Toon posts:

TV-Out: Zwart/Wit via ATI videokaart

Pagina: 1
Acties:
  • 216 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede-tweakers!

Zoals zovelen hier heb ook ik een probleem met de video-out. Allereerst wil ik even vermelden dat ik 'De grote tv-out FAQ' uitvoerig bestudeerd heb, verder ook van alles geprobeerd, maar het lukt maar niet om gekleurd beeld op de tv te krijgen.

Laat ik eerst de situatie even uitleggen. Een vriend van mij heeft pas een nieuwe laptop gekocht, een Toshiba Satellite Pro A60 met een ATI videokaart erin. De tv-out is een 4 pins S-video uitgang. De tv waarop de laptop wordt aangesloten, is een Samsung met aan de achterkant 2 scart aansluitingen en aan de zijkant een composiet-aansluiting. Verder hebben we de beschikking over 2 kabels. Eén kabel met daaraan aan de ene kant een 4 pins S-video plug en aan de andere kant een scartblok. De tweede kabel die we tot onze beschikking hebben, is een composietkabel met aan beide kanten tulp-pluggen. Voor de aansluiting met de laptop hebben we hiervoor een kort verloopstekkertje, van 4 pins S-video naar composiet.

Als we gebruik maken van de kabel met aan de ene kant de S-video en aan de andere kant het scartblok, dan wordt op de tv een zwart/wit beeld verkregen, ongeacht de scart aansluiting die we gebruiken. Wordt vervolgens de laptop via het verloopstekkertje op de composietingang van de tv aangesloten, dan is het beeld nog steeds zwart/wit. De laptop staat gewoon op Pal-B, maar ook op andere Pal's wordt zwart/wit beeld verkregen. Bij NTSC wordt ook zwart/wit beeld verkregen.

Zelf heb ik ook een laptop, eveneens een Toshiba, maar met alleen een composiet uitgang voor de tv-out. De videokaart die hierin zit, is een GeForce kaart. Sluit ik nu deze laptop aan op dezelfde tv, dan wordt er wel kleur op het scherm verkregen.

Op de tv van die vriend van mij wordt via de GeForce kaart dus wel kleurenbeeld verkregen, via de ATI kaart niet. Als we beide laptops echter op mijn tv aansluiten, een Philips, dan wordt wel via beide laptops kleurenbeeld op de tv verkregen.

Wij komen niet uit dit probleem. Hopelijk dat iemand hier ons wel kan helpen. Alvast bedankt!

• Yoshi|IA2
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-10-2018
Ik heb eens ooit gehoord dat niet elke tv geschikt is voor tv-out mbv s-video, dat je op sommige tv's zelfs met een verloopstukje naar composite nog zwart-wit krijgt...
Daarmee is te verklaren dat je met jouw laptop wel kleur krijgt op zijn tv. Waarom je met beide laptops op jouw tv kleur krijgt, is omdat jouw scherm wel die s-video aankan...

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
yoshi_rules schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 20:40:
Ik heb eens ooit gehoord dat niet elke tv geschikt is voor tv-out mbv s-video, dat je op sommige tv's zelfs met een verloopstukje naar composite nog zwart-wit krijgt...
Daarmee is te verklaren dat je met jouw laptop wel kleur krijgt op zijn tv. Waarom je met beide laptops op jouw tv kleur krijgt, is omdat jouw scherm wel die s-video aankan...
Verloopje werkt alleen als je een 7-pins uitgang hebt omdat er dan composit op de extra pin staat wat je eigenlijk gebruikt met het 'verloopje'.

Sommige TV's ondersteunen inderdaad geen S-video in en nemen dan alleen het beeldsignaal en de ground over op de normale composit ingang (of je verloopje is niet goed!) waardoor je z/w beeld krijgt.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• smallblock
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12-02 13:09

smallblock

Aliens (& rust) ate my Buick

Misschien overbodig:

Check even of je meer video-in kanalen op je tv hebt. Op mijn Sony tv bleken namelijk 2 kanalen de S-video input weer te geven. Je snapt 'm al, de eerste gaf alleen z/w weer en de tweede kleur.

Leuke lamp, overigens !!

Verwijderd

Topicstarter
Smallblock schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 23:31:
Misschien overbodig:

Check even of je meer video-in kanalen op je tv hebt. Op mijn Sony tv bleken namelijk 2 kanalen de S-video input weer te geven. Je snapt 'm al, de eerste gaf alleen z/w weer en de tweede kleur.
Dat hebben we bij mijn Philips tv ook inderdaad. Daar wordt op het ene kanaal wel kleur gegeven en op de ander zwart wit. Als ik de reacties zo lees, zal het dus helaas niet mogelijk zijn om op zijn tv kleur te verkrijgen.

Verwijderd

Dat deze vraag nog niet in de FAQ staat...

Het komt door je tv. Sommige (oudere) tv's kunnen niet direct met s-video -> scart werken. Hierdoor moet je dus een svideo naar tulp verloopstukje ertussen stoppen. Als je dat doet werkt alles gewoon goed. Je kan ook een nieuwe tv kopen want alle beetje moderne tv\s hebben er geen problemen mee.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:14

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op zondag 27 februari 2005 @ 16:52:
Dat deze vraag nog niet in de FAQ staat...

Het komt door je tv. Sommige (oudere) tv's kunnen niet direct met s-video -> scart werken. Hierdoor moet je dus een svideo naar tulp verloopstukje ertussen stoppen. Als je dat doet werkt alles gewoon goed. Je kan ook een nieuwe tv kopen want alle beetje moderne tv\s hebben er geen problemen mee.
Eh ja.. en dan werkt het waarschijnlijk nog niet. Als die TV geen S-Video ondersteunt kun je er gewoon een S-Video signaal tegenaangooien, dat wordt zwart-wit.
ATI's TV-out aansluiting geeft op 1 pin een composiet signaal. Daarom is het ook 7-pins (ofzo) ipv 4 of 5 (standaard S-Video).
Je moet dus een stekkertje met een 7-polige plug zien te vinden. En dat wordt lastig (mij lukte het niet iig), en dan moet je nog een kabeltje maken.

[edit] De uitgang op je laptop is wel 4 pins?? Dan betwijfel ik dat er uberhaupt een composiet signaal uit komt en dan kun je het dus wel schudden met een TV zonder S-Video support vrees ik.
Overigens werkt de S-Video uitgang van een GeForce wel zei je; die kaarten sturen geen S-Video signaal maar stiekem een composiet signaaltje over de lijn. Ik heb dat zelfde gemerkt toen ik m'n GF4 MX440 (kleur op TV) verving door een R9800Pro (zwart-wit ineens).

In dit topic: Computer aan tv aansluiten lukt niet is het zelfde probleem ongeveer aan bod gekomen, onlangs nog.

[ Voor 28% gewijzigd door Cyphax op 27-02-2005 17:10 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Ik zit met een soort gelijk probleem. Zie Zwart/wit beeld op TV via ASUS EAX700Pro.
Alleen bij mij is het dus wel zeker dat de kleuren wel over de kabel kunnen en en de tv ze ook weer kan geven.

Trouwens krijg ik als ik een S-Video --> Scart kabel gebruik ook alleen maar Z/W beeld. Mijn tv ondersteund geen S-Video signaal over scart.

Hoe zit het met jou laptop via die S-Video --> Scart kabel?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:04
dat is heel simpel

je hebt een 6pins gecombineerde stekker welke een z/w beeld geeft op svideo zonder verloopje

Verwijderd

Cyphax schreef op zondag 27 februari 2005 @ 17:04:
[...]

Eh ja.. en dan werkt het waarschijnlijk nog niet. Als die TV geen S-Video ondersteunt kun je er gewoon een S-Video signaal tegenaangooien, dat wordt zwart-wit.
ATI's TV-out aansluiting geeft op 1 pin een composiet signaal. Daarom is het ook 7-pins (ofzo) ipv 4 of 5 (standaard S-Video).
Je moet dus een stekkertje met een 7-polige plug zien te vinden. En dat wordt lastig (mij lukte het niet iig), en dan moet je nog een kabeltje maken.

[edit] De uitgang op je laptop is wel 4 pins?? Dan betwijfel ik dat er uberhaupt een composiet signaal uit komt en dan kun je het dus wel schudden met een TV zonder S-Video support vrees ik.
Overigens werkt de S-Video uitgang van een GeForce wel zei je; die kaarten sturen geen S-Video signaal maar stiekem een composiet signaaltje over de lijn. Ik heb dat zelfde gemerkt toen ik m'n GF4 MX440 (kleur op TV) verving door een R9800Pro (zwart-wit ineens).

In dit topic: Computer aan tv aansluiten lukt niet is het zelfde probleem ongeveer aan bod gekomen, onlangs nog.
Als je een tv-out kabel uit de winkel heb en je gebruikt het veloopt stukje dat je bij elke ati kaart krijgt werkt het 100% zeker weten of je moet wel een enorm oude gare tv hebben. Zelfs op mijn tv van 10+ jaar werkt het.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:14

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op maandag 28 februari 2005 @ 09:24:
[...]

Als je een tv-out kabel uit de winkel heb en je gebruikt het veloopt stukje dat je bij elke ati kaart krijgt werkt het 100% zeker weten of je moet wel een enorm oude gare tv hebben. Zelfs op mijn tv van 10+ jaar werkt het.
Bij mij ook. Maar als je dat verloopstukje dat je bij je videokaart kreeg NIET meer hebt wordt het lastig. :)
Dat verloopstukje bij m'n radeon heb ik weleens gesloopt, moest 'm opnieuw maken en het plugje van de kapotte heb ik moeten hergebruiken; ik kon geen andere vinden met die pinlayout..

Saved by the buoyancy of citrus

• JEV
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-09-2025

JEV

Heren gewoon een s-video naar composiet kabeltje kopen te verkrijgen bij elke goede electronica zaak. Dus zonder verloop stukje.

Schematisch:
s-videostekker (voor in laptop) -- kabel -- geel tullip stekkertje (meestal geel tenminste)

Werkwijze:
Gelle tullip stekkertje van bovenstaande kabel inpluggen op een scart blokje==> Scart blokje schakelaar op input ==> Scartblokje in scart aansluiting van tv ==> Klaar

There are three kinds of death in this world. There's heart death, there's brain death, and there's being off the network. Guy Almes

Pagina: 1