[Hardware] De belasting van een OS op een systeem

Pagina: 1
Acties:

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Heren,

Wat ik mij al een tijd afvraag. Welk OS weet het efficienst om te gaan met hardware resources? Hiermee doel ik dus op effectief processor / HD gebruik --> systeem warmte dissipatie, etc.

Het lijkt mij dat er verschil zit tussen de drivers van OS-en op de manier waarop ze de hardware benaderen en aansturen. Dan zou een eenvoudige gevolg kunnen zijn dat het ene OS het systeem koeler laat dan een ander OS.

Ik vraag niet "Welk OS is het ... ". Dat zou uiteraard redelijk moeilijk te bepalen zijn. Ik vraag me toch af in hoeverre unices, windows, beOS, etc hierin verschillen.

Misschien dat er ooit testen zijn geweest, of misschien dat er iemand is die hier iets zinnigs over weet te vermelden. Iemand die hier misschien een luchtpuntje op kan laten vallen?

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09-2025
systeem warmte dissipatie
Dit lijkt me meer voor de hardware of hoe deze wordt opgezet in een systeem. Software heeft geen invloed op de warmte dissipatie. (tenzij je het regelen van de fan door het os bedoeld?)

Verwijderd

Over warmte:
Het ligt er ook maar aan of een OS bij idle ook een HALT verstuurd naar de CPU. Zo is een CPU onder Windows 95/98 een stuk heter idle dan onder Windows 2000/XP. En al helemaal een stuk koeler wordt het als er ook gebruik wordt gemaakt van speciale features, zoals S2K Bus disconnect. Daarnaast ligt het er maar aan of deze functies zijn uitgeschakeld door bepaalde updates (zoals bij [rml][ XP] Problemen met software CPU cooling na Windows update[/rml] en bepaalde biosversies/instellingen)

Qua load:
Dat ligt er maar aan hoe 'log' een OS is. Een instelling wijzigen kan je ook in tekstmodus bij sommige OS'en/programma's, terwijl een grafisch OS een factor 1000 meer gegevens verwerkt om die ene nul/één te wijzigen (al is het alleen maar om het in een mooi venster te proppen). ;)

Zo heb ik maar 0.01 W nodig om m'n MP3's af te spelen op dedicated hardware, terwijl het op een multipurpose OS als Windows 98 toch snel naar het 1000 voudige gaat ;)
Software heeft geen invloed op de warmte dissipatie
Het enige wat waar zou zijn is het omgekeerde: alleen het NIET draaien van software heeft geen invloed op de load en idlestates en daardoor op de dissipatie. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2005 16:59 ]

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
eth0 schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 16:49:
[...]

Dit lijkt me meer voor de hardware of hoe deze wordt opgezet in een systeem. Software heeft geen invloed op de warmte dissipatie. (tenzij je het regelen van de fan door het os bedoeld?)
Hoe inefficienter een OS gegevens van de HD zal moeten ophalen, des te vaker de HD zal moeten spinnen, seeken, etc. Het upspinnen, etc wordt door de controller geregeld natuurlijk en daar heeft het OS geen invloed op. Het aantal keer dat een OS de HD aanspreekt voor een bewerking heeft wel invloed op bijvoorbeeld de temperatuur van een schijf.
Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 16:53:

Qua load:
Dat ligt er maar aan hoe 'log' een OS is. Een instelling wijzigen kan je ook in tekstmodus bij sommige OS'en/programma's, terwijl een grafisch OS een factor 1000 meer gegevens verwerkt om die ene nul/één te wijzigen (al is het alleen maar om het in een mooi venster te proppen). ;)

Zo heb ik maar 0.01 W nodig om m'n MP3's af te spelen op dedicated hardware, terwijl het op een multipurpose OS als Windows 98 toch snel naar het 1000 voudige gaat ;)
Juist! Nou dan ligt deze discussie denk ik alweer op zn gat. :D

[ Voor 65% gewijzigd door Oyster op 09-02-2005 17:11 ]