Bar management

Pagina: 1
Acties:

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08 10:01
ik stel deze vraag hier maar, want ik denk dat ik hier de grootste kans op om iets dergelijks te vinden.

ik ben lid van een scoutinggroep, en verzorg daar de bar. Nu wordt "de lat" (=verschuldigde bedrag) bijgehouden op papier.
dit werkt uiteraard verre van ideaal. papiertjes raken kwijt, etc.

dit willen wij automatiseren, en hebben hiervoor al een pc beschikbaar.
weet er iemand of er een (freeware?) programmaatje is dat wij hiervoor kunnen gebruiken?
wat moet het ongeveer kunnen?
- gebruikers toevoegen
- producten toevoegen / aanpassen
- rondjes registreren (dus bijhouden wie wat besteld)
- overzicht van schuld weergeven.

het liefst nog open-source zodat de computer-freaks later wellicht nog het e.e.a aan kunnen passen.
het is een vrijwilligersorganisatie, dus er is geen geld beschikbaar.

alvast bedankt.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:55

Outerspace

Admin General Chat
Waarom gebruik je niet zoiets als excel, of maak een database via Acces :)
Wil je geen office gebruiken omdat het niet gratis is -> http://www.openoffice.org voor de OS variant ervan ;)

Wauw, een sig!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-07 16:22
Database maken -> Access
Formulieren maken -> Dan kun je met een formulier afvinken wat er allemaal gekocht is en dan via keuzelijst "zuiplappen" kiezen wie dat besteld hebt.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 18:13

TrailBlazer

Karnemelk FTW

klinkt als iets voor een sql databaseje met een leuke webinterface eromheen. Er is vast wel iemand inde groep die dat kan maken.

• ixi
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-08 21:43

ixi

Ik zou een touchscreen aanschaffen.
Op een toetsenbord gaan lopen tiepen met natte vingertjes, na elke bestelling.. moet er niet aan denken!

• stp_4
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-07 17:11
ixi schreef op maandag 28 februari 2005 @ 11:29:
Op een toetsenbord gaan lopen tiepen met natte vingertjes, na elke bestelling.. moet er niet aan denken!
Aanschaf touchscreen voor een scoutingclub lijkt me financieel gezien wellicht niet haalbaar. Zou het gewoon simpel houden zoals hierboven is beschreven ( Access + formulieren ).

stp - PSN ID: stp_4

• Fried
er zijn 2 mensen bij ons in de groep die dit eventueel zouden kunnen... een programmeur en een systeembeheerder.
helaas zijn zij beiden doordeweeks druk met het werk, en maken lange dagen. buiten het werk hebben zij dan ook vrij weinig zin om hiermee aan de slag te gaan. ze zien tijdens het werk al computerschermen genoeg. en we nemen ze dit dan ook niet kwalijk.

maar ik kan me voorstellen dat er toch wel iets dergelijks moet zijn? zat mensen die in een dergelijke groep zitten, en zoiets voor de lol hebben geschreven wellicht.

• naftebakje
  • Laatst online: 23-08 17:43
ixi schreef op maandag 28 februari 2005 @ 11:29:
Een beetje toetsenbord kan wel wat hebben, je mag het natuurlijk niet onderdompelen. Maar je kan nog altijd het hele toetsenbord in een doorzichtige plasticzak stoppen. Je moet creatief zijn in een jeugdbeweging.
En als je eens een beetje leest in de help van acces kan je wel al een basic progje maken...

[ Voor 10% gewijzigd door naftebakje op 28-02-2005 11:38 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Outerspace
  • Laatst online: 00:55

Outerspace

Admin General Chat
Fried schreef op maandag 28 februari 2005 @ 11:35:
er zijn 2 mensen bij ons in de groep die dit eventueel zouden kunnen... een programmeur en een systeembeheerder.
helaas zijn zij beiden doordeweeks druk met het werk, en maken lange dagen. buiten het werk hebben zij dan ook vrij weinig zin om hiermee aan de slag te gaan. ze zien tijdens het werk al computerschermen genoeg. en we nemen ze dit dan ook niet kwalijk.

maar ik kan me voorstellen dat er toch wel iets dergelijks moet zijn? zat mensen die in een dergelijke groep zitten, en zoiets voor de lol hebben geschreven wellicht.
Weet je hoe makkelijk eeen formuliertje te maken is :?
Dat doe je met een paar klikjes, je typt een paar woorden in en klaar.

Ik zou zeggen ga eens openoffice downloaden : http://www.openoffice.org
Dat is gratis, en lijkt een beetje op Microsoft Office.
Als die systeembeheerder en die programmeur dat hebben bekeken, en hebben geprobeerd hoor ik het graag van je ;)
offtopic:
Acces is ook heel makkelijk zoals ik eerder aangaf :)

[ Voor 5% gewijzigd door Outerspace op 28-02-2005 11:41 ]

Wauw, een sig!

• Fried
we hebben office... en een pc.. dat is allemaal het probleem niet.

ik nam gewoon aan dat er vast al dergelijke programmaatjes bestaan. ik heb ze alleen nog niet kunnen vinden. :)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

In [rml][ gez] kook/kosten programma[/rml] is misschien iets te vinden.
offtopic:
Zaken als 'bar', 'cafe' of 'rekening' zoeken zo moeilijk, dus zocht ik op 'studentenhuis' O-)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Fried
we zoeken iets als: http://bierbase.oneeye.nl/

helaas kost dit zo'n 30,- .. en zoals alles bij vrijwilligersorganisaties; het mag niets kosten.
daarbij komt, ook al zal er ongetwijfeld veel werk inzitten, dat ik het niet echt het geld waard vind.

ik hoor uit meerdere hoeken dat er toch wel vraag is naar een dergelijk programma. (scoutingforum.com). wellicht een idee om zoiets open-source te maken?

• HunterPro
  • Niet online
dat is toch geen handige applicatie voor een groezelige bar en veel bier :? Veel te veel kleine knopjes en frutsels. Met een paar middagen heb je een 3x zo handige applicatie staan denk ik.

• Fried
het gaat gewoon om de lol van zoiets (tijd is er toch zat als je achter de bar zit?).
bijkomstigheid is dat de (vaak onoverzichtelijke) papiertjes.

producten zijn bijvoorbeeld: bier flesje, bier beugeltje, fris, snack
programma moet dan de schuld p.p. bij kunnen houden, en misschien zelfs de voorraad.

leuke dingen die wel mooi zijn om erin te verwerken:
standen per avond; iedereen die aanwezig is wordt aangemeld in het systeem. het systeem berekent dan aan het eind van elke avond
- de vrek van de avond (gene met minste aantal rondjes)
- gene die het meeste rondjes gaf
- totaal aantal drankjes dat er doorheen zijn gegaan
etc.

ik hoop dat er iemand is die hier nut/schik inziet! :)

• HunterPro
  • Niet online
ja maar dit programma is onoverzichtelijk en jankt om invoerfouten... knopjes zijn ook te klein om in beschonken staat nog wat mee te kunnen. tabbladen, wtf? Je moet gewoon je naam kunnen aanklikken en vervolgens een heel erg grote knop 'BIER' in kunnen rossen. Dat is de essentie van je applicatie.

• Fried
daarom, dit kan toch beter?
alleen zal ik er vrij weinig van bakken... ik studeer ook maar economie.
verder dan word en excel kom ik ook niet ;)

en ik denk dat als zoiets dergelijks open-source zou zijn, iedereen er ook eigen aanpassingen aan kan maken om het geheel nog beter en leuker te maken.

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-08 20:37

Sosabowski

nerd

Zoiets is echt niet moeilijk om te maken met OO.o of MS Acces. Als je met excel overweg kan kan je ook zoiets uit je vingers krijgen. Daarnaast heb je zelf al aangegeven dat er nog twee mensen zijn die ook zouden kunnen helpen/proggen.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• Fried
tuurlijk zou ik met excel die turfjes kunnen automatiseren, maar dat wordt natuurlijk nooit zo mooi.

ik neem aan dat zoiets ooit al eens eerder bedacht is? en waarom het wiel 2x uitvinden? :D

• Fried
Voor zover degene die er van onze club mee bezig was is gekomen staat ie hier:
http://www.traianus.nl/bms/

Online in een zipje. Tevens zit er een sql-dump bij. Het is vrij voor iedereen om het aan te passen.
Graag zelfs! Want het is nu nog verre van operationeel. Graag eventuele aanpassingen wel melden hier of via mail op BMS(at) Traianus.nl
We hopen dat er iets moois mee te maken valt!

//edit: er staat nu ook een ontwerp-document bij van de maker

[ Voor 8% gewijzigd door Fried op 01-03-2005 16:07 ]

Pagina: 1