TV-out, D-Sub en DVI: kabels alledrie tegelijk?

Pagina: 1
Acties:

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-04 09:51

Dexter

d((o_o))b

Topicstarter
Hey all,

mijn topictitel is niet zo duidelijk als ik had gewild, maar voor nu even het beste wat ik kon bedenken. Ik heb gezocht hier @ GoT, maar ik kon geen antwoord vinden waarvan ik zoiets had...nu weet ik het zeker.

Ik heb een Radeon 9550 in mijn pc hangen met 2 monitoren eraan (op DVI en D-Sub). Die kabels zitten er altijd aan. Nu heb ik ook een kabel naar mijn TV lopen.

Nu vroeg ik laatst bij Zercom toen ik mijn nieuwe 9550 ophaalde (de eerste had een verrotte DVI, als gevolg van aangesloten TV?) of ik alle kabels op de kaart aangesloten kon laten of dat ik moest switchen als ik bijvoorbeeld TV-out wil gebruiken (en dan de DVI eruit moet halen) zodat ik altijd maar 2 kabels tegelijk aangesloten heb. Verkoper gaf toen aan dat ik tv-out er uit moest halen als ik DVI wil gebruiken en andersom.

Toch vraag ik me af of dat nodig is, en daarom wil ik het hier eens vragen. Kan ik alle kabels aangesloten laten? Heb ik dan geen problemen met spanning op bijvoorbeeld de kabel van de TV naar poeter? En is er dan nog een noodzakelijke volgorde van inschakelen van apparaten?

Graag jullie inzicht!

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:38

gws24

Thinking is hard!

Dexter schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 22:48:
Ik heb gezocht hier @ GoT, maar ik kon geen antwoord vinden waarvan ik zoiets had...nu weet ik het zeker.
Deze al gevonden: De grote tv-out FAQ :Y)
[...] Toch vraag ik me af of dat nodig is, en daarom wil ik het hier eens vragen. Kan ik alle kabels aangesloten laten? Heb ik dan geen problemen met spanning op bijvoorbeeld de kabel van de TV naar poeter? En is er dan nog een noodzakelijke volgorde van inschakelen van apparaten?
Uit de faq: "Het is niet mogelijk om de 2e monitor uitgang EN de tv-out tegelijkertijd te gebruiken. ATi heeft ook niet te kennen gegeven hier iets aan te willen doen", en alhoewel deze opmerking al vrij oud is geld dat nog steeds. Alleen sommige matrox kaarten kunnen het wel geloof ik zie ook dit topic

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Verwijderd

Voor 3 outputs heb je ook 3 DAC's nodig en je Ati kaartje heeft alleen een dual DAC, dus maximaal 2 outputs tegelijk.
Verkoper gaf toen aan dat ik tv-out er uit moest halen als ik DVI wil gebruiken en andersom.
Kabels aangesloten laten is geen probleem (je hebt alleen geen beeld totdat je de gewenstie uitgang inschakeld).
is er dan nog een noodzakelijke volgorde van inschakelen van apparaten?
Nee, niet noodzakelijk, maar de kabel eerst aansluiten en daarna pas inschakelen is wel zo slim en ESD (statische ontlading) veiliger als het omgekeerde.

Wat de verkoper verteld is dus kul en in strijd met wat Ati zelf aanraad in hun handleiding voor gebruik van de TVout.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2005 02:57 ]

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:18
Verwijderd schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 02:53:

[...]
Kabels aangesloten laten is geen probleem (je hebt alleen geen beeld totdat je de gewenstie uitgang inschakeld).
Kabels aangesloten laten, kan een probleem geven (misschien) als er een beetje weerstand & geleiding op de kabel staat, want dan zou het kunnen zijn dat de Vidkaart de aansluiting als aangesloten beschouwt en als Primary Video Device gaat gebruiken. (dus met bootscreen etc er op)

Verwijderd

want dan zou het kunnen zijn dat de Vidkaart de aansluiting als aangesloten beschouwt en als Primary Video Device gaat gebruiken
Dat kun je instellen in je videokaartbios (editten en opnieuw flashen) en in je videokaartdrivers (kwestie van instellen).

Overigens is Dsub VGA + Tvout default bij Ati kaartjes als primairy devices (in clone modus).

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2005 17:48 ]

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Topicstarter
Thnx voor de reacties mensen, en waar het mij dus primair om te doen was was de vraag of ik alle kabels aangesloten kan laten. Ik weet namelijk heel goed dat ik niet op drie beeldbronnen tegelijk kan weergeven met dit kaartje en had de TV-out faq ook al tig keer gelezen om te kijken of daar niet iets over mijn vraag stond.

Maar dan weet ik voldoende en ga ik het eens met alle drie de kabels tegelijk proberen. Mijn main-concern was eventuele spannings perikelen want toen ik vorige keer mijn tv kabel net iets naast de vid-kaart-uitgang prikte voelde ik dat er spanning op stond...

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

Verwijderd

Dat je (115V) spanning voelde is inderdaad mogelijk als je PC niet geaard is zoals het hoort en de ontlading dus via je coax aarde verliep...

Oplossing: PC aarden en groundloopfilter bij je coaxhoofdaansluiting.
kabeltje naar verwarming is niet echt een oplossing
Nee, dat is GEEN oplossing en nog eens gevaarlijk en niet toegestaan....

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2005 14:53 ]

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Topicstarter
mja...die aarde blijft een probleem in zo'n studentenhuis...kabeltje naar verwarming is niet echt een oplossing en ik weet niet of ik kan eisen dat ze een aarde slaan of geaard stopcontact bij mij in mijn kamer maken...

Pagina: 1