[CPU] PC sluit af 5 sec nadat ik hem aan zet

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DJMurtz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-05 11:51
Hallo,

Ik ging vandaag mijn pc weer eens opschonen omdat dit al een lange tijd niet gebeurd was. Ik heb alles zeer voorzichtig gedaan en heb alles weer precies terug gezet zoals het was, echter, mijn koelpasta was op dus moest ik het erop wagen om verder te gaan met de pasta die er nog op zat (niet te veel, maar ook niet te weinig imo). Als ik nu de pc opstart slut deze zich na ongeveer 5 seconde af, dit is volgens mij net op het moment waarop ik normaal gesproken het bootscherm zou moeten krijgen op mijn beeldscherm (de eerste 5 seconde krijg ik niets te zien, zoals altijd al is geweest). Ik heb een ASUS A7VN8X deluxe moederbord met een AMD XP 2600+ processor. Ik heb alle randapparatuur en interne apparatuur die niet nodig was eraf gehaald om het probleem te isoleren en ik heb ook de voeding los gehaald van het moederbord en de voeding handmatig gestart met een ijzerdraadje, dit werkte prima.

Mijn vraag is nu dus nadat ik alleen nog mijn moederbord had met daarop een processor en een videokaart of het probleem hoogstwaarschijnlijk bij de koelpasta ligt en of het inderdaad kan dat dit moederbord zichzelf uitschakeld na 5 seconde (kan de CPU op zo een korte tijd al zo warm worden dan?).

Met vriendelijke groet,
Jean Mertz

• Iet
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2025

Iet

Nee, de CPU wordt niet zo snel warm met koelblok, maar brandt wel door wanneer hij niet voldoende afgekoeld wordt. Vandaar dat er dus beveiliging op het moederbord zit. Die beveiliging houdt in dat wanneer je de CPU fan niet hebt aangesloten op de behorende connector, dat je moederbord het systeem na 5 seconden uitschakeld. :)
...

Mocht dit het niet zijn, dan jammer van mijn verhaaltje :P

[ Voor 6% gewijzigd door Iet op 24-02-2005 23:51 ]

I use a <insert heavy config>."Dude! Solitaire must load like instantly"

Verwijderd

Ja check je kabel van je koeler en misschien is er tijdens het plaatsen ergens koelpasta gekomen waar het niet hoort. Dubbelcheck check check.

• DJMurtz
ik zou je heel graag gelijk willen geven maar helaas zit het koelblok (een vulcano 7+, wat een rete herrie maakt dat ding trouwens, zelfs op low) op de CPU en zit de connector op de pinnetjes waar "cpu fan" bij staat... :'(

edit:
De koelpasta zat er al een half jaartje op en was niet vloeibaar op het moment van verwijderen van het koelblok/fan dus deze kan niet anders zijn gaan zitten.

[ Voor 31% gewijzigd door DJMurtz op 24-02-2005 23:56 ]

• RTBravo
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-08 16:57

RTBravo

Verkopen jullie ook jojn?

Of je "aan-knop" blijft hangen/is niet goed aangesloten?

Als je deze namelijk ingedrukt houd zal de PC binnen 5 seconden weer netjes afsluiten. Check de aansluiting hiervan ff na.

Verwijderd

Krijg je ook piepjes o.i.d.

• DJMurtz
geen piepjes en om te checken of de aan-knop blijft hangen zal ik even de pc opstarten dmv contact maken tussen de twee opstart pinnetjes. Ik zal de post zo updaten

update:
helaas, pc viel weer uit na 5 seconde (zijn er zelfs geen 5 maar ongeveer 2, dus lijkt me steeds sterker dat de cpu te heet is...)

Overigens,

Bij mijn vulcano 7+ heb ik een speed controller erbij gekregen, nu heeft deze aan de ene kant een connector om te rode en de zwarte draad van de fan aan de sluiten op de controller en aan de andere kant de aansluiting op de stroom.

Maar bij de rood/zwarte connector begint opeens ook een gele draad te lopen (dus aan de kant van de controller), waar dient deze voor? want de gele draad die uit de fan komt gaat rechtstreeks naar de "cpu fan" pinnetjes op het moederbord.
Niet dat dit het probleem zal oplossen want ik heb deze tweede gele draad verder nooit gebruikt dus het kan ook niet de oorzaak van het probleem zijn.

[ Voor 71% gewijzigd door DJMurtz op 25-02-2005 00:12 ]

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-07 21:46
Vaag. Ik heb momenteel precies hetzelfde en heb ook een A7VN8X (deluxe dan). Ik heb echter helemaal niks aan m'n pc aangepast de laatste tijd. Elke keer wanneer ik m'n pc koud opstart heb ik problemen. Soms valt deze na een paar seconden weer uit (nog vóór de biospiep), soms blijft m'n pc in een loop van uitvallen, reset, uitvallen, reset, etc.

Tot nu toe helpt het om de voeding een paar keer uit te zetten met de schakelaar achterop, maar ik begin het wel beu te worden. Persoonlijk verdenk ik m'n voeding ervan een beetje defect te zijn, maar nu ik dit lees.. :/

_██_
(ಠ_ృ)

• DJMurtz
Atomsk schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 00:10:
Vaag. Ik heb momenteel precies hetzelfde en heb ook een A7VN8X (deluxe dan). Ik heb echter helemaal niks aan m'n pc aangepast de laatste tijd. Elke keer wanneer ik m'n pc koud opstart heb ik problemen. Soms valt deze na een paar seconden weer uit (nog vóór de biospiep), soms blijft m'n pc in een loop van uitvallen, reset, uitvallen, reset, etc.

Tot nu toe helpt het om de voeding een paar keer uit te zetten met de schakelaar achterop, maar ik begin het wel beu te worden. Persoonlijk verdenk ik m'n voeding ervan een beetje defect te zijn, maar nu ik dit lees.. :/
Dit probleem heb ik vroeger ook gehad, bij mij lag het probleem bij het lage voltage van de voeding die ik gebruikte. Ik heb vervolgens een 400watt voeding aangeschaft en heb nooit meer problemen gehad daarmee. Controlleer anders eens of het weghalen van overbodige apparatuur (en dus het aantal volt nodig te verminderen) dit probleem oplost.

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Als je het koelblok van je processor af zou halen tijdens normaal gebruik dan is hij binnen een seconde kapot. Je vraag of een processor zo snel zo warm wordt? Ja.

Omdat je koelpasta niet vloeibaar meer is en je wel de koeler eraf hebt gehaald is het zeer waarschijnlijk dat de processor geen goed contact meer maakt met het koelblok. Een tube pasta kost wat, een euro? Dus ren naar je plaatselijke elektro shop om dat spul te halen en te gebruiken voordat je een processor die je honderd of meer euro's gekost heeft kan weggooien.

Voor het bewijs, zie:
http://www12.tomshardware.com/images/THG_CPU_Cooling.zip

[ Voor 8% gewijzigd door GambitRS op 25-02-2005 00:23 ]

MechWarrior || Monsters Game

• DJMurtz
Ik zou graag even rennen, maar het probleem begon om 7 uur, toen ik klaar was met het opschonen dus helaas moet ik wachten tot morgen, maar om andere mogelijke oorzaken af te schrijven ben ik dit topic begonnen, zoals je leest in mijn starterspost denk ik zelf ook dat het de pasta is.

Hopelijk werkt morgen alles weer met de nieuwe pasta.

• RTBravo

RTBravo

Ik heb ooit eens gelezen hier dat mensen het met tandpasta hebben gedaan ipv koelpasta en dat het werkt als tijdelijke oplossing (het wordt hard na verloopt van tijd). LET OP: Volledig eigen risico ;)

Verwijderd

5 seconden is echt lang genoeg om een lekker warme cpu te krijgen, mijn stem gaat dus ook naar de koelpasta :)

• Sayko
  • Laatst online: 03-07 11:20

Sayko

Knowledge Is Power

Het kan ook zijn dat de heatsink de core niet goed raakt. Mn oude nf7-s viel dan ook uit. Liggenda deed ie het dan wel weer gewoon.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-08 21:43
GambitRS schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 00:21:
Als je het koelblok van je processor af zou halen tijdens normaal gebruik dan is hij binnen een seconde kapot. Je vraag of een processor zo snel zo warm wordt? Ja.

Omdat je koelpasta niet vloeibaar meer is en je wel de koeler eraf hebt gehaald is het zeer waarschijnlijk dat de processor geen goed contact meer maakt met het koelblok. Een tube pasta kost wat, een euro? Dus ren naar je plaatselijke elektro shop om dat spul te halen en te gebruiken voordat je een processor die je honderd of meer euro's gekost heeft kan weggooien.

Voor het bewijs, zie:
http://www12.tomshardware.com/images/THG_CPU_Cooling.zip
OMG sorry hoor nofi maar komen we nu alweer met dat filmpje aanzetten? Dat begin ik nu onderhand echt wel moe te worden, als je dit nog een keer ergens post zet er dan ook de volgende linkjes bij:
Intel aan het trottlen
AMD 64 zonder koeler
vervolg op doorfik filmpje

get your facts straight :Z

• DJMurtz
dit is wel heel erg prachtig,

Na het lezen van een aantal posts over de tandpasta ben ik maar even naar onderen geslopen om de prodent active white te gaan halen. Op de cpu gesmeerd en..... na 10 seconde deed ie het nog.... na 30 seconde nog steeds...

Ik heb hem nu maar weer uitgezet om hem weer terug op de plaats te zetten incl monitor etc om de bios maar eens te checken hoe het met de cpu temp zit. Als hij voorlopig zo blijft kan ik tenminste even de 24 aflevering afkijken waar ik mee bezig was toen een maat langs kwam en we de pc gingen schoonmaken :7

edit:
Deze tandpasta oplossing is uiteraard alleen maar om me er doorheen te helpen totdat ik morgen de koelpasta heb ;)

[ Voor 11% gewijzigd door DJMurtz op 25-02-2005 00:59 ]

• RTBravo

RTBravo

hahaha wel LOL dat het werkt :P maar hou je temp in de gaten, zou zonde zijn als je nog ff snel je CPU affikt :P

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-07 21:46
DJMurtz schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 00:14:
[...]

Dit probleem heb ik vroeger ook gehad, bij mij lag het probleem bij het lage voltage van de voeding die ik gebruikte. Ik heb vervolgens een 400watt voeding aangeschaft en heb nooit meer problemen gehad daarmee. Controlleer anders eens of het weghalen van overbodige apparatuur (en dus het aantal volt nodig te verminderen) dit probleem oplost.
Mijn voeding is al 400W en ook nog van een goed merk: Be Quiet!
Wat niet wil zeggen dat deze niet stuk kan gaan natuurlijk. De voltages zijn echter ok.

Maar ik moet de voeding nog eens los van het mobo testen.

_██_
(ಠ_ృ)

• GambitRS
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

GH45T schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 00:54:
[...]

OMG sorry hoor nofi maar komen we nu alweer met dat filmpje aanzetten? Dat begin ik nu onderhand echt wel moe te worden, als je dit nog een keer ergens post zet er dan ook de volgende linkjes bij:
Intel aan het trottlen
AMD 64 zonder koeler
vervolg op doorfik filmpje

get your facts straight :Z
En dat heeft relevantie? Hij heeft een Athlon XP, niet een nieuwe Athlon 64. Leuk dat die niet meer zo snel doorbranden, maar daar heeft hij toch weinig aan?

1) Hij heeft geen intel processor.
2) Hij heeft geen Athlon64.
3) Hij heeft geen AMD 760 chipset die in jouw followup wordt gebruikt.

[ Voor 14% gewijzigd door GambitRS op 25-02-2005 03:20 ]

MechWarrior || Monsters Game

Verwijderd

Hij heeft een Athlon XP
Het filmpje van THG was een Thunderbird + Palomino (en dus geen T'bred-B of Barton met lager stroomverbruik). Daarnaast heeft hij een mobo met hardwarematige beveiliging tegen CPU oververhitting (die de interne diode uitleest, integenstelling tot de testborden van THG), daarom slaat hij juist af na 5 sec. en is het opgelost nadat de koeling wel in orde is. Dat hele doorbrand verhaal uit 2001 met verouderde CPU's en mobo's die niet voldoen aan de specificaties (motherboard design guidelines / CPU thermal protection specification etc) is dus geheel niet aan de orde (anders was de inhoud van dit topic wel geweest: "de rook is uit mijn CPU, hoe krijg ik het er weer in" :+).

Back ontopic please... :)
De koelpasta zat er al een half jaartje op en was niet vloeibaar op het moment van verwijderen van het koelblok/fan
Flink ingedroogd dus, eerst goed de oude drap verwijderen en een druppie verse contactzut erop.
Na het lezen van een aantal posts over de tandpasta ben ik maar even naar onderen geslopen om de prodent active white te gaan halen. Op de cpu gesmeerd en..... na 10 seconde deed ie het nog.... na 30 seconde nog steeds...

Ik heb hem nu maar weer uitgezet om hem weer terug op de plaats te zetten incl monitor etc om de bios maar eens te checken hoe het met de cpu temp zit. Als hij voorlopig zo blijft kan ik tenminste even de 24 aflevering afkijken waar ik mee bezig was toen een maat langs kwam en we de pc gingen schoonmaken :7
Ik zou zeker niet te lang met die tandpasta klooien, deze droogt nl. zéér snel op (tandpasta is op waterbasis terwijl thermopasta juist op basis van siliconen en andere niet sneluitdrogende middelen is gemaakt). :)

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2005 03:51 ]

• Corona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-07 18:26
Hmmm,

dit klinkt mij bekend in de oren.Ook ik heb ooit s mijn pc schoongemaakt,en ook ik had geen koelpasta meer.Ik heb hetzelfde gedaan als de ts,en wat bleek,cpu was doorgebrand.
Ik had dezelfde symptomen,pc uit na ong 5 sec.

@ts,kijk even naar je cpu,en kijk even of je wat donkere vlekken aan de achterkant zie,bij mijn overleden xp2200 zat nl een heel klein donker vlekje.

• DJMurtz
Ik heb net de koelpasta gaan halen en heb de cpu eerst goed schoongemaakt. Na het terug erin stoppen en aanzetten gebeurde er niets :| |:(

Ik heb vervolgens de koelpasta er weer afgehaald, nieuwe erop gedaan maar nog steeds niets, hij ging niet uit (dus werd niet te warm?) maar hij gaf ook geen startup piep en geen beeld, vervolgens heb ik mijn oude CPU (AMD XP 1600+) erin gestopt die wel nog zou moeten werken (al werkt ie niet meer op volle toeren maar op 1gig) maar ook bij deze kreeg ik hetzelfde resultaat?

Ik wil wel gaan proberen de processor in deze PC te stoppen (PC van mijn broertje waar ik momenteel via post op tweakers) maar kan dit verder geen kwaad? en weet iemand wat de rede kan zijn dat de PC niet opstart.

Het is natuurlijk mogelijk dat beide CPU's kapot zijn maar dit lijkt me erg sterk aangezien de 1600+ nog gewoon werkte toen ik deze een aantal maanden geleden verving voor de 2600+. :/

Verwijderd

CMOS clear al gedaan?

Haal anders even je hoofdvoedingskabel van je moederbord wacht een paar minuten, doe nog even een cmos clear (jumpertje verzetten of contact punten met schroevendraaier aanraken) en probeer het dan nog eens.

Probeer het ook met 1 geheugen reep.

En check je proc even goed op doorbrand plekken of afgebroken hoekjes etc etc.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2005 19:49 ]

• DJMurtz
omdat dit topic eigenlijk niets te maken heeft met mijn nieuw probleem heb ik ook een nieuwe post gemaakt die hier te vinden is:

[rml][ Mobo/CPU] PC start niet door, al meerdere dingen gechecked[/rml]

verder kan ik zeggen dat ik de CMOS clear heb uitgevoerd (of ie gewerkt heeft weet ik niet), dat de CPU niet kapot is en dat ik ook met 1 RAM reepje geprobeerd hebt. Ook voeding vervangen bracht me geen resultaat.

• Sayko
  • Laatst online: 03-07 11:20

Sayko

Knowledge Is Power

Ik heb niet kunnen lezen dat je het moederbord buiten je kast hebt geprobeerd. Ooit gedacht aan kortsluiting?

• DJMurtz
Hoodlum2000 schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 20:40:
Ik heb niet kunnen lezen dat je het moederbord buiten je kast hebt geprobeerd. Ooit gedacht aan kortsluiting?
Bij deze heb ik dat wel geprobeerd, geen resultaat helaas.
Ik heb het moderbord eruit gehaald en op de zijkant van de kast gelegd, aan de ene kant een doek tussen de kast en het mobo en aan de andere kant heb ik het zelf opgetild zodat er verder geen contact was met de kast. De voeding zit wel nog gewoon in de kast, daarom moest ik het moederbord ook op de zijkant leggen anders kwam de stroomtoevoer niet tot aan het moederbord.

Het begint er erg op te lijken dat het moederbord stuk is maar ik kan me dit zo moeilijk voorstellen omdat ik heel voorzichtig ben geweest, het moederbord bijna niet aangeraakt heb en gisteren avond alles prima werkte maar vanaf vandaag opeens niet meer (tussen het wel en niet werken heb ik niet meer aan het moederbord gezeten)....

edit:
misschien is het handig dat dit topic gesloten word zodat mensen die misschien een oplossing weten het in het goede topic post:

[rml][ Mobo/CPU] PC start niet door, al meerdere dingen gechecked[/rml]

Niet dat ik niet blij ben met de replies hier, maar het lijkt erg op dubbel posten op deze manier en misschien dat er informatie zo twee keer word gepost wat natuurlijk zonde is van de poster zijn tijd :Y)

[ Voor 18% gewijzigd door DJMurtz op 25-02-2005 23:48 ]

Pagina: 1