Medion Laptop MD 97600 (MD 97600)
Deze medion laptop werd verkocht vanaf 6 september 2006 in de Aldi.
Daar werd deze door mij ook aangekocht. Wat volgt is een korte review over deze laptop.
1. Specs
Maar deze kloppen niet helemaal.
Firewire: helaas is er op deze laptop geen firewire aansluiting, ook al stond dit in de folder en staat dit op de doos.
Hdd: Bij mij zat er geen 80GB schijf in, maar een 100GB schijf! Mijn geval blijkt niet de enige.
2.Uit de doos.
Als je de doos opent zie je 2 vakken. In het ene vak zit de laptop, Stevig omringd met een piepschuim.
In het andere vak zit de gratis tas.
Inhoud van de tas:
-Handleiding
-Recovery cd's
-Netvoedingkabel
-Accu
-Voeding
-Svideo kabel
-Papieren met uitleg
-Een gratis muis (met draad)
De muis:
Deze is een met draad, maar werkt voor de rest heel goed, werkt gemakkelijker dan met het touchpad.
De tas:
Deze ziet er stevig uit, en is vanbinnen bekleed met een dunne padding. Ik zou de tas niet in de regen laten staan, maar voor dagelijks transport met weinig risico
is deze tas voldoende. Veel meer dan de laptop, lader, muis, gsm en magazine (krant) zal er niet in passen.
3. De laptop.
De laptop ziet er op het eerste gezicht stevig uit. De batterij zit er alleszinds zeer stevig in. De bovenkant heeft een mooi grijs kleurtje. Het merknaam "Medion"
staat erop, maar dit is niet een goedkoop stikkertje, neen, het is er mooi opgebracht.
Toetsenbord.
Niks op aan te merken, het typt goed, maar ik heb wel al beter geweten. De fn-toets staat wel niet helemaal links, wat een pluspunt is.
Touchpad:
Een heel goede touchpad, het bovenste laagje is van een bepaald materiaal gemaakt waar je vingers niet goed op glijden, wat wel gemakkelijker "muist".
Als je op de rechterbovenhoek drukt, wordt de touchpad verlicht en komen sneltoetsen tevoorschijn. Hiermee kan je het geluid besturen, de film pauseren, mediacenter lanceren, ...
Sneltoetsjes:
Dit zijn er 4, waarvan 3 dat je zelf een functie aan kan geven. 1 wordt gebruikt voor wifi aan en uit te zetten.
Aansluitingen:
Alle standaard aansluitingen zijn er. Helaas geen firewire en dvi.
4.Eerste start.

De eerste start verloopt zoals bij alle andere laptops die ik ken.Je krijgt de keuze uit 3 talen (Nederlands, Frans, Duits), dan installeert hij de boel. Dan juist nog je gegevens en instellingen geven en je bent klaar.
Wat opvalt is dat het een vrij cleane installatie is. Alles werkt gewoon meteen.
Maar zelf heb ik liever een hele cleane installatie.
Volgende stappen leggen uit hoe je dit kan doen.
Zelf vond ik de kleuren veel mooier, het beeld geeft een mooier beeld, maar dit kan ook juist een gedacht zijn.
Een paar tips als je hem net hebt:
- boot hem op, doe de rest van de installatie (naam, etc invullen)
- steek de recovery disc van Windows Media Center in
- reboot, en herinstalleer media center
-boot: Tadaam, een cleane instal (en dus geen! extra software erbij, zelfs geen drivers!)
-drivers installeren:
die vind je op de recover partitie die werd aangemaakt (mapje: DRIVERS)
1)Wireless:
- om je wireless te installeren moet je eerst de LaunchManager installeren, want die zorgt ervoor dat de linkse knopjes werken (en dus ook de wifi (aan/uit) knop)
- installeer de WLAN drivers. Opgelet, hierbij wil hij ook een intel manager programma installeren, om je wifi te managen. Vink deze uit, de standaard manager van windows werkt perfect, en zo hoeft er minder programmas te draaien (geheugengebruik!).
- Reboot: je wifi werkt
2)Chipset: Gewoon de installatie volgen
3)Nu de chipset geinstalleerd is, vraagt hij naar de drivers van de vga, audio, modem...
4)Vga: tjah, gewoon installeren die handel
5)Sound: Idem dito
6)Modem: Als je dit gebruikt, installeren. Wil je deze niet gebruiken, schakel deze dan gewoon uit bij apparaatbeheer.
7) Touchpad: tjah, ik vind het persoonlijk irritant die software. Als je die speciale toetsen wilt gebruiken voor media center etc, installeer het gewoon. Ik heb die niet echt nodig, dus heb het niet geinstalleerd.
Zo, alles is geinstalleerd. Je hebt een prima, cleane install, zonder enige shareware, proefversie etc. Mooi werk van Medion.
Tip: Wil je die LaunchManager niet meer gebruiken (uit ervaring weet ik dat je die toch niet zoveel gaat gebruiken), maar toch je wifi wil gebruiken, dan kan je dit doen:
-Start de laptop, ga naar de bios (F2)
-Daar staat ergens WLAN: aan / vorige status (maar dan in het engels)
- zet het op 'vorige status'
- boot windows op, zet wifi aan
- reboot: deinstalleer LaunchManager, je hebt hem niet meer nodig, wifi 'zou' altijd automatisch moeten aanstaan
5.Conclusie:
Voor dit geld (699 euro) heb je een hele mooie laptop. De hdd van 100GB is meer dan voldoende groot, er wordt gebruik gemaakt van 1x512MB, waardoor gemakkelijk en goedkoop kan worden uitgebreid naar 1GB.
Dit samen met een garantie van 3 jaar, gewoon een mooi koopje!
Pros:
- specs/prijs
- 100GB HDD
- Clean install mogelijk
- Muis en tas
- geheugen makkelijk uitbreidbaar
- Media Center
Cons:
- Maar 512MB geheugen
- Geen firewire
- Tasje kon beter
- ?