"De foto wint, de camera niet!"
Deels ben ik het met je eens. Om mijn stelling te onderbouwen, ga ik beginnen met een paar voorbeelden: mijn vader is (was) een amateur fotograaf, en gaf wel wat geld aan uit (niet ontzettend), maar dat was vooral in de tijd van voor de digitale fototoestellen. Nu heeft hij nog één analoog toestel waar hij mee trekt: canon eos 300, met een sigma 28-200lens. man, wat een foto's heeft mijn vader in zijn leven getrokken: minuten (soms 10 of meer) wachten tot die wolk eindelijk voor de zon weg is, even plots de auto stoppen onderweg op vakantie omdat de vallei misschien een mooie foto zou geven en 15minuten later terugkomen en toch geen foto getrokken omdat het toch niet dát zou zijn, ... ik kan zo eindeloos doorgaan, prachtige foto's, en dat allemaal met een redelijk amateur SLR-camera, maar hij heeft het oog er echt wel voor, en vooral het geduld (soms itt. tot wij die als kleine kinderen dan maar moesten wachten)
Langs de andere kant heeft een vriend van mij een Nikon D70 getrokken met een zeer goede lens en een 600euro-kostende externe flash. Maar hij kan -vind ik- geen schitterende foto's trekken: kader niet geheel goed, weinig verhaal, minder lichtspel ... beetje overdreven, maar daar komt het cru gezegd op neer: toffe foto's, maar geen schitterende. En dit terwijl zijn setje meer als het dubbele van mijn vaders set heeft gekost.
Tot hier ben ik er helemaal mee eens.
Mijn vader heeft nu een prosumer-achtige camera (olympus c-5050), plezant om mee te trekken, handig om mee te nemen, en schitterende foto's heeft hij er mee getrokken.
Ik daarentegen was aan het wachten ... ik trek ook heel graag. Die oude SLR van mijn vader heb ik gekregen (is al 20 jaar oud ofzo, maar nog altijd tiptop), trekt heel plezant, heel mooie foto's al mee gemaakt. Maar ik wilde toch een digitaal toestel, kan je trekken zoveel je wilt, en wat bijwerken, makkelijker uit te wisselen, ... MAAR ik trek graag mensen, en dan komt het soms aan om een fractie van een seconde dat je denkt van "dit is het" KLIK ... vergeet het maar met mijn vaders digitaal ... zit een hele vertraging op. Voor landschappen is dit niet erg, maar als je portretten wil, en minuten lang soms wacht op dat ene moment is het een grandioze flop. Dus voor mij tot nu toe geen digitaal.
Overlaatst toch eens met die D70 een reeks getrokken, en het was heerlijk. Dus ik ben dan toch op zoek gegaan naar een dSLR, en heb nu een canon eos 300d besteld (kan ik ook lekker de lens van mijn vader gebruiken). Ik zal niet zo'n "prachtbeest" hebben als die vriend, maar mijn bedoeling is wel betere foto's te trekken; langs de andere kant, zou ik die mensen-foto's niet kunnen trekken zonder een dSLR.
Mijn conclusie is dit: soms maakt het wél uit: ik kan met een prosumer-camera niet goed trekken, maar met een dSLR wel, dus in mijn geval wint de camera voor een deel ook. Het maakt lang niet alles uit, maar het is wel belangrijk.
Ik snap de TS zijn punt volledig, maar ben er toch niet 100% mee eens.
edit: ik durf zelfs zeggen dat het voor totale leken zelfs moeilijker is te trekken met een (d)SLR in vergelijking met een gewone simpel digitaal fototoestel. Ik zie mijn vriending er niet mee trekken. En vorige week (de dag dat ik met die d70 gewerkt heb) hebben een paar leken wat foto's ook getrokken: allemaal compleet de mist in.
en ja hoor, ook in draai er mijn eurootjes voor om: mijn pc-upgrade zal een tijdje mogen wachten.
[
Voor 18% gewijzigd door
plastronneke op 08-03-2005 15:09
]