[Mobo/CPU] PC start niet door, al meerdere dingen gechecked

Pagina: 1
Acties:
  • 354 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DJMurtz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-05 11:51
aangezien er zich een nieuw probleem heeft voorgedaan sinds mijn vorige post maak ik ook maar een nieuwe post met een nieuw topic en alle informatie op een rijtje,

In mijn vorige post vertelde ik over het feit dat ik mijn pc had schoongemaakt en dus ook de fan+heatsink (volcano 7+) eraf had gehaald om schoon te maken. Toen alles er weer in zat en ik de PC aan zette sloot deze zich vanzelf af na 5 seconde. Na een lang topic hierover heb ik geprobeerd met wat tandpasta te kijken of het lag aan het ontbreken van nieuwe koelpasta omdat deze op was en de winkels al dicht waren.

Met de tandpasta deed de PC het wel weer maar de temperatuur liep vrij snel op dus heb ik de PC verder afgesloten totdat ik de dag erna (vandaag dus) koelpasta kon gaan halen.

Na het schoonmaken van de CPU en de koelpasta erop doen heb ik alles weer aangesloten maar dit maal ging de PC wel aan en sloot hij niet af na 5 seconde maar er kwam ook geen opstart piep en hij starte verder niet op (kreeg geen beeld). Daarom heb ik de CPU er weer uitgehaald en in deze PC (andere pc dus) gestopt om te testen, CPU bleek gewoon prima te werken. Vervolgens heb ik in mijn eigen PC alle onnodige onderdelen eruit gehaald totdat ik alleen nog een RAM bank had, een Processor met heatsink/fan en mijn videokaart. De PC deed het nog steeds niet (ging wel aan, verder niets).

Daarna heb ik de voeding verwisselt met de voeding van deze PC maar nog steeds hetzelfde probleem, ook na het installeren van deze CPU in mijn eigen PC deed hetzelfde probleem zich voor.

Het lijkt er haast op dat het moederbord stuk is maar dit is nog vrij nieuw en ik heb met het schoonmaken verder niet aan het moederbord gezeten en ook geen rare dingen gedaan. Wat ik wel heb gedaan gisteren avond was de FSB van de processor in de BIOS van 133 naar 166 gezet, toen ik dit deed merkte ik dat de temp dicht bij de 90 graden kwam en besloot dus de PC gelijk uit te zetten. Nu weet ik dus dat de CPU hierdoor niet kapot is gegaan maar het niet opstarten zou daardoor kunnen komen. Ik heb daarom de BIOS reset optie toegepast die uitgelegd stond op de ASUS website. Of dit gelukt is weet ik niet want de PC start nog steeds niet op maar als het hier aan zou kunnen liggen zou het dus kunnen betekenen dat het niet gelukt is.

Ik hoop dat jullie me hier verder mee kunnen helpen.

Mijn PC specs:

AMD Athlon XP 2600+ (en 1600+, ook deze deed niets veranderen)
Ram: 768 MB RAM Kingston DDR (ook met alleen 256 en 512 geprobeerd)
Videokaart: ATI Radeon 9200
Moederbord: ASUS A7N8X Deluxe
Voeding: Q-Tec Plus 550 Watt
CPU Koeler: Volcano 7+

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-07 07:47

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Als al je onderdelen werken op een ander board en een bios reset niet helpt, dan vrees ik inderdaad het ergste voor je moederboard.

Wat je altijd nog kan controleren is of je grafische kaart wel lekker in de het agp slot zit. Maar ik waag te betwijfelen dat het hier aan ligt.

Powered By C8H10N4O2

• DJMurtz
Kluk-Kluk schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 18:44:
Als al je onderdelen werken op een ander board en een bios reset niet helpt, dan vrees ik inderdaad het ergste voor je moederboard.

Wat je altijd nog kan controleren is of je grafische kaart wel lekker in de het agp slot zit. Maar ik waag te betwijfelen dat het hier aan ligt.
Ik weet alleen zeker dat de CPU niet stuk is en dat de Voeding ook niet het probleem veroorzaakt, of mijn ram modules kapot zijn weet ik niet (erg vreemd als ze alle twee tegenlijk kapot zouden gaan) en of mijn videokaart problemen veroorzaakt weet ik niet maar lijkt me sterk (zit verder goed in het AGP slot).

Overigens vind ik het wel opvallend dat gisteren alles prima werkte, dat ik toen de FSB verhoogde, ik uit noodzaak de PC afsloot en niet meer aan heb gezet sinds vandaag maar dat hij sinds vandaag niet meer opstart.... De link met de FSB verandering is wel erg duidelijk aanwezig...

Kan een moederbord door de FSB verandering problemen veroorzaken? Kan een moederbord hierdoor stuk gaan en is er een mogelijkheid dat de BIOS reset gewoon niet werkt en dat het op een andere manier wel kan?

De bios reset die ik geprobeerd heb:

- PC uit, 220 eraf, batterij eruit, jumper verplaatsen (ook terugzetten), batterij erin, 220 erop, pc aan...
- PC uit, 220 eraf, batterij eruit, aan/uit knop 10 sec inhouden, batterij erin, 220 erop, pc aan...

Alle twee de manieren geprobeerd, of ze gewerkt hebben weet ik dus niet zeker.

Verwijderd

Als ik me niet vergis, moet je wel je batterij laten zitten als je een CMOS clear uitvoert...

• Garaddon
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-05-2025
Ik heb precies hetzelfde probleem. Hij start niet door. Mijn systeem is nog nieuw. (3 dagen oud) hij heeft 2 dagen goed gedraaid. Vandaag tijdens het gamen viel de computer uit. Ik proberen aan te zetten, gebeurde niet veel. Alle fans draaiden, harde schijven ook, maar geen beeld en ook geen piep.

Ook bios proberen te resetten, weet ook niet precies hoe dat moet. Op een gegevne moment ging de computer wel aan. Toen ging die automatisch naar de bios, ik sommige dingen teruggezet, zoals tijd/boot priority/q-fan en op exit & save changes gedrukt. Na op enter gedrukt te hebben viel de computer weer uit.

Weer bios proberen te resetten, ging die na een tijdje weer aan. Ik dit keer nix aan de bios veranderd, viel die toch weer uit nadat ik op exit & save changes had gedrukt.

Ben nu nog steeds aan het proberen, Volgende keer laat ik de computer eens een tijdje in de bios lopen, dan weet ik tenminste dat er nix kapot is.

mn specs:

kast: Antec Sonata Lifestyle + 380Watt Truepower voeding
mobo: Asus A8n-SLI deluxe + passieve zalman northbridge koeler
cpu: AMD64 3500+ Winchester met zalman koeler
graka: 6800GT met zalman koeler
geheugen: 2 x 512 Corsair TwinXLPT
hdd: Hitachi deskstar 250GB
dvd-rom
dvd-brander
2 fans van papst

Had er ook nog een audigy 2 ZS in zitten en een 120GB schijf maar die heb ik er uitgehaald.

EDIT:
Hij werkt nu weer, en staat op dit moment aan. Hij draait al meerdere minuten goed. Ik laat zo meer weten.

EDIT2: Na ongeveer 10 minuten goed gedraaid te hebben (wel in de bios, maar toch) drukte ik weer op exit&save changes, op dat moment viel die weer uit. :'( Ik ben nu ten einde raad. Denk dat het moederbord inderdaad kapot is, maar toch vind ik het raar, nadat die het bijna 2 dagen goed heeft gedaan.

[ Voor 17% gewijzigd door Garaddon op 25-02-2005 22:13 ]

• DJMurtz
Verwijderd schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 20:45:
Als ik me niet vergis, moet je wel je batterij laten zitten als je een CMOS clear uitvoert...
net geprobeerd, helaas geen succes

• DJMurtz
net een check gedaan die ik via de search ergens tegen kwam, een moderator poste dit:

"Trek geheugen+videokaart eruit >> geen piepjes? mobo dood.
Wel piepjes? Dan CPU of voeding dood."

Geheugen en videokaart eruit gehaald.... geen piepjes.... :( :'( :'( :'( :'(

Is dit 100% zeker dat het moederbord dan dood is? echt 100000%? want ik wil niet 90 euro aan een moederbord uit gaan geven terwijl dit moederbord eigenlijk nog een van de nieuwste is en misschien zelfs nog aan de praat te krijgen is :| ;(

• Garaddon
Het lijkt bij mij wel dat de voeding het niet trekt, na een tijd helemaal uit te hebben gestaan startte de computer weer op. Ik kwam zelfs windows in. Ik wilde de schijf formatteren en alles opnieuw eropzetten. Dus windows cd erin gedaan. kwam netjes setup binnen, formatteerde de c schijf, toen werden de windows bestanden als voorberiding op de schijf gezet, toen kwam er eigenlijk een reboot, maar in plaats van een reboot, sloeg de hele computer weer uit.

Ik wacht weer even af, strax nog eens opstarten zonder videokaart en geheugen.

• DJMurtz
Althwen schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 00:24:
Het lijkt bij mij wel dat de voeding het niet trekt, na een tijd helemaal uit te hebben gestaan startte de computer weer op. Ik kwam zelfs windows in. Ik wilde de schijf formatteren en alles opnieuw eropzetten. Dus windows cd erin gedaan. kwam netjes setup binnen, formatteerde de c schijf, toen werden de windows bestanden als voorberiding op de schijf gezet, toen kwam er eigenlijk een reboot, maar in plaats van een reboot, sloeg de hele computer weer uit.

Ik wacht weer even af, strax nog eens opstarten zonder videokaart en geheugen.
Jouw probleem staat duidelijk los van de mijne, je hoeft je vid kaart en ram er niet uit te halen want je mobo heeft aangegeven (gedeeltelijk) wel te werken (door op te starten en naar windows te gaan). Je kunt het wel proberen maar ook al piept ie wel, dan nog kan er iets mis zijn in je mobo.

Jouw probleem lijkt me inderdaad een voeding probleem, welke voeding heb je, hoeveel watt? probeer alles los te halen behalve je vid kaart, ram en CPU... start een paar keer op, laat hem tijdje draaien...

check anders even of er schommelingen in je stroomtoevoer zitten...

back on-topic:
Kan iemand me de 100000% zekerheid geven dat geen piep van het mobo terwijl er geen ram/vid kaart geinstalleerd is betekend dat je mobo echt gewoon dood is en niet meer te maken is via huis, tuin & keuken oplossingen/aanpassingen? (dus niet dmv terugzenden naar de winkel)

• Garaddon
Zoals ik al boven zei, mn voeding is een Antec Truepower 380 Watt, dat zou voldoende moeten zijn.. Ik zal eens een paar dingen proberen. In ieder geval bedankt.

[ Voor 73% gewijzigd door Garaddon op 26-02-2005 01:02 ]

Verwijderd

DJMurtz schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 00:57:
[...]

back on-topic:
Kan iemand me de 100000% zekerheid geven dat geen piep van het mobo terwijl er geen ram/vid kaart geinstalleerd is betekend dat je mobo echt gewoon dood is en niet meer te maken is via huis, tuin & keuken oplossingen/aanpassingen? (dus niet dmv terugzenden naar de winkel)
Geen piep is CPU of Mobo dood (of een kapot/niet goed aangesloten speaker natuurlijk ;) )
Ben er geen 100000% zeker van maar 100% wel :P

• DJMurtz
Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 01:11:
[...]

Geen piep is CPU of Mobo dood (of een kapot/niet goed aangesloten speaker natuurlijk ;) )
Ben er geen 100000% zeker van maar 100% wel :P
De speaker is natuurlijk mogelijk, maar daar zullen we dan maar niet van uit gaan omdat deze altijd gewerkt heeft. CPU heb ik al getest in andere PC en daar deed ie het gewoon dus dat is ook al geen optie...

Moederbord dood.... k u t (sorry). Toch blijf ik me verbazen hoe dat heeft kunnen gebeuren.. kortsluiting? kan... maar geen idee hoe dat dan gebeurd zou moeten zijn.

Mijn laatste vraag dan maar over dit gedoe allemaal,

Als je mijn specs leest die bovenaan staan, welk mobo raden jullie me dan aan?
Dezelfde A7N8X Deluxe, of misschien de A7N8X-E ? (meest bezochte mobo op pricewatch)

Als ik iets haat is het wel een product moeten kopen dat even goed/bijna even goed is als het oude product dat kapot is gegaan... Als er iets kapot had moeten gaan laat het dan een 256MB ram module zijn of de radeon 9200... :(

Verwijderd

Het zal wel hetzelfde mobo worden, als je de keuze hebt uit de 2 die je noemt. Het cijfer na de 'A' staat voor het CPU-type van AMD: 7= K7 = Athlon XP en 8 = K8 = AMD Athlon 64.

• DJMurtz
Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 01:24:
Het zal wel hetzelfde mobo worden, als je de keuze hebt uit de 2 die je noemt. Het cijfer na de 'A' staat voor het CPU-type van AMD: 7= K7 = Athlon XP en 8 = K8 = AMD Athlon 64.
excuses voor de typfout, er moest staan A7N8X Deluxe en A7N8X-E,
ik kan trouwens ieder ander mobo kopen dat gaat met mijn configuratie, dus ieder mobo dat je wilt aanraden mag hier gepost worden ;)

edit:

Als ik zo rondkijk denk ik dat ik voor de ASUS A7N8X-X ga...
Ik zie niet wat aan deze minder is dan de ASUS A7N8X-E behalve dan een aantal opties die ik toch nooit gebruik. En het scheelt me een hoop in de prijs..

[ Voor 27% gewijzigd door DJMurtz op 26-02-2005 01:35 ]

• tiepeks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-07 19:13
Kan je met geen mogelijkheid even controleren of je mainboard echt kaduuk is. Misschien bij een technische dienst van een bekende comp-zaak?

Zou anders zonde zijn van je geld...
Wat staat er in de handleiding van je mobo over de piepjes?

succes

specs

• DJMurtz
tiepeks schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 01:36:
Kan je met geen mogelijkheid even controleren of je mainboard echt kaduuk is. Misschien bij een technische dienst van een bekende comp-zaak?

Zou anders zonde zijn van je geld...
Wat staat er in de handleiding van je mobo over de piepjes?

succes
die controlles bij die zaken kost al gauw 20 euro, en ik denk niet dat ze daar veel verder zullen gaan dan wat we in dit topic behandeld hebben. Tegenwoordig zijn die dingen te ingewikkeld om door een werknemer bij een zaak grondig te laten testen, dan zou het al opgestuurd moeten worden naar een technische dienst of terug naar de fabriek, en dat gaat allemaal op mijn koste (geen garantie meer).

Ik denk dat we de mogelijkheid om te controleren of mijn mobo kapot is wel zo een beetje gehad hebben in deze post... ik heb alles vervangen dat op het mobo zat, geen resultaat, alle apparatuur dat eerst op het mobo zat getest op ander mobo, alles werkte... Geen piepjes, en een moderator heeft op dit forum gepost dat dat betekend dat je mobo stuk is.

Ik zou niet weten wat ik nog kan doen behalve een nieuw mobo kopen. Ik wacht wel tot zondag avond met bestellen omdat bestellingen nu toch niet in behandeling worden genomen, wie weet komt er nog iemand met een idee maar ik schat de kans klein in.

• DJMurtz
Iemand nog enige tips voordat ik morgen avond het nieuwe moederbord ga bestellen?
Overigens, klopt het dat ik gewoon de huidige windows installatie kan blijven gebruiken als ik van een A7N8X Deluxe naar een A7N8X-X ga? (ik gebruik win XP)

edit:
Net nog even het moederbord volledig uit de kast gehaald, aan de speaker van een andere kast gehangen en aan een losse 300watt voeding... Wederom niets maar toen ik goed luisterde hoorde ik wel de tik die je normaal hoort als je op de reset knop drukt, deze tik hoorde ik toen ik de twee reset pinnetjes verbond met een schroevendraaier. Geeft dit nog enige hoop of maakt dat verder niets uit?

[ Voor 46% gewijzigd door DJMurtz op 26-02-2005 14:40 ]

Verwijderd

DJMurtz schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 01:16:
[...]

De speaker is natuurlijk mogelijk, maar daar zullen we dan maar niet van uit gaan omdat deze altijd gewerkt heeft. CPU heb ik al getest in andere PC en daar deed ie het gewoon dus dat is ook al geen optie...
Heb je de CPU van dat andere systeem al in jouw mobo geprobeerd? Dan weet je nl. zeker ofdat je mobo overleden is of niet.

• DJMurtz
Verwijderd schreef op maandag 28 februari 2005 @ 00:01:
[...]

Heb je de CPU van dat andere systeem al in jouw mobo geprobeerd? Dan weet je nl. zeker ofdat je mobo overleden is of niet.
yep,
Zowel een 1600+ als een andere 2600+ van een andere PC getest, geen resultaat.

• Creegfire
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-11-2025

Creegfire

Wow hey!

DJMurtz schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 13:47:
Iemand nog enige tips voordat ik morgen avond het nieuwe moederbord ga bestellen?
Overigens, klopt het dat ik gewoon de huidige windows installatie kan blijven gebruiken als ik van een A7N8X Deluxe naar een A7N8X-X ga? (ik gebruik win XP)
Ik vermoed dat dit misschien goed mag gaan maar dat durf ik met geen garantie te zeggen. Mijn moederbord was ook een keer kaduuk gegaan en verving door een iets betere versie (ik had ook windows xp) en werkte prima :)

Als je belangrijke gegevens op je schijf hebt staan. Haal de schijf eruit en sluit hem misschien even ergens in een andere computer aan en maak eerst een backup... daarna terugplaatsen natuurlijk :P.

Daarna zou ik het nieuwe moederbord erin zetten en kijken wat hij doet... want dan kun je pas zeker zeggen of het werk of niet ;)....

Resident out...

//Creegfire

Pagina: 1