[LSI MegaRAID SATA 150-2][Win2000Pro] RAID1

Pagina: 1
Acties:

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11-2025
Hardware:

1x 4 GB PATA - Western Digitial -> Besturingssysteem Windows 2000 Professional
2x 200 GB SATA - Maxtor Diamond 10 -> voor gegevens
1x LSI Logic MegaRAID SATA 150-2 (2 poorts SATA)

Tijdens opstarten (boot procedure), is de raid-controller gevonden en de harde schijven.
Met CTRL-M kun je dan de utility van RAID starten, ik heb toen volgens de handleiding configureerd naar level 1 (Mirroring, bescherming van data)

Na het booten, kom ik in de Windows terecht.

Ik ben toen naar de schijfbeheer gegaan. De harde schijven (het gaat dus om 200 GB maxtor) zijn wel aawezig.
De schijven zijn nu dynamisch. Als ik volume wil maken, is de keuze voor dat raid level 1 niet aanwezig. Alleen "Eenvoudig", "Spanned" en "Striped" zijn aanwezig.

Ik heb topics doorgenomen, het wordt van alles verteld dat je in windows 2000 Pro gewoon level 1 kon nemen.

Ook werd dat in http://gathering.tweakers...sages/649273#dynamicdisks geschreven.

Mis ik iets?

[ Voor 5% gewijzigd door Silver7 op 28-02-2005 12:23 . Reden: foutje ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Lees het door jou aangehaalde FAQ-stukje nog eens goed door ;)
De laatste twee volumes, RAID1 en RAID5 worden alleen ondersteund in de server versies de genoemde OS'sen. Voor meer details over deze RAID levels kun je terecht in de RAID FAQ. Tevens is het stukje 'Hardware of Software?' van de RAID FAQ interessant om door te nemen. Deze beschrijft ook een RAID hack, zodat RAID1 en RAID5 ook functioneel is in de non-server versies.
Maar wat mij meer intrigeert: waarom wil je überhaupt een SWRAID1 array draaien over een bestaande HWRAID1 array? Wou je de bestaande HWRAID1 array deels mirroren naar de 4GB PATA schijf?

• Silver7
BalusC schreef op maandag 28 februari 2005 @ 12:21:
Lees het door jou aangehaalde FAQ-stukje nog eens goed door ;)
[...]
Maar wat mij meer intrigeert: waarom wil je überhaupt een SWRAID1 array draaien over een bestaande HWRAID1 array? Wou je de bestaande HWRAID1 array deels mirroren naar de 4GB PATA schijf?
Dat stukje heb ik nou net gemist. :| |:(

Ik heb geen Hardware RAID, maar Software RAID controller

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-03 08:58

FastBunny

Give it the Works !

Waarom zet je ze niet via je Sata RAID controller in raid1? Dan is het vervolgens voor handiger dan het via windows te doen ;) En als je dat goed gedaan heb heeft windows maar 1 schijf van 200gb

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Maar de MegaRAID is een zuivere HWRAID controller (I/O processor en geheugen zitten op het kaartje). Welja, ik zou de RAID FAQ onder het gedeelte "Hardware of Software?" maar nog eens goed doornemen :)

Je hebt een HWRAID controller, waarop je 2 disken hebt aangesloten en waarop je reeds een RAID1 array hebt aangemaakt. Deze RAID1 array is dus functioneel. Het enige wat je hoeft te doen is om deze array te partitioneren en formatteren in de schijfbeheer. That's it :)

Of zie je de 2 disken als afzonderlijke disken in de schijfbeheer? Dan is er iets misgegaan tijdens het aanmaken van de array.

• Silver7
FastBunny schreef op maandag 28 februari 2005 @ 12:26:
Waarom zet je ze niet via je Sata RAID controller in raid1? Dan is het vervolgens voor handiger dan het via windows te doen ;) En als je dat goed gedaan heb heeft windows maar 1 schijf van 200gb
Dus ik moet via CTRL-M (zie tekst) dat in raid 1 zetten en nog iets blijkbaar..

Ik wist niet als je dat doet, dan windows maar 1 schijf van 200 gb ziet... :?

Misschien ff handige link naar mijn topic (alhoewel het bijna het doet): http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1013690

[ Voor 14% gewijzigd door Silver7 op 28-02-2005 12:31 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Silver7 schreef op maandag 28 februari 2005 @ 12:30:
Bij RAID1 wordt de data gekopieerd over 2 disken. Aangezien je 2 disken van 200GB hebt, hou je effectief 200GB schijfruimte over. Want van de 200GB die je op de ene disk heb gezet, wordt door RAID1 een kopie op de andere disk gezet.

Ik herhaal maar, het is raadzaam om de RAID FAQ goed te doornemen :)

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-03 17:30
Silver7 schreef op maandag 28 februari 2005 @ 12:30:
Dat klopt dan toch precies? Je hebt 2 schijven van 200gb, door de hardware raid1 'ziet' windows dus maar één schijf van 200gb. Dat is dus ook de bedoeling. Als er nu één schijf van 200gb uitvalt heb je dus nog steeds een werkende (windows) installatie. :)

[ Voor 3% gewijzigd door SysRq op 28-02-2005 12:35 ]

-

• Silver7
Dus heb ik Hardwarematige RAID? oh... dat was niet duidelijk in Vraag&Aanbod.
Ik had altijd gedacht dat ik softwarematige raid had.

Goed ik ga dan opnieuw kijken naar het aanmaken van array.

Aangemaakt. succesvol, alhoewel na "raid-controle" 1 lang 2 korte piepjes te horen zijn.
wordt windows niet gestart....

[ Voor 37% gewijzigd door Silver7 op 28-02-2005 12:54 ]

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-03 16:45

John2B

I Love RAID5..!!

De 1x LSI Logic MegaRAID SATA 150-2 (2 poorts SATA) is een hostbased RAID kaart, oftewel de processor op je moederbord berekend en stuurt alle gegevens dmv van een "dikke" driver.

Er ontstaat dus wel eens verwarring over software RAID,

1) aangezien dat geheel softwarematig kan vanuit Windows
(dus zonder aparte RAID kaart)

2) maar ook met een "eenvoudig" kaartje en een "dikke" driver, (zoals de LSI Logic MegaRAID 2 poorts RAID Controller)

3) En hardware RAID noemt met een eigen processor en een "dunne" driver.

De LSI Logic controllers met 4 en 6 poorts zijn echt hardwarematige controllers met eigen processor en geheugen onboard.

Het betreft in jouw geval dus een 2 poorts LSI Logic controller zonder processor of geheugen onboard, en dus zoals je het zelf noemt een software RAID kaartje, oftewel hostbased RAID.

Van de LSI Logic 4 en 6 poorts weet ik dat die problemen hebben met de Maxtor Diamond 10, maar aangezien jij zegt dat je in schijfbeheer 200Gb ziet, neem ik aan dat de mirror er gewoon aanwezig is. Je zult waarschijnlijk in Windows de schijf nog moeten formateren en klaar is kees.

Of ik begrijp je verhaal niet helemaal...

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

John2B schreef op maandag 28 februari 2005 @ 14:03:
Het betreft in jouw geval dus een 2 poorts LSI Logic controller zonder processor of geheugen onboard, en dus zoals je het zelf noemt een software RAID kaartje, oftewel hostbased RAID.
Je hebt gelijk. I stand corrected :)

Silver7: hostbased RAID wordt in de RAID FAQ trouwens Firmware RAID genoemd. Om de verwarring maar eens te vergroten :X ;)

• Silver7
John2B schreef op maandag 28 februari 2005 @ 14:03:
De 1x LSI Logic MegaRAID SATA 150-2 (2 poorts SATA) is een hostbased RAID kaart, oftewel de processor op je moederbord berekend en stuurt alle gegevens dmv van een "dikke" driver.

Er ontstaat dus wel eens verwarring over software RAID,

1) aangezien dat geheel softwarematig kan vanuit Windows
(dus zonder aparte RAID kaart)

2) maar ook met een "eenvoudig" kaartje en een "dikke" driver, (zoals de LSI Logic MegaRAID 2 poorts RAID Controller)

3) En hardware RAID noemt met een eigen processor en een "dunne" driver.

De LSI Logic controllers met 4 en 6 poorts zijn echt hardwarematige controllers met eigen processor en geheugen onboard.

Van de LSI Logic 4 en 6 poorts weet ik dat die problemen hebben met de Maxtor Diamond 10, maar aangezien jij zegt dat je in schijfbeheer 200Gb ziet, neem ik aan dat de mirror er gewoon aanwezig is. Je zult waarschijnlijk in Windows de schijf nog moeten formateren en klaar is kees.

Of ik begrijp je verhaal niet helemaal...
Zo meteen zal ik dat verhaal lezen en antwoorden geven. Ik ben op dit moment bezig met andere pogingen. (omdat ik toen "hardwarematige" zou hebben)
Je kunt ook de andere topic van mij lezen, met betrekking wat jij en de mod zeggen: hostbased RAID. misschien biedt de andere topic wat opheldering.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1013690

[ Voor 13% gewijzigd door Silver7 op 28-02-2005 14:11 ]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:26

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De MegaRAID SATA 150-2 is inderdaad een heel simpel kaartje gebaseerd op een Silicon Image Sil 3112-controller. Dat is dezelfde controller die ook op veel moederborden als extra SATA-controller is terug te vinden. Normaal gesproken zou je gewoon tijdens het booten een RAID 1 array moeten kunnen maken en die zou dan in Windows als één schijf herkend moeten worden. Het is wel essentieel dat je de juiste driver gebruikt. Anders is het wellicht mogelijk dat Windows wel de controller herkent (dmv de standaard Sil 3112 drivers in Windows) maar niet snapt dat de schijven een RAID 1 array vormen.

De drivers zijn hier te vinden: http://www.lsilogic.com/d...CADAC0AE4D86664229287E574 .

Het onderscheid tussen hardware, software, firmware, hostbased, intelligente RAID of hoe je het ook wilt noemen is al snel verwarrend. Hardware gebruiken ze allemaal, er moeten immers harde schijven aangestuurd worden. De ene oplossing zal wat zwaardere hardware gebruiken dan de andere. Software gebruiken ze ook allemaal omdat pure hardware RAID onnodig gecompliceerd is. Bij sommige oplossingen bevindt het softwaregedeelte zich vooral in de driver terwijl andere oplossingen de software dmv een I/O processor op de kaart hebben draaien ('dikke' vs. 'dunne' driver). Firmware gebruiken ze ook allemaal wel, ook hier het verschil tussen dik en dun. Ik heb mijn in laatste review daarom maar gekozen voor het onderscheid tussen hostbased en intelligent om aan te geven dat de eerste groep het meest werk door de host laat opknappen en de tweede groep over meer eigen intelligentie beschikt.

[ Voor 39% gewijzigd door Femme op 28-02-2005 14:23 ]

• Silver7
Femme schreef op maandag 28 februari 2005 @ 14:14:
De MegaRAID SATA 150-2 is inderdaad een heel simpel kaartje gebaseerd op een Silicon Image Sil 3112-controller. Dat is dezelfde controller die ook op veel moederborden als extra SATA-controller is terug te vinden. Normaal gesproken zou je gewoon tijdens het booten een RAID 1 array moeten kunnen maken en die zou dan in Windows als één schijf herkend moeten worden. Het is wel essentieel dat je de juiste driver gebruikt. Anders is het wellicht mogelijk dat Windows wel de controller herkent (dmv de standaard Sil 3112 drivers in Windows) maar niet snapt dat de schijven een RAID 1 array vormen.

De drivers zijn hier te vinden: http://www.lsilogic.com/d...CADAC0AE4D86664229287E574 .
Ik heb drivers al. Maar de controller werd wel door Windows herkend, maar kon niet installeren desondanks de drivers. Pas na de windows update door die stuurprogramma Silicon .. kon de controller wel geinstalleerd worden zonder drivers dus..

Goed..

Ik heb nu de raid controller onder windows xp (andere, snelle hardware)
Ook vroeg hij om de drivers, maar het werkt niet.
Ik heb teon windowsupdate gedaan...stuurprogramma Silicon geinstalleerd

Ik heb toen array gemaakt. (via bios)
En dan via de website (speciaal voor raid) (MCC) heb ik een melding "No Raid Servers Available"

Ik snap niets meer van dat.

[ Voor 44% gewijzigd door Silver7 op 14-03-2005 22:31 ]

• Silver7
Kicken:

Ik ben van mening dat de drivers (LSI Logic) niet werken voor mijn raid controller.

Het apparaat werkt ook niet (niet zo goed) als de stuurprogramma van windowsupdate
"Silicon Image...." wordt gebruikt.

Ik moet dus andere drivers hebben....... dus wat nu?

we laten zitten:

Ik heb raid hack uitgevoerd. Tot nu toe werkt het gewoon goed.
Dat wil zeggen dat ik nu minder gedoe heb met de raid controller en dat de drivers van LSI niet werken en onduidelijke handleiding heeft.

[ Voor 31% gewijzigd door Silver7 op 15-03-2005 12:12 ]

• Silver7
Foutje.

[ Voor 100% gewijzigd door Silver7 op 17-03-2005 15:14 ]

Pagina: 1