Toon posts:

Promise SATA, werkt dit even snel als een echte SATA aansl.?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Ik heb een vraag over Promise SATA150 TX4 (4x SATA150, PCI32/66).
Als je zo'n kaart gebruikt, werkt dit dan even snel als een echte SATA aansluiting op een moederbord? Aangezien moederbord kaarten op een 66MHz werken, toch? Weet het niet zeker, dus ik vraag het maar! :)

Mvg,
TheLawyer

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Aangezien moederbord kaarten op een 66MHz werken, toch?
Dat hangt af van het mobo en wat voor PCI kaarten je ernaast hebt zitten :) In het slechtste geval zal het op 32bits/33MHz werken, wat effectief 133MB/s oplevert. Reken maar op ~110MB/s ivm de overhead. En dat is dus langzamer dan een effectieve 150MB/s dat SATA via de southbridge moet kunnen leveren.

Een beetje snelle SATA disk haalt maximaal 70MB/s (WD Raptor 74GB). Wanneer je twee daarvan in RAID0 zet, dan zit je theoretisch al tegen 140MB/s. Dan is de PCI 32/33 wel een bottleneck.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn mobo is;
http://nl.asus.com/produc...478/p4c800-d/overview.htm

Hoezo maakt uit wat voor kaarten ik er nog meer in heb hangen?
Wat is nou de bussnelheid van me moederbord, 133MHz?

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:39
Verwijderd schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 10:13:
Mijn mobo is;
http://nl.asus.com/produc...478/p4c800-d/overview.htm

Die 133mb/s wordt over de hele pci-bus verspreidt. Als je dus nog een netwerkkaart en een firewire kaartje erin hebt zitten hou je al een stuk minder dan 133mb/s over. :)

Overgens zit die sata raid controller op je moederbord toch? Dan heb je er sowieso geen last van.

-

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil zo'n IO controller kaart aanschaffen als ik geen SATA aansluitingen meer heb op me moederbord zelf.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 10:13:
De hele PCI bus draait op de snelheid van het langzaamste kaart. In het slechtste geval dus 32bits/33MHz.
Wat is nou de bussnelheid van me moederbord, 133MHz?
Over welke bus heb je het? De Front side bus en de geheugenbus zal op 133MHz (kunnen) draaien, afhankelijk van de gebruikte CPU/geheugen. De PCI bus kan op 66MHz óf 33MHz draaien, afhankelijk van de ingestoken PCI kaarten.

[ Voor 11% gewijzigd door BalusC op 25-02-2005 10:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben niet zo op de hoogte van de pc's meer. De kaart is in iedergeval 32bits/66MHz.

Wat is precies de frontside bus?
En... als je nou een geluidskaart erin doet. Is het dan ook van belang of het 33 of 66 MHz is?

Bedankt alvast voor de reacties!

• Laurent
  • Niet online
Hier staat uigelegd wat de FSB precies is. :)

Moederborden hebben een PCI bus, daar hangen weer sloten aan waarin je je kaarten duwt. Deze PCI bus zelf heeft ook een bepaalde bandbreedte, afhankelijk van de frequentie (kloksnelheid dus). Normale PCI sloten zijn 32-bits en 33MHz. Dit zorgt voor (32*33)/8=132MB/s bandbreedte, voor de hele bus. HIer gaat ook nog wat overhead van af, en dan houd je 110mb/s over.

Als je er dus een kaart bij zet die zelf ook 100MB/s gebruikt, blijft er dus nog 10MB/s over voor de andere kaarten. Hier heeft BalusC het over; als je een S-ATA controller zet naar andere bandbreedte verspillende kaarten, heb je nog minder dan ~ 110MB/s tot de beschikking. :)

Welke sloten je moederbord hebt, kan je vrij eenvoudig zelf zien. In dit stuk staat hoe ze er uitzien. :)

[ Voor 20% gewijzigd door Laurent op 25-02-2005 12:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank je voor je uitleg.

Nog een vraag; als je nou een SATA controller kaartje koopt met 2 connectors en je sluit hierop 2 hd's, wordt het dan ook nog eens gehalveerd voor iedere schijf? En hetzelfde met de 4 connectors kaart. Wordt het dan door 4-ren gedeeld?

En ben ook nog steeds benieuwd over de geluidskaart... die zijn zeker altijd 33MHz?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De SATA bandbreedte blijft nog altijd 150MB/s per kanaal. Echter deze kanalen moeten onderling wel de PCI bandbreedte delen. Wanneer het om een onboard SATA controller ging, dan had elk kanaal nog steeds de beschikking over de volle 150MB/s.

Wat betreft de geluidskaart: ik heb nog nooit een 66MHz PCI geluidskaart gezien. Maar check eens op de website van de geluidskaartfabrikant de specs van desbetreffend geluidskaart.

Verwijderd

Weten jullie dan ook of onboard sata op de PCI bus zit ?? Onboard sata zoals de SLI bordjes van DFI en Asus dat vraag ik me al een lange tijd af. Of zijn er andere beperkingen?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2005 09:40 ]

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-03 20:44

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

BalusC schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 12:43:
De SATA bandbreedte blijft nog altijd 150MB/s per kanaal. Echter deze kanalen moeten onderling wel de PCI bandbreedte delen. Wanneer het om een onboard SATA controller ging, dan had elk kanaal nog steeds de beschikking over de volle 150MB/s.

Wat betreft de geluidskaart: ik heb nog nooit een 66MHz PCI geluidskaart gezien. Maar check eens op de website van de geluidskaartfabrikant de specs van desbetreffend geluidskaart.
Als ik Femme hier goed interpreteer zou de Audigy 2 ZS het misschien ondersteunen?
Pagina: 1