S3 Deltachrome : The return of S3?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.941 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 02:04
..of toch niet?

Ik ben waarschijnlijk één van de weinige personen geweest die na de S3 Savage 2000 nog vertrouwen had in S3. Ik had een Savage2000 en ben ook erg lang bij Windows 98 gebleven. En met de laatste drivers was de Savage2000 best te behappen, zelfs onder Windows XP nog wel redelijk.

Nadat 2 Radeons me in de steek gelaten hadden om verschillende redenen wou ik weer 'ns wat anders. De keuze viel dus tussen nVidia, S3, Matrox of XGI. XGI viel af, 0,0 verkrijgbaarheid, überbrakke drivers, geen boeiende features. Matrox te duur en erg bagger in games.

Blijft over : nVidia en S3. Prijsverschil (kijkende naar de gamebenchmarks) was nihil, dus jawel, ik wou de S3 Deltachrome S8 eens proberen. Eerst maar wat foto's gemaakt :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ZwZWWP4x728GQmLJvwosIOAl6w=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i74V5Fs0ltQerh6PghAxXMA3.jpg?f=fotoalbum_medium

De doos (clickable)..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kw_YOuXfdPBvLcvK-DACF-N9RJ4=/f/image/AOq85AtNsppn8OQtzxNe0zlj.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vuPyc0gNtOTsyFOo31aHNmWt31c=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v4w71zyphTTcUx1Py8DSCV0M.jpg?f=fotoalbum_medium
Clickable

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dP2XWntrCJsVhb-OSAOL63M_i5Y=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B3Uj508xZUJt8668kOFW2tU7.jpg?f=fotoalbum_medium
Clickable

Naakt (clickable) :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hAzKuw9tKHtb2aiem6JwLhks3oQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ilnPNd6G50Q3ZbEkPZ4A7HZ0.jpg?f=fotoalbum_medium

Na het plaatjeskijken is interessanter om te weten : heeft S3 een zinnige kaart op de markt gezet? Benchmarks zijn in reviews al te vinden, de prestaties van de kaart liggen zo om en nabij de Radeon 9600 en meestal iets onder de Geforce FX5700. Maar de gameprestaties boeiden me niet zo : daarvoor heb ik de kaart niet gekocht.

De belofte van de Deltachrome en belangrijkste reden dat ik veel moeite heb gedaan de kaart te krijgen was de chromotion engine : hardwareversnelling van MPEG1/2/4/WMV. En daar kan ik kort over zijn, die bestaat niet. 1080i MPEG2 video loopt welliswaar iets soepeler op deze kaart dan op m'n S3 Savage2000, maar nog niet eens vloeiend op een Athlon XP2500+ op stock speed. Waar blijft die versnelling? De emboss/neon effecten e.d. van de Chromotion engine doen het wél, maar zoals reviews al eerder zeiden : die hebben geen praktisch nut.

Dat was een grote teleurstelling. Maar hier bleef het niet bij. Doe een poging om 720p HDTV video fullscreen in overlay te draaien met een schermresolutie van 1600*1200. Geloof het of niet, maar een Deltachrome kan niet resizen, resulterend in een pixel resize (die b.v. browsers ook gebruiken, denk aan de image resizer van GoT), en dus.. Blokjes. Andere drivers hielpen niet, helaas. Een Radeon 9700 kan 720p video wél goed schalen om weer te geven op een schermresolutie van 1600*1200, dus een algemeen probleem is het ook niet. Hoewel de kaart om onduidelijke reden mijn monitor niet in 1920*1080 wil aansturen (jawel : mijn Savage200 kan dat wel 8)7) zal hierbij dus vrijwel zeker hetzelfde effect optreden. Of met andere woorden : geen 720p video kijken op je 1080i/p televisie (en ook niet op je 20"+ TFT monitor). En maar hameren op die unieke HDTV encoder, dit wil je niet in je HTPC..

De standaardkoeler is vrij luidruchtig, maar je kan weinig anders verwachten van kleine fannetjes op videokaarten tegenwoordig. Tevens is de koelpasta per liter gespoten, ik vraag me af of ze nu echt denken dat het daar beter van gaat koelen.. Hiermee komt iig wel het enige voordeel van de Deltachrome naar voren : ik krijg een halve Zalman ZM80C-hp (idd, alleen het onderste gedeelte van de sandwich en geen heatpipe) er amper goed warm op, welliswaar wel met een beetje caseflow. Het is een vrij koel chipje. Aan een Radeon 9500 non-pro met de complete Zalman koeler erop kon ik gewoon m'n vingers verbranden soms, welliswaar destijds zonder airflow, maar dan nog.

Dit was het? Nope. Het beeld op de D-sub uitgang.. Trilt. Op 1600*1200 kan je het niet echt serieus meer gebruiken, op 1280*1024 trilt het nog maar een beetje. Ook hier is zelfs de Savage 2000 (om precies te zijn : Diamond Viper 2) weer de winnaar. Vermoedelijk komt dit door een brakke DAC, en Club3D zal waarschijnlijk een brakkere DAC hebben gebruikt dan Diamond destijds. Maar daar koop je als consument niet veel voor. Wat opviel was dat mijn kaart een ander design heeft dan het design wat tot nu toe het meest gezien was :

Afbeeldingslocatie: http://www.club-3d.nl/distri/images/product/low/CG3-S86TVD.jpg
Clickable voor über hi-res

En mogelijk zijn samen met de overstap naar de nieuwe kaartlayout maar meteen een stel brakkere DAC's geplaatst : who knows?

Verder kreeg ik bij het installeren van de WHQL drivers een melding dat het WHQL certificaat niet helemaal jofel zou zijn. Dit heb ik verder niet uitgezocht, misschien klopt het toch wel, maar het zou me weinig verbazen als dit ook niet helemaal snor zat.

Na dit verhaal zal je je afvragen : waar wil ik naartoe, wat wil ik bereiken met dit topic? Ik wil me graag hardop afvragen waarom S3 met zo'n onvoorstelbaar brakke kaart een poging doet terug in de markt te komen. En waarom geen enkele review hier ook maar een woord over repte. Waarom heeft Via er niets aan gedaan? Serieus, ik begrijp dit niet goed. Ze hadden hun reputatie bij zo ongeveer iedereen verpest met de Savage2000, en nu komt er een naar maatstaven minstens zo brakke kaart op de markt.

The return of S3?

Nah. Forget it.

[ Voor 9% gewijzigd door Mentalist op 23-03-2020 04:26 . Reden: plaatjes waren dood ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-06 21:34

B-lennium

Volvo 164 1975!

is er niets anders aan de hand ?

brak geheugen,voeding windows installatie?

als de kaart echt zo slecht is dan had men dat toch ook tijdens reviewen gevonden ?

pluspunt:

met de marketing van VIA is niets aan de hand :P

(heel raar maar reageren op een MOD is...'anders' :*) )

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ehm..ja eh bedankt W_N...maar deze review voorziet ons van info die Nvidia en Ati kaarthouders al 'wisten' en het heeft jou geld gekost...... :?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2005 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:03
Het zou leuk zijn als er een vergelijking met een Deltachrome van een ander merk zou komen.
Dan kun je zien of het aan Club3D of aan S3 ligt.

Laten we eerst maar eens wachten op Gammachrome (of komt die niet meer?) voordat we S3 gaan negeren :)

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Verwijderd schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 19:57:
Ehm..ja eh bedankt W_N...maar deze review voorziet ons van info die Nvidia en Ati kaarthouders al 'wisten' en het heeft jou geld gekost...... :?
Wat precies wisten 'wij' al wat W_N niet wist?

@W_N:

Dat wordt dus duimen voor S3 dat ze goede WHQL drivers uit gaan brengen. Ga je de kaart nu terugbrengen?

Ergens hoop ik dat je de kaart houdt, en dit topic omhoog schopt wanneer de drivers goed zijn en alles dus volgens verwachtingen werkt.. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door PD2JK op 04-03-2005 20:06 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

'wisten' zette ik al tussen aanhalingstekens omdat ik daarmee doel op de voorkeur die de meesten toch al hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-08 17:19
Er zijn veel S3 deltachrome drivers te vinden op het net, misschien ben je op de verkeerde set gestuikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:36

Thandor

SilverStreak

Jammer dat die kaart zo tegenvalt.

Wat heb je er eigenlijk voor betaald en waar heb je 'm gekocht :?

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
B-lennium schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 19:57:
is er niets anders aan de hand ?
Ik heb de kaart ook nog in een ander systeem getest (wel veel trager, P3 733). Maar dat is snel genoeg om te zien dat video niet goed geschaald is. Dat was dus op beide systemen zo, evenals de trillingen.
brak geheugen,
Van de videokaart? Niet waarschijnlijk (zou waarschijnlijk texturecorruptie of iets vergelijkbaars veroorzaken). Van de PC? Nee, ik ben memtest86+ freak, ongetest geheugen gebruik ik niet eens.
voeding
Antec Truepower 380W/Truebleu 480W ;)

En voor je het gaat vragen, een Asus A7V880 en Asus TUV4X ;)
windows installatie?
Zowel een Win2K als WinXP installatie gehad dus.. Onwaarschijnlijk.
als de kaart echt zo slecht is dan had men dat toch ook tijdens reviewen gevonden ?
Niet dus. Wellicht hebben ze de kaart alleen op lage resoluties getest, geen HDTV video (ook nergens gezien) en alleen maar "benchmarks geragt". Dan zie je dit soort dingen niet, die komen pas aan het licht als je de kaart echt gaat gebruiken.
pluspunt:

met de marketing van VIA is niets aan de hand :P
Oh? Dat zou je niet zeggen als je naar het marktaandeel van de Deltachrome kijkt :P.
Verwijderd schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 19:57:
Dus jij wist al dat de Chromotion engine niet werkt? Had je wel even hier op GoT mogen posten dan ;( ;)
NitroX infinity schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 20:03:
Het zou leuk zijn als er een vergelijking met een Deltachrome van een ander merk zou komen.
Dan kun je zien of het aan Club3D of aan S3 ligt.
Andere merken zijn zo goed als nergens te vinden, maar dan nog.. De trillingen zouden veroorzaakt kunnen worden door een gare DAC die Club3D gekozen kan hebben, de rest is niet afhankelijk van Club3D (ja, koeler, maar dat is logisch).
Laten we eerst maar eens wachten op Gammachrome (of komt die niet meer?) voordat we S3 gaan negeren :)
Het moge duidelijk zijn dat iig ik nu geen vertrouwen meer heb in S3, ik verwacht voor de Gammachrome weer dezelfde reviews e.d., en dezelfde crap.
Prutz0r schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 20:05:
@W_N:

Dat wordt dus duimen voor S3 dat ze goede WHQL drivers uit gaan brengen. Ga je de kaart nu terugbrengen?
Ik vrees dat dat niet eens meer kan, de doos is beschadigd (per ongeluk, maarja).
Ergens hoop ik dat je de kaart houdt, en dit topic omhoog schopt wanneer de drivers goed zijn en alles dus volgens verwachtingen werkt.. ;)
Als de drivers gefixt worden vóór ik geld heb voor een andere videokaart, sja. Maar terug kan ie toch niet, en verkoopbaar zijn deze kaartjes ook niet, dus waarschijnlijk zal ik 'm wel moeten houden.

Ik zie trouwens dat er nu zelfs alweer nieuwe drivers zijn. Die ga ik dus zo proberen.
Verwijderd schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 20:18:
'wisten' zette ik al tussen aanhalingstekens omdat ik daarmee doel op de voorkeur die de meesten toch al hebben.
Ik voorzie nog wel dat er mensen deze kaart b.v. voor een HTPC willen kopen, waarvoor het heel mooi was geweest : trage CPU, video decoding door de Chromotion engine, en gaan. Door dit topic kunnen die mensen nu weten dat dit iig niet kan.
oeLangOetan schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 21:11:
Er zijn veel S3 deltachrome drivers te vinden op het net, misschien ben je op de verkeerde set gestuikt...
Gewoon die van S3.
Thandor schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 21:30:
Jammer dat die kaart zo tegenvalt.

Wat heb je er eigenlijk voor betaald en waar heb je 'm gekocht :?
€106,- bij 4launch. Ik heb daarvoor eerst Club3D moeten mailen waarom de kaart nergens is te krijgen, die verwezen me door naar 4launch, 4launch moet de leverancier wakker schudden die 'm op "EOL" had gezet (wat misschien niet eens was gebeurd als iemand van de crew daar niet had gewerkt die heeft geholpen, maar ik weet niet of hij "geheim" wil houden dat ie bij 4launch werkt, dus zal z'n nick niet direct noemen :)), en na een poosje had ik zo de kaart uiteindelijk.

Overigens was er nóg een "grappige" limitatie waar ik tegenaan liep, maar waar S3 zelf ook van schijnt te weten :
Mode 2048x1536 at 32bpp is available in
DeltaChromeS4 (8E04) and DeltaChromeX4m (8E05), but
is unavailable for DeltaChromeS8(8E00, 8E02),
DeltaChromeX9m (8E01) or DeltaChromeM(8E03).
Dat is precies dezelfde limitatie als de S3 Savage2000 heeft 8)7. Ik wist eerst niet zeker of het een algemene beperking was, maar dat is het dus niet (niet gekeken of m'n Radeon 9700 dit zou pikken). Niet dat het nu uitmaakt voor mij, want mijn monitor trekt die resolutie toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:07
Mja, S3, gaan we weer.
Ik heb tijden de Savage4 en Savage2000 naar tevredenheid gebruikt, veel getweakt eraan en uiteindelijk was het ineens dood: S3 was pleite en alleen nvidia sloeg de klok, dat was ook het moment waarop ik eigenlijk nooit meer (actief) in V&B geweest ben.
Verder die Savage2000: toen ik na mijn Savage2K (Viper2 van diamond \o/) een Hercules Kyro2 aanschafte, viel de beeldkwaliteit mij heel erg tegen. Heb nog verscheidene kaarten geprobeerd, diverse ATi en Nvidia, maar de enige kaarten die ik goed beeld vond geven zoals de Savage2K dat kon waren, jawel: alweer een Diamond Monster Fusion en een hoopje matrox kaarten.

Vorige week de overstap naar nvidia eens gewaagd: tweedehands Ti4200 in mijn systeem gedrukt, tijdje geknutseld met drivers en het enige wat mij positief opviel was dat Twinview sneller is dan Xinerama mode op mijn G550. Inmiddels draai ik nu weer met die G550 na het vinden van een patch voor de matrox driver die ik gebruik, waardoor die ook een stuk sneller is. Waarom die matrox nou weer? Die Ti4200 was gewoon belabberd, zelfs uit de DVI aansluiting komt geen normaal beeld.

Als ik jouw test zo lees, beginnen de Savage2000 kriebels weer te komen:
- Er zit een geweldige HDTV engine in, maar de drivers supporten het niet
- Na een jaar of anderhalf krijg je drivers voor de HDTV engine, maar zijn die zo brak dat je CPU het sneller kan
- Uiteindelijk wordt die hele HDTV engine maar weer uitgezet omdat het toch geen zin heeft en veel fouten genereert.

Was dat niet S2K met T&L waarbij een K6/3+ 450 met gemak om de HW T&L engine van de S2K heen trok? :X

Comeback van S3? Misschien als onboard chipje in een laptop omdat ie amper warmte stookt. Als losse kaart slaan die dingen gewoon niet aan zonder fatsoenlijke drivers. De onwetende persoon kent alleen Geforce en Radeon en weet niet eens wat S3 is, al helemaal niet als het in geen enkele winkel te verkrijgen is. De kenner zal S3 mijden omdat ie ervaring met brakke S3 drivers heeft, en zolang er geen tegenbericht is, zullen die ook niet komen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04:22

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Onlangs een 2e hands PCtje op de kop getikt met aan boord een Diamond Viper 2.
Nostalgisch als ik was (heb hem eerder gehad) maar eens aangeslingerd. Windows 98 opgestart en UT gespeeld met de S3 Metal driver. Dat ging perfect, maar voor de rest... :X

Beeldkwaliteit is wel goed van de Viper, ik heb maar weinig kaarten gezien die daar aan kunnen tippen. Dus wie nog Windows 98 draait met alleen wat internet en office taken heeft er een perfecte kaart aan, voor de rest mijden als de pest.

Nu terugkomende op de Deltachrome. Mmm, de vooruitzichten voor een HTPC waren zo goed voor deze telg van de S3 familie. Kennelijk hebben ze niet veel geleerd van hun oudere kaarten :/ Kun je volgens mij nog beter een onboard videochipje gebruiken die je in sommige systemen tegenkomt. :X

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

MST_Morpheus schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 23:32:
Kun je volgens mij nog beter een onboard videochipje gebruiken die je in sommige systemen tegenkomt. :X
Ja, on-board i815 ofzo :)

Maar het is denk ik toch wachten op betere drivers, zoals Einstein bij de intro van Red Alert 1 al zei:

"Time will tell, sooner or later, time will tell"

;)

In dit FP artikel zie je trouwens een S8 variant met BGA geheugen, dit lijkt mij sneller, maar mag natuurlijk geen invloed hebben op de encoding en beeldkwaliteit.

En die DAC, dat is de Silicon Image chip neem ik aan? Zit in de GPU dus, had het eigenlijk ook wel kunnen weten.

[ Voor 41% gewijzigd door PD2JK op 05-03-2005 01:20 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Die Silicon Image chip is voor TV-Out neem ik aan, de DAC zit al jaren gewoon bij de videochip ingebouwd.
In de uitvergroting van die videokaart zie ik dat het gebruikte filter niet zo geavanceerd is als die van een Matrox G550 of een Diamond Viper 2, dus tis ook niet vreemd dat ie slechter beeld geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Wordt er gebruik gemaakt van de DAC wanneer er een scherm met DVI aansluiting aangesloten is?

Je zou zeggen van niet, omdat er niets te converteren valt naar analoog. ;)
Calamor schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 01:28:
Per ongeluk? :?
Of heb je ergens anders op afgereageerd?
Te enthousiast met uitpakken geweest. :P

[ Voor 38% gewijzigd door PD2JK op 05-03-2005 01:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calamor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:06
W3ird_N3rd schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 22:14:
[...]

Ik vrees dat dat niet eens meer kan, de doos is beschadigd (per ongeluk, maarja).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
_JGC_ schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 23:01:
Mja, S3, gaan we weer.
Ik heb tijden de Savage4 en Savage2000 naar tevredenheid gebruikt, veel getweakt eraan en uiteindelijk was het ineens dood: S3 was pleite en alleen nvidia sloeg de klok, dat was ook het moment waarop ik eigenlijk nooit meer (actief) in V&B geweest ben.
Waarom wist ik voor dit topic ging schrijven nu al dat jij zou reageren? :P
Verder die Savage2000: toen ik na mijn Savage2K (Viper2 van diamond \o/) een Hercules Kyro2 aanschafte, viel de beeldkwaliteit mij heel erg tegen. Heb nog verscheidene kaarten geprobeerd, diverse ATi en Nvidia, maar de enige kaarten die ik goed beeld vond geven zoals de Savage2K dat kon waren, jawel: alweer een Diamond Monster Fusion en een hoopje matrox kaarten.

Vorige week de overstap naar nvidia eens gewaagd: tweedehands Ti4200 in mijn systeem gedrukt, tijdje geknutseld met drivers en het enige wat mij positief opviel was dat Twinview sneller is dan Xinerama mode op mijn G550. Inmiddels draai ik nu weer met die G550 na het vinden van een patch voor de matrox driver die ik gebruik, waardoor die ook een stuk sneller is. Waarom die matrox nou weer? Die Ti4200 was gewoon belabberd, zelfs uit de DVI aansluiting komt geen normaal beeld.
Ik heb ook nog een tijdje rondgekeken na m'n Savage2000, het kan idd best dat die Ti4200 nog geen goed beeld geeft. Ik moet zeggen dat m'n Radeon 9500 kaartje (zover ik heb kunnen zien build by ATi, zelfs een ATi sticker op de koeler, ook al zat ie in een doos van Club3D) zeker geen slechte 2D had, zover te beoordelen op m'n Eizo 17". Minstens zo goed als de Savage2000 iig, en met normale kleuren. Maar m'n deja-vu gevoel zegt me dat ik dat al een eerder tegen je gezegt heb.. Maar idd, de 2D was gewoon über.
- Na een jaar of anderhalf krijg je drivers voor de HDTV engine, maar zijn die zo brak dat je CPU het sneller kan
- Uiteindelijk wordt die hele HDTV engine maar weer uitgezet omdat het toch geen zin heeft en veel fouten genereert.

Was dat niet S2K met T&L waarbij een K6/3+ 450 met gemak om de HW T&L engine van de S2K heen trok? :X
_precies_ waar ik aan dacht. :X

Sowieso vroeg ik me al af hoe dat had moeten werken. Hoe kan je iedere decoder herkennen? MPEG2 decoders van verschillende DVD afspeelsoftware, XviD, DivX, ffdshow, verschillende versies van WMV, verschillende MPEG1 decoders, hell. Het werkt dus gewoon niet.

Nog meer glitches weten? Iedere videokaart die ik tot nu toe had wisselde automatisch van refresh rate. Dat wil zeggen : als ik m'n monitor van 1280*1024 naar 1600*1200 opschroef, gaat de refreshrate vanzelf van 75Hz naar 60Hz (max. van m'n monitor). Zelfs m'n Savage2000. Ik dacht dat 't standaard in Windows zo was, is het misschien ook.

Maar S3 doet daar niet aan, je krijgt gewoon fijn een out-of-range melding op je monitor die 1600*1200@75Hz te verduren krijgt :X. Éérst de refreshrate op 60Hz zetten, en dan pas je resolutie ophogen. Handig. Misschien iets wat S3 override, maar hoe dan ook een driverbug.

Nog meer glitches? Op het S3Chromo tab is nog een tab "Deblocking Filters". Geen postprocessing meer nodig? Helaas.. Deblocking inschakelen resulteert in schermcorruptie (over het hele scherm), en kost waanzinnig veel CPU power op m'n 720p filmpje. CPU power? Ja, de chromotion engine doet hier schijnbaar weinig aan.. Op een PAL resolutie filmpje lijkt er geen extra CPU load te zijn, maar wel corruptie. Hoe dan ook, weer een onzinnige feature (tenzij die problemen opgelost zouden kunnen worden, maarja..).
Comeback van S3? Misschien als onboard chipje in een laptop omdat ie amper warmte stookt. Als losse kaart slaan die dingen gewoon niet aan zonder fatsoenlijke drivers. De onwetende persoon kent alleen Geforce en Radeon en weet niet eens wat S3 is, al helemaal niet als het in geen enkele winkel te verkrijgen is.
De leveranciers habben de status van deze kaart op "EOL" gezet, een poosje nadat dit door 4launch was gefixt kwam in de PW opeens Hardware Concurrent erbij in de pricewatch. Club3D NL heeft die dingen op voorraad, groothandels kúnnen ze in het assortiment opnemen, winkels kúnnen ze verkopen, maar ze willen het domweg niet. Eigenlijk geen wonder ook dat geen winkel ze op voorraad wil nemen, geen vraag, en zoals is gebleken, ook geen reden om ernaar te vragen..
De kenner zal S3 mijden omdat ie ervaring met brakke S3 drivers heeft, en zolang er geen tegenbericht is, zullen die ook niet komen ook.
Nou, tegenbericht was er in zekere zin wel. Via had S3 Graphics overgenomen waardoor je sowieso een grote verandering zou verwachten. Daarbij zeiden reviews dat S3 dit keer z'n zaakjes redelijk voor elkaar zou hebben. Wat dus niet zo blijkt te zijn. Wellicht hebben ze alleen games bekeken.
Prutz0r schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 01:03:
Maar het is denk ik toch wachten op betere drivers, zoals Einstein bij de intro van Red Alert 1 al zei:

"Time will tell, sooner or later, time will tell"

;)
En in de tussentijd kan je weinig met je kaart :X

Ik twijfel er nauwelijks aan dat de hardware niet zo slecht in elkaar zit, maar de drivers zijn blijkbaar dus gewoon prut.
In dit FP artikel zie je trouwens een S8 variant met BGA geheugen, dit lijkt mij sneller, maar mag natuurlijk geen invloed hebben op de encoding en beeldkwaliteit.
Hier zit idd 4ns Hynix op wat netjes op 250Mhz loopt. Async van de core die op 300Mhz tikt. Maar dat zou alleen invloed mogen hebben op voornamelijk gameprestaties (en beeldopbouwsnelheid), en daar heb ik het niet eens over gehad :).
En die DAC, dat is de Silicon Image chip neem ik aan? Zit in de GPU dus, had het eigenlijk ook wel kunnen weten.
Zover ik weet zitten een DAC toch echt niet in de GPU :).
_JGC_ schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 01:14:
Die Silicon Image chip is voor TV-Out neem ik aan, de DAC zit al jaren gewoon bij de videochip ingebouwd.
In de uitvergroting van die videokaart zie ik dat het gebruikte filter niet zo geavanceerd is als die van een Matrox G550 of een Diamond Viper 2, dus tis ook niet vreemd dat ie slechter beeld geeft.
De Sil chip zou naar ik heb gelezen ook de HDTV output moeten verzorgen (tot 1080i, hoger zou de chip niet kunnen), wat afaik ook het bijzondere was, afaik is het deze kabel erbij die zo uniek zou zijn :

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/W3ird_N3rd/pics/tvoutkabeldeltachrome0503.jpg

Verder dacht ik dat er op mijn kaart geen Silicon Image chipje meer zat, maar ik zal zo nog eens aandachtig kijken wat er wel is. Maargoed, daar heb ik weinig aan, tenzij iemand me een fijne HDTV wil sponsoren.
Prutz0r schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 01:25:
Wordt er gebruik gemaakt van de DAC wanneer er een scherm met DVI aansluiting aangesloten is?

Je zou zeggen van niet, omdat er niets te converteren valt naar analoog. ;)
Als je er b.v. een TFT scherm aanhangt met DVI gebruikt ie geen DAC nee. Als je een CRT scherm met een convertertje aansluit gebruikt ie de DAC nog wel, dan worden andere pinnen van de DVI-I connector gebruikt (zie V&B faq ;)).

Een TFT scherm met DVI aansluiting mag je me trouwens best sponsoren, dan zal ik testen of dat wel goed werkt :P
Calamor schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 01:28:
[...]

:P er lag een stuk keukenpapier even op met koelpasta-verwijder-meukspul erop (Akasa TIM-clean), van toen ik de liters koelpasta van de kaart en heatsink wou verwijderen, wat vermoedelijk de oorzaak is. Hoe precies weet ik niet omdat het afaik niet in direct contact is geweest, maar dit was het resultaat :

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/W3ird_N3rd/pics/club3d_beschadiging0503.jpg

Evil stuff :X

-edit-

De nieuwe drivers staan er nu op (was : 6.14.10.1849-15.13.04f, nu : 6.14.10.1853-15.13.04h1. Geen enkel verschil. Jammer maar helaas, ik zal morgen die bug report functie van ze 'ns gebruiken.

Ik heb de chip op de kaart nog eens bekijken. Waar op de rode versie een Sil chip zat, is die hier nergens te bekennen. Er zit op ongeveer dezelfde plek wel een chip die ongeveer even groot is. Opdruk :
THine
THC63DV164
0306TTB8
http://www.thine.co.jp/products_e/DVI/164_161/164_161.html

Zelfde functie ook (pin compatible zelfs). Of het beter of slechter is, geen idee.

[ Voor 8% gewijzigd door Mentalist op 05-03-2005 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
  • Laatst online: 06-08 17:19
Zover ik weet zitten een DAC toch echt niet in de GPU :).
en toch heeft de slimme jongen die dat geschreven heeft hoogst waarschijnlijk gelijk
ATi & nVidia integreren de dac op de gpu sinds de R300 & nv30 series

btw welke driver gebruik je nu?, net je edit gezien

[ Voor 7% gewijzigd door oeLangOetan op 05-03-2005 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-04 14:07
_JGC_ schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 23:01:
Mja, S3, gaan we weer.

Comeback van S3? Misschien als onboard chipje in een laptop omdat ie amper warmte stookt. Als losse kaart slaan die dingen gewoon niet aan zonder fatsoenlijke drivers. De onwetende persoon kent alleen Geforce en Radeon en weet niet eens wat S3 is, al helemaal niet als het in geen enkele winkel te verkrijgen is. De kenner zal S3 mijden omdat ie ervaring met brakke S3 drivers heeft, en zolang er geen tegenbericht is, zullen die ook niet komen ook.
ohhhh de savage 2000 met JGC's tweaked drivers ;) wat een tijden waren dat he jan? Draait die website nog? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Nee, die website is zo plat als een dubbeltje, inclusief mn eigen server :P

jgc330b4.exe is de tweakdriver voor zover ik weet, staan op genoeg locaties gemirrord, dus dat ding leeft wel door :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ik heb er misschien overheen gelezen, maar hoe presteert het beestje voor DivX/DVD/XviD enz. gebruik ?? En dan vooral de TV-Out ??

Dan kan het toch wel een redelijk interessante kaart worden toch ?? Moet de prijs wel 25 € ofzo zijn :D

Verder leuk stukje humor op de zaterdag middag :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

nero355 schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 14:19:
Ik heb er misschien overheen gelezen, maar hoe presteert het beestje voor DivX/DVD/XviD enz. gebruik ?? En dan vooral de TV-Out ??
Nou, tot zover bagger. Niet beter dan de Savage 2k. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
oeLangOetan schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 12:21:
[...]

en toch heeft de slimme jongen die dat geschreven heeft hoogst waarschijnlijk gelijk
ATi & nVidia integreren de dac op de gpu sinds de R300 & nv30 series
Oh, wist ik niet. Ik wist wel dat de TMDS transmitter bij ATi/nVidia intern zit, dacht dat de DAC nog altijd "los" was.

edit:
Wellicht haal ik DAC en filters door elkaar.. :z
nero355 schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 14:19:
Ik heb er misschien overheen gelezen, maar hoe presteert het beestje voor DivX/DVD/XviD enz. gebruik ??
Niet beter dan de gemiddelde Radeon dus. En niet eens veel beter dan de Savage2K.
En dan vooral de TV-Out ??
Weet niet. Ik heb niet eens een TV in de buurt (en ga ook geen TV of computer 2 verdiepingen verhuizen).

Zal ff wat cappen met m'n TV-kaart. Er zit wat corruptie in, mogelijk omdat de PCI bus weer eens aan het bokken is (eerste keer dat ik met m'n nieuwe moederbord wat capture), maar je krijgt een idee.

Screenshot 1 (desktop)

Screenshot 2 (film)

En nog een stukje in beweging : http://crew.tweakers.net/...eltachrome_tvout_test.avi

Hou er rekening mee dat er een deinterlace filter overheen zit en compressie. En nee, je hoeft me niet te vragen waarom een 16:9 film op de TV-out staat als 4:3. Ik heb geen idee, ik gebruik normaal ook geen TV, op de monitor was het beeld wel goed.

Het is trouwens gecapt met een Terratec Cinergy 400 (Philips SAA7134), de meegeleverde S-video kabel gewoon direct van videokaart naar TV-kaart doorgelust. Film is de 720p versie van Reloaded zodat dat iig niet de beperkende factor was in kwaliteit :). Ruis is nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

W3ird_N3rd schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 16:52:
[...]

Oh, wist ik niet. Ik wist wel dat de TMDS transmitter bij ATi/nVidia intern zit, dacht dat de DAC nog altijd "los" was.

edit:
Wellicht haal ik DAC en filters door elkaar.. :z
Yup :z

DAC zat al bij de Savage 4 in de VPU, filters zijn daarentegen per definitie extern :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik was de troste eigenaar van een Savage 4 PRO+ van diamond, na daar zag ut er toch mooi uit door de S3TC techniek. Eigelijk had ik gehoopt dat de nieuwste van S3 weer zo'n vernieuwende functie zou hebben, maar niet dus:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
Het kwam er even niet van, maar nu heb ik toch een bug report geschreven.

Voor wie interesse heeft :
Before I start with my list, I want to wonder. Years ago, you introduced the S3 Savage2000 : a beautiful videochip, great hardware, great specifications, but as we all know, this chip gave you a quite bad reputation, because it was lacking good drivers.

Now, about 5 years later, S3 comes back with the Deltachrome. A videochip that has hardly any better drivers than the Savage2000 had, looking at the list.. I really had faith in you when I bought this card guys. I could have bought a Radeon of Geforce for the same amount of money. But I didn't, some features of the Deltachrome seemed very interesting.

I'm using driver version 6.14.10.1853-15.13.04h1. I have an Club3D Deltachrome S8 with 256MB of memory, and it's running on an Asus A7V880 mainboard with Via KT880 chipset and Windows XP SP2.

The list.

* There was some promise for a Chromotion engine. It would speed up MPEG1/2/4/WMV. I've seen no switch or anything to turn this on and my HD movies still play like crap on my Athlon XP 2500+ at stock speeds. No speedup. I'm sorry to say, but this made me think of a certain T&L unit. You probably know what I'm talking about. The only thing that works are the Emboss/Neon/etc effects, but these are not really useful.

* Try to play 720p High Definition video fullscreen with a screen resolution of 1600*1200. The Deltachrome seems to be incapable of proper scaling and shows the video fullscreen with something which looks a lot like a pixel resize (the way browsers resize pictures..). A Radeon 9700 was able to resize te movie correct in the same system.

* I'm not sure about the source of this problem. I have my (CRT) monitor connected to the D-sub output of the card and (parts of) the screen are trembling. At 1280*1024 it's not very much, at 1600*1200 it seems to be worse. High CPU load seems to make it a little worse. Scrolling up and down very fast seems to sometimes cause it to get worse on specific places. I'm not sure what it is, why it's here or what causes it, but it's very annoying. Every other videocard I've had always gave me a normal display. Even my Savage2000 from Diamond.

* If I change my screen resolution from 1280*1024 to 1600*1200, all videocards I've had until now always automatically ajusted the refresh rate. The Deltachrome doesn't and I get a out-of-range message because my monitor isn't capable of 1600*1200@75Hz. Yes, even my Savage2000 changed automatically to 60Hz. It's possible to set the slider to 1600*1200 first, _do not_ press apply and adjust the refresh rate to switch to 1600*1200@60Hz without setting the display to 1280*1024@60Hz first. But it shouldn't work this way.

* On the chromotion tab there is an option "deblocking". Enabling it causes small screen corruption (good visible on edges of all windows open) on PAL resolution videos and BIG screen corruption on 720p video, and a lot of CPU usage for the 720p video. There's also screen corruption with the "ArtisticLicense(TM) Effects", but it's not as worse as the deblocking corruption, and doesn't seem to give extra CPU load on 720p video.

* This one _may_ be a wrong setting on my side, I can't really test it. I tried to play back a 720p video with 16:9 aspect ratio on the TV-out in PAL mode. On the CRT monitor, the video seemed allright, on the TV however, there where no borders, and the aspect ratio was screwed. I captured it with my TV card : http://crew.tweakers.net/...ltachrome_tvout2-0503.png. I wonder where the borders you should get on a 4:3 television, the borders I _did_ have on my CRT monitor, have gone.

That's all.. For now. Lucky you I didn't try a lot of games, but if even an old game like GTA3 isn't really playable at 1024*768, I doubt bug reports for games would be very usefull.

I still hope you will fix at least the list, especially the video upscaling problen and the MPEG1/2/4/WMV speedup. I still have some faith, but it was bigger before I encountered all the bugs. I hope that faith can come back before the Gammachrome hits the stores. It has to, if you want to get your good reputation back ;-)
En dit is het antwoord van S3 |:( |:( :r |:( |:( :
This is an automatically generated Delivery Status Notification.

Delivery to the following recipients failed.

support@s3graphics.com
Schrap m'n laatste alinea maar :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Zal de mail niet door het spam filter komen ofzo?

Misschien voor het woord 'screwed' een synoniem bedenken. ;)

Toch jammer dat S3 brakke drivers heeft, waar zal het 'm in zitten?

En kunnen we jouw kaart in V&A verwachten? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:03
Waar heb je dat email adres weg?
Ik zie 'm hier namelijk niet staan; http://www.s3graphics.com/contacts.jsp

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
Prutz0r schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 16:15:
Zal de mail niet door het spam filter komen ofzo?

Misschien voor het woord 'screwed' een synoniem bedenken. ;)
Spam filter? Dat zou ik niet bepaald verwachten voor een form op de website.

Zal het zo nog eens proberen.
Toch jammer dat S3 brakke drivers heeft, waar zal het 'm in zitten?
De programmeurs ervan
En kunnen we jouw kaart in V&A verwachten? :+
Ik vrees dat dat weinig op zal leveren ;). Wel heb ik op redelijk korte termijn plannen om de hele zooi up te graden naar een PCI Express platform, dan kan ik de Deltachrome natuurlijk niet meer testen (sja, in m'n P3 733 nog). Maargoed..
NitroX infinity schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 16:15:
Waar heb je dat email adres weg?
Ik zie 'm hier namelijk niet staan; http://www.s3graphics.com/contacts.jsp
http://www.s3graphics.com/bugReportSubmission.jsp

[edit]
Zonder "screwed" lukt het ook niet. Dit stond er trouwens nog in :
Final-Recipient: rfc822;support@s3graphics.com
Action: failed
Status: 5.1.1
Status: 5.1.1... Dat zegt me niks.

[ Voor 10% gewijzigd door Mentalist op 10-03-2005 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Prutsers dus.
- Kaarten zijn prut
- drivers zijn prut
- support is prut

In plaats dat ze je nu voorliegen met beloftes over betere drivers (ik wacht nog steeds op de DX8 drivers die ze me beloofd hebben voor mijn inmiddels al overleden Savage2K toen ik vroeg of ze debug info konden strippen van die drivers om de boel kleiner/sneller te maken), doet de supportmail het gewoon niet :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-08 12:33

Shuriken

Life is all about priorities

_JGC_ schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 01:14:
Die Silicon Image chip zal voor de DVI uitgang zijn. Naar mijn weten fabriceert SI geen tvout chips. De tvout chip zit tegenwoordig meestal ook geintegreerd in de GPU.

P.S. Ik ben zelf na de S3 Savage3D afgehaakt.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 10:19
Lol, :) een S3 Topic, dan kan ik wel even mijn nutteloze mening geven :D

Ik heb zelf vrij veel S3 Kaartjes

-S3Trio64
-S3Trio64+
-S3Trio64V2
-S3Trio64+ + S3Vrige 3D chip

:)

Ik gebruik de -S3Trio64V2 nog als backup in WindowsXp, werkt perfect hoor, ik kan er zelfs Counter-Strike1.6 mee spelen (640x480) @ 40fps.

en voor 2d wel leuk hoor, verder heb ik nooit meer wat van S3 gehoord, enne, ik zag iets over XGI, die Dualprocessor dingetjes (Club3d heeft er ook een paar) is dat ook helemaal niks?

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:02

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Goede, eerlijke review wel :) Ik waardeer het wel als mensen niet kopen aan de hand van vooroordelen, maar de mogelijkheden realistisch bekijken. Helaas pakt dat blijkbaar niet altijd even positief uit ;)

Ik ben benieuwd naar de eerste XGI review :)

Wat ik me eerlijk afvraag, als die kaart nou werkelijk niets te bieden heeft, en de verkoop ligt zo bedroevend laag dat heel het land dat ding als EOL heeft staan, wat bezielt Club3D dan om ze in het assortiment op te nemen? Daar kan toch geen cent winst aan gemaakt worden dan?

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 17:39

swampy

Coconut + Swallow = ?

XGI ..tja... die bestaat ook nog, de V3 XT schijnt best leuk te zijn... een DX9 budget kaart maar met HDTV versnelling..etc..etc... helaas zijn de drivers nog niet echt helemaal 100%

There is no place like ::1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.s3graphics.com/bugReportSubmission.jsp (ipv mailen probeer dit is ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
Ik heb ze nooit gemailt, ik heb juist alleen maar dat form gebruikt.

Ik heb het net wel opnieuw verstuurd in de hoop dat mailservers nu gefixt zijn.

Maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04 12:44
W3ird_N3rd schreef op maandag 14 maart 2005 @ 22:38:
[...]

Ik heb ze nooit gemailt, ik heb juist alleen maar dat form gebruikt.

Ik heb het net wel opnieuw verstuurd in de hoop dat mailservers nu gefixt zijn.

Maar helaas.
Damm wat een ziek bedrijf dan. als ik jou was zou ik een emmer met stront voor hun deur zetten en die kaart van je erbij :r :9

ikzelf zou nooit een S3 kaart kopen |:( kun je nog beter voor bitboys ofzo gaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 03:36
US Headquarters:
S3 Graphics Co., Ltd.
1045 Mission Court
Fremont, CA 94539
USA
Tel: +1 (510) 687 4900
Fax: +1 (510) 687 4901
Email: info@s3graphics.com

Volgens mij hebben ze een heel andere e-mail adres. Probeer dat eens zou ik zeggen.

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

HStyles schreef op maandag 14 maart 2005 @ 23:30:kun je nog beter voor bitboys ofzo gaan :+
Moeten ze wel eerst daadwerkelijk een kaart uitbrengen :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 19:06

edward2

Schieten op de beesten

Als videokaarten fetesjist heb ik zo'n beetje alle kaarten gehad, ook een paar van S3. behalve de Delta Chrome. Hoe is het IQ van deze chip, ik las in een review op X-bit wel eens dat het een zeer scherp beeld gaf met een relatieve hoge lodbias.

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik heb ook nog een blauwe maandag een Savage2000 gehad, en ik was helemaal enthousiast over de 2D kwaliteit, scherp tot op 1280x1024 (hoger ging de monitor niet), maar toen ik pas geleden de kwaliteit van zo'n Deltachrome zag vond ik het behoorlijk tegenvallen, scherpe kartelranden, rare trillingen links onderin beeld op lage resoluties, en een volledig trillend beel op resoluties hoger dan 1024x768, constant crashende drivers, etc. Het is gewoon jammer, want de Chromotion engine is/was toch een veelbelovend iets wat icm de lage temperatuur een goede kaart op kon leveren voor een DivX/MCE PC.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
Nieuws!

De eerste Gammachrome driver is uit. De relevantie voor dit topic is dat iemand de driver heeft omgeknutseld zodat deze met de Deltachrome werkt.

http://www.chrome-center....rent=category&filecatid=5

Het lijkt erop dat emboss/neon/etc effecten op PAL resolutie video nu zonder trillen werkt, maar ik zou nogmaals met de oude driver moeten testen omdat zeker te weten. Voor de rest zitten alle bugs zit er nog gewoon in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepeltjuh
  • Niet online
Ik heb zelf geen S3 meer wel gehad, maar vanwege de driver problemen e.d. blijf ik voorlopig maar gewoon nvidia, en evt ati gebruiken.

Echter dit topic heb ik net van de eerste tot de laatste post gelezen, en wat mij opvalt is eigenlijk wat voor sitnk bedrijf Via is.

(Ik kom op dit topic via de http://www.tweakers.net/nieuws/38846 )

Ze maken alleen nog maar low budget rommel, nemen hun verantwoordelijkheid niet voor goeie drivers, en hun support is al jaren onder de maat.

S3 was ooit echt goed spul, dan heb ik het over de periode van Diamond, voordat Blue nogwat de bende daar over nam.

Zie nu op de website van Diamond Multimedia
Dat ze nog steeds videokaarten verkopen, zou diamond ook van Via zijn? En ik zie nergens, maar dan ook nergens meer een pc met een Diamond kaartje!

Can`t live without the mods

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
S3 zal nooit helemaal terrug komen. Zie ook XGI ze hadden een kaart die 2x zo snel kon zijn bleek de helft zo snel te zijn als de concurent. Dus XGI ging alleen buget en low end kaarten maken.

S3 hetzelfde zitten nu in het Mid en Low end segment. Hebben daardoor wijnig naam bekendheid alleen bij de mensen die uit het voodoo tijdperk komen toen was S3 ook lekker bezig. De kaarten komen ook te laat uit. Als die Deltrachrome er eerder was geweest was het qua snelheid een leuke concurent geweest voor nvdia en Ati in de mid range. Maar ook daar waren te wat te laat. Nu maar hopen dat ze toch een concureerende Mid range kaart kunnen neer zetten maar met al dat X700 en 6600 geweld en zo meteen de opvolgers ( Aangezien ATi een hele SM 3.0 lijn in een keer uitbrengt ) Acht ik de kans klein dat ze hier iets kunnen doen. Dus dan kunnen ze alleen de kaarten in het low end segment kwijt en daar zal i wel te duur voor zijn. Dus geen echt goede toekomst voorspelling van mijn kant. Wel jammer dat niemand kan concureren en dat alleen Nvidia en ATi nu in de top zitten.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

siepeltjuh schreef op woensdag 07 september 2005 @ 03:44:
Ik heb zelf geen S3 meer wel gehad, maar vanwege de driver problemen e.d. blijf ik voorlopig maar gewoon nvidia, en evt ati gebruiken.
Er zijn wel meer merken met degelijke drivers, met name Matrox en Intel (OK, dat die VGA cores van Intel niet de beste zijn is een tweede, maar drivers zijn prima)
Echter dit topic heb ik net van de eerste tot de laatste post gelezen, en wat mij opvalt is eigenlijk wat voor sitnk bedrijf Via is.

(Ik kom op dit topic via de http://www.tweakers.net/nieuws/38846 )

Ze maken alleen nog maar low budget rommel, nemen hun verantwoordelijkheid niet voor goeie drivers, en hun support is al jaren onder de maat.
Wat een slecht gefundeerde flame :/

Allereerst:
Low-end != slecht :o

Via maakt prima moederbordchipsets die -hoewel ze zelden 'sexy' zijn- betrouwbaar blijken en voorzien zijn van uitstekende driver support (www.viaarena.com voor 1001 downloads, ook voor de oudere producten). Zelfde geldt voor de CPUs - absoluut geen krachtpatsers, maar zeer zuinig en doen wat ze moeten (wat dus niet gamen is ;) )

VGA - tja, Via heeft aanvankelijk embedded cores van Trident gebruikt die traag waren maar wiens drivers op orde waren, maar toen Trident zich met concurrent SiS ging inlaten (XGI=SiS+Trident) moest Via iets anders doen - dus hebben ze de noodlijdende S3 opgekocht. Ondertussen blijkt des te meer dat ze naast de positieve kanten (een van de meest ervaren design teams in de business, waren goede chips aan het ontwerpen toen ATi EGA kaarten maakte en de nVidia lui nog op basisschool zaten), maar ook de negatieve (die lui hebben zo te zien nooit de overgang van .VXD (Win95) naar .WDM (Win98 en later) begrepen, laat staan de HAL en 2K/XP driver model.

Via heeft vooralsnog daar weinig verandering in kunnen brengen- maar laten we eerlijk zijn- stand-alone VGA is niet Via's core business. Dit is S3-ego-tripperij, Via heeft ze alleen nodig voor de integrated cores, waar ze compentent in zijn (meer hoeft ook niet voor low-end producten). S3 wilde per se losse kaarten maken om nVidia en ATi aan te gaan... tja, niets mis met de kaarten, maar de drivers blijken net zo hard als in het verleden om te janken :'(
S3 was ooit echt goed spul, dan heb ik het over de periode van Diamond, voordat Blue nogwat de bende daar over nam.
Oh? De drama's met de Savage4 en Savage2000 komen net uit die periode :o

Voordien had S3 een solide reputatie met de Virge- en Trioreeksen, waarbij de drivers doorgaans redelijk tot goed waren (in een tijd dat goede drivers echt niet zo vanzelfsprekend waren als nu...). Dat waren dan ook 3 jaar de standaard-chips geweest waarmee iedere PC-bakker mainstream-PCs uitrustte. De high-end werd door bedrijven die nu vergeten of in een niche weggedrukt zijn bezet, denk aan Imagine en Matrox. Achteraf blijken die drivers niet zo geniaal en zaten de Rage-drivers van ATi toch een stuk stabieler in elkaar (en zijn ze langer geupdate), maar in hun tijd was er geen haan die daarnaar kraaide.

Achteraf gezien was de laatste 100% solide S3 product de 968 uit 1994 :o

Maar van 1994-1998 waren de gloriedagen van S3, juist de Diamond periode was ellendig, omdat Diamond bezuinigde op de driver development. Om maar een dieptepunt te noemen: de Savage2000 had hardwarematige T&L - maar het duurde twee jaar na release voordat een driver kwam die het aanschakelde/benutte :X

De Savage2000 kwam tegelijk uit met de GeForce, als het toen hardware T&L had gehad, was het een interessante kaart geweest. Toen S3 eindelijk eens de T&L drivers af had, was nVidia al met de GeForce3 bezig en ATi met de Radeon 8500. Zelfs de Matrox Parhelia was uit en presteerde onnoemelijk veel beter dan de Savage2000.

Kom dus niet aanzetten met 'het was onder Diamond zoveel beter' :X :X :X
Zie nu op de website van Diamond Multimedia
Dat ze nog steeds videokaarten verkopen, zou diamond ook van Via zijn? En ik zie nergens, maar dan ook nergens meer een pc met een Diamond kaartje!
Hastec deed in NL de Diamond import, doen ze niet meer:
Hastec, ooit een gespecialiseerde distributeur voor o.a. Diamond, Onstream, Labtec, Logitech, Gainward, Sparkle, Unex en Actiontec houdt zich sinds 1-1-2004 uitsluitend bezig met de serviceverlening op en de verkoop van Onstream producten.
www.hastec.nl

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
Let op: topickick.

Ik vroeg me na al die tijd af of de drivers nu nog regelmatig updates kregen. En dat is wel leuk om hier ook nog te vermelden, ook voor toekomstige kaarten:

http://www.s3graphics.com/en/resources/drivers/delta_chrome/

Laatste prototype driver: augustus 2005.
Laatste stabiele driver: april 2005.

Dus met andere woorden.. Zodra ze geen geld meer verdienen aan een product stoppen ze ook direct met de driversupport. Dat kan je maar beter onthouden voor je een XD2, XD3, XE1/2/3 of wat dan ook van S3 Graphics in je winkelwagentje stopt.

Ik bedenk me nu pas dat Linuxdrivers zelfs helemaal niet bestaan, hooguit als iemand iets opensource heeft gebrouwelt, maar dat zal dan geen spetterende 3D geven, als het al bestaat gezien de verkoopcijfers van dit ding.

Ik zie nog maar 1 oplossing voor S3: drivers en specificaties open maken onder een "goede" licentie, en de complete Linuxmarkt aan zich binden. Dat is nu nog een gat in de markt waar ze in zouden kunnen springen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Laatst online: 19-09 01:33

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Denk alleen wel dat je dit topic dan ook eind 2007/begin 2008 nog even een trap mag verkopen...

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
Modbreak:Let op: topickick.
Ultraman schreef op vrijdag 24 november 2006 @ 02:02:
Denk alleen wel dat je dit topic dan ook eind 2007/begin 2008 nog even een trap mag verkopen...
Bij deze dan. Ik zat net te denken: laat ik de nieuwste drivers eens downloaden en kijken hoe het er nu voorstaat. En dan durven sommige mensen mij een pessimist te noemen.

Kijk ik op de site van S3 Graphics. Het nieuwe logo staat erop. Nieuwe drivers helaas niet. Nog steeds die meuk uit 2005 dus.

Een paar seconden stilte voor iedereen die een Deltachrome heeft gekocht graag.. Oh wacht, ik ben de enige die dat heeft gedaan in NL denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Als je er vanaf wilt...? :P Hoe werken de S3 Linux drivers eigenlijk? Volgens mij heb ik die weleens zien staan toen ik een kernel aan het compilen was.

[ Voor 69% gewijzigd door AtleX op 17-01-2008 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Laatst online: 19-09 01:33

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Waarom dacht ik dat een jaar geleden? 8)7
Anyhoe, jammer man. Maar je hebt wel een goed werkende agenda of geheugen ;)
AtleX schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 16:51:
Als je er vanaf wilt...? :P Hoe werken de S3 Linux drivers eigenlijk? Volgens mij heb ik die weleens zien staan toen ik een kernel aan het compilen was.
Heb je het hier nou niet over framebuffer drivers?

[ Voor 57% gewijzigd door Ultraman op 17-01-2008 16:55 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Weet ik niet eigenlijk. :X Ik meen mij te herinneren dat er ook gewoon drivers voor S3 kaarten waren die nog iets van 3D aankonden, maar hoe goed die zijn weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
Deze kaart is net als aandelen. Als je ze per ongeluk hebt gekocht toen ze hoog stonden moet je ze niet verkopen als ze laag staan.

Over 50 jaar is deze kaart goud waard! Hoop ik..
Hoe werken de S3 Linux drivers eigenlijk?
Voor deze kaart? Niet.
Volgens mij heb ik die weleens zien staan toen ik een kernel aan het compilen was.
Kan kloppen..
Ultraman schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 16:54:
Waarom dacht ik dat een jaar geleden? 8)7
Anyhoe, jammer man. Maar je hebt wel een goed werkende agenda of geheugen ;)
Agenda, nope.. Mijn geheugen is een zeef.. Ik snap er niets van! :+

Maar wat bedoelde je nu eigenlijk met je post? Was het een reactie op "Ik zie nog maar 1 oplossing voor S3: drivers en specificaties open maken onder een "goede" licentie, en de complete Linuxmarkt aan zich binden. Dat is nu nog een gat in de markt waar ze in zouden kunnen springen." of dacht je dat er nog nieuwe drivers voor Windows zouden komen?
[...]
Heb je het hier nou niet over framebuffer drivers?
AtleX schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 17:15:
Weet ik niet eigenlijk. :X Ik meen mij te herinneren dat er ook gewoon drivers voor S3 kaarten waren die nog iets van 3D aankonden, maar hoe goed die zijn weet ik niet.
Klopt, de Savage 3D, Savage MX/IX, Savage 4, Supersavage en Prosavage/Twister werken onder Linux met open drivers. Wat recentere onboard meuk ook geloof ik. En voor de PCIe Chrome is schijnbaar ook een Linuxdriver, maar of die open of gesloten is en in hoeverre die werkt weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Hmm, grappig topic. :)
Ik weet nog van m'n eerste Pentium machine (een naar 200Mhz overclockte 166Mhz versie :P ) dat ik daar van m'n zuur verdiende krantenwijk centen een Diamond Stealth III (Savage4, PCI, 8MB) in had geprikt.
Die deed het verbazingwekkend goed trouwens, voor wat ik gewend was (kaart er voor was een S3 Trio32 met 1MB )
Unreal Tournament in S3 MeTaL mode werkte ook nog wel (hoewel m'n PC er te traag voor was, maar strak beeld joh! :P ), en Tombraider ging als een speer :P Oh en MotoRacer natuurlijk, die zo veel strakker er uit zag en soepeler liep met die S3 kaart...

SIndsdien nog wat S3 kaartjes in werking gezien, maar nooit zelf gehad. Maar goed ook :P
Daarna vlug over gestapt op een systeem met AGP en een GF2GTS :P

[ Voor 7% gewijzigd door McKaamos op 17-01-2008 18:20 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

S3 is terug in de videokaartenwereld met de S3 Graphics Chrome 440 GTX 256 MB

http://www.techpowerup.com/reviews/S3/Chrome_440_GTX/

64-bit bus. 256MB geheugen. 800MHz core, 800MHz mem 1.2ns GDDR3.

Klokt naar 1000+ MHz @ core en 850 @ mem. Performance is belachelijk maar goed...
VOORDELEN:
Low profile
Low resolution 3D Performance on par with products from ATI and NVIDIA
Low power consumption
Good overclocking potential
Native HDMI output
Low power consumption
Not made by evil ATI or NVIDIA
HDMI Audio integrated in GPU
PCI-Express 2.0 support
DirectX 10.1 support

NADELEN:
Limited driver/software support
Only supported HD player is WinDVD (no PowerDVD support, yet)
A bit on the expensive side
3D performance very limited
Limited availability
No fan control

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
Nadelen:
S3 gaat je drivers schrijven. Overweeg je geld in een goed doel te stoppen ipv. een videokaart van S3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

CJ

(overleden)
Jejking schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 02:41:
[...]
Sterker nog... Chrome 500 heeft rond juni al z'n tapeout gehad... en die heeft een 128-bit memory interface.

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij zitten ze op het niveau van een geforce 4... maar dan met DX9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Heb je het stuk gelezen? DX10.1... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy
  • Laatst online: 18-09 17:39

swampy

Coconut + Swallow = ?

Jejking schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 02:41:

http://www.techpowerup.com/reviews/S3/Chrome_440_GTX/

64-bit bus. 256MB geheugen. 800MHz core, 800MHz mem 1.2ns GDDR3.

Klokt naar 1000+ MHz @ core en 850 @ mem. Performance is belachelijk maar goed...

[...]
Wel ze proberen natuurlijk de "niet gamers pc" markt te kraken. Geef ze gelijk voor elke gamer pc worden er 9 office pc's verkocht.

Nu is het wel een moeilijke markt om binnen te komen want marches zijn laag. Verkoop veel met lage marges en maak een beetje winst. Helaas voor S3 hebben ze geen top segment, in het top segment wordt veel ge-investeerd en daar worden de doorbraken behaalt.

S3 heeft geen top segment dus geen onderzoek op het niveau van nvidia of ati!

Oh en over Dx10.1 wat heeft ondersteuning voor zin als de kaart te zwak is om er iets mee te doen? Nu ja we moeten het maar aanzien!

Oh en drivers....well.. misschien kunnen een dag wel drivers maken die wel presteren! En wel direct leveren wat ze beloven (zoals de S2000 bepaalde functies zou krijgen maar die werkte niet)

There is no place like ::1

Pagina: 1