Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Grappig, iemand op eBay verkoopt net zo'n ding:Abbadon schreef op zondag 16 januari 2005 @ 13:42:
Ik ken ze ook niet. Kleinste grut wat ik op dual Slot1 zo kan vinden zijn single board computers (wel grappig spul though)
[afbeelding]
http://cgi.ebay.de/ws/eBa...4941&item=6736114286&rd=1
Het is in de VS, maar verkoper is bereid daarbuiten te verzenden.
Oslik blyat! Oslik!
* dion_b heeft dit bordje net voor USD 9.99 (tegenwoordig niet eens EUR 7.50dion_b schreef op zondag 16 januari 2005 @ 21:16:
[...]
Grappig, iemand op eBay verkoopt net zo'n ding:
http://cgi.ebay.de/ws/eBa...4941&item=6736114286&rd=1
Het is in de VS, maar verkoper is bereid daarbuiten te verzenden.
Oslik blyat! Oslik!
Gefeliciteerd
Wat ga (lees=kun) je er mee doen
Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.
Huis nog niet vol genoeg liggen met oude bijzondere zut?dion_b schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 08:56:
[...]
/half offtopic:
* dion_b heeft dit bordje net voor USD 9.99 (tegenwoordig niet eens EUR 7.50) gewonnnen
\o/
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Misschien beetje offtopic, maar waar moet je die kaart in prikken?? De onderkant past iig niet in een pci/isa slot zo te zienAbbadon schreef op zondag 16 januari 2005 @ 13:42:
Ik ken ze ook niet. Kleinste grut wat ik op dual Slot1 zo kan vinden zijn single board computers (wel grappig spul though)
[afbeelding]
In een PICMG backplane, die heb je van deze kleintjes...Palomar schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 16:13:
[...]
Misschien beetje offtopic, maar waar moet je die kaart in prikken?? De onderkant past iig niet in een pci/isa slot zo te zien

...tot dit soort monster:

De kleintjes kun je gebruiken om zoiets in een LPX behuizing te vrotten, de grote worden meestal in 19" industriele cases gestopt. Er zijn er zelfs met meerdere PICMG segmenten, waar je dus met twee of vier van deze SBC's in een enkele 19" kast kunt werken:

Als je daarentegen de PCI niet nodig hebt kun je zo'n ding in een willekeurige ISA slot steken
Edit: verzendkosten van die SBC waren USD 20
[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 20-01-2005 16:58 ]
Oslik blyat! Oslik!
Lukt dat alleen met linux of gaat dat ook met win2k/xp ?
En dat slot 1 umATX niet makkelijk aan is tekomen is opzich wel jammer moet wat snellers hebben voor mijn mp3 bakkie dat ie ook dvd af kan spelen.
(op m'n celeron 300a heb je geluid en dan pas het beeld
No signature found
Ondertussen on-topic nu ik de boel naar een eigen topic heb overgeheveldSchapie schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 17:19:
Mischien een beetje offtopic maar die dual p200mmx wat voor os draaide je daar dan op ?
Lukt dat alleen met linux of gaat dat ook met win2k/xp ?
Ik draaide er BeOS op (ERG leuke OS, zowat lichtste met GUI die ik ken die er toch redelijk modern uitziet en geniale SMP support - on the fly CPU aan/uitzetten
Nu is dit offtopicEn dat slot 1 umATX niet makkelijk aan is tekomen is opzich wel jammer moet wat snellers hebben voor mijn mp3 bakkie dat ie ook dvd af kan spelen.
(op m'n celeron 300a heb je geluid en dan pas het beeld)
Oslik blyat! Oslik!
Mja dan ga ik eerder eens opzoek als ik ff weer wat geld er voor aan de kant heb gelegd (moet dan ook wat geheugen erbij hebben).dion_b schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 17:32:
[...]
Ondertussen on-topic nu ik de boel naar een eigen topic heb overgeheveld
Ik draaide er BeOS op (ERG leuke OS, zowat lichtste met GUI die ik ken die er toch redelijk modern uitziet en geniale SMP support - on the fly CPU aan/uitzetten), maar als je er genoeg RAM in stopt is 2K of XP prima te doen. Met 4x 64MB SIMM (dus 256MB totaal) zal WinXP zeer adequaat erop draaien, met de makkelijker te vinden 32MB SIMMs (128MB totaal) kom je ook een end, maar ben je beter af met iets lichters.
[...]
Nu is dit offtopic- maar Sl1 uATX is makkelijk genoeg te vinden (ik noem de Intel MU440EX, de FJ440ZX, de MSI 6168 - en dat is alleen al wat ik zelf in huis heb gehad), dual uATX (of het nou Sl1 is of iets anders) is het probleem.
Maar hoe zit het dan met de warmte ontwikkeling van sbc's is die nog hoger of is dat geod tespreiden want ik denk dat als het zo lekker dicht op elkaar zit zoals @plaatje je amper je warmte weg kan krijgen met een laag geklokt P3 lijkt me dat niet zo'n probleem maar ik neem aan dat er ook modernere versies van bestaan ?
Mischien maar eens eentje op de kop zien tetikken op een beurs oid zodat ik zelf er wat mee kan doen.
No signature found
Ik zie wel op het plaatje wat Abbadon laat zien dat het laatste gedeelte (Wat extra is bij VLB t.o.v. ISA) grotere/grovere pinnen heeft. Het eindstukje van VLB is normaal een "PCI-Slot" connector maar die hebben veel kleinere/fijnere pinnen. Past het dan wel ?
Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.
Het '32 bit' stukje bij VLB is volgens mij veel korter dan en PCI slot. Ws. zal het fysiek dus niet eens passenThandor schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 17:48:
Ik zie op die PICMG backplane's de sloten waar zo'n Single Board Computer in kan. Dat ding lijkt op (of is) een Vesa Local Bus slot. Wat gebeurt er al je zo'n SBC in een VLB slot prikt ?
Ik zie wel op het plaatje wat Abbadon laat zien dat het laatste gedeelte (Wat extra is bij VLB t.o.v. ISA) grotere/grovere pinnen heeft. Het eindstukje van VLB is normaal een "PCI-Slot" connector maar die hebben veel kleinere/fijnere pinnen. Past het dan wel ?
[edit] alhoewel....

Lijkt toch wel verdacht veel op dezelfde grootte als pci..
[ Voor 17% gewijzigd door Palomar op 20-01-2005 17:58 ]
Ik heb m'n dual So7 voor DFL 5 op de kop getikt op een beurs iddSchapie schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 17:44:
[...]
Mja dan ga ik eerder eens opzoek als ik ff weer wat geld er voor aan de kant heb gelegd (moet dan ook wat geheugen erbij hebben).
Maar hoe zit het dan met de warmte ontwikkeling van sbc's is die nog hoger of is dat geod tespreiden want ik denk dat als het zo lekker dicht op elkaar zit zoals @plaatje je amper je warmte weg kan krijgen met een laag geklokt P3 lijkt me dat niet zo'n probleem maar ik neem aan dat er ook modernere versies van bestaan ?
Mischien maar eens eentje op de kop zien tetikken op een beurs oid zodat ik zelf er wat mee kan doen.
Maar je ziet die dingen niet vaak, ik kom al zo'n 4 jaar zeer regelmatig op beurzen en heb ze maar 2x voor acceptabele bedragen (<EUR 10
Op eBay komen ze best vaak langs, voordeel is dat ze vaak op de verkeerde plek neergezet worden. Op eBay.de zitten ze in Computers - Mainboards - Sonstige, meestal zijn er wel een paar (nu een Slot 1 en een So370 PPGA bord), maar er wordt daar goed op geboden. In UK en USA zitten ze daarentegen vaak gedumpt in 'Overige' categorieen waar potentiele kopers ze niet vinden en je dus tegen de startprijs (mijn USD 9.95
Warmteontwikkeling kan een probleem zijn, niet bij een P200MMX (die dingen hebben nauwelijks een heatsink nodig), maar bij grotere dingen wel. Als je je zorgen maakt moet je gewoon de koelers gebruiken die in 1U servers toegepast worden, die zullen passen en koelen adequaat.
Nee, het past niet. Die pic van Abba heeft een paar JPG-artefacten, dat ding is gewoon exact een PCI slot achter de ISA gezet. De extra gedeelte van een VLB slot is daarentegen geen normaal PCI connector maar is iets korter, dus het past fysiek niet eens, laat staan dat je er zo gebruik van zou kunnen makenThandor schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 17:48:
Ik zie op die PICMG backplane's de sloten waar zo'n Single Board Computer in kan. Dat ding lijkt op (of is) een Vesa Local Bus slot. Wat gebeurt er al je zo'n SBC in een VLB slot prikt ?
Wat je wel zou kunnen doen is een PCI extender cable tussen de onhandige plek en een normale PCI slot hangen:

Maar of dit ivm timings e.d. goed zou werken is een tweede...
Oslik blyat! Oslik!

k he m op een ouwe isa riser uit een IBM geprikt, zodat ik er een isa netwerkkaart bij kon prikken. die LCD maakt t wel lekker compact. der zat ook een DOC bij, maar die was maar 4mb, en linux wilde er niet van draaien. k draai er nu slackware op, met een lichte windowmaker. zit ook een touchLCD scherm bij, hij doet nu dienst als schaakcomputer
hij was gloednieuw toen ik m kreeg, en hij nog geen jaar oud denk ik, 300 euro
8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek
Ooit, in een vaag, vaag verleden, was dat inderdaad de norm. Denk aan de tijd van de jaren '70 waarin de snelheden nog zo laag waren dat discrete componenten vaak beter presteerden dan IC's - een CPU was toen een volledige bord die in een backplane gestoken werd (DEC PDP-11, Data General Nova en Eclipse, dat soort dingen - lees Soul of a new Machine maar voor meer info over deze geweldige tijd). Tot aan begin jaren '90 zag je het bij high-end spul, denk aan de SGI Indigo (de eerste, niet de Indigo2 met desktopkastje)Palomar schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 19:08:
Werden zulke kaarten bij oude pc's niet veel vaker toegepast? Ik heb nog ergens een olivetti 386 pc liggen met ook zo'n soort kaartje erin. Wel gewoon moederbord met isa sloten, maar de processor/geheugen/ide zit ook allemaal op een isa kaart.
Af en toe kwam je het ook bij PCs tegen, gisteren in de kringloopwinkel nog een kaart gezien die alle I/O (floppy, ESDI HDD interface, serieel, parallel) en ook nog eens de RTC en een aantal ROMs bevatte van een XT-kloon.
Maar het is als zoveel dingen- inefficient vergeleken met integratie die nu mogelijk is. Dus beperkt voor omgevingen waar dat niet zoveel uitmaakt en men gedwongen dezelfde I/O moet blijven gebruiken ondanks CPU upgrades. Daar zijn deze gevallen voor ontworpen
Oslik blyat! Oslik!
8<------------------------------------------------------------------------------------
*edit* misschien gewoon voor in severs, een pci riser in een blade is wat krapjes.
[ Voor 47% gewijzigd door Dekaasboer op 20-01-2005 20:01 ]
er zit meestal ook een PC/104 bus op, dat is een gewoon een isa bus, maar dan met pinnen, zodat je ze kunt opstapelen.
verder hebben de meeste ook ondersteuning voor DiscOnChip. een hardeschijf zonder bewegende delen.
de meeste boardjes hebben ook een eeprom erop zitten, je die vrij kunt gebruiken voor het bewaren van gegevens/instellingen.
en ze zijn rete duur
Deze topic is afgesplitst van [Mobo] Bestaan dual Slot1 mATX moederborden? daar de discussie over SBC's daar offtopic was, maar wel interessant op zich.