Pantagruel schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 23:26:
Dus als jij je auto voltankt in het schone Belgen van u waar u woont, dan stel jij hem vrolijk ter beschikking aan je buurman op t moment dat je de tank inhoud niet volledig zelf verbruikt hebt ??? Zolang de ritjes niet verder gaan dan de buurtsuper is t ok, naar de intermarche in de dichtsbijzijnde stad is echter al weer teveel van t goede. Of nog een betere, voordat de electriciteit uw pand verlaat gaat deze eerst nog eens door uw buurmans huis (zonder uw medeweten) en dan weer fijn op uw lijn terug voordat deze uw pand verlaat. Oftewel u betaald ook voor de energie die uw buurman van het electriciteitsnet 'leent'. Uw huis installatie kan wellicht max. 15 kiloWatt verbruiken (ca 4 groepen a 16 Ampere) maar u gebruikt slechts 10 kiloWatt, die andere 5 kiloWatt mag de buurman en de rest van de straat dan dus wel verbruiken.
En uw achtertuin mag ook best begrazen worden door de koeien van de dichtsbijzijnde veehouderij, immers zij kunnen het gras beter gebruiken dan uw mestvaalt.
Volgens je redenering is de mate van schade dus bepalend voor hoe fout gedrag is. Weinig schade dan mag t allemaal. Hier in nederland krijgen we gewoon een bon voor 5 km boven de max. gestelde snelhied op de autobaan/bebouwde kom/snelweg. Niet enkel als je met schumacher-achtige snelheden ( > 120 KM per uur door den bebouwde kom) door de kern van Baarle-Nassau naar Baarle-Hertog scheurt. Of nog scherper op de snede, een schone vrouwe onkuis en ongewenst bevoelen is min of meer geoorloofd, verkrachten is immers erger (als ietwat kromme vergelijking voor de begrippen klein- en groot ge/verbruiker)
De hotspoteigenaar betaalt 40 euro per maand voor z'n internetverbinding, maar gebruikt 5GB van de 10GB. De andere GB's gebruikt die niet, dus het verdwijnt. Als iemand anders deze overbodige GB's gebruikt, zal de hotspoteigenaar geen schade van ondervinden. Zolang z'n hotspot niet overbelast wordt. De hotspoteigenaar zal geen frank rijker/armer worden van beperkt gebruik van z'n hotspot, die eigenaar ziet/merkt/voelt er niks van.
Als je met iemand z'n auto gaat rijden, dan wordt de benzine opgebruikt en deze kost wel geld. De eigenaar van die auto wordt iets armer, want die moet meer benzine inkopen.
Als de buur van je elektriciteitsinstallatie aftapt, dan zal jou elektriciteitsfactuur stijgen, zelfs bij het kleinste verbruik.
Hier ga ik ook een correcte vergelijking moeten geven: In België kan je GO/RAIL-passen kopen bij de spoorwegen, met zo'n kaart kan je 10 ritten met de trein doen in 1 jaar tijd. Als je na 360 dagen 5 ritten gedaan hebt en er zijn nog 5 over. En je bent 100% zeker dat je de komende dagen geen trein pakt. Dan kan je ofwel aan je hond geven (als het niet opgegeten word, dan is het over paar dagen toch ongeldig) ofwel aan iemand geven die wel de trein pakt in de komende dagen. Hier verliest je geen frank door het weg te geven.
Ik vind het wel zielig om levenslang bij mensen te gaan bedelen voor treinkaartjes, daarom internetabonnement betalen voor je vaste/hoofd-internetverbinding (thuis/zaak/werk).
Dus niet de mate van schade, wel schade of geen schade. Dus af en toe in een bushalte je laptop aanzetten om tweakers.net/mails te checken kan geen kwaad. En niet leechen, als je de hotspoteigenaar over de datalimiet jaagt of z'n lijn volgooit, dan ontstaat er schade (smalband, lag of extra kosten).
Het gebrek aan bepaalde voorzieningen (zoals bijv. beveiliging) of onkunde van de eigenaar rondom beveiliging betekenen niet dat je je vrijelijk mag bedienen onder t motto "Wie niet horen wilt, die moet maar voelen". Mocht dat wel je gedachtengang zijn dan hoop ik dat je bij het gebruik van andermans voorzieningen geen gelijkdenkende eigenaar tegenkomt welke je het 'mijn en dein' met een gepaste 'oog om oog, tand om tand' behandeling bijbrengt. Maar immers, je persoonlijke beveiliging was niet helemaal op orde dus had de andere persoon volledig het recht om je op je nummer te zetten, had je maar een lijfbewaker moeten inhuren/instrueren (als in de handleiding gelezen/configureren).
Een deur moet je dicht doen en een slotje gebruiken. Zolang je het wagenwijd open laat, dan moet je niet raar opkijken als er mensen binnen gaan. Vanaf het moment dat er een slotje (hoe zwak het slotje ook is) op zit, maak je duidelijk dat ze niet erin mogen. Ik vraag niet dat ze een super-onkraakbaar-beveiligde-installatie moeten hebben, gewoon handleiding lezen en een minimale vorm van beveiliging erop zetten. Sinds de kleuterklas heb ik ontdekt dat
RTFM erg moeilijk is voor sommige mensen, ik was toen de enige van de klas die een Lego-pakketje snel en correct kon monteren door de handleiding te lezen.
Het is hun keuze om het open te laten en als ze geen schade van ondervinden. Dan is er zelfs geen moreel probleem.
Er zijn ook multikaartjes die met a, b en g type gaan (allesvreters).
[
Voor 37% gewijzigd door
rapture op 19-02-2005 01:25
]