Laptop voor studie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiKO
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-05-2024

SAiKO

Grote Smurf

Topicstarter
Ik ben al een tijdje aan het kijken voor een laptop voor mijn studie. Het probleem is een beetje de samenhang van alles waardoor ik maar geen duidelijke keuze kan maken. De eisen:

- Moet zonder problemen alle Macromedia en Adobe pakketten aan kunnen.
- Normale resolutie/verhouding in verband met webdesign. (lijkt mij niet verstandig om dit op een breedbeeld monitor te doen). Misschien wel handig als het scherm hogere resoluties dan 1024 x 768 aankan zodat ik wat extra ruimte heb met photoshop.
- Aangezien het voor mijn studie is en ik het geval mee naar huis en school moet slepen mag hij niet te veel wegen (tussen 3 en 3,5 kilo zit ik aan te denken). Niet echt een must maar ik heb nou ook weer geen zin om een stoeptegel mee te slepen.
- Fatsoenlijke videokaart zodat ik niet bang hoef te zijn wanneer ik 3dmax of cinema4d ff opstart (ati radeon 9700 met minimaal 64mb of 128mb leek mij het beste). De x700 chipsets komen er nu aan.. is dit de moeite waard om op te wachten?
- Draadloos internet is standaard tegenwoordig maar wel absoluut een must.
- Grote harde schijf zodat de stockfoto's en videobestanden er probleemloos op kunnen. Is fijn als de laptop hier standaard mee is uitgerust zodat acute upgrade niet nodig is. 60Gb zou moeten volstaan.
- Minimaal 512Mb geheugen (lijkt me logisch)
- Een stopcontact is helaas niet altijd in de buurt of beschikbaar dus kies ik voor een centrino (dothan) zodat ik zuinig aan toch een tijdje zonder kan.
- Omdat ik dus ook maar een student ben, heb ik een beperkt budget van 1200 euro. Als het echt noodzakelijk is kan dit nog wel 1300 worden maar dat is echt de max.
- DVD brander heb ik ook het liefste erin zodat ik mijn spul meteen kan publiceren en op school kan inleveren.

Is dit wel mogelijk allemaal? Ik heb vele ervaringen zitten lezen hier maar het lijkt alsof ik iets heel aparts wil. Ik wil geen desktopvervanger, geen officelaptop en mobiliteitswonder. De kracht van een desktopvervanger, de prijs van een officelaptop en het verbruik en gewicht van een mobiliteitswonder ;)

De Acer 400x serie laptops passen wel min of meer in mijn straatje maar nu hoor ik weer dat de behuizing niet erg stevig is en ze meestal een stuk dikker zijn.

Betekend VRAM trouwens dat het geheugen van de videokaart van het intern RAM geheugen van de laptop word afgesnoept? Dit lijkt mij geen goede optie..lijkt me erg langzaam.

[ Voor 9% gewijzigd door SAiKO op 22-02-2005 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:24

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Je eisen zijn niet raar hoor..
1. Dat kan elke pc op dit moment. Zorg voor voldoende geheugen.
2. Resolutie is natuurlijk op te lossen door op je desktop een plaatje te maken van 1024*768, 800*600 (-startbalk trouwens) etc. en je browser daarop te resizen. Dat zouden meer mensen moeten doen.
3. 3 tot 3,5 is een stoeptegel. tussen 2 en 2,5 lijkt me handiger.
4. Het is altijd de moeite waard om te wachten.
5. Wireless is idd standaard.
6. Denk dan ook aan een backup mechaniek. Tenzij je dat thuis nog hebt staan. Een dvd-dl brander zou dan bijvoorbeeld wel handig kunnen zijn.
7. Let bij geheugen op dat je in elk geval een leeg bankje houdt als je 512 erin hebt zitten, dan kan je altijd nog naar 1024 of meer.
8. Natuurlijk kies je Centrino - of de nieuwe lijn Sonoma.
9. 1200 is echt zat.
10 zie boven.
11. vram: als je een 9700 oid hebt dan heeft die zijn eigen geheugen.alleen in de chipset geintegreerde kaarten snoepen van het hoofdgeheugen. Anders hoef je imho ook geen losse videochip te gebruiken..

Dat is allemaal makkelijk mogelijk. Geen enkel probleem zelfs. Kijk eens naar de Asus M6 serie. Voldoet aan bijna al je eisen.

Ik weet niet wanneer je begint met je opleiding, maar als dat in augustus is, zou ik mijn lapje niet voor juli kopen. Dan kan je er nog een maand mee prutsen. En tjeck de prijsval van laptops: Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i/?ProduktID=91928
(uit de pricewatch)

Kortom, zet je eisen in een tabel, zet de laptops die je leuk vind naast of onder elkaar, geef een weging aan je eisen.. hou dat 4 maanden vol, en bestel in juni ;)

[ Voor 10% gewijzigd door pjottum op 22-02-2005 09:12 ]

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiKO

SAiKO

Grote Smurf

Topicstarter
Bedankt voor je tips, erg nuttig allemaal. Het probleem is dus dat ik al bezig ben met m'n studie en ik een laptop steeds harder begin te missen. Als ik nu zou moeten kiezen (niet naar de centen gekeken) dan zou het een Acer TM 8005 (voldoet op het budget na aan al mijn eisen) of inderdaad die Asus M6700Ne worden. Deze zitten jammergenoeg boven mijn budget.. en dan neig ik meer naar de Acer 4000 serie met mindere opties en dus ook een minder scherm. Ben alleen zo bang dat ik er dan aan het eind van het jaar verschrikkelijk spijt van ga hebben dat ik niet toch nog ff doorgespaard heb. Ding moet zeker nog 4 jaar mee.

[ Voor 5% gewijzigd door SAiKO op 22-02-2005 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor jouw eisen vind ik persoonlijk € 1200 net te laag ingeschat. Dan moet je ergens op gaan inleveren.
Denk dan vooral aan bijv. je hd (externe mogelijkheid), videokaart (9600 met 64mb werkt ook wel) etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

SAiKO schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 09:35:
Bedankt voor je tips, erg nuttig allemaal. Het probleem is dus dat ik al bezig ben met m'n studie en ik een laptop steeds harder begin te missen. Als ik nu zou moeten kiezen (niet naar de centen gekeken) dan zou het een Acer TM 8005 (voldoet op het budget na aan al mijn eisen) of inderdaad die Asus M6700Ne worden. Deze zitten jammergenoeg boven mijn budget.. en dan neig ik meer naar de Acer 4000 serie met mindere opties en dus ook een minder scherm. Ben alleen zo bang dat ik er dan aan het eind van het jaar verschrikkelijk spijt van ga hebben dat ik niet toch nog ff doorgespaard heb. Ding moet zeker nog 4 jaar mee.
Volgens mij is de m6 onder die link precies je budget hoor ;)

Maar goed, wat je zegt, je moet er nog even mee door en je hebt dan dus een aantal jaren de kans om te balen van het feit dat je niet wat meer tijd, geld en energie in je aankoop hebt gestoken...

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-09 20:28

x-man

Proud newbie!

Ik zie het belangrijkste er niet bijstaan. Ga je 3 jaar pick-up and carry garantie bijkopen?
Als ik iets geleerd heb van laptops is dat je ze niet zonder 3 jaar garantie kunt kopen.

Better a newbie in one hand then ten wannabe-hacker-scriptkiddies on your server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiKO

SAiKO

Grote Smurf

Topicstarter
Ik laat me bijna verleiden door deze van de Aldi: http://www.aldi.nl/OFFER_NL/OFFER_09/OFF01.HTM

Echt hele mooie specs (seagate 100gb 5400rpm schijf, ati 9700 128mb videokaart) voor 1399.. ik verwacht hier wel niet de kwaliteit van een Acer of Asus van maar je hebt wel 3 jaar garantie tegen 1 en respectievelijk 2 jaar van de andere merken. Of ben ik nu echt aan het vloeken in de kerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

SAiKO schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 09:59:
Ik laat me bijna verleiden door deze van de Aldi: http://www.aldi.nl/OFFER_NL/OFFER_09/OFF01.HTM

Echt hele mooie specs (seagate 100gb 5400rpm schijf, ati 9700 128mb videokaart) voor 1399.. ik verwacht hier wel niet de kwaliteit van een Acer of Asus van maar je hebt wel 3 jaar garantie tegen 1 en respectievelijk 2 jaar van de andere merken. Of ben ik nu echt aan het vloeken in de kerk?
Ja, da's vloeken in de kerk ja (zeg ik nu...). D'r is wel een verzameltopic voor alid/lidl systemen..
Voor dat geld zit je wel alweer in een andere categorie dan 1200 euro.

Maar goed, wat ik zeg, maak een overzichtje van je eisen en de specs van systemen die aan je eisen voldoen, neem garantie daar ook in mee.

En Acer en Asus, daar zit imho wel een kwaliteitsverschil tussen.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kajun
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-07 13:00
pjottum schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 09:56:
[...]

Volgens mij is de m6 onder die link precies je budget hoor ;)

Maar goed, wat je zegt, je moet er nog even mee door en je hebt dan dus een aantal jaren de kans om te balen van het feit dat je niet wat meer tijd, geld en energie in je aankoop hebt gestoken...
Pricewatch is niet altijd correct. Kijk altijd even of de prijzen wel in overeenstemming zijn met wat er op de winkeliersite vermeld wordt, zeker als er in de pricewatch er één vermelding staat die wat betreft prijs flink er bovenuit steekt (Er zit een gat van 100 euro tussen PC Concurrent en de overige shops).

Iemand had in dit geval een M6R configuratie verward met de M6Ne (dat mensen dit soort dingen door elkaar halen -- niet alleen bij laptop configuraties, maar ook bij videokaarten zoals 6600 vs 6600 GT -- is niet ongewoon op pricewatch). Inmiddels is die prijs (€1186,86) niet meer terug te vinden op de site. Ik geloof dat het om de M6737R ging, die inmiddels wat goedkoper is.

4Launch is de eerstvolgende, met 1302 euro. Maar we hebben het hier over de 6700Ne dan, en de TS wil, als ik het goed begrijp, een 4:3 scherm. In dat geval moet er naar de 6800Ne gekeken worden, die weer wat duurder is.

€1200 is inderdaad nét iets te laag ingeschat, zeker met een SXGA scherm.

Neemt niet weg dat ik het met Pjottum eens ben, wacht net zo lang af totdat je hem echt nodig heb. Met de komst van Sonoma laptops zal de huidige notebooklijn alleen maar goedkoper worden (de 855 chipset zal langzaam uit worden gefaseerd).

Overigens kun je de V6V bij hun bestellen!

[ Voor 9% gewijzigd door Kajun op 22-02-2005 10:37 ]

MKWii : 2750 1247 3905 || Super Metroid Orchestral Game Concert || Secret of Mana Danger!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• van Binsbergen
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-09 21:11
Asus Laptops / Asus A6726G-LH (P-M 725; 512MB; 60GB; DVD+/-RW; 15.4" TFT; WXP Home)

Deze heeft alles wat je zoekt, ervaring is dat het een fijn apparaat is.
Laagste prijs in pricewatch is nu EUR 1224

Garantie = 2 jaar pick up and return

[ Voor 11% gewijzigd door van Binsbergen op 23-02-2005 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij wilde geen breedbeeldscherm Binsbergen. Ik vind persoonlijk je prijs ook net aan de lage kant, omdat ik zoals x-man al zegt geen garantie bij je voorwaarden zie staan. Als je hem veel gaat gebruiken voor school is garantie echt heel belangrijk. Je kunt niet zo makkelijk zelf je laptop repareren en je loopt daardoor de kans op een dikke financiële tegenvaller als je laptop buiten de standaard garantie kapot gaat. Iets waar met name platzakken zoals wij niet echt op zitten te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:01
De Alpha 2500 is de "Bang for Buck" laptop van dit moment kijk maar eens goed naar de specs. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

haha, ik wilde net die link van WillowTien gaan plaatsen.
In elk geval in dit topic hebben we het ook over dit ding.
De specs liegen er niet om en vooral het interne geheugen (1GB!) en de grafische kaart (256mb) zijn super, zeker voor jouw eisen! Resolutie is 1280x800 (geen 1400x1200 maar zeker wel acceptabel. anders moet je voor dell gaan, maar daar ben ik dus niet meer blij mee, mijne ging precies na de garantie hardstikke stuk).

Er is met deze laptop 1 probleem en dat is dat veel mensen een kwaal ontdekten waarbij de laptop uit viel met een wit scherm, het 'witte schermen probleem'.
Het laatste bericht is echter dat dit nu is opgelost.
Ik sta zelf op het punt deze te kopen als dit probleem nu echt is opgelost. (Ik wacht een mailtje van Computerland af). En anders ga ik voor de Jewel8080 maar die is voor jou waarschijnlijk iets te duur. :/

Overigens... Ik zou ook niet voor Acer gaan. Mijn vriend heeft die en de accu ging na 4 maanden kaduuk. Dit is een zeer veel voorkomend probleem en van vele anderen heb ik gehoord dat Acer toch wel errug vaak terug moet naar de fabriek...

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2005 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• van Binsbergen
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-09 21:11
Heb net even de garantie aangepast in mijn vorige post (2 jaar pick up & return).
Verder is breedbeeld blijkbaar niet zo'n probleem als de ALDI laptop ook een overweging is.

Maar goed, was maar een suggestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom zou je op een breedbeeld niet kunnen webdesignen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-10 13:25
Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 11:34:
Waarom zou je op een breedbeeld niet kunnen webdesignen :?
Een breedbeeld is net handig: Je kunt de optie-panelen allemaal links en rechts kwijt en dan houdt je nog een fatsoenlijk scherm over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisonline
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-11-2023
djluc schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 13:32:
[...]
Een breedbeeld is net handig: Je kunt de optie-panelen allemaal links en rechts kwijt en dan houdt je nog een fatsoenlijk scherm over.
Ik ben gister even langs de Media Markt geweest, even een beetje vergeleken welk schrem fijner is, ik denk dat een wide screen wel handig is maar het enige nadeel eraan is dat het meer plek in je tas etc. inneemt.

En ik wil ook binnenkort een laptop gaan kopen, bijna de zelfde specs als de TS alleen hoefd de video kaart niet percee 128mb te zijn, ben te vreden met 64 :). En ben ik ook tevreden met een 40GB hardeschrijf, ik koop wel voor de data die ik niet echt percee gelijk nodig heb een externe hardeschrijf van 200GB. :).

Maar uhm pjottum denk je echt dat de laptops in juli nog flink gaan dalen? Mijn plan was om de laptop te halen rond juni maar als de prijzen nog flink gaan dalen...

En hoe duur is ongeveer de 2 jaar pick up & return verzekering, denk wel dat belangrijk is (doe je het er niet in zul je zien dat je laptop helemaal naar de kloten gaat...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dribbel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:10
djluc schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 13:32:
[...]
ligt maar net aan de resolutie he

als ik moest kiezen tussen een 1280x800 breedbeeld en een 1400x1050 non-breedbeeld, dan kies ik toch liever voor de laatste

dat mag dan wel geen breedbeeld zijn, maar de workspace is met die resolutie zowel breder als hoger.... dus dan past er nog altijd meer op je beeld, ook al is dat breedbeeld fysiek breder

[ Voor 8% gewijzigd door dribbel op 23-02-2005 21:57 ]

Verwijderd

Dennisonline schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 21:08:
[...]

Ik ben gister even langs de Media Markt geweest, even een beetje vergeleken welk schrem fijner is, ik denk dat een wide screen wel handig is maar het enige nadeel eraan is dat het meer plek in je tas etc. inneemt.
mijn 15.4" breedbeeld is -jawel- +/- 1,5 cm breder dan een 15" laptop :) (Dell I8600 vergeleken met een Toshiba Tecra A2)
dribbel schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 21:56:
[...]

ligt maar net aan de resolutie he

als ik moest kiezen tussen een 1280x800 breedbeeld en een 1400x1050 non-breedbeeld, dan kies ik toch liever voor de laatste

dat mag dan wel geen breedbeeld zijn, maar de workspace is met die resolutie zowel breder als hoger.... dus dan past er nog altijd meer op je beeld, ook al is dat breedbeeld fysiek breder
Met zo'n resolutie is dat 4:3 scherm inderdaad beter.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:49

rapture

Zelfs daar netwerken?

Breedbeeld is handig om de Photoshop-paletjes kwijt te krijgen. Ik zou voor 1600*1200 of het breedbeeld-variant ervan gaan. Als je zulke resoluties gewend bent, dan wil je niet meer terug.
Maar uhm pjottum denk je echt dat de laptops in juli nog flink gaan dalen? Mijn plan was om de laptop te halen rond juni maar als de prijzen nog flink gaan dalen...
Laptops komen in 2 golven per jaar, ongeveer rond nieuwjaar is er een golf aan nieuwe laptops geweest en ergens in de zomervakantie zal er nog ene komen. De prijzen blijven in een half jaar ongeveer vast en bij de volgende golf zal het sterk dalen. (zie ook dat grafiekje van Asus M6-prijzen).

[ Voor 57% gewijzigd door rapture op 24-02-2005 10:57 ]

• Dennisonline
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-11-2023
rapture schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 10:51:
Laptops komen in 2 golven per jaar, ongeveer rond nieuwjaar is er een golf aan nieuwe laptops geweest en ergens in de zomervakantie zal er nog ene komen. De prijzen blijven in een half jaar ongeveer vast en bij de volgende golf zal het sterk dalen. (zie ook dat grafiekje van Asus M6-prijzen).
Ok, dan wacht ik dus nog even, mischien ook even wachten op een leuke aanbieding oid. :).
Pagina: 1