[WinXP] Windows start ineens niet meer op met IDE HDD

Pagina: 1
Acties:

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:45

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Ik zit al een aantal dagen met het probleem dat mijn systeem niet meer opstart als ik een specifieke IDE harddisk aansluit. Ik heb gekeken in de FAQ en met search, maar ik vind topics die niet tot een oplossing komen (erg jammer) of de disk gaan formatteren en dat wou ik nou net niet want er staat nog wat (ca 100GB) data op. Het probleem:

Mijn systeem start op van een SCSI disk waarop Windows geinstalleerd is. Omdat ik opslagruimte nodig had, heb ik een jaar geleden een IDE harddisk gekocht. Dit is een WD 120 GB 7200rpm beestje wat op de primary IDE controller is aangesloten. Op de drive zijn geen jumpers gezet, dat hoeft ook niet (enige device op die IDE bus). Op mijn secondary IDE controller is een NEC3500A aangesloten, ook master. Dit heeft een jaar goed gewerkt. Sinds een paar dagen dus niet meer, Windows boot van de SCSI, je krijgt het windows boot scherm te zien (met dat blauwe balkje) en vervolgens niks meer. Hij blijft een uur lang dit scherm geven (ik had geen zin nog langer te wachten), de HDDs zijn gedurende deze tijd stil. Vervolgens start ik in safe mode en alles werkt. Als ik de IDE harddisk van de bus haal, start het systeem ook in normal mode gewoon op. Het lijkt dus aan de HDD te liggen. Volgens mij heb ik de laatste week niks meer op die disk gezet.

Events die zich voordoen tijdens het booten en het displayen v/h windows boot scherm:
HDD lampje brand, HDDs ratelen (ik kan ff niet zeker weten of alleen de boot schijf ratelt), HDDs houden op met ratelen, HDD lampje uit, het lampje v/d USB cardbus controller gaat een paar keer aan en uit, windows login scherm verschijnt. Alleen dat laatste gebeurt niet als ik de IDE aansluit.

Wat heb ik geprobeerd (leverde geen verbetering op):
- IDE kabel van de NEC3500 gewisseld met de WD harddisk en vice versa.
- WD op secundary, primary controller leeg -> geen boot.
- NEC3500 op primary, secundary leeg -> NEC3500 werkt gewoon.
- Een IBM 20 GB IDE harddisk op de primary kabel aangesloten en de NEC3500 op de secundary (dus de oude situatie, alleen dan met IBM HDD) -> werkt gewoon.
- Andere powerconnector.
- Jumpers gezet op de WD.
- Met powermax 3 (van Maxtor) de harddisk's SMART gegevens uitgelezen => Alles is ok volgens dat progje.
- Nieuwe Intel chipset drivers.
- De dag tevoren had ik LotR - Battle for middle earth geinstalleerd (op 1 van de SCSI schijven), dat heb ik dus weer verwijderd (long shot).
- Paar apparaten afgekoppelt om stroom te sparen.

Wat ik nog zou kunnen proberen:
- BIOS flashen (ik heb v1.13, maar er is sinds kort v1.14 uit) maar ik zie niet hoe dat dit zou helpen omdat ik aan de BIOS al een maand of 2 niks gewijzigd heb.
- Windows opnieuw installeren (laatste wat ik wil proberen).
- memtest v2.7 draaien.
- In safe mode alle data van de HDD af kopieren en dan toch formatteren (alleen heb ik geen diskspace daarvoor).

Mijn systeem bestaat uit:
- Windows XP Porfessional met Servicepack 2 en alle updates.
- Tyan Thunder e7505 dual Xeon moederbord.
- 2x 2.8 GHz Xeon CPUs.
- Adaptec 7902 SCSI onboard.
- 2x 512MB Corsair geheugen.
- Seagate Cheetah 15K.3 en 10K.6 disks (ID 8 en 10).
- Plextor 12x SCSI CD writer (ID 1).
- Western Digital 120 GB 7200rpm primary master dmv een 80aderige kabel.
- Nec 3500a DVD writer secondary IDE master dmv een 80aderige kabel.
- Clud3D Geforce 6800GT.
- Onboard sound, lan, firewire etc.
- Zippy 460W PSU.
- Waterkoeling.
- Lampjes enzo :)
- Niks is overklokt of draait buiten specificatie.

Bovenstaand geswap van IDE kabels toont volgens mij aan dat het moederbord en de IDE kabels ok zijn. Ook lijkt de WD HDD ok, omdat powermax geen fouten kon vinden en omdat de HDD in safe mode gewoon werkt. Ik heb echter geen ander systeem waar ik de WD HDD in kan proberen. Ik wou proberen te voorkomen dat ik windows opnieuw moet installeren of de WD HDD te formatteren. Mijn ideen zijn op, heeft iemand een idee? Wat kan ik bv. doen ik safe mode om de disk weer tot leven te wekken in normal mode? Heeft het zin om de virusscanner er op los te laten?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Nette topicstart :)
zonoskar schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 00:48:
- In safe mode alle data van de HDD af kopieren en dan toch formatteren (alleen heb ik geen diskspace daarvoor).
Daarmee zou ik in ieder geval even beginnen - problemen met harddisks is natuurlijk niet handig en een goede backup is altijd heel belangrijk :)

Wat je verder eens zou kunnen proberen is in 'Safe Mode' de IDE drivers te verwijderen en vervolgens weer normaal op te booten - als die voor problemen zorgen zou dat met het verwijderen van die drivers ook opgelost kunnen zijn :)

(dit alles uiteraard pas na een backup)

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:45

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Hij doet het weer. Ik heb de data eraf gehaald, partitie(s) verwijderd en een nieuwe partitie gemaakt in safe mode. Tijdens het maken van de nieuwe partities zag ik dat mijn 2 SCSI disks in de diskmanager een error status hadden. Ik gebruik nl. altijd dynamic disks omdat er een bug in windows XP zit/zat waardoor SCSI disks veel te traag data weg schreven. Dat heb ik nu ook hersteld (gewoon door reactivate te kiezen in de diskmanager tool).

Nu heb ik echter geen idee of het niet willen opstarten met IDE disk (die een gewone basic disk was) aan die error status van de SCSI disks lag, of omdat er iets geks gebeurd was met de partities van de IDE disk zelf. Ik zal het wel nooit weten.... (iets wat te vaak bij windows voorkomt helaas). Ik heb die IDE disk nu ook maar dynamic gemaakt, misschien dat ik dit dan de volgende keer wat sneller op kan lossen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD