Waarom dure zuilen als je ook speakers kunt stapelen?

Pagina: 1
Acties:
  • 636 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 130117

Topicstarter
Okay, dan nu the question :7 for the weekend. Je ziet vaak dure zuilspeakers geadverteerd, terwijl je denk ik ook gewoon twee kwalitatief goeie leukerds bovenop mekaar kunt zetten als je zo nodig verticaal gezien een goed geluidsbeeld wilt hebben.

Voorbeeld: momenteel wordt de door iedereen hier behoorlijk ernstig bejubelde DM2a voor ong. 100 euro aangeboden. Waarom niet nog zo'n setje erbij en die bovenop je ouwe zetten en het nieuwe duo via de B-speakerstand op je versterker (als er nog genoeg juice :9 resteert) aansturen dan wel via een aparte eindversterker???....

Zo audio experts, zie hier uw opgave om eens met een nuttig dan wel plausibel antwoord te komen.
(okee, resonantie)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:46
ik denk dat je ook last hebt van fase verschuiving. mits alle kabels precies even lang zijn, en dat ook intern zo is.
en het oog wil ook nog wel wat, neem nou de B&W 603 s3 speakers, ziet er toch veel mooier uit als 2 opelkaar gestapelde speakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
faseverschuiving.... sorry hoor... toch niet van ongelijke kabels.

Trouwens twee gestapelde DM2a's maakt een indrukwekkende zuil van 1,30 meter bij 35 cm breed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17926

Anoniem: 130117 schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 18:53:
faseverschuiving.... sorry hoor... toch niet van ongelijke kabels.
Zjosh heeft toch wel gelijk hoor. Het komt alleen niet door de kabels. Wel door de afstraling en de interferentie die dan vooral rondom het crossover punt gaat spelen. En er zullen vast nog wel meer nare effecten optreden die bij het ontwerp van een zuilluidspreker meegenomen worden.
Trouwens twee gestapelde DM2a's maakt een indrukwekkende zuil van 1,30 meter bij 35 cm breed.
Dat is natuurlijk ook een goede reden om voor een zuiltje te kiezen. Als ze wat hoger zijn kan de frabikant de zuil weer mooi smal laten. Dat komt over het algemeen het uiterlijk (en de mogelijkheid tot plaatsing) ten goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:38
Bij zuil luidsprekers gaat het om de grotere kastinhoud welke invloed heeft op de frequency response, niet om het verticale geluidsbeeld. Dat los je dus niet op door twee speakers op elkaar te zetten.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

komt bij dat de hoge tonen in zuilen ongeveer op luisterhoogte zitten als je op de bank zit. Als ik sommige situaties bekijk zou de onderste van de 2 in de meeste gevallen tegen de leuning van de bank aan staan te tetteren. Of door andere dingen gehinderd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:25

JvS

Ik heb hem zelf ook

En het verschil in kabels zal ongeveer 0,0% invloed hebben op het geluid. Maar de speakers zullen echt amper goed klinken. Moet je eens je linker en rechter speakers op elkaar zetten en dan eens je balans van links naar rechts draaien, hoor eens hoe verschillend die twee speakers klinken...

Dat gaat echt niet beter klinken door het "mooiere vertikale klankbeeld", als je denkt dat dat de reden voor zuilen is dan heb je het niet helemaal begrepen (no offense). In de audio wordt juist altijd een puntbron nagestreefd.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Ik snap uberhaupt al niet waarom je zou gaan stapelen, er zijn namelijk ook gewoon kleine kastjes die heel lekker klinken.....

Ik ben zelf dit aan het overwegen -> http://www.behringer.com/B2031P/index.cfm?lang=ENG
Betaalbaar en dus ook de mogelijkheid om er 5 dezelfde van te kopen voor een 5.1 opstelling zodat ik over 5 dezelfde speakers beschik.
Overigens moet je wel van het geluid van een studio monitor houden.........

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Ik heb ook wel eens aan die speakertjes lopen denken, nadeel is dat je al 1700 euro aan alleen je sattalieten kwijt (uitgaande van 7 kanaals), dan bouw ik liever zelf wat op basis van de extremis6 en een mooie (seas oid) tweeter.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
m.m schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 23:41:
Ik heb ook wel eens aan die speakertjes lopen denken, nadeel is dat je al 1700 euro aan alleen je sattalieten kwijt (uitgaande van 7 kanaals), dan bouw ik liever zelf wat op basis van de extremis6 en een mooie (seas oid) tweeter.
Ik ben kwijt voor een 5.1 set pak um beet 600€
Dan heb ik 5 dezelfde speakers + 1 reserve (die pokkedingen gaan alleen maar per 2) en dat lijkt mij een betere oplossing dan 2 zuilen, 2 mini boekenplankjes en een center an weer een ander merk.

Ik kijk nu overigens alleen naar de film kant en niet naar het muziek/stereo gebeuren al zullen ze daar ook nog prima op presteren.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Ik dacht dat die 184 per stuk was, maar ik vergis me zeker met de actieve variant qua prijs (ongeveer dan).

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:28

sphere

Debian abuser

m.m schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 23:41:
U vraagt, wij draaien:

http://home.twcny.rr.com/cnydga/
http://home.twcny.rr.com/cnydga/extremis.html

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
JvS schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 20:47:
En het verschil in kabels zal ongeveer 0,0% invloed hebben op het geluid. Maar de speakers zullen echt amper goed klinken. Moet je eens je linker en rechter speakers op elkaar zetten en dan eens je balans van links naar rechts draaien, hoor eens hoe verschillend die twee speakers klinken...

Dat gaat echt niet beter klinken door het "mooiere vertikale klankbeeld", als je denkt dat dat de reden voor zuilen is dan heb je het niet helemaal begrepen (no offense). In de audio wordt juist altijd een puntbron nagestreefd.
Nou, dat zal ook wel meevallen. Net Nederlandse AudioLab stapelt gewoon 4 van die kasten op elkaar (Candor unit formaat) voor een totale vloer tot plafond ervaring, en je kan ze ook 2 op elkaar gezet krijgen.

En ja, als je 2 stereospeakers op elkaar stapelt en je zit te pielen met de balansregelaar, krijg je een heel verschillend beeld..... maar ik neem aan dat je bedoelt dat je de versterker eerst op mono moet zetten. Logisch ook vanwege de projectie van de drivers, maar geen tegenargument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94711

Pixal schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 20:46:
komt bij dat de hoge tonen in zuilen ongeveer op luisterhoogte zitten als je op de bank zit. Als ik sommige situaties bekijk zou de onderste van de 2 in de meeste gevallen tegen de leuning van de bank aan staan te tetteren. Of door andere dingen gehinderd worden.
Wat je ook op zou kunnen lossen door er een standaard onder te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
JvS schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 20:47:
.. en electrostaten dan?

Audio wordt volgens mij *gemasterd* om afgespeeld te worden via een puntbron, maar voor een natuurlijker geluid zou je natuurlijk speakers met een groter actief oppervlak (Magnetostaat, Electrostaat) kunnen gebruiken, en daar weer voor kunnen masteren.

daarom is dsd + electrostaten zo hip ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44203

2 Speakers op elkaar stapelen is totaal niet zinvol! Hoe meer weergave-units, hoe meer phase-problemen tussen de units onderling. Als je de kleine speaker op de juiste hoogte wil krijgen, zet er dan een speakerstand onder. Veelal zijn kleinere speakers niet bedoeld om op de grond geplaatst te worden, dus de negatieve effecten van de onderste speaker voeg je toe aan je geluidsbeeld. Het heeft dus meerdere nadelen en geen voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Anoniem: 44203 schreef op zondag 27 februari 2005 @ 01:40:
2 Speakers op elkaar stapelen is totaal niet zinvol! Hoe meer weergave-units, hoe meer phase-problemen tussen de units onderling.
Er zijn zat zuilen met meer dan 3 speakers. Dus dit is geen reden om niet te stapelen. Echter heeft het stapelen simpelweg weinig zin omdat de tweeter van de onderste luidsprekerbox voor jan lul staat te spelen. Er gaat dus energie verloren aan een luidspreker die we niet eens in het spectrum willen hebben. En je krijgt fase problemen omdat de ene tweeter ver van de andere tweeter zit. Je hebt dus geen ''puntbron'' meer. Meerdere luidsprekers in één luidsprekerbox is theoretisch nog niet eens een dergelijk groot probleem. Echter is het moeilijk om alle luidsprekers stijf tegen elkaar aan te zetten.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 82724

Afbeeldingslocatie: http://www.hear.nl/images/icons/fotos/791-a.jpg

Uit twee van deze Magnat Vintage 990's aangestuurd door een wat verouderde NAD T761 receiver komt anders helemaal geen verkeerd geluid. Het bevalt me al ruim twee jaar zo goed dat het hele vijf-, zes- en zevenspeakerverhaal voorlopig niet op warme belangstelling van mijn kant hoeft te rekenen.
O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24317

Die NAD heeft volgens mij lang niet genoeg power om de Magnat's aan te sturen....naast het feit dat die dingen een vermogen kosten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Anoniem: 82724 schreef op zondag 27 februari 2005 @ 21:31:
[afbeelding]

Uit twee van deze Magnat Vintage 990's aangestuurd door een wat verouderde NAD T761 receiver komt anders helemaal geen verkeerd geluid. Het bevalt me al ruim twee jaar zo goed dat het hele vijf-, zes- en zevenspeakerverhaal voorlopig niet op warme belangstelling van mijn kant hoeft te rekenen.
O+
Dit is niet wat wij bedoelen. Bij deze configuratie plaats je geen full-range luidsprekerboxen boven elkaar. Dat onderste 'ding' is namelijk een subwoofer. Deze staat dermate ingesteld dat het geluid niet directioneel hoorbaar is.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24317 schreef op zondag 27 februari 2005 @ 21:35:
Die NAD heeft volgens mij lang niet genoeg power om de Magnat's aan te sturen....naast het feit dat die dingen een vermogen kosten....
Zoals ik al schreef bevalt mij deze combinatie goed genoeg. Die NAD zal t.z.t. nog wel eens vervangen gaan worden door een versterker bestaande uit losse deugdelijk geïsoleerde modulen op basis van een PC. Voorlopig bestaat zo'n apparaat bij mijn weten nog niet. Gekke Henkie heeft geen oneindig diepe beurs maar intussen al wel een prachtgeluid.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Barry|IA schreef op zondag 27 februari 2005 @ 21:38:
[...]

Dit is niet wat wij bedoelen. Bij deze configuratie plaats je geen full-range luidsprekerboxen boven elkaar. Dat onderste 'ding' is namelijk een subwoofer. Deze staat dermate ingesteld dat het geluid niet directioneel hoorbaar is.
In dat geval heb ik je verkeerd begrepen toen ik mijn enthousiasme over deze gestapelde speakers wilde delen.
:/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:02
Eehm, 2x niks is nog steeds niks :P

De winst bij duurdere speakers zit niet zozeer in meer units, maar vooral in betere units. Dat levert imho meer winst op dan speakers op elkaar stapelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Raymond schreef op zondag 27 februari 2005 @ 23:05:
Eehm, 2x niks is nog steeds niks :P

De winst bij duurdere speakers zit niet zozeer in meer units, maar vooral in betere units. Dat levert imho meer winst op dan speakers op elkaar stapelen
Tuurlijk levert dat meer winst op. De stelling, ''hoe meer hoe beter'' gaat bij luidsprekers helaas niet op ;) Ralph12 probeerde een zuilluidspreker na te bootsen door meerdere luidsprekerboxen te stapelen. Echter gaat het bij zuilluidsprekers niet om het goede ''verticale geluidsbeeld'' (er zitten namelijk niet altijd meer luidsprekers in), maar het gaat om de grotere kastinhoud en het feit dat het vloerstaanders zijn (waardoor speakerstands vervallen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Anoniem: 82724 schreef op zondag 27 februari 2005 @ 22:54:
[...]

Zoals ik al schreef bevalt mij deze combinatie goed genoeg. Die NAD zal t.z.t. nog wel eens vervangen gaan worden door een versterker bestaande uit losse deugdelijk geïsoleerde modulen op basis van een PC. Voorlopig bestaat zo'n apparaat bij mijn weten nog niet. Gekke Henkie heeft geen oneindig diepe beurs maar intussen al wel een prachtgeluid.
:)
Probeer je ons nu wijs te maken dat jij die speakers hebt? Zo ja --> foto's.
En wat is in godsnaam een "versterker bestaande uit losse deugdelijk geïsoleerde modulen op basis van een PC?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
zimbab schreef op zondag 27 februari 2005 @ 23:53:
[...]

Probeer je ons nu wijs te maken dat jij die speakers hebt? Zo ja --> foto's.
En wat is in godsnaam een "versterker bestaande uit losse deugdelijk geïsoleerde modulen op basis van een PC?"
:+

Ik denk...Losse onderdelen van goede kwaliteit gebouwd in een computer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-01 22:49

ACID-dude

Make More Music!

Anoniem: 82724 schreef op zondag 27 februari 2005 @ 21:31:
[afbeelding]

O+
Even voor diegenen die zich verkijken op de afmetingen van dit ding: hij's bijna 2 meter hoog, weegt 250 kilo en de 'subwoofer' heeft een diameter van 60 cm. Kostda? €20.000...
By the way, die bigass woofer wordt aangestuurd door een eindtrap van 1,5 kW, heel erg veel vermogen heb je dus niet meer nodig.

edit:
Disclaimer: Minimaal formaat huiskamer: maatje RAI. Minimale luisterafstand: pas je er eigenlijk nog wel bij?

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Ik heb hem trouwens twee keer mogen horen, maar was allebei de keren niet echt onder de indruk.....om over het design nog maar te zwijgen. Maar ze schijnen wel goed te zijn....is alleen gewoonweg niet mijn ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50944

Tja dit gaat zo langzamerhand echt nergens meer over. Het punt van de TS is inmiddels goed behandeld, en voor het showen van je Magnat's is er het Foto topic. :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.