Toon posts:

IRQ win2k

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik merkte bij het zien van een intro van een spel, Q3Arena om precies te zijn (wel weer leuk om ff te zien), dat ut geluid ff weg viel. Ik heb ff rondgekeken & zag tot mijn verbazing dat op IRQ 11 de volgende apparaten staan:

IRQ 11 NVIDIA GeForce2 GTS/GeForce2 Pro
IRQ 11 VIA USB Universal Host Controller
IRQ 11 Motorola SM56 Fax Modem
IRQ 11 3Com EtherLink XL PCI TPO NIC
IRQ 11 Creative SB Live! Value (WDM)

Het belangrijkste is dat mijn vidkaart op een gedeelde IRQ staat. In mijn oude bios kon ik aangeven op welke IRQ de vidkaart moet staan. In mijn huidige kan ik alleen "Assign VGA to IRQ" op disabled of enabled zetten. Het staat enabled.

Er worden geen conflicten opgegeven door win2k & alles doet ut ook, alleen volgens mij dus niet optimaal. Zeker mijn vidkaart nu niet.

Hoe kan ik mijn vidkaart op een andere IRQ zetten & hoe kan ik snel zien welke IRQ's nog vrij zijn? (Volgens mijn mobo manual zijn IRQ 5, 9, 10 & 11 vrij te gebruiken).

Dank voor jullie moeite :)

P.S. die laatste vraag kun je vergeten...heb met mijn kop reeds tegen mijn muur staan bonken...zie nu net dat je sysinfo een aparte IRQ lijst kan zien; volgens dat lijstje zijn dus IRQ 5 & 10 nog vrij in vergelijk met mijn mobo manual. Weet dus alleen nog niet hoe ik mijn vidkaart op een andere IRQ kan plaatsen, b.v. 10?

Verwijderd

Ik vraag me af of het aan de gedeelde irq's ligt waardoor je geen geluid meer hebt. Ik denk dat je de oorzaak ergens anders moet vinden. Succes

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 07 januari 2001 11:36 schreef Generaal_Putlucht het volgende:
Ik vraag me af of het aan de gedeelde irq's ligt waardoor je geen geluid meer hebt. Ik denk dat je de oorzaak ergens anders moet vinden. Succes
Dat geluids"probleem" had ik maar 1 keer. Dit was de aanleiding om rond te neuzen & volgens mij is het het beste om in ieder geval mijn vidkaart op een aparte IRQ te hebben staan.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 07 januari 2001 11:28 schreef godcha het volgende:
Ik merkte bij het zien van een intro van een spel, Q3Arena om precies te zijn (wel weer leuk om ff te zien), dat ut geluid ff weg viel. Ik heb ff rondgekeken & zag tot mijn verbazing dat op IRQ 11 de volgende apparaten staan:

IRQ 11 NVIDIA GeForce2 GTS/GeForce2 Pro
IRQ 11 Motorola SM56 Fax Modem
IRQ 11 3Com EtherLink XL PCI TPO NIC
IRQ 11 Creative SB Live! Value (WDM)

Het belangrijkste is dat mijn vidkaart op een gedeelde IRQ staat. In mijn oude bios kon ik aangeven op welke IRQ de vidkaart moet staan. In mijn huidige kan ik alleen "Assign VGA to IRQ" op disabled of enabled zetten. Het staat enabled.

Er worden geen conflicten opgegeven door win2k & alles doet ut ook, alleen volgens mij dus niet optimaal. Zeker mijn vidkaart nu niet.

Hoe kan ik mijn vidkaart op een andere IRQ zetten & hoe kan ik snel zien welke IRQ's nog vrij zijn? (Volgens mijn mobo manual zijn IRQ 5, 9, 10 & 11 vrij te gebruiken).

Dank voor jullie moeite :)

P.S. die laatste vraag kun je vergeten...heb met mijn kop reeds tegen mijn muur staan bonken...zie nu net dat je in sysinfo een aparte IRQ lijst kan zien; volgens dat lijstje zijn dus IRQ 5 & 10 nog vrij in vergelijk met mijn mobo manual. Weet dus alleen nog niet hoe ik mijn vidkaart op een andere IRQ kan plaatsen, b.v. 10?

Verwijderd

Ik weet het niet hoor, maar ik heb laatst een stukkie gelezen, dat als je een beetje vogelt met je PCI kaarten in verschillende sloten dat je dan ook de IRQ voor die verschillende apparaten kunt wijzigen. Ik draai ook Windows 2000 en zit met een soortgelijk probleem. Geluidskaart en Modem zitten beiden met nog wat andere dingen gezellig op IRQ 11. Ben er nog niet mee bezig geweest en heb me er nog niet in verdiept, maar als ik wat wijzer geworden ben laat ik het je even weten!

Verwijderd

Ik heb hetzelfde, maar geen problemen hoor.

11 NVIDIA GeForce2 MX
11 Intel 82371AB/EB PCI to USB Universal Host Controller
11 3Com EtherLink XL PCI TPO NIC (3C900B-TPO)
11 Hewlett-Packard DeskDirect (J2585B) 10/100VG PCI LAN Adapter
11 Highpoint Technology Inc. Hpt366 Ultra DMA 66 Controller
11 Highpoint Technology Inc. Hpt366 Ultra DMA 66 Controller

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reactie. In ieder geval weet ik nu dat het klaarblijkelijk "normaal" is...?

Ik heb gelukkig ook geen probbies, althans die ene keer met geluid was de eerste & enige, en win2k geeft ook geen conflicten aan. Alleen denk ik dat het voor de prestatie van je vidkaart ut beste is als ie alleen op een IRQ staat en niet gedeeld...althans dat dacht ik altijd

Verwijderd

Een en ander is een gevolg van ACPI. Als je geen problemen hebt, niet mee rommelen.
Er is hardware die de spec niet helemaal volgt en daardoor wel conflicten veroorzaakt. Als je die hardware niet kan vervangen.... Zou je ACPI moeten uitschakelen om het weer aan de praat te krijgen.

Wim
--

http://www.win2kwereld.nl

Verwijderd

Ik heb onder W2k het zelfde probleem. :+

Nvidia GeForce 2 IRQ 9
Realtek 10/100 PCI IRQ 9
SoundBlasterLive Audigy IRQ 9
VIA USB Controller IRQ 9
VIA USB Controller IRQ 9
ACPI IRQ 9
Promise Ultra 100 IRQ 9

Hoe kan ik deze IRQ's veranderen ? want ik ondervind wel problemen,
muziek happert en beeld ook :'(

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
wat wverveen zegt, Het is heel normaal voor ACPI ondersteunende devices om IRQ's te delen, en daar is ook weinig aan te doen, ik denk dat het meer aan je audigy drivers ofzo licht.

je kan wat met je pci kaarten schuiven...

specs

Verwijderd

Het feit dat ze allemaal op IRQ 11 staan komt door ACPI. Dit heeft verders weinig te maken met je geluidsproblemen Hierdoor kunnen ook bijna geen problemen met HW ontstaan :)

Verwijderd

Owh Thanks :Y) maar toch blijf ik problemen ondervinden.
Kan dit ook te maken hebben met m'n biosupdate ? :/
ik een Asus A7V133. Voor deze update werkte alles goed
Gewoon oude bios terug zetten :?

M'n Audigy werkte gewoon goed met de bijgeleverd drivers :9

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Lang leve ACPI, die zorgt voor dit 'probleem' (wat eigenlijk helemaal geen probleem is).

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Rudie_V
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-06-2025
Zijn al veel topic hierover geweest, beetje zoeken(ok, search werkt niet echt lekker) en je had je antwoord gehad.
Lees oa deze [rml][ W2K] IRQs aanpassen[/rml] eens door, staat wel zo'n beetje in wat je er allemaal aan kan doen.
Ondanks dat het lijkt alsof ze allemaal 1 irq gebruiken verdeelt acpi het zelf intern over meerdere irq's.
Denk zelf dat de optie /noirqrouting in je boot.ini zetten het beste is, omdat je dan toch de functionaliteiten van acpi behoudt, oa dus het softwarematig afsluiten van je pc..

Verwijderd

Heb W2k opnieuw geinstalleerd. En alles werkt weer perfect :*)
Pagina: 1