Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Harddisks extern via parallel ATA

Pagina: 1
Acties:
  • 70 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
In een eindeloze quest om mijn PCtje stiller te krijgen zit ik er nu aan te denken om mijn 2 IDE drives buiten mijn kast te plaatsen, weg van mij gehoor. Ik heb een Antec Aria kast (cube-achtig) die op oor hoogte staat, dus elk beetje helpt en de hardeschijven (2 stuks) maken samen nu nog het meeste geluid.

Mijn idee was om met een lange IDE kabel via de PCI bracket naar buiten te leiden, samen met een stroomconnector, eventueel allemaal rounded, en die twee harddisk ieder in een eigen coolermaster 5,25" harddisk passieve coolers te plaatsen op elkaar te stapelen vlak eronder IN het kastje waar mijn PCtje opstaat.

Mijn vraagjes:

- Hoe zit het met aarding?

- Hoe zit het met de lengte van IDE kabels en storing als er een stroomkabel langs loopt?

- Het kastje waar het in moet (waar de PC op staat) is van gelakt metaal, moet ik die ook aarden?

Als er iemand andere ideeen heeft om de harddisks stiller te maken hou ik me ook aanbevolen, vroeger waren er van die aparte SCSI kastjes, weet iemand of zoiets ook voor IDE bestaat?

PS: Ik plaats dit maar ik casemodding en elektronica aangezien mijn uiteindelijke vragen over de case en elektronische zaken gaan en niet over typische harddisk zaken, als het niet goed is hoor ik het wel :)

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:00

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Wat heb je zelf al gezocht (en gevonden) :?

Aarding zou ik me voor harddisks niet echt zorgen over maken. Zoek maar na waarom.
Lengte van IDE kabels is beperkt, is op te zoeken (kan je best zelf).
Kastje aarden :? Leuk idee, maar zoek eerst maar eens de antwoorden op de eerste twee vragen.

Andere ideeën:
Hang de harddisk met een paar postelastieken in de kast, dan worden de trillingen van de harddisks niet meer aan de kast overgedragen (minder geluid). Ook dit had je met een beetje zoeken zelf kunnen vinden (ik heb het vaak genoeg hier op GoT langs zien komen).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

een IDE kabel (ATA66) mag volgens de specs niet langer zijn dan 18"/45cm
Dus je kunt je hdds nooit echt ver van je systeem af leggen.
een idee is om het via USB te doen, daarmee kun je wel de nodige meters afleggen.

• Freee!!

Freee!!

Terw_Dan schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 02:02:
een IDE kabel (ATA66) mag volgens de specs niet langer zijn dan 18"/45cm
Dus je kunt je hdds nooit echt ver van je systeem af leggen.
een idee is om het via USB te doen, daarmee kun je wel de nodige meters afleggen.
Had ik ook al aan gedacht, maar daar zitten ook nadelen aan (booten wordt wat moeilijker om maar één te noemen).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties

Natuurlijk heb ik zelf ook al gezocht, maar ik kan niemand vinden die parallel ATA naar buiten wil leiden.

USB lijkt me wat te traag om redelijk op te werken (een ander alternatief waar ik nog wel aan gedacht heb is een 7200 toeren laptop hdd als systeem schijf en een USB harddisk als opslag)

Uiteraard kan je USB behoorlijk langer maken, maar ik hoopte die lengte niet nodig te hebben. Het probleem is meer dat ik in een klein kastje als de Aria niet genoeg ruimte heb om ze te suspenden (de tweede harddisk hangt op z'n kant, er zijn geen vrije 5,25" sloten)

Wat aarding van de kast en de harddisks betreft daar kom ik steeds verschillende meningen over tegen, maar dan gaat het vooral om aarding bij suspending, dus ik kan me voorstellen dat het hier ook nodig is? Wat de kast betreft, ik heb gewoon niet veel zin in een oplawaaier ;)

Soms zie je 60cm IDE kabels, die voldoen dus niet persé aan de specificaties, maar binnen in een kast heb ik nooit over problemen gehoord. Ik ga echter naar buiten, hoe 'gevaarlijk' is dat? En vooral omdat die 12/5volt kabel er langs loopt (die moet per slot ook naar de harddisks...)

Suspenden buiten m'n kast is misschien ook nog een idee, maar ik denk dat zo'n coolermaster nog stiller is, al heb ik nog nooit een echt goeie review kunnen vinden van harddisk geluiden, vaak kijkt men óf naar een bepaald produkt óf naar suspension, maar nooit samen.

Voor wie dit topic leest en meer over harddisk silencing wil weten: www.silentpcreview.com heeft de beste info die ik kan vinden, maar niets over harddisks extern aansluiten, en als je googled op externe harddisks krijg je allemaal USB, firewire en SCSI oplossingen (dus niet wat ik zoek)

In elk geval bedankt voor de snelle reacties tot zover

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 02:35:
USB lijkt me wat te traag om redelijk op te werken (een ander alternatief waar ik nog wel aan gedacht heb is een 7200 toeren laptop hdd als systeem schijf en een USB harddisk als opslag)
De meeste harddisks houden USB 2.0 (hi-speed) niet bij.
Uiteraard kan je USB behoorlijk langer maken, maar ik hoopte die lengte niet nodig te hebben. Het probleem is meer dat ik in een klein kastje als de Aria niet genoeg ruimte heb om ze te suspenden (de tweede harddisk hangt op z'n kant, er zijn geen vrije 5,25" sloten)
Op zich een redelijk punt, maar heb je al aan een grotere kast gedacht?
Wat aarding van de kast en de harddisks betreft daar kom ik steeds verschillende meningen over tegen, maar dan gaat het vooral om aarding bij suspending, dus ik kan me voorstellen dat het hier ook nodig is? Wat de kast betreft, ik heb gewoon niet veel zin in een oplawaaier ;)
Wat betreft die kast, zorg gewoon dat de harddisks geen geleidend contact maken met de kast (rubbermatje, ook goed voor geluiddemping) :?

Ik kan zo gauw geen specificaties vinden van de power-supply voor harddisks, maar als ik me niet vergis is dat +12V, +5V, nul en aarde (niet noodzakelijkerwijs in die volgorde). Daarmee worden dus de harddisks via de PC-voeding geaard.
Soms zie je 60cm IDE kabels, die voldoen dus niet persé aan de specificaties, maar binnen in een kast heb ik nooit over problemen gehoord. Ik ga echter naar buiten, hoe 'gevaarlijk' is dat? En vooral omdat die 12/5volt kabel er langs loopt (die moet per slot ook naar de harddisks...)
Als het opgevouwen binnen de kast goed gaat, zal het daarbuiten ook wel goed gaan. In het ergste geval moet je er wat alu-folie omheen wikkelen ter afscherming. Die stroomkabel is het punt niet, dat is gelijkstroom.
Suspenden buiten m'n kast is misschien ook nog een idee, maar ik denk dat zo'n coolermaster nog stiller is, al heb ik nog nooit een echt goeie review kunnen vinden van harddisk geluiden, vaak kijkt men óf naar een bepaald produkt óf naar suspension, maar nooit samen.

Voor wie dit topic leest en meer over harddisk silencing wil weten: www.silentpcreview.com heeft de beste info die ik kan vinden, maar niets over harddisks extern aansluiten, en als je googled op externe harddisks krijg je allemaal USB, firewire en SCSI oplossingen (dus niet wat ik zoek)

In elk geval bedankt voor de snelle reacties tot zover
Succes ermee.

Verwijderd

Ik weet niet wat de maximale lengte voor sata is, maar ik denk dat dat wel wat langer is dan die 45cm van pata. Dan hoef je alleen en sata schijf te kopen en een externe sata case.

Afbeeldingslocatie: http://www.ms-tech.de/acononCMS/upload/lu-355.gif
http://www.ms-tech.de/de/produkte/sata/lu-356s/index.shtml

Die kan zowel sata als usb 2.0 aan. Dus mocht je nu bijvoorbeeld geen sata hebben dan kan je hem nogsteeds gebruiken. De voeding komt via backplate, dus die heb je sowiso al.
Ik ga deze iig kopen, dan kan ik mijn schijven extern maken via sata, en buitenhuis op usb (1.0 en 2.0). Dus thuis super snel, en op anderen plaatsen zo snel als het gaat (alle pc's die ik zie hebben usb, dus dat werkt perfect).

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:15
De IDE kabel is vlgs mij al afgeschermd. Tegenwoordig is het een 80 aderige kabel, tegenover 40 aders ' vroeger'. Die 40 extra zijn voor de afscherming.
Wat betreft aarding: als het al nodig is neem je een stuk luidsprekersnoer en die schroef je vast op zowel de harddiskcase als op de pc behuizing. Overigens denk ik niet dat het nodig is.
Tot slot zou ik niet kiezen voor zulke omslachtige oplossingen, maar gewoon kiezen voor stille ophanging in je pc. Of je pc op de grond zetten, natuurlijk ;-)

Homo sapiens non urinat in ventum

• chaser
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22:30

chaser

Verwijderd schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 20:27:
Ik weet niet wat de maximale lengte voor sata is, maar ik denk dat dat wel wat langer is dan die 45cm van pata. Dan hoef je alleen en sata schijf te kopen en een externe sata case.

[afbeelding]
http://www.ms-tech.de/de/produkte/sata/lu-356s/index.shtml

Die kan zowel sata als usb 2.0 aan. Dus mocht je nu bijvoorbeeld geen sata hebben dan kan je hem nogsteeds gebruiken. De voeding komt via backplate, dus die heb je sowiso al.
Ik ga deze iig kopen, dan kan ik mijn schijven extern maken via sata, en buitenhuis op usb (1.0 en 2.0). Dus thuis super snel, en op anderen plaatsen zo snel als het gaat (alle pc's die ik zie hebben usb, dus dat werkt perfect).
Kost me dat?
En waar kan ik zoiets kopen?
Ik gebruik nu een usb 2 case met een pata schijf maar als zoiets niet al te duur is dan koop ik zoiets
Want ik vind die usb 2 case te langzaam

I don't say we all ought to misbehave, but we ought to look as if we could.

Verwijderd

Topicstarter
Een grotere kast dan de Aria wil ik niet, ik vind deze juist erg mooi maar ik wil hem stiller maken.

Ik heb inmiddel wel gevonden dat er speciale nog extra afgeschermde rounded IDE kabels bestaan van een extra lange lengte, moet alleen nog vinden waar ik die eventueel kan krijgen.

Zover als ik weet zijn externe USB harddisks altijd ongeveer 50MB/s, terwijl een harddisk toch wel het dubbele kan halen. En zeker als het de Windows swapfile schijf wordt is die extra snelheid toch wel lekker

Die SATA case vind ik een prachtige oplossing, ik wist niet eens dat zoiets bestond, helaas heb ik net een nieuwe PATA schijf gekocht en heb ik geen SATA op het mainboard. Maar is zo'n kastje ergens in Nederland te koop of ga je hem in Duitsland bestellen? Ik ga daar eens verder naar zoeken, als ie gemakkelijk te krijgen is wissel ik misschien m'n harddisk nog om. M'n MB kan toch nog geRMAed aangezien de onboard geluidskaart niet goed is :) Hoe is het de bedoeling van de fabrikant om je SATA snoertje naar buiten te leiden, zitten er extra lange snoeren bij? Ik ga ff googlen, maar heel erg bedankt voor je reactie.

Verwijderd

Zover als ik weet zijn externe USB harddisks altijd ongeveer 50MB/s, terwijl een harddisk toch wel het dubbele kan halen.
Nope, zo snel kan een harddisk zijn data niet inlezen en aanleveren ;)

USB 1.1: 1.5MByte/sec bandbreedte totaal
USB 2.0: 480mbit/s brandbreedte maximaal = 60MB/s (ong. 20 MB/s voor een enkele device)
FireWire: 400mbit/s brandbreedte maximaal = 50 MB/s
FireWire800: 800mbit/s brandbreedte maximaal = 100MB/s
ATA133: 133 MB/s brandbreedte maximaal (ong. 45~50MB/s in praktijk)
SATA: 150 MB/s brandbreedte maximaal

USB heeft gedeelde bandbreedte zonder eigen processor en hogere overhead, terwijl FireWire een vaste bandbreedte, eigen processor en lagere overhead heeft. Dus met FireWire heb je minder beperkende nadelen. Een flinke harddisk heeft een troughput van 50MB/s (de pieksnelheid is alleen wat vanuit de sterk beperkte cache gelezen wordt).

Zie ook: Firewire 1 poort meerdere apparaten vraag

Overigens zijn er jaren geleden ook kasten geweest met een 40 polige ATA + voedingsaansluiting. Daarop kon je dan je externe ATA harddisk op aankoppelen. Echter vanwege de problemen met kabellengtes etc. en de oplossingen als USB/FireWire/SCSI/NAS etc. zie je deze tegenwoordig niet meer (alleen als zelfbouw bijv. bij mensen met een console, zoals bij een Xbox of PStwo).

E-Sata is natuurlijk ook een prachtig oplossing, het simpelst uit te voeren door je huidige SATA kabels naar buiten te voeren of door een E-Sata bracket te gebruiken. Let er wel op dat de kabellengte daarvan ook gelimiteerd is (40inch, ofwel 1 meter).
Zie ook: S-ata in de plaats van USB/Firewire voor externe schijf.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2005 18:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Euss:

60MB/s dus, nog wat overhead om de IDE signalen naar USB te vertalen, dus effectief iets van 50MB/s zoals ik zei. Dan kijk ik naar de specificaties van mijn WD1600JB:

Buffer To Disk 748 Mbits/s (Max)
Buffer to Host (EIDE)
Mode 5 Ultra ATA 100.0 MB/s
Mode 4 Ultra ATA 66.6 MB/s
Mode 2 Ultra ATA 33.3 MB/s
Mode 4 PIO 16.6 MB/s
Mode 2 multi-word DMA 16.6 MB/s

Ik draai hem normaal dus op 100MB/s, nou haalt die disk dat dus niet, maar 748/8= 93,5MB/s, okee dat is max maar 't kan wel. En dat is dan toch meer dan die 50/60MB/s, toch?

Verwijderd

Zelfs al heb je een 8MB buffer die volledig gevuld is met data die je nodig hebt (praktisch onmogelijk), dan nog is die buffer in 0,085561497 seconde leeg en zit je te wachten op de snelheid van je koppen ;)
(op een maximale bandbreedte van 50MB/s duurt het 0,16 seconden voordat er 8MB geflusht is)

Die snelheden die je opnoemt zijn alleen theoretische snelheden en niet vanaf media (disk > head/positioning/read > buffer > controller > kabel > controller > bridge > cpu/ram) naar CPU/RAM.

Zie voor praktijktoepassingen: OM Faq: Grote benchmark topics
en let erop dat de hoge snelheden gehaald worden met RAID opstellingen (en dan nog, bij random I/O stort het hopeloos in).
Zie ook: RAID-0: hoe ALTIJD minimale leessnelheid 40 MB/s halen? en ATA 133 hoe werkt het/hoe aan te sluiten

Er is een belangrijk verschil tussen theoretische snelheid en praktijk. Een CPU kan loeiend snel zijn, maar uit onderzoek is bijv. uitgekomen dat een CPU voor de helft van de tijd zit te wachten op de rest van de hardware en het OS (zelfs bij zware toepassingen). Kortom: niet elke kloktik komt er een afgewerkte opdracht uitrollen ;)

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2005 01:47 ]

Verwijderd

Heb een kastje zoals hierboven al geshowd. En net mn Maxtor 250gig PATA133 16mb

Wanneer ik de HDD in mn kastje zet en de strip + power aansluit dan ziet mn computer hem niet. Hij geef de drive niet weer. Hoor wel telkens een piepje, dat er iets wordt aangesloten maar thats it.

Iemand enig idee.

Heb m al op Master staan.

Verwijderd

Kreeg net te horen dat nieuwe HDD's moeten worden geformatterd/partitie aanmaken

Nooit geweten aangezien ik ze nooit eerder los heb gekocht.

Vraag:

- Interne HDD uit mn vaste pc
- nieuwe HDD in mn vaste pc
- Comp rebooten met win xp cd
- partitie aanmaken
- installatie afbreken
- HDD's omwisselen

fertig

dit kan werken!?? Heb namelijk geen zin partition magic of Fdisk etc.

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 13:15:
Kreeg net te horen dat nieuwe HDD's moeten worden geformatterd/partitie aanmaken

Nooit geweten aangezien ik ze nooit eerder los heb gekocht.

Vraag:

- Interne HDD uit mn vaste pc
- nieuwe HDD in mn vaste pc
- Comp rebooten met win xp cd
- partitie aanmaken
- installatie afbreken
- HDD's omwisselen

fertig

dit kan werken!?? Heb namelijk geen zin partition magic of Fdisk etc.
Het kan werken, maar ik zou het je niet aanraden. Anders download je even een gratis tooltje (Ranish Partition Manager bijvoorbeeld).

Verwijderd

OK,

maar waarom niet aan te raden?

Kan ik btw een externe HDD via usb formateren??

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 13:30:
OK,

maar waarom niet aan te raden?
In- en uitbouwen van harddisks is een vervelend klusje en niet geheel en al van risico's ontbloot.
Kan ik btw een externe HDD via usb formateren??
Zou zonder meer moeten kunnen, heb ik ook gedaan.

Verwijderd

Dit vond ik op de maxtor website;

In Windows 2000/XP my drive is not displayed in My Computer or Windows Explorer.

Question
In Windows 2000 or XP my drive does not display under My Computer or Windows Explorer.

Answer
In order for a drive to be visible in My Computer it must be partitioned. In Windows 2000 or XP you may use the Disk Management Utility to partition the drive.

Accessing Disk Management and partitioning the drive:

Right-click on "My Computer".
Select "Manage"
In the new window, Computer Management, select "Disk Management" in the left-hand panel.
Note: If you are using XP and you do not see the "My Computer" icon on the desktop you may find it under the Start Menu. Right-click "My Computer" under the Start Menu and follow the steps mentioned above.

A new wizard may appear, "Initialize and Convert Disk Wizard". This wizard appears when the disk is not initialized. In order for Windows to create a partition the drive must be initialized (XP) or "Write a Signature" (2000). If the drive is not going to be setup in a RAID environment do not convert the drive to Dynamic.

After completing the "Initialize and Convert Disk Wizard" the drive needs to be partitioned. The initialized drive will display the available "Unallocated" space. To partition the drive Right-click on the "Unallocated" region and select either "New Partition or Create Partition". See example below:

Complete the "Partition Wizard".
Partition Type:
Primary: (Default) Select if less than four partitions.
Extended: Select if more than four partitions.
Select Partition Size:
Default setting is to make one large partition. If you plan to make more than one partition you will need to specify the first partition size here. Once the wizard is complete you will need to partition the remaining free space.
Assign Drive Letter or Path:
Option to assign the drive letter.
Format Partition:
File system: NTFS - recommended file system. XP and 2000 will still recognize files stored on a FAT 32 partition even if drive is formatted with NTFS. FAT 32 - XP and 2000 will not allow the partition size to be greater than 32GB. Use this file system if you want to dual boot between XP/2000 and 9x.

Allocation unit size: Recommended to leave this setting to be Default.

Volume label: Option to specify a name for the partition.
Completing the New Partition Wizard Summary of settings:
Last chance to go "Back" and change settings. If satisfied select "Finish".

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Sorry, de eerdere vraag was nog wel interessant maar als we het er over gaan hebben hoe je een harddisk moet formatteren dan zie ik het verband met CME niet meer. Slotje dus.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.