Toon posts:

Geluidset ruist, nieuwe 5.1 set + geluidskaart?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel zit ik met:

- Asus a7n8x deluxe met Nvidia soundstorm
- Medion 5.1 surround settje
- redelijk goede versterker
- boombox met 2woofers en 2tweeters in

De 5.1 set is aangesloten op de computer volledig, dus echt 5.1 surround, de versterker is aangesloten door middel van een "audio switcherke" zo op de groene connector van de soundstorm. Aan die versterker hangt die boombox.

Ik intreseer me al zeer lang voor muziek, ben VJ (videojockey) op battle of sounds, grote fuif die om de paar maand georganiseerd word met top DJ's. Soms draai ik ook wel eens met een maat mee op fuifen als hij moet gaan draaien, thuis luister ik dus ook zeeeer veel muziek en wil ik alleen maar het beste.

- De soundstorm is volgens mij wat aan het aftakelen, ofwel zijn het de medion boxen. Als er geen muziek speelt geven die boxen ruis, ookal staan ze niet luid, en zo van die toestanden. De bass van de 5.1 set, heeft een rare bijklank precies. Als er wat bass is, hoor ik iets raar, ik kan het niet echt uitleggen, maar het is precies of de muren van kamer / bass box lichttjes trillen, redelijk irritant, zeker voor de mensen die vlak onder mijn kamer werken aangezien die pijn krijgen aan hun oren daarvan. Ik ben dan zelf eens naar beneden gegaan vlak onder mijn kamer, en het doet indd pijn aan de oren, niet dat het te luid staat ofzo, of de bass te hard, maar de bass geeft gewoon een raar sort signaal af.

- De boombox, geeft wel goede bass enzo, maar de kwaliteit is dan weer wat anders, als je de boombox alleen laat spelen trekt het op niets. Maar de bass is wel in orde, maar die tweeters daarin ben ik liever kwijt dan rijk.

Nu ben ik misschien van plan een nieuwe 5.1 surround set te kopen, en nieuwe geluidskaart want het zou goed kunnen dat dat ruisen enzo aan de soundstorm ligt. Wat is nu een goed 5.1 settje voor mijn doel? Of raden jullie iets anders aan? Het budget is wel niet al te groot.

CREATIVE Inspire 5.1 T5400 - 95.00€
CREATIVE Inspire 5.1 P5800 - 75.00€
LOGITECH X530 70W RMS Stereo Kit + Subwoofer 5.1 - 70.00€

Lijkt me wat te duur maar mijn verjaardag komt dichterbij ;) :

LOGITECH Z5300 280W RMS Stereo Kit + Subwoofer 5.1 - 162.24€

Of zijn er andere dingen waarmee ik rekening moet houden? Geef jullie gedacht maar ;)

• nnk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:48

nnk

Spreek uit: en en kaa

De soundstorm op de nForce 2 bordjes blijft toch 1 van de betere geluidskaarten. Zeker met een klein budget lijkt het me niet nodig een andere geluidskaart te kopen. Qua boxjes zou ik voor de logitech gaan. Waarom? Lees de reviews maar eens.
Bijvoorbeeld op http://www.digitalreviews.net/reviews/092004/x530.htm of http://www.neoseeker.com/...dware/Reviews/x530/5.html

[ Voor 10% gewijzigd door nnk op 26-02-2005 12:01 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:18
Indien analoog aangesloten maak je gebruik van de onboard realtek kaart, niet van de soundstorm. Wat betreft het ruisen, als je boombox dit ook doet wanneer je switched, dan kan het best eens aan de realtek liggen, maar als het enkel de medion set is dan heb je dikke kans dat daar het probleem ligt.

Maar waarom haal je niet een goede stereoset als je zoveel muziek luistert?

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Topicstarter
Al mijn muziek staat op mijn PC, bijna niets op CD, aangezien ik ook nog een mp3-speler heb en CD's dus bijna nooit gebruik. Maar het zou beter zijn om 2 of meerdere deftige stereoboxen te kopen en die dan aan te sluiten op de versterker die aangesloten is op de groene connector van de soundstorm/realtek?

En mijn boombox ruist soms ook, dus het zou wel eens goed aan de geluidskaart kunnen liggen. Volgens mij bedoel je met analoog niet digitaal, en digitaal is alleen SPDIF? Als ja, dan is alles analoog aangesloten

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:18
Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 13:19:
Al mijn muziek staat op mijn PC, bijna niets op CD, aangezien ik ook nog een mp3-speler heb en CD's dus bijna nooit gebruik. Maar het zou beter zijn om 2 of meerdere deftige stereoboxen te kopen en die dan aan te sluiten op de versterker die aangesloten is op de groene connector van de soundstorm/realtek?
Of het beter is is natuurlijk persoonlijk, maar het is in ieder geval een optie. Een versterker heb je al dus je hebt enkel nog twee speakers nodig. Kwalitatief ga je er wel behoorlijk op vooruit, enige dat je misschien gaat missen is het overdreven laag dat uit de meeste (alle) pc speakersets met subwoofer komt. Maar dat moet je gewoon zelf even horen en zelf bepalen. De medion set zou je er altijd nog bij kunnen houden voor spellen bijvoorbeeld.
Het is geen garantie dat je het beter gaat vinden, maar het is een optie welke het onderzoeken waard is.
En mijn boombox ruist soms ook, dus het zou wel eens goed aan de geluidskaart kunnen liggen. Volgens mij bedoel je met analoog niet digitaal, en digitaal is alleen SPDIF? Als ja, dan is alles analoog aangesloten
Dat bedoel ik inderdaad.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb van iemand gehoord dat deze set (LOGITECH Z5300 280W RMS Stereo Kit + Subwoofer 5.1 - 162.24€) fenominaal is, zeker in samewerking met een Audigy 2. Het lijkt me wel wat duur maar je krijgt er dan ook veel voor veronderstel ik? 280W RMS is niet niets, de 5.1 set die ik nu heb is in totaal 50W RMS :)

Van Logitech heb je ook nog ( LOGITECH X530 70W RMS Stereo Kit + Subwoofer 5.1 - 70.00€ ) Maar dat is dan wel ineens maar weer 70W RMS. Ik denk dat ik dus gewoon ga gaan voor de Z5300 van Logitech, kijken of als het nog ruist (Z5300 is digitaal??) en zien of als een Audigy2 nodig is. Mijn boombox zal ik dan wel opbergen aangezien de Z5300 genoeg zal geven :)

Verwijderd

hallo,
Ik ben op zoek naar die z5300, omdat ik de z5500 die zonet is uitgebracht te duur vindt voor wat ik hem maar nodig heb. Nu is mijn vraag naar jullie, waar kan ik die z5300 kopen in Oost-Vlaanderen?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:00

Jag

Ruis is verkeerde gain structure of een ruisende input die open staat. En waarschijnlijk allebei :).

Gain structure goed krijgen houdt voor jou concreet in dat je het signaal uit je geluidskaart hoog moet maken, en de volumeregeling van je versterker laag moet houden (of hoog als je hard wilt draaien, maar zo laag mogelijk).
Verder alle inputs even muten kijken of dat verschil maakt in ruis (inputs in je windows mixer). Line in's geven meestal nogal wat ruis.
Pagina: 1