[USB memory stick] Wordt wel herkend, niet in Explorer

Pagina: 1
Acties:
  • 270 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:37
Ik heb hier van iemand een USB geheugen-stick waar iets vreemds mee aan de hand is. Het ding wordt wel herkent (hij staat in de hardware lijst als USB Mass Storage Device), echter: ik kan hem in de lijst met drives in Windows Explorer niet terugvinden. Het zou wel fijn zijn als ik hem kon benaderen, er staat vrij belangrijke gegevens op.

Het gaat om een 32MB geheugenstick van Sweex. Tot voor kort was er niets aan de hand. De eigenaar, hij is niet van mijzelf, heeft er op andere locatie het een en ander opgezet en thuis deed hij niets meer.

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

omniscale.nl

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Ik weet zo geen antwoord op je vraag, maar om je gegevens over te zetten zou je eens kunnen booten met een Knoppix live CD. Die herkent USB mass storage ook. Enige basis Linux kennis is echter vereist.

• posttoast
Zo, ben nu geboot naar Knoppix en het blijkt dat mijn Linux kennis toch een beetje tekort schiet voor het openen van een USB pen-drive. Waar moet ik precies (of ongeveer) zijn?

omniscale.nl

• yade
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2025
Waarschijnlijk moet je even een andere schijf letter toekennen. Mogelijk heeft hij er een gekozen die al in gebruik is door een ander apparaat. Volgens mij kan je dat doen bij schijfbeheer.

• posttoast
yade schreef op zondag 20 februari 2005 @ 18:11:
Waarschijnlijk moet je even een andere schijf letter toekennen. Mogelijk heeft hij er een gekozen die al in gebruik is door een ander apparaat. Volgens mij kan je dat doen bij schijfbeheer.
Ik denk niet dat dat het probleem is aangezien het op 3 verschillende PC's optreedt.

omniscale.nl

• Wippien
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-02 11:25
Vincent Bovelander schreef op zondag 20 februari 2005 @ 18:13:
[...]

Ik denk niet dat dat het probleem is aangezien het op 3 verschillende PC's optreedt.
Probeer het tog maar eens :+

Enjoy the joy

• posttoast
Wippien schreef op zondag 20 februari 2005 @ 18:14:
[...]

Probeer het tog maar eens :+
OK, waar vind ik dat 'schijfbeheer' dan? Ik zit hier achter een Engels systeem.

[ Voor 4% gewijzigd door posttoast op 20-02-2005 18:21 ]

omniscale.nl

• mtjoeng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-02 21:45
Vincent Bovelander schreef op zondag 20 februari 2005 @ 18:21:
[...]

OK, waar vind ik dat 'schijfbeheer' dan? Ik zit hier achter een Engels systeem.
administrative tools > computer management
= disk management

• posttoast
mtjoeng schreef op zondag 20 februari 2005 @ 18:25:
[...]

administrative tools > computer management
= disk management
Hmm, gevonden. Er lijkt echter toch een probleem te zijn:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/52236/full.gif

Wat nu te doen? Ik las in een ander topic iets over FDISKen vanuit Linux (Knoppix) om er een nieuwe FAT tabel overheen te gooien. Hoe ga ik dat doen? Ik ben geen totale newbie, maar van Linux heb ik weinig kaas gegeten.

omniscale.nl

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:16
RMB op dat vlak en dan format

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Nee eerst initializen, maar 24 MB lijkt me wel een vage grootte :?

• posttoast
Fairy schreef op zondag 20 februari 2005 @ 18:34:
[...]

Nee eerst initializen, maar 24 MB lijkt me wel een vage grootte :?
Hij is oorspronkelijk 32MB. Misschien dat er dus 8MB aan data op staat en hij de rest alleen nog maar 'ziet'? Overigens zeggen 'initializen' en 'RMB' mij helemaal niets. Kunnen jullie iets specifieker zijn? Ik wil heel graag proberen de data terug te krijgen, welke handelingen moet ik daarvoor (al dan niet met behulp van Knoppix) uitvoeren?

omniscale.nl

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:16
RMB = Right Mouse Button, rechtermuisklik dus. Initializen zit waarschijnlijk ergens in de optie's / rechtermuisklikmenu :)

• posttoast
418O2 schreef op zondag 20 februari 2005 @ 18:48:
RMB = Right Mouse Button, rechtermuisklik dus. Initializen zit waarschijnlijk ergens in de optie's / rechtermuisklikmenu :)
|:(

In Windows of in Knoppix?

Ik ben nu geboot in Knoppix maar ik kan de hele pendrive uberhaupt niet vinden...

Correctie: ik heb hem gevonden (onder devices) als /mnt/sda. Wanneer ik hem aanklik zegt Knoppix:
Mount: I could not determine the filesystem type, and none was specified

Please check that the disk is entered corectly
Maar wat doe ik nu?

[ Voor 30% gewijzigd door posttoast op 20-02-2005 19:01 ]

omniscale.nl

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:29

gws24

Thinking is hard!

Lijkt er op dat het bestandssysteem op de stick 'overleden' is en de computer ziet daardoor alleen de lege ruimte plus nog een gedeelte waar waat opstaat maar waar hij niks mee kan. Misschien dat een van de programma's uit de faq voor data recovery er iets mee kunnen?

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• posttoast
gws24 schreef op zondag 20 februari 2005 @ 20:19:
Lijkt er op dat het bestandssysteem op de stick 'overleden' is en de computer ziet daardoor alleen de lege ruimte plus nog een gedeelte waar waat opstaat maar waar hij niks mee kan. Misschien dat een van de programma's uit de faq voor data recovery er iets mee kunnen?
Ik heb een poging gewaagd met wat verschillende tools (o.a. EasyRecovery) maar het hielp niet. EasyRecovery bijvoorbeeld ziet alleen maar een onbekende partitie van 24MB die helemaal leeg is. Ik vermoed dus dat de meuk die ik moet hebben in de 'ontbrekende' 8MB zit. Maar hoe kom ik daar?

Zal je net zien: de ene tool die ik nog *niet* geprobeerd heb heeft meer succes. GetDataBack ziet wél de volledige 32MB maar vindt, als ik hem laat scannen, geen enkel bestandje. Ik kan me niet voorstellen dat die data gewoon 'weg' is. Iemand nog suggesties?

[ Voor 19% gewijzigd door posttoast op 20-02-2005 23:49 ]

omniscale.nl

• posttoast
We zijn inmiddels een paar weken verder en het is nog niet gelukt. De data herstellen hoeft al niet meer (die is al opnieuw gemaakt) maar ik zou het wel fijn vinden om de stick weer te kunnen gebruiken.

Ik heb geprobeerd te booten naar Knoppix om daar met cfdisk het ding te partitioneren. Dat lukt, cfdisk ziet de volledige 32MB. Vervolgens schrijf ik de partitie weg (cfdisk vraagt om een bevestiging die ik vervolgens geef) en wordt mij verteld het systeem opnieuw op te starten (lijkt me overkill voor een USB stick, maar toch gedaan). Echter: er is helemaal niets veranderd... Windows geeft nog steeds aan dat er geen partities op het ding staan en als ik cfdisk weer opstart is er niets te zien van de wijzigingen die ik heb aangebracht.

Zie ik iets over het hoofd?

omniscale.nl

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Het kan ook zijn dat er een encrypted volume op staat, bijvoorbeeld van TrueCrypt, die maakt een partitie aan waar het OS niks van snapt, die moet je dan met TrueCrypt openen en moet je het password kennen. Als je het password niet weet zul je nooit weten wat het is en of het überhaupt een encrypted volume is.

Dus gewoon effe initializen en formatteren klaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Fairy op 15-03-2005 16:17 ]

• posttoast
Fairy schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 16:16:
Het kan ook zijn dat er een encrypted volume op staat, bijvoorbeeld van TrueCrypt, die maakt een partitie aan waar het OS niks van snapt, die moet je dan met TrueCrypt openen en moet je het password kennen. Als je het password niet weet zul je nooit weten wat het is en of het überhaupt een encrypted volume is.

Dus gewoon effe initializen en formatteren klaar.
Ik weet zeker dat er niets encrypted op staat. Maarre: initializen? Wasda?

omniscale.nl

Pagina: 1