[XP] Problemen met software CPU cooling na Windows update

Pagina: 1
Acties:

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Zie mijn vorige post voor een inleiding in dit probleem.

Het probleem is nu alleen iets veranderd; een workaround voor de crashes is gevonden door de CPU niet meer softwarematig te koelen, maar dat is niet ideaal natuurlijk. I.p.v. zo'n 30 graden wordt mijn CPU nu zo'n 50 graden (idle).

Ik vraag me nu nog steeds af hoe het komt dat de PC's crashen als er een programma draait dat de "C2 state" cooling methode gebruikt en hoe het komt dat dit na het installeren van de nieuwe versie van Windows Update Q811493 veel frequenter gebeurt.

M.a.w.:
- is er iemand die weet van het bestaan van een bug omtrent de C2 state cooling van de Athlon XP's (Palomino)?
- weet iemand hoe het komt dat update 811493 hiermee verband houdt?
- weet iemand een oplossing om toch "C2 state" cooling te kunnen gebruiken zonder dat de PC vastloopt?

Het lijkt wel of ik de eerste op deze aardbol bent die tegen dit probleem aanloopt... Gebruikt er verder niemand software CPU cooling m.b.v. de "C2 state" method?

• Stamgastje
(kick)

Niemand die hier iets van weet?

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Wat misschien ook een interresante vraag is: Geld dit ook voor de Xp met de t-bred core?
Maar een andere vraag, hoe koel jij je 1600+ dat ie 50 graden wordt? Mijn 1800 MP+ met delta redt dat niet, zelfs niet met prime..?

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

Verwijderd

Ik heb een 1800+ Palomino lopen met halt-hack. Idle met dit hete weer rond de 45 graden of 35 als ik de casefans vol open gooi. In de winter tegen de 30 á 35 met de casefans low of uit.

En ik undervolt de CPU @ 1.60 volt ipv stock 1.75 Vcore. Silverado koeler @ 6 volt op. Weinig rpm.

Zoek eens op wpcredit. Dat is om die halt-hack te implementeren. Ik weet alleen niet of dat voor jouw chipset geschikt is.

• Stamgastje
Liam_xi schreef op 27 June 2003 @ 03:04:
Wat misschien ook een interresante vraag is: Geld dit ook voor de Xp met de t-bred core?
Ik heb nu een Thoroughbred 2400+ om te testen in mijn PC zitten en deze loopt ook vast met multiplier 15, FSB=142. Overigens had ik FSB gewoon op 133 staan met de Palomino 1600+.
Maar een andere vraag, hoe koel jij je 1600+ dat ie 50 graden wordt? Mijn 1800 MP+ met delta redt dat niet, zelfs niet met prime..?
Gewoon met een standaard Coolermaster koelertje.

• Stamgastje
Verwijderd schreef op 27 June 2003 @ 03:51:
Zoek eens op wpcredit. Dat is om die halt-hack te implementeren. Ik weet alleen niet of dat voor jouw chipset geschikt is.
Ik heb net even gekeken, maar dat komt volgens mij neer op dezelfde koelmethode als die VCool gebruikt, de zogenaamde "C2 state" methode, oftewel bus disconnecting. En laat die methode nou af en toe mijn PC crashen...

Nog steeds niemand die meer weet over de bug in de Athlons? Zoals gezegd crasht mijn PC ook bij deze cool methode na vervanging van de Palomino 1600+ door een Thoroughbred B 2400+.

En is er niemand die een antwoord heeft op de vraag hoe het komt dat de bug zich veel vaker manifesteert na het installeren van (de nieuwe versie van) Windows update 811493?

En tenslotte: is er niemand anders met eenzelfde configuratie (MSI K7T Turbo2 mobo + een Athlon XP processor) en dezelfde problemen? Lijkt me stug, of het moet zijn dat niemand deze cool methode gebruikt...

[ Voor 6% gewijzigd door Stamgastje op 29-06-2003 03:47 ]

• Stamgastje
* kick *

Verwijderd

Ik denk dat het je mobo is die het probleem veroorzaakt aangezien de CPU zelf prima met die bus disconnect om kan gaan.

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Stamgastje schreef op 27 June 2003 @ 16:36:

[...]

Gewoon met een standaard Coolermaster koelertje.
zo'n ding dat je bij je CPU krijgt?

:X same here... met moeite me CPU onder de 60graden te houden, en dat met overdreven veel takkeherrie... :X

neem eens een ander koelblokje ofzo...

• Stamgastje
Verwijderd schreef op 30 June 2003 @ 02:39:
Ik denk dat het je mobo is die het probleem veroorzaakt aangezien de CPU zelf prima met die bus disconnect om kan gaan.
Zou best kunnen. Welk mobo heb je zelf? Een niet-MSI? En is er iemand die weet of de MSI K7T Pro2a en K7T Turbo2 mobo's problemen hebben met deze bus disconnects?
Fludizz schreef op 30 juni 2003 @ 03:05:
[...]

zo'n ding dat je bij je CPU krijgt?

:X same here... met moeite me CPU onder de 60graden te houden, en dat met overdreven veel takkeherrie... :X

neem eens een ander koelblokje ofzo...
Ja, standaard dingetje ja. Maar het probleem verergert niet bij hogere temperatuur, dus da's het probleem niet... (overigens zijn de coolers die tegenwoordig bij de AMD CPU's zitten een stuk stiller)

Verwijderd

Stamgastje schreef op 30 June 2003 @ 16:29:
[...]

Zou best kunnen. Welk mobo heb je zelf? Een niet-MSI? En is er iemand die weet of de MSI K7T Pro2a en K7T Turbo2 mobo's problemen hebben met deze bus disconnects?
Zie sig. Abit KR7A-RAID. KT266A chipset.
Pagina: 1