[php]Discussie over Zend PHP Certification

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 5.145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sinds enige tijd is er de mogelijkheid om een PHP certificaat te halen via Zend, de commerciele ontwikkelaar van PHP, en zo een Zend Certified Engineer (ZCE) te worden. Nou mag ik van mijn werk een aantal opleidingen en cursussen volgen en bekijk de mogelijkheid of dit iets nuttigs is.

Volgens de website van Zend zijn dit ondermeer de voordelen van een ZCE certificaat:
* Career Rewards:
o Differentiate yourself from competitors when looking for a new job or at your annual salary review
o Get your resume noticed
o Gain recognition from your employer
o Have your profile displayed in Zend's Yellow Pages for PHP Professionals
* Exclusive Rewards at Zend:
o Receive discounts on Zend products and PHP conferences worldwide
o Preview emerging Zend products
Maar ik zou graag willen weten wat andere PHP ontwikkelaars hier van vinden. Zou dit inderdaad voordelen bieden voor het zoeken bij een baan bijvoorbeeld?

Aangezien ongeveer iedereen tegenwoordig wel een beetje PHP kan, lijkt dit me een goeie manier om het 'kaf van het koren' te scheiden. Zijn er mensen die dit certificaat gehaald hebben en zoja wat zijn de ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie niet goed hoe dit certificaat kan bijdragen aan bijvoorbeeld je cariere. Het zal er enigsinds in bijdragen, maar of het nu zo'n groot verschil maakt... ik betwijfel het.

Je zou je beter kunnen certificeren in een "product" als in een taal, bijvoorbeeld: postgresql of oracle, maar geen SQL certificaat.

Verder zou ik liever cursussen volgen die op meerdere talen toepasbaar is, een ontwerpcursus bijvoorbeeld. Mocht je later bijvoorbeeld iets in jsp schrijven, dan is deze kennis nog steeds van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-09 02:21

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

In principe is php hier gewoon 'het product'. IMHO onderscheid je je hier wel mee ten opzichte van andere php-programmeurs, echter zou ik het niet als de heilige graal willen zien. Het is zeker een maneier om het koren van het kaf te scheiden, maar iemand met enkel een zend certificaat zou ik nog steeds niet aannemen (Iemand zonder certificaat of wat dan ook trouwens helemaal niet).

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Certificaten hebben alleen zin als ze door de markt geaccepteerd en gevraagt worden.
M.a.w., kan je bijvoorbeeld banen vinden waarbij dit gevraagt wordt?

Trek het eens in vergelijking naar Microsoft Certificaten of Oracle Certificaten of Sun Certificaten, deze worden nog geregeld gevraagt.

Daarnaast is bekend wat voor 'graad' deze certificaten hebben, zijn ze moeilijk of niet, moet je echt verstand van zaken hebben of niet, etc...

Ik ben zelf niet zo thuis in PHP maar wel in Java en Oracle, ik weet wel dat bedrijfen het erg waarderen als je Sun of Oracle certificaten hebben. Dit omdat het algemeen geaccepteerde certificaten zijn.

Ik zou gewoon eens rond kijken of er werkelijk om gevraagd wordt en of mensen hier ook echt meerwaarde van inzien.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben in het bezit van het studie boek gekomen en er gisteravond eens in gebladerd. Nou is de uitleg en de lesstof wel van een redelijk niveau, maar zijn de vragen nog best pittig. Best veel instinkers en lastige vragen waarbij je functies moet kennen die je normaal even opzoekt.

Ook kun je op de website van Zend een achttal soortgelijke vragen kunt maken. Nou vind ik mijn eigen niveau van PHP best redelijk en ik had er 3 van de acht goed... De link hiervan:
http://www.zend.com/store...ion/self-test.php?begin=1

Verder vind ik nergens bedrijven die om dit certificaat vragen of hiernaar verwijzen. Toch denk ik wel dat als dit op je CV staat en potentiele werkgevers kijken naar de betekenis hiervan dat dit een reden kan zijn om je boven andere sollicitanten te zetten, waarvan de kennis van PHP niet duidelijk is.

oja, zouden er meer mensen die test even kunnen maken en dan posten wat de score is? Zodat ik misschien niet hoef te denken dat ik een echte php-noob ben zoals uit die test komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpie79
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 16:28
ik heb geen professionele PHP ervaring,
opleiding toegepaste informatica niet voltooid (verdomde economische vakken ook)
enkele jaren geleden met PHP geklooid,
nu nog af en toe gebruikt voor een scriptje op kleine sites (gastenboek, dynamic content, ...)
--> score 4/8
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

6/8 in de test. Matig... Wel grappig om te doen overigens. Als je graag iets wilt doen binnen een bedrijf dat veel met werkt zal het absoluut een positieve uitstraling hebben. Dat de markt er niet om vraagt is zo gek nog niet. Zo heel lang wordt er volgens mij nog niet aan certificering gedaan. Zeker nu PHP5 serieuzer wordt lijkt het mij geen gek idee om dat te gaan doen. En ja: een certificaat zegt uiteindelijk nog niks over de kennis en de creativiteit van de persoon is mijn ervaring...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 16:02

JHS

Splitting the thaum.

Het doet je iniedergeval geen kwaad, denk ik zo :) . Maar moet je kiezen uit een aantal cursussen, hoeveel mag je er doen, etc? Is wat makkelijker voor een advies :P . Overigens vond ik dat testje zelf niet echt bijster ingewikkeld, met 6/8 . Het is natuurlijk de bedoeling dat je 8/8 gaat halen, alleen ik vond het allemaal nogal zaken die je gewoon uit de manual zou kunnen leren. Als het alleen maar over zaken uit je hoofd leren gaat, zie ik de meerwaarde er niet zo van :) .

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Laatst online: 21-09 02:21

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

hmm .. Als dat de vragen zijn voor php-certificering hecht ik er niet zo heel veel waarde aan. Verder dan syntax komen ze niet. Liever had ik wat vragen gezien in een wat bredere context. Wat een functie returned kun je gewoon in de manual vinden. Het uit je hoofd kennen van elke functie maakt je nog niet een goede php programmeur.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is inderdaad wel wat ik mis; een beetje uitgebreide omschrijving van wat de cursus inhoud. Functies uit je hoofd leren win je niet zo veel mee, zaken over architectuur en design zijn al een stuk waardevoller en ook gelijk een stuk algemener inzetbaar...

[edit]
heb wel wat uitgebreidere info gevonden... Ziet er niet echt heftig uit moet ik zeggen. Erg uitgebreid en ben bang dat het dan allemaal wat oppervlakkig wordt. klikkerdeklik Vind het niet heel erg duidelijk allemaal wat en hoeveel je van welk onderwerp gaat krijgen... Mja dan zou een email om meer info moeten versturen...

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2005 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bodiam
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-12-2024
Mensen, het cetrificaat het Zend Certified Engineer. De nadruk ligt op het engineering gedeelte, niet op architectuur beslissingen. Dit certificaat zou gezien kunnen worden als: deze persoon heeft aangetoonde ervaring met PHP, en beheerst de beginsellen goed. Het is zeker handig te noemen als je van sommige functies weet wat ze doen, zonder ze steeds op te moeten zoeken.

Mijn score was trouwens: Your score is 4 out of 8.

Ik heb nog nooit PHP geprogrammeerd, en er nog nooit naar gekeken. (ik programmeer Java)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megamuch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-12-2024

megamuch

Tring Tring!

Score, 5 uit 8.

Mijn ervaring ligt voornamelijk in het zelf prutsen van scripts en boeken lezen over php.

ZCE lijkt me een prima aanvulling, maar het is jammer dat het nog niet een echte waarde vertegenwoordigd. Ik bedoel daarmee, dat het een nog onbekende certificering is die zijn waarde in de markt nog moet bewijzen.

Nou heb ik net de "ZEND certification study guide' gekregen van een maatje die toevallig ook ZCE gaat doen. Zie hier de TOC summary. (De volledige TOC is 3 pagina's lang en is een btje overbodig hier te posten).

Contents at a Glance
Introduction 1
1 The Basics of PHP 5
2 Object-Oriented PHP 35
3 PHP and the Web 49
4 Arrays 61
5 Strings and Regular Expressions 89
6 File Manipulation 105
7 Managing Dates and Times 115
8 Managing Email 127
9 PHP and Databases 145
10 Stream and Network Programming 157
11 Security 177
12 Debugging and Performance 185
13 Getting Ready for the Certification Exam 201
Practice Exam Questions 209
Glossary 215
Index 225

Mij lijkt het een waardevolle toevoeging die met het oog op de toekomst waarschijnlijk wel gevraagd gaat worden. Maar ik denk dat de komende paar jaar er nog weinig om gevraagd zal gaan worden.

Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:43
Beetje flauwe test, die self-test. De meeste dingen hoef je echt niet uit je hoofd te kennen omdat ze ofwel zo obscuur zijn dat je ze nooit tegenkomt, of het is code die je gewoon door de parser kunt halen om te zien of het wel of niet werkt, zoals die klassedefinitie verspreid over twee blokken; nog nooit gedaan, maar geen idee of het wel of niet zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 16:02

JHS

Splitting the thaum.

Verwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 12:58:
[edit]
heb wel wat uitgebreidere info gevonden... Ziet er niet echt heftig uit moet ik zeggen. Erg uitgebreid en ben bang dat het dan allemaal wat oppervlakkig wordt. klikkerdeklik Vind het niet heel erg duidelijk allemaal wat en hoeveel je van welk onderwerp gaat krijgen... Mja dan zou een email om meer info moeten versturen...
Als je nog begint met de basis in php en hoe je een html pagina in PHP moet generen :X . Het ziet er uit alsof het op het niveau van "Beginning PHP" is. Misschien dat megamuch wat meer kan vertellen over de inhoud van dat boek?

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megamuch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-12-2024

megamuch

Tring Tring!

Ik zit net ff naar de practice exam questions te kijken... En ja het lijkt het btje op het niveau van Beginning php3/4/5 van Wrox. Daarin wordt ook van alles uitgelegd over het begin van PHP, wat arrays zijn, wat regexen zijn, hoe je mail kan verzenden met php, etc.

De vragen zijn vrij 'nutteloos' imho. Zie bijvoorbeeld deze vraag:

6. What is the order of parameters in the mail() function?
A. subject, to address, extra headers, body
B. to address, subject, extra headers, body
C. to address, subject, body, extra headers
D. subject, to address, body, extra headers

Tsja, die info is niet echt relevant. Die is zo op te zoeken in een help file of php.net.

17. Which of the following sentences are not true? (Choose 2)
A. strpos() allows searching for a substring in another string.
B. strrpos() allows searching for a substring in another string.
C. strpos() and strrchr() return -1 if the second parameter is not a substring
of the first parameter.
D. strpos() and strrpos() can return a value that is different from an integer.
E. The second parameter to substr() is the length of the substring to extract.
F. strstr() returns false if the substring specified by its second parameter is
not found in the first parameter.

Zijn ook vragen die imho niets zeggen over je kennis van PHP.

PHP heeft zo verschrikkelijk veel functies en die zijn allemaal redelijk gedocumenteerd. Ik kan al die functies prima gebruiken in een script, maar verkeerd gebruik van functies levert nog steeds brakke code op.

Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:33
megamuch schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 15:15:

6. What is the order of parameters in the mail() function?
A. subject, to address, extra headers, body
B. to address, subject, extra headers, body
C. to address, subject, body, extra headers
D. subject, to address, body, extra headers

Tsja, die info is niet echt relevant. Die is zo op te zoeken in een help file of php.net.
Als je zend studio gebruikt hoef je dat niet eens mee op te zoeken. Ik vind het ook wat overdreven om alle functies helemaal te weten, alleen soms kan het toch belangrijk zijn. Maar als je op php.net de documentatie erbij pakt staat er vaak wel een waarschuwing bij dat je in sommige gevallen een bepaalde output krijgt.
Dit is veel belangrijker te weten wat je allemaal in php kan doen en hoe je dat het beste kan doen. De exacte functies kan je later wel opzoeken. Natuurlijk moet je wel een ruime basis aan parate kennis hebben, maar dit is overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-09 11:57

Brons

Fail!

Even schoppen.

Zijn de meningen nog zoals een jaar geleden? Is het niet veel toegevoegde waarde? Ik had 6/8 op de test, en ik moet zeggen dat die vragen makkelijk opzoekbaar zijn op php.net. Ik krijg een beetje de indruk dat dit certificaat bedacht is voor de derdewereldlagelonencodekloppers die in een zo'n kort mogelijke tijd allemaal functies moeten produceren.

En op de website staat ook dat er nog maar 1000 mensen zijn gecertificeerd. Een beetje laag voor zo'n veel gebruikte taal, of niet?

EDIT: en ik moet trouwens ook even zeggen dat 100% kennis van de syntax niet eens meer nodig is met de eigen IDE van Zend.

[ Voor 13% gewijzigd door Brons op 31-01-2006 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-09 08:00
Het nut van echt alle functies van buiten kennen is verwaarloosbaar IMO. Dan kun je beter even wat opzoeken, het duurt niet lang, en dan is het van de eerste keer juist.

Ik haalde 3/8, maar ben dan ook nog maar 3 weekjes bezig met PHP :+. Een paar vragen was gokken (bv. die classes vraag). Niet zo slecht dus vind ik zelf B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Laatst online: 00:27

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Your score is 7 out of 8.
It looks like you are ready to take the Zend PHP Certification exam.

Nice, uit m'n hoofd, en ik ben geeneens een php devver ;). Ik had alleen vraag 3 fout omdat ik over de spatie heen geteld had (slordigheid). Seriously, ik denk dat het veel belangrijker is een goed inzicht in programmeren in het algemeen te hebben dan zo'n Zend certificaat. Ik bedoel, kom op, wat zegt zo'n certificaat over jou? Dat je de API uit je hoofd kent? Heb je niets aan, daar is de documentatie voor, en het zijn betrekkelijk simpele functies. Kijk, voor iets als een J2EE certificaat is de echte werking en ontwerp van de API heel belangrijk, dat leer je niet even door een middagje met je neus in de docs te zitten. En dan gaat het ook niet om simpele dingetjes als hoeveel je bij strpos($txt) op moet tellen om bij het goede teken te komen.

[ Voor 5% gewijzigd door .oisyn op 31-01-2006 22:47 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Over het algemeen zou ik zeggen : "Nuttig". Ik vermoed dat er bij een sollicitatie voor een php-devver redelijk wat brieven binnenkomen, en gezien het certificeringsgehalte bijzonder laag is in de groep php-ers, lijkt het me een simpele manier om je te onderscheiden.

Wanneer degene die je aan moet nemen echter óók de demovragen heeft gemaakt, dan denk ik dat je kansen finaal bekeken zijn. Het is een zooitje totaal oninteressante syntactische vragen die echt totaal niet boeiend zijn. Iedereen kan het. Juist inzicht in structuren van grotere applicaties zou interessant zijn, maar natuurlijk ook veel moeilijker om te testen.

De kans is zelfs aanwezig dat als figuren als ik je zou moeten aannemen, je het wel kan vergeten, omdat ik je gewoon hard uitlach als je geld of tijd besteedt aan het maken van examens van een dergelijk niveau :P

[edit]
Ik had overigens 6/8 vragen goed. Even een overzicht van de vragen :

- What does <? echo count ("123") ?> print out?

Als je iets anders dan een array aan count voert ben je sowieso al niet zo handig bezig.

- Which of the following snippets prints a representation of
42 with two decimal places?

Die wist ik niet, maar dit vind ik wel één van de meest nuttige vragen. Aan de andere kant pak je natuurlijk in 3 seconden de string formatting manual erbij...

- Which of the following prints 'text/xml'?

Tsja... Iemand die het niet weet heeft het in 10 seconden geleerd...

- What is the value of $a?

Octal vs decimal. Had ik ook fout. Ook een van de meer interessante vragen. Ik zou me kunnen voorstellen dat je over zo'n fout heen kijkt bij debugging activiteiten, al zie je in een goede editor natuurlijk aan een ander kleurtje al dat er iets mis is.

- What is the value of $result in the following PHP code?

Geen return waarde... Flauw hoor... Lijkt me nou niet echt typisch iets om de professionele van de amateur php'er te onderscheiden.

- The code below __________ because __________.

Tsja, het is dat ik er ooit over gelezen had, maar ik vermoed niet dat veel amateur-php'ers dagelijks in de problemen komen doordat ze classdefinities over meerdere files proberen te verspreiden. Daarbij vind ik het gewoon een bug van php en geen feature.

- When turned on, __________ will __________ your script with
different variables from HTML forms and cookies.

Register globals... Als je midden in de jaren 50 in de VS zat, zei je natuurlijk ook niet dat je communist was. Nu zeg je dus natuurlijk ook niet dat register globals je script enhanced, ook al is dat natuurlijk wel zo.

- What will be the output of the following PHP code:

En weer count met een non-array. Joh, creativiteit ten top.

[ Voor 53% gewijzigd door eamelink op 31-01-2006 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-05 17:08
eamelink schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 23:33:
Wanneer degene die je aan moet nemen echter óók de demovragen heeft gemaakt, dan denk ik dat je kansen finaal bekeken zijn. Het is een zooitje totaal oninteressante syntactische vragen die echt totaal niet boeiend zijn.
De rest van het examen zit op een zelfde manier in elkaar, vooral strikvragen op een relatief eenvoudig niveau ("What does the folowing function output", op een functie van 3 regeltjes). Je krijgt in het totaal anderhalf uur voor het examen, na ongeveer een half uur stond ik weer buiten met de mededeling dat ik geslaagt was. Wat mij betreft dus, leuk papiertje om te hebben maar geen echte bevestiging van m'n kennis.
Iedereen kan het. Juist inzicht in structuren van grotere applicaties zou interessant zijn, maar natuurlijk ook veel moeilijker om te testen.
Klopt, maar inzicht in die structuren is niet waar het examen over gaat. Dat inzicht kun je namelijk gebruiken voor iedere populaire programmeertaal. Anders had het wel "Zend Certified Application Designer" of iets dergelijks geheten ;).
De kans is zelfs aanwezig dat als figuren als ik je zou moeten aannemen, je het wel kan vergeten, omdat ik je gewoon hard uitlach als je geld of tijd besteedt aan het maken van examens van een dergelijk niveau :P
Door het maken van een dergelijk examen kun je wel veronderstellen dat iemand z'n hobby (in mijn geval) of beroep serieus neemt. Dat de toets daarna faalt om een accurate weergave te geven van het niveau is een ander verhaal. Daar kun je tijdens de sollicitatie zelf namelijk wat over te weten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Ik zou iemand niet direct serieuzer nemen als hij dit certificaat heeft gemaakt. Ik vind creativiteit belangrijker dan een manual uit je kop kennen. (niet dat het onhandig is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, ik heb dit diploma een half jaar of jaar alweer in mijn zak zitten. Omdat nog maar 1000 mensen een certificaat hebben, (20 a 30 in nederland ofzo?) weten de meeste bedrijven niet wat het is. Wel vind ik dat je met dit certificaat toch wel laat zien dat je geen php prutser bent. Als ik naar sollicitanten kijk bij mij op het werk voor een php baan is zeker 90 % amateur (Als het niet meer is). Op het moment dat je zo een certificaat hebt (en je schrijft een redelijke solicitatie brief) zou ik je zeker op gesprek uitnodigen. Dit wilt nog niet zeggen dat andere dat ook zouden doen :P

Iedergeval. Over het examen. Het is een beetje tricky. Je hoeft niet veel functie's uit je hoofd te kunnen. Die gene waar ze om vragen moet je gewoon als phper weten (Grotendeels dan) en omdat het toch multiple choice is kan je het vaak wel verder raden. Het examen (of in iedergeval het boek) gaat wel erg diep in over de syntax. Als je al een meer ervaren programmeur bent zal je de meeste dingetjes wel weten, maar als je alleen nog maar php kunt zal dit je ontzettend helpen. (heel veel php programmeurs lijken de taal wel niet goed te begrijpen. Ze gebruiken gewoon de code voorbeelden uit tutorials etc). Voor de rest kan ik me het niet meer echt herinneren.

Al met al ben ik wel blij dat ik dit certificaat heb en het staat leuk op mijn cv. Of het echt veel meer waarde heeft vraag ik me nog wel af. Het certificaat koste 150 of 200 euro. Niet duur. Leuk dus voor cv opvulling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 23:21:
Tja, ik heb dit diploma een half jaar of jaar alweer in mijn zak zitten. Omdat nog maar 1000 mensen een certificaat hebben, (20 a 30 in nederland ofzo?) weten de meeste bedrijven niet wat het is.
59 (en daarvan komen er 10 al bij hetzelfde bedrijf vandaan :P).

Als je wil solliciteren/werken bij een van de bedrijven in die lijst, weet je dat het certificaat nut heeft. :+

Ook is het idd zo dat 125 dollar (huidige 'voucher' prijs volgens de site) geen drol is voor een certificaatje.

edit:
lol, in België vinden maar 7 mensen dat certificaat boeiend. :P

[ Voor 7% gewijzigd door Voutloos op 01-02-2006 23:39 ]

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imp4ct
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 22:19
Lol voor gewoon willekeurig soms ergens op te klikken.
You have completed the Self Test!

Your score is 4 out of 8. Check out the answers and explanations of the questions.

We recommend that you study for the exam and have at least six months of PHP programming experience.
Hmm, ik zou zo m'n examens moeten maken, maybe I get lucky :D

Bedrijf : Webtrix

Foto materiaal:
Nikon D7100 | Nikor AF-S DX 18-105mm | Nikor AF-S 50mm | Nikon SB600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Verwijderd schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 23:21:
Wel vind ik dat je met dit certificaat toch wel laat zien dat je geen php prutser bent.
Dat is natuurlijk onzin. Hoewel de meeste PHP prutsers idd moeite hebben met de syntax (en code produceren als: if ($x == 1 or 2)), betekent het niet dat je geen prutser bent op het moment dat je de syntax wél goed kent. Het zegt niets over je logisch inzicht en of je een degelijke programmeur bent.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Ik moet me denk ik aansluiten bij de consensus hier. Het is gewoon een leuk extratje, je kan zonder maar het staat wel mooi op je CV. Ik zal er dan ook nog even denken of ik het examen ga aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.oisyn schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 11:36:
[...]

Dat is natuurlijk onzin. Hoewel de meeste PHP prutsers idd moeite hebben met de syntax (en code produceren als: if ($x == 1 or 2)), betekent het niet dat je geen prutser bent op het moment dat je de syntax wél goed kent. Het zegt niets over je logisch inzicht en of je een degelijke programmeur bent.
Je bent een prutser als je dit doet:
code:
1
2
3
4
5
if ($x == 1) 
{
      doiets('bla');
      echo "hallo";
} else {exit;}

Het welbekende 'ik php maar ik kan het eigelijk niet' syndroom.

Ik begrijp wat je bedoeld, maar het voorbeeld wat jij naar voren haalt zou ik dan uitdrukken in: 'dom geval'. Feit is dat je met het certificaat weinig leert over het programmeur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Het punt was natuurlijk helemaal niet dat ene voorbeeld, maar als je het er toch over wilt hebben: ik snap niet wat er verkeerd is aan jouw voorbeeld. Goed, ik zou zelf die if omdraaien, waardoor er al geen else meer hoeft te zijn, maar dit valt in mijn woordenboek echt niet onder prutserig gedrag. $a = "$b" is wel prutserig gedrag, evenals ${$a . $b} terwijl je eigenlijk arrays zou moeten gebruiken, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, toevallig had ik net dat voorbeeld voor mijn neus van een programmeur. Kon het zo overnemen.

Dat iemand typt iets als else {exit;} is bij mij echt het voorbeeld dat je de taal niet beheerst. Dat je denkt dat alles maar tussen { } moet, maar dus niet echt weet hoe php hier precies mee omspringt. Misschien beter voorbeeld is dan dit:
$a = 'bla';
if ($a == 0) echo 'plop';

Tja.... maar we kunnen blijven discusseren over wat goed en slecht is etc. Let's stay ontopic. Het certificaat is aardig voor de syntax, maar je wordt er geen goede programmeur van.

/edit: omg, ik ben slecht in fouten nabootsen 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2006 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
offtopic:
Echt boeiend vind ik het niet als er maar 1 statement in een {} block zit hoor, goh je kan jezelf 2 leestekens besparen, wow.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Idd, dat gaat nergens over. Net als if ($a == true). Ja natuurlijk hoeft die ==true niet, maar dat is niet prutserig, dat is gewoon persoonlijke stijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Ik gebruik als het kan haakjes, zorgt er voor dat je overzicht blijft houden. Haakjes weglaten is misschien wel o.k als je het voor je neus hebt, maar als je code die je een jaar geleden hebt geschreven moet revisen is het al een stuk lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bbfreak
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-07 10:58
Ik zie het nut van zulke certificaten dan vooral bij sollicitatie gesprekken.
Ik moest 2 weken geleden zo'n gesprek voeren met een PHP stagiaire en zat
me af te vragen hoe ik zijn kennis wilde gaan testen. Ik kwam op www.sitemasters.be uit.
Hier staan ook verschillende tutorials op zodat je kennis kunt testen.
Ik heb het uiteindelijk niet gedaan omdat ik het niet bij een sollicitatie gesprek vindt horen.
Zo'n certificaat zou me iig een hoop tijd schelen tijdens zo'n gesprek.
Het ontwikkelen van PHP applicaties in het algemeen kom je toch pas achter als ze bezig zijn.

Conclusie: Voor dat geld -> doen want het helpt je misschien bij je sollicitatie.
Blijft een mening uiteraard :)

Twitter @cmeerbeek / Halo Waypoint Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b][message=25134094,noline]Xeress schreef op donderdag 02 februari 2006 @
$a = 'bla';
if ($a == 0) echo 'plop';
En hier geef je je eigen onkunde mee aan, je beheerst dus zelf de taal niet :)
bij een vergelijking tussen een int en een string zal de string worden omgezet naar int 0, en deze vergelijking zou dus true opleveren, en plop weergeven. Bij === zou het wel goed gaan.

I heb afgelopen Vrijdag mijn ZCE gehaald, en ik wil toch wel wat commentaar geven op de reacties hierboven. De 8-vragen test op de Zend site is geenszins representatief voor het echte examen. Het is best wel taaie stof, en je analytisch vermogen wordt zeker op de proef gesteld. Veel vragen gaan over dé 2 data-objecten in PHP: Objects en Arrays. Het is natuurlijk wel PHP4 dus objects zijn iets anders dan in PHP5, maar vooral arrays worden erg veel gebruikt. Daarnaast veel vragen mbt shell scripting, security, performance en het gebruik van references. Al met al kun je hier zeker niet onvoorbereid ( lees: zonder de studyguide te gebruiken ) heen gaan, want dan wordt het niets. Ik schrijf al zeker 5 jaar in PHP, en ik kwam genoeg dingen tegen ik nog niet gezien had. Het hele verhaal dat je functies van binnen en buiten moet kennen is gewoon niet waar, oplossend vermogen wordt zeker getest. :)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2006 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn02
  • Laatst online: 19-09 14:55

Martijn02

/* No Comment */

You have completed the Self Test!

Your score is 6 out of 8. Check out the answers and explanations of the questions.

It looks like you are ready to take the Zend PHP Certification exam.
Ik had op de site al wat gelezen over het bestaan van de ZCE, maar had er verdre geen aandacht aan besteed. Op zich is het wel een leuk ding om te hebben. Ik denk dat het zeker een aanvulling is op je CV, en voor het bedrag hoef je het niet te laten toch?

[ Voor 39% gewijzigd door Martijn02 op 05-02-2006 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-05 17:08
Verwijderd schreef op zondag 05 februari 2006 @ 13:55:
Al met al kun je hier zeker niet onvoorbereid ( lees: zonder de studyguide te gebruiken ) heen gaan, want dan wordt het niets.
Alles wat in de studyguide staat komt uit de manual. En echt veel revolutionaire dingen heb ik niet in die guide gevonden. Ergo, het waren echt geen openbaringen die er in stonden. Ik heb tijdens het studeren ieder hoofdstuk doorgelezen en daarna wat intensiever gaan studeren op de hoofdstukken die ik niet begreep. (Lees: het e-mail en streams hoofdstuk.) Een hoop heb ik gewoon overgeslagen omdat er absoluut niets nieuws in stond. (Objects/references/strings/security etc.)
Ik schrijf al zeker 5 jaar in PHP, en ik kwam genoeg dingen tegen ik nog niet gezien had. Het hele verhaal dat je functies van binnen en buiten moet kennen is gewoon niet waar, oplossend vermogen wordt zeker getest. :)
De meest gevraagde dingen waren echter gewoon zulke standaard errors, die dingen waar je je ogen op traint om te zien. Fout gebruik van de ++ operator werd bijvoorbeeld twee keer gevraagt. Sorry, maar als je op dat soort dingen fouten gaat maken weet je echt niet wat je aan het doen bent.
Ik snap ook wel dat ze je lastig ~300 regels code kunnen geven per vraag. Maar dan had 't waarschijnlijk meer als een uitdaging overgekomen als nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand al het exame gemaakt voor de zend PHP 5 Certification?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2007 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ja en gehaald ook. Lijkt wel flink verbeterd t.o.v. het PHP4 examen.

Toch nog wel wat minpuntjes:
- Nog altijd te veel gebruiksaanwijzing uit het hoofd leren.
- De vragen en antwoorden zijn helaas niet vrij van typefouten en ambivalentie.
- In diverse vragen wordt je gevraagd slecht van fout te onderscheiden. D.w.z. je moet constructies die al lang en breed deprecated zijn (en soms in het manual al niet eens meer genoemd worden) herkennen als goede (!) antwoorden. Ik vind dat verwerpelijk. Certificering hoort goed, net programmeren te bevorderen, niet het weten en kunnen toepassen van (oude) hacks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoe heb je jezelf voor het exame voorbereid?
En heb je nog tips voor mensen die ook het certificaat willen gaan halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ik heb de study guide aangeschaft en verspreid over een week of 10 rustig, systematisch doorgewerkt. Deze gaf op het hoofdstuk over databases na goed houvast over welke onderwerpen je moet kennen en met welke diepgang. Helaas stikt het boek wel van de foutjes in allerlei details, details die voor het examen wel heel relevant zijn. Kijk dus beslist ook naar de fouten die lezers al hebben gespot (dat draadje en andere draadjes in dat subforum). Knap irritant. Het verbaast mij dan ook hoogstelijk dat de uitgever en / of auteur niet eens de moeite neemt de aangerijkte errata te valideren en een lijst ervan bij te houden :( . Er is evenwel geen vergelijkbaar alternatief voor dit boek op de markt, dus ik zou 'm toch maar kopen.

Daarna heb ik 'n test examen gedaan, omdat 't jammer zou zijn het echte, dure examen te verknallen. (Ze verkopen je graag een vijf- of tien-pak, maar voor zover ik heb gehoord is 't 2x doen al uitzonderlijk.) Dat mock-examen geeft een redelijk beeld. Helaas schiet het op database gebied weer wat naar de andere kant door (guide is te summier, mock examen vraagt te veel database specifieke dingen). Ook heeft het relatief veel obscure (hack / deprecated stuff) vragen en onduidelijke / door typo's geplaagde vragen, al is het echte examen daar helaas ook niet vrij van. De toelichting maakt zich daarvan af door aan te geven dat het mock examen "wat moeilijker" uitpakt dan het echte.

Vervolgens betaal je voor het echte examen via aanschaf van een voucher in de Zend.com store. Dat is voor zover ik weet (buiten sommige conferenties om) het voordeligst ($125), maar kan héél voordelig uitvallen ($25) indien de discount code zcej100 nog altijd werkt.

Eenmaal gehaald krijg je een simpel printje mee van Pearson Vue. In afwachting van het certificaat, dacht ik, maar na twee maand is het daar nog altijd bij gebleven. Iemand een "toonbaar" certificaat ontvangen, o.i.d.? Ik zal daar maar 'ns een mailtje naar Zend aan wagen..

Al met al is dit examen traject best heel mooi, maar proef je er ook nog volop in door dat de "omgeving" van PHP nog ver te komen heeft qua professionalisering. De taal is er IMHO, met PHP5, maar het hele gebeuren eromheen mag nog gerust even doorgroeien. :)

Voor de goede orde: voordat ik deze stappen nam was ik (door werk en opleiding) al een ervaren PHP5 programmeur. Indien je echt nog veel te leren hebt, qua begrip, in tegenstelling tot puur nog wat meer uit het hoofd leren, dan is waarschijnlijk een andere / uitgebreidere voorbereiding gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Birdie schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 20:07:

Eenmaal gehaald krijg je een simpel printje mee van Pearson Vue. In afwachting van het certificaat, dacht ik, maar naar twee maand is het daar nog altijd bij gebleven. Iemand een "toonbaar" certificaat ontvangen, o.i.d.? Ik zal daar maar 'ns een mailtje naar Zend aan wagen..
Ja, maanden later. Dat was wel PHP4, maar dat heeft echt iets van een half jaar geduurd. Netjes opgestuurd, ingelijst certificaat en een sticker enzo.

Verder is die hele certificering wat mij betreft geen stuiver waard. Misschien dat die PHP5 certificering beter is, maar ik vind het allemaal een beetje overbodige moeite. Elke gek die de manual erin stampt kan de vragen beantwoorden, maar nog niet per se goed en handig programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ik heb zo waar al antwoord op m'n mailtje. :) Het certificaat had er volgens Zend inmiddels moeten zijn. Ze proberen 't opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReverendBizarre
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-03-2021
Een collega van mij heeft z'n certificaat (PHP4) een paar maanden terug ontvangen en ik heb het toen even kunnen bekijken omdat het naar het werk werd opgestuurd. Maar ik vond het een beetje prutserig overkomen. Het komt echt in een plastic lijstje wat er uitziet en aanvoelt of het nauwelijks 5 cent heeft gekost. En inderdaad die sticker. Tsja...

Ook over de certificering zelf (wat ik er van gehoord heb want ik heb het dus zelf nog niet gedaan) ben ik nou niet echt onder de indruk. Ik krijg de indruk dat je vooral gewoon maar domweg de manual uit je kop moet leren en dat er over echt belangrijke dingen als best practices en software design weinig aan bod komt. Dat je een API uit je kop hebt geleerd betekent absoluut niet dat je ook een beetje normaal, netjes en gestructureerd kan programmeren en problemen kan oplossen.

En als het inderdaad waar is dat ze zelfs nog naar allerlei hacks (of op z'n minst het tegenovergestelde van best practices) vragen op de examens dan is dat echt kwalijk. Als er één taal is die zou moeten pushen voor het verbeteren van dat soort dingen dan is het PHP wel (gezien het niveau van veel PHP devvers die toch een beetje als zelf klussers begonnen zijn en gezien alle design flaws uit oude PHP versies die de taal toch altijd een slecht imago geven).

Ik ben best wel PHP fan, maar dit soort dingen vind ik gewoon een gemiste kans. Hopelijk gaan ze dat in de toekomst beter aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naj_Geetsrev
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-07 13:18
Ik heb hier voorgesteld om alle PHP devvers het Zend certificaat te laten halen, omdat zo'n certificaat toch goed presenteerd naar (potentiele) klanten en omdat het de programmeurs forceerd om zich wat meer te verdiepen in PHP, en vooral de aspecten die in PHP5 uitgediept zijn, of er bij zijn gekomen.

Kan iemand van jullie een schatting geven van de studielast voor de gemiddelde huis-tuin-en-keuken PHP devver?

Bijvoorbaad dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Laatst online: 10-09 22:45
Ik ga PHP5 halen, de boeken moet je wel in verdiepen maar de kost is niet zo moeilijk als MCSE oid. Ik programmeer veel dus ik krijg er wel veel mee te maken, maar studeren moet je er zowiezo wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
  • Laatst online: 17-12-2023
Studielast... Je moet gewoon de fijne kneepjes van de manual kennen zoals al vaker is gezegd in dit topic.

Als jij per se een niet zo bekend certificaat nodig hebt om je te verkopen zou ik eerder geneigd zijn om een goede marketing/sales cursus te volgen :'). Heb je denk ik misschien wel meer aan.

[ Voor 6% gewijzigd door flashin op 23-05-2007 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flashin schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 14:27:
Als jij per se een niet zo bekend certificaat nodig hebt om je te verkopen zou ik eerder geneigd zijn om een goede marketing/sales cursus te volgen :'). Heb je denk ik misschien wel meer aan.
Ik zou de representatieve waarde van certificering niet onderschatten. Ongeacht of het certificaat zelf gratis is verkregen bij aankoop van twee pakken wasmiddel. Je vermijdt tevens de situatie dat je sales mensen moeten uitleggen dat certificering weinig in houd.

Om een reclame maar even te citeren: "Hoorde je dat, hij zei magnefique"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Het certificaat heb ik inmiddels ontvangen, al weer een aantal weken terug. Zonder lijstje overigens en dat is maar beter ook want 't ding ziet er in mijn ogen niet uit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riano
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-12-2023
Puntje bij paaltje, de certificering zegt vrij weinig en is louter en alleen leuk om aan te tonen dat je de manual hebt gelezen en misschien wat basis handigheidjes beheerst.. weer een droom uit de wereld!

Wel jammer, ben al een jaartje ofzo van plan om het een keer te gaan doen maar dit schept toch een wat minder mooi perspectief :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-09 14:42
Even een kickje.
De meeste reacties in dit topic lijken betrekking te hebben op het PHP4 examen. Zijn er ook al (meer) Tweakers met ervaring met het PHP5 examen?
Ligt het niveau daarvan hoger, en heb je daarvan meer het gevoel dat het ook echt iets waard is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sc0rpz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-09-2021
Toevallig dat je net kicked, ik zat me er net in te verdiepen.

Eerlijk gezegd maakt het me nix uit hoe de test is, makkelijk of moeilijk etc. Ik denk dat mensen die zeggen dat zo'n certificaat weinig uit maakt, de plank volledig misslaan. Het staat hoe dan ook goed, en onderscheidt je zoals eerder gezegd van amateurs. Ik ga hem dus hoe dan ook halen, en ik weet zeker dat ik daar ooit profijt ga krijgen, met name als je met klanten als TomTom, ABN, en Peugot te maken krijgt, die gasten daar die vinden zo'n certificaat zeker wel interessant....

En dan heb je die 125 dollar er in een ruim uur wel uit waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Als ik op de site op "Create a web account" klik, dan kan ik niet voor PHP kiezen?

Wel MySQL en Oracle...

Iemand enig idee? Ben trouwens ook benieuwd naar de kosten e.d..

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
sc0rpz schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 00:50:
met name als je met klanten als TomTom, ABN, en Peugot te maken krijgt, die gasten daar die vinden zo'n certificaat zeker wel interessant....
Leuk om te pimpen voor wie je misschien wel niet opdrachten uitvoert hoor (niet dat t indruk op me maakt) maar ik heb dergelijke klanten daar nog nooit over gehoord. Die krijgen een design te zien en die stellen eisen aan bepaalde functionaliteiten en wie dat dat gaat maken zal ze n worst wezen is mijn ervaring, ook met klanten als TomTom.

• linde002
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-02-2021
In mijn ervaring (detachering) kijken veel potentiele opdrachtgevers toch wel naar certificaten (hoe overgewaardeerd ook). Men zal jou eerder inhuren als je een certificaat kan overhandigen.

Ik ben volgende week aan de beurt voor het ZCE examen en ik zal blij zijn als het er op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

Certificeringen zijn een slechts methode om kennis aan te tonen zonder congrete cases.

Daarnaast bij grotere opdrachten wordt meestal een requirement study gebruikt compleet met UML schema's, initiele user interfaces, etc. Aan de requirement study kan de opdrachtgever opmaken of hij met een professional (team) te maken heeft of met een amateur die af en toe een websiteje in elkaar zet. Die zal in de meeste gevallen ook niet weten dat er een pitch is.

In geval van detachering kun je beter om een getuigschrift vragen nadat je klaar bent. Ook bij de projecten bij mijn huidige werkgever vraag ik altijd om een getuigschrift. Als je dan ooit van baan wilt wisselen kun je middels die getuigschriften echt aantonen wat je waard bent.

If it isn't broken, fix it until it is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50

BikkelZ

CMD+Z

Een certificering is een van de manieren voor grotere bedrijven die wel waarde hechten aan dit soort papiertjes om PHP überhaupt te overwegen.

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakie
  • Niet online

sjaakie

Developer

Ik mag binnenkort ook voor het examen... ik heb d'r zin an ;) Mn baas betaald uiteraard dus dan heb ik er geen problemen mee om ff zo'n certificaatje te halen. Baat het niet, dan schaad het niet.. 8)

En het is natuurlijk ook een stukje commercieel belang als je op je website kan vermelden als je enkel met gecertificeerde programmeurs werkt....

Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linde002
sjaakie schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 12:42:
En het is natuurlijk ook een stukje commercieel belang als je op je website kan vermelden als je enkel met gecertificeerde programmeurs werkt....
En daar zit hem inderdaad de crux. Ik word er zelf geen betere programmeur van, ik heb (als het allemaal blijft hangen) misschien een wat grotere parate API kennis. Maar mijn baas kan dit gebruiken om misschien een hoger uurtarief voor mij te vragen.

Ik heb er zelf ook wel zin in maar ik word soms best wel zenuwachtig als ik in een stuk code de parameters weer omdraai.

Het leuke vind ik wel dat ik, nu ik uitgebreid de manual doorneem, allemaal keihandige functies of libraries tegenkom die ik nog nooit had gezien (SPL bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Als je baas meer voor jou kan vragen kan jij meer aan je baas vragen.

Maar het fijne aan Microsoft is dat er een centrale manier van werken is, waar je altijd van op aan kan. Ik zeg niet dat hij altijd goed is, maar het ligt wel vast.

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linde002
BikkelZ schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 14:43:
Als je baas meer voor jou kan vragen kan jij meer aan je baas vragen.
Inderdaad, daarom is het voor ons ook een van de vereiste stappen om promotie te krijgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het enige nut voor een bedrijf om met Zend gecertificeerde werknemers te werken is het feit dat dit (een vals gevoel van) vertrouwen wekt bij klanten waardoor de tarieven hoger kunnen. Certificering binnen de PHP gemeenschap is voor de zwakkeren. Het betekent dat je een cursus nodig had om iets te leren wat je ook in een boek had kunnen lezen.
Voor andere platformen zoals Java en .NET kan certificeren daarentegen wel verdomd handig zijn. Alleen al vanwege de veel grotere specialistische karakteristieken van het werk (PHP is leuk voor het MKB, maar ga niet aan komen zetten dat het uitermate geschikt is om een vliegtuig boekings systeem mee te ontwikkelen).
Als ik als recruiter zou kunnen kiezen tussen iemand met een certificaat, of zonder certificaat, dan zou ik, bij gelijke kwaliteit 100% zeker voor degene kiezen zonder certificaat. Die had immers geen cursus nodig, maar kon het zichzelf aanleren. Daarom zou ik ook niet vermelden dat je een Zend certificaat hebt, tenzij er naar gevraagd wordt. Voor het solliciteren lijkt het mij geen enkele meerwaarde hebben. Een goede recruiter zou namelijk binnen een kwartier kunnen uitvissen wat iemand z'n kennis daadwerkelijk is. Daarnaast is het volgens mij niet ongewoon dat je delen van eigen werk op moet sturen zodat daar eens naar gekeken kan worden. Oftewel; leuk voor de klanten, maar een recruiter zal je hoogstwaarschijnlijk alleen maar een zwakkeling vinden.
Daarnaast is dat syntax certificaat dusdanig laag van kwaliteit dat ik er niet heel erg trots op zou zijn als ik het gehaald zou hebben. Alsof je je veterstrikdiploma vermeldt op je c.v. ;) Het enige wat het zegt is; goh, leuk hij kent de syntax en kon dat niet zelf leren. Denk je dat zo'n certificaat competatief staat tegenover een kandidaat die gewoon verwijst naar z'n portfolio met code voorbeelden en projecten waaraan hij gewerkt heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 16:51

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik ben zeer benieuwd wat die certificatie nog voor enig nut heeft als een dergelijk bedrijf niet op korte termijn gewoon duidelijkheid kan scheppen over dit verhaal: Zend optimizer gekraakt?

@Quist: Ik weet niet of ook daadwerkelijk als recruiter aan het werk bent maar in veel bedrijven ligt het certificatiegehalte nog steeds vrij hoog. Uiteindelijk is het bedoeld om duidelijkheid te scheppen. Bovendien zit er natuurlijk een verschil tussen een curses en een certificaat.

Het lijkt mij niet kwalijk als iemand na vele jaren PHP te programmeren een certificaat haalt. Het is gewoon een bevestiging van datgene dat hij/zij kan. Maar als je inderdaad gaat vermelden dat je 6 maanden php-curses hebt, dat schaad je je positie in sommige gevallen.

Een goede portfolio/referentie blijft natuurlijk cruciaal. Dat overruled elke vorm van opleiding/certificering. Maar als je nieuw op de markt bent zul je je toch eerst moeten bewijzen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LauPro schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 15:40:
...

@Quist: Ik weet niet of ook daadwerkelijk als recruiter aan het werk bent maar in veel bedrijven ligt het certificatiegehalte nog steeds vrij hoog. Uiteindelijk is het bedoeld om duidelijkheid te scheppen. Bovendien zit er natuurlijk een verschil tussen een curses en een certificaat.

Het lijkt mij niet kwalijk als iemand na vele jaren PHP te programmeren een certificaat haalt. Het is gewoon een bevestiging van datgene dat hijzij kan. Maar als je inderdaad gaat vermelden dat je 6 maanden php-curses hebt, dat schaad je positie in sommige gevallen.

Een goede portfolio/referentie blijft natuurlijk cruciaal. Dat overruled elke vorm van opleiding/certificering. Maar als je nieuw op de markt bent zul je je toch eerst moeten bewijzen.
Binnen de PHP gemeenschap is er echt weinig behoefte aan dit soort certificaten. Liever zie ik een kandidaat met een Certificaat waarbij taalonafhankelijk de object georienteerde concepten behandeld zijn. De beste manier blijft gewoon een kandidaat een klein opdrachtje geven. Een tijd geleden had ik bijvoorbeeld een kandidaat voor een bedrijf die echt wel in staat was om dergelijke meerkeuze toetsen te halen, maar voor het itereren over een resultset de manuel er bij moest pakken. Dan merk je snel wat de kwaliteit van iemand daadwerkelijk is.

Het Zend Certificaat is echt een grote zak met lucht. Bedrijven die waarde hechten aan dit certificaat voor hun toekomstige werknemers, weten niet waarmee ze bezig zijn. Software ontwikkeling is en blijft een vakgebied waarbij je constant moet leren, en niet alleen tijdens het behalen van een certificaat. De beste vakmensen hebben hun vaardigheden zichzelf aangeleerd. Het is zeg maar net zoals de rockacademie; als je tijdens je studie geen passende (bij)baan hebt gevonden, dan doe je iets fout. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjax
  • Laatst online: 20:52
Ik heb het ZCE examen voor PHP5 afgelopen jaar op de php|tek in Chicago afgelegd. Het was gratis, dus ik dacht waarom niet. De vragen waren absoluut niet moeilijk, dus zelfs zonder enige voorbereiding is het mogelijk deze te halen. Ik ontwikkel wel bijna 10 jaar dagelijks in PHP, dus dat helpt wel iets.

Een hoop vragen gaan inderdaad over syntax. Beetje onzinnig als je het mij vraagt, zeker aangezien PHP een reputatie heeft wat betreft onlogische parameter volgorde en functienamen. Die paar vragen die over andere zaken gaan, dwingen je vaak een "hacker"-achtig antwoord te kiezen: heel vaak dacht ik "Het echt juiste antwoord staat hier niet tussen!".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linde002
Verwijderd schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 15:18:
(...) Certificering binnen de PHP gemeenschap is voor de zwakkeren. Het betekent dat je een cursus nodig had om iets te leren wat je ook in een boek had kunnen lezen.(...)

(...) Het enige wat het zegt is; goh, leuk hij kent de syntax en kon dat niet zelf leren. (...)
Pardon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fagao
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-09 13:35
Voor andere platformen zoals Java en .NET kan certificeren daarentegen wel verdomd handig zijn. Alleen al vanwege de veel grotere specialistische karakteristieken van het werk (PHP is leuk voor het MKB, maar ga niet aan komen zetten dat het uitermate geschikt is om een vliegtuig boekings systeem mee te ontwikkelen).
Dat slaat dus nergens op. Er zijn tegenwoordig heel wat bedrijven die qua CRM/ERP volledig op PHP applicaties draaien. Niks geen dure server licenties en slome Java software. En qua programmeren kan je met PHP5 ook volledig OO programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Verwijderd schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 16:47:
Binnen de PHP gemeenschap is er echt weinig behoefte aan dit soort certificaten.
Inderdaad, er is vanuit de arbeider gezien nooit behoefte aan certificaten omdat dit de positie van het individu benadeelt. Certificering is in het belang van de industrie (dus werkgevers vooral).
Liever zie ik een kandidaat met een Certificaat waarbij taalonafhankelijk de object georienteerde concepten behandeld zijn.
Dat is er toch al? Zoiets heet een opleiding, er zijn ook avondstudies die het dekken. Maar op zich zou het geen kwaad kunnen als er een no-nonse pure OO certificering komt voor de webdevelopment tak bijv..
Het Zend Certificaat is echt een grote zak met lucht. Bedrijven die waarde hechten aan dit certificaat voor hun toekomstige werknemers, weten niet waarmee ze bezig zijn. Software ontwikkeling is en blijft een vakgebied waarbij je constant moet leren, en niet alleen tijdens het behalen van een certificaat. De beste vakmensen hebben hun vaardigheden zichzelf aangeleerd.
Mee eens maar er zijn nog steeds bedrijven die niet alles zo goed elkaar hebben. Er zullen altijd ondernemers zijn die wel hun site inhouse willen ontwikkelen en daarvoor een coder inschakelen. Waar je eigenlijk op doelt is de professionaliteit.

Zou een stichting die sociale activiteiten organiseert per definitie een afgestudeerde software engineer moeten hebben voor een reactieformulier op de website? Nee, dat hoeft niet. Iedere onderneming heeft een bepaald doel, professionalisering is een proces dat onder andere gesteund wordt door certificering. En ik ben het met je eens dat die ZCE niet veel voorstelt maar het scheidt voor die bedrijven wel het kaf van het koren. Dat betekent dus dat het al zijn bestaansrecht heeft.
Het is zeg maar net zoals de rockacademie; als je tijdens je studie geen passende (bij)baan hebt gevonden, dan doe je iets fout. ;)
Hehe, toch kan je niet verwachten dat voor iedereen hobby en werk 1 ding zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
l0c4lh0st schreef op woensdag 12 december 2007 @ 19:40:
Als ik op de site op "Create a web account" klik, dan kan ik niet voor PHP kiezen?

Wel MySQL en Oracle...

Iemand enig idee? Ben trouwens ook benieuwd naar de kosten e.d..
Iemand? :?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linde002
Om je in te schrijven voor het examen wordt je via zend.com -> education naar de site van Pearson Vue verwezen. Daar moet je een nieuwe account aanmaken (degene welke je gebruikt hebt voor evt andere examens mag je niet gebruiken voor PHP). Daarna kan je je examen inplannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
linde002 schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 20:10:
Om je in te schrijven voor het examen wordt je via zend.com -> education naar de site van Pearson Vue verwezen. Daar moet je een nieuwe account aanmaken (degene welke je gebruikt hebt voor evt andere examens mag je niet gebruiken voor PHP). Daarna kan je je examen inplannen.
Ik kan de link "Education" niet vinden?

Wat een ongelooflijk onduidelijke site is het ook zeg... Ze zouden toch juist moeten pronken met dat certificaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linde002

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet dat ik behoefte heb om te gaan flamen danwel trollen, maar ik snap niet waarom je slechts reageert met een pardon. Mijn punt is; waar heb je in vredes naam zo'n certificaat voor nodig en wat stelt zo'n Zend Certificaat nou daadwerkelijk voor? Let wel; ik heb het hier echt alleen over het Zend Certificaat. Het stelt gewoon niet veel voor. Als je dan meent dat het behalen van zo'n certificaat een dusdanige aanvulling voor je kennis is; dan denk ik: tjah. Je kan ook gewoon iets leren, en zeggen dat je het kan. De internet wereld is sterk gericht op laten zien wat je kan. Zo'n Zend Certificaat laat alleen zien dat je de syntax kent. En dan ook nog eens op een bepaald moment in de tijd; namelijk het moment dat je het examen afnam. Ja woehoe, dat mag ik wel hopen als je bij me komt solliciteren. Wanneer je iemand wil aannemen ga je niet kijken naar zijn parate syntax kennis, maar meer naar z'n analytisch denkvermogen om problemen op te lossen.
LauPro schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 17:45:

... knip ...

En ik ben het met je eens dat die ZCE niet veel voorstelt maar het scheidt voor die bedrijven wel het kaf van het koren. Dat betekent dus dat het al zijn bestaansrecht heeft.
[...]
Hehe, toch kan je niet verwachten dat voor iedereen hobby en werk 1 ding zijn natuurlijk.
Deze aanname is in mijn ogen onjuist, zo'n ZCE scheidt niet het kaf van het koren. Het zegt gewoon erg weinig; (nu ga ik weer in cirkels redeneren) o wauw, je kent de syntax en weet hoe je sql injectie moet voorkomen! Als ik nu een QCE (Quist Certified Engineer) certificaat in het leven roep, en aan mijn klanten vertel dat ik een QCE ben, dan zullen ze hoogstwaarschijnlijk denken dat ik helemaal super-duper ben. De wildgroei aan labels, keurmerken en certificaten komen me een beetje de neus uit. Software maken moet een passie zijn, het moet iets zijn wat je in je vrije tijd doet. Leuke projecten die je thuis in elkaar klust. Mijn probleem met de markt van webdevelopment is ook een beetje dat er weinig mensen echt gepassioneerd zijn. Dat zag ik tijdens mijn studie al waar studenten thuis nul-komma-nul tijd besteden aan programmeren. Van een manager mag je toch ook verwachten dat hij thuis boeken leest? Van een arts verwacht je toch ook dat hij geinteresseerd is in de laatste ontwikkelingen? Als je webdeveloper bent en je werk is niet je hobby, dan zal je nooit goed worden. Het is net als met leren piano spelen; degenen die de meeste meters maken, zijn de mensen die de meeste uren vrijwillig en gepassioneerd spelen.
fagao schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 17:38:
[...]

Dat slaat dus nergens op. Er zijn tegenwoordig heel wat bedrijven die qua CRM/ERP volledig op PHP applicaties draaien. Niks geen dure server licenties en slome Java software. En qua programmeren kan je met PHP5 ook volledig OO programmeren.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind PHP een handig platform, maar je moet wel de beperkingen kennen. Het is en blijft gewoon een platform dat inferieur is aan .NET of Java. Dat zie je alleen al uit het feit dat het de ontwikkelaars nog steeds niet gelukt is fundamentele en crusiale OO aspecten te implementeren.

Om positief af te sluiten; als je ZCE bent, ben je niet per definitie een prutser, maar het was gewoon zonde van je geld. Je had ook voor 30 dollar het materiaal kunnen aanschaffen, en dat lezen. Diploma's zeggen alleen dat je iets kon op het moment dat je het examen afnam en is geen garantie voor kwaliteit. Resultaten behaald in het verleden bieden immers geen garantie voor de toekomst. De beste maatstaf is; goh, wat heb jij de afgelopen maand geprogrammeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:47
Verwijderd schreef op zondag 16 december 2007 @ 17:04:
Dat zie je alleen al uit het feit dat het de ontwikkelaars nog steeds niet gelukt is fundamentele en crusiale OO aspecten te implementeren.
Zoals?

[ Voor 25% gewijzigd door FragFrog op 16-12-2007 17:45 ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
[...]

Om positief af te sluiten; als je ZCE bent, ben je niet per definitie een prutser, maar het was gewoon zonde van je geld. Je had ook voor 30 dollar het materiaal kunnen aanschaffen, en dat lezen. Diploma's zeggen alleen dat je iets kon op het moment dat je het examen afnam en is geen garantie voor kwaliteit. Resultaten behaald in het verleden bieden immers geen garantie voor de toekomst. De beste maatstaf is; goh, wat heb jij de afgelopen maand geprogrammeerd?
Tegenwoordig kan iedere puber PHP programmeren omdat het een lage drempel heeft.

Dus een bedrijf zoekt een freelancer en krijgt +/- 200 applicaties binnen, als je dan al kan filteren op degene met certificaat, kan je wel vanuit gaan dat je de goeie eruit pikt.

Of wil je zeggen dat je te goed bent voor de havo aangezien de exams toch maar nutteloze tijdsmomenten zijn. De bedoeling van een examen is dat je het materiaal leert en onthoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ondanks het feit dat PHP van origine loosely typed is, zou method overloading zeer handig zijn. Daarnaast is het ontbreken van namespaces af en toe strontvervelend. Nog een voorbeeld:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
class A {
  public function foo() {
    echo get_class(); 
  }
}

class B extends A { }

$b = new B();
echo $b->foo();

A of B?
Megamind schreef op zondag 16 december 2007 @ 17:54:
[...]

Tegenwoordig kan iedere puber PHP programmeren omdat het een lage drempel heeft.

Dus een bedrijf zoekt een freelancer en krijgt +/- 200 applicaties binnen, als je dan al kan filteren op degene met certificaat, kan je wel vanuit gaan dat je de goeie eruit pikt.

Of wil je zeggen dat je te goed bent voor de havo aangezien de exams toch maar nutteloze tijdsmomenten zijn. De bedoeling van een examen is dat je het materiaal leert en onthoud.
Al sinds jaar en dag kan elke prutser in PHP iets in elkaar flansen, net zoals dat in Java kan (negeer alles boven en beneden je main method, en ga lekker houtje-touwtje aan de slag door de class te negeren en lekker alles in de main te frotten).

Wellicht heb je een verkeerd beeld van de gewenste situatie en de daadwerkelijke situatie. Als je het programma 'ben jij slimmer dan een kind?' kent dan begrijp je hopelijk wat ik bedoel.

Daarnaast mag je je als bedrijf in de handen knijpen als je 200 applicaties krijgt voor een PHP vacature. Als jij ze kent, dan moet je het me vertellen, want dan kan ik jou een rijk mens maken. Overal staat men te springen om PHP programmeurs, of ze nou prutsers zijn of vaklui.

Lees eens Ten Tips for a (Slightly) Less Awful Resume. Zooo herkenbaar.

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2007 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
Verwijderd schreef op zondag 16 december 2007 @ 18:04:
Ondanks het feit dat PHP van origine loosely typed is, zou method overloading zeer handig zijn.
Als je dat echt zo hard nodig hebt kun je die functionaliteit prima zelf voor elkaar krijgen met de __get member, nauwelijks een 'cruciaal gemist'.
Daarnaast is het ontbreken van namespaces af en toe strontvervelend.
Ook zonder namespaces is het goed mogelijk grote projecten in PHP overzichtelijk te houden hoor, wederom, nauwelijks een groot gemis in mijn opinie.
Nog een voorbeeld:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
class A {
  public function foo() {
    echo get_class(); 
  }
}
class B extends A { }
$b = new B();
echo $b->foo();

A of B?
A, aangezien get_class zonder argument werkt op de class waar'ie in gedefinieerd wordt - overigens mag je dat argument helemaal niet weglaten volgens de manual, dus ik vind het eerder raar dat'ie het uberhaupt zo doet. Als je gedrag wilt zoals jij verwacht moet je dit doen:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
class A {
  public function foo() {
    echo get_class($this); 
  }
}

class B extends A { }

$b = new B();
echo $b->foo();

Dan krijg je netjes B wat jij verwacht. Maar ook bij deze geldt dat, afgezien voor debugging, ik'm zo goed als nooit gebruik.

Ja, PHP ontbeert bepaalde functionaliteit die andere talen wel hebben, maar het gaat in mijn opinie wel heel ver deze cruciaal te noemen. Onder cruciaal versta ik typehinting, final/static/private/public members, constants, extending, interfaces en abstract classes en dat heeft PHP sinds versie 5 gelukkig allemaal.

Er zijn genoeg redenen waarom je PHP niet voor bepaalde types applicaties wilt gebruiken, maar gebrekkige OO ondersteuning hoort daar niet toe in mijn opinie.

As for ZCE: ik ben een paar maanden geleden wat wezen rondsolliciteren aangezien ik een jaartje uit m'n studie wou. Geen afgeronde ICT opleiding dus en nauwelijks aantoonbare werkervaring. Als ik toen een certificaatje had gehad had ik in ieder geval bij m'n huidige werkgever meer kunnen vragen aangezien die me nu zo ongeveer op m'n woord heeft aangenomen met navenant salaris :+

* FragFrog is dan ook zeker van plan om bij z'n volgende werkgever erop aan te dringen 'm het examen aan te bieden, kan vast geen kwaad :)

[ Voor 12% gewijzigd door FragFrog op 16-12-2007 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FragFrog schreef op zondag 16 december 2007 @ 18:39:
[...]

* FragFrog is dan ook zeker van plan om bij z'n volgende werkgever erop aan te dringen 'm het examen aan te bieden, kan vast geen kwaad :)
Met de huidige dollarkoersen is die 125 dollar zelf ook nog wel een keer op te hoesten ;)

Probeer hetzelfde eens op een static method foo. Daarnaast zie ik niet echt in hoe je method overloading zou kunnen regelen met de magic method __call (grappig dat ze het zelf ook al magische methoden noemen). Het idee van method overloading is dat je verschillende functie definities kan maken met dezelfde functienaam, maar verschillende argumenten en return types. Natuurlijk kan je een strategy gebruiken, maar het zou mooier zijn als je gewoon kon doen:

PHP:
1
2
3
4
class foo {
  public function bar(Doll $d) {}
  public function bar(Burp $b) {}
}

Evenzo geldt dat je natuurlijk al je klassen kan gaan prefixen net zoals het Zend Framework dat doet, maar tjah. Dat voelt gewoon niet lekker aan...

Trouwens, als je bij mij zou solliciteren en je voor de problemen die ik noemde deze antwoorden zou geven, dan zou je de opdracht krijgen ongeacht of je nou zo'n Zend frutsel hebt, of niet. Met je reactie laat je namelijk zien dat je nadenkt en zelf je weg naar de manual weet te vinden (alhoewel, volgens mij is het argument niet verplicht, 't staat tussen vierkante haken).

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2007 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prototype
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Megamind schreef op zondag 16 december 2007 @ 17:54:
[...]

Nou, 'k vind mezelf wel te goed voor de havo, daarom heb ik VWO gedaan, maar zelfs daar voel ik me te goed voor, en zit daarom op de uni :$ En idd, onthouden is 't belangrijkste, want inzicht telt voor niets idd. Daarbij is ook elk probleem hetzelfde, of reeds opgelost zodat ik alleen de oplossing hoef te onthouden en die op kan dreunen indien nodig \o/ </sarcasm>.

Ontopic:
Overloading is imho momenteel broken in PHP, ook al kun je 't zelf 'simuleren' (wat imho belachelijk is, meer boilerplate code, yay...), als je met interfaces werkt heb je een probleem: er is geen manier om een overloaded methode te specificeren.

[ Voor 20% gewijzigd door prototype op 16-12-2007 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
Verwijderd schreef op zondag 16 december 2007 @ 18:58:
(alhoewel, volgens mij is het argument niet verplicht, 't staat tussen vierkante haken).
Beschrijving
string get_class ( object $obj )
get_class :?

En wat betrefd overloading in een niet-interface en die 'magische methode':, je hebt gelijk, ik bedoelde __call in plaats van __get. Daarmee kun je dergelijke constructies maken:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
class A {

public function __call ($member, $arguments) {
    if(is_object($arguments[0]))
      $member = $member . 'Object';
    if(is_array($arguments[0]))
      $member = $member . 'Array';
    $this -> $member($arguments);
  }

private function testArray () {
    echo "Array.";
  }

private function testObject () {
    echo "Object.";
  }
}

class B {
}

$class = new A;
$class -> test(array()); // echo's 'Array.'
$class -> test(new B); // echo's 'Object.'

Toegegeven, echt fraai is het niet (en door intern andere functienamen te definieren aan de hand van hun argumenten zit je nu feitelijk zelf te doen wat bijvoorbeeld een C++ compiler ook doet), maar het kan wel. Eventueel zou je met de reflection class denk ik nog wel een heel eind moeten komen met functies dynamisch genereren om echte 'overloading' te kunnen imiteren, maar dat terzijde.

En natuurlijk fijn dat jij iemand wel aanneemt om de kennis die hij in een gesprek tentoonstelt, maar ik kwam doorgaans tegenover managers te zitten die maar heel weinig programmeerervaring zelf hadden (en zelfs maar een enkele daarvan liet een van z'n coders naar mijn werk kijken) en dan zul je ze toch moeten overtuigen dat je niet een aanprutsende amateur bent - een certificaat wat niets betekend voor ons betekend dan wel weer een berg voor zo'n manager.

//edit
Krijg nou wat, ik kijk nog eens naar die pagina en nu is object ineens wel optioneel :o Vage PHP update zeker 8)7 Zie het nu trouwens ook ineens staan in de changelog:
Since 5.0.0 The object parameter is optional if called from the object's method.

[ Voor 6% gewijzigd door FragFrog op 16-12-2007 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Bedankt!

Wel grappig... Dichtstbijzijnde locatie is gewoon mijn school. :')
Die mensen snappen niet eens wat PHP is, maar ze nemen blijkbaar wel die examens af. o.O

Als dat net zo gaat als Cisco... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Ik zie hier mensen praten over het PHP 5 certificaat.

Ik heb de laatste paar weken regelmatig door het PHP 4 boek gelezen en wil dit examen gaan doen binnenkort.

Nu wil ik eigenlijk ook wel het PHP 5 certificaat halen... Weet iemand de site hiervoor? En hoeveel het kost, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
www.zend.com staat alles :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Voor zover ik kan lezen op die site kun je dus geen vouchers meer kopen voor PHP 4...
Ik weet dat ze de ondersteuning eind dit jaar gaan stopzetten.

Was eigenlijk van plan eerst 4 te halen en daarna 5 te gaan halen. Eerst 5 halen en dan verwend zijn met classes, private/public/protected, exceptions, etc. etc. en daarna 4 halen en alles fout doen omdat dat in 4 nog niet bestaat lijkt me ook niet slim... :P

Maar goed, dan ga ik de PHP 5 study guide maar leren. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
l0c4lh0st schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 14:38:
[...]

Voor zover ik kan lezen op die site kun je dus geen vouchers meer kopen voor PHP 4...
l0c4lh0st schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 12:08:
Nu wil ik eigenlijk ook wel het PHP 5 certificaat halen... Weet iemand de site hiervoor? En hoeveel het kost, etc.
Dat is dan toch goed :) ?

Gewoon PHP5 leren, dan krijg je ook wel de PHP4 dingen mee die echt belangrijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
[...]
Die wil je niet. Achterhaald en bovendien vinden veel mensen de test van PHP4 niet goed (trivia vragen).
PHP4 is toch echt NU al dood. T/m 8-8-'08 willen ze alleen nog maar de belangrijkste security fixes uitbrengen, maar dat moet je niet als volwaardige ondersteuning zien.
Eerst 5 halen en dan verwend zijn met classes, private/public/protected, exceptions, etc. etc. en daarna 4 halen en alles fout doen omdat dat in 4 nog niet bestaat lijkt me ook niet slim... :P
http://gophp5.org/ . Als nieuwe code PHP4 ondersteuning breekt, is het maar de vraag of dat anno 2008 erg is. Je hoeft het natuurlijk niet express te breken, maar je kan je wel serieus afvragen of je moeite wil stoppen in PHP4 support.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Voutloos schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 15:14:
[...]
Die wil je niet. Achterhaald en bovendien vinden veel mensen de test van PHP4 niet goed (trivia vragen).
[...]
PHP4 is toch echt NU al dood. T/m 8-8-'08 willen ze alleen nog maar de belangrijkste security fixes uitbrengen, maar dat moet je niet als volwaardige ondersteuning zien.
[...]
http://gophp5.org/ . Als nieuwe code PHP4 ondersteuning breekt, is het maar de vraag of dat anno 2008 erg is. Je hoeft het natuurlijk niet express te breken, maar je kan je wel serieus afvragen of je moeite wil stoppen in PHP4 support.
Ik ben het volledig met je eens hoor. Maar ik had eerst in gedachten om beide certificaten te halen. Vooral omdat ik in de praktijk wel merk dat sommige mensen nog gewoon op PHP 4 draaien, als je daar iets voor moet moet maken kun je ze moeilijk verplichten te upgraden, als ze dit niet willen omdat bijv. andere scripts daardoor "breken" en als ze de server niet in eigen beheer hebben is het vaak nog lastiger.

Nu wordt het dus gewoon PHP 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
l0c4lh0st schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 15:51:
[...]

Ik ben het volledig met je eens hoor. Maar ik had eerst in gedachten om beide certificaten te halen. Vooral omdat ik in de praktijk wel merk dat sommige mensen nog gewoon op PHP 4 draaien, als je daar iets voor moet moet maken kun je ze moeilijk verplichten te upgraden, als ze dit niet willen omdat bijv. andere scripts daardoor "breken" en als ze de server niet in eigen beheer hebben is het vaak nog lastiger.

Nu wordt het dus gewoon PHP 5.
Het is prima mogelijk om zowel PHP4 als PHP5 naast elkaar te draaien hoor, dus zelfs in het geval dat mensen niet naar PHP5 kunnen omdat hun PHP4 code dan breekt (wat tussen twee haakjes ook wel mee zal vallen gok ik, de meeste PHP4 code doet het prima onder PHP5) is dat nog geen reden nieuwe code in PHP4 te schrijven. Zoals gezegd, ondersteuning is al gestopt en over een aantal maanden komen er ook geen security patches meer voor, en kom op zeg, PHP5 is er toch echt al jaren :)

* FragFrog zit zelf stiekem alweer te wachten tot PHP6 uitkomt en ingeburgerd gaat raken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:53

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

FragFrog schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 19:35:
[...]

* FragFrog zit zelf stiekem alweer te wachten tot PHP6 uitkomt en ingeburgerd gaat raken :+
Nu nog even niet hoor, ben nog bezig met mn ZCE. Als ik die heb mag het :P

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:42

BramT

Rule #1

Ik wil hier ook wel even m'n mening over het Zend certificaat kwijt. Ik werk zelf ergens met diverse php proggers en ik 'review' hun code zo af en toe voordat het de productie ingaat. Verder ben ik ook verantwoordelijk voor de sollicitatiegesprekken e.d. Je hoeft het niet met me eens te zijn, maar ik kan er in ieder geval mijn mening over geven.

Iemand met ZCE-certificaat heeft wat mij betreft een pre over iemand die het niet heeft, mits aantoonbare ervaring enigsinds gelijk is. Het zegt inderdaad weinig over iemands kunnen om een complex probleem zo efficient mogelijk uit te voeren.

Maarrr, iemand met zo'n certificaatje:
- toont interesse en de wil om te leren
- heeft op z'n minst een minimaal niveau van de syntax

Sommige devvers zie ik de mooiste dingen maken, maar toch kennen ze (($a)?dit():dat()) niet. Niet cruciaal, wel jammer. Of er worden 'trots' de moeilijkste functies zo efficient mogelijk uitgewerkt, terwijl php ze al 'in zich' heeft. Mooi dat je het kan, jammer van de verspilde tijd.

Iemand met een ZCE op z'n CV krijgt van mij op z'n minst wat meer aandacht. Maar dat ben ik ;)

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-09 14:42
Nee, dat was afgelopen jaar.
The PHP development team hereby announces that support for PHP 4 will continue until the end of this year only. After 2007-12-31 there will be no more releases of PHP 4.4. We will continue to make critical security fixes available on a case-by-case basis until 2008-08-08. Please use the rest of this year to make your application suitable to run on PHP 5.
Ik heb onlangs de PHP studyguide bij Bol gekocht en ben wat aan het lezen. Kom weinig verassends tegen behalve wat functies die ik de afgelopen 8 jaar nog nooit was tegengekomen (strspn, strtr) en het OOP gebeuren is nog wat nieuw. Jammer maar helaas, veel bedrijven weigeren te upgraden naar PHP5, waardoor ik er ook nog maar weinig in heb kunnen ontwikkelen.
Wat dat betreft dus een hoop mooie nieuwe dingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
frickY schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 21:44:Jammer maar helaas, veel bedrijven weigeren te upgraden naar PHP5, waardoor ik er ook nog maar weinig in heb kunnen ontwikkelen.
Gewoon op aan blijven dringen :) Voor een bepaalde site hadden wij leuk OOP gecode, lekker abstract en natuurlijk gewerkt vanuit onze eigen testomgeving die 5.2 draait - zou er op het platform waar het op moest draaien 5.0 komen. Mooi niet :+

* FragFrog is nu nog bezig ze zover te krijgen dat er MySQL5.1 komt in plaats van 5.0, maar ze willen het niet onder hun SLA aanbieden omdat er nog geen officiele stable release van is :'(

[ Voor 16% gewijzigd door FragFrog op 15-01-2008 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

FragFrog schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 22:57:
[...]* FragFrog is nu nog bezig ze zover te krijgen dat er MySQL5.1 komt in plaats van 5.0, maar ze willen het niet onder hun SLA aanbieden omdat er nog geen officiele stable release van is :'(
Ondersteunt een moderne distributie eigenlijk nog wel de gothische letters weermee 5.0 geschreven is? 6 is al weer alpha.

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
FragFrog schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 22:57:
[...]

Gewoon op aan blijven dringen :) Voor een bepaalde site hadden wij leuk OOP gecode, lekker abstract en natuurlijk gewerkt vanuit onze eigen testomgeving die 5.2 draait - zou er op het platform waar het op moest draaien 5.0 komen. Mooi niet :+

* FragFrog is nu nog bezig ze zover te krijgen dat er MySQL5.1 komt in plaats van 5.0, maar ze willen het niet onder hun SLA aanbieden omdat er nog geen officiele stable release van is :'(
Zulke dingen houd je toch. Jij kunt er op blijven hameren dat die mensen moeten upgraden, maar uiteindelijk is het toch hun keus. Daar kan jij niet veel aan veranderen. En dan moet je toch maar met een alternatief komen. Want als je dat niet doet dan zoeken ze gewoon een ander bedrijf om hun spullen bij te laten maken en dan kan jij fluiten naar je geld.

MySQL is overigens ook niet de meest geschikte keus, als je graag een stabiele database wilt... MySQL 5.1 is op vele punten verbeterd, maar zoals je al aangeeft, veel hosts upgraden niet, of upgraden alleen naar stabiele releases. (Zogauw ze het woord "Beta" zien lopen de rillingen over hun rug.)
frickY schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 21:44:
[...]

Nee, dat was afgelopen jaar.

[...]

Ik heb onlangs de PHP studyguide bij Bol gekocht en ben wat aan het lezen. Kom weinig verassends tegen behalve wat functies die ik de afgelopen 8 jaar nog nooit was tegengekomen (strspn, strtr) en het OOP gebeuren is nog wat nieuw. Jammer maar helaas, veel bedrijven weigeren te upgraden naar PHP5, waardoor ik er ook nog maar weinig in heb kunnen ontwikkelen.
Wat dat betreft dus een hoop mooie nieuwe dingen :)
Ik ben er ook in beginnen lezen en ook mij viel op dat er enkele functies voorbij kwamen waarvan ik nog nooit had gehoord. Zelfs nog nooit gezien in een script, of op een forum, of waar dan ook. Er stond ook iets over extra parameters voor str_replace(), wist ik ook niet. Ik dacht eerst niet veel te leren uit dat boek (ben inmiddels wel redelijk bekend met PHP), maar het is dus toch goed leesvoer geweest (en nog steeds, ben pas op pagina 160 ongeveer). Had in de inhoudsopgave gezien dat er ook vanalles over SimpleXML en PDO en dergelijke in staat, ook wel leuk leesvoer.

Ik ben overigens uit het PHP 5 boek van PHP Architects aan het leren, die van Zend kon ik nergens vinden ( :X ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Deze aanname is in mijn ogen onjuist, zo'n ZCE scheidt niet het kaf van het koren. Het zegt gewoon erg weinig; (nu ga ik weer in cirkels redeneren) o wauw, je kent de syntax en weet hoe je sql injectie moet voorkomen! Als ik nu een QCE (Quist Certified Engineer) certificaat in het leven roep, en aan mijn klanten vertel dat ik een QCE ben, dan zullen ze hoogstwaarschijnlijk denken dat ik helemaal super-duper ben. De wildgroei aan labels, keurmerken en certificaten komen me een beetje de neus uit. Software maken moet een passie zijn, het moet iets zijn wat je in je vrije tijd doet. Leuke projecten die je thuis in elkaar klust. Mijn probleem met de markt van webdevelopment is ook een beetje dat er weinig mensen echt gepassioneerd zijn. Dat zag ik tijdens mijn studie al waar studenten thuis nul-komma-nul tijd besteden aan programmeren. Van een manager mag je toch ook verwachten dat hij thuis boeken leest? Van een arts verwacht je toch ook dat hij geinteresseerd is in de laatste ontwikkelingen? Als je webdeveloper bent en je werk is niet je hobby, dan zal je nooit goed worden. Het is net als met leren piano spelen; degenen die de meeste meters maken, zijn de mensen die de meeste uren vrijwillig en gepassioneerd spelen.
Toen een oom een tijd geleden een huis kocht kwam hij iemand tegen wiens passie 'electriciteit' was. Dit was te zien aan de wildgroei van kabels met de op willekeurige afstand geplaatste beugeltjes, kroonsteentjes en stopcontacten.

Amateurisme op professioneel niveau zegmaar ;) . De enige reden om dit soort dingen te toetsen is gewoon om een minimum te stellen. En natuurlijk kan je je vragen stellen bij de meerwaarde ervan maar weten hoe de syntax van een taal in elkaar zit is eigenlijk wel een van de belangrijkste dingen. Al is het maar dat iemand aanpassingen moet maken aan bestaande software en gewoon kennis van zaken moet hebben om goed te kunnen functioneren.
BramT schreef op maandag 14 januari 2008 @ 23:13:
Sommige devvers zie ik de mooiste dingen maken, maar toch kennen ze (($a)?dit():dat()) niet. Niet cruciaal, wel jammer. Of er worden 'trots' de moeilijkste functies zo efficient mogelijk uitgewerkt, terwijl php ze al 'in zich' heeft. Mooi dat je het kan, jammer van de verspilde tijd.
Veel devvers ontwikkelen ook een eigen stijl die meestal prima werkt bij een eigen website maar zodra er meer mensen in het team komen te werken wordt het een ander verhaal. En aangezien jij als recruiter al rekening houdt met dit certificaat heeft het (hoe triest het misschien ook is) zijn marktwaarde al behaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BramT schreef op maandag 14 januari 2008 @ 23:13:

...knip...

Maarrr, iemand met zo'n certificaatje:
- toont interesse en de wil om te leren
- heeft op z'n minst een minimaal niveau van de syntax

Iemand met een ZCE op z'n CV krijgt van mij op z'n minst wat meer aandacht. Maar dat ben ik ;)
Wanneer iemand de ternary operator niet kent, dan heb je gewoon te maken met een prutser. Wat ik wel bijna zeker weet is dat de gemiddelde ZCE niet weet hoe een ternary operator geevalueerd wordt, of dat het een statement is die niet naar een variabele evalueert, maar naar het resultaat van een statement.
Hetzelfde geldt voor het uitwerken van functies die al in PHP aanwezig zijn, tenzij je een set van goed opgezette klassen wil maken die delagaten naar een native PHP functie (PHP functienamen zijn ranzig en inconsistent :r)
De vraag is wat voor bedrijf je wil zijn. Zit je in een productiefabriek waarbij omzet gedraaid moet worden en je bang bent voor XSS of CSRF bugs, dan ben je wellicht heel blij met een redelijk goede programmeur die een ZCE heeft. Wil je echter de neusjes van de zalm, dan heb je juist iemand nodig die geen certificaat heeft.

Je kan toch ook heel eenvoudig een sollicitant vragen om 20 vragen te beantwoorden waarvan jij denkt: nou, poe poe, dit moet hij toch wel van de syntax weten. Vraag daarnaast een portfolie met uitgeprinte code en bekijk die. Wedden dat dat een veel betere maatstaf voor iemand zijn kwaliteit is, dan een ZCE wat hij wellicht 2 jaar geleden afgenomen heeft. Certificaten zeggen alleen dat je kennis van een onderwerp had op een bepaald moment in de tijd. Die kennis kan of weggezakt zijn, of totaal vergeten, of op peil gehouden zijn. In de online wereld die zo ongelooflijk snel verandert, geldt in mijn ogen maar een criterium: wat is het laatste project wat jij gefabriceerd hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 12:05:
Je kan toch ook heel eenvoudig een sollicitant vragen om 20 vragen te beantwoorden waarvan jij denkt: nou, poe poe, dit moet hij toch wel van de syntax weten. Vraag daarnaast een portfolie met uitgeprinte code en bekijk die. Wedden dat dat een veel betere maatstaf voor iemand zijn kwaliteit is, dan een ZCE wat hij wellicht 2 jaar geleden afgenomen heeft.
Dat werkt natuurlijk wel alleen als je al coders in huis hebt zitten die weten wat goede code is. Ik ben bij genoeg bedrijven geweest met maar een paar PHP devvers die qua niveau (ver) onder me zaten en waarvan de manager ook geen idee had wat'ie nou moest vragen. Ik blijf erbij dat een extra certificaatje dan alleen maar bevorderlijk is.

Sterker nog, toen ik een tijdje terug ging solliciteren ben ik maar bij 1 bedrijf "afgewezen" (ze zochten iemand om te detacheren bij een klant en wilden mij alleen aannemen als stagiar) en die hadden als enige een groot team deskundige coders zitten die wel om voorbeeld code vroegen etc. Gezien mijn solliciteer-ervaring tot dan toe had ik dat niet eens meegenomen, dus maar ingelogd op een server met een random project van me waar ik toen mee bezig was waar ik amper nog gecomment had, nog een paar brakke constructies instonden, etc :+

En ja, ik comment altijd consistent pas zodra ik ergens klaar mee ben, en nee, dat vergeet ik ook niet :P

[ Voor 4% gewijzigd door FragFrog op 16-01-2008 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:42

BramT

Rule #1

Quist, je hebt deels gelijk. Ga me ook niet pakken op even niet van toepassing zijnde voorbeelden. Sollicitanten om code vragen doe je natuurlijk zowiezo.

Naar mijn mening is het alleen echte onzin om te zeggen dat iemand MET een ZCE een prutser is. Een Fontys HBO IT diploma is ook geen ruk waard. Maar om te zeggen dat het allemaal prutsers zijn gaat gewoon (op dezelfde manier) te ver.

De beste PHP-devver ter wereld zou zomaar een ZCE kunnen zijn. Niet dat hij/zij daar ook maar iets aan heeft (ben ik met je eens), maar gewoon omdat hij/zij het leuk vond, het aan het begin van carriere heeft gedaan, verplicht heeft moeten doen van werkgever, etc... Alles kan, en niet iedereen hoeft je mening te delen omtrent het hele ZCE verhaal.
Wil je echter de neusjes van de zalm, dan heb je juist iemand nodig die geen certificaat heeft.
Maar door vol te blijven houden dat ZCE'ers niet "het neusje van de zalm" kunnen zijn ga je misschien wel de beste PHP-devver die je ooit bent tegengekomen mislopen.

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 12:05:

De vraag is wat voor bedrijf je wil zijn. Zit je in een productiefabriek waarbij omzet gedraaid moet worden en je bang bent voor XSS of CSRF bugs, dan ben je wellicht heel blij met een redelijk goede programmeur die een ZCE heeft. Wil je echter de neusjes van de zalm, dan heb je juist iemand nodig die geen certificaat heeft.
Wat een onzin. Ik heb toevallig een ZCE certificaat, en daarbij nog 5+ jaar ervaring met PHP. En gezien het aantal aanbiedingen dat ik in het afgelopen kwartaal heb gekregen voor een nieuwe baan, en het commentaar heb gehoord van projecten die ik heb overdragen aan andere webdevelopers, denk ik dat ik best een beetje arrogant mag zijn en kan zeggen dat ik er echt wel een beetje kaas van heb gegeten.

Het enige wat je kunt vertellen over en ZCE'er en een niet-ZCE'er is dat je van de een niet weet of hij op een bepaald moment genoeg kennis had om het certificaat te kunnen halen. Als je er iets anders van weet te breien ben je gewoon niet helemaal wijs. Hecht je wel waarde aan of iemand een rijbewijs heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Eens, bovendien is het een contradictie, want je kan niet het neusje van de zalm zijn als je echt niets om security geeft. De vragen die over input checking gaan, of over bepaalde gevaarlijke constructies zijn wellicht belangrijker dan de 'wat is de 3e parameter van functie x()?'-vragen.
Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 19:31:
Het enige wat je kunt vertellen over en ZCE'er en een niet-ZCE'er is dat je van de een niet weet of hij op een bepaald moment genoeg kennis had om het certificaat te kunnen halen.
En interesse. Als iemand dat certificaat uit zichzelf wil halen, is dat ook een teken van interesse en motivatie. :) Als je het certificaat haalt, ben je nog geen guru, maar je bewijst wel al dat je je iets wil verdiepen in je vakgebied. :)

{signature}

Pagina: 1 2 Laatste