Toon posts:

Computer start niet op na aansluiten USB hub

Pagina: 1
Acties:
  • 433 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Help: Ik heb een USB hub aangeschaft. Wanneer ik deze aansluit terwijl de PC draait gaat het perfect: Windows XP detecteert en installeert hem. Na afsluiten en opstarten gaat het fout: de PC blijft hangen en loopt zelfs niet door naar de BIOS! Ik heb andere instellingen in de BIOS geprobeerd en ook een andere hub: zelfde resultaat.
Het gaat om een Dell Dimension T500, 20 GB harddisk, 384 MB sdram, Windows XP, 2 USB poorten.
Wie weet raad?

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Als je de hub aansluit als de pc al draait, werkt dan alles naar behoren? Kan je aangesloten apparatuur gewoon gebruiken? Ik vraag me af of de hub of de pporten op de pc zelf niet op een rare manier kortsluitng maken oid.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Topicstarter
Yes, als ik de hub aansluit terwijl de PC draait werkt alles voorbeeldig. Het probleem begint pas als ik de PC uitschakel. Daarna start hij niet eerder op als de hub verwijderd is....

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Is het ding geaard aangesloten?
als dat niet het geval is dan kan het zijn dat het niet goed werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe bedoel je geaard aangesloten? Hij heeft geen aparte voeding, het is eenkwestie van usb stekker erin en klaar. Overigens met een heel ander exemplaar, met of zonder voeding hetzelfde probleem. Blijkbaar zit het in de pc, niet in de hub.

• breinonline
  • Nu online

breinonline

Dus: is je pc geaard aangesloten? Zo niet, sluit hem eens geaard aan en test of dat wel normaal werkt.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Topicstarter
De pc is inderdaad geaard aangesloten.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Waar stopt het opstarten? Misschien probeert de PC te booten van USB. Zet dat evt. uit in de BIOS.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

Topicstarter
Ik neem aan dat ik de bootopties moet wijzigen? Ik heb geen idee hoe: je kunt alleen de diverse schijfstations selecteren. Opstarten via usb wordt nergens vermeld.

• kacee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-01 21:51
Het probleem komt me bekend voor, ik had het ook bij een oude pc (ik geloof een PIII). Ik kan me niet zo herinneren hoe ik het opgelost heb. Misschien dat een update van het BIOS helpt.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan de de BIOS updaten?

• breinonline
  • Nu online

breinonline

Kijk hier maar eens. Op de site van desbetreffende fabrikant vind je meer informatie.

Verwijderd

Topicstarter
Je snapt het inmiddels wel: ik ben een heel onervaren tweaker.
Wat wordt bedoeld met de site van een OEM fabrikant en waar kan ik in mijn systeem zien wie de fabrikant van het moederbord is??? In aparaatbeheer zie ik het nergens vermeld. Van Norton systemworks wordt ik ook niet wijzer.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:09

DataGhost

iPL dev

Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 06:40:
Wat wordt bedoeld met de site van een OEM fabrikant en waar kan ik in mijn systeem zien wie de fabrikant van het moederbord is??? In aparaatbeheer zie ik het nergens vermeld. Van Norton systemworks wordt ik ook niet wijzer.
Dan moet je even Everest downloaden van de Lavalys website
daarmee kan je alles over je pc zien

ik had dit probleem trouwens ook gehad met mn vorige moederbord, zodra ik een usb 2.0 apparaat (externe harde schijf) aansloot op mn usb1.1 aansluiting achteraan (zonder hub ofzo) bootte ie niet, als ik dat ding loshaalde wel. Voor zover ik weet heb ik er geen problemen meer mee met mn nieuwe bord + usb2 controller...
er zaten trouwens ook andere usb apparaten aan (tobo, muis) en die zijn allemaal usb1.1. daarmee boot ie wel
waarschijnlijk heb je dus een usb2.0 hubje en een usb1.1 controller, kan je eventueel oplossen door een usb2.0 controllerkaartje te kopen als t inderdaad zo is en een bios update niet helpt

zoals men namelijk al zei dat ie misschien probeert van usb te booten... hij (en ik) zag het POST scherm niet eens, je zet hem aan en dan doet ie niks dus

[ Voor 43% gewijzigd door DataGhost op 26-02-2005 08:20 ]

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

Heb ik ook een keer gehad met een HP laptop. Waarschijnlijk trekt het apparaat teveel stroom tijdens het opstarten en loopt ie ergens vast. Ik heb geen andere oplossing dan het loskoppelen van de hub bij aanzetten van de laptop.

LinkedIn WoT Cash Converter

• MaximumPower
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-04-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 06:40:
Wat wordt bedoeld met de site van een OEM fabrikant en waar kan ik in mijn systeem zien wie de fabrikant van het moederbord is???
Het gaat hier toch om een een Dell, dus lijkt het me logisch dat je bij www.dell.nl een kijkje neemt: link naar Dell support

Dimension XPS Txxx A11 FlashBIOS (WAARSCHUWING: een BIOS update kan fout gaan en je hele systeem vernietigen!).

By the way, is die HUB geschikt voor USB2.0, want de Dell Dimension XPS T500 beschikt over een USB1.1 controller, dus is niet zomaar te upgraden naar 2.0. Jou Dell computer is wel al een beetje uit de tijd en de compatibiliteit met nieuwe apparatuur van de laatste tijd zoals bijvoorbeeld een USB hub 2.0 is niet altijd geschikt voor je systeem, hou daar dus rekening mee.

Een andere oplossing is misschien een USB 2.0 (PCI) insteek kaart in je syteem erbij zetten maar dat kan ook problemen geven als ik lees in de forums bij Dell.

Het wordt mij wat te veel om dit Dell forum helemaal door te zoeken, maar kijk zelf gerust eens op dit Dell forum . ( Dimension won't boot with USB hub connected)

[ Voor 115% gewijzigd door MaximumPower op 26-02-2005 09:56 ]

Minimum to the MaximumPower!

Verwijderd

dat met een bios update gaat niet helpen, ook vanaf blijven. dat wat Umbra non necabitur aandraagt is een beter oplosing.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de BIOS toch een update gegeven: ging probleemloos. XP is nu een stuk stabieler.
Mijn probleem met de hub is echter nog niet opgelost.

Umbra non necabitur heeft het over een "usb2.0 controllerkaartje"
Wat wordt daarmee bedoeld? Hoe wordt het aangesloten en wat doet het?

Verwijderd

Topicstarter
In aanvulling op mijn vorige bericht: het is inderdaad een usb1.1 controller en een usb2.0 hub.
Het probleem doet zich voor ongeacht of er apparaten aangesloten zijn op de hub.
Pagina: 1