[Laptop] Batterij in een keer dood..

Pagina: 1
Acties:
  • 195 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-09 10:57
Sinds zaterdag wil mijn laptop (Toshiba A60-117) niet meer op de accu werken, hij gaat helemaal niet meer aan.
De software en het lampje aan de voorkant geven aan dat de accu helemaal vol is. Ik snap niet echt hoe dit kan want hij is net 3 maanden oud en heeft het altijd prima gedaan. En het lijkt me stug dat een li-ion accu zo snel al verouderd.

Weet iemand wat ik hiermee kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:24

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

In die accu zit wat electronica wat het op en ontladen regelt. Dat kan natuurlijk stuk.

Misschien zit er een resetknopje ofzo op die accu, anders issie gewoon stuk en moet ie terug. Als hem pas 3 maanden hebt moet je dat met de leverancier van je Toshiba opnemen (níet met Toshiba zelf, laat je daar ook niet toe afschepen tenzij je zoiets hebt van: ik regel het allemaal zelf wel) en hopen dat ze een beetje vlot reageren; maanden wachten lijkt bij garantie heel normaal maar is het natuurlijk niet.

Zie ook, heel actueel, hier:
[rml]Baronner in "[ Ervaringen] Acer Travelmate 80x Topic d..."[/rml]

[ Voor 10% gewijzigd door pjottum op 28-02-2005 11:47 ]

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stp_4
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-10 19:09
Zit er niet toevallig een battery repair utility op? Niet dat het zeker weten zal werken maar meestal vragen fabrikanten dit als eerste aan klanten ( HP dan ).

stp - PSN ID: stp_4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
stp_4 schreef op maandag 28 februari 2005 @ 11:50:
Zit er niet toevallig een battery repair utility op? Niet dat het zeker weten zal werken maar meestal vragen fabrikanten dit als eerste aan klanten ( HP dan ).
Nee, niet gevonden. Maar zal nog eens goed zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
pjottum schreef op maandag 28 februari 2005 @ 11:46:
In die accu zit wat electronica wat het op en ontladen regelt. Dat kan natuurlijk stuk.

Misschien zit er een resetknopje ofzo op die accu, anders issie gewoon stuk en moet ie terug. Als hem pas 3 maanden hebt moet je dat met de leverancier van je Toshiba opnemen (níet met Toshiba zelf, laat je daar ook niet toe afschepen tenzij je zoiets hebt van: ik regel het allemaal zelf wel) en hopen dat ze een beetje vlot reageren; maanden wachten lijkt bij garantie heel normaal maar is het natuurlijk niet.
Het rare is dat ik gewoon het serienummer van de accu krijg en het opladen gaat gewoon goed, het lijkt me stug dat de elektronica kapot is. Maar je kan nooit weten natuurlijk..
Resetknopje heb ik niet gezien op de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:24

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Heb je al contact met je leverancier gehad?

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
pjottum schreef op maandag 28 februari 2005 @ 12:03:
Heb je al contact met je leverancier gehad?
Nee, nog geen tijd voor gehad, hij is pas sinds gisteren kapot..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elijan9
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:41
Als de laptop wel aan gaat op netspanning, en de software geeft aan dat de accu vol is, dan is de accu waarschijnlijk wel in orde, maar het moederbord niet meer... Je kunt het beste z.s.m. naar een repaircentre van toshiba, zou je even moeten kijken op hun website wat de dichtstbijzijnde is...

War is when the young and stupid are tricked by the old and bitter into killing each other. - Niko Bellic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
Elijan9 schreef op maandag 28 februari 2005 @ 12:18:
Als de laptop wel aan gaat op netspanning, en de software geeft aan dat de accu vol is, dan is de accu waarschijnlijk wel in orde, maar het moederbord niet meer... Je kunt het beste z.s.m. naar een repaircentre van toshiba, zou je even moeten kijken op hun website wat de dichtstbijzijnde is...
Ja dat is ook nog optie, (een minder leuke omdat ik mijn laptop kwijt ben voor reparatie.. ) Maar moet ik dan contact opnemen met een repaircentre of met de leverancier? De meningen zijn erover verdeelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elijan9
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:41
cytherea schreef op maandag 28 februari 2005 @ 12:30:
[...]

Ja dat is ook nog optie, (een minder leuke omdat ik mijn laptop kwijt ben voor reparatie.. ) Maar moet ik dan contact opnemen met een repaircentre of met de leverancier? De meningen zijn erover verdeelt.
Mijn ervaring leert dat je het beste direct naar een repaircentre kan gaan, de leverancier zal dat meestal ook doen. De leverancier laat je echter vaak nog extra betalen voor zijn "aandeel". Maar er zijn ook leveranciers die voorgetrokken worden en waar via het dus sneller gaat.

Tja, als je handig bent met een soldeerbout is het ook een optie om te proberen of je hem zelf kan repareren, het zou namelijk heel, heel erg goed kunnen dat het de zekering aan de onderkant van het moederbord is, dichtbij de accu-aansluiting. Het openen van de laptop is relatief makkelijk en als het goed is, zijn alle schroefgaten voorzien van een identificatie van de bijbehorende schroef (F4, F6, F10 en B20 bijvoorbeeld). Dit is erg handig als je hem ook weer in elkaar wil zetten ;)
De zekering is een SMD-zekering, de specs staan er op, een electronicaboer in de buurt zal wel een nieuw exemplaar hebben. Maar voor SMD solderen moet je dus wel een geschikte soldeerbout hebben en de nodige handigheid.

Met iets minder soldeer-skills zou je de laptop open kunnen schroeven en alleen maar de zekering na kunnen meten, dan ga je daarna naar een repaircentre met de boodschap dat die en die zekering kapot is en dat dat waarschijnlijk het enige probleem is dus dat ze dat heel snel kunnen fixen en vast wel even tussendoor kunnen doen (meteen dus ;) ).

Tja, en als er een onderdeel een beetje zwart geblakerd is, dan is dat waarschijnlijk het probleem, want volgens BalusC werkt electronica op rook, en als de rook eruit is... (zie de PMG FAQ :) )

[ Voor 3% gewijzigd door Elijan9 op 28-02-2005 13:26 . Reden: linkje ]

War is when the young and stupid are tricked by the old and bitter into killing each other. - Niko Bellic

Pagina: 1