Low-cost, low-power, 4 poorts SATA fileserver

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 5.657 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 17:59

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Topicstarter
Er zijn al een heleboel topics geweest van mensen die op zoek zijn naar een server in hun netwerk met de volgende eigenschappen:
- Low cost
- Low power
- 100 Mb netwerk
- Bescheiden in grootte
- Veel opslag ruimte

Veel mensen zijn hebben dit gerealiseerd met een VIA Epia mini-itx board, een oude p1 of p2 server or met een kant en klaar kastje van Linksys, D-Link, Asus of Kudobox etc. Maar in mijn eigenwijsheid wil ik toch niet voor het 'standaard' spul gaan :P Dit komt doordat de meeste producten 'het net niet' zijn (Linksys NSLU2, Asus WL-500gx, etc.) of te duur (Linksys EFG250 EFG120, etc.).

Tijdens mijn zoektocht naar een mooi systeem ben ik het volgende tegengekomen:
NPWR-LC van Team ASA
Dit is een single board PC (sbPC) gebaseerd op een Intel XScale processor en een 4 poorts Intel SATA controller waarop Linux of free/netBSD worden geinstalleerd.

Specs:
NPU (CPU):
Intel XScale IXP425 . Available in 266, 400, 533 MHz.

Memory:
SODIMM PC-100, 32 - 256 Megabytes SDRAM - 8(16 Opt.) - Megabytes of FLASH ROM

Serial Ports:
Dual RS-232, 16550 compliant, RJ-11
USB 1.1 Port volgens website (USB 2.0 volgens product PDF)
Dual 10/100 Ethernet (10/100 Base T)

Peripherals:
Battery Backed Real Time Clock - Watch Dog Timer
Onboard Temp. Sensor (Optional)
Onboard Fan Controller (Optional)

Power:
5 VDC, 1.5 AMP, 7.5 Watts

Dimensions:
5.75" x 8.0" x 1.25" or 4.00" x 5.00" x 1.25

Typical Applications:
NAS Controller
Personal Linux Server
USB Bridge
Fire Wall/Router
Internet Server
Een schematische weergave van het systeem:
Afbeeldingslocatie: http://www.linuxdevices.com/files/misc/team_asa_npwr-lc_diagram.gif

Dit alles moet volgens LinuxDevices $115 per 1000stuks kosten (266 Mhz versie). Nu heb ik al de enkelstuks prijs bij Team ASA opgevraagd maar daarop nog geen antwoord gekregen. Ik hoop op iets van $150 p/st.

In combinatie met een kleine kast zoals deze (180 x 262 x 389 mm (BxHxD), EUR 69,--):
Afbeeldingslocatie: http://www7.alternate.nl/prodpic/200x200/t/t5st02.jpg
Moet hiermee wel een leuke kleine Linux router, webserver en fileserver te maken zijn.De 4 SATA poorten maken het mogelijk een RAID5 of JBOD configuratie te maken waarbij de terabyte makkelijk te halen is.

Lijkt me een leuk project, het is weer eens wat anders. Ik hou jullie op de hoogte. :)

PS. voor de powerfreaks is er ook een uitvoering met 2 XScale 733Mhz CPU's, dual Gigabit LAN, mini-PCI en 8 SATA poorten. Die wil ik ook wel maar kost helaas EUR 1500,-- p/st bij afname van 100 st.

Mijn overzichtje van interessante NAS oplossingen: NAS Comparison

[ Voor 11% gewijzigd door styno op 20-09-2005 15:06 . Reden: Spec update ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar zelf vond ik dit wel een leuk project:
http://www.mashie.org/casemods/udat1.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
Ja die kende ik al (Heb al heel wat afgezocht met Google en gelezen op GOT enzo). Dat projectje is zeker niet goedkoop. Alleen een 4 bay hotswap SATA backplane kost in NL al EUR 100,--, een goede SATA RAID controller EUR 300,--. Dan de EPIA nog en de kast.... Duur geintje.

[ Voor 4% gewijzigd door styno op 08-03-2005 23:18 ]

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
Lijkt erop dat SATA RAID in combinatie met Linux ook goed te doen is met deze kaart. Er zit namelijk een Intel 31244 (Voorheen Vitesse 7174) SATA controller op.

Ondanks dat het geen echte RAID kaart is kan hij in een soort RAW mode gezet worden waardoor parallel schrijven naar alle aangesloten schijven mogelijk is. De Linux driver schijnt sinds eind 2004 productierijp te zijn en ondersteund NCQ en hotplug (de meest interessante SATA features IMHO).
Vitesse 7174 / Intel 31244
Summary: NCQ and 64-bit DAC support possible, but not implemented. Looks like a PATA controller, but with full SATA control including hotplug and PM.

libata driver status: Production.
Nadeel van RAID-5 en maar 4 SATA poorten is natuurlijk wel dat er relatief veel ruimte verloren gaat aan parity info. Een 6 of 8 poorts kaart is voor RAID-5 interessanter.

Nog steeds geen aktuele prijsinformatie gekregen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou ook wel intresse hebben in zo'n SBC, vraag me alleen af waar je dat ik kan doen...
Dat kastje heb ik hier ook nog staan.. wist niet dattie >3 keer meer waard is dan waarvoor ik hem kocht :9
Zou wel leuk zijn onder NASlite denk ik zo! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 21:48:
Ik zou ook wel intresse hebben in zo'n SBC
Als ik ooit nog eens een reactie krijg op mijn prijsaanvraag (heb vandaag nog een keer gestuurd) dan is er wellicht een soort van inkoopaktie te starten. Er is iig nog iemand die, op voorwaarde dat deze sbPC < $200 kost, er ook eentje wil hebben.
vraag me alleen af waar je dat ik kan doen...
:? die zin loopt niet, wat bedoel je?
Dat kastje heb ik hier ook nog staan.. wist niet dattie >3 keer meer waard is dan waarvoor ik hem kocht :9
Weet je nog waar je die vandaan gehaald hebt?

Ben me trouwens aan het inlezen in embedded Linux. Volgens mij zit er een Linux versie bij deze kaart maar ik zou toch m'n eigen build environment willen hebben. Tot nu toe zijn bij de freeware embedded Linux distributies emDebian (embedded Debian) en Snapgear het interessantst. Mocht ik hiermee niet uit de voeten kunnen kan ik altijd nog op zoek naar een commercieel alternatief met bijbehorende support.

De twee netwerkkaarten kunnen ook handig zijn; bijvoorbeeld om er routerfunctionaliteit mee te implementeren, of wanneer het een echte fileserver wordt waarbij de twee adapters tezamen theoretisch op 200Mb/s met het LAN kunnen communiceren (adapter bonding met Linux). Voor zover ik het nu begrijp is de netwerk driver zo ver ontwikkeld dat een speciale switch die bonding ondersteund niet meer nodig is maar dat toch 200Mb/s per connectie beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat kastje heb ik via marktplaats gekocht.
Je vind hem best wel vaak voor een prikkie, heeft extern 2 centronics aansluitingen en intern 50pins scsi, niet echt veel meer waard.

Je mag me wel mailen als je intresse hebt in deze kast(/cabinet).

Ik vroeg me dus af of je die SBC op een soort "riser" kan zetten, zodat je er een SCSI controllertje in kan zetten :9 .

Zou je zo'n ding ook kunnen overclocken met een flink blok? >:)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2005 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
Marktplaats is een goed idee om op te kijken idd.

Op de low-cost variant zit geen PCI, maar op de NPWR-DP zit een mini-pci aansluiting. Een SCSI kaart direct aansluiten zit er dus niet, wel zijn er ook NPWR uitvoeringen beschikbaar met onboard SCSI. Hieronder nog een paar modelletjes:
NPWR-DE/SE
• 400-733 MHz 80312 CPU
• 1-2 Gigabit Ethernet Ports
• 160 MB/Sec. SCSI Port
• 512 MB/ SDRAM DIMM
• RS-232 Serial Port
• Linux Flash Disk
• Linux or NetBSD support
• 3A @ 5 VDC (15W)

NPWR-DS
• 400-600 MHz 80321 CPU
• 1-2 160 MB/SecSCSI Ports
• 1 GB/ DDR DRAM DIMM
• RS-232 Serial Port
• Linux Flash Disk
• 3A @ 5 VDC (15W)

NPWR-SC
• 400-600 MHz 80321 CPU
• 1-2 160 M/B Sec. SCSI
• 1 GB/ DDR DRAM DIMM
• 1-4 SATA Ports
• RS-232 Serial Port
• Linux Flash Disk
• 3A @ 5 VDC (20W)
Enneh....embedded systemen overclocken? Je zult iig geen fancy BIOS tegenkomen met alle opties die een tweaker zich maar kan wensen. Wellicht is er hier en daar wat te doen door een weestand of kristal te vervangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beetje vage website maar wel erg coole producten. Ik ben wel geintereseerd in de Tera Server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 21:36:
Beetje vage website maar wel erg coole producten. Ik ben wel geintereseerd in de Tera Server.
Volgens: http://newsvac.newsforge.com/newsvac/04/02/05/2121234.shtml (artiekel van 4 feb. 2004, dus 1 jaar oud)
1TB uitvoering kost $1,495.00 USD
2TB uitvoering kost $2,895.00 USD

Je hebt gelijk; coole producten maar een vage website en nog vagere reacties op e-mail, namelijk geen. Lijkt erop dat dit project al bij de basis gedoemd is te mislukken ;(

[ Voor 5% gewijzigd door styno op 12-03-2005 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neem eens een kijkje op http://www.octagonsystems.com/pages/products.html, of lees de catalogus: http://www.octagonsystems.com/images/pdfs/EP_SFC_2005B.pdf

Heb al iemand in mn mailbox van staan die bied een bordje aan op marktplaats met 133mhz proc, maar geen IDE/SATA/LAN whatever..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is wel een mooie; http://www.marktplaats.nl/markt/hardware/pentium/213656.htm
Kan ik mn K6-2 300 in doen... en LAN onboard.
Slikt SCSI + IDE schijven, als je perse sata wil kan je die aan de USB hangen. ;)

Deze is wat goedkoper... maar wel heel wat trager.
http://www.marktplaats.nl...re/moederborden/54143.htm

Deze combinaties zijn meer dan genoeg om NASlite te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
Voordat iedereen allemaal links gaat posten naar bijvoorbeeld Advantech, Kontron en dat soort bedrijven: Ik ben niet op zoek naar een standaard x86 mini-ETX oplossing. Hierover zijn al een heleboel topics geweest. Zelf heb ik nog in de kelder een P3-600 staan, die is in principe ook prima als fileserver/router in te zetten, maar ook hier gaat het in dit topic niet over.

Ik ben op zoek naar een soort vervanger voor de Linksys NSLU2, Asus WL-500gx en dat soort NAS enabling consumer producten met de volgende eisen:
- Ongeveer EUR 200,-- mag kosten (zonder harde schijven).
- Minstens 2 fast ethernet aansluitingen, liefst gigabit.
- Low power, dus ook stil.
- Minstens 4 SATA aansluitingen, liefst met mogelijkheid tot RAID-5.
- Geschikt voor Linux.

Als ik een degelijke oplossing kan vinden ga ik proberen er soort community rondom op te richten (zoals voor de Asus WL-500g op forum.chupa.nl waar ik moderator ben), omdat ik denk dat er best een heleboel bovengemiddeld technisch onderlegde mensen zijn die in een dergelijke zelfbouw project geinteresseerd zijn.

Nu staat er op deze site een lijst met consumer NAS storage oplossingen. De meest interessante oplossingen hebben 1 of 2 interne IDE aansluitingen en 2 of 3 externe USB 2.0 waar dan nog een paar USB HDD's op aangesloten kunnen worden. Uit dit lijstje zijn IMHO de volgende producten het interessantst:
- Revolution Kuro Box HG (gigabit ethernet, IDE en 2x USB 2.0)
- Buffalo Linkstation HD-HG120LAN (gigabit ethernet, IDE en 2x USB 2.0)
- Linksys Etherfast EFG120 (gigabit ethernet, 2x IDE)
Maar al deze producten kosten meer dan EUR 250,-- dus als ik een NPWR-LC kaartje voor EUR 150,-- kan krijgen heb ik geen gigabit, maar wel 2x 100Mb ethernet en 4x SATA.
Producten om en nabij de EUR 100,-- zijn alleen uitgerust met USB en daarom niet interessant (Die heb ik namelijk al).

De standaard oplossingen van de meeste embedded moederbord leveranciers dekken wel een gedeelte van de eisen maar nooit alle. Bovendien zijn deze moederborden gericht op de industrie met de daarbijbehorende prijsstelling; meestal > EUR 300,-- (ex. CPU, geheugen, flash disk, SATA adapter, etc.).

Maar bedankt voor de links hoor ;)

Edit: Voor diegene die op zoek is naar een leuke x86 oplossing zou eens naar dit bordje moeten kijken. Schijnt niet eens zo duur te zijn. Een van de interessantste Octagon board is deze maar heeft een Geode GX1 processor waarover de volgende quote:
A 3350 geode board with a 300 MHz processor runs at around 88 bogomips,
while a VIA 667 MHz based processor runs at around 1300!
Geen optie dus. Mijn Asus WL-500g met 125 MHz MIPS processor haalt evenveel bogomips. Een ander interessant board is deze met Pentium 3 processor. Ik ga iig de prijs eens opvragen van deze. Zal wel niet goedkoop zijn...

[ Voor 53% gewijzigd door styno op 13-03-2005 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah da's jammer.
Ik ben op zoek naar een zo goedkoop mogelijk machientje wat in dat cabinetje past.... dacht aan <100€
Veel snelheid is niet nodig... netwerk kan toch niet zoveel aan. 8)7

Misschien is het mogelijk een SBC op een board te zetten.
Ik heb wel eens SBC's gezien op een backplane, waar je dan de PCI kaarten inprikt... word alleen wel erg krapjes in die kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
Kijk maar eens op www.advantech.nl of www.kontron.com, daar hebben ze sbPC's die eruit zien als PCI insteekkaart. Daarmee kun je in combinatie met een riserkaart een complete PC bouwen. Helaas zijn dit soort kaarten niet goedkoop...

Maar we gaan nu offtopic vind ik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 18:44
Voordat iedereen allemaal links gaat posten naar bijvoorbeeld Advantech, Kontron en dat soort bedrijven: Ik ben niet op zoek naar een standaard x86 mini-ETX oplossing. Hierover zijn al een heleboel topics geweest. Zelf heb ik nog in de kelder een P3-600 staan, die is in principe ook prima als fileserver/router in te zetten, maar ook hier gaat het in dit topic niet over.
Dit heeft de TS gezegd...
Styno schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 21:06:
Kijk maar eens op www.advantech.nl of www.kontron.com, daar hebben ze sbPC's die eruit zien als PCI insteekkaart. Daarmee kun je in combinatie met een riserkaart een complete PC bouwen. Helaas zijn dit soort kaarten niet goedkoop...

Maar we gaan nu offtopic vind ik....
^^^ dit is dus niet wat de TS vraagt... misschien voortaan even iets beter doorlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
//EDIT//

Te Offtopic...

[ Voor 95% gewijzigd door Daros op 13-03-2005 01:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
VerkerkSander schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 21:35:
^^^ dit is dus niet wat de TS vraagt... misschien voortaan even iets beter doorlezen.
:? Euhm, ik ben zelf de topic starter...Maar ik ben blij dat je me er nog even op wijst ondanks dat ik zelf al zei dat ik off-topic ging :>
VerkerkSander schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 21:37:
zelf heb ik nu een P3 750 als server draaien...

Wil deze ook graag uitbreiden en dan naar RAID5 zogoedkoop mogelijk... misschien is dit ook iets voor mij...
Alleen k doe best veel op mijn server... denkt bijvoorbeeld aan Newsgroepen,DVd compileren,branden,alles koppieren wat ik wil, msn 24/7 aan laten staan als hij niet op mijn gewone pc aanstaat (omdat ik ondersteuning bied dus remote kan inloggen)

Iemand tips voor mij?
Nu ga je zelf ook nog eens behoorlijk off-topic. Je kunt die vraag beter in een ander thread stellen. Dit topic gaat niet over het uitbreiden van een PC met RAID functionaliteit, maar over een zelfbouw embedded NAS device met eventueel RAID zonder userinterface en toetsenbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antiloop
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-09 11:34
Styno, hier nog een eventuele case welke in aanmerking kan komen
heb nog een lijntje bij procase dus kan ze zelf inkopen mits nodig

http://www.procase.nl/details.asp?ID=264 (2x 5,25inch bay)

http://www.procase.nl/details.asp?ID=265 (5x 5,25inch bay)
persoonlijk zou ik (voorlopig) genoeg hebben aan de 2x5,25inch bay behuizing, onderin lijkt nog 'voldoende' plaats te zijn voor het mainboardje eventueel

en inderdaad < 200 euro (excl harddisks) ben ik zekers geintereseerd :D

Asusforum.NL Asus WL-500g - Chupa Forum @ http://wl500g.info/ WL-700g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
Antiloop schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 14:04:
Styno, hier nog een eventuele case welke in aanmerking kan komen
heb nog een lijntje bij procase dus kan ze zelf inkopen mits nodig

http://www.procase.nl/details.asp?ID=264 (2x 5,25inch bay)

http://www.procase.nl/details.asp?ID=265 (5x 5,25inch bay)
persoonlijk zou ik (voorlopig) genoeg hebben aan de 2x5,25inch bay behuizing, onderin lijkt nog 'voldoende' plaats te zijn voor het mainboardje eventueel

en inderdaad < 200 euro (excl harddisks) ben ik zekers geintereseerd :D
He Antiloop! Leuke kastje idd en onderin ook meer dan genoeg ruimte.

Helaas nog steeds geen reactie van de Team ASA kant. Ben ondertussen al andere medewerkers aan het mailen, de sales afdeling lijkt in iedergeval met zijn allen op sabatical...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
Na verschillende personen te hebben ge-emailed, heb ik eindelijk antwoord en voorlopig is dat antwoord niet fijn:
Sorry the lack of response to the Sale area, they probably did not no what to do with a request for a single unit. Team ASA works directly with OEMs, the minimum order is 100 units for standard configuration boards.

I can quote you an Evaluation Kit, the kit would include a fully configured NPWR-LC, with 128 MBytes of SDRAM, Developer CD-ROM and 90 days of technical support. These are the only items we ship in single piece units.
Ik heb nu maar gevraagd hoeveel zo'n Evaluation Kit kost, maar naar mijn ervaring zal dat geen zacht prijsje zijn :'(

Ook heb ik gevraagd of ze misschien een reseller in Europa hebben. Daar zou dan misschien in kleinere hoeveelheden te bestellen zijn.

Afwachten maar weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
Vandaag nog maar eens een emailtje naar TeamASA gestuurd (na 3 weken gewacht te hebben). Tot nu toe nog maar 1 maal antwoord gekregen en als ze dit keer ook niet reageren dan kan dit project in de prullenbak... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

hey dit project dumpen is niet zo goed idee IMHO

nas oplossigen zoals jij zoekt zoek ik ook ..

nadeel van linux vind ik weer is dat je het niet zomaar in een windows netwerk kan hangen.... zeker niet in een windows domain ... tenzei SAMBA upto date is maar ja die loopt meestal "ruim" achter ten opzichte van windows idee-en

maar goed ik ben ook wel geinstreseerd in dit soort oplossigen

dit topic
[rml][ NAS] Zelf maken[/rml] en dan in de post van "FV" staat er een leuk iets over EWF waardoor je dus goedkoop kan zijn door een CF kaartje nu is dit wel een windows oplossing maar het lijkt me sterk dat dit niet onder linux zou kunnen

waar jij en ik denk ik op zoek zijn is een SOHO Huis&tuin oplossing ELcheapo Redundant Fileserver. met USB 1.x of 10 Mbit ... of een p3 600mhz pc hebben een paar nadelen

1) TE HOOG STROOM verbruik
2) te trage usb/netwerk aansluitingen (usb 1.x of 10mbit) is niet handig voor DVD's of veel bestanden c.q muziek opslag

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
vso schreef op donderdag 28 april 2005 @ 14:12:
hey dit project dumpen is niet zo goed idee IMHO

nas oplossigen zoals jij zoekt zoek ik ook ..
Tja, tenzij ik 100 stuks wil kopen op eigen risico en hopen dat ik ze ook weer kwijt raak, zie ik niet zoveel kans meer dat dit nog goed gaat aflopen. Helaas.
nadeel van linux vind ik weer is dat je het niet zomaar in een windows netwerk kan hangen.... zeker niet in een windows domain ... tenzei SAMBA upto date is maar ja die loopt meestal "ruim" achter ten opzichte van windows idee-en
Met 128Mb RAM en SATA schijven zie ik voldoende mogelijkheden om een full-featured SAMBA te laten draaien...
waar jij en ik denk ik op zoek zijn is een SOHO Huis&tuin oplossing ELcheapo Redundant Fileserver. met USB 1.x of 10 Mbit ... of een p3 600mhz pc hebben een paar nadelen

1) TE HOOG STROOM verbruik
2) te trage usb/netwerk aansluitingen (usb 1.x of 10mbit) is niet handig voor DVD's of veel bestanden c.q muziek opslag
Klopt als een bus. Zelfs de (betaalbare) NAS oplossingen met USB 2.0 halen zelden meer dan 1.5 Mbyte/s en ik wil toch zeker wel een 100Mbit pijpje vol kunnen jassen (dus een NAS box moet dus 9 Mbyte/s kunnen leveren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

tja ik denk niet dat we onder een mini-atx uit komen .. tenzij er meer mensen zijn die een SAN thuis willen ..

100 tot 200 euro voor mini-atx + cpu en lan/vga onboard
cf kaartje 50 euro voor 512 ? voor server OS
en dan de rest
- raid kaartje ?
- HD's

Enige wat ik denk is dat de slaap stand van de HD's wat de stroom verbruik kan minimaliseren.

het nadeel van het Niet x86 boardje wat je wilt kopen is dat je er alleen maar *nix op kan draaien ... dus geen intel ..

wat je eigenlijk zoekt is een x86 cpu systeem met LAN aansluiting ..+ HD/PCI slot(en)
1 slot kan je nog splitsen met behulp van een speciale PCI splitter maar goed ..

HD vreet veel WATTjes :(

wat ik denk is dat je beter naar een compaq SSF (small form Factor) kan zoeken
ik kan er aan komen voor 130 euro en als ik er meer in koop worden ze goedkoper
voordeel van die krengen is dat de voeding 115 Watt is (geloof ik) en 2x 5,1/4 slots in zitten waarin
zo'n backplane van 100 euro voor 3 HD's past
en er zitten 2/3 PCI slotjes in en LAN+VGA onboard ..
dus extra LAN en/of RAID controller is te doen ..

CF kaartje/HD voor het os en klaar ben je

als je dat boardje voor 100 euro zou kunnen kopen heb je nog een kast + voeding nodig .. je hoeft dan wel geen sata raid controller te kopen .. dus je maakt wel wat winst .. nadeel is dat je echt afhankelijk bent van *nix en SAMBA draait niet met een NATIVE 2003 domain en forest

je xscale proc heeft voordelen maar een intel systeem is meer gangbaar dus minder spannend ..
ik ga voor de compaq oplossing als er geen Inkoop actie komt omdat die Compaq's SSF's zeer betrouwbaar en naast goedkoop kwa voeding zijn ook klein zijn .. dus niet zoveel ruimte ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
[b][message=23280125,noline]ik ga voor de compaq oplossing als er geen Inkoop actie komt omdat die Compaq's SSF's zeer betrouwbaar en naast goedkoop kwa voeding zijn ook klein zijn .. dus niet zoveel ruimte ..
Nu ga je voor de makkelijke oplossing. Een x86 PCtje optuigen met winxp prof en ftpservertje/webservertje is niet zo spannend. En van die kleine Compaq dingetjes was ik ook al op de hoogte (zit er nu zelfs achter).

Maar waar het in dit topic om gaat is niet de makkelijkste maar juist de mooiste oplossing. Hiervoor had ik de volgende eisen gesteld:
- Low power (XScale, geen standaard x86 met 100+ Watt voeding)
- Embedded (geen videokaart)
- Linux

De NPWR-LC is eigenlijk ideaal voor de wat meer eisende thuis gebruiker, dus ik blijf proberen eentje te krijgen. Als blijkt dat er vraag genoeg is voor ongeveer 100 stuks van deze dingen, wil ik wel een inkoop aktie starten.

Mag je hier eigenlijk op GOT een animo check voor dit bordje plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

waarom geen x86 ????
embedded ... n/p dat is geen probleem ...

betreft IA mocht vroeger wel .. .nu weet ik het niet en ik wil der wel 2 in elk geval ..
betreft linux hmmm misschien kunnen we wel samen een image maken voor iedereen nu alleen nog een kast :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
Hehe, eindelijk eens reaktie gekregen van TeamASA op een mailtje waar ik een aantal vragen gesteld had. Hieronder de meest interessante:
- What are the requirements to order from your company (besides the minimum order quantity)? Does the buyer has to be a company?

Team ASA sells to companies only, we do not sell to end users or independent developers.
Dus geen verkoop aan individuen... :'( Dit betekend dat er een webshop o.i.d. geinteresseerd gemaakt moet worden om 100 st. aan te schaffen. Dat zal ook wel niet meevallen.
- Can you tell me if you have a reseller in Europe (or America) and if they are able to supply smaller quantities?

We don't have resellers, since we deal with OEMs only all of our customers are buying to NPWR boards to design their own custom products around them.
Dus ook geen mogelijkheid om via een reseller een kleiner aantal aan te schaffen.
- Can you give me a quote on the NPWR-LC Evaluation Kit? I am very intersted in aquiring one.

The NPWR-LC evaluation boards are built full up, that is with all I/O ports populated, and 256 MBytes of SDRAM. All NPWR-FC Evaluation boards are built in the 5 by 8 NPWR form factor.

The price of NPWR-LC Evaluation boards is $1,995.00. As I mentioned before the boards includes a 500 MHz IX425 CPU, Dual Serial Ports, USB Port, Dual 10/100 ports, Quad SATA ports, 16 MBytes of FLASH ROM, and 256 MBytes of SDRAM.

The Evaluation Kit in includes Serial Port Cable, Developer CD-ROM containing all application sources. The Evaluation Kit also includes 90 days of Technical support.

NPWR-LC 2 to 4 weeks ARO. In you case a wire transfer for the full purchase amount will be accepted for your order.
Dus EUR 1600,-- voor een development bordje. Dat is natuurlijk veel te veel, zelfs als hobbyproject.

Ik moet nog maar eens goed nadenken wat nu de opties zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
Ik ga nu maar een poging doen een reseller enthousiast te krijgen 100 st. van deze SBC's aan te schaffen. Hiervoor moet ik natuurlijk wel aan kunnen tonen dat er genoeg vraag is voor een degelijke aktie.

Dus als iedereen, die geintresseerd is in een NPWR-LC wanneer deze < 200 EUR kost, hier even post plaatst dan kan ik een beeld krijgen van het aantal gegadigden.

Ik trap alvast af:
- Styno 2x
- Antiloop 1x
- vso 2x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
Lijkt me ook wel wat?

Welke wil je dan nemen?

[ Voor 76% gewijzigd door Daros op 19-05-2005 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Styno schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 21:19:
Ik ga nu maar een poging doen een reseller enthousiast te krijgen 100 st. van deze SBC's aan te schaffen. Hiervoor moet ik natuurlijk wel aan kunnen tonen dat er genoeg vraag is voor een degelijke aktie.

Dus als iedereen, die geintresseerd is in een NPWR-LC wanneer deze < 200 EUR kost, hier even post plaatst dan kan ik een beeld krijgen van het aantal gegadigden.

Ik trap alvast af:
- Styno 2x
- Antiloop 1x
- vso 2x
misschien is het handiger om de animo te testen met een duidelijkere start post zo 1tje met wat ga je kopen wat moet er daarna nog gedaan worden ? dus optie bord 1 c.q bord 2 en vermeld ook dat de image die gemaakt moet worden er ook bij komt ...

bv vermeld ook dat SAMBA windows ondersteund, en werkgroep + win2k level domain
win2k3 (native) geloof ik nog nog niet, daarnaast met webmin en/of swat is het zeer makkelijk in te stellen.

type voeding en kast moet er ook nog bij

wat links:
SAMBA website + SWAT
SWAT maakt het mogelijk om via website samba te beheren
webmin een vrij overzichtelijke web interface om je server te beheren

voor de rest kan je als OS linux / BSD gebruiken waarbij mijn voorkeur uitgaat naar BSD maar dat is persoonlijk :p

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-09 11:09

Shuriken

Life is all about priorities

Styno schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 21:19:

Ik trap alvast af:
- Styno 2x
- Antiloop 1x
- vso 2x
Dit lijkt imho verdacht veel op een animo check voor een inkoopactie....

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
VerkerkSander schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 23:05:
Lijkt me ook wel wat?

Welke wil je dan nemen?
Waarschijnlijk de 400MHz versie (mits niet veel duurder dan de 266 MHz) met 8 MB FLASH. Verder moet je zelf nog een SO-DIMM RAM kopen (64 MB lijkt me genoeg).
vso schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 00:42:
misschien is het handiger om de animo te testen met een duidelijkere start post zo 1tje met wat ga je kopen wat moet er daarna nog gedaan worden ? dus optie bord 1 c.q bord 2 en vermeld ook dat de image die gemaakt moet worden er ook bij komt ...
Mag niet op GOT AFAIK.
bv vermeld ook dat SAMBA windows ondersteund, en werkgroep + win2k level domain
win2k3 (native) geloof ik nog nog niet, daarnaast met webmin en/of swat is het zeer makkelijk in te stellen.

type voeding en kast moet er ook nog bij

wat links:
SAMBA website + SWAT
SWAT maakt het mogelijk om via website samba te beheren
webmin een vrij overzichtelijke web interface om je server te beheren

voor de rest kan je als OS linux / BSD gebruiken waarbij mijn voorkeur uitgaat naar BSD maar dat is persoonlijk :p
Ik was niet van plan er een compleet product omheen te maken, maar gewoon een aantal bordjes aan te schaffen. Er wordt een Linux en *BSD variant meegeleverd, maar webmin e.d. zul je zelf moeten installeren en configureren. Veel zelfdoe stuff dus!
Shuriken schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 09:13:
Dit lijkt imho verdacht veel op een animo check voor een inkoopactie....
Dat is het dan ook wel een beetje, maar het is meer een soort van marktonderzoekje om te gebruiken bij het motiveren van een webshop zodat die de bordjes inkopen en resellen.

Dus je bent ook geintresseerd ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Styno schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 18:01:
Dat is het dan ook wel een beetje, maar het is meer een soort van marktonderzoekje om te gebruiken bij het motiveren van een webshop zodat die de bordjes inkopen en resellen.

Dus je bent ook geintresseerd ? ;)
Nee sorry, het is opzich een leuk ding. En als je de prijs onder de 200 euro houd is het denk ik zeker wel zijn geld waard. Echter ik heb net een dual servertje opgetuigd met een gigabit nic en een 8 poorts sata controller dus voor mij heeft het niet veel zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Shuriken schreef op zaterdag 21 mei 2005 @ 09:35:
[...]

Nee sorry, het is opzich een leuk ding. En als je de prijs onder de 200 euro houd is het denk ik zeker wel zijn geld waard. Echter ik heb net een dual servertje opgetuigd met een gigabit nic en een 8 poorts sata controller dus voor mij heeft het niet veel zin.
laat eens een foto-tje zien svp + specs wat heb je er allemaal in zitten ?? :) voeding hd etc ,, o ja en kwanta costa ?
vind het wel eens leuk om te zien wat je hebt gebouwd

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
vso schreef op zaterdag 21 mei 2005 @ 10:13:
[...]

laat eens een foto-tje zien svp + specs wat heb je er allemaal in zitten ?? :) voeding hd etc ,, o ja en kwanta costa ?
vind het wel eens leuk om te zien wat je hebt gebouwd
Ben ik ook wel benieuwd naar...
Verder TS heb je al wat meer info? weet je al wat meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
Ik ben op dit moment in gesprek met een mogelijke reseller voor de NPWR-LC. Zij verkopen al een soortgelijk product maar die moet 800 euro kosten, dus dit bordje kan een leuke uitbreiding zijn van hun assortiment. Ik wacht nog op het verlossende woord dat zijn ook TeamASA gaan vertegenwoordigen.

Een ander optie zou kunnen zijn om het bedrijf waarvoor ik werk de boardjes te laten kopen, maar ik weet niet hoe happig zij daar op zijn.

Een eigen bedrijfje rond dit leuke boardje opbouwen vind ik teveel en te risicovol, dus dat zal het wel niet worden.

Slightly offtopic:
Ik heb trouwens wel een product gezien die gebaseerd is op een broertje van de NPWR-LC. Deze heeft 2 gigabit aansluitingen ipv 100 Mbit en is gemonteerd in een mooie behuizing met 4 hot-swappable bays, maar moet dan ook 750 eurootjes kosten. Beetje teveel van het goeie...imho. Dit product wordt trouwens gemaakt door een dochteronderneming van Abit.

Afbeeldingslocatie: http://www.naplestech.com/photos/thecus_n4100.jpg
Linkje naar de productomschrijving: http://www.naplestech.com/pages/thecus_n4100.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

maar wel een leuk kastje ... ik vraag me af
wat kost het als je het zelf bouwt?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

De prijsverlaging naar 700+ euro (prijs van een nieuwe computer) blijft redelijk onbetaalbaar voor een student. Dus ofwel schrap je dit ofwel de eis "low-budget".

Als het echt low-budget moet, dan ergens gratis van iemand een P2 bakje ronselen en Promise SATAII150 TX4 (4x SATA150, NCQ, PCI32/64) voor 56 euro kopen. Dan nog op een computerbeurs een 3com of Intel netwerkkaartje voor 5 euro.

Dat kost bijna niks, dan nog snel een Debian of Slackware erover smijten en nog een stel harddisks.

Low-power is vroeger ook geen probleem, P2's zijn zuiniger dan Pentium-M (Centrino).

Geen videokaart? Mobo met onboard spul pakken.

Compact? Micro-ATX.

Eigenwijs/origineels/speciaals? tijd voor een casemod?
http://users.skynet.be/rapture/stockage/router-mods-1.jpg
Celeron 300 met een micro-ATX mobo, deze casemod is zo "groot" want het mobo, de voeding en cdrom speler moet erin passen. Het kan kleiner door de cdrom eruit te laten, harddisks kan ik van 1 tot 6 stuks max in stapelen.
Een P2 is zeker niet zuiniger dan een P-M. Een Pentium-M gebruikt 25 Watt. De PII 233-300 modelen 43 Watt en de snellere modellen 27 Watt. Daarnaast schakelt de P-M de snelheid en dus powerusage aan de hand van processor gebruik. Dus idle is ie nog zuiniger.
Deschutes serie, 266A => 450 gaat van 17 naar 27W.

Gigabit-verbindingen krijg je niet zomaar vol, de PCI-bus moet het ook "overleven". Om een gigabit-netwerkkaart full-duplex vol te gooien heb je 200MB/s real performance nodig op de PCI-bus. De gewone 32bit 33MHz haalt max 100MB/s.

[ Voor 94% gewijzigd door rapture op 03-06-2005 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

rapture schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 00:12:
De prijsverlaging naar 700+ euro (prijs van een nieuwe computer) blijft redelijk onbetaalbaar voor een student. Dus ofwel schrap je dit ofwel de eis "low-budget".

Dat kost bijna niks, dan nog snel een Debian of Slackware erover smijten en nog een stel harddisks.

Low-power is vroeger ook geen probleem, P2's zijn zuiniger dan Pentium-M (Centrino).
Een P2 is zeker niet zuiniger dan een P-M. Een Pentium-M gebruikt 25 Watt. De PII 233-300 modelen 43 Watt en de snellere modellen 27 Watt. Daarnaast schakelt de P-M de snelheid en dus powerusage aan de hand van processor gebruik. Dus idle is ie nog zuiniger.

Daarnaast gaat je Celeron 300 niet genoeg power leveren voor 2 Gbit verbindingen.

[ Voor 7% gewijzigd door Shuriken op 03-06-2005 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

IMHO is het dan beter om een compaq SFF te voorzien van een sata PCI kaartje en een CF kaart te gebruiken om het OS vanaf te starten .. er zijn sata/ide hot-swap hd-holders voor (voor 3 tot 4 disks zoals het plaatje hierboven aangeeft) die passen in 2x 5,25 drives
de compaq Sff heeft een voeding van 115 watt ofzo ..

daarnaast lijkt het me handig om je HD's en OS en dergelijk in slaap stand te kunnen zetten .. en wake on lan ofzo te enablen .. oke het kost tijd om je data voor het eerst te benaderen .. maar daarna is het voor een x tijd beschikbaar.

de slaapstand + voeding spaart een hoop stroom uit ..
voor data backup zou ik bv een externe HD case of iets dergelijks erbij donderen waar een DVD-rw in zit ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
PC's zijn zooo jaren 90, embedded stuff is nu helemaal in. Dus geen geneuzel over standaard pc's met PII/III/IV/M graag. >:) Er hebben al zoveel mensen over dit gebaande pad gewandeld, daar zijn al genoeg topics over. ;)

TS gaat ook weer enigzinds offtopic:
Buffalo heeft nog wel een leuk ding in de aanbieding (0.6 TB voor 750 euro in Duitsland), de Terastation. Dit is een kastje gebaseerd op een Motorole Freescale (PowerPC), gigabit LAN en 4 IDE poorten. Er kunnen dus 4 IDE harddisks in en hij schijnt in RAID-5 ongeveer 100 Mbit te kunnen aanleveren.

http://www.buffalotech.co...roductid=99&categoryid=19

[ Voor 5% gewijzigd door styno op 03-06-2005 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:35
Voor ieder waarvoor een opslag capaciteit van 1 IDE HD genoeg is , is de Asus WL-700g (als beschreven in: Het grote *Asus WL-700g topic * ) wellicht een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

de reden waarom ik een PC(lees x86 type) ipv een ander proc type prefereer is omdat OS keuze en de mogelijkheden zeer groot zijn nadeel .. is echter dat je wel zit met de rest van de meuk zoals sound/grote grafische mogelijkheden .. en kosten .. het is gewoon zonde om een goed systeem in te zetten voor iets wat eigenlijk niet veel nodig heeft ...
een X86 systeem met meer dan 400 mhz is eigenlijk al overkil voor SOHO oplossingen

styno: leuk kastje nadeel geen extra insteek mogelijkheden (uitbreidingen) rest tja dat is wel leuk ..
maar de prijs .. dat is weer een nadeel.

RED Devil
nadeel van dit kreng is dat usb ? en maar 1 HD ipv meerdere HD's ... dus backup mogelijkheden zijn er bijna niet

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:35
vso schreef op zondag 05 juni 2005 @ 01:14:
RED Devil
nadeel van dit kreng is dat usb ? en maar 1 HD ipv meerdere HD's ... dus backup mogelijkheden zijn er bijna niet
Idd, maar misschien dat sommige mensen genoeg hebben aan 250 gig (in de toekomst misschien 400) aan backup ruimte.

Daarbij, een stuk uit de startpost:
- Low cost
- Low power
- 100 Mb netwerk
- Bescheiden in grootte
- Veel opslag ruimte
De Asus WL-700g voldoet alleen niet aan punt 5, aan alle voldoet hij perfect.

[ Voor 26% gewijzigd door Red devil op 05-06-2005 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Red devil schreef op zondag 05 juni 2005 @ 11:14:
[...]

Idd, maar misschien dat sommige mensen genoeg hebben aan 250 gig (in de toekomst misschien 400) aan backup ruimte.

Daarbij, een stuk uit de startpost:

[...]

De Asus WL-700g voldoet alleen niet aan punt 5, aan alle voldoet hij perfect.
oke hij voldoet misschien aande ruimte (erhm ik heb al 0,5 TB in gebruik aan opslag)
daarnaast backup ruimte voor mij is op het moment gescheiden lees:
1 sectie met data wat ik MAG verliesen
1 sectie met data wat ZEER WAARDEVOL is en dus NIET verloren mag gaan.

Dan is een kapotte disk GEEN optie dus m.a.w RAID 1/5 gewenst en dat is niet met jou disk te doen.

daarnaast een tweaker kan denk ik wel dat ding openschroeven en er een grotere disk in doen maar hier gaat het dus ook om redundantie dus 1 disk wordt het niet

eveneens uit de start post
Dit komt doordat de meeste producten 'het net niet' zijn (Linksys NSLU2, Asus WL-500gx, etc.) of te duur (Linksys EFG250 EFG120, etc.).
hier valt de WL-700 dus ook helaas onder..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
Newisys heeft 'het' kennelijk ook begrepen en brengt nu de Newisys NA-1400 dat opgebouwd is rond een NAS/router board dat zeer sterk lijkt op het grote broertje van de NPWR-LC:

Afbeeldingslocatie: http://www.linuxdevices.com/files/misc/newisys-na1400-thm.jpg

Met opslagcapaciteiten tussen 0.6 en 2 TB, een 600MHz Intel XScale processor, 2 gigabit poorten en 256 MB RAM een erg mooi product!

Kost $1000 voor de 1TB versie, dus grofweg EUR 800.

Links:
Features
Product sheet (PDF)
Press release (PDF)
Artikel op LinuxDevices.com

[ Voor 9% gewijzigd door styno op 05-09-2005 11:31 . Reden: Linkje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

zag er ook 1 van buffelo, er zijn er meerdere te vinden van dit type allemaal rond de zelfde prijs.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
vso schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 13:10:
zag er ook 1 van buffelo, er zijn er meerdere te vinden van dit type allemaal rond de zelfde prijs.
De Buffalo TeraStation maakt gebruik van P-ATA schijven en heeft maar 1 gigabit poort en kost in Nederland EUR 1000 (1TB versie).

Newisys claimed transferrates tussen de 18 en 20 MB/s terwijl de TeraStation 5 to 7 MB/s haalt (waarschijnlijk door de veel snellere XScale processor t.o.v. de PowerPC). De schijven zijn ook nog eens hot-swap.

De Newisys is IMHO verreweg de interessantste commerciele TB NAS/router die ik tot nu toe gezien heb. Natuurlijk is de Newisys nog niet uit, dus over de prijs in NL valt nog niet veel te zeggen en de perfomance is ook nog niet geverifieerd, maar is waarschijnlijk interessanter dan de TeraStation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
Het lijkt er trouwens op dat de Thecus zoals een paar berichtjes hierboven beschreven ondertussen ook als OEM product op de Europese markt aangepast en verkocht wordt door ondermeer Allnet.de. Onderstaande plaatjes zeggen genoeg denk ik.
Afbeeldingslocatie: http://www.naplestech.com/photos/thecus_n4100.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.netzwerk-lan.com/produkt/317/images/pic/big/NAS_RAID_Disk_Server_Allnet_ALL6400.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.trustedreviews.com/images/article/summary/1819.jpg

Alleen belachelijk hoog geprijsd: ~EUR 900 zonder harddisks.

[ Voor 14% gewijzigd door styno op 09-09-2005 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Styno schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 18:48:
Het lijkt er trouwens op dat de Thecus zoals een paar berichtjes hierboven beschreven ondertussen ook als OEM product op de Europese markt aangepast en verkocht wordt door Allnet.de. Onderstaande plaatjes zeggen genoeg denk ik.
[afbeelding][afbeelding]

Alleen belachelijk hoog geprijsd: EUR 900 zonder harddisks.
toch is dat nog goedkoper dan een andere producten die voor bedrijven zijn.
ik overweeg dit zekers.
volgens mij zijn er dergelijk die wel reeds bestaan en nog met SATA hotswap mogelijkheid het is alleen zoeken in een hooiberg naar de naald ik heb ergens nog een link

http://www.wiebetech.com/home.php

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
Dan moet je ook even kijken naar de Infrant ReadyNAS X6. Die is door TomsNetworking gestest en de reviewer was er laaiend enthousiast over:

http://www.infrant.com/products_ReadyNAS_X6.htm

Te koop in Europa alleen via een shop in Engeland: http://www.eaegis.net/

BTW: Die TrayDock Extreme van WiebeTech is geen NAS, je sluit hem rechtstreeks aan op je pc via firewire.

[ Voor 18% gewijzigd door styno op 07-09-2005 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
Ik heb net de sales manager van Newisys Europa aan de lijn gehad, naar aanleiding van een e-mailtje van mij, en even wat ideen en vragen kunnen uitwisselen:

Resultaat:
- De Newisys NA-1400 wordt mid/eind oktober beschikbaar (ook in Europa), maar reken op eind Oktober voordat hij beschikbaar wordt via de distributeurs (bellmicro of avnet).
- Broncode wordt *in principe* niet vrijgegeven, maar Newisys staat niet onwelwillend tegenover hulp aan een OpenSource community.
- Een barebone systeem (dus zonder harddisks) wordt verkrijgbaar voor $400.
- Ik had gevraagd of er ook een mini-PCI slot in zat (zodat er een WLAN module in kan) en hij meldde dat dat niet zo was, maar dat de engineers wel enthousiast over het idee waren en in een volgende versie zit er waarschijnlijk een (optionele?) onboard WLAN module in.
- Er is geen seriele poort aanwezig.

Waarschijnlijk ga ik maandag a.s. naar de dealerinfo beurs in Utrecht om even met hem face2face te chatten over OS en firmware stuff en mijn ideen. Alleen die EUR 25,-- entree :X, belachelijk!

[ Voor 3% gewijzigd door styno op 07-09-2005 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Styno schreef op woensdag 07 september 2005 @ 10:16:
Ik heb net de sales manager van Newisys Europa aan de lijn gehad, naar aanleiding van een e-mailtje van mij, en even wat ideen en vragen kunnen uitwisselen:

Resultaat:
- De Newisys NA-1400 wordt mid/eind oktober beschikbaar (ook in Europa), maar reken op eind Oktober voordat hij beschikbaar wordt via de distributeurs (bellmicro of avnet).
- Broncode wordt *in principe* niet vrijgegeven, maar Newisys staat niet onwelwillend tegenover hulp aan een OpenSource community.
- Een barebone systeem (dus zonder harddisks) wordt verkrijgbaar voor $400.
- Ik had gevraagd of er ook een mini-PCI slot in zat (zodat er een WLAN module in kan) en hij meldde dat dat niet zo was, maar dat de engineers wel enthousiast over het idee waren en in een volgende versie zit er waarschijnlijk een (optionele?) onboard WLAN module in.
- Er is geen seriele poort aanwezig.

Waarschijnlijk ga ik maandag a.s. naar de dealerinfo beurs in Utrecht om even met hem face2face te chatten over OS en firmware stuff en mijn ideen. Alleen die EUR 25,-- entree :X, belachelijk!
die 400 klinkt intressant !!! maar ja met harddisks ..
trouwens afhankelijk van de hardware zal het misschien alleen een "hardware mod" uit hoeven te voeren in een gunstig geval
WLan module ??? de A,B of G is niet intressant N misschien wel.
maar ja ik wacht in spanning af !

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
Je kan ook met 2 harddisks beginnen en er bijkopen op het moment dat je ze nodig hebt en je er budget voor is.

$400 is de laagste prijs in de markt voor een dergelijk systeem. Ik ben eens op zoek geweest naar een 4 bay hotswappable harddiskframe en die kostte al EUR 100. En voor die $400 krijg je er ook nog een leuk kastje, een 600 MHz CPU, 256 MB RAM en 2 gigabit poorten bij. Voor (omgerekend) EUR 350 vind ik dat niet gek!

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-09 14:25
Interessante topic, dus tot zover hebben we volgende interessante toestellen:

- Newisys NA-1400
- Thecus (verschillende modellen)
- Infrant ReadyNAS 600 ReadyNAS X6]

Van die laatste heb ik ook de review gelezen op Tomshardware, maar ik had toch meer aan een real life situatie (bvb met kopierd één grote file van x aantal Gb, erna losse kleine files van tesamen x aantal Gb,... snelheid meten met DU meter op de client bvb).

Overigens interessante devices allemaal, Buffalo leek de eerste stap te zetten, maar hun TeraStation is verre van performant vergeleken met deze hiernet vernoemde.

Ik blijf deze topic zeker volgen.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Wat ik ook herrinner is dat 1 van die systemen met een Volume werkt die "oprekbaar" is dus je begint met 3x 40 GB disks en later elke disk vervangt door een 80gb of groter exemplaar dat de capiciteit dus kan worden zonder met data te hoeven schuiven ..

en voor een prijs van 350 euro ofzo vind ik dat echt _/-\o_ _/-\o_ goed maar ik weet niet welke dat ook alweer was
Tom_G schreef op donderdag 08 september 2005 @ 09:54:
Van die laatste heb ik ook de review gelezen op Tomshardware, maar ik had toch meer aan een real life situatie (bvb met kopierd één grote file van x aantal Gb, erna losse kleine files van tesamen x aantal Gb,... snelheid meten met DU meter op de client bvb).

Overigens interessante devices allemaal, Buffalo leek de eerste stap te zetten, maar hun TeraStation is verre van performant vergeleken met deze hiernet vernoemde.
vraag me af of je echt performance wilt ???
prerformance is wel beter als je over 10 minuten verschil zou praten per GB maar IMHO is kosten versus snelheid eerder een luxe dan een must, on the fly swappen en redunantie spreekt me veel meer aan. de rest is bijzaak (voor mij)

[ Voor 54% gewijzigd door vso op 08-09-2005 11:27 ]

Tja vanalles

• styno

styno

Topicstarter
vso schreef op donderdag 08 september 2005 @ 11:24:
Wat ik ook herrinner is dat 1 van die systemen met een Volume werkt die "oprekbaar" is dus je begint met 3x 40 GB disks en later elke disk vervangt door een 80gb of groter exemplaar dat de capiciteit dus kan worden zonder met data te hoeven schuiven ..
Ik weet dat high-end RAID adapters (bijvoorbeeld de Areca S-ATA serie) dit kunnen, maar verder heb ik dit bij dit soort consumer level apparaten nog niet gezien.

Als de linux software RAID implementatie dit ondersteund dan zou dit ook met, op Linux gebaseerde, consumer NAS apparaten kunnen. De mogelijkheid zou idd zeer interessant zijn. Als ik maandag met Newisys praat (ben er nog niet uit of ik ga) dan zal ik zeker dit aankaarten.
vraag me af of je echt performance wilt ???
prerformance is wel beter als je over 10 minuten verschil zou praten per GB maar IMHO is kosten versus snelheid eerder een luxe dan een must, on the fly swappen en redunantie spreekt me veel meer aan. de rest is bijzaak (voor mij)
Als je beschikt over 1TB aan data wil je daar ook wel bijpassende transferrates bij imho. Anders kun je ook een stel 2e hands tapestreamers in een behuizing duwen of bijvoorbeeld 8 schijven via USB hubjes aan een Asus WL-500gx hangen. Dat is veel goedkoper per GB dan een NAS box, maar dan lever je wel performance in.

Dus als ik een NAS box koop voor, zeg, EUR 1000 (1TB) dan wil ik voor dat geld ook performance, anders hoeft het niet.

Tom_G: Jij had toch zo'n website met een overzicht van allerlei NAS apparaten? Ik kan die niet meer vinden, heb je een linkje voor me?

[ Voor 38% gewijzigd door styno op 08-09-2005 16:15 ]

• Tom_G
Styno schreef op donderdag 08 september 2005 @ 11:41:
[...]
Ik weet dat high-end RAID adapters (bijvoorbeeld de Areca S-ATA serie) dit kunnen, maar verder heb ik dit bij dit soort consumer level apparaten nog niet gezien.

Als de linux software RAID implementatie dit ondersteund dan zou dit ook met, op Linux gebaseerde, consumer NAS apparaten kunnen. De mogelijkheid zou idd zeer interessant zijn. Als ik maandag met Newisys praat (ben er nog niet uit of ik ga) dan zal ik zeker dit aankaarten.

[...]
Als je beschikt over 1TB aan data wil je daar ook wel bijpassende transferrates bij imho. Anders kun je ook een stel 2e hands tapestreamers in een behuizing duwen of bijvoorbeeld 8 schijven via USB hubjes aan een Asus WL-500gx hangen. Dat is veel goedkoper per GB dan een NAS box, maar dan lever je wel performance in.

Dus als ik een NAS box koop voor, zeg, EUR 1000 (1TB) dan wil ik voor dat geld ook performance, anders hoeft het niet.

Tom_G: Jij had toch zo'n website met een overzicht van allerlei NAS apparaten? Ik kan die niet meer vinden, heb je een linkje voor me?
http://users.skynet.be/tom.glorieux/Computers/NAS/nas.htm ;)

Let wel op, dat zijn enkel dingen voor de gewone consument, al staat de TerraStation hier ook bij vermeld.

Ik ben daar net een review over die Thecus tegengekomen, en die beloofd niet veel goeds.

Dat de disks in zo'n removable rack's zitten is een plus punt, maar als je verder leest zie je dat de performance op gigabit zogoed als niet sneller is dan 100% van 100 Mbit performance.
Dat lijkt mij dus not done, kan je evengoed zoals hierboven vermeld verder gaan met een goedkopere oplossing (software raid pc'tje, 100 mbit nic, geen snelle pci bus etc nodig,...).

De 2 toestellen zijn Infrant zijn wel goed, toch aldus Toms Networking. Ik mis wel vooral een uitgebreide real life situatie, zoals ik al eerder vermelde.

Over de Newisys is er nog niet veel te vinden.

• styno

styno

Topicstarter
Ok, dankje. *gebookmarked.
Ik ben daar net een review over die Thecus tegengekomen, en die beloofd niet veel goeds.
Ik kan het type processor die gebruikt wordt in de Thecus nergens vinden, maar ik vermoed dat het een IXP425 is (Max. 400 MHz). De Intel 80219 600 Mhz gebruikt in de Newisys NA-1400 presteert heel wat beter. In een andere review van een OEM Thecus wordt de processor wel genoemd, namelijk dezelfde als in de Newisys en op dezelfde snelheid. Hopelijk weet Newisys daar meer snelheid uit te halen...

Gigabit snelheden zul je idd niet snel tegenkomen (daar heeft zelfs een moderne AMD64 of Intel P4 moeite mee) maar de performance zal beduidend hoger liggen dan de Thecus (18 tot 22 Mb/s volgens opgaaf van Newisys). Overigens is de 10 Mb/s die de Thecus haalt wel degelijk meer dan 100Mbit netwerk kan verwerken (~2Mb/s meer, dus ~20%), 1Gb is in dat opzicht niet overbodig.
De 2 toestellen zijn Infrant zijn wel goed, toch aldus Toms Networking. Ik mis wel vooral een uitgebreide real life situatie, zoals ik al eerder vermelde.
Die heeft maar 1 ethernet aansluiting, dus geen router optie (die ik toch wel graag zou zien), en geen hotswap mogelijkheid.
Over de Newisys is er nog niet veel te vinden.
Klopt, die komt in Oktober pas uit ;)

[ Voor 10% gewijzigd door styno op 08-09-2005 14:19 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

en dan uit je andere post in dit topic Styno
k weet dat high-end RAID adapters (bijvoorbeeld de Areca S-ATA serie) dit kunnen, maar verder heb ik dit bij dit soort consumer level apparaten nog niet gezien.

Als de linux software RAID implementatie dit ondersteund dan zou dit ook met, op Linux gebaseerde, consumer NAS apparaten kunnen. De mogelijkheid zou idd zeer interessant zijn. Als ik maandag met Newisys praat (ben er nog niet uit of ik ga) dan zal ik zeker dit aankaarten
zie daarvoor de onderstaande tekst uit het artikel :)

Vanaf de hierboven genoemde link een 2tal tekst quote's
With the X-RAID powered ReadyNAS X6, you can start out one disk. When you feel the need for redundancy, add a 2nd disk, and you now have protection from a catastrophic disk failure. When you need more space, add a 3rd disk, and your volume capacity is doubled in no time. If you need even more space, add a 4th disk, and your volume capacity is now tripled. It's as easy as that
en dan het leukste !!!
And talk about future-proofing technology. If one day those 650GB disk drives become affordable and you need even more space, you can swap out your disks one by one, and your capacity can grow even more
dus ... dit is weldegelijk mogelijk :D

Tja vanalles

• styno

styno

Topicstarter
Vso, je hebt gelijk. \schaam |:( :D

• vso
  • Niet online

vso

tja...

TSSSK aanstellen is ook een vak :) wees blij dat dit kan :) dit is een +punten denk ik

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Styno schreef op donderdag 08 september 2005 @ 14:07:
Overigens is de 10 Mb/s die de Thecus haalt wel degelijk meer dan 100Mbit netwerk kan verwerken (~2Mb/s meer, dus ~20%), 1Gb is in dat opzicht niet overbodig.
Hoe reken jij? 100 mbit = 12,5 mbyte en geen 8 mbyte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
OlafvdSpek schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 14:49:
Hoe reken jij? 100 mbit = 12,5 mbyte en geen 8 mbyte.
Klopt maar die 12.5 MB/s is theoretisch en inclusief TCP en SMB overhead. In de praktijk heb ik eigenlijk nooit gezien dat data m.b.v SMB verplaatst werd met meer dan 80% van theoretische bandbreedte. Dus in het ideale geval haalt Fast Ethernet 10 MB/s als je gebruik maakt van SMB. Maar goed, mijn schatting was idd wat negatief.

Desondanks kan gigabit ethernet toch nog wat sneller zijn doordat pieken in de transferrate niet afgekapt worden door de fysieke beperking van het netwerk.

Edit: Die 8 MB/s is trouwens nog niet zo gek (TomsHardware):
The 100 MBit/s, 100BaseT-Ethernet standard offers a theoretical maximum data transfer rate of 12.5 MBytes/s (MB/s). In real world applications, the actual rate is usually 8 MB/s.

[ Voor 22% gewijzigd door styno op 10-09-2005 14:11 ]

• styno

styno

Topicstarter
Naar aanleiding van de slechte performance van de Thecus N4100, die hetzelfde hardware platform gebruikt als de Newisys NA-1400, heb ik contact gezocht hierover met Newisys.

De reaktie hierop is dat de engineers hierover al eens een conferentie call gehouden hebben. Zij constanteerden dat de slechte performance waarschijnlijk veroorzaakt wordt door de combinatie software/drivers (die conclusie werd overigens ook al in de reviews van de Thecus gemaakt).

Mij is de oplossing die Newisys' engineers hiervoor bedacht hebben, uiteraard, niet verteld maar mij werd wel beloofd dat de performance beter zou zijn dan de Thecus. Preciese cijfers heb ik nog niet gekregen, maar er is beloofd dat er gekeken wordt of deze verkrijgbaar zijn.

• Tom_G
Ik ben benieuwd hoeveel beter die performance van die Newisys dan wel zal zijn.
Met minder dan 20 à 30 MB/s kan je je toch maar moeilijk tevreden stellen over een gigabit verbinding...

• styno

styno

Topicstarter
Ik denk niet dat er zo snel sub-1000 euro NAS systemen te krijgen zijn die echte gigabit snelheden kunnen leveren.

Persoonlijk ben ik al blij wanneer de RAID-5 lees performance in de buurt komt van de 20 MB/s, de schrijfperformance is al goed als dat 15 MB/s zou halen. Dat daarvoor een gigabit verbinding, met theoretisch nog veel hogere transferrates, nodig is lijkt me logisch want iets anders is er niet.

Maar goed, het is afwachten tot eind Oktober of op eerder bericht van Newisys.

Oh, en nu nog een mooie marketing quote van de Sales Channel Manager van Newisys:
Anyway, our NAS server shows a better performance than others.
Dat belooft veel spectakel straks :P

• Tom_G
Styno schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 12:48:
Ik denk niet dat er zo snel sub-1000 euro NAS systemen te krijgen zijn die echte gigabit snelheden kunnen leveren.

Persoonlijk ben ik al blij wanneer de RAID-5 lees performance in de buurt komt van de 20 MB/s, de schrijfperformance is al goed als dat 15 MB/s zou halen. Dat daarvoor een gigabit verbinding, met theoretisch nog veel hogere transferrates, nodig is lijkt me logisch want iets anders is er niet.

Maar goed, het is afwachten tot eind Oktober of op eerder bericht van Newisys.

Oh, en nu nog een mooie marketing quote van de Sales Channel Manager van Newisys:

[...]

Dat belooft veel spectakel straks :P
Ik doelde dan ook niet op full 1000 Mbit (want vele nics zitten nog op de pci bus, velen hebben maar één disk, dus max. 55 MB/s, zonder snelle raid setup in hun pc).

Maar het moet aldus een beetje waardig blijven. Vandaar, ik zou stellen dat je het met een snelheidsverbetering van factor 2 of beter tegenover 100 Mbit moet kunnen doen...

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Tom_G schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 12:32:
Ik ben benieuwd hoeveel beter die performance van die Newisys dan wel zal zijn.
Met minder dan 20 à 30 MB/s kan je je toch maar moeilijk tevreden stellen over een gigabit verbinding...
Hoezo? Een gbit verbinding is (al) nuttig daar waar 100 mbit stopt.

• Tom_G
OlafvdSpek schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 13:45:
[...]

Hoezo? Een gbit verbinding is (al) nuttig daar waar 100 mbit stopt.
Akkoord, maar stel dat jij nu een gigabit switch, netwerkkaarten, etc aanschaft om dan te zien dat je nu 15 MB/s haalt ipv 10 MB/s, vind je dan dat die resultaten de aankoop van eerder genoemde hardware rechtvaardigd?

Ik vind toch van niet hoor.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Tom_G schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 13:51:
[...]
Akkoord, maar stel dat jij nu een gigabit switch, netwerkkaarten, etc aanschaft om dan te zien dat je nu 15 MB/s haalt ipv 10 MB/s, vind je dan dat die resultaten de aankoop van eerder genoemde hardware rechtvaardigd?

Ik vind toch van niet hoor.
ligt eraan als je het geld hebt en je wilt het doen ik houd je niet tegen.

maar van een 100MB switched netwerk zou ik het niet doen

Daarintegen vervanging van HUB of 10Mbit apparatuur zeker weten wel. Ik zou nu liever 1GBit app kopen dan 100MBit altijd handig in de toekomst. hoe sneller hoe beter ook al is het nu teveel. ik neem aan dat je niet meer op een 486 werkt

daarnaast gaan jullie over 1 ZEER belangrijk punt
een NAS is niet alleen ten behoeve van 1 Desktop meestal doe je nas omdat je centraal meerdere pc's van extra HD capacitiet wil voorzien en dan komt 1GBit kaar zeker in aanmerking omdat er meer data naar verschillende pc's tegelijkertijd gestuurd kan worden. en de hogesnelhied blijft dan.
stelling1: als de 1gbit 100MBit bied en de client maar maximaal 50Mbit aankan vanwege disk utilization dan heb je nog 50Mbit over voor client 2 wat IMHO beter is.

Dus:
1 nas + 1 pc is misschien overkil.
maar met meer PC's (2desktops + MediaCenterPC) ga je het IMHO wel zeer prettig vinden dat je geen last heb van "slow respons" of hakkelig beeld tijdens "streaming media"

Ik kies voor NAS+ raid5 array omdat het
1) redundantcy en verlies van data verkleint
2) ik backups en mijn muziek/film/software altijd bij de hand heb
3) 1GBIT levert meer capacitiet dan 100Mbit ook al hangen er 100MBIT clients aan en/of is de switch maar 100MBIT het is misschien wel marginaal.

Sata disks zijn HOT-swap (kan je ook offline doen who-cares)
RAID5 is meer vanwege de redundantcy dan snelheid.
snelheid is wel beter want dan kan ik van mijn desktops en Media center bv een film bekijken MP3 beluisteren en mijn p2p/newsgroup leechen zonder dat ik preformance moet inleveren.
Daarnaast is het vanwege het overzicht een stuk handiger om de data op 1 plek te hebben wat dubbele film/mp3 voorkomt en het schuiven met data tussen desktops en Media center.

[edit]
toevoeging:
stappen jullie niet over de volgende netwerk eigenschappen heen ?
- Full-duplex (200Mbit) ipv half-duplex (100Mbit)
- het feit dat switch/hub al veel preformanche winst/verlies kan betekenen ?

ik heb een 100Mbit full-duplex netwerk de bottleneck is de pijp tussen disk en netwerk-kaart (en alles wat daartussen hangt)
Daarnaast kan het OS ook nog eens veel verlies genereren
ik heb een hogere doorgang tussen 2 Sun Sparc-stations met linux dan tussen 2 amd/intel systemen
dan telt nog mee of je
goedkoop netwerkkaart merk of Intel/3-com netwerkkaart hebt.
om de mond al helemaal niet over WIFI netwerken te openen :X met hun radius van bereik enzv

[ Voor 22% gewijzigd door vso op 10-09-2005 14:30 ]

Tja vanalles

• Olaf van der Spek
  • Niet online
vso schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 14:13:
ligt eraan als je het geld hebt en je wilt het doen ik houd je niet tegen.

maar van een 100MB switched netwerk zou ik het niet doen

Daarintegen vervanging van HUB of 10Mbit apparatuur zeker weten wel. Ik zou nu liever 1GBit app kopen dan 100MBit altijd handig in de toekomst. hoe sneller hoe beter ook al is het nu teveel. ik neem aan dat je niet meer op een 486 werkt
Persoonlijk zou ik toch 100 mbit/s kiezen, maar ik blijf voorlopig lekker bij een 10 mbit/s hub. :)
daarnaast gaan jullie over 1 ZEER belangrijk punt
een NAS is niet alleen ten behoeve van 1 Desktop meestal doe je nas omdat je centraal meerdere pc's van extra HD capacitiet wil voorzien en dan komt 1GBit kaar zeker in aanmerking omdat er meer data naar verschillende pc's tegelijkertijd gestuurd kan worden. en de hogesnelhied blijft dan.
stelling1: als de 1gbit 100MBit bied en de client maar maximaal 50Mbit aankan vanwege disk utilization dan heb je nog 50Mbit over voor client 2 wat IMHO beter is.
Bedoel je disk usage client- of server-side? Als het server-side is, dan gaat de performance bij meerdere clients alleen maar naar beneden.
stappen jullie niet over de volgende netwerk eigenschappen heen ?
- Full-duplex (200Mbit) ipv half-duplex (100Mbit)
- het feit dat switch/hub al veel preformanche winst/verlies kan betekenen ?
Nee. Full-duplex is niet equivalent met 200 mbit/s. Maar full vs half duplex is volgens mij geen punt in deze discussie.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

OlafvdSpek schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 15:07:
Persoonlijk zou ik toch 100 mbit/s kiezen, maar ik blijf voorlopig lekker bij een 10 mbit/s hub. :)
hub of switch ???? Switch natuurlijk
Bedoel je disk usage client- of server-side? Als het server-side is, dan gaat de performance bij meerdere clients alleen maar naar beneden.
Die vind ik goed m.a.w jij stelt dus dat het vreemd is dat als je er meer clients aanhangt dat dan de performance naar beneden gaat ? dat is deels waar DUH

fictieve feiten voor het voorbeeld
* server bied max 80MB per sec aan
* client kan max 20 MB per sec direct naar HD schrijven
dat betekend dat 4 clients tegelijkertijd een 20MB stream per sec kunnen ontvangen
als je 8 clients zou gebruiken dan zou theorethich elke client 10MB stream per sec ontvangen.

Software
In praktijk heb je 1 server die doelgericht is op SMB verkeer dus geen andere taken die kan zijn volle capacitiet benutten om data te sturen/ontvangen.
Clients daarintegen draaien meer verschillende software dus een OS met allerlei dingen wat de snelheid van het SMB verkeer kan beinvloeden.

hardware
Dan moet je effectief bekijken wat de "traagste link is" in desktops gaat de PCI netwerkkaart CPU en DMA verkeer naar je HD controller die bv sata/pata is. de zwakste schakel is de PCI brug of de IDE controller
De meeste nieuwe HD's hebben cache op de HD zitten die als Buffer kunnen dienen daardoor kunnen meer I/O fouten op de HD zelf gecontroleerd worden waardoor de CPU alleen data hoeft te dumpen. totdat de buffer volloopt dan moet hij zelf gaan rekenen.

De architectuur van de NAS server (X86, mips of andere type's) zegt veel over de mogelijke doorstroming van data zie de start-post die CPu is geen GHZ maar tusen de 255 en 533 Mhz dat is een pocket PC proc m.a.w heel ander OS de opbouw zou kunnen beteken dat hij van IDE controller direct naar Ethernet poort stroomt zonder de hindernissen die je in de X86 systeem wel zitten

Daarnaast is de performance niet bedoelt om bv video bewerking te doen, je kan wel data opslaan vandaar Network Attached Storage (device) oftewel NAS.
De performance daling zal je alleen nodig hebben als je met meer dan 4 clients aan hangt en voor de thuis gebruiker "WHO cares" ?? als of je elk uur van de dag met 4 man tegelijkertijd aan dat ding loopt te lurken sterker nog al heb je 6 pc's thuis dan mag je blij wezen als er 3 man tegelijkertijd gebruik van maakt. en die 1ne keer dat je een lanparty houd of als leech-server .. dan wachten ze maar.
Nee. Full-duplex is niet equivalent met 200 mbit/s. Maar full vs half duplex is volgens mij geen punt in deze discussie.
hoezo niet relevant ??? zie bovenstaande afkorting van NAS uitgelegd

Duplex = dubbelzijdig
m.a.w enkel of dubbel verkeer, je kent het vast wel 27MC bakkies dat is praten of luisteren maar tegelijkertijd praten en luisteren kan niet. telefoon is praten en luisteren tegelijkertijd mogelijk (afgezien dat het niet netjes is kan het wel)
27MC = half duplex
telefoon = fullduplex

100 mbit haalt een 100Mbit netwerk kaartje ook niet dus al helemaal geen 200 het feit is dat het zo wordt aangeduid.
Door dit aan te zetten is de communicatie weldegelijk sneller tussen server en client omdat ze de "lijn" zowel heen als terug tegelijk kunnen benutten. Ik zou me hierin wat meer verdiepen

Tja vanalles

• Olaf van der Spek
  • Niet online
vso schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 18:20:
hub of switch ???? Switch natuurlijk
Ik bedoel dat ik persoonlijk momenteel slechts een 10 mbit/s hub heb en die voorlopig niet ga vervangen.
Voor nieuwe apparatuur kies je natuurlijk altijd voor een switch.
Die vind ik goed m.a.w jij stelt dus dat het vreemd is dat als je er meer clients aanhangt dat dan de performance naar beneden gaat ? dat is deels waar DUH
Nee, ik zeg nergens dat ik het vreemd vind.
hoezo niet relevant ??? zie bovenstaande afkorting van NAS uitgelegd
Ik bedoel dat je eigenlijk altijd full-duplex hebt in een netwerk als performance van belang is.
100 mbit haalt een 100Mbit netwerk kaartje ook niet dus al helemaal geen 200 het feit is dat het zo wordt aangeduid.
Door dit aan te zetten is de communicatie weldegelijk sneller tussen server en client omdat ze de "lijn" zowel heen als terug tegelijk kunnen benutten. Ik zou me hierin wat meer verdiepen
Dat zal niet nodig zijn, ik weet zelf precies hoe het zit.

Maar als jij het over 200 mbit/s hebt zeg je in principe dat het verkeer alleen moet voldoen aan up + down < 200 terwijl ik zeg dat het moet voldoen aan up < 100 en down < 100.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

OlafvdSpek schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 15:07:
hier zeg je dat het niet relevant is maar dat is het dus weldegelijk !
OlafvdSpek schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 19:34:
Nee, ik zeg nergens dat ik het vreemd vind.
klopt ik zeg dat je dat eigenlijk bedoelt dat het vreemd is dat de performance zakt bij meerder clients. teminste dat begrijp ik uit jou vraag.
Ik bedoel dat je eigenlijk altijd full-duplex hebt in een netwerk als performance van belang is.

Maar als jij het over 200 mbit/s hebt zeg je in principe dat het verkeer alleen moet voldoen aan up + down < 200 terwijl ik zeg dat het moet voldoen aan up < 100 en down < 100.
Hoe vaak heb je de beschrijvingen van diverse dingen gelezen ? daarnaast is het theoretisch allemaal mogelijk. De vraag is of dit ook getest is.

En nee ik neem niks aan, dat is de bron voor alle denk fouten. je hebt 3 dingen
1) theorie
2) praktijk(test)
3) werkelijkheid (dus een test met (on)meetbare externe factoren

m.a.w Ik koop het product wat mij goed lijkt en snelheid + performance telt maar bruikbaarheid is het best
Wat bedoel ik met de 3 punten ??? als je het weet vertel het me anders denk er maar overna
(ps ik ga voor 3)

Tja vanalles

• Olaf van der Spek
  • Niet online
vso schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 21:04:
hier zeg je dat het niet relevant is maar dat is het dus weldegelijk !
Nee, ook dat zei ik niet. Het is wel relevant, maar volgens mij zo vanzelfsprekend dat er geen discussie over nodig is.
Hoe vaak heb je de beschrijvingen van diverse dingen gelezen ?
Je bedoelt marketing?
daarnaast is het theoretisch allemaal mogelijk. De vraag is of dit ook getest is.
Wat is theoretisch allemaal mogelijk?

• styno

styno

Topicstarter
Jongens, jongens. Lief zijn :>

Ik heb een overzichtje gemaakt van de, voor mij, interessantste (RAID-5) NAS producten. Dat vergemakkelijkt de keuze misschien een beetje....

[ Voor 3% gewijzigd door styno op 10-09-2005 21:57 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

dan zou ik volgens je lijstje voor de readynas6x gaan ipv newisys maar die is als 2de wel beste keus. kwa prijs is de newisys eigenlijk de goedkoopste :)
ik zou trouwens de verklaringen van OCE en price direct onder de tabel plaatsen als het je nog lukt

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
vso schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 23:17:
ik zou trouwens de verklaringen van OCE en price direct onder de tabel plaatsen als het je nog lukt
Dit is helaas de werking van een footnote in DokuWiki, daar kan ik niet zoveel aan doen. Maar als je op de footnote klikt springt de browser naar de definitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Styno schreef op maandag 05 september 2005 @ 10:43:
Newisys heeft 'het' kennelijk ook begrepen en brengt nu de Newisys NA-1400 dat opgebouwd is rond een NAS/router board dat zeer sterk lijkt op het grote broertje van de NPWR-LC:

[afbeelding]

Met opslagcapaciteiten tussen 0.6 en 2 TB, een 600MHz Intel XScale processor, 2 gigabit poorten en 256 MB RAM een erg mooi product!

Kost $1000 voor de 1TB versie, dus grofweg EUR 800.

Links:
Features
Product sheet (PDF)
Press release (PDF)
Artikel op LinuxDevices.com
Typisch! Ik werk bij Avnet! De enige "goede" distributeur van Newisys. Dit product wordt begin Oktober in productie genomen. Het kale systeem zonder schijven gaat ongeveer € 4 - 500,00 ex btw kosten. Ik kan je tzt wel laten weten hoeveel.

Met wie heb je gesproken, Werner of Jan?

Ik heb al enkele modellen live gezien (demomodellen) en de performance is echt snel. De software die meegeleverd wordt is helemaal perfect. Die kan zo een backup van je systeem maken. We hebben getest met 3 500GB Hitachi schijfjes :7

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2005 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
Wat bedoel je daarmee?
Ik werk bij Avnet! De enige "goede" distributeur van Newisys. Dit product wordt begin Oktober in productie genomen. Het kale systeem zonder schijven gaat ongeveer € 4 - 500,00 ex btw kosten. Ik kan je tzt wel laten weten hoeveel.
De sales channel manager had het over $400, daar bovenop de Europese import heffingen en jullie winst, dan zal dat wel kloppen. Maar ik hoop dat het dichter bij de EUR 400 komt te liggen dan EUR 500 want dat maakt het weer aantrekkelijker.
Met wie heb je gesproken, Werner of Jan?
Werner, hoezo?
Ik heb al enkele modellen live gezien (demomodellen) en de performance is echt snel. De software die meegeleverd wordt is helemaal perfect. Die kan zo een backup van je systeem maken. We hebben getest met 3 500GB Hitachi schijfjes :7
Van de eerste regel werd ik helemaal warm :D en na de tweede begon schreeuwde iets in mijn achterhoofd: "marketing gelul!", maar ik hou het op de eerste ;) Tenminste dat wil ik graag....

Kun je me wat nummers passen? Hoeft niet hier in een post, mag ook wel per mail. Ik wil graag weten wat de performance is, dat is namelijk de beslissende factor. Alles boven (of gelijk) aan de ReadyNAS in RAID-5 is een sale (wellicht 2x). :)

Edit: Oh ja, kun je ook hier melden wanneer ze verkrijgbaar worden in NL?

[ Voor 6% gewijzigd door styno op 19-09-2005 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Styno schreef op maandag 19 september 2005 @ 23:14:
Kun je me wat nummers passen? Hoeft niet hier in een post, mag ook wel per mail. Ik wil graag weten wat de performance is, dat is namelijk de beslissende factor. Alles boven (of gelijk) aan de ReadyNAS in RAID-5 is een sale (wellicht 2x). :)

Edit: Oh ja, kun je ook hier melden wanneer ze verkrijgbaar worden in NL?
Same here ik wil ook dat ding !

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zodra ik meer info heb zal ik het in deze post zetten. Op dit moment is het meeste nog onder NDA.

Het grote voordeel dat ik bij anderen nog niet gezien heb, is dat de Newisys uitbreidbaar geheugen heeft waardoor het meer gelijktijdige gebruikers aankan.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2005 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 13:42:
Zodra ik meer info heb zal ik het in deze post zetten. Op dit moment is het meeste nog onder NDA.
Jammer, ik zit met smacht te wachten op meer info....

Is het met avnet - zoals bekend de beste distributeur van Newisys :P - mogelijk een goede deal te sluiten voor de tweakerts hier wanneer er een gezamelijke inkoopaktie gedaan wordt?
Het grote voordeel dat ik bij anderen nog niet gezien heb, is dat de Newisys uitbreidbaar geheugen heeft waardoor het meer gelijktijdige gebruikers aankan.
Dit is geen unieke feature: De Infrant ReadyNAS kan ook van meer geheugen (standaard SDRAM afaik) voorzien worden.
Maar de mogelijkheid is zeker handig want:
- In combinatie met een ups zou write behind caching beter kunnen werken
- Ik ben van plan er meer mee te doen dan alleen data opslaan (lees: webserver, mail, cvs, etc.)

[ Voor 38% gewijzigd door styno op 20-09-2005 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Dit is geen unieke feature: De Infrant ReadyNAS kan ook van meer geheugen (standaard SDRAM afaik) voorzien worden.[/quote]

DDR zelfs

• styno

styno

Topicstarter
Voor degenen die geintresseerd zijn in de Thecus N4100 (review Toms Hardware), in Duitsland is de barebone versie (zonder harddisks dus) als aanbieding te koop voor EUR 649,-- Dit is, correctie: was verreweg de laagste prijs die ik tot nu toe gezien heb.

[ Voor 5% gewijzigd door styno op 21-09-2005 19:27 . Reden: Mijn Duits is niet meer wat het geweest is.... ]

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:12
Styno schreef op woensdag 21 september 2005 @ 11:17:
Voor degenen die geintresseerd zijn in de Thecus N4100 (review Toms Hardware), in Duitsland is de barebone versie (zonder harddisks dus) als aanbieding te koop voor EUR 649,-- Dit is verreweg de laagste prijs die ik tot nu toe gezien heb.
Afbeeldingslocatie: http://www.net-at-work.com/i/angebot1.gif

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
thesiem1972: Weet je al welke winkels de NA-1400 gaan aanbieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Styno schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 09:41:
thesiem1972: Weet je al welke winkels de NA-1400 gaan aanbieden?
We hebben ze nog niet gezien, ik heb al wel met enkele bedrijven gesproken die interesse hebben. Deze namen ga ik hier nog niet noemen. Zodra de launch komt willen wij doorgaan met één van de grotere partijen 1 deal maken voor een maand exclusieviteit. Zodra er meer duidelijk is zal ik dat hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk topic want ik was zelf ook al een poosje aan het denken aan een mini-linux doos die mijn huidige server -aangezien die aan het overlijden is- moet gaan vervangen. Ik dacht zelf aan een VIA Epia mini itx oplossing maar vind het eerst genoemde boardje van Team ASA eigenlijk ook wel erg ok klinken.

Ik vind het alleen jammer dat dit topic van zelfbouw server naar het aanschaffen van een complete SAN is verschoven. Ik vind het persoonlijk niet belangrijk of er IDE of SATA in zit (maar eigenlijk liever IDE omdat ik geen SATA schijven heb maar wel IDE en volgens mij is SATA overkill voor een SAN) maar wil graag 2 x (minimaal) 100Mbit, IDE of SATA aansluitingen, PCI of (liever) PCMCIA en goede ondersteuning voor linux (liefst gentoo). Wbt schijfruimte; ik heb nu ca 300 GB in mijn linux server hangen maar meer is altijd beter :)

Heeft iemand nog meer onderzoek gedaan naar eerder genoemde kaartjes? en heeft iemand ook leuks gebouwd met een VIA Epia Mini ITX? En, Styno, waarom wil je eigenlijk geen Via Epia?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2005 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 15:01:
Leuk topic want ik was zelf ook al een poosje aan het denken aan een mini-linux doos die mijn huidige server -aangezien die aan het overlijden is- moet gaan vervangen. Ik dacht zelf aan een VIA Epia mini itx oplossing maar vind het eerst genoemde boardje van Team ASA eigenlijk ook wel erg ok klinken.

Ik vind het alleen jammer dat dit topic van zelfbouw server naar het aanschaffen van een complete SAN is verschoven. Ik vind het persoonlijk niet belangrijk of er IDE of SATA in zit (maar eigenlijk liever IDE omdat ik geen SATA schijven heb maar wel IDE en volgens mij is SATA overkill voor een SAN) maar wil graag 2 x (minimaal) 100Mbit, IDE of SATA aansluitingen, PCI of (liever) PCMCIA en goede ondersteuning voor linux (liefst gentoo). Wbt schijfruimte; ik heb nu ca 300 GB in mijn linux server hangen maar meer is altijd beter :)

Heeft iemand nog meer onderzoek gedaan naar eerder genoemde kaartjes? en heeft iemand ook leuks gebouwd met een VIA Epia Mini ITX? En, Styno, waarom wil je eigenlijk geen Via Epia?
ligt eraan sata is geen overkill. kwa kosten maakt het niet uit of je nu een kant en klaar product pakt of zelfbouw (soms is zelfbouw nog wel duurder)

betreft linux compatibiliteit zou ik eens zoeken naar de HCL (Hardware Compatibility List) van o.a gentoo.
Maar onder linux bestaat er ook software raid misschien een stuk handiger. er zijn PCMCIA kaartjes met IDE aansluiting ... Alleen waar ik weet niet .. beetje zoeken op google en je zal vast een paar vinden.

Trouwens SAN is GEEN NAS zie:
Abom schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 08:15:
Ik denk dat het handig is wanneer je eerst uit gaat zoeken wat NAS en SAN's zijn.

SAN is een dedicated netwerk voor je storage fabric. Je hebt dus een tweede 'lan' waarover alleen storage verkeer gaat.

Lees dit even: http://www.microsoft.com/...echinfo/overview/san.mspx dit gaat ook over SAN's icm Clusters, maar hier wordt ook meer over SAN's en de verschillende architecturen uitgelegd.

NAS is gewoon storage wat direct aan je netwerk hangt.
trouwens die NAS servers draaien ook linux o.a de NLSU2 is een zeer bekend en "aangepast" model ;) schijnt

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 15:01:

Kijk dan eens naar de Kurobox, ruimte voor twee standaard P-ATA schijven en heel tweakbaar. Vooral bekend in Azie trouwens.
Heeft iemand nog meer onderzoek gedaan naar eerder genoemde kaartjes?
Nee, je moet er namelijk minimaal 100 van aanschaffen en voor zover ik weet heeft nog niemand dat gedaan (Ik wil niet het risico lopen om met een dikke financiele strop te blijven zitten, tenzij ik op voorhand al driekwart weg kan zetten).
en heeft iemand ook leuks gebouwd met een VIA Epia Mini ITX? En, Styno, waarom wil je eigenlijk geen Via Epia?
Eigenlijk simplel: voordat je een compleet systeem hebt met Epia ben ze ook 500 euro kwijt en dan heb je nog steeds geen performance. Via's netwerkkaarten zijn bagger en dat betekend dat je een extra netwerkkaart + raid adapter op een 32 bit pci bus moet prikken. Dat wordt dus niks. Bovendien zijn er al zoveel mensen die dit hebben gedaan, daarvoor wilde ik geen apart topic voor openen. Het leek mij veel mooier om een alternatieve optie uit te proberen.

Bovendien kost een losse Serial ATA hotswap bay voor 4 schijven alleen al zo'n 100 euro, dus de newisys voor 400 euro is geen slechte deal, op voorwaarde dat de performance klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Styno schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 16:33:
[...]
Kijk dan eens naar de Kurobox, ruimte voor twee standaard P-ATA schijven en heel tweakbaar. Vooral bekend in Azie trouwens.
link ?
Eigenlijk simplel: voordat je een compleet systeem hebt met Epia ben ze ook 500 euro kwijt en dan heb je nog steeds geen performance. Via's netwerkkaarten zijn bagger en dat betekend dat je een extra netwerkkaart + raid adapter op een 32 bit pci bus moet prikken. Dat wordt dus niks. Bovendien zijn er al zoveel mensen die dit hebben gedaan, daarvoor wilde ik geen apart topic voor openen. Het leek mij veel mooier om een alternatieve optie uit te proberen.

Bovendien kost een losse Serial ATA hotswap bay voor 4 schijven alleen al zo'n 100 euro, dus de newisys voor 400 euro is geen slechte deal, op voorwaarde dat de performance klopt.
wat is de performance als je een simpel mobo neemt + x86 cpu ?
+ een raid 5 kaartje (of software matig)
met SATA HD's

Dit even afgezien van de kosten c.q behuizing etcera.

Hoeveel verschil in performance kan je dan zien?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
Google: http://kurobox.com/
wat is de performance als je een simpel mobo neemt + x86 cpu ?
+ een raid 5 kaartje (of software matig)
met SATA HD's

Dit even afgezien van de kosten c.q behuizing etcera.

Hoeveel verschil in performance kan je dan zien?
http://mashie.org/forums/showthread.php?t=37. De eerste post zegt al genoeg denk ik: 7MB/s met standaard VIA NIC en de rest van het draadje laat ook nog wat serieuze onvolkomenheden van de EPIA bordjes zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Styno schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 11:25:
Google: http://kurobox.com/
[/quote
dood ? website doet het maar daar heb ik ook alles mee gezegd.
[...]
m.a.w software VS hardware ... Hardware wins ? bigtime ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tscargo
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-04 16:03
Is er inmiddels al wat bekend over die Newisys doos ? Het is nu toch wel zo'n beetje eind oktober, maar ik heb hem nog niet tekoop gezien ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
tscargo schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 16:11:
Is er inmiddels al wat bekend over die Newisys doos ? Het is nu toch wel zo'n beetje eind oktober, maar ik heb hem nog niet tekoop gezien ....
Nope, close to nothing. Er is sinds half september alleen een handleiding bij gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Topicstarter
Er is nieuws: Volgens de sales manager van Newisys wordt de NA-1400 pas in november in productie genomen. De vertraging komt door wat onvolkomenheden die eerst opgelost moesten worden.

Newisys NA-1400 news

Er wordt volgende week ook meer info bekend gemaakt betreffende de snelheden in RAID-5.

[ Voor 6% gewijzigd door styno op 30-10-2005 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Styno schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 22:00:
Er is nieuws: Volgens de sales manager van Newisys wordt de NA-1400 pas in november in productie genomen. De vertraging komt door wat onvolkomenheden die eerst opgelost moesten worden.

Newisys NA-1400 news

Er wordt volgende week ook meer info bekend gemaakt betreffende de snelheden in RAID-5.
heeft dit ding nu wel OCE of niet ??? wel leuk dat het een linux kernel heeft dan kan je iig modden ..
:) vraag me af of je mem erbij kan mikken.

[ Voor 10% gewijzigd door vso op 31-10-2005 01:16 ]

Tja vanalles

Pagina: 1 2 Laatste