Lekker trekken schieten

Pagina: 1
Acties:
  • 435 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-07 09:23

Ursamajor

Astrofotograaf

Topicstarter
Uit de volgende topic: [discussie] De fotograaf, de camera, en de foto rees mij toch wel de vraag waarom we zulke verschillende termen voor het fotograferen hebben.
plastronneke schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 14:36:
"De foto wint, de camera niet!"

.... Nu heeft hij nog één analoog toestel waar hij mee trekt... ...man, wat een foto's heeft mijn vader in zijn leven getrokken...

... ik trek ook heel graag... ... trekt heel plezant... ... kan je trekken zoveel je wilt... ...MAAR ik trek graag mensen...
...ik durf zelfs zeggen dat het voor totale leken zelfs moeilijker is te trekken met een (d)SLR in vergelijking met een gewone simpel digitaal fototoestel. Ik zie mijn vriending er niet mee trekken.
Ik kon mijn lach niet inhouden hoor... Waarom noemen belgen het maken van een foto: "een foto trekken" en zeggen nederlanders "een foto schieten"?

Misschien is het fototrekken wel van de polaroid afgeleid, dat je de foto uit de camera moest trekken om m te kunnen bekijken en in het nederlands een foto schieten, omdat het elektrische doorspoelen van de film een schietgeluid maakt? Of omdat het lijkt alsof je door het visier van een geweer kijkt en als je op de ontspanknop drukt iemand afschiet?

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:11
het elektrische doorspoelen van de film een schietgeluid maakt
Bij mij maakt de sluiter en/of spiegel dat geluid, ik weet niet wat voor camera jij hebt...

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel_ev
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-01-2024
Tsja Vlaams is nu eenmaal anders dan ABN. De film 'vet hard' schijnt in Belgie ook 'Volle gas' te heten. Maar ik moet toegeven dat ik ook mijn lach niet kan inhouden als ik dit lees :D

Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiStErMaNiAc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-04-2020
Vind belgisch zowieso een geniaal taaltje

www.retroforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

MiStErMaNiAc schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 15:22:
Zeer plesant ja :D

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19973

Niet alleen in Belgie noemen ze dat zo hoor.
In Limburg word het ook nog wel eens zo genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Topicstarter
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 15:19:
[...]

Bij mij maakt de sluiter en/of spiegel dat geluid, ik weet niet wat voor camera jij hebt...
Mijn spiegel (eos300) zegt "klik" en het motortje doet even "zwwwwieieiet". Maar de wat oudere nikon camera's (geluidje zit o.a. in Jean-Michel Jarre's Souvenir de Chine) maken een nog karakteristieker geluid.

Vlaams is af en toe best leuk ja. Altijd weer lachen als ik een vlaamse collega aan de lijn heb.

O, en in limburg spreken ze duits, frans, iets dat op nederlands lijkt en vlaams door elkaar... (spreek uit ervaring)

[ Voor 14% gewijzigd door Ursamajor op 08-03-2005 15:32 ]

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Anoniem: 19973 schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 15:29:
Limburg noemen ze niet voor niets reservebelgië ;)

Maar inderdaad, als ik dat zo lees komen er nogal wat suggestieve ideeën naar boven O-) :X

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Grrrrrene schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 16:32:
[...]

Maar inderdaad, als ik dat zo lees komen er nogal wat suggestieve ideeën naar boven O-) :X
Dat waren ook mijn gedachten 8)7 O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecto2002
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-03 15:32
Ik denk eerder dat het "trekken" verwijst naar het verdertrekken van het filmpje nadat je je foto hebt genomen.

Best wel interessant om na te gaan hoe deze term onstaan is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

jullie hebben anders ook wel jullie eigenzinnige woorden:
waus, hartstikke, krankjorem, enz...

en daarbij: ik denk eerder aan die hele oude camera's (waar het magnesium poeder nog moest in een gleufje gestrooid worden voor de flits: moest daar niet aan een hendeltje/touwtje getrokken worden of zo?

edit: kijk eens wat ik vond: speciaal voor jullie plezier:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Belgisch_Nederlands

[ Voor 18% gewijzigd door H!GHGuY op 08-03-2005 16:42 ]

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58994

MiStErMaNiAc schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 15:22:
1. het is Belgisch
2. Belgische taal bestaat niet, wij hebben 3 officiële talen hier in België: het Nederlands, het Frans en het Duits.

Moest je nog Vlaamse taal zeggen, zou ik nog goedkeuren, maar Belgisch: neeeeee ! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
Anoniem: 19973 schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 15:29:
Mag jij me eens 1 Limburger gaan zoeken, die het woord "trekken" gebruikt in de context van "een foto schieten".

en ja ik ben zelf limburger. En ja, ben er best trots op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Topicstarter
we hebben nog wel meer woorden, maar die verschillen ook weer per regio.
Taal is een leuk ding dat we vooral levendig moeten houden!

Het is vreemdgenoeg wel zo dat bij 10 voor taal de belgen het vaakste winnen....

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:15

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Het sluitergordijn trekt van de ene kant naar de ander, en de negatieven worden elke keer over de achterwand een stukje verder getrokken.

Vandaar misschien? :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Het gekke is dat in deze quote alleen van "trekken" gesproken wordt.

Nederlanders zeggen ook niet "Ïk schiet graag mensen" maar "Ik schiet graag foto's van mensen" ----> "Ik trek graag foto's van mensen" vind ik al een stuk beter klinken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plastronneke
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-12-2010
hehe ... zolang het grappig bedoeld is, mag er van mij mee gelachen worden. Wij Belgen lachen ook genoeg met jullie Nederlanders. Vlaams Nederlands en Nederlands Nederlands hebben gewoon andere accenten. In Vlaanderen hebben we dan ook nog eens verschillende dialecten ... toch grappig dat ik een West-Vlaming niet kan verstaan.

Maar over het "schieten" ... toch lekker origineel hee. Wij hebben "trekken", beetje mysterie blijkbaar over waar het vandaan komt. Jullie Nederlanders hebben het gewoon uit het engels gehaald ... wij zoeken eigen woorden 8)

We hebben gewoon verschillende woorden, ik lach me hier ook soms krom door jullie taalgebruik.
Ik ben een Vlaming en ik ben er trots op.
En ik herhaal het nog eens: het zijn vooral de Vlamingen die bij ál de taalspelletjes winnen: 10 voor taal, groot dictee, ... doe dat ons maar eens na :P

edit: en Vlaams is ABN, alleen wordt er bijna nergens in Vlaanderen écht Vlaams gesproken, de dialecten zijn zo sterk ingeburgerd dat we moeten bijscholen om ABN-Vlaams te leren. Maar ik vind het ook zijn charme hebben dat we elk onze cultuur nog bewaren. Waarom niet "volle gas" ofzo? DIt heeft -voor ons althans- veel meer inhoud, het zegt zoveel meer. Dat is net zoals "goesting", verkozen tot hét Vlaamse woord; niet te vertalen, maar het is een hele sfeer dat daarrond hangt.

[ Voor 24% gewijzigd door plastronneke op 08-03-2005 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quintus
  • Laatst online: 22-06 01:26

Quintus

Eg wel! Dus....

plastronneke schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 18:53:

En ik herhaal het nog eens: het zijn vooral de Vlamingen die bij ál de taalspelletjes winnen: 10 voor taal, groot dictee, ... doe dat ons maar eens na :P
Das logisch de Vlamingen hebben veel meer voor de taal moeten vechten tot het gelijkgesteld werd aan het Waals en zijn zich daarom veel bewuster van de taal. Nederlanders hadden dat probleem veel minder of niet.

Unknown

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shedman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-07 15:38

Shedman

Met het hart op de goede plek

Ach ja, foto's trekken blijft voor nederlanders een beetje vreemd. Maar foto's schieten doe ik ook niet vaak. Ik maak meestal gewoon foto's ...

Hier stonden al heel lang linkjes naar sites die het allang niet meer deden ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03 16:26
Offtopic: Als je echt wil lachen, kijk dan eens naar het zuid-afrikaans... :P

Voorbeeldje:

pletterpet = helm
koekeloerder / kwaksalwer = gynaecoloog
hysbakkie = lift
bekskrop = tandenborstel
verkleurmannetje = kameleon
krimpvarkie = egel
rekenaar = computer
muurprop = stopcontact
moltrein = metro
langnekkameel = giraffe
rugsteun = backup
stippeldrukker = dot matrix printer
rekspring = bungee jumpen

En dit zijn vast nog niet eens de leukste. Lijkt me een leuk taaltje om te leren spreken! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Topicstarter
Maar dat zuid afrikaans lijkt mij weer zeer oud hollandsch. Die mensen ontwikkelde een taalachterstand waardoor je nu van die simpele woorden hebt die supergrappig klinken.

De titel van die film, vet hard, is een typische jeugd (jaren 90/2000) term. Het woord Vet is afgeleid uit de muziekwereld toen de house en andere electronische muziek op begon te komen. Men maakte muziek met een vette bas, oftewel een lage toon die vol en ruim klonk, maar vooral zeer zwaar. Een vette bas werd een vet geluid en nu is ineens alles dat boven de bovenste tree van de overtreffende trap staat: VET.
Een zeer jammerlijke ontkrachtende ontwikkeling naar mijn idee.

Helaas wordt er heel veel afgeleid van het engels. Maargoed, die taal klinkt gewoon erg goed. Of is er een hoop gemeen met het Latijn?

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-07 21:28

Luke!

#Treinbaas
Dacide schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 16:44:
[...]

Mag jij me eens 1 Limburger gaan zoeken, die het woord "trekken" gebruikt in de context van "een foto schieten".

Gevonden. Gewoon "ein foto trèkke" dus. En 't was je geraden dat je er trots op bent!

[ Voor 14% gewijzigd door Luke! op 08-03-2005 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 21:25
Ik ga ook altijd fijn foto's rukken joh :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vingerfrits
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-01-2022

vingerfrits

A.K.A. Badmuts

Ik trek alleen an mien piemel :P

Asus P5PL2, Intel Pentium D 945, 2GB DDR2, GeForce 7900 GT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-06 13:06

BaRF

bijna kerst

Doet me denken aan mn vakantie vorig jaar: Ik sta met mn vriendin fijn een kasteel ruine te bekijken en er staat zon vrouw met een kind en verderop zo'n oud bebaard mannetje (met 'Mmmmmelk' op zn pet :D) en die roept ineens keihard "Ok attention he, als die madame weg is ga ik eens efkens flink trekken!!" _o_

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oZy
  • Laatst online: 05-07 08:21

oZy

De mooiste quote vergeet je nog uit dat topic, ik kwam ook niet meer bij :)
Ik daarentegen was aan het wachten ... ik trek ook heel graag. Die oude SLR van mijn vader heb ik gekregen (is al 20 jaar oud ofzo, maar nog altijd tiptop), trekt heel plezant, heel mooie foto's al mee gemaakt. Maar ik wilde toch een digitaal toestel, kan je trekken zoveel je wilt, en wat bijwerken, makkelijker uit te wisselen, ... MAAR ik trek graag mensen..
..en die andere belg zijn gleufje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Luccus schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 22:17:
[...]

Gevonden. Gewoon "ein foto trèkke" dus. En 't was je geraden dat je er trots op bent!
Lol, ik heb dus niks gezegd.

Nooit geweten. Waar woon je ?

(ik mid limburg --> Echt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-07 18:26
OMG, het staat zelfs in de Van Dale:

(Belgisch Nederlands, niet algemeen) (iem.) trekken
fotograferen

(Belgisch Nederlands, niet algemeen) een foto trekken
maken

Dan weet ik iig dat ik de eerstvolgende Belg die zich hier in het noorden waagt niet op z'n bek hoef te slaan wanneer hij me zo'n oneerbaar voorstel doet 8)7

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yofresh
  • Laatst online: 06:51
Lief hoor, kleine jongenspraat, misschien dat de kouw het groot worden niet bevorderd :7

Ik krijg een beetje een slappe van t feit dat boven de rivieren meteen al het dialect met gelach ontvangen wordt, ABN is ook een dialect alleen door een stel zotten uitgekozen als de nationale taal....

Awel, ik vind het zeer plezant om af en toe wat anders te horen dan slang of "ABN", waar het beschaafd opslaat is me een raadsel, kwamen de tokkies niet uit de randstad 8), zo kom ik omwille van dialect ook nog aan me trekken....

no offence natuurlijk >:)

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Yofresh_750 schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 22:02:
Ik krijg een beetje een slappe van t feit dat boven de rivieren meteen al het dialect met gelach ontvangen wordt, ABN is ook een dialect alleen door een stel zotten uitgekozen als de nationale taal....
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Abbadon schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 21:37:
Dan weet ik iig dat ik de eerstvolgende Belg die zich hier in het noorden waagt niet op z'n bek hoef te slaan wanneer hij me zo'n oneerbaar voorstel doet 8)7
Hehe, best bruikbaar ook, hier volgt een handige guide die gebruik maakt van dit spraakverschil:
Neem je cam mee de stad in..
Zoek een leukuitziende chick..
Vraag met je beste belgische accent of ze je toevallig wil trekken..
Wordt ze boos, zeg dan iets als: "Amai! Maar ik wil alleen dat ge een foto van me maakt met dit toestelleke hier!!"
Zegt ze ja > Have fun :Y)
:+

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 121603

* Anoniem: 121603 schiet graag trekkers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plastronneke
Yofresh_750 schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 22:02:
no offence natuurlijk >:)
en nog iets verder erboven heb je een compleet andere taal: het fries; dus niet lachen als wij in belgië iets andere talen hebben, jullie hebben compleet andere talen waarvan er één tot de algemene taal is uitgeroepen.
en tuurlijk staat het in de Van Daele, wat had je gedacht :P
en ik weet nu ook als een nederlander aan mij vraagt of hij me mag schieten, dat ik geen schrik moet hebben om dood te vallen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Topicstarter
Het Fries is net zo'n verschillende taal als dat het Vlaams van het Nederlands verschilt. Ook in sommige scandinavische landen zijn er mensen die het fries verstaan, omdat de taal op elkaar lijkt.
Maargoed, zo heb je in het fries, vlaams en nederlands verschillende woorden voor hetzelfde.

Gelukkig versta ik de andere 2 talen naast het ABN. Of is het vlaams eigenlijk een dialect?

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-07 18:26

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Dacide schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 16:44:
[...]

Mijn ouders en een hoop andere geboren en getogen Limburgers zeggen een foto trekken. Meestal in zinnen als 'heb je hem getrokken?' of 'heb je afgetrokken?'.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Topicstarter
Zou het trekken niet slaan op het feit dat je eerst een foto maakt en daarna aan de hendel "trekt" om de film door te draaien en daarmee dus een foto definitief is genomen?

Als dat zo is, moeten de belgen onder ons die digitaal of analoog met een gemotoriseerd filmtransport fotograferen, een nieuwe term verzinnen... Je hebt immers geen hendel meer om de film mee door te draaien...

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

plastronneke schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 18:53:
hehe ... zolang het grappig bedoeld is, mag er van mij mee gelachen worden. Wij Belgen lachen ook genoeg met jullie Nederlanders. Vlaams Nederlands en Nederlands Nederlands hebben gewoon andere accenten. In Vlaanderen hebben we dan ook nog eens verschillende dialecten ... toch grappig dat ik een West-Vlaming niet kan verstaan.

Maar over het "schieten" ... toch lekker origineel hee. Wij hebben "trekken", beetje mysterie blijkbaar over waar het vandaan komt. Jullie Nederlanders hebben het gewoon uit het engels gehaald ... wij zoeken eigen woorden 8)

We hebben gewoon verschillende woorden, ik lach me hier ook soms krom door jullie taalgebruik.
Ik ben een Vlaming en ik ben er trots op.

edit: en Vlaams is ABN, alleen wordt er bijna nergens in Vlaanderen écht Vlaams gesproken, de dialecten zijn zo sterk ingeburgerd dat we moeten bijscholen om ABN-Vlaams te leren. Maar ik vind het ook zijn charme hebben dat we elk onze cultuur nog bewaren. Waarom niet "volle gas" ofzo? DIt heeft -voor ons althans- veel meer inhoud, het zegt zoveel meer. Dat is net zoals "goesting", verkozen tot hét Vlaamse woord; niet te vertalen, maar het is een hele sfeer dat daarrond hangt.
In de geschiedenis zien we dat er veel Antwerpenaren naar het noorden getrokken zijn toen de Spanjaarden aan de linkeroever stonden te schieten op Antwerpen. Deze rijke Antwerpenaren brachten rijkdom, technologie (als dat toen al bestond) en literatuur (taal) mee. Deze heeft invloed op de Nederlandse taal / statenbijbel. De statenbijbel was ongeveer het eerste boek waarin staat hoe het Nederlands eruit moet zien. Tegenwoordig hebben we Van Dale en groene boekje.

Zonder dat je weet zit er al veel Vlaamse invloeden in het AN (Algemeen Beschaafd Nederlands is ook een verouderde term).

Volgens de lessen "Nederlands" in 't middelbaar...

Ofwel leer je een echte dialect aan, deze is erg streekgebonden. Dat kan zo ver gaan dat de mensen van de ene kant van de stad anders spreken dan die van de andere kant van de stad.

Ofwel leer je AN zoals het in Nederland bestaat.

Op Vlaamse televisie wordt er meestal een lichte vorm van Antwerps getoond, echt-plat-Antwerps is niet zo gemakkelijk te verstaan. Men gaat ervan uit dat iedereen Antwerps verstaat, er zijn veel teveel dialecten in Vlaanderen. In Antwerpen durven we zelfs de term AA (Algemeen Antwerps) te gebruiken. google in 't Antwaarps

ABN-vlaams ofzoiets bestaat onder de naam "verkavelings-Vlaams", verkavelen is een stuk grond verdelen zodat er "rijken" hun villatjes op kan zetten. Deze mensen willen niet zo plat als het volk spreken, maar ook niet zoals Hollanders spreken, dus ze verzinnen maar een taaltje dat op niet veel trekt.
Ursamajor schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 12:39:
Zou het trekken niet slaan op het feit dat je eerst een foto maakt en daarna aan de hendel "trekt" om de film door te draaien en daarmee dus een foto definitief is genomen?

Als dat zo is, moeten de belgen onder ons die digitaal of analoog met een gemotoriseerd filmtransport fotograferen, een nieuwe term verzinnen... Je hebt immers geen hendel meer om de film mee door te draaien...
Er zit idd een hendeltje op mijn spiegelreflexcamera om te trekken, dan is het fototoestel terug gereed om de volgende foto te trekken.

[ Voor 28% gewijzigd door rapture op 10-03-2005 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Topicstarter
Er zit idd een hendeltje op mijn spiegelreflexcamera om te trekken, dan is het fototoestel terug gereed om de volgende foto te trekken.
Heeft degene die deze term heeft verzonnen de techniek niet goed begrepen van het maken van een foto?
Zodra de ontspanknop is ingedrukt en de sluiter open is geweest, is de film belicht en de foto gemaakt. Je zou m natuurlijk nog een keer kunnen belichten, dus doordraaien van de film is niet persee noodzakelijk. De foto is immers al een feit.
Met het transporteren van de film, geef je eigenlijk alleenmaar aan dat je de foto die je hebt gemaakt goed vind en de volgende foto op een onbelicht stukje film moet komen.

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yofresh
Ursamajor schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 12:39
Ten eerste MOETEN de belgen helemaal niets, en ten tweede, waarom zou je? Je gaat me toch niet vertellen dat jij hele nieuwe termen hebt verzonnen voor de euro? Dat is voor mij ook nog steeds een piek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plastronneke
Ursamajor schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 14:04:
[...]

Heeft degene die deze term heeft verzonnen de techniek niet goed begrepen van het maken van een foto?
Zodra de ontspanknop is ingedrukt en de sluiter open is geweest, is de film belicht en de foto gemaakt. Je zou m natuurlijk nog een keer kunnen belichten, dus doordraaien van de film is niet persee noodzakelijk. De foto is immers al een feit.
Met het transporteren van de film, geef je eigenlijk alleenmaar aan dat je de foto die je hebt gemaakt goed vind en de volgende foto op een onbelicht stukje film moet komen.
Ik denk dat je een beetje moet teruggaan in de fotografie: stel dat je niet zou doortrekken, en nog een foto nemen (wat vroeger kon), dan zou je oude foto verdwijnen en plaats maken voor de nieuwe; zolang het negatief niet gefixeerd is, zal die opnemen wat er van licht nadien binnenkomt. Waarom zou je anders je negatieven moeten laten ontwikkelen in een donkere kamer. De foto is dus niet definitief "getrokken", voordat de film doorgetrokken is.

@ rapture: ik denk dat je de bal toch misslaat hoor: de Antwerpenaren hebben het gewoon iets hoger in hun hoofdje dan de rest van Vlaanderen. Ik denk eerder dat het daardoor is ... maar ja, is ook historisch gegroeid: Antwerpen was ook dé stad van Vlaanderen in de Middel-eeuwen en daarna.
Het best van al verstaanbaar is toch wel de jeugd rond Leuven; dit komt mede doordat ze (waaronder ik) geen dialect meer kennen, in tegenstelling tot andere regio's. Wel spijtig eigenlijk, want zo zijn we weer een stukje geschiedenis en cultuur aan het vergeten, maar ja ... wat wil je als alle talen samenkomen door die leuke universiteit ...

[ Voor 6% gewijzigd door plastronneke op 10-03-2005 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Topicstarter
Yofresh_750 schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 14:23:
[...]

Ten eerste MOETEN de belgen helemaal niets, en ten tweede, waarom zou je? Je gaat me toch niet vertellen dat jij hele nieuwe termen hebt verzonnen voor de euro? Dat is voor mij ook nog steeds een piek
Moeten... zou leuk zijn als...
Een euro is inderdaad nogsteeds een piek.
Een foto digitaal bewerken heet tegenwoordig ook fotosoepen ipv retoucheren of nabewerken?
Het gaat er eigenlijk om dat woorden een eigen leven gaan leiden. LCD is vaak geen afkorting meer, maar een zelfstandignaamwoord (LCD scherm/display).
Zo zijn er nog meer woorden uit het verleden die voor moderne toepassingen worden gebruikt. We draaien een nummer als we iemand bellen, terwijl we allang niet meer draaien en de meeste telefoons al geen echte bellen meer hebben...

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yofresh
Het wordt betwist of het bellen van de bellen komt, er zijn genoeg mensen die geloven dat het van Graham Bell (uitvinder van de telefoon, ook daarover wordt getwist) komt. Maar dat even terzijde

Maar t ging mij meer om dat er helemaal nix nieuws verzonnen hoeft te worden, omdat je altijd alles nog wel kan gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21792

In Nederland: "Jij hebt een gaaf fototoestel."

In België: "Gij hebt ne grave kodak."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Topicstarter
In Rotterdam: Jij hep een gèze camera!

In Den Haag: Jèh hep een kikkuh camerâh

In Amsterdam: Saudemieturrr, jij heppun wause camera, man!

enz enz

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

West-Vlaams:
- Brugge: zukke lekkere kodak.
- Kortrijk: wuk ne schoane kodak.

zelfs binnen een provincie kunnen we het niet eens worden over het dialect :P

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_dog
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-04 21:57
spakenburgs: Jie hènun aardig mooie camera uhh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94528

Yofresh_750 schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 14:23:
[...]

Belgen moeten su. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Niet online
Ursamajor schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 19:19:
In Rotterdam: Jij hep een gèze camera!

In Den Haag: Jèh hep een kikkuh camerâh

In Amsterdam: Saudemieturrr, jij heppun wause camera, man!

enz enz
Wordt er in Rotterdam nog Nederlands gesproken dan? :X ;)
Pagina: 1