Overbodige waarschuwing ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-04-2021
Naar aanleiding van deze post in dit topic zou ik graag de in mijn ogen nogal overbodige "waarschuwing" aan de orde willen stellen. :)

Ik begrijp niet helemaal waar dit preventieve grapje voor nodig is, en vindt het eigenlijk misplaatst en overbodig.

Het zou een ander verhaal zijn wanneer van de 10 posts al 50% ernstig offtopic of nogal vlammerig was geweest, of er al een dozijn verwijderd was. Dan nog zou een duidelijke mod-break meer uitleg kunnen geven en inpact hebben dan zo'n betuttelend tekstje onderaan de pagina.

Overigens is dit topic slechts 1 voorbeeld, het is me al vaker opgevallen dat de teugeltjes af en toe wel erg strak gespannen worden, persoonlijk vindt ik dat jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Polle schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 11:04:
Het zou een ander verhaal zijn wanneer van de 10 posts al 50% ernstig offtopic of nogal vlammerig was geweest, of er al een dozijn verwijderd was.
Kan jij met zekerheid zeggen dat er niet al een dozijn posts verwijderd zijn? :)

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-09 13:54

chem

Reist de wereld rond

De reden dat ik in dat topic de waarschuwing gezet heb, is om dat ik hier (en deze en deze en de helft van deze) de bui alweer voelde hangen; een hoop geouwehoer over het feit dat mensen een iPod onlangs of niet gekocht hebben.

Dat is nl. totaal niet boeiend voor de discussie over de nieuwe iPod Cam Connector, wat iemand besteld heeft of wanneer iemand z'n iPod heeft gekregen.

In APL is daar sowieso nogal een handje van, om gruwelijk voor de hand liggende vragen te stellen en te melden dat je iets wil hebben, gaat hebben, hebt besteld, dat het besteld is, dat het bezorgt gaat worden etc. etc.
Daar heeft niemand iets aan, en we kunnen die mensen ook echt niet helpen.

Om die reden heb ik daar een topicwaarschuwing neergezet; wellicht wat grof maar het is het enige wat lijkt te werken.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Ik begrijp niet helemaal waar dit preventieve grapje voor nodig is, en vindt het eigenlijk misplaatst en overbodig.
Dan kom jij te weinig in APL ;) zoals chem al zegt komen er behoorlijk wat overbodige posts voorbij in verschillende topics die getrashed dan wel modbreaked worden, en dat was in mindere mate ook met dat topic aan de hand: die waarschuwing is dan ook geheel op z'n plaats in dit geval, mensen die het negeren en toch overbodige posts gaan doen kunnen niet zeggen dat ze niet waren gewaarschuwd.
Overigens is dit topic slechts 1 voorbeeld, het is me al vaker opgevallen dat de teugeltjes af en toe wel erg strak gespannen worden, persoonlijk vindt ik dat jammer.
Hoe zou dat komen, doordat de APL-moderators streng zijn, of omdat een deel van het APL-publiek een dergelijk modbeleid (helaas) blijkbaar nodig heeft? :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
Remy schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 11:13:
[...]
... en dat was in mindere mate ook met dat topic aan de hand: die waarschuwing is dan ook geheel op z'n plaats in dit geval, mensen die het negeren en toch overbodige posts gaan doen kunnen niet zeggen dat ze niet waren gewaarschuwd.
Langs de andere kant is het plaatsen van die waarschuwing eigenlijk een open deur intrappen; offtopic kan al volgens de policy niet. Gebruikers denken door die waarschuwing misschien dat het in andere topics wél kan omdat daar géén waarschuwing staat :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-09 13:54

chem

Reist de wereld rond

The_Stickie schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 11:17:
[...]

Langs de andere kant is het plaatsen van die waarschuwing eigenlijk een open deur intrappen; offtopic kan al volgens de policy niet. Gebruikers denken door die waarschuwing misschien dat het in andere topics wél kan omdat daar géén waarschuwing staat :/
Tsja, dat ben ik wel met je eens.

Het lijkt er echter op dat, zoals Remy zegt, het APL publiek de hele tijd in gareel gehouden moet worden. Als je de slotjes bekijkt in APL tov andere fora zijn we vaak nog erg coulant wat je wel/niet mag vragen wbt de UTFS-factor.

In hoeverre dit een blijvend probleem is zal de tijd moeten uitmaken; APL is nog erg nieuw en de bezoekers zijn vaak ook nieuw; de middenweg tussen afschrikken en een hoogwaardig forum bereiken is vaak een dun lijntje.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polle
Wat mij stoort is dat er voor de rest geen enkele mededeling gedaan wordt over het waarom van zo'n waarschuwing. Ik kom inderdaad niet veel in deze subfora, en sta er echt van te kijken. Ik moet bekennen dat ik me inderdaad ook verbaas over sommige reacties in de door chem aangekaarte topics. :) Maar alleen zo'n mededeling plaatsen om een excuus te hebben gelijk hard in te grijpen lijkt me toch ook niet echt de bedoeling ?

Zomaar een idee, ik heb geen flauw idee of het technisch mogelijk is, maar een andere oplossing is wellicht het automatisch versturen van een PM aan iedereen die dit subforum bezoekt, met de uitleg dat het een beetje anders moet gaan worden/verwijzing naar sticky faq oid. Dan geef je eenmalig duidelijk aan dat het anders moet, weet je zeker dat iedereen in ieder geval de kans heeft gekregen notie te nemen van het verschrepte beleid, en kan je alsnog fijn met de botte bijl op blijvend luie usertjes inhakken. ;)
curry684 schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 11:06:
[...]

Kan jij met zekerheid zeggen dat er niet al een dozijn posts verwijderd zijn? :)
Dat is eigenlijk wat ik bedoel met een modbreak : Een melding dat er wat ge-edit plaats heeft gevonden, dat zou een waarschuwing ook wel rechtvaardigen. Hiervan leek toch geen sprake in dit topic, ik heb geen modbreak gezien, enkel een preventief tekstje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Tja, sommigen verliezen hun 'common sense' in bepaalde gevallen door enthousiasme, of om de eerste te zijn die iets als 20e meldt, of om wat voor reden dan ook. In zo'n geval is dus de topicwaarschuwing aan de orde: een extra reminder dat men een topic leuk en nuttig houdt ipv dat het een blaat-hoek wordt ;)

Zie het als een melding 'glad wegdek bij vorst of nattigheid' zoals bij verschillende wegen staat aangegeven. Iemand met common sense weet dat en rijdt in die gevallen wel voorzichtiger, maar een reminder is nooit weg :)

Een automatische PM is niet echt handig - daar is die topicwaarschuwing al voor ;) Het is handiger om dat per topic te regelen (netjes specifiek inclusief evt links mbt tot het topic) dan om iedereen die een subforum bezoekt te PM'en! :o

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Polle schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 11:31:
Dat is eigenlijk wat ik bedoel met een modbreak : Een melding dat er wat ge-edit plaats heeft gevonden, dat zou een waarschuwing ook wel rechtvaardigen. Hiervan leek toch geen sprake in dit topic, ik heb geen modbreak gezien, enkel een preventief tekstje. :)
Mijn punt was vooral dat jij niet ziet wat de aanleiding is tot die waarschuwing ;) Als er modbreaks gemaakt worden zie je in rode letters in een blauw kader dat iets niet gewenst is, en die topicwarning doet exact hetzelfde. Bij de 2e weet je alleen de directe aanleiding niet, maar kun je er over het algemeen best vanuit gaan dat de lokale moderators met hun 'birds eye view' over het subforum best weten waar ze mee bezig zijn :Y)

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polle
Hoho :) Ik bedoelde iedereen automatische eenmalig een PM te sturen die bijvoorbeeld Apple Talk (Of ander "probleemfora") bezoekt, hierin wijst op verschepte maatregelen oid, om zodoende te kunnen voorkomen dat er gezever komt over direct ingrijpen. Dit zou de waarschuwingen grotendeels kunnen vervangen : 1 duidelijke, onontkoombare waarschuwing in plaats van tientallen kleine in topics zelf.

Laatste wat ik kan zeggen (moet zo weg) is dat ik niet per definitie tegen het fenomeen waarschuwingen ben, maar wel vindt dat de toon wel wat vriendelijker mag, en "opmerking" of "attentie" al heel wat aardiger klinkt. :)
curry684 schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 11:39:
[...]

Mijn punt was vooral dat jij niet ziet wat de aanleiding is tot die waarschuwing ;) Als er modbreaks gemaakt worden zie je in rode letters in een blauw kader dat iets niet gewenst is, en die topicwarning doet exact hetzelfde. Bij de 2e weet je alleen de directe aanleiding niet, maar kun je er over het algemeen best vanuit gaan dat de lokale moderators met hun 'birds eye view' over het subforum best weten waar ze mee bezig zijn :Y)
Snap ik, juist omdat de moderatie alhier over het algemeen bijzonder goed is kreeg ik in dit geval een beetje een onaangenaam gevoel, alsof er een nieuw weggetje richting een bepaalt regime ingeslagen was. Zoals gezegd, ik ben niet bekend in APL, en dan komen van die waarschuwing echt erg kinderachtig over, het spijt me. :)

[ Voor 44% gewijzigd door Polle op 02-03-2005 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:14

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Polle schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 11:43:
Hoho :) Ik bedoelde iedereen automatische eenmalig een PM te sturen die bijvoorbeeld Apple Talk (Of ander "probleemfora") bezoekt, hierin wijst op verschepte maatregelen oid, om zodoende te kunnen voorkomen dat er gezever komt over direct ingrijpen.
Je moet dan eens in LA komen kijk wat voor gezeur zo'n actie zou opleveren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polle
We Are Borg schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 11:44:
[...]

Je moet dan eens in LA komen kijk wat voor gezeur zo'n actie zou opleveren :)
Mwah, zolang je die onontkoombare PM maar mooi duidelijk maakt zal dat toch wel meevallen ? Van iedereen die dan in zo'n forum rondschuimt mag je aannemen dat de gebruikert in kwestie op de hoogte is van de verschepte policy, je kan hier bij elk mod-ingrijpen naar verwijzen.

Lijkt me wel een leuk experimentje trouwens, gewoon in een klein, relatief rustig stukje van dit forum. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
Polle schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 11:43:
Snap ik, juist omdat de moderatie alhier over het algemeen bijzonder goed is kreeg ik in dit geval een beetje een onaangenaam gevoel, alsof er een nieuw weggetje richting een bepaalt regime ingeslagen was. Zoals gezegd, ik ben niet bekend in APL, en dan komen van die waarschuwing echt erg kinderachtig over, het spijt me. :)
Ach je moet je ook niet van de wijs laten brengen door zo'n waarschuwing. 't is geen bommelding waarop je in paniek moet weglopen ofzo. Eerlijk gezegd vind ik het een heel mooie manier om risicotopics in de hand te houden: iedereen die wat wil posten wordt op dat moment nog even gewezen op wat wenselijk en onwenselijke reacties zijn.

Het al dan niet terecht zijn van zo'n waarschuwing is imho een beetje een domme discussie; de mod die hem geplaatst heeft zal z'n redenen wel hebben, en als gebruiker heb je nu ook niet bepaald last van die waarschuwing ;)

Alleen "opvoedkundig" gezien is het plaatsen van waarschuwingen, her en der, te pas en te onpas misschien niet de beste oplossing, omdat ze dan op termijn hun uitwerking misschien verliezen. Maar dat is een kwestie van beleid dus dat laten we imho beter over aan de beleidsvoerders :)

Als laatste ben ik het niet eens met je voorstel om PM's te gaan versturen aan iedereen die wel eens in APL komt. Daarvoor zijn Sticky-posts bedoelt imho :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Ik zou het verhaal graag wat breder trekken. De vraag of de moderatie in het APL forum correct is volgens de richtlijnen wil ik even uit de weggaan, maar ik ben wel van mening dat het niet in geheel lijn is met de moderatie op andere sub-fora. Het begrip OT wordt veel strakker gehanteerd dan in b.v. audio-video en hifi. Daar wordt m.i. veel losser en daardoor (vind ik persoonlijk) prettiger gereageerd op een OT reactie: een opmerking van de mod met een smilie en een herinnering aan de policy is veelal het zwaarste wat je tegenkomt. Waarschuwingen onderaan het topic zijn zeldzaam.

In APL wordt de laatste tijd veel posts zonder pardon verwijderd wanneer ze op of over het randje zijn, en hele topics worden op slot gegooid. Zo vind ik het bijzonder jammer dat het topic over de nieuwe iPod mini dicht gegooid werd omdat de discussie volgens de moderator uitgeput zou zijn; de reden daarvoor was dat er een heel stel OT posts werden geplaatst. Terecht om daar op te modereren, maar ook terecht om de mensen die wel hun best doen om APL tot een prettig forum te maken daarmee ook te straffen?

For the record: Ik heb met een van de moderators van APL een prettige en heldere discussie gehad over hoe men omgaat met de regels, en ik probeer me er dan ook aan te houden. Feit blijft echter dat ik me in APL anders voel en gedraag dan in elk ander sub-forum op GoT.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik vind het ook enorm storend. Alsof je een kleuterklas aanspreekt. Dat sfeertje hangt er in APL. Het zal dan (uit mod's oogpunt) wel nodig zijn, maar nodig is een rekbaar begrip wat mij betreft. Het lijkt alsof er in APL geen topic zonder dreigende waarschuwing onderaan geopend kan worden.

Modereren bestaat niet alleen uit waarschuwen en dreigen. Een discussie wat meer sturen zonder gelijk van het ergste uit te gaan zou geen kwaad kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 16:02

JHS

Splitting the thaum.

Servor schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 13:15:
Modereren bestaat niet alleen uit waarschuwen en dreigen. Een discussie wat meer sturen zonder gelijk van het ergste uit te gaan zou geen kwaad kunnen.
Maar op een gegeven moment is het genoeg :) . Te zien aan het gesloten ipod mini (dat was het toch?) topic werd er ongelofelijk veel offtopic gegaan, gewaarschuwd, posts verwijderd, voordat overgegaan werd tot het sluiten van dat topic.

En dat geld voor alles natuurlijk. De gebruikers gedragen zich kennenlijk voor een deel wat kinderlijk, dus wordt daar een beetje opvoederig op gereageerd. Dat is voor beide partijen niet prettig, maar imo wel nodig om een forum draaiende te houden.

Maar zoals al eerder opgemerkt, zijn alleen maar verspreide waarschuwingen wel verstandig? Dit roept aan beide kanten sneller een negatieve sfeer op dan dat het duidelijk is waar het om gaat. Een PM aan iedere bezoeker is aan de andere kant wel héél fel, en zal vast een flinke rel veroorzaken.

Is het dan misschien niet verstandig om een sticky te openen waarin wordt aangekondigd / herhaald dat offtopic gepost niet getolereerd word, en eventueel sneller OW's opleggen? En dan naar deze sticky verwijzen in de topicwarnings, modbreaks en eventueel in MED. Dit levert misschien eerst wat gewrevel op, maar zal denk ik toch wel wat duidelijkheid scheppen en de sfeer verbeteren. Een deel van de gebruikers zal zich nog meer aangevallen voelen, maar als zo'n sticky goed is opgesteld, zal dit vermoed en hoop ik veruit de minderheid zijn, en het deel waar je je imo wat minder van moet aantrekken.

Het nemen van steeds maatregelen kan in principe en eerst wel sfeerverbeterend werken. En meestal merken mensen niet zo heel snel op dat het beleid verstrakt, of nemen daar iig geen aanstoot aan. In APL gebeurd dat kennenlijk wel, dus is het mijns inziens niet onverstandig om duidelijkheid te scheppen - op een positieve manier :) .

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik wil ook ff een duit in het zakje doen, want er sneuvelen regelmatig topics daarzo die nog extreem interessant zijn. Dat er veel/vaak offtopic is, dat zal dan wel zo zijn... maar met die kaalslag die op APL wordt toegepast vraag ik me regelmatig af wat dan wel 'ontopic' zou zijn. In het Macmini-topic, dat de laatste keer op slot ging... op basis wat daar stond zou een nieuw topic nooit meer gerechtvaardigd zijn. Want wat valt er over de Macmini te vertellen? En preventief waarschuwen is dan wel leuk.. maar bij een topic van amper 10 posten (10 correcte?) al zoiets posten.. sja, dat nodigt iig niet echt uit voor een zinvolle discussie.

Offtopic is ongewenst en mij hangt het ook de keel uit dat iemand 'm daar heeft besteld met 512 Mb whatever, maar dat gebeurd nu eenmaal zo en dat leren we accepteren. Post anders een sticky daarboven met de mededeling dat een post iets nuttigs moet bijdragen en verbiedt dat de nutteloze mededeling ofzo ipv topics blijven torpederen en de ontopiclat zo hoog leggen dat bijna niemand eroverheen komt. Punt van Apple blijft namelijk dat er verder niet zoveel vragen meer overblijven, het werkt allemaal goed.

[edit] Ik denk dat het voor de betrokken mods (Zwerver?) ook een stuk makkelijker is om wat vaker een oogje dicht te knijpen. Dan hoeft 'ie niets te doen en ook niets uit te leggen

[ Voor 8% gewijzigd door Delerium op 02-03-2005 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Kan jij mij één topic aanwijzen wat dicht gegaan is wat na een afkoelingsperiode niet opnieuw gestart is? En dan heb ik het over topics met meerwaarde? Want ik kan ze niet vinden.

Het grote overstapperstopic is op een gegeven moment dicht gegaan omdat wij liever zien dat er losse topics zien over dat onderwerp. Daarnaast zijn wij als APL-mods van mening dat een groot topic een nette, duidelijke topicstart dient te hebben met op zijn minst de meeste vragen in een FAQ.

Het Mac mini topic loopt nu voor de derde keer en elke keer wordt er strak op gemod. Dat heeft een reden: zelfs een relatief nieuw sub-forum als Apple Talk heeft een vaste groep gebruikers, en face it, die zien we liever dan de one-question-move-along users. Als we signalen krijgen dat de vaste APL bezoekers wegblijven en hun oplossingen niet meer posten omdat zij zich irriteren aan de offtopic reply's dan reageren wij erop. Dat is imho niet meer dan normaal, als je al te laks bent om je aan een policy te houden en om een topic-warning te lezen dan hoef je wmb ook geen medewerking te verwachten.

Daarnaast hebben we in APL ook last van de structurele ziekers: de mensen die heel bewust de rand opzoeken en dan raar staan te kijken als ze daar een OW+ban voor krijgen. Het beleid in APL is strak ja, dat klopt. Maar dat fluctureerd ook: het ene moment wordt er heel straks gemod, m.n. als er net weer een nieuw groot topic is. Dit neemt echter heel snel af zodra zo'n topic goed loopt, dan worden er geen OW's gegeven voor offtopics maar wordt er op een vriendelijke, vaak komische, manier gemodbreaked. Wat de mensen hier gemakshalve even vergeten is dat het gros van de mensen die hier problemen over maken nog zeer weinig ervaring hebben op de rest van GoT, of voor de eerste keer een voet binnen APL zetten. En dan ook nog eens _in_ een topic een discussie starten, die weer offtopic is.
Het beleid is streng in APL, maar zeker niet onrechtvaardig. Als we niet streng zijn dan wordt APL een tweede macosx.nl, en het spijt me zeer, maar wat is dan nog de meerwaarde van APL op GoT?

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Gerelateerd m.i. en illustratief voor de discussie: vandaag is dit topic over de release van MacOSX 10.4 (Tiger) gesloten:

[rml][ OS X 10.4 "Tiger"] Release: 15 April[/rml]

Het argument is dat er slechts één bron wordt genoemd. Dit staat in de regels van het (sub)forum, maar dit is geen regel die universeel wordt toegepast op GoT. Echter, het betreffende bericht is wel goed genoeg onderbouwd om op de Frontpage te komen:

nieuws: Release Mac OS X Tiger gepland voor begin april

Daarnaast is er geen algemeen topic voor zover ik kan vinden (misschien heb ik niet goed genoeg gezocht) over Tiger, terwijl de release van een nieuw OS toch wel wat vragen en discussie oproept lijkt me. Het is m.i. jammer dat er nu dus niet gediscussieerd kan worden over dit OS. Als ik de regels naleef mag ik nl. niet in een ander topic erover praten.

Wanneer geruchten die geen enkele basis hebben geplaatst worden dan kunnen die topics wat mij betreft zonder pardon dicht. In dit geval zijn er echter naast geloofwaardigheid (daar kan je over discussiëren in dit geval, hoewel plaatsing op de Frontpage m.i. ook wel een topic toestaat) ook andere redenen om het topic open te houden. Dat er dan een mooiere topic start voor komt is redelijk lijkt me (als het dan toch een algemeen Tiger topic wordt...), maar zonder pardon dichtgooien moedigt mensen ook niet aan om actief bij te dragen aan het forum.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Plaatsing op de FP is imho geen enkele reden om het releasen wel degelijk als serieus op te nemen, als het serieus genoeg was geweest was niet alleen TS met dit nieuwsje gekomen maar wel meerdere sites. Het is gewoon een ongefundeerde gok wanneer de release zal zijn en we willen niet een apple-gok-dit-site worden, daar zijn al genoeg sites voor (TS, MacosX etc).

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Pagina: 1