Er zijn al een heleboel topics geweest van mensen die op zoek zijn naar een server in hun netwerk met de volgende eigenschappen:
- Low cost
- Low power
- 100 Mb netwerk
- Bescheiden in grootte
- Veel opslag ruimte
Veel mensen zijn hebben dit gerealiseerd met een VIA Epia mini-itx board, een oude p1 of p2 server or met een kant en klaar kastje van Linksys, D-Link, Asus of Kudobox etc. Maar in mijn eigenwijsheid wil ik toch niet voor het 'standaard' spul gaan
Dit komt doordat de meeste producten 'het net niet' zijn (Linksys NSLU2, Asus WL-500gx, etc.) of te duur (Linksys EFG250 EFG120, etc.).
Tijdens mijn zoektocht naar een mooi systeem ben ik het volgende tegengekomen:
NPWR-LC van Team ASA
Dit is een single board PC (sbPC) gebaseerd op een Intel XScale processor en een 4 poorts Intel SATA controller waarop Linux of free/netBSD worden geinstalleerd.
Specs:

Dit alles moet volgens LinuxDevices $115 per 1000stuks kosten (266 Mhz versie). Nu heb ik al de enkelstuks prijs bij Team ASA opgevraagd maar daarop nog geen antwoord gekregen. Ik hoop op iets van $150 p/st.
In combinatie met een kleine kast zoals deze (180 x 262 x 389 mm (BxHxD), EUR 69,--):

Moet hiermee wel een leuke kleine Linux router, webserver en fileserver te maken zijn.De 4 SATA poorten maken het mogelijk een RAID5 of JBOD configuratie te maken waarbij de terabyte makkelijk te halen is.
Lijkt me een leuk project, het is weer eens wat anders. Ik hou jullie op de hoogte.
PS. voor de powerfreaks is er ook een uitvoering met 2 XScale 733Mhz CPU's, dual Gigabit LAN, mini-PCI en 8 SATA poorten. Die wil ik ook wel maar kost helaas EUR 1500,-- p/st bij afname van 100 st.
Mijn overzichtje van interessante NAS oplossingen: NAS Comparison
- Low cost
- Low power
- 100 Mb netwerk
- Bescheiden in grootte
- Veel opslag ruimte
Veel mensen zijn hebben dit gerealiseerd met een VIA Epia mini-itx board, een oude p1 of p2 server or met een kant en klaar kastje van Linksys, D-Link, Asus of Kudobox etc. Maar in mijn eigenwijsheid wil ik toch niet voor het 'standaard' spul gaan
Tijdens mijn zoektocht naar een mooi systeem ben ik het volgende tegengekomen:
NPWR-LC van Team ASA
Dit is een single board PC (sbPC) gebaseerd op een Intel XScale processor en een 4 poorts Intel SATA controller waarop Linux of free/netBSD worden geinstalleerd.
Specs:
Een schematische weergave van het systeem:NPU (CPU):
Intel XScale IXP425 . Available in 266, 400, 533 MHz.
Memory:
SODIMM PC-100, 32 - 256 Megabytes SDRAM - 8(16 Opt.) - Megabytes of FLASH ROM
Serial Ports:
Dual RS-232, 16550 compliant, RJ-11
USB 1.1 Port volgens website (USB 2.0 volgens product PDF)
Dual 10/100 Ethernet (10/100 Base T)
Peripherals:
Battery Backed Real Time Clock - Watch Dog Timer
Onboard Temp. Sensor (Optional)
Onboard Fan Controller (Optional)
Power:
5 VDC, 1.5 AMP, 7.5 Watts
Dimensions:
5.75" x 8.0" x 1.25" or 4.00" x 5.00" x 1.25
Typical Applications:
NAS Controller
Personal Linux Server
USB Bridge
Fire Wall/Router
Internet Server

Dit alles moet volgens LinuxDevices $115 per 1000stuks kosten (266 Mhz versie). Nu heb ik al de enkelstuks prijs bij Team ASA opgevraagd maar daarop nog geen antwoord gekregen. Ik hoop op iets van $150 p/st.
In combinatie met een kleine kast zoals deze (180 x 262 x 389 mm (BxHxD), EUR 69,--):

Moet hiermee wel een leuke kleine Linux router, webserver en fileserver te maken zijn.De 4 SATA poorten maken het mogelijk een RAID5 of JBOD configuratie te maken waarbij de terabyte makkelijk te halen is.
Lijkt me een leuk project, het is weer eens wat anders. Ik hou jullie op de hoogte.
PS. voor de powerfreaks is er ook een uitvoering met 2 XScale 733Mhz CPU's, dual Gigabit LAN, mini-PCI en 8 SATA poorten. Die wil ik ook wel maar kost helaas EUR 1500,-- p/st bij afname van 100 st.
Mijn overzichtje van interessante NAS oplossingen: NAS Comparison
[ Voor 11% gewijzigd door styno op 20-09-2005 15:06 . Reden: Spec update ]
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22