresseerd zijn in de Thecus N4100 (review Toms Hardware), in Duitsland is de barebone versie (zonder harddisks dus) als aanbieding te koop voor EUR 649,-- Dit is, correctie: was verreweg de laagste prijs die ik tot nu toe gezien heb.

[ Voor 5% gewijzigd door styno op 21-09-2005 19:27 . Reden: Mijn Duits is niet meer wat het geweest is.... ]

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:05
Styno schreef op woensdag 21 september 2005 @ 11:17:
Voor degenen die geintresseerd zijn in de Thecus N4100 (review Toms Hardware), in Duitsland is de barebone versie (zonder harddisks dus) als aanbieding te koop voor EUR 649,-- Dit is verreweg de laagste prijs die ik tot nu toe gezien heb.
Afbeeldingslocatie: http://www.net-at-work.com/i/angebot1.gif

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
thesiem1972: Weet je al welke winkels de NA-1400 gaan aanbieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Styno schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 09:41:
thesiem1972: Weet je al welke winkels de NA-1400 gaan aanbieden?
We hebben ze nog niet gezien, ik heb al wel met enkele bedrijven gesproken die interesse hebben. Deze namen ga ik hier nog niet noemen. Zodra de launch komt willen wij doorgaan met één van de grotere partijen 1 deal maken voor een maand exclusieviteit. Zodra er meer duidelijk is zal ik dat hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk topic want ik was zelf ook al een poosje aan het denken aan een mini-linux doos die mijn huidige server -aangezien die aan het overlijden is- moet gaan vervangen. Ik dacht zelf aan een VIA Epia mini itx oplossing maar vind het eerst genoemde boardje van Team ASA eigenlijk ook wel erg ok klinken.

Ik vind het alleen jammer dat dit topic van zelfbouw server naar het aanschaffen van een complete SAN is verschoven. Ik vind het persoonlijk niet belangrijk of er IDE of SATA in zit (maar eigenlijk liever IDE omdat ik geen SATA schijven heb maar wel IDE en volgens mij is SATA overkill voor een SAN) maar wil graag 2 x (minimaal) 100Mbit, IDE of SATA aansluitingen, PCI of (liever) PCMCIA en goede ondersteuning voor linux (liefst gentoo). Wbt schijfruimte; ik heb nu ca 300 GB in mijn linux server hangen maar meer is altijd beter :)

Heeft iemand nog meer onderzoek gedaan naar eerder genoemde kaartjes? en heeft iemand ook leuks gebouwd met een VIA Epia Mini ITX? En, Styno, waarom wil je eigenlijk geen Via Epia?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2005 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 15:01:
Leuk topic want ik was zelf ook al een poosje aan het denken aan een mini-linux doos die mijn huidige server -aangezien die aan het overlijden is- moet gaan vervangen. Ik dacht zelf aan een VIA Epia mini itx oplossing maar vind het eerst genoemde boardje van Team ASA eigenlijk ook wel erg ok klinken.

Ik vind het alleen jammer dat dit topic van zelfbouw server naar het aanschaffen van een complete SAN is verschoven. Ik vind het persoonlijk niet belangrijk of er IDE of SATA in zit (maar eigenlijk liever IDE omdat ik geen SATA schijven heb maar wel IDE en volgens mij is SATA overkill voor een SAN) maar wil graag 2 x (minimaal) 100Mbit, IDE of SATA aansluitingen, PCI of (liever) PCMCIA en goede ondersteuning voor linux (liefst gentoo). Wbt schijfruimte; ik heb nu ca 300 GB in mijn linux server hangen maar meer is altijd beter :)

Heeft iemand nog meer onderzoek gedaan naar eerder genoemde kaartjes? en heeft iemand ook leuks gebouwd met een VIA Epia Mini ITX? En, Styno, waarom wil je eigenlijk geen Via Epia?
ligt eraan sata is geen overkill. kwa kosten maakt het niet uit of je nu een kant en klaar product pakt of zelfbouw (soms is zelfbouw nog wel duurder)

betreft linux compatibiliteit zou ik eens zoeken naar de HCL (Hardware Compatibility List) van o.a gentoo.
Maar onder linux bestaat er ook software raid misschien een stuk handiger. er zijn PCMCIA kaartjes met IDE aansluiting ... Alleen waar ik weet niet .. beetje zoeken op google en je zal vast een paar vinden.

Trouwens SAN is GEEN NAS zie:
Abom schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 08:15:
Ik denk dat het handig is wanneer je eerst uit gaat zoeken wat NAS en SAN's zijn.

SAN is een dedicated netwerk voor je storage fabric. Je hebt dus een tweede 'lan' waarover alleen storage verkeer gaat.

Lees dit even: http://www.microsoft.com/...echinfo/overview/san.mspx dit gaat ook over SAN's icm Clusters, maar hier wordt ook meer over SAN's en de verschillende architecturen uitgelegd.

NAS is gewoon storage wat direct aan je netwerk hangt.
trouwens die NAS servers draaien ook linux o.a de NLSU2 is een zeer bekend en "aangepast" model ;) schijnt

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 15:01:

Kijk dan eens naar de Kurobox, ruimte voor twee standaard P-ATA schijven en heel tweakbaar. Vooral bekend in Azie trouwens.
Heeft iemand nog meer onderzoek gedaan naar eerder genoemde kaartjes?
Nee, je moet er namelijk minimaal 100 van aanschaffen en voor zover ik weet heeft nog niemand dat gedaan (Ik wil niet het risico lopen om met een dikke financiele strop te blijven zitten, tenzij ik op voorhand al driekwart weg kan zetten).
en heeft iemand ook leuks gebouwd met een VIA Epia Mini ITX? En, Styno, waarom wil je eigenlijk geen Via Epia?
Eigenlijk simplel: voordat je een compleet systeem hebt met Epia ben ze ook 500 euro kwijt en dan heb je nog steeds geen performance. Via's netwerkkaarten zijn bagger en dat betekend dat je een extra netwerkkaart + raid adapter op een 32 bit pci bus moet prikken. Dat wordt dus niks. Bovendien zijn er al zoveel mensen die dit hebben gedaan, daarvoor wilde ik geen apart topic voor openen. Het leek mij veel mooier om een alternatieve optie uit te proberen.

Bovendien kost een losse Serial ATA hotswap bay voor 4 schijven alleen al zo'n 100 euro, dus de newisys voor 400 euro is geen slechte deal, op voorwaarde dat de performance klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Styno schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 16:33:
[...]
Kijk dan eens naar de Kurobox, ruimte voor twee standaard P-ATA schijven en heel tweakbaar. Vooral bekend in Azie trouwens.
link ?
Eigenlijk simplel: voordat je een compleet systeem hebt met Epia ben ze ook 500 euro kwijt en dan heb je nog steeds geen performance. Via's netwerkkaarten zijn bagger en dat betekend dat je een extra netwerkkaart + raid adapter op een 32 bit pci bus moet prikken. Dat wordt dus niks. Bovendien zijn er al zoveel mensen die dit hebben gedaan, daarvoor wilde ik geen apart topic voor openen. Het leek mij veel mooier om een alternatieve optie uit te proberen.

Bovendien kost een losse Serial ATA hotswap bay voor 4 schijven alleen al zo'n 100 euro, dus de newisys voor 400 euro is geen slechte deal, op voorwaarde dat de performance klopt.
wat is de performance als je een simpel mobo neemt + x86 cpu ?
+ een raid 5 kaartje (of software matig)
met SATA HD's

Dit even afgezien van de kosten c.q behuizing etcera.

Hoeveel verschil in performance kan je dan zien?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
Google: http://kurobox.com/
wat is de performance als je een simpel mobo neemt + x86 cpu ?
+ een raid 5 kaartje (of software matig)
met SATA HD's

Dit even afgezien van de kosten c.q behuizing etcera.

Hoeveel verschil in performance kan je dan zien?
http://mashie.org/forums/showthread.php?t=37. De eerste post zegt al genoeg denk ik: 7MB/s met standaard VIA NIC en de rest van het draadje laat ook nog wat serieuze onvolkomenheden van de EPIA bordjes zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Styno schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 11:25:
Google: http://kurobox.com/
[/quote
dood ? website doet het maar daar heb ik ook alles mee gezegd.
[...]
m.a.w software VS hardware ... Hardware wins ? bigtime ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tscargo
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-04 16:03
Is er inmiddels al wat bekend over die Newisys doos ? Het is nu toch wel zo'n beetje eind oktober, maar ik heb hem nog niet tekoop gezien ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
tscargo schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 16:11:
Is er inmiddels al wat bekend over die Newisys doos ? Het is nu toch wel zo'n beetje eind oktober, maar ik heb hem nog niet tekoop gezien ....
Nope, close to nothing. Er is sinds half september alleen een handleiding bij gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
Er is nieuws: Volgens de sales manager van Newisys wordt de NA-1400 pas in november in productie genomen. De vertraging komt door wat onvolkomenheden die eerst opgelost moesten worden.

Newisys NA-1400 news

Er wordt volgende week ook meer info bekend gemaakt betreffende de snelheden in RAID-5.

[ Voor 6% gewijzigd door styno op 30-10-2005 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Styno schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 22:00:
Er is nieuws: Volgens de sales manager van Newisys wordt de NA-1400 pas in november in productie genomen. De vertraging komt door wat onvolkomenheden die eerst opgelost moesten worden.

Newisys NA-1400 news

Er wordt volgende week ook meer info bekend gemaakt betreffende de snelheden in RAID-5.
heeft dit ding nu wel OCE of niet ??? wel leuk dat het een linux kernel heeft dan kan je iig modden ..
:) vraag me af of je mem erbij kan mikken.

[ Voor 10% gewijzigd door vso op 31-10-2005 01:16 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
vso schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 01:15:
heeft dit ding nu wel OCE of niet ???
Niet helemaal bekend, maar deze functie wordt niet genoemd op de ApplianceWare homepage, dus ik vermoed van niet.
wel leuk dat het een linux kernel heeft dan kan je iig modden ..
Dat hoop ik ook......maar....aangezien voor het besturingssysteem door een bedrijf geleverd wordt die ervan moet leven, vermoed ik dat het op een of andere manier wel beveiligd is. Dus makkelijk wordt het denk ik niet.
:) vraag me af of je mem erbij kan mikken.
Ja, dat kan. De standaard 256 MB RAM ondersteund tot 20 gebruikers en je kan dat uitbreiden tot 512 MB voor meer gebruikers (newisys' woorden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
Ik heb performance results gekregen zoals die door Newisys zelf verkregen zijn: http://www.na1400.info/wiki/doku.php?id=blog:news#2005-11-01

De lees performance is redelijk te noemen, maar de schrijf performance valt me toch tegen: je kan er net, onder ideale omstandigheden, een 100MB netwerk verbinding mee vullen. Hier zie je toch dat de gekozen Intel XScale processor een hardware XOR engine (zoals die wel in de duurdere types aanwezig is) mist.

Kan iemand hier metingen die behaald zijn met een VIA Epia/PII/PIII (of andere) oplossing tegenover zetten? Liefst ook met de hardware specificaties erbij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-09 14:25
Het grote gemis is hier inderdaad een hardware raid controller met XOR processor.

Zelfs m'n slechte 3Ware 7506 pata raid controller haalt hier maximum 40 MB/s.

Ook de leessnelheid van dit apparaat valt wel tegen, hooguit 2x zo snel als 100 Mbit.

Eingelijk hadden ze veel beter die interface op 100 Mbit gezet ook, het is toch de naam gigabit niet waardig, zoals spijtig genoeg de meeste van die NAS producten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Tom_G schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 08:50:
Eingelijk hadden ze veel beter die interface op 100 Mbit gezet ook, het is toch de naam gigabit niet waardig, zoals spijtig genoeg de meeste van die NAS producten...
Hoezo? Veel mensen lijken de indruk te hebben dat gbit ethernet pas nuttig wordt als het ook 800+ mbit/s haalt.
Maar als de read rate al 200 mbit/s is, dan is gbit ethernet toch gewoon nuttig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Tom_G schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 08:50:
Het grote gemis is hier inderdaad een hardware raid controller met XOR processor.

Zelfs m'n slechte 3Ware 7506 pata raid controller haalt hier maximum 40 MB/s.

Ook de leessnelheid van dit apparaat valt wel tegen, hooguit 2x zo snel als 100 Mbit.

OlafvdSpek schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 10:28:
[...]

Hoezo? Veel mensen lijken de indruk te hebben dat gbit ethernet pas nuttig wordt als het ook 800+ mbit/s haalt.
Maar als de read rate al 200 mbit/s is, dan is gbit ethernet toch gewoon nuttig?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ach de bottom line is hoeveel concurrent users kunnen gebruik maken voordat je problemen krijgt met de levering van data ?

Stel dat ik een NAS thuis heb en ik kan mijn filmpje(DVD ofiets dergelijks) op mijn Multimedia Center bekijken,Terwijl mijn vriendin op een andere pc MP3 beluistert, en dan ondertussen een andere pc data aan het wegschrijven is op de NAS omdat ik het gedownloade meuk;) wil backuppen.
Tja als dit werkt .. dan intresseert het me niet hoeveel de "bandwith" of "throughput" is, zolang ik geen onderbrekingen in de muziek/geluid of bewegend beeld zie .. zal het me aan mijn RAID roesten.

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 05-11-2005 00:11 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

heb je wel gekeken hoe deze Nas servers met windows en linux verbinding opbouwen ?
hoe "mount" je de schijf op beide besturings systemen c.q kan je per client connecten ? is het Active Directory geintergreerd ? bv via DNS en SMB access ?
Het gaat erom heb je een server nodig tussen de windows client zodat je niet d.mv vieze hacks de data kan benaderen en dus je roaming user profile erop kan zetten of niet ? (windows moet voor RUP opslag direct access hebben dit kan je doen d.m.v ftp op een windows server een share te "mounten" en dan via die share weer via windows de client pc's access geven .. of wordt dit op de NAS server geregeld. ?

als je in raid 5 draait wordt 1 schijf gebruikt voor meta data opslag of roeleert dit (laatste optie is beter voor disk leven) kan je USB hub ertussen zetten om hebben ze een maximum aan disks ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
vso: Aan wie stel je al die vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Styno schreef op woensdag 09 november 2005 @ 08:59:
vso: Aan wie stel je al die vragen?
jou?

Tja vanalles

• styno

styno

Topicstarter
vso schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 23:51:
hoe "mount" je de schijf op beide besturings systemen c.q kan je per client connecten ? is het Active Directory geintergreerd ?
De specificaties omschrijven Active Directory als een optionele feature.
bv via DNS en SMB access ?
Dit is wat Newisys ervan zegt: "SMB, CIFS, XFS, HTTP, CIM Client, Anonymous FTP." Dus SMB voor Windows en XFS voor Linux en HTTP + FTP voor inet.
Het gaat erom heb je een server nodig tussen de windows client zodat je niet d.mv vieze hacks de data kan benaderen en dus je roaming user profile erop kan zetten of niet ? (windows moet voor RUP opslag direct access hebben dit kan je doen d.m.v ftp op een windows server een share te "mounten" en dan via die share weer via windows de client pc's access geven .. of wordt dit op de NAS server geregeld. ?
De SMB daemon kan als domain controller in je netwerk dienen, dus dan heb je gelijk een nette user afhandeling. De bestandsbenadering is dus via netwerkshares, net zoals je dat zou doen met twee Windows PC's in je LAN. Maar FTP kan natuurlijk ook.

De versie met 256MB geheugen is gespecificeerd tot 20 simultane gebruikers, waarbij de performance (ik neem aan: de totale doorvoer) van de NA-1400 constant blijft.
als je in raid 5 draait wordt 1 schijf gebruikt voor meta data opslag of roeleert dit (laatste optie is beter voor disk leven)
De meeste implementaties van RAID-5 verdelen de parity over alle disks in de array.
kan je USB hub ertussen zetten om hebben ze een maximum aan disks ?
De disks zijn allemaal aangesloten op een S-ATA controller en er kunnen maximaal 4 schijven in. Waarschijnlijk kun je ook wel USB storage toevoegen, maar die zul je hoogstwaarschijnlijkk niet met behulp van de webinterface kunnen opnemen in de RAID-5 array.

• Tom_G
vso schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 00:10:
[...]

[...]

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ach de bottom line is hoeveel concurrent users kunnen gebruik maken voordat je problemen krijgt met de levering van data ?

Stel dat ik een NAS thuis heb en ik kan mijn filmpje(DVD ofiets dergelijks) op mijn Multimedia Center bekijken,Terwijl mijn vriendin op een andere pc MP3 beluistert, en dan ondertussen een andere pc data aan het wegschrijven is op de NAS omdat ik het gedownloade meuk;) wil backuppen.
Tja als dit werkt .. dan intresseert het me niet hoeveel de "bandwith" of "throughput" is, zolang ik geen onderbrekingen in de muziek/geluid of bewegend beeld zie .. zal het me aan mijn RAID roesten.
Om wat dvd's en mp3's te streamen zal zelfs 100 mbit genoeg zijn.

Een dvd is mischien +- 1 MB/s aan data, een goeie mp3 rond de 24KB/s. Je mag dus al veel mp3's en dvd's simultaan streamen om 100 MBit vol te krijgen.

Gewoon data kopieren veranderd natuurlijk wel weer de zaken.

Waar je natuurlijk wel moet rekening meehouden, is of dit allemaal wel goed simultaan lukt. Als er 2 dvd's bekeken worden en er wordt tegelijkertijd data ge-upload naar de NAS (lezen en schrijven tegelijk dus) kunnen er mischien wel problemen van komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 19 september 2005 @ 21:52:
Weet iemand of het mogelijk zal zijn ook additionele software op deze Newisys NAS toe te voegen. Aangezien ik een squeezebox 3 heb zou ik er graag standalone Slimserver op hebben draaien.

Alternatieve oplossingen voor een standalone Slimserver op een case met 4 HD zijn ook welkom. Heb zelf nog de ReadyNAS in gedachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_G
Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 13:52:
[...]

Weet iemand of het mogelijk zal zijn ook additionele software op deze Newisys NAS toe te voegen. Aangezien ik een squeezebox 3 heb zou ik er graag standalone Slimserver op hebben draaien.

Alternatieve oplossingen voor een standalone Slimserver op een case met 4 HD zijn ook welkom. Heb zelf nog de ReadyNAS in gedachten.
Ik weet zelf niet hoe het zit, maar als er hier tweaker communities rond bestaan (zoals met de Linksys NSU2) is de kans wel groot.

[ Voor 3% gewijzigd door Tom_G op 20-12-2005 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:24

Shuriken

Life is all about priorities

Styno schreef op donderdag 10 november 2005 @ 09:27:
De meeste implementaties van RAID-5 verdelen de parity over alle disks in de array.
De meeste?? Alle implementaties. Om het simpel uit te leggen zeggen we dat je qua ruimte je een disk kwijt bent. Echter je bent feitelijk 1/3 van elke disk kwijt. Dit is ook de kracht van raid 5. Als er van je 3 disken er 1 uitvalt kan er d.m.v. de 2 andere disken de array rebuild worden.

Raid 3 werkt met aparte parity disk(en)

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Verwijderd

Ik ben toch mijn eigen servertje gaan bouwen op basis van een Via Epia SP 13000 (2672 bogomips), Hitachi Travelstar E7K100 60GB 7200 toeren harddiskje als systeem hd (lekker snel!) en een externe morex 80W voeding. Ik wil er eigenlijk nog een 500GB SATA harddisk (data storage) in stoppen (met de mogelijkheid een tweede bij te plaatsen) en misschien twee pci kaarten die ik nu in mijn huidige server heb zitten (1 x 3COM nic en 1 x 802.11b WLAN PRISM 2.5 ivm hostap) er via een riser kaartje bij stoppen.

Ik heb ook besloten dat het geen HTPC gaat worden omdat er geruchten zijn dat de volgende Mac Mini deze mogelijkheden in zich zal hebben. Mijn Epia kan dus dedicated file/www/ftp/etc server worden en blijven; dan mag tzt zo'n nieuwe Mac Mini wel HTPC gaan doen ;)

Ik twijfel nog een beetje over de pci kaarten. De onboard nic is voor de externe verbinding (naar DSL bridge) en de 3COM nic zou dan voor mijn lokale netwerk zijn. Maar het is natuurlijk ook mogelijk om een virtueel ethernet (alias) device te maken op de internet ethernet waardoor de pci kaart overbodig wordt. Deze oplossing is alleen natuurlijk minder snel dan 2 nics en mijn huidge DSL bridge is waarschijnlijk incompatible met zo'n oplossing; dan heb ik een ander DSL modem nodig. Daarnaast; de WLAN kaart werkt nu prima en is harstikke leuk alleen vind ik op 't moment eigenlijk 11Mbit te langzaam. Nadeel is dat hostap alleen werkt met een PRISM chipset en dus nog niets anders support dan 802.11b. Ik kan natuurlijk ook gewoon mijn huidige 11g Airport Express gebruiken als access point maar het is wel zo leuk om alles in een box te hebben ;)

Daarnaast heb ik nog een leuk kastje nodig... Bij voorkeur klein en strak maar groot genoeg om in ieder geval een mini itx boardje en 2 x 3.5" harddisks kwijt te kunnen en minimaal 1 PCI kaart. Iemand Tips?

Maar goed, voor mij dus geen kant en klare doos; liever een beetje knutselen ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2005 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 13:52:
[...]

Hij is er nog steeds niet! Ik heb de hoop opgegeven ze binnekort te kunnen verkopen. Als ze leverbaar worden zal ik een en ander posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_G
Is er ondertussen al meer geweten omtrent de verkrijgbaarheid van de vernoemde NAS devices in dit topic (Newisys/Infrant/Thecus/...)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberSnooP
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-08 06:44

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

Styno: Ben je er nog uitgekomen wat betreft een Low-cost, low-power, 4 poorts SATA fileserver? Wat voor systeem heb je uiteindelijk gebouwd / gekocht?

|_____vakje______|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8-Track
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-09 21:25

8-Track

Ik heb gemaild met sales@infrant.com. Zij hebben mij doorverwezen naar de distributeur in Frankrijk. Zij wilden mij er wel een direct leveren. Ik heb de vraagprijs op hun bankrekening overgemaakt, en twee dagen later stond Fedex met een ReadyNAS X6 op de stoep.

Met een gigatbit NIC van 15 euro (met Broadcom chip) en een Edimax 5 poort switch haal ik inderdaad de snelheden die Tom's Hardware ook in zijn review schreef: zo'm 10MB/s write en 25MB/s read snelheid. Briljant apparaat.

http://majesticmoose.net/archieven/2006/03/nas.php

[ Voor 27% gewijzigd door 8-Track op 07-03-2006 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

8-Track schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 11:52:
Ik heb gemaild met sales@infrant.com. Zij hebben mij doorverwezen naar de distributeur in Frankrijk. Zij wilden mij er wel een direct leveren. Ik heb de vraagprijs op hun bankrekening overgemaakt, en twee dagen later stond Fedex met een ReadyNAS X6 op de stoep.

Met een gigatbit NIC van 15 euro (met Broadcom chip) en een Edimax 5 poort switch haal ik inderdaad de snelheden die Tom's Hardware ook in zijn review schreef: zo'm 10MB/s write en 25MB/s read snelheid. Briljant apparaat.

klinkt wel stoer,
Advantages of ReadyNAS X6
One volume technology with volume expansion support, either by adding more disks or by replacing existing disk with larger capacity disks.
You can start out with one disk, and add up to 3 more disks when you need them or can afford them.
Volume management is automatic. Add a 2nd disk, it becomes a mirror to the 1st; add a 3rd, your capacity doubles; add a 4th, and your capacity triples – the expansion occurring while maintaining redundancy.
At a future point in time, each disk can be replaced one by one, have it finish rebuilding, and after the last disk is replaced, your volume automatically expands utilizing the new capacity.
Performance optimized for larger sequential access request pattern, such as video streaming and editing.
maar ja de antwoorden die je liever hoort wat zijn nu de nadelen van het gebruik? merk je bepaalde vervelelende dingen op. die je liever verbeterd ziet ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8-Track
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-09 21:25

8-Track

vso schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 14:20:
[...]

klinkt wel stoer,

[...]

maar ja de antwoorden die je liever hoort wat zijn nu de nadelen van het gebruik? merk je bepaalde vervelelende dingen op. die je liever verbeterd ziet ?
Er zijn een paar dingen die ik leuk zou vinden om te hebben, maar ik heb geen ergernissen: hij heeft op dit moment geen slaapstand, hij is gemaakt om 24/7 te draaien, hij stopt de schijven niet na een x aantal uur inactiviteit, of op een ingestelde tijd (om 12 uur 's nachts bijvoorbeeld).

Ik wil de NAS graag gebruiken om secure een backup te kunnen maken van mijn (offsite) Linux webserver. Daarvoor zou het apparaat Rsync over SSH moeten kunnen. Op dit moment kan het alleen Rsync. SSH volgt later, het is gepland voor het tweede kwartaal. sFTP zou ook leuk zijn. Nu kan alleen gewoon FTP.

Hij heeft via de web interface geen file manager, dus het kopieren van een bestand van één folder op de NAS naar een andere, gaat altijd via de lokale pc. Er is wel een manier om grote hoeveelheden bestanden van de ene naar de andere folder te kopiëren door een tijdelijke backup job aan te maken, maar dat is meer een workaround. Ook dit zal geen probleem meet zijn als er SSH toegang is. Dan kan je trouwens ook symbolic links maken.

Verder vind ik hem niet stil genoeg voor huiskamergebruik, maar gelukkig kan hij in mijn opslaghok staan met een flink stuk Cat5 eraan. :)

[ Voor 2% gewijzigd door 8-Track op 07-03-2006 14:47 . Reden: verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:26
8-track mag ik weten wat je ervoor betaald hebt aangezien webconnexion hem tegenwoordig ook levert.
En ook de nieuwe versie

[ Voor 12% gewijzigd door leonbong op 07-03-2006 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
Sorry dat ik zo laat reageer, maar ik ben net terug van een heerlijke lange vakantie.
CyberSnooP schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 23:02:
Styno: Ben je er nog uitgekomen wat betreft een Low-cost, low-power, 4 poorts SATA fileserver? Wat voor systeem heb je uiteindelijk gebouwd / gekocht?
He, das een goede vraag: Ik heb nog niks gekocht omdat er nog steeds niet een aparaat is dat een gigabit ethernet connectie waard is, dat gehacked kan worden (voor uitbreiding functionaliteit) en een goede prijs heeft (< 500 euro, zonder harddisks). De Infrant ReadyNAS X6 komt er het dichtst bij in de buurt iig.

Dus voorlopig werk ik nog met zo'n ini-mini compack SFF-PC'tje (PIII 1.0 GHz Celeron) en hoop dat de harddisk niet crashed.

Ik heb contact gehad met een Chinese firma die wel een board wil ontwerpen rondom een Intel IOP 321 (XScale CPU met hardware XOR) en dual gigabit ethernet en 4 SATA poorten. De materiaal kosten hiervan zou ongeveer 180 dollar per stuk moeten zijn, maar voor een compleet geassembleerd board komt er natuurlijk nog van alles bij. IMHO zouden de kosten onder de 300 euro kunnen liggen bij afname van een paar honderd. Hier zou dan nog een passende Linux of *BSD configuratie bij gemaakt moeten worden. Leuk als je er je eigen bedrijf rond wil oprichten ofzo.

Als iemand een dergelijk board (kaal, OEM) ergens weet te krijgen, voor een redelijke prijs, lijkt het me een leuk project om er in community vorm een linux configuratie omheen te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 23:36
Volg dit al een tijdje nu toch even de knoop doorgehakt en het volgende besteld:

http://www.computerstunt....-pro-3800-vga-koeler.html
http://www.actiecom.nl/pr...th=54_88&products_id=1494

IDE config word:
IDE1 80gb + DVD brander
IDE2 200gb + DVD speler

Verder ga ik nog een Sata kaartje kopen waar ik dan een RAID 5 op gooi.

Is een mobile 2400+ dus best snel,goedkoop en energiezuinig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

VerkerkSander schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 18:18:
Volg dit al een tijdje nu toch even de knoop doorgehakt en het volgende besteld:

http://www.computerstunt....-pro-3800-vga-koeler.html
http://www.actiecom.nl/pr...th=54_88&products_id=1494

IDE config word:
IDE1 80gb + DVD brander
IDE2 200gb + DVD speler

Verder ga ik nog een Sata kaartje kopen waar ik dan een RAID 5 op gooi.

Is een mobile 2400+ dus best snel,goedkoop en energiezuinig!
erhm ? ied = trager dan de sata ?, ik zou een fileserver niet als desktop pc gebruiken.
Gaat je OS down moet je eerst alles opnieuw installeren voordat je erbij kan.
Heb je een virus dan is niet alleen je desktop data corrupt maar ook je data op de raid set ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
Intel heeft trouwens ook recent een toaster sized, 4 poorts SATA server op de markt gebracht. Ik ben hem op de frontpage niet tegengekomen, maar LinuxDevices heeft er wat aandacht aan geschonken. Dit apparaat is in NL al te koop voor bijna 700 EUR incl.BTW zonder harddisks. Beetje duur dat wel, maar er zijn twee varianten: met Intel IOP 80219 en Intel IOP 80321 processor. Als het een variant betreft met een Intel IOP 80321 CPU dan is die dat wel degelijk waard, voor de 80219 is het gewoon te duur.

Afbeeldingslocatie: http://www.linuxdevices.com/files/misc/intel_ss4000-e-thm.jpg

http://www.linuxdevices.com/articles/AT3184179979.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberSnooP
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-08 06:44

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

Die site vermeld helaas:
Low power features: PowerNow! (let op: het moederbord ondersteunt deze functie niet).

Ben verder wel benieuwd hoe het bevalt en wat het energieverbruik van de voeding + moederbord in rust.

|_____vakje______|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

8-Track schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 11:52:

Kan je aub de distributeur in Frankrijk doorgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Ik moet toegeven dat ik niet heel het topic heb door gelezen, maar ik begrijp uit de TS wat je wilt.
Ik ben nu ook bezig met een Fileserver (ook met dezelfde eisen als jou).

Heb nu deze hardware

- DFI moederbordje S479 G5M300 = 30 euro
- 1600 mhz Pentium-M = 85 euro
- 512 mb ram = 35 euro
- Noname Voeding 300W = 15 euro
- 4x 250Gb hdd = 408 euro

Enkel cpu en voeding 2de hands.
Zelf dacht ik software matige raid is het beste voor me. Maar stel je besturings systeem loopt vast en raakt corrupt, dan ben je dus ook je raid array kwijt. Dan zou ik echt gaan huile :+. Dus nu geef ik toch maar toe en koop een Raid controller (2de hands) voor 230 euro ongeveer.

Case heb ik trouwens zelf gemaakt, hout koste incl zagen 4 euro :o.

Veel goedkoper dan dat zul je het niet krijgen ben ik bang..

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
AMD 64 schreef op zondag 02 april 2006 @ 19:10:
Ik moet toegeven dat ik niet heel het topic heb door gelezen, maar ik begrijp uit de TS wat je wilt.

Heb nu deze hardware

- 512 mb ram = 35 euro

Zelf dacht ik software matige raid is het beste voor me. Maar stel je besturings systeem loopt vast en raakt corrupt, dan ben je dus ook je raid array kwijt. Dan zou ik echt gaan huile :+. Dus nu geef ik toch maar toe en koop een Raid controller (2de hands) voor 230 euro ongeveer.

Ziet er niet raar uit, maar hoeveel stroom neemt zoiets nu? Heb je zo'n apparaatje dat je zoiets kunt meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter

Heb nu deze hardware

- 512 mb ram = 35 euro

Ja ik ben op zoek naar een low-power systeem dat ook nog eens 'goedkoop' is. Ondertussen gebruik ik een HP SFF pc met P-III (1GHz) als server. Lekker klein en stil, maar helaas ruimte voor maar 1 HD. Ik weet het exacte energieverbruik hiervan niet, maar ik schat dat alleen de CPU al 30 Watt verbruikt. Wanneer je een Pentium-M CPU gebruikt zit je ongeveer op 20 - 25W (in een desktop moederbord zonder al te veel powersaving opties). De energie besparing hierbij is dus niet zo groot en ook de tweedehands HP SFF pc was heel goedkoop (EUR 100,--).

Ik ben dus nu op zoek naar een specifieke oplossing gebaseerd op een XScale of PowerPc architectuur die -minimaal- de volgende eigenschappen heeft:
- 2 netwerk aansluitingen: 1x Gbit en 1x 100 Mbit
- 4 SATA aansluitingen (hotswap)
- 2 USB 2.0 poorten
- miniPCI slot (voor WLAN adapter)
- seriele poort (voor terminal output)
- 16 Mb flash
- 256 Mb RAM

Overige eisen:
- Om te zorgen dat de Gigabit poort er niet voor niks op zit, moet de throughput bij lezen -minstens- 20 Mb/s zijn en bij schrijven 10 Mb/s.
- Bovendien wil ik de software kunnen customizen.
- De prijs van een kast zonder harddisks mag 500 euro kosten.

Bovenstaande is een hele lange lijst van eisen en het mag dan ook geen verbazing scheppen dat er op dit moment nog niet een dergelijk product op de markt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-10 17:05

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Een config zoals AMD 64 heeft, in combinatie met een moederbord die een (cool en quite achtige) terugclock functie ondersteunt en je voldoet aan al je eisen. Pentium M @ 600Mhz verbruikt maar 10-15 watt, en je hebt waarschijnlijk een veel betere preformance!.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Ik denk dat ik net iets onder 20 watt zit. Ik heb hem ook terug geclockt op het moment. Maar ik zal het in de loop van de week eens meten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Zelf dacht ik software matige raid is het beste voor me. Maar stel je besturings systeem loopt vast en raakt corrupt, dan ben je dus ook je raid array kwijt.
Waarom?
Gewoon van een Linux Live CD booten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Nee ik heb er windows 2003 op staan, en voorlopig ook geen linux voor mij. Dit omdat ik er nog veel meer mee doe, onderandere films stream, downloaden, printservertje, etc. Als hij helemaal af is post ik hier nog wel een fototje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
AMD 64 schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 22:35:
Ik denk dat ik net iets onder 20 watt zit. Ik heb hem ook terug geclockt op het moment. Maar ik zal het in de loop van de week eens meten :).
Ik moet zeggen dat ik vrij wild werd van de specs in combi met de prijzen. Maar je zult dan alles wel 2de hands hebben, want alleen alleen al een pentium M mobo is vrij prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-10 17:05

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Ik zou wel eens wat benchmarks van die setup willen zien, of heb je de hd's niet in (software) raid draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 16:59
Er komt een leuk low cost kaartje aan: de rocketraid 2300 voor "minder dan 100 dollar"
volgens: reviews: CeBIT 2006: Storage
Wat mij wel aanspreekt om gewoon als 4x250 raid5 kaartje te gebruiken in mij DFI NF4 SLIDR (onboard heb ik het niet zo op mbt veranderen van setup)

Misschien iemand die weet wanneer dat kaartje beschikbaar is?

[ Voor 13% gewijzigd door Vandread op 05-04-2006 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
Morgen zal ik deze post updaten, maar nu alvast ff het nieuws: De Newisys NA-1400 is in productie en wordt over een week in bij de distributeurs in Europa verwacht.

(Of volg het nieuws hier: http://www.na1400.info/wiki/doku.php/blog:news)

Edit:
Verkrijgbaar in Nederland bij http://www.siem-it.nl voor EUR 560,-- inclusief BTW (excl. EUR 15,-- verzendkosten) voor de barebone versie. en nee, ik werk er niet...

[ Voor 30% gewijzigd door styno op 11-04-2006 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Red devil schreef op woensdag 05 april 2006 @ 08:40:
[...]

Ik moet zeggen dat ik vrij wild werd van de specs in combi met de prijzen. Maar je zult dan alles wel 2de hands hebben, want alleen alleen al een pentium M mobo is vrij prijzig.
Alles is dus nieuw gekocht behalve de voeding en cpu :P. Ik moet wel zegge het moederbordje was 38 euro incl verzend kosten via yuser. Maar maand na aankoop hoorde ik dat het niet echt zuivere handel was bij yuser. Ik wist zelf totaal niet hoe duur een S479 bordje moest kosten, dus kocht ik hem maar.

@ tortelli

Je bedoel de setup van mij neem ik aan?. Ik moet eerst nog een raid controller hebben, dan pas bouw ik een array. Maar ik zal hem wel benchen dan (ben zelf ook nieuwschierig)

@ vandread

Dat zei je op msn ja ;) . Maar het is wel PCI-E :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aesculapius
  • Laatst online: 13:02
Inmiddels al weer een tijdje geleden, maar dat geeft mooi de mogelijkheid om de prijs wat te laten zakken en sommige mensen creatief te laten zijn :)
Inmiddels al iemand die de Newisys NA-1400 in real life heeft gebruikt? Ben nog steeds erg geintresseerd in een stand-alone Gigabyte NAS oplossing waar ik zelf (goedkope)schijfjes in kan zetten...

Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
Aesculapius schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 23:58:
Inmiddels al weer een tijdje geleden, maar dat geeft mooi de mogelijkheid om de prijs wat te laten zakken en sommige mensen creatief te laten zijn :)
Inmiddels al iemand die de Newisys NA-1400 in real life heeft gebruikt?
Ik heb er eentje besteld die ergens volgende week binnen komt. Zal dan de ervaringen met jullie delen. :)
Ben nog steeds erg geintresseerd in een stand-alone Gigabyte NAS oplossing waar ik zelf (goedkope)schijfjes in kan zetten...
Terabyte NAS hoop ik.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aesculapius
  • Laatst online: 13:02
Ik bedoelde de netwerk aansluiting, of wil je die ook al op terabyte niveau doen haha :D

edit: Trouwens, op de info-page van die na1400 kom ik het volgende nieuwsbericht tegen:
New information indicates that - for consumers - the barebone version isn’t very interesting. This is because the NA-1400 needs a special image installed on one of the harddisks (the so-called master or golden harddisk). Buying a seperate master disk and installing it is expensive and also a time consuming process. Because the pre-configured versions are competatively priced, when compared to a barebone with four seperate harddisks, it is easier to buy a pre-configured version.
Betekend dit dat er niet zomaar met eigen harddisks gewerkt kan worden :S? Dus dat je minstens één drive bij hen moet kopen ofzo :(

[ Voor 63% gewijzigd door Aesculapius op 01-06-2006 11:58 ]

Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
Aesculapius schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 11:18:Ik bedoelde de netwerk aansluiting, of wil je die ook al op terabyte niveau doen haha :D
Nou als jij een gigabyte netwerkverbinding in een NAS device hebt, zeg dan even welke dat is aangezien de meeste het voorlopig nog moeten doen met gigabit. :D.
edit: Trouwens, op de info-page van die na1400 kom ik het volgende nieuwsbericht tegen:

[...]

Betekend dit dat er niet zomaar met eigen harddisks gewerkt kan worden :S? Dus dat je minstens één drive bij hen moet kopen ofzo :(
Ja dat klopt. Een deel van de firmware is geinstalleerd op de harddisks. Wanneer je dus een barebone koopt mis je dat deel en zal de NA-1400 het ook niet doen.

De barebone versie is bedoeld voor resellers die eigen functionaliteit in het harddisk deel van de firmware toevoegen. Gewone gebruikers moeten een kant-en-klare versie met 4 hardeschijven kopen. Ik heb al geinformeerd of deze image als download op de site gezet mag worden (zodat je dus een barebone versie kunt kopen), maar daar is Newisys niet blij mee. Mijn idee is dus om de firmware aan te passen en deze beschikbaar te maken via de website waardoor je dus wel de barebone kunt kopen (eventueel via na1400.info). Maar dit is allemaal nog in de idee-fase en ik weet nog niet of het wel zover gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_G
Ik zou zelf eerder de producten van Infrant overwegen, persoonlijk. Die van Newisys zien er ook niet zo goed uit, en zou ook niet zo performant zijn (bron).
Verder heb ik ook de indruk dat er meer modellen, updates enzovoort uitgebracht worden door Infrant.
Als dan ook nog inderdaad lijkt dat Newisys enkel z'n toestellen met disks wil verkopen m.b.t. de aanwezige firmware, lijkt het me helemaal niet moeilijk om voor Infrant te kizen...

[ Voor 22% gewijzigd door Tom_G op 01-06-2006 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Mijn dataserver draait nu volledig, waarvan willen jullie benchmarks zien? ;). En zo super energie zuinig is mijn systeempje volgens mij niet als ik uitreken:

CPU = 21 watt
6x hdd = 60 watt
tapestreamer = 14 watt
geheugen = 5 watt schat ik
mobo = 10 watt (geen idee eigenlijk)

Totaal = 110 watt

Feit: ik heb een stabiele 1 TB raid 3 data server 8) :D

[ Voor 8% gewijzigd door AMD 64 op 01-06-2006 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hevling
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-10 08:48
de zuinigheid hangt ook af van wat je systeemspecs zijn..
welke zijn het?

waarom heb je voor raid 3 gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Specs staan elders in dit topic ;). en er hangen 5x 250 Gb hitachi's aan en 1 40 Gb maxtor als boot disk. Raid 3 heb ik omdat de XFX revo64 dat ondersteunt. Die het erg goed doet moet ik zeggen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
Tom_G schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 16:01:
Ik zou zelf eerder de producten van Infrant overwegen, persoonlijk. Die van Newisys zien er ook niet zo goed uit, en zou ook niet zo performant zijn (bron).
Wat een ieder mooi vindt is natuurlijk persoonsgebonden dus daar ga ik niet op in.

Als ik de Newisys tegen de Infrant serie uitzet kom ik op de volgende voor- en nadelen:
voordelen:
- Hotswappable harddisks
- Twee netwerk aansluitingen
- Aanpasbaarheid. Newisys laat uitdrukkelijk de mogelijkheid tot firmware aanpassingen open.

nadelen:
- Snelheid. Vooral de schrijfsnelheid wordt beperkt door het onbreken van hardware XOR ondersteuning en belasting van de PCI bus.
- Barebone versie niet geschikt voor consumenten (voorlopig).
Verder heb ik ook de indruk dat er meer modellen, updates enzovoort uitgebracht worden door Infrant.
Dat is logisch omdat de NA-1400 het eerste model is dat Newisys voor deze markt ontworpen heeft, terwijl Infrant al een poos in deze markt zit. Bovendien is dit apparaat nog maar een maand te verkrijgen. Tot nu toe heeft Newisys enthousiast gereageerd op opmerkingen en verzoeken van mijn kant, dus om daar nu al een negatieve mening over te hebben is een beetje vroeg IMHO.
Als dan ook nog inderdaad lijkt dat Newisys enkel z'n toestellen met disks wil verkopen m.b.t. de aanwezige firmware, lijkt het me helemaal niet moeilijk om voor Infrant te kizen...
Deze opmerking is een beetje kort door de bocht. Daar niet de gehele firmware in onboard flash past is ook een deel op de harddisks geplaatst. Hierdoor 'moet' je een complete versie kopen.

Newisys verkoopt ook zogenaamde 'golden disks' los. Deze disks bevatten alleen de firmware image en kunnen als basis dienen om een soort OEM versie van de NA-1400 te ontwikkelen. Nadeel van deze constructie voor consumenten is dat deze disk EUR 200 kost. Dit is ook de reden dat een complete versie de 'enige' keus is voor consumenten. Als je dus meerdere NA-1400's koopt is het dus wellicht interessant om allemaal barebones te kopen plus een golden disk. Op deze manier kost een barebone ongeveer EUR 600 en is deze aanzienlijk goedkoper dan een Infrant ReadyNAS barebone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
AMD 64 schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 18:50:
Mijn dataserver draait nu volledig, waarvan willen jullie benchmarks zien? ;). En zo super energie zuinig is mijn systeempje volgens mij niet als ik uitreken:

CPU = 21 watt
6x hdd = 60 watt
tapestreamer = 14 watt
geheugen = 5 watt schat ik
mobo = 10 watt (geen idee eigenlijk)

Totaal = 110 watt
Even ter vergelijking, de Newisys NA-1400 heeft een idle verbruik van 42 Watt en onder heavy seek een max. van 57 Watt. Bron: http://www.silentpcreview.com/article599-page4.html

Ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe de performance/Watt grafiek eruit zou zien wanneer een gewone server vergeleken wordt met een Infrant ReadyNAS of Newisys NA-1400....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
dat is zonder hardeschijven neem ik aan ;). dan moet je er nog zeker 50 watt bij tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
AMD 64 schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 13:35:
dat is zonder hardeschijven neem ik aan ;). dan moet je er nog zeker 50 watt bij tellen.
Nee, dat is inclusief harde schijven en verlies in de voeding.

[ Voor 6% gewijzigd door styno op 02-06-2006 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan makelijk, BTW mij laptop verbuikt idel zelfs maar idel 20 watt, max 35 watt. Vandaar mijn idee, neem een ouwelaptop en een usb hardisk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 14:09:
Kan makelijk, BTW mij laptop verbuikt idel zelfs maar idel 20 watt, max 35 watt. Vandaar mijn idee, neem een ouwelaptop en een usb hardisk ;)
Vergelijk de prijs van gratis oude hardware met nieuwe spullen en je komt altijd beter weg :X

Zo ken ik nog wel een paar: Een core duo laptop is idle waarschijnlijk ook zuiniger maar wel een stuk sneller en prijziger. Mijn oude 386 is ook zuiniger en kost niks meer maar heeft geen USB en maar twee IDE aansluitingen. Laten we alstublieft geen appels met peren vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_G
@ Styno,

Waarom wordt er dan zo moeilijk gedaan over de firmware? Je zou die dan toch even goed kunnen downloaden, via een basiswebinterface (al aanwezig op flash Newisys?) kunnen uploaden.
Je hebt het over één zgn. "golden disk", maar wat bij raid 5? Dan staat de data toch verspreid over de 3 of 4 disks? Wat dan met die firmware, blijft die op één disk aanwezig? Moet men dan speciaal een nieuwe golden disk aanschaffen wanneer nu net pertoeval deze schijf het zou gaan begeven. :s

Zoals je verder ook bevestigd, is het toestel van Newisys minder performanter.
Begrijp me niet verkeerd, ik wil ze helemaal niet de grond inboren, enkel proberen een objectieve vergelijking te maken.
Noot:
De modellen van Infrant (recentste) hebben ook hot swappeble disks als ik me niet vergis.
Wat is verder het nut van 2 nic's? Trunking? Aansluiten in 2 subnetten?

Verder is het erg interessant om ook het stroomverbruik te kennen. :) Is dit inclusief of exclusief (4) harde schijven? Voor de harde schijven reken ik toch 40 Watt voor 4 ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
Tom_G schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 19:15:
Waarom wordt er dan zo moeilijk gedaan over de firmware? Je zou die dan toch even goed kunnen downloaden, via een basiswebinterface (al aanwezig op flash Newisys?) kunnen uploaden.
Dat zou je wel verwachten, en over een week zal ik je kunnen vertellen of dat ook zo is. Maar tot nu toe heb is nergens in de communicatie met Newisys gebleken dat zij ergens deze firmware op een webserver hebben staan. Ook werd mij expliciet verboden deze firmware onaangepast op een wesite aan te bieden.
Je hebt het over één zgn. "golden disk", maar wat bij raid 5? Dan staat de data toch verspreid over de 3 of 4 disks? Wat dan met die firmware, blijft die op één disk aanwezig? Moet men dan speciaal een nieuwe golden disk aanschaffen wanneer nu net pertoeval deze schijf het zou gaan begeven. :s
De firmware wordt gekopieerd op elke harde schijf in het systeem. Dus 1 'golden disk' is voldoende om dit proces in gang te zetten. Wat een gebruiker verder doet met de schijven (RAID 0,1 of 5 gebruiken) wordt gedaan met de ruimte die over blijft. Ik schat dat de firmware 16 Mb tot 64 Mb op elke harde schijf zou claimen (waarschijnlijk 16Mb).
Noot:
De modellen van Infrant (recentste) hebben ook hot swappeble disks als ik me niet vergis.
Wat is verder het nut van 2 nic's? Trunking? Aansluiten in 2 subnetten?
Truncing zal niet zo veel nut hebben aangezien de performance bottleneck zit in de CPU en PCI-bus.

Maar wat denk je van router? Ik weet dat het mixen van routing/firewall functionaliteit met andere dingen als web- of samba servers discutabel is, maar deze combinatie wordt toch door veel mensen enthousiast toegepast (bijvoorbeeld: Asus WL-500g, WL-700gE etc.). Mijns inziens is het integreren van zoveel mogelijk functionaliteit in 1 apparaat vooral voor thuisgebruik interessant. Het scheelt draden, energie, ruimte, kosten, staat netter en ga zo maar door.

Zie het gebruiken van een NAS als router als een top-down benadering waar het als NAS gebruiken van een WL-500g een bottom-up benadering is. Het zou helemaal ideaal zijn als de NA-1400 ook nog eens met een switch uitgerust was.
Verder is het erg interessant om ook het stroomverbruik te kennen. :) Is dit inclusief of exclusief (4) harde schijven? Voor de harde schijven reken ik toch 40 Watt voor 4 ongeveer.
In de review van SilentPcReview (de link naar het artiekel staat in diezelfde post) staat duidelijk dat dit inclusief harde schijven is (idle rondjes draaiend).

Kijk, ik weet dat de Infrant ReadyNAS systemen (nog) het beste presteren, maar ze doen dit wel met een custom SoC. De processor is deels door hun zelf ontworpen. Er zijn twee punten voor het gebruik van systemen gebaseerd op een universele PowerPC of XScale architectuur:
1) Er is ongelofelijk veel software voor te vinden die met weinig moeite werkend te krijgen is op elk platform.
2) De Newisys NA-1400, Intel SS4000-E en Thecus N4100 zijn allemaal gebaseerd op dezelfde architectuur, namelijk Intel XScale. Deze NAS devices zijn allemaal van de eerste generatie (Infrant zit al bij de derde of vierde) en komen nog wat te kort op punten. Zodra de competitie in de markt wat groter wordt gaan deze bedrijven efficientere systemen leveren. Wanneer er een bedrijf komt met een concurerend NAS gebaseerd op bijvoorbeeld een IOP 80321 en twee PCI bussen gebruikt om de componenten aan te sluiten, dan heb je een zeer snel systeem dat toch energiezuinig is EN waarvoor dan al een boel software geschikt is.

Uiteindelijk zullen systemen met custom IC's uit de markt verdwijnen. Dat hebben we ondermeer gezien bij supercomputers, RAID adapters en straks bij NASsen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
Uiteindelijk de gok gewaagd: Ik heb een NA-1400 1TB model gekocht. Mijn eerste indrukken zijn helaas niet al te best: de ventilator maakt veel lawaai, wat absoluut niet nodig zou zijn geweest als Newisys wat beter over hun koeling zou hebben nagedacht. Het geluidsnivo is dermate hoog dat je dit apparaat niet in dezelfde kamer wilt hebben waar je zelf ook langer dan een paar minuten aanwezig bent.

Voor de rest ziet de gebruikersinterface er prima uit met voldoende opties maar deze is alleen wel een beetje sloompjes.

Ik ben nog niet echt aan het benchen geslagen, maar de schrijfperformance wisselt nogal: tussen 6 en 15 MB/s wanneer ik een groot bestand naar een RAID-5 array kopieer. Het lezen gaat wel constant met 9 MB/s. Dit alles gemeten door de NA-1400 rechtstreeks op een AMD64 3000+ met Marvel gigabit netwerk kaart aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:26
Styno
Ik zie de Intel maar €579 kost dan is hij het geld toch wel waard. Hoe veel heb jij dan voor je NW-1400 betaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
Newisys is bezig een firmware update te maken waardoor het voor eindgebruikers ook interessant wordt om een barebone versie te kopen. In mijn ogen is een barebone versie voordeliger omdat je dan gebruik kunt maken van de concurrentie tussen de vele webwinkels en de goedkoopste aanbieder van harddisks uit de pricewatch kunt halen. Voor een 2 TB versie zou je dan ongeveer EUR 500 kunnen besparen.

Wat een barebone NA-1400 nu kost weet ik niet, maar toen ik de prijzen opvroeg was die EUR 450 ex. BTW. Gewoon even mailen met Siem-IT (www.siem-it.nl) dus.

Ga er overigens maar vanuit dat de Intel nog een stuk trager is dan de Newisys, de Intel heeft dezelfde processor maar is 1/3 (200MHz) lager geklokt.

Verwijderd

Dit is wat ik binnenkort ga aankopen:

FOX Board is a "ready-to-run" Embedded Linux System perfect to use as a mini WEB server, network device or as a core module for your own embedded devices. A fully Open Source environment is available to customize and build your own Linux Kernel image or to develop user applications using standard GNU tools.
Afbeeldingslocatie: http://www.acmesystems.it/articles/00060/FOXLX416.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.antratek.nl/images/fox_connector.jpg

Het bordje is 7 bij 7 cm groot en het bevat zoals je ziet een netwerkpoort, 2 usb-poorten en aan de zijkant uitbreidingsslots voor eventueel scsi of ide aansluitingen.
Het bordje heeft genoeg met 5V en 280 mA.

Dan eventueel HDs via een usb-hub aansluiten om zo een nas te bekomen.
Een usbstick van 1 gig kan ook al wonderen doen om een kleine webserver te draaien :)

Meer info:
http://www.acmesystems.it/?id=60
http://www.antratek.nl/Acme-Fox-board.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Verwijderd schreef op donderdag 21 september 2006 @ 22:53:
Dit is wat ik binnenkort ga aankopen:

FOX Board is a "ready-to-run" Embedded Linux System perfect to use as a mini WEB server, network device or as a core module for your own embedded devices. A fully Open Source environment is available to customize and build your own Linux Kernel image or to develop user applications using standard GNU tools.

Het bordje is 7 bij 7 cm groot en het bevat zoals je ziet een netwerkpoort, 2 usb-poorten en aan de zijkant uitbreidingsslots voor eventueel scsi of ide aansluitingen.
Het bordje heeft genoeg met 5V en 280 mA.

Dan eventueel HDs via een usb-hub aansluiten om zo een nas te bekomen.
Een usbstick van 1 gig kan ook al wonderen doen om een kleine webserver te draaien :)

Meer info:
http://www.acmesystems.it/?id=60
http://www.antratek.nl/Acme-Fox-board.html
van de site
Size 66 x 72 mm (2.6 x 2.8 inches)
Cpu Axis ETRAX 100LX
32 bit, RISC, 100MHz (100MIPS)
Memory 16MB of RAM
4MB of FLASH
Power Single power supply
5 Volt 280mA (1 watt)
Ports 1 Ethernet (10/100 Mb/s)
2 USB 1.1
1 serial console port
Extension 2 extension sockets with IDE, SCSI, serial lines, parallel ports, I/O lines, I2C bus interface
Weight 37 gr
ziet er leuk uit maar er zitten wel een paar bedenkingen bij
- weinig cpu power
- geen sata
- geen uitbreiding (voor sata bv)

Naast het feit dat je 2 disks erop aan kan sluiten en dat je usb gelimiteerd is aan 4MB/s (delen door 8 voor effectieve snelheid) zit je heel snel aan de grens om enige "leuke" dingen te doen.

Stel dat je 2x ide 250 Gb aansluit en dan nog een 2x door middel van USB 250 gb disks erbij mikt dan zou je raid 5 kunnen draaien (bijvoorbeeld)
Nadeel- IDE speed + usb speed + cpu reken kracht = trage preformance en het kan LANG duren voordat de CPU alles berekend heeft ..

Als webserver en dan huis en keuken gebruik is het zeker niet slecht je kan er leuk mee knutselen, ik zou toch in 1 keer een volwaardige machine voor neerzettten

mijn advies = koop een oude sun bak (die voorzien is van USB) via marktplaats enzo veel leuker en intressanter speelgoed daar zit waarschijnlijk een veel snellere CPU in en meer capaciteit.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:42
het is toch wel zonde dat TeamASA niet minder dan 100 units wil versturen, ondertussen hebben ze ook een LCX versie met 2x gigabit ethernet uitgebracht. Met Xscale 400 of 600Mhz processor.

Misschien nog een poging doen?

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
Ja, ik zat vorige week toevallig ook sinds lange tijd weer eens op de TeamASA website te kijken. Twee interessante nieuwkomers zijn:
- NPWR-LCX Specificaties
Afbeeldingslocatie: http://www.na1400.info/download/teamasa/NPWR-LCX_Disk_small.jpg
Met een 66 MHz 64bit PCI bus zal deze wat beter presteren dan de Newisys NA-1400, Intel SS4000-E en Thecus N4100. Helaas zitten de SATA poorten op de achterzijde (evenals de Gigabit netwerk poorten en een enkele USB poort) waardoor netjes inbouwen wat lastiger wordt.

Ik ben er trouwens nog steeds niet helemaal uit waarom de NA-1400 (en de andere op Intel 80219 XScales gebaseerde NAS devices) zo traag zijn met RAID-5 via gigabit netwerk. Of het door een gebrek aan pure rekenkracht, geheugenbandbreedte of PCI bandbreedte beperkingen komt, bij mijn metingen blijft de CPU belasting meestal onder de 70% tijdens schrijfacties. Voor mijn gevoel moet dit dus sneller kunnen waarbij een snellere bus zoals op deze NPWR-LCX wel eens van pas kan komen. Dit bord moet ongeveer $180/st. bij afname van 1000 st. kosten.

- NPWR-SAI Specificaties
Afbeeldingslocatie: http://www.na1400.info/download/teamasa/NPWR-SAI_small.jpg
Dit is (voor zover ik het kan zien) een identiek bordje als de NPWR-LCX waarbij een extra security processor HIfn 7956 aan het bord is toegevoegd. Deze security processor kan worden gebruikt om allerlei encriptie taken voor tcp/ip verkeer te offloaden. Bovendien kun je bij dit type kiezen uit een 80219 of een 80321 processor. De 80321 is zeer interessant omdat deze in hardware XOR RAID calculaties kan uitvoeren wat een behoorlijke snelheidsverhoging zou moeten kunnen betekenen (op voorwaarde dat er ergens anders geen bottleneck in het systeem zit). Door wederom gebruik te maken van een 64 bit bus op 66Mhz te gebruiken zal dit gelukkig niet zo snel voorkomen. Nadeel van dit bord is de hoge prijs: ~ $700/st. per 1000 st. (inclusief 80321 en security processor).

Dus als de NPWR-LCX nu eens uitgerust zou kunnen worden met een 80321 processor (op 600MHz), 256 MB RAM en waarbij de SATA connectors haaks op het bord staan (ipv horizontaal naar achter) zou ik zeer graag zo'n bordje willen hebben. Wellicht een goed moment om weer eens met TeamASA te mailen inderdaad....

Edit: Ik zit nog eens de datasheets te bekijken en er valt me het volgende op:
Bij mijn weten zijn er geen USB chips die op een 64bit/66MHz PCI bus kunnen worden aangesloten. Dit zou betekenen dat er een PCI-to-PCI bridge op het bord zit om de vertaalslag tussen de 64bit/66MHz en de 32bit/33MHz bus te maken (welke ik ook meen te ontdekken als U24). Dit betekent dat er in feite 2 PCI bussen aanwezig zijn. Dit lijkt mij een zeer goede stap in de juiste richting om een goed presterende NAS te bouwen (1 snelle bus voor CPU, SATA, Ethernet en 1 langzame bus voor USB, miniPCI etc.). Bovendien maakt dit het mogelijk om bijvoorbeeld een mini-pci slot in een volgende versie beschikbaar te maken zodat eenvoudig WiFi kan worden toegevoegd.

[ Voor 29% gewijzigd door styno op 09-10-2006 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ik zou het al mooi zat vinden om zo'n lcx in standaardform te kunnen bemachtigen, van hardware XOR berekeningen mag je natuurlijk altijd dromen maar ik zie het nog niet zo snel gebeuren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ik heb net een 2tal asus ap130-e1 met hotswap bays, single p4 + 512 op de kop weten te tikken, kosten 300,-
het is wel een grote bak maar goed is aanzienlijk goedkoper dan alles wat hier voorbij is gekomen. hardware is standaard genoeg om elk OS te draaien en hij is nog rackmountable (niet dat ik het doe)
er zijn er nog een paar..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
vso schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 10:25:
Ik heb net een 2tal asus ap130-e1 met hotswap bays, single p4 + 512 op de kop weten te tikken, kosten 300,-
het is wel een grote bak maar goed is aanzienlijk goedkoper dan alles wat hier voorbij is gekomen. hardware is standaard genoeg om elk OS te draaien en hij is nog rackmountable (niet dat ik het doe)
er zijn er nog een paar..
Nieuwe spullen verliezen het altijd van 2e hands spul als de prijs het criterium is.... Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je er geen plezier van gaat hebben :)

Maareh, als het rackmountables zijn dan zullen ze ook wel flink wat ruimte in nemen en herrie maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

P5ycho schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 15:49:
Ik zou het al mooi zat vinden om zo'n lcx in standaardform te kunnen bemachtigen, van hardware XOR berekeningen mag je natuurlijk altijd dromen maar ik zie het nog niet zo snel gebeuren :)
Inderdaad, daarnaast is het standaard boardje prijs technisch gezien ook wat interessanter.
Styno schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 11:50:
[...]

Nieuwe spullen verliezen het altijd van 2e hands spul als de prijs het criterium is.... Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je er geen plezier van gaat hebben :)

Maareh, als het rackmountables zijn dan zullen ze ook wel flink wat ruimte in nemen en herrie maken...
En niet te vergeten flink wat stroom gebruiken.

[ Voor 30% gewijzigd door Shuriken op 13-10-2006 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Styno schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 11:50:
[...]

valt 100% mee, ook kwa stroom gebruik het zijn geen scsi systemen.

single PSU, 1 CPU

het is gewoon een desktop systeem /tower model wat vergemakelijkt is om uit elkaar te halen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
P5ycho schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 15:49:
Ik heb dus een Newisys NA-1400 met de Intel 80219 (IOP219) draaiend op 600 MHz. De PCI bus, waarmee de CPU met zowel de dual gigabit ethernet chips als de SATA chip communiceert, is 32 bit 33 MHz. Bij volledige CPU belasting (~80%) haalt deze combinatie ongeveer 10 MB/s wanneer geschreven wordt naar een netwerkshare RAID-5 volume. Een snellere PCI bus zal dus niet veel helpen om de doorvoer te verhogen. Aangezien de NPWR-LCX gebaseerd is op dezelfde CPU op dezelfde snelheid waarbij alleen de PCI bus een hogere snelheid heeft zal de NPWR-LCX ongeveer eenzelfde performance hebben als de Newisys NA-1400.

Aangezien de NPWR-LCX met Intel 80219 functioneel en qua snelheid vrijwel identiek is aan de in de door Newisys NA-1400, Intel SS4000-E en Thecus N4100 gebruikte embedded systemen kun je wat mij betreft beter voor een van deze systemen kiezen aangezien deze prijstechnisch interesanter (een compleet systeem voor de prijs van twee NPWR-LCX-en) en beter te verkrijgen zijn.

Wil je een daadwerkelijk hogere doorvoer bereiken op de NPWR-LCX dan zul je imho toch gebruik moeten maken van hardware versnelling van RAID en/of ethernet verkeer. Nu past de Intel 80321 (IOP321) ook op hetzelfde bord en deze CPU heeft als belangrijk voordeel dat deze beschikt over een RAID offload unit (de zogenaamde AAU) welke ondermeer RAID XOR bewerkingen in hardware kan versnellen. Dit heeft twee voordelen, nl: de RAID array kan sneller beschreven worden waarbij de CPU ook nog eens meer tijd heeft om allerlei andere handelingen uit te voeren (bijvoorbeeld TCP/IP verkeer). In combinatie met de efficientere/snellere PCI bus zal dit een behoorlijke performance boost moeten geven (vooral bij RAID-5 schrijfacties).

Nu ondersteunde Linux van huis uit tot voorkort geen mogelijkheid om md-raid5 bewerkingen te offloaden naar een speciale RAID coprocessor of bijvoorbeeld een tweede CPU in een SMP systeem. Maar hier is de laatste tijd, door ondermeer Intel engineers, hard aan gewerkt, wat geresulteerd heeft in patches voor de md-raid5 driver.

Dus wat mij betreft is de moeite om een NPWR-LCX te bemachten, er een systeem omheen te bouwen en de software ervoor samen te stellen alleen interessant als deze met een Intel 80321 processor is uitgerust en voor een goede prijs is te krijgen. In dat geval zal de performance hoogst waarschijnlijk beter zijn dan alle NASsen die op dit moment verkrijgbaar zijn (en dan bedoel ik natuurlijk niet de loeidure high-en business modellen of zware PC's met Areca RAID kaarten, maar de consumenten NAS versies van Infrant, Intel, Newisys, Thecus, Synology en Buffalo).

Maar je kunt natuurlijk ook nog even wachten want ik verwacht dat er over een jaar ofzo wel een fabrikant is die het bovenstaande ook heeft bedacht aangezien de markt voor dit soort NAS devices langzamerhand volwassen begint te raken (kijk maar naar Synology en Infrant). :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Styno schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 01:18:
[...]

Ik heb dus een Newisys NA-1400 met de Intel 80219 (IOP219) draaiend op 600 MHz. De PCI bus, waarmee de CPU met zowel de dual gigabit ethernet chips als de SATA chip communiceert, is 32 bit 33 MHz. Bij volledige CPU belasting (~80%) haalt deze combinatie ongeveer 10 MB/s wanneer geschreven wordt naar een netwerkshare RAID-5 volume. Een snellere PCI bus zal dus niet veel helpen om de doorvoer te verhogen. Aangezien de NPWR-LCX gebaseerd is op dezelfde CPU op dezelfde snelheid waarbij alleen de PCI bus een hogere snelheid heeft zal de NPWR-LCX ongeveer eenzelfde performance hebben als de Newisys NA-1400.

[.....knip]
Dus wat mij betreft is de moeite om een NPWR-LCX te bemachten, er een systeem omheen te bouwen en de software ervoor samen te stellen alleen interessant als deze met een Intel 80321 processor is uitgerust en voor een goede prijs is te krijgen. In dat geval zal de performance hoogst waarschijnlijk beter zijn dan alle NASsen die op dit moment verkrijgbaar zijn (en dan bedoel ik natuurlijk niet de loeidure high-en business modellen of zware PC's met Areca RAID kaarten, maar de consumenten NAS versies van Infrant, Intel, Newisys, Thecus, Synology en Buffalo).
Ik denk dat je inderdaad een punt hebt. Op een normaal systeem haal je met writes echter wel iets hogere waardes (richting de 20 MB/s). Daar de CPU belasting nog niet 100% is lijkt me daar nog wel een marge zitten voor verbetering. De vraag is echter hoeveel. De gigabit verbinding zal ook nog wel enige mate van cpu belasting met zich mee brengen. Zeker als de throughput omhoog gaat.

De NPWR-SAI kan wel uitgerust worden met een 80321 CPU. Echter de prijs van dat boardje is 700 dollar geloof ik. Dus dan kan je inderdaad misschien maar beter wachten tot een fabrikant met een oplossing komt. Al vraag ik mij af of die het prijstechnisch gezien haalbaar achten om een dergelijk product te lanceren voor de consumenten markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
Shuriken schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 10:58:Ik denk dat je inderdaad een punt hebt. Op een normaal systeem haal je met writes echter wel iets hogere waardes (richting de 20 MB/s). Daar de CPU belasting nog niet 100% is lijkt me daar nog wel een marge zitten voor verbetering. De vraag is echter hoeveel. De gigabit verbinding zal ook nog wel enige mate van cpu belasting met zich mee brengen. Zeker als de throughput omhoog gaat.
Stel dat die 20% extra CPU power 100% gebruikt kan worden voor snelheidsverhoging (wat niet zo is) dan zou de write snelheid van 10MB/s naar ~12MB/s gaan. Marginale winst imho.
De NPWR-SAI kan wel uitgerust worden met een 80321 CPU. Echter de prijs van dat boardje is 700 dollar geloof ik. Dus dan kan je inderdaad misschien maar beter wachten tot een fabrikant met een oplossing komt. Al vraag ik mij af of die het prijstechnisch gezien haalbaar achten om een dergelijk product te lanceren voor de consumenten markt.
De NPWR-SAI kan worden uitgerust met zowel een 80219 als een 80321 CPU wat betekend dat deze twee CPU's qua pin layout en signalen ('socket') identiek zijn. De NPWR-LCX zou dus ook met een 80321 uitgerust kunen worden.

Persbericht TeamAsa over NPWR-SAI:
...
The price of a NPWR-SAI configured with a 600 MHz Intel 80321 XScale
CPU, 256 MB of DDR RAM, Dual Gigabit Ethernet ports, and 4 Serial ATA
ports, USB 2.0 port, 7956 Hifn Security Processor is $695.00 USD.
Persbericht TeamAsa over NPWR-LCX:
...
The price of a NPWR-LCX configured with a 600 MHz Intel 80219 XScale
CPU, 64 MB of DDR RAM, Dual Gigabit Ethernet ports, and 4 SATA ports
in 1000 piece quantity is $195.00 USD.
De hogere prijs van de SAI wordt ondermeer door verschillende dingen veroorzaakt:
- Betere CPU
- Meer geheugen
- Onboard security processor
Maar we komen pas echt achter de prijs van een LCX met 80321 als we TeamAsa daarover mailen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
Nog even terugkomend op de RAID-5 offload patches voor de Linux kernel en md-raid driver, bij een Intel 80321 is zijn de volgende performance verbeteringen gemeten bij het schrijven naar een RAID-5 array:
Van 0 tot 4096 KB is er geen verbetering (waarschijnlijk door caching effecten).
Vanaf 4096 tot 130MB neemt de performance toe tot een factor 2.

Dit betekend dat inwisselen van een 80219 door een 80321 (op dezelfde kloksnelheid) het schrijven naar RAID-5 tot een factor 2 kan verbeteren. Dus van ~10 MB/s naar ~20 MB/s bij grotere bestanden. Hierbij er vanuitgaande dat een 80321 een 80219 processor met extra AAU is.

Bron: http://www.spinics.net/lists/raid/msg14120.html (Zie de Excel sheet).

Deze resultaten kunnen waarschijnlijk nog wel eens beter worden wanneer de patches zich verder ontwikkelen.

[ Voor 7% gewijzigd door styno op 17-10-2006 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Ik ben net eens even lekker gaan spitten op google om nog wat informatie te vinden over de Xscale 80321.

Ik kom deze processor erg veel tegen in professionele NAS oplossingen. Qua kant en klare oplossingen heeft alleen de firma Sabio een exemplaar genaamt CM4. Prijzen zijn vergelijkbaar met de eerder genoemde exemplaren 5 a 600 euro. In Nederland echter niet aan te komen.

Ik zag dat Intel een leuke evaluationkit: IQ80231 heeft.

Daar zit een 80321 processor op. Een standaard DDR slot. Gigabit Ethernet op PCI-X bus. En zelfs een los PCI-X slot. De prijs zal echter wel hoog zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
vast evenveel als een evaluationplank van teamasa, +/- 1600 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
Shuriken schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 12:12:Ik kom deze processor erg veel tegen in professionele NAS oplossingen.
Klopt, maar de 80321 is ook de goedkoopste (simpelste) XScale processor van Intel met een hardware RAID versnellings unit. Geen idee hoe de prijs zich verhoudt tot een 80219 trouwens.
Qua kant en klare oplossingen heeft alleen de firma Sabio een exemplaar genaamt CM4. Prijzen zijn vergelijkbaar met de eerder genoemde exemplaren 5 a 600 euro. In Nederland echter niet aan te komen.
De CPU draait alleen op 400MHz en haalt (ondanks de hardware versnelling) daardoor geen de goede performance (bron):
Ich habe gerade eine Antwort vom Support bekommen:

Stromverbrauch ist inakzeptabel bei ca. 250 Watt. Das wären ja ein vielfaches der Terastation. Bei diesem Verbrauch kann ich auch einen PC durchlaufen lassen mit besserer Performance.

Geschwindigkeit ist bei Raid5 auch mit der jetzigen Terastation vergleichbar. Also auch nicht der Brüller.

Also für mich nicht interessant.

Hier noch der Text der Mail des Supports:
will not be left out if you purchase one today. Also, these tests were done
on an engineering sample. The production units will have 256 megabytes of
memory instead of the 128 megabytes in the test sample.

To answer your third question, the number of users is almost unlimited, but
if you give that a practical look, then the number of users, with reasonable
access speed, is limited to somewhere between 5 and 12, depending on what
you are doing.

The average power consumption is about 2.1 amps at 120VAC, or about 250
watts. The exact power consumption depends on your drive selection.

RAID Linear
DUT 128MB Record size Average Throughput(KB/s)
Write Performance 64KB~16348KB 12161
Read Performance 64KB~16348KB 15020.22222
RAID 1
Write Performance 64KB~16348KB 10611.33333
Read Performance 64KB~16348KB 14686.66667
RAID 0
Write Performance 64KB~16348KB 16273.88889
Read Performance 64KB~16348KB 16481.11111
RAID 5
Write Performance 64KB~16348KB 7819.888889
Read Performance 64KB~16348KB 14844.44444
Ik zag dat Intel een leuke evaluationkit: IQ80231 heeft.

Daar zit een 80321 processor op. Een standaard DDR slot. Gigabit Ethernet op PCI-X bus. En zelfs een los PCI-X slot. De prijs zal echter wel hoog zijn denk ik.
Interessant ding (ik weet het niet zeker) maar ik meen ergens iets van ~$2000 voor deze kit gezien te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-09 11:31

Demo

Probleemschietende Tovenaar

styno schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 11:50:
[...]

Als je zelf de stroom betaalt is dat zeker niet altijd waar ;) Ik heb bijvoorbeeld een HP Netserver LH3 staan met 4 x 18 GB er in, die ik voor niets heb gekregen. Als je echter het stroomverbruik in overweging neemt, is een embedded bordje (Soekris bijvoorbeeld) met een 60 GB notebook-schijfje na een jaar of anderhalf waarschijnlijk al goedkoper...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Pagina: 1 2 Laatste