Toon posts:

Koel, klein maar toch snel ?

Pagina: 1
Acties:
  • 186 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Mag ik een noob vraagje stellen B)
Ik heb al aardig wat huiswerk gedaan maar blijf toch met wat vragen zitten.

Ik wil een zo snel mogelijke CPU in behoorlijk kleine, semi-zelfgemaakt case stoppen.
Het systeem moet ook heel stil zijn.
Ik realiseer me dat ik het me zelf dan wel knap moeilijk maak.
De enige koelmethode voor mij is lucht. Mag best met heatpipes zijn en dat soort dingen maar waterkoeling is niet aan de orde. Daar is de kast ook veels en veels te klein voor.
Het is overigens geen bare-bone maar gezien het formaat kom ik wel de zelfde problemen tegen.
Het wordt absoluut geen game-machine ofzo. Gewoon een internet/aanrommel bakje voor in de huiskamer.

Nu zat ik zelf aan het volgende te denken:
Mobo: asus P5P800-MX (s775, ddr400, mini-atx, heeft alles aan boord wat ik nodig heb)
Ram: 2 staafjes 512MB DDR400 (ipv. 1x1GB ivm het dual-channel mobo)
CPU: een socket 775. Ik zal zelf te denken aan de "Intel Pentium 4 520 (S775, 2,8GHz, 800MHz FSB, 1MB".
Dat is de langzaamste moderne CPU die ik kon vinden en is voor mij meer dan snel zat.
Sneller = alleen maar warmer = meer koeling = meer herrie.

Ik kan ook een AMD mobo met CPU nemen. Het gaat mij om de koelste CPU want nogmaals, een klein kastje (geen discussie over) die toch super stil moet zijn kan geen heethoofd gebruiken.
Het merk (intel of amd) boeit me echt niet. Als de CPU maar zo koel mogelijk is. Dan hoef ik des te minder gekke dingen uit te gaan halen met het stil koelen van de CPU.

Ik heb weinig tot geen zinnige "wat is de koelste CPU" topics gelezen. Het mondt meestal uit in puberaal amd of intel bashing en van dat kinderachtige gedoe wordt ik niet wijzer. Het stimuleert ook niet om zo'n topic nog verder door te spitten. Vandaar dat ik m'n eigen topic maar ge-opened heb in de hoop concrete antwoorden te krijgen.

Alvast vriendelijk bedankt,
Zotteke

Verwijderd

denk dat je beter voor een Athlon 64 kan gaan, deze hebben "Cool 'n Quiet", als je cpu niet belast word klokken ze zichzelf terug naar bijv 800 Mhz en worden ze gewoon passief gekoeld

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:09

rapture

Zelfs daar netwerken?

We zitten niet meer in de Dondervogel/Thunderbird tijdperk, tegenwoordig is eender welke P4 Prescott (100+W) heter dan de heetste AMD-processor (90W). Athlon64 Winchester-core (30W) is een aanrader, deze is vergelijkbaar met een Pentium-M (Centrino).

[ Voor 81% gewijzigd door rapture op 04-03-2005 01:01 ]

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-08 13:33

wvdburgt

MacOS all the way baby!

idd die prescott is dan geen goede keuze. tenzij je em als kagel wilt laten dienen;).

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl https://bestroadtrips.nl

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-08 15:08

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Een Mac Mini?

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Schapie
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

Een mooi alternatief denk ik maar hij wel het in een eigen kast zetten. Dan is het denk ik wel zonde om daar een mac mini voor teslopen. ;) (Maar als die daar vanaf ziet is het een goede optie natuurlijk.)

En anders zou ik gaan voor een athlon64 aangezien die op dit moment de beste stroom besparende technieken hebben op de desktop. (cool en quiet dus) Je moet alleen wel opletten dat s754 geen dualchannel heeft maar daar zijn wel meer micro-atx borden voor tevinden dan voor s939.

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd waarvan je die kast wil gaan maken ?

No signature found

Verwijderd

Ik denk dat de TS een soort van Divx bak ofzo wil maken

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-08 18:08
Als je een zo snel mogelijke cpu wilt die niet te warm mag worden is er maar 1 keus, Amd 64. Elke nieuwe p4 bijt het stof bij de amd's op dit moment.

[ Voor 4% gewijzigd door sjekneck op 04-03-2005 01:59 ]

• Abomination
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-06 11:25

Abomination

Wait for it . . . Wait for it

Als de 2.8 processor snel zat is, waarom probeer je niet gewoon undervolting en underclocking? ( = CPU langzamer laten lopen = minder warmte productie = minder koeling nodig = minder geluidsproductie )

HIER vind je een interesante artiekel erover. Er is voor de voorbeeld een AMD Thunderbird als voorbeeld genomen (welk ook werkt bij nieuwere AMD processors), maar op een intel CPU kom je ook al een heel eind door de FSB te veranderen.

P.S. Welkom op GOT
Aan te raden is om DIT even door te nemen, er staan daar ook veel dingen (zoals de FSB veranderen) in die jouw kunnen helpen.

[ Voor 20% gewijzigd door Abomination op 04-03-2005 02:17 ]

Panasonic 9J Mono; Vaillant aroSTOR VWL BM 270; IthoDaalderop CVE-S SP; Showersave QB1-21; Aqmos CM-32

Verwijderd

rapture schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 01:00:
We zitten niet meer in de Dondervogel/Thunderbird tijdperk, tegenwoordig is eender welke P4 Prescott (100+W) heter dan de heetste AMD-processor (90W). Athlon64 Winchester-core (30W) is een aanrader, deze is vergelijkbaar met een Pentium-M (Centrino).
Ik weet niet hoe jij erbij komt dat een winchester maar 30Watt verbruikt :X

die zitten ook tegen de 70 watt hoor (voor de 3500+)
link: http://balusc.xs4all.nl/ned/har-cpu-amd-k8.html
_/-\o_ met dank aan BalusC _/-\o_

@ TS, misschien VIA C3?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2005 09:00 ]

Verwijderd

Waarom geen VIA Epia? Die kunnen passief gekoeld worden, hebben geen zware voeding (GEEN FANS) nodig en zijn in heel klein formaat verkrijgbaar (microATX).
Voor internet zijn ze meer dan snel genoeg, maar voor games moet je voor iets anders gaan uitkijken. Maar ik dacht niet dat je van plan was games te spelen dus...

• mcB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-07 09:20

mcB

Verwijderd schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 09:00:
[...]

die zitten ook tegen de 70 watt hoor (voor de 3500+)
link: http://balusc.xs4all.nl/ned/har-cpu-amd-k8.html
_/-\o_ met dank aan BalusC _/-\o_

@ TS, misschien VIA C3?
Ik wil een zo snel mogelijke CPU...
Die C3 is niet echt een hele rappe cpu, maar tot 600Mhz is ie wel passief te koelen.
Voor een DivX oid. bakkie lijkt ie me uitermate geschikt.

Strix (Skullflame)

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb zelf een AMD Athlon 2800xp+ in combinatie met een Asus K8S-MX 2x120 gb in RAID SATA en ik laat de computer vaak voor Kazaa en zo aan maar ik heb een programma van AMD waarmee ik dan de processor op 800 mhz(mp naar 4x als min en als max) zet en dan gaat de fan uit en ik hoor echt letterlijk niets meer van die hele machine. De voeding is gewoon uit een A-Open Q50 kast maar die word vrij heet(300W is laag) maar die gaat niet harder draaien.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 09:00:
Dit is de minimumwattage wanneer de Cool'n'Quiet de CPU op de laagste snelheid terugklokt. Zie de PDF's op de AMD site. Maar dat is idd niet echt een representatieve waarde wanneer je wil kijken naar een passief gekoelde CPU ;) Tenzij je mbv C'n'Q de CPU geforceerd constant op de laagste snelheid laat draaien. Maar da's weggegooid geld voor zo'n CPU (en bijbehorend mobo+geheugen) imho.

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 04-03-2005 10:32 ]

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:38
Is een Pentium M geen optie? Ding verbruikt maximaal 21Watt (Dothan 400MHz FSB).
Okee, is wel reteduur maar je kunt 'm passief koelen met een goed koelblok (en anders zet je er een 120mm fan @ 5Volt op).

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

BalusC schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 10:32:
[...]
Dit is de minimumwattage wanneer de Cool'n'Quiet de CPU op de laagste snelheid terugklokt. Zie de PDF's op de AMD site. Maar dat is idd niet echt een representatieve waarde wanneer je wil kijken naar een passief gekoelde CPU ;) Tenzij je mbv C'n'Q de CPU geforceerd constant op de laagste snelheid laat draaien. Maar da's weggegooid geld voor zo'n CPU (en bijbehorend mobo+geheugen) imho.
http://www.x86-secret.com/articles/divers/conso/conso-4.htm
Athlon 3000+ Winchester (1,8GHz / 1,4V) verbruikt maar 27,9W.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

AMD's eigen datasheet van de Athlon64 (linkje had je kunnen vinden via de [info] link bovenaan de CPU tabel op mijn website)

Check dus pagina 13, bij ADA3000DIK4BI, de 3000+ Winchester :)

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

BalusC schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 11:38:
AMD's eigen datasheet van de Athlon64 (linkje had je kunnen vinden via de [info] link bovenaan de CPU tabel op mijn website)

Check dus pagina 13, bij ADA3000DIK4BI, de 3000+ Winchester :)
TDP's zijn de maximaal vermogens dat een processor kan verstoken, dus het moet niet zoveel verstoken.

[ Voor 12% gewijzigd door rapture op 04-03-2005 12:01 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Uiteraard, ik heb nooit beweerd dat het een continu vermogen is. Maar het is zeker wel iets om in het achterhoofd te houden. Stel dat je gaat encoden/decoden/gamen op deze bak, dan zal de passieve koeling haar grens overschrijden.

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-08 15:07
Volgens mij zit je gewoon aan een barebone. Tenzij je de kast al hebt gemaakt. Laat es wat zien over de kast waar het in moet komen. Dat lijkt me erg handig. Verder een budget, want zo valt er weinig zinnigs te zeggen. Een Pentium M is inderdaad erg koel, maar als dat buiten je budget valt, dan heeft dat natuurlijk weinig zin.

PSN: djmurcielago

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
itsalex schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 10:20:
Ik heb zelf een AMD Athlon 2800xp+ in combinatie met een Asus K8S-MX 2x120 gb in RAID SATA en ik laat de computer vaak voor Kazaa en zo aan maar ik heb een programma van AMD waarmee ik dan de processor op 800 mhz(mp naar 4x als min en als max) zet en dan gaat de fan uit en ik hoor echt letterlijk niets meer van die hele machine. De voeding is gewoon uit een A-Open Q50 kast maar die word vrij heet(300W is laag) maar die gaat niet harder draaien.
Heb je misschien een link naar dit programma, want ik vind dit wel interessant, maar kan er niets over vinden op de pagina van AMD.

If I can't fix it, it ain't broken.

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
itsalex schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 10:20:
Kun je me een linkje of naam geven van dat programma om terug te clocken?

-edit-

Zelf binnen 2 minuten gevonden, stom!

Link

-edit-

-edit2-

Shit, niet voor WindowsXP :'(
Is er wel een soortgelijk iets voor Windows XP?

-edit2-

[ Voor 20% gewijzigd door --Erik-- op 04-03-2005 13:11 ]

Hobbymatige blowerdoortest enthousiast (Retrotec) 💨. Interessant voor jouw huis? DM me maar!

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
--Erik-- schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 12:25:
[...]

-edit-

Link

-edit-

-edit2-

-edit2-
Die link had ik ook gevonden, maar verder ben ik ook niet gekomen!

If I can't fix it, it ain't broken.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:01

Qwerty-273

Meukposter

PentiumM is ook niet al te duur hoor, al zit je al wel gelijk rond de 200 euro voor een 'langzame' versie (1.5 Ghz oid) linkje

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-08 13:10

Jack

MHz Matters

zo'n PentiumM is wel een hele mooie optie als je het geld ervoor hebt.
Die langzamere varianten daarvan kan je passief koelen :)
een internet/aanrommel bakje
met 1gig aan geheugen? :X

[ Voor 25% gewijzigd door Jack op 04-03-2005 15:09 ]

[Specs]

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-08 15:07
--Erik-- schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 12:25:
[...]

-edit-

Link

-edit-

-edit2-

-edit2-
Deze gebruik ik op mn athlon64
http://cpu.rightmark.org/download.shtml
Weet niet of het bij jullie ook werkt, maar je moet wel even het datasheet van amd doorlezen voor de mulitpliers en bijbehorend voltage

PSN: djmurcielago

• NitroX infinity
Jack schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 15:08:
zo'n PentiumM is wel een hele mooie optie als je het geld ervoor hebt.
Die langzamere varianten daarvan kan je passief koelen :)

[...]

met 1gig aan geheugen? :X
Je kunt ze allemaal passief koelen.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-02 01:03

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

als het echt klein moet zijn kijk eens rond op http://www.mini-itx.com/
de CPU zit alleen op de plant vast (daardoor is die ook klein) dus je kan daar niks op aanpassen.

>.< >.< >.< >.<

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:47

Thandor

SilverStreak

Misschien is de AMD Geode een optie. Ik weet niet waar ze leverbaar zijn maar er zijn erg kleine AMD Geode systemen met een AMD Geode 1500 (1GHz) CPU die maar 6W verstookt.

Ideaal voor jouw idee.

AMD Geode
Deze AMD Geode NX heeft bv. een erg klein moederbord. Ik weet alleen niet waar het te koop is.

Meer foto's kun je hier op de AMD site vinden :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 13:55

EaS

NitroX infinity schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 15:20:
[...]

Je kunt ze allemaal passief koelen.
Dat is niet helemaal waar:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
   Taktfrequenz        Leerlauf        Volllast     Systemverbrauch*
                     passiv/aktiv    passiv/aktiv          
 600 MHz, 0,968 Volt   46°C/35°C       50°C/35°C     ca. 70 Watt 
1000 MHz, 1,100 Volt   50°C/35°C       56°C/38°C     ca. 73 Watt 
1200 MHz, 1,148 Volt   52°C/37°C       63°C/40°C     ca. 75 Watt 
1400 MHz, 1,196 Volt   57°C/38°C       71°C/44°C     ca. 77 Watt 
1600 MHz, 1,244 Volt   64°C/39°C      >80°C/47°C     ca. 82 Watt 
2000 MHz, 1,340 Volt   75°C/44°C      >80°C/54°C     ca. 90 Watt 
                 * Leistungsmessungen schwanken +/- 4 Watt

• NitroX infinity
Waarschijnlijk is daar gewoon een standaard heatsinkje bij gebruikt.
Bij een goede heatsink kun je ze wel passief koelen.

Pagina: 1