Garantie Digitale camera

Pagina: 1
Acties:

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-02 12:05
Probleem:
Ik heb op 15 maart 2002->2003 8)7 een minolta F100 aangeschaft met korting (kreeg 'm voor de zelfde prijs als bij steenweg en nog inruil korting eraf van een trust camera :+ )
Afbeeldingslocatie: http://www.fleamarket.gr/lotimage17/Minolta%20F100.jpg

Ik heb er nu bijna 2 jaar veel plezier van, maar nu is de camera elke keer als de batterijen vervangen worden zijn alle instellingen kwijt; en gaan weer naar default (default=zuigt). En aangezien ik elke 30min. de 2 aa penlites moet verwisselen (2500mAmp) vind ik dit een ramp.

Het gaat dus om:
tijd, datum, naamgeving files, naamgeving folders, audio sigalen (moet 3 waardes naar off zetten), video uitgang pal/ntc
En bij de manuele foto instellingen:
shutter, apputure, iso, white balance, image size, quality, focus mode, instand playback naar off
En nog een paar instellingen.

Vaak ben ik bezig met foto's maken en dan zijn de batterijen op en binnen 4 tellen verwisselt. Nu kost het mij dus met al die rottige menu's opnieuw doorlopen 2-3min.

Garantie:
Bij dixons hebben ze het over 1 jaar fabrieksgarantie, die natuurlijk al verlopen is.
Wel kan ik 'm laten repareren en dan betaald dixons een paar tientjes mee.

Mij staat iets over 2 jaar wettelijke garantie bij (die dus 15 mei voorbij is) alleen kan ik daar niks over vinden. http://www.kieskeurig.nl/...946EF2AABC1256D64003D7DA3
alleen inhoudelijk kan ik hier niks over vinden.

Heb ik recht op kostenloze reparatie? (dit zal toch wel vaker gebeuren met consumenten electronica?)

Stel dat ik wel meer dan 150,- moet dokken voor een camera die nieuw nu nog maar 250,- waard is. Is het mogelijk om 'm zelf openteschroeven en het back-up batterijtje te vervangen? (wat denk ik het probleem is) Zijn er ook service manuels voor de minolta f100?

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen en mischien 150,- besparen. :o

[ Voor 5% gewijzigd door Lennart_1337 op 23-02-2005 13:25 ]

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:55
Ik denk eigenlijk dat het geen defect is, maar een slecht ontworpen functie.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
razorhead schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 17:46:
Ik denk eigenlijk dat het geen defect is, maar een slecht ontworpen functie.
Dat denk ik eigenlijk niet. Ik denk dat gewoon het eeprommetje waarin dit soort info opgeslagen wordt naar de haaien is. Dat gebeurt bij TV's ook regelmatig (alle zenders kwijt na afzetten); ongeveer hetzelfde effect.

@TS: Er is inderdaad een Europese richtlijn die ook is opgenomen in de Nederlandse wet die zegt dat consumenten op dit soort aankopen 2 jaar garantie hebben. De enige vraag is of die richtlijn ook van kracht was toen jij je camera kocht; ik kan me voorstellen dat dit invloed heeft op jouw situatie. Dat zou je dus even bij bv. de consumentenbond na moeten vragen.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

koraks schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 19:08:
[...]

Dat denk ik eigenlijk niet. Ik denk dat gewoon het eeprommetje waarin dit soort info opgeslagen wordt naar de haaien is. Dat gebeurt bij TV's ook regelmatig (alle zenders kwijt na afzetten); ongeveer hetzelfde effect.
Tja, of mogelijk gewoon de backupbatterij.

Check de handleiding eens om te zien of er niet nog ergens een klein lullig knoopcelletje in de camera gedrukt is. Zo ja: vervang die eerst eens.

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
WFvN,

Ik weet bijna zeker dat je gelijk hebt. 80% van alle digicams hebben zo'n knoopcelletje.......

• Lennart_1337
In de handleiding staat niks over een backup batterijtje.
Eigenlijk staat er alleen hoe de camera te gebruiken en te bedienen. :o

• koraks
  • Niet online
WFvN schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 19:11:
[...]

Tja, of mogelijk gewoon de backupbatterij.

Check de handleiding eens om te zien of er niet nog ergens een klein lullig knoopcelletje in de camera gedrukt is. Zo ja: vervang die eerst eens.
Hmz, goed dat je dat zegt, totaal niet bij stilgestaan. Dit is overigens iets wat niet echt in een user manual staat, dus geen wonder dat je het daar niet kan terugvinden. Zeker de moeite waard om ff uit te vogelen of er inderdaad een backupbatterijtje in dit ding zit!

• Lennart_1337
Ik kwam deze service manuel tegen, maar ik wrod er niet veel wijs uit.
Kan er geen batterij uit ontdeken.

Linkje: (zip met pdf erin)
http://www.eserviceinfo.com/download.php?fileid=12695

Maar kan iemand mij een beetje opweg helpen met die 2 jaar garantie want ik kan daat niks over vinden _/-\o_

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wanneer bij een wasmachine na 3 jaar de motor stuk gaat, mag je er vanuit gaan dat de fabrikant dit moet repareren. Wel is het zo, dat de fabrikant een percentage van de kosten mag rekenen, omdat een nieuwe motor een verbetering is van de wasmachine. Hoe het precies zit zou je moeten informeren bij de Consumentenbond / Radar / Kassa, maar het is niet zo dat na een jaar garantie het "over en uit" is.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

1st. ipv een knoopcel kan er ook een condensator in je toestel zitten die je eeprom van energie kan voorzien. Staat er in de manuel iets van "je hebt 30min. de tijd om je batterijen te vervangen" dan heb je vrijwel zeker te maken met een condensator, deze kan je niet zo ff vervangen zoals een knoopcel. (maar met hobbiën wel)

Betreft garantie: Eigenlijk denk ik dat je geen aanspraak kan maken op voledige garantie, zeker niet als het idd om een knoopcel batt. gaat.
Dit is niet echt een constructie fout van de leverancier, anders had hij het niet 2jaar vol gehouden. Ik denk dat het netjes is van dixon dat ze mee willen betalen, en misschien kan je wat onderhandelen over de hoogte van dat bedrag.

Het probleem is: De consumentenbond/kassa zegt zo makkelijk "de dealer" (dixons) is aansprakelijk en het is hun probleem, hun vinden het een fout die niet door hun komt dus uiteindelijk heb je vaak gewoon pech. Je hebt geluk dat je hem gewoon in de winkel hebt gekocht en niet via internet want dan wordt het helemaal lastig.

Vergeet niet dat de consument de winkeliers wel altijd helemaal uitzuigen zodat er geen marge meer over is, en dus is de service niet meer zo als vroeger. De toestellen zijn bij de fotograaf op de hoek ook altijd duurder omdat ze wel een Nederlandse versie verkopen en ook nog een beetje willen verdienen voor wat service, zo komen er vaak mensen die alle info bij een winkel halen met een behulpzame verkoper en vervolgens kopen via internet.

_ Nee, ik ben geen gefrusteerde verkoper :) _

www.casarodriguillo.com

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-02 15:53

Acid_Burn

uhuh

Kan idd een design 'feature' zijn. Mijn oude camera (medion) had dezelfde feature.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• koraks
  • Niet online
@tomleeuw: het zou me verbazen als in dit soort toepassingen een condensator gebruikt wordt. Áls dat al het geval is, zal men vrij zeker een goldcap gebruiken; die zijn in staat een geheugencelletje maanden (zo niet, jaren) van energie te voorzien. Daarnaast heb je blijkbaar nog niet van de Europese 2-jaar-garantie-voor-consumenten richtlijn gehoord. Die is er wel degelijk en je kan er wel degelijk aanspraak op maken. Ik weet niet waar je de betreffende artikelen kan vinden, maar ze bestaan zeer zeker. Dit heeft verder niets met constructiefouten , service of verkopen via Internet :)

@TS: Ik heb even in die service manual gekeken, maar ik kan zo 123 niets ontdekken wat op een batterijtje of een goldcap lijkt. In de linkeronderhoek van de print (service manual, pagina 7) lijkt wel een PLCC socket te zitten. Dit soort houders worden vaak gebruikt voor flash geheugens (zoals op het mobo van je pc). Ik begin te vrezen dat dat ic-tje naar de maan is.
Acid_Burn schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 21:40:
Kan idd een design 'feature' zijn. Mijn oude camera (medion) had dezelfde feature.
Allemaal leuk en aardig, maar denk je niet dat TS dat ergens gedurende de afgelopen twee jaar al wel had gemerkt? 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door koraks op 22-02-2005 21:50 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Lennart_1337 schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 17:45:
Probleem:
Mij staat iets over 2 jaar wettelijke garantie bij (die dus 15 mei voorbij is) alleen kan ik daar niks over vinden.
Als je hem in 2002 hebt gekocht is die 2 jaar garantie ook al voorbij hoor...

Verwijderd

Is het niet mogelijk om dat menu van die camera erop nieuw in te laten zetten, lees downloaden... Net zoals je dat met een moederbord doet van je computer, bios flash ofziets noemen ze dat toch? Misschien is het eerder iets softewarematigs,

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 12:34
Lennart_1337 schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 17:45:
Probleem:
Ik heb op 15 maart 2002 *knip*
dat is dus 3 jaar geleden (2005-2002=3) dus op 15 maart heb je dat ding 3 jaar ... dus wat betreft de 2 jaar eu verplichte garantie kan je t schudden, maar wat je wel kan proberen is er voor zorgen dat het kosteloos gerepareerd wordt omdat de levensverwachting van een digitale camera wel hoger ligt dan 3 jaar. Tenminste ik meen dat dat zo is.

LinkedIn
BlackIntel

• koraks
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 21:53:
Is het niet mogelijk om dat menu van die camera erop nieuw in te laten zetten, lees downloaden... Net zoals je dat met een moederbord doet van je computer, bios flash ofziets noemen ze dat toch? Misschien is het eerder iets softewarematigs,
Over het flashen: er is een belangrijk onderscheid tussen de firmware (het BIOS, of de firmware in een camera) en de settings (op het mobo: 'CMOS settings'). Firmware kun je flashen, settings niet. Dus wat je voorstelt, kan helaas niet.

Edit: TS, hoe zit dat nou met die aankoopdatum? Je hebt het over 2 jaar en een aankoopdatum die bijna 3 jaar in het verleden ligt, welke van de twee gegevens klopt nu?
maar wat je wel kan proberen is er voor zorgen dat het kosteloos gerepareerd wordt omdat de levensverwachting van een digitale camera wel hoger ligt dan 3 jaar. Tenminste ik meen dat dat zo is.
Daar zit wel wat in, maar ik weet niet hoe de redenatie in deze situatie toegepast wordt. Er kan ook beargumenteerd worden dat het gaat om een betrekkelijk low-budget consumentencamera waarvan de economische levensduur, gezien de aard van het apparaat en het voortschrijden van de technologie, beperkt is tot minder dan 3 jaar. Ofzo 8)

[ Voor 42% gewijzigd door koraks op 22-02-2005 22:05 ]

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:25
Komt ook nog eens bij dat die richtlijn pas later is ingevoerd en dit werkt naar mijn weten niet met terugwerkende kracht

• koraks
  • Niet online
mad-dog schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 22:07:
Komt ook nog eens bij dat die richtlijn pas later is ingevoerd en dit werkt naar mijn weten niet met terugwerkende kracht
Dat zou inderdaad kunnen, dat weet ik ook niet. Vandaar dat het me raadzaam leek om even bij de Consumentenbond te informeren ofzo :)

• Pinin

Pinin

koraks schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 21:48:
@tomleeuw: het zou me verbazen als in dit soort toepassingen een condensator gebruikt wordt. Áls dat al het geval is, zal men vrij zeker een goldcap gebruiken; die zijn in staat een geheugencelletje maanden (zo niet, jaren) van energie te voorzien. Daarnaast heb je blijkbaar nog niet van de Europese 2-jaar-garantie-voor-consumenten richtlijn gehoord. Die is er wel degelijk en je kan er wel degelijk aanspraak op maken. Ik weet niet waar je de betreffende artikelen kan vinden, maar ze bestaan zeer zeker. Dit heeft verder niets met constructiefouten , service of verkopen via Internet :)
.....
o.k. Goldcap kan ook (ik heb er nooit van gehoord maar dat zegt niets :) ik bedoelde iig dat er niet persé een knoopcel in hoeft te zitten.

Tuurlijk heb ik wel van de 2-jaar garantie voor consumentenelektronica gehoord, maar vaak levert het veel frustatie/ergernis op. Als het niet op de verpakking/bon staat is het vaak lastig om het voor elkaar te krijgen. Met dreigen dat je naar de rechter gaat, daar worden veel verkoopmedewerkers van een grote winkelketen niet koud of warm van. Het zal hun (persoonlijk) een worst wezen. Met vriendelijk geouwehoer krijg je vaak meer voorelkaar dan op je strepen te staan en te beginnen over de consumentenbond/kassa.

Vroegah, toen ik nog wel in de winkel stond is het één keer gelukt (in de drie jaar) dat een klant een nieuw product kreeg na het eerste jaar van de garantie. Het heeft een jaar geduurt voordat hij zijn product vervangen kreeg door een uitspraak van de rechter. Ik denk dat door zijn frustatie en ettelijke bezoeken aan de winkel zijn leven wel met een jaar of 10 is bekort.

Maar ik ben het wel eens dat 1 jaar te kort is en dat er meer duidelijk moet bestaan over garantie. Zo van: bij die trust heeft u 1jaar garantie, en bij die sony krijgt u 3 jaar fabrieks garantie, en daar betaald u ook voor. En daarna is het gewoon pech.

www.casarodriguillo.com

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Sorry, maar als je hier niets overt kunt vinden heb je niet echt gezocht.

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/993561/0 staat echt erg veel zinnige info.

Succes.

Abort, Retry, Quake ???

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Garantie enzo:

http://www.staiksterk.nl/...&subc=MobieleTelefoon&w=1

Een hoop meoite om je gelijk te krijgen is mijn ervaring.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:09

YellowCube

Wait...what?

^^met hem.Er is ergens een lijst (waarschijnlijk bij die link) die aangeeft wat de reeele levensduur is van een apparaat (bijv. een televisie moet minstens 8 jaar dienst blijven doen). Gaat ie in die periode kapot dan heb je in principe recht op een (deels) gratis reparatie. In principe dan.
Noem me dom, maar persoonlijk betaal ik liever (zeg maar) een redelijk percentage aan euro's meer om 3 a 4 jaar extra garantie te krijgen en een eventueel defect zonder gezeik gerepareerd te krijgen , dan dat ik na 2 jaar terug moet omdat het ding kapot is. Vervolgens moet jezelf in de meest vreemde bochten en discussies gaan wringen om je gelijk te krijgen. voor mij zou de lol er dan een beetje vanaf zijn.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:47

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

* Tomba heeft zelf ook een F100 en altijd dat probleem gehad; je hebt max 10 sec om te verwisselen anders instellingen kwijt. Dat was eigenlijk ook de reden dat de F200 uitkwam (die kon 10 minuten zonder stroom geloof ik) dus tsja... Overigens wil mijn F100 niet meer focussen :(

edit:

Overigens: hoe krijg je het voor elkaar in een half uur 2 batterijen leeg te trekken ? Die van mij ging toch zeker een paar uur mee bij continue schieten...(Met GP 2100 batterijen)

[ Voor 28% gewijzigd door Tomba op 23-02-2005 11:47 . Reden: Beter TS gelezen ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik krijg nou niet echt duidelijk hoe oud die cam is. Je zegt dat je hem in 2002 heb gekocht, in maart. Maar later heb je het weer over mei en dat hij dan 2 jaar oud is. Ik zou de aankoopbon er eens bij zoeken en daar eerst eens naar kijken.

Edit: Volgens dpreview is hij 13 maart 2002 aangekondigd, dan lijkt me dat je hem 2 dagen later nog niet had. Zal wel 15 mei zijn geweest dan. Dan is hij dus 3 jaar oud en kun je het echt wel vergeten. Bovendien zullen reparatiekosten e.d. al snel zo hoog oplopen dat je beter een nieuwe kunt kopen :/

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• TheRitz
  • Laatst online: 12-02-2024
Ik zie iedereen roepen dat er van de EU 2 jaar garantie op moet zitten. Dat is niet helemaal correct. De EU heeft in richtlijn 1999/44 uitgeschreven en daarin is in alle lidstaten soort van gevraagd/opgedragen de richtlijn in hun wetgeving te verwerken. In Nederland is de richtlijn in ik dacht 2001 ergens doorgevoerd in de wetgeving en is daarbij zo'n beetje 1 op 1 overgenomen. Meteen werd er natuurlijk tegen het probleem aangelopen dat je niet alle consumentenproducten op één hoop kan gooien. Op een goudvis kun je tenslotte lastiger 2 jaar garantie geven dan op een televisie bijvoorbeeld.

Dus daar is al het een en ander aan rechtspraak over gedaan. De strekking van die zaken is dat het produkt moet voldoen aan de eigenschappen die de fabrikant toeschrijft aan het produkt (Burg. Wetb. 7 art.17 sub 2). Voor digitale camera's is dat toevallig vrij precies uitgezocht en ik meen dat die garantie op 10 jaar is gezet. Maarrrrrrrrrrrrrrr...... de vergoeding die gegeven moet worden voor de reparatie/vervanging moet wel in verhouding staan tot de boekwaarde van het produkt.

Concreet zou dit voor jou betekenen dat je wel degelijk langer dan 2 jaar garantie hebt op de camera. Alleen is de boekwaarde van het toestel natuurlijk veel lager dan de nieuwwaarde. Dus je moet er met de leverancier in 'redelijkheid en billijkheid' uitkomen. Je hebt het over een paar tientjes vergoeding. Als de totale reparatie ook niet enorm duur is kan dat best wel eens redelijk wezen!

[ Voor 3% gewijzigd door TheRitz op 23-02-2005 12:42 ]

| Xbox 360 | Canon 350D | LG O2X| Gamertag : TheRitz | Oldskool NL: Not old, just Older! | Bestuurslid

• Lennart_1337
EvilWhiteDragon schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 21:58:
[...]

dat is dus 3 jaar geleden (2005-2002=3) dus op 15 maart heb je dat ding 3 jaar ... dus wat betreft de 2 jaar eu verplichte garantie kan je t schudden, maar wat je wel kan proberen is er voor zorgen dat het kosteloos gerepareerd wordt omdat de levensverwachting van een digitale camera wel hoger ligt dan 3 jaar. Tenminste ik meen dat dat zo is.
Hij is dus in 2003 gekocht, type foutje heb dus nog 20 dagen voor de 2 jaar voorbij is.... :o

• Lennart_1337
aZuL2001 schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 23:01:
Sorry, maar als je hier niets overt kunt vinden heb je niet echt gezocht.

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/993561/0 staat echt erg veel zinnige info.

Succes.
Ik kom er niet in, is dat de hk ofzo? ;(
Tomba schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 11:45:
* Tomba heeft zelf ook een F100 en altijd dat probleem gehad; je hebt max 10 sec om te verwisselen anders instellingen kwijt. Dat was eigenlijk ook de reden dat de F200 uitkwam (die kon 10 minuten zonder stroom geloof ik) dus tsja... Overigens wil mijn F100 niet meer focussen :(

edit:

Overigens: hoe krijg je het voor elkaar in een half uur 2 batterijen leeg te trekken ? Die van mij ging toch zeker een paar uur mee bij continue schieten...(Met GP 2100 batterijen)
Die f100 kon totenmet ongeveer begin januarie nog gewoon een paar minuten zonder stroom.
Als ik het batterijklepje opendoe en snel weer dicht (1sec) is alles al weg....

En een halfuur foto's maken met display aan en af en toe een flits, heb zefl ook gp2100 liggen maar daar doet hij het dan ook niet veel langer mee, eigenlijk sinds aankoop al (ik heb daarom altijd een handje vol batterijen mee en een lader die ze binnen 30min. vol gooit.
Dus ik weet ook niet waarom het bij mee zo snel gaat :?

[ Voor 62% gewijzigd door Lennart_1337 op 23-02-2005 13:34 ]

• Justawitte
  • Niet online
Nee Stuffis Generalis. Daar moet je 50 berichtjes voor hebben om in te kunnen komen meen ik.

• Lennart_1337
justawitte schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 13:34:
Nee Stuffis Generalis. Daar moet je 50 berichtjes voor hebben om in te kunnen komen meen ik.
Ik ben vrij nieuw hier op got, wat is: "Stuffis Generalis"
En moet ik 50 berichtjes plaatsen of 50 replies ontvangen voor hk toegang, ik dacht dat hk alleen voor betaaldende leden was? 8)7 :?

• Justawitte
  • Niet online
50 berichtje plaatsen.
Maar er zijn nog meer fora die je dan kan bezoeken hoor, maar dat word wel zwaar offtopic.
Stuffis Generalis
Voor de wat serieuzere onderwerpen die niet in andere forums thuis horen.

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Lennart_1337 schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 16:22:
[...]

Ik ben vrij nieuw hier op got, wat is: "Stuffis Generalis"
En moet ik 50 berichtjes plaatsen of 50 replies ontvangen voor hk toegang, ik dacht dat hk alleen voor betaaldende leden was? 8)7 :?
Pssst... http://gathering.tweakers.net/forum/faq & [rml]***[ HK] Nieuwe toegangsregeling, lees topic voor details***[/rml]

Om je toch even te helpen. Uit het topic uit de SG:
quote: Gunhead
ik ben geen jurist maar heb eens zitten googelen:

-die 2 jaar geldt voor elke consumentenkoop. staat letterlijk in EU richtlijn 99/44EG (L171)
-deze regeling is expliciet genoemd in BW7 art 6.3
-de consument kan dit recht nooit verliezen volgens BW7 art 6.1

edit: onze vriendjes van justitie hebben een heel duidelijk stukje geschreven: http://www.justitie.nl/pu...D=10538&SourcePageID=5073
(maar daar staan die 2 jaar niet in. nouja, ik heb weinig zin om dat EU docje door te spitten, maar dit issem: http://europa.eu.int/eur-...17119990707nl00120016.pdf )
&
&
Sovereign schreef op maandag 03 januari 2005 @ 23:46:
[...]
Als een consument een beroep doet op de wettelijke garantie, dan kan de verkoper krachtens 7:25 BW de daardoor geleden schade verhalen op zijn voorschakel. Dit is dwingend recht, dus in het handelsverkeer kan hiervan niet worden afgeweken.

Natuurlijk kan een leverancier stellen dat een exoneratiebeding in de overeenkomst hem niet tot zulks verplicht, maar een dergelijke bepaling is dus nietig. Mij dunkt dat het inschakelen van een rechtsbijstandverzekeraar voldoende druk op de ketel zal zetten om de leverancier tot een juist inzicht te laten komen. Hebben wij ook weer werk. :*)

Edit: op de vorige pagina had ik nog wat commentaar toegevoegd, Dreeke. ;)

[ Voor 66% gewijzigd door Waypoint op 23-02-2005 17:03 ]

• Lennart_1337
Mijn moeder (ben 17) heeft vandaag de rechtbijstand van de verzekering gebelt en de jurist wist niks over 2 jaar (europeze) garantie.

Ik ga nu aankomende zaterdag met mijn vader naar dixons om toch tot een schikking proberen te komen. Ook moeten we nu dingen schriftelijk vast gaan leggen en laten onderteken zodat de rechtsbijstand ons kan helpen mocht het niet direct tot een schikking komen. Want ik ga niet meer dan 100,- betalen voor een gebrek wat zich nog niet binnen een termijn van 2 jaar voor had mogen doen uitgaande van de afschrijving die toch wel zeker minstens 4 jaar bedraagt voor deze camera (de aanschaf prijs van 600,- in acht nement)

Dus zaterdag weet ik waarschijnelijk meer, en mocht het niet baten dan gaat de rechtbijstand uitzoeken hoe het zit en waar ik recht op heb.

Overigens ga ik natuurlijk niet gelijk over die rechtbijstand beginnen en op mijn strepen staan om eerst met de verkoper proberen tot een redelijke schikking te komen.

• Pinin

Pinin

Lijkt mij een goed plan, gewoon netjes blijven. Maar wel duidelijk aangeven wat je wilt. Soms kan je er ook uitkomen door een nieuwe cam. te kopen met een mooie korting.

win/win

www.casarodriguillo.com

• Lennart_1337
Iedereen hier is ziek dus morgen maar niet naar dixons..... :|
Pagina: 1