Een moederboard als PCI kaart?

Pagina: 1
Acties:

• ajmwegman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-06-2023
Dames en Heren,

Een vraagje, mijn pa komt vandaag thuis met een zooi oude pc onderdelen, oude isdn modems en wat losse procssors PII en PIII, geen idee of deze nog werken, maar hij had ook een deel van een moederboead bij zijn troep.

althans, het is iedergevel een kaart die ik nognooit zo gezien heb.
Een moederboard, met usb slot, sound, in, out, mic, los daar aan een com en printer poort, een Pentium 400 mhz processor en 2 vrije ram geheugen sleeves,
Dit alles als kaar, want het is aan te sluiten op mijn PCI slot.

Mijn vraag is wat dit voor ding is?
en kan dit bijvoorbeeld bij mijn ouwe PIII 800 gezet worden? (geen idee)

ik dacht zelf dat het een deel van een desktop systeen is geweest, verder staat er een sticker van SUN op.....?

Wie kan wat verheldering op deze zaak brengen.

mvg

Michael

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Was wel een keer een topic hier over dat soort borden. Dat zijn industriele moederborden als ik het me geod herinner, welke je op een soort moederbord prikt waar alle andere randapoaratuur op aangesloten zit (en de andere pci sloten e.d.).

Maar volgens mij kun je zo'n kaart/moederbord ook gewoon in een oude pc doen, waarna die dus als p2-400 (en andere specs van dat kaartje) fungeert. Je gebruikt dus alleen de pci sloten en voeding van de oude pc.

[edit[ was dit topic: Single board computers (SBC)

[ Voor 10% gewijzigd door Palomar op 23-02-2005 00:43 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Sticker van SUN? Is het dan niet zo'n "pc in een kaart" voor in sparc systemen?

specs

Verwijderd

idd zgn indutrie-ele board. moet je in 'n VME backplane plaatsen. Succes ermee...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nope, dit is geen VME danwel PICMG bord maar een SunPCI bord om in een X-window een native x86 (Windows) sessie te draaien, dus om op je SparcStation Ultra MS DOS of Windows programmata te draaien.

Als mijn vermoeden klopt is dit de originele SunPCI, die geen Pentium maar een K6-2 400 heeft met SiS 5598 chipset, 2x 168p DIMM en (kenmerkend) geen eigen RJ-45 netwerkaansluiting.

Deze kaarten draaien alleen in Sun SparcStation Ultra systemen met PCI bus (v.a. de SS-U5 hebben ze dat iic allemaal), dus _NIET_ in een gewone x86 systeem en zijn ondersteund tem Solaris 8 en Windows 98 of NT. Het is mij gelukt dmv een paar erg simpele hacks (driver renamen en een config bestand aanpassen) deze kaart onder Solaris 9 aan de praat te krijgen. Ik ga binnenkort toch naar Solaris 10 upgraden, dan ga ik kijken of hij ook daarmee gaat draaien en of hij WinXP wil draaien (ik heb er 256MB RAM op en ga de K6-2 met een K6-2+ 500@600 vervangen :P )

Als mijn hypothese klopt is dit het:
Afbeeldingslocatie: http://sunsolve.sun.com/handbook_pub/Devices/Miscellaneous/images/MISC_SunPCi.02.gif

Als dit het niet is: graag meer info - wat voor chips, wat voor nummers e.d....

Oslik blyat! Oslik!

• ajmwegman
Ja dit lijkt er heel erg op. Hoe zit dit met de voeding van die kaart? Er zit een vrij grote slot op voor voeding denk ik...

Verwijderd

Zeer gaaf! Zou een mooie aanvulling voor mijn Ultra5 zijn. Zou je deze ook onder Linux draaiend kunnen krijgen?

• ajmwegman
Misschien vind je het nog leuk om te weten:

Model: Penguin

een aantal eliteMT chips en een intel chip

Penguin chip v1.1.2 441B
SunPci MSKB 18 chip

De processor zit helaas zo vast aan de cooler dat ik daar geen andere info over kan geven

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:13
Hier een foto van het ding (SunPCi II):

Afbeeldingslocatie: http://www.sun.com/smrc/photos-prod/downloads/ppsunpci2-2-2sm.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.sun.com/smrc/photos-prod/downloads/ppsunpci2-1-2sm.jpg

Klik voor grotere plaat, dan zie je er ook SunPci MSKB 18 chip
op staan.

Er is ook een SunPCi, maar volgens mij heb jij de SunPCi II, daar zit een Celeron 600MHz cpu op.

DaJaN, misschien dat je hier wat aan hebt? http://www.vdberg.org/~richard/Linux-on-SunPCi-mini-Howto/

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Thanks! Punt is dat ik op mijn Ultra5 Solaris al ingeruild heb voor Debian, en je hebt een applicatie nodig om die kaart te kunnen booten:
The SunPCi card can only be booted by the X application named sunpcbinary.
Eens kijken of daar een Linux alternatief voor is. :)
(+ natuurlijk zo'n kaart aan zien te komen :P )

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2005 14:29 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Abbadon schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 14:20:
Hier een foto van het ding (SunPCi II):

[...]

Er is ook een SunPCi, maar volgens mij heb jij de SunPCi II, daar zit een Celeron 600MHz cpu op.
Ik weet wel zeker van niet:

- de genoemde EliteMT chips zijn PLB cache chips die je bij een P6-platform niet op het moederbord hebt, de aanwezigheid ervan wijst er dus op dat dit een P5-platform is, en dan kom je uit bij de originele SunPCI
- meest gelijk in het oog springend verschil tussen de kaarten is de RJ-45 connector op de II en later die ontbreekt op de originele. ajmwegman heeft alle externe connectoren benoemd, maar die zat er niet tussen. Wederom aanwijzing richting de eerste SunPCI
DaJaN, misschien dat je hier wat aan hebt? http://www.vdberg.org/~richard/Linux-on-SunPCi-mini-Howto/
Hmm, ook voor mij interessant als ik ooit van Solaris af wil (zit er niet echt in overigens :z )
ajmwegman schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 13:17:
Ja dit lijkt er heel erg op. Hoe zit dit met de voeding van die kaart? Er zit een vrij grote slot op voor voeding denk ik...
Voeding :? Voeding gaat via de PCI bus, dus wat voor slot je ook bedoelt, het is niet voeding :z
ajmwegman schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 13:32:
[...]
De processor zit helaas zo vast aan de cooler dat ik daar geen andere info over kan geven
Als je een beetje verder doordenkt kom je hopelijk tot de conclusie dat dat niet waar is :o

De kleur van de onderkant van de CPU zegt heel veel...

Bruin (met een soort lichte vierkantjes): AMD K6(-2)
Zwart (met opschrift): lees opschrift, Intel Pentium, Pentium MMX of Celeron Mendocino
Groen (met SMD weerstandjes): Intel P3 of Celeron CuMine

Dus je kunt zonder de koeler los te maken vrij exact bepalen wat voor CPU familie je in zit :z
Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 14:29:
[...]

(+ natuurlijk zo'n kaart aan zien te komen :P )
1) kans is zeer groot dat ajmwegman hier niets mee kan (om een of andere reden vermoed ik dat hij geen UltraSparc-systemen heeft liggen :+ )
En nieuwsgierig als ik ben heb ik uiteraard geprobeerd of een SunPCI het in een willekeurige x86 PCI bus doet: totaal niet...
2) als dat niet werkt: eBay is your friend. Als je een beetje geduld hebt en ook in DE, UK en US kijkt naar mensen die bereid zijn internationaal te verzenden kun je geniale deals doen. Mijn SunPCI heb ik voor EUR 25 incl verzendkosten uit DE gehaald, en net vandaag is een dual Slot1 SBC (PICMG-format) met onboard U2W SCSI op de deurmat gevallen dat mij UDS 9.99 (oftewel EUR 7.50 8)7 ) kostte, al was ik met verzendkosten erbij ook hier EUR 25 kwijt :D

[ Voor 19% gewijzigd door dion_b op 23-02-2005 17:02 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

miss een domme vraag, maar wat kan je hiermee? linux booten ofzo maak ik hier uit op? :S Ultrasparc? (wat is dat?)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 18:25:
miss een domme vraag, maar wat kan je hiermee? linux booten ofzo maak ik hier uit op? :S Ultrasparc? (wat is dat?)
Eehm, beetje zoeken kan geen kwaad :z

Een UltraSparc is een 64b CPU van Sun Microsystems; Sun workstations op basis van die CPU-reeks worden SparcStation Ultra's genoemd.

De UltraSparc is niet x86-compatible (het is een RISC ontwerp), dus kun je er normaal gezien geen DOS of Windows op draaien. Sun's eigen UNIX, Solaris, is de meestgebruikte OS voor Ultrasparc systemen, maar je kunt er ook andere OSsen op draaien zoals Linux of een xBSD.

Toch zijn er mensen die een UltraSparc-based systeem hebben en desondanks DOS/Windows apps willen/moeten draaien. Daar zijn deze kaarten voor. Het is eigenlijk een compleet x86 moederbord op een PCI kaart. Je kunt dan in een aparte X-window in je Solaris (of Linux) omgeving je DOS/Windows programma draaien en tegelijk daarin gebruik maken van disks enzo van de host UltraSparc systeem. Je kunt ook de VGA uitgang gebruiken om een andere monitor aan te sturen (noodzakelijk als je programma's gebruikt die overlay nodig hebben), maar dan kun je nog steeds disks enzo delen.

Je hebt dus alleen was aan deze kaart als je een UltraSparc-based systeem hebt met een PCI bus. Dat betekent een Sun workstation van na +-1998 of een kloon op basis van de AXi moederbord-reeks (een UltraSparc CPU op een standaard ATX bord)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

dion_b schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 16:57:

1) kans is zeer groot dat ajmwegman hier niets mee kan (om een of andere reden vermoed ik dat hij geen UltraSparc-systemen heeft liggen :+ )
En nieuwsgierig als ik ben heb ik uiteraard geprobeerd of een SunPCI het in een willekeurige x86 PCI bus doet: totaal niet...
Wel, hopen dat de hint opgepakt wordt hinthinthint :)

Alleen is dit dan wel weer een beetje jammer:
The SunPCI card is an x86-based single board computer in a full-size PCI footprint. It is currently not supported by Linux, and this is extremely unlikely to change unless Sun releases detailed hardware specifications, or the driver.
In Solaris, the SunPCI card can be made to run x86 Linux or Windows.

This is the more modern version of the SunPC SBUS card.

Aurora doesn't need any of these donated, since we've got a snowball's chance in hell of making it work (and we already have at least one).
Pagina: 1