[XP] Kan niet booten vanaf hardeschijf*

Pagina: 1
Acties:

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik heb een PC van een kennis staan, die niet meer op wil starten. Het is begonnen toen hij naast de goedwerkende harde schijf een tweede schijf heeft geplaatst; beide schijven stonden als master ingesteld en het gevolg was dat de PC niet meer op wilde starten. Na wat ellende is de tweede schijf ontkoppeld, maar nu wil de 'originele' schijf niet meer starten: 'DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEMDISK AND PRESS ENTER'. Het rare is dat ik wel gewoon bij de schijf kan komen als ik met een CD opstart.
De schijf mocht leeg, dus ik heb wat geëxperimenteerd: WinXP installleren vanaf de originele CD lukt goed en ook formatteren vanuit de installer van WinXP verloopt zonder problemen. Als ik vervolgens (aan het einde van de installatie) de PC moet herstarten, krijg ik wederom een 'DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEMDISK AND PRESS ENTER' om mijn oren. Ik krijg dit niet opgelost.

Aangezien ik me niet zo maar uit het veld laat slaan, heb ik het onderstaande geprobeerd (dit alles zonder resultaat):
• IDE-kabels gecontroleerd
• CMOS geflushed
• opstarten vanaf BOOT-CD om vervolgens (alle) partities te verwijderen en één partitie te maken
• persoon in kwestie heeft contact gezocht met MyCom, helaas zonder bevredigend resultaat (:X)
• 'format c: /s' gegeven, lijkt niets te doen (gaat na paar minuten terug naar prompt)
• van-alles met de MBR gedaan
• zoeken op GoT / Google

Afgaande op de zoektocht op GoT is de kans vrij groot dat deze schijf kapot is; ik wil dat echter niet geloven, omdat de ellende pas begonnen is toen er tijdelijk twee masters in de PC aanwezig waren.

Wat kan ik nog meer doen?

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Verwijderd

ik heb ook zo'n fout gehad ooit, dat had echter te maken met een SATA controller. Die kreeg in de bios het verkeerde adres mee, waardoor de PC wilde opstarten vanaf schijf 1 ipv schijf 0.

Update de bios es, en controleer welke schijf als opstartschijf in de boot.ini staat

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Schijf al met een tiiltje van de fabrikant getest? En voor de zekerheid je geheugen ook? En misschien zelfs al even een nieuwe cd/cdspeler/hdd geprobeerd?

Op verzoek lichte titelfix :)

[ Voor 10% gewijzigd door sanfranjake op 10-02-2005 10:37 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Yezz
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-04 17:43
Is de bootpartitie wel op actief gezet, zodat de pc die partitie als opstartpartitie gebruikt??
configuratieschem -> systeembeheer ->computerbeheer -> schijfbeheer -> c: schijf kiezen -> rechtermuisknop, partitie als actief markeren...

• pven
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 21:36:
ik heb ook zo'n fout gehad ooit, dat had echter te maken met een SATA controller. Die kreeg in de bios het verkeerde adres mee, waardoor de PC wilde opstarten vanaf schijf 1 ipv schijf 0.

Update de bios es, en controleer welke schijf als opstartschijf in de boot.ini staat
BIOS ga ik nog niet updaten, want het heeft gewerkt met de huidige BIOS. Ook de boot.ini (na verse installatie XP) lijkt mij op orde.
sanfranjake schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 10:37:
Schijf al met een tiiltje van de fabrikant getest? En voor de zekerheid je geheugen ook? En misschien zelfs al even een nieuwe cd/cdspeler/hdd geprobeerd?
Schijf is getest en goed bevonden; geheugen heb ik nog niet getest; andere HD ga ik nog proberen, CD/DVD-speler zijn inmiddels allemaal ontkoppelt geweest.
Yezz schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 13:27:
Is de bootpartitie wel op actief gezet, zodat de pc die partitie als opstartpartitie gebruikt??
configuratieschem -> systeembeheer ->computerbeheer -> schijfbeheer -> c: schijf kiezen -> rechtermuisknop, partitie als actief markeren...
Ik kan dus niet opstarten met Windows, maar als ik 'Smart FDISK' (gevonden op een BOOT-CD) gebruik dan zie ik dat de partitie NIET bootable is. Ik heb deze partitie op BOOTable gezet en nu start ie nog steeds niet op (zelfde foutmelding). Een nieuwe installatie van XP ga ik nu eerst doen (met het formatteren van de schijf) en laat hier weten of het na die versie installatie wel werkt.
Kleine update: schijf is opnieuw geformatteerd, XP is opnieuw geïnstalleerd en het werkt nog steeds niet. :/

Ik ga NU een andere schijf proberen, zodoende kan ik hopelijk uitsluiten dat het aan het mobo ligt. -> Nieuwe schijf is aangesloten en er blijkt toevallig een oude win98-installatie op te staan, deze start meteen op zonder een enkel probleem; probleem ligt dus blijkbaar toch aan de schijf.

Wat kan ik nu met die 'verrotte' schijf doen om hem toch aan de praat te krijgen? :?

Vergeten: het valt me op dat de schijf die wel werkt VEEL sneller opstart ; de schijf wordt meteen door het BIOS gedetecteerd en windows begint meteen te laden. De 'verrotte' schijf heeft duidelijk meer tijd nodig om door het BIOS gedetecteerd te worden.

[ Voor 27% gewijzigd door pven op 12-02-2005 18:53 ]

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:35
MBR blijft soms problemen geven. juist bij Ms, zelfs na format is hij niet weg.
eerste optie:heb je low level format gedaan van de eerste sector? [tot circa 10 Mb bij m'n 40 Gb schijf}
tweede mogelijkheid: met een Win98 bootflop fix /mbr wil weleens helpen. geeft "schoner" MBR dan latere versies

gewaarwordingshorizon

• pven
  • Niet online
Hoe kan ik een echte 'low level format' doen? De tweede optie had ik overigens al geprobeerd, helaas zonder bevredigend resultaat.

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:35
diagnose/repair-tool van de harddisk fabrikant
of van maxtor
http://gathering.tweakers..._messages/649273#hddsites

gewaarwordingshorizon

• pven
  • Niet online
Ik heb de tool van WD gebruikt; met die tool kan ik de eerste en laatste miljoen sectoren overschijven met de waarde nul. Dit heb ik gedaan, daarna is de schijf geformatteerd en is XP weer geïnstalleerd; dit alles had een niet verrassend resultaat: het werkt nog steeds niet.
In de tool van WD zit geen optie om de schijf op 'low level' te formatteren; ik ga nu naar de tool van Maxtor kijken.

Vergeten te melden: middels de tool van WD heb ik een 'extended test' gedaan; deze geeft aan de de harde schijf op orde is.

[ Voor 16% gewijzigd door pven op 13-02-2005 10:28 ]

• pven
  • Niet online
Mijn klomp is drie-drubbel gebroken: ik heb zojuist beide schijven aangesloten; de 'rotte' als primary master en de werkende als primary slave en nu start de PC wel op vanaf die 'rotte' schijf.

Iemand enig idee waar ik het nu moet zoeken? :?

offtopic:
Sorry, had een edit moeten zijn van het vorige bericht.

[ Voor 19% gewijzigd door pven op 13-02-2005 11:45 ]

• pven
  • Niet online
Iemand een idee?

Als die twee schijven erin blijven, dan werkt het wel goed; haal ik die tweede schijf eruit dan werkt die eerste (de bootschijf) ook niet meer. :?

Pagina: 1