Hoe denken jullie op een OOP manier?
Dat is kort gezegd mijn probleem.
Ik ben bezig met een applet te maken: een spelletje vier op een rij met als mogelijkheden tegen de computer of met 2 spelers te spelen.
Het probleem dat ik ondervind, is dat ik er niet in slaag om de juiste indeling van classes en bijhorende methodes te kiezen.
Voor bijv. deze opgave kies ik momenteel volgende classes:
- een classe Spelbord die het bord op het scherm tekent
- een classe Munt die de kleur en positie van een munt bijhoudt
- de hoofdclasse met de initialisatie (init() methode ).
Nu ben ik echter al uren bezig aan het sukkelen om een correcte implementatie te zoeken voor bv. de a.i van de computer, op welke manier kies ik tussen het aantal spelers, ...
Een paar vragen die ik me stel:
Moet ik bv. de code van de ai in een aparte classe schrijven? Maar hoe laat ik deze samenwerken met de rest?
Is het niet zinloos om de classe Munt te ontwerpen?
Het lukt me niet om een juist ontwerp te maken voor zulke opgaves.
Mijn vraag is dan ook:
Hoe kiezen jullie welke classes met bijhorende methodes je ontwerpt? Welke benadering kies je hiervoor?
Hoe vertaal je een probleem naar klasses en methodes?
In mijn boeken "Thinking in Java" & "Java 2:Het complete handboek" heb ik de eerste hoofdstukken al een paar keren herlezen. Ik begrijp perfect wat classes zijn, hoe je objecten kunt zien als objecten om je heen. Hoe alles objecten kunnen zijn en berichten onderling kunnen uitwisselen.
Op verschillende sites tutorials gelezen die dit ook uitleggen, maar voorlopig nergens een uitleg gevonden met welke methode je een probleem kunt opslitsen in classes en methodes.
Ik kan ook een een Connect4 progje van het internet c/p; maar daarmee los ik mijn probleem niet op.
Topics die mijn probleem benaderden maar geen oplossing gaven:
Raakvlak tussen OOP en menselijke perceptie en cognitie
nut van zelf klasse maken in java
Dat is kort gezegd mijn probleem.
Ik ben bezig met een applet te maken: een spelletje vier op een rij met als mogelijkheden tegen de computer of met 2 spelers te spelen.
Het probleem dat ik ondervind, is dat ik er niet in slaag om de juiste indeling van classes en bijhorende methodes te kiezen.
Voor bijv. deze opgave kies ik momenteel volgende classes:
- een classe Spelbord die het bord op het scherm tekent
- een classe Munt die de kleur en positie van een munt bijhoudt
- de hoofdclasse met de initialisatie (init() methode ).
Nu ben ik echter al uren bezig aan het sukkelen om een correcte implementatie te zoeken voor bv. de a.i van de computer, op welke manier kies ik tussen het aantal spelers, ...
Een paar vragen die ik me stel:
Moet ik bv. de code van de ai in een aparte classe schrijven? Maar hoe laat ik deze samenwerken met de rest?
Is het niet zinloos om de classe Munt te ontwerpen?
Het lukt me niet om een juist ontwerp te maken voor zulke opgaves.
Mijn vraag is dan ook:
Hoe kiezen jullie welke classes met bijhorende methodes je ontwerpt? Welke benadering kies je hiervoor?
Hoe vertaal je een probleem naar klasses en methodes?
In mijn boeken "Thinking in Java" & "Java 2:Het complete handboek" heb ik de eerste hoofdstukken al een paar keren herlezen. Ik begrijp perfect wat classes zijn, hoe je objecten kunt zien als objecten om je heen. Hoe alles objecten kunnen zijn en berichten onderling kunnen uitwisselen.
Op verschillende sites tutorials gelezen die dit ook uitleggen, maar voorlopig nergens een uitleg gevonden met welke methode je een probleem kunt opslitsen in classes en methodes.
Ik kan ook een een Connect4 progje van het internet c/p; maar daarmee los ik mijn probleem niet op.
Topics die mijn probleem benaderden maar geen oplossing gaven:
Raakvlak tussen OOP en menselijke perceptie en cognitie
nut van zelf klasse maken in java
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2005 20:50 ]