Ik ben ook pleite bij @
home, en wel om een aantal redenen:
Prioriteit van laag naar hoog:
Helpdesk: Als ik bel heb ik een probleem, en zit er dus geen spyware op mijn linux doos ("linux kan toch ook spyware hebben?").
Die 6 keer dat ik *moest* bellen in die 2 jaar dat ik lid ben, is het een gevecht om iemand aan de lijn te krijgen die weet wat packetloss/routing/uitvallende hardware aan @
home's kant/niet geadvertisede ip space (bgp4, zelfs NOC in Amsterdam moeten bellen eer ik online kwam) is.
Ik weet dat 99% van de mensen die bellen met trage windows computers zit, maar kom op zeg...
Geblokkeerde poorten: Met name 25/tcp incoming. Ik verwacht van een isp dat ie een verbinding levert.
Voor de rest met de poten afblijven van die verbinding a.u.b. Oplossing zou kunnen zijn: zet 25 in en out dicht, en maak een feature die je het aan kan zetten, ergens diep weg verstopt in het online member gedeelte. Op die manier houdt je het 'leuk' voor het hele kleine groepje die wel weet hoe die zich op het internet moet gedragen.
En ik snap het best hoor, dat kleine groepje tevreden stellen, weegt niet op tegen de ellende die de andere 99,9999% kan veroorzaken, dus utopie ???
Hieronder kan ik ook de mail servers van @
home plaatsen. Eens in de zoveel maanden (en van wat ik hoor was het vroeger nog veel erger) zijn de mail/nntp servers weer eens super brak.
Ik vertrouw al sinds dag1 niet op deze services van @
home. Toch zou het zo veel beter zijn, als ik zelf een mailbak op mijn verbinding zou kunnen draaien. Maar..... port25 zit potdicht.
Snelheid: Toen ik in 1999/2000 op de UT studeerde, en er een 100mbit lijn had

, hadden vrienden van me in Enschede al @
home. 1 Heeft er zelfs een CC4xxx hostnaam, dus ik neem aan het hij er vroeg bij was.
Toen was alles nog COM21. In die tijd, als je in een 'goede' wijk woonde haalde je speeds van 550-650 kilobytes/s down (zelf gezien in een ftp sessie). De upload was toen nog 16 kilobytes/s.
Maar goed, er waren mensen die toen al speeds haalden, die ze nu 'weer' gaan aanbieden met de volgende verhoging (5000 kbit/s betekent in de praktijk ~ 650 kilobytes/s).
Wat is er voor deze mensen dan veranderd in 5 jaar tijd ? Upload verviervoudigd.
Rek in de kabel: Er zit tot 50Mbit/s rek in de kabel volgens sommige rapporten.
@
home / Essent kabelcom loopt lekker rustig achter de adsl feiten aan.
Als alle aanbieders in de zeer competitieve adsl markt hun snelheden (moeten) verhogen, volgt @
home op gepaste afstand. Wetend dat 99% van haar leden 'toch niks geeft' om een verhoging, kunnen ze er rusten een paar maanden achteraan hobbelen.
Ik vrees dat dit plaatje gewoon doorgaat, als de adsl2 aanbieders in een X aantal maanden/jaren de snelheden uit adsl2 (max 25Mbit/s) gaan zuigen.
Ik heb geprobeerd om dit niet te ranterig te laten zijn, maar zo denk ik er nou eenmaal over.
Ik veronderstel dat vele mensen (vooral die van 'het eerste' uur) net zo over denken.
Kortom, @
home gaat de deur uit, en ik ga opzoek naar een dsl aanbieder die 8mbit (425meter van de centrale), geen mailpoorten restricties, volledige controle over de PTR van je ip (xs4all b.v.) kan leveren, en die er tevens niet standaard van uit gaat dat al haar klanten n00b zijn.