[Photomanagement software] Welke gebruiken jullie?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.960 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• cdl
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-01 10:36

cdl

Het keywords verhaal begrijp ik niet echt eigenlijk. Je kunt toch keywords aan een lijst toevoegen en dan voor elke foto de betreffende keyword(s) aan een foto koppelen?

Dat zeg ik!

• bolke
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-10-2024

bolke

Klikt nu met een 50D.

koelkast schreef op maandag 12 september 2005 @ 13:24:
[...]

Nee, dat viel me ook al op. Hij behandelt het als 2 gescheiden velden. Is het niet mogelijk om ze te synchroniseren, dus moet het niet handmatig?

Ik ben nu bezig een handige manier te vinden om foto's te organiseren. Gebruik ik de tags, of voeg ik zelf keywords toe?
Als er mensen zijn met ideeën op dit gebied, dan hoor ik ze graag! Ik wil het graag in één keer goed doen, en niet later nog dingen om hoeven zetten.
Ik ben een hele avond bezig geweest. help files doorgenomen en alle menu items bekeken. Maar nergens een synchronise button te vinden. Het zijn dus twee los van elkaar staande tags. Ik ben maar weer verder gegaan met PSE 3.0.

http://www.hroling.nl

Verwijderd

Ik gebruik Mirrorfolder nog, om mijn Foto directory te spiegelen op een andere harde schijf.

Mirrorfolder

Ben nu van digitaal naar spiegelreflex gegaan, valt me wel op dat het nu echt hard gaat met de mb's :)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2005 10:22 ]

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-01 08:09
Voor het backuppen naar verschillende PC's: SyncBack Free (http://www.2brightsparks.com/syncback/)
Voor het snel bekijken: Irfanview
Voor het browsen/slideshowen: ACDSee 7 (maar dat zal wel 8 worden een dezer dagen)
Voor het mailen: Picasa2
Voor het maken van borders: BorderMaker (http://docsdb.semantica.nl/bordermaker/)
Voor het de-noisen: NeatImage Home Edition (http://www.neatimage.com)
Voor het bewerken: Photoshop CS2 (met hulp van enkele goede boeken)

• rvvliet
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-01 11:04
Ik gebruik een eigen gemaakt programma dat mijn fotos in mappen jaar-maand plaatst en daarna mijn fotos hernoemd naar PICXXXXX-tijd_datum.jpg waar XXXXX het nummer is dat mijn camera aan de foto heeft gegeven. Vervolgens kan ik via de Windows XP Publish to the Web mijn fotos uploaden naar mijn website, deze resized ze naar thumbnails en een kleiner formaat en voerd de bestandsnamen in in de database.

Voor het beheren van mijn fotos gebruik ik op dit moment nog geen programma, ik doe het voornamelijk zelf. Bewerken doe ik met Photoshop.

• bolke

bolke

Klikt nu met een 50D.

catchingfire schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 10:37:
Voor het backuppen naar verschillende PC's: SyncBack Free (http://www.2brightsparks.com/syncback/)
Voor het snel bekijken: Irfanview
Voor het browsen/slideshowen: ACDSee 7 (maar dat zal wel 8 worden een dezer dagen)
Voor het mailen: Picasa2
Voor het maken van borders: BorderMaker (http://docsdb.semantica.nl/bordermaker/)
Voor het de-noisen: NeatImage Home Edition (http://www.neatimage.com)
Voor het bewerken: Photoshop CS2 (met hulp van enkele goede boeken)
Backup, Snel bekijken, browsen/slideshowen en Mailen kun je allemaal makkelijk met ACDSee 8.0. Scheeld weer licentie kosten :)
Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 10:20:
Ik gebruik Mirrorfolder nog, om mijn Foto directory te spiegelen op een andere harde schijf.

Mirrorfolder

Ben nu van digitaal naar spiegelreflex gegaan, valt me wel op dat het nu echt hard gaat met de mb's :)
De mirror progs zijn ideaal. Alleen jammer dat de meeste alleen windows-windows doen. Mijn server is linux en heeft geen Samba. Dus ik blijf met mijn Windows-SCP syncs zitten. WS_FTP kan dit doen maar ik heb nog geen goed gratis progje gevonden.

[ Voor 34% gewijzigd door bolke op 13-09-2005 13:11 ]

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-01 08:09
bolke schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 11:58:
Backup, Snel bekijken, browsen/slideshowen en Mailen kun je allemaal makkelijk met ACDSee 8.0. Scheeld weer licentie kosten :)
SyncBack Free is gratis...
Snel bekijken kan niet met ACDSee8, duurt al een eeuwigheid eer dat het opgestart is, en Irfanview is ook gratis.
Mailen kan imho het handigst met Picasa2 vanwege de gmail support (ik heb geen pop-email).

Dus ik kan geen eurocent uitsparen.

• bolke

bolke

Klikt nu met een 50D.

catchingfire schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 13:15:
[...]

Snel bekijken kan niet met ACDSee8, duurt al een eeuwigheid eer dat het opgestart is, en Irfanview is ook gratis.
Mailen kan imho het handigst met Picasa2 vanwege de gmail support (ik heb geen pop-email).

Gmail support is zeker handig. Ik denk dat ik het toch maar moet gaan gebruiken. Voor de licentie kosten hoef ik het niet te laten. :)

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
catchingfire schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 13:15:
[...]

Gmail ondersteund ook gewoon popmail hoor. Moet je gewoon ff naar je settings gaan en daar dat aanzetten :P

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-01 12:29

Beaves

Usque ad Finem

Ik werkte vroeger altijd met ACDSee classic (2.4), simpelweg omdat die supersnel was met starten etc. Nu gebruik ik FastStone, ook erg snel maar met veel meer handige features dan ACDSee :)

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Beaves schreef op woensdag 14 september 2005 @ 19:08:
Ik werkte vroeger altijd met ACDSee classic (2.4), simpelweg omdat die supersnel was met starten etc. Nu gebruik ik FastStone, ook erg snel maar met veel meer handige features dan ACDSee :)
Nou, FastStone is zeker niet uitgebreider dan dat ACDSee nu is hoor :)

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-01 12:29

Beaves

Usque ad Finem

Wel die ik gebruikte ;) De huidige is mij te uitgebreid en te langzaam, al heb ik versie 8 nog niet geprobeerd :)

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• cdl

cdl

Ik ben het beheren van m'n foto's aan het opzetten en dit wil ik natuurlijk gelijk goed doen. Voor degenen die programma's gebruiken zoals bijv. ACDSee of iView, welke handige categorie indeling gebruiken jullie? En gebruiken jullie dan ook bijv. hoofdcategorieen met daarin subcategorieen? Ik wil het namelijk graag gelijk goed opzetten.

Dat zeg ik!

Verwijderd

acdsee8 is nog trager. vooral irritant als je gewoon even een jpg'tje wil bekijken zonder het hele browse-scherm

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
cdl schreef op woensdag 21 september 2005 @ 12:27:
Ik ben het beheren van m'n foto's aan het opzetten en dit wil ik natuurlijk gelijk goed doen. Voor degenen die programma's gebruiken zoals bijv. ACDSee of iView, welke handige categorie indeling gebruiken jullie? En gebruiken jullie dan ook bijv. hoofdcategorieen met daarin subcategorieen? Ik wil het namelijk graag gelijk goed opzetten.
Precies, ik ben ook wel benieuwd naar indelingen van tweakers hier. Het moet ook niet té uitgebreid worden, toch?

• Garyu
  • Laatst online: 22:23

Garyu

WW

Ik gebruik dan wel geen ACDSee, maar ik deel mijn foto's ongeveer zo in:

Land als hoofdcategorie, plaats als subcategorie.
Bijvoorbeeld Nederland -> Eindhoven; Nederland -> Amsterdam; Zweden -> Stockholm, etc.

Onderwerp:
Alleen hoofdcategorieen eigenlijk, dit is per shoot zo'n beetje wat anders. Nog niet echt een manier gevonden om dat beter te ordenen.

Personen:
Hoodcategorieen als Familie, Vrienden, etc: Familie -> Mamma; Familie -> Pappa

Je kan dan mooi een selectie maken van Vader && Moeder in Zweden, of Vriendenfoto's uit Stockholm. Op onderwerp gaat dan ook wel, bijvoorbeeld: Mamma met Kerstmis :). Zo heb ik foto's altijd snel teruggevonden. Het enige nadeel is dat je de eerste keer veel tijd kwijt bent met al je foto's taggen. Zoals je ziet is dit eigenlijk vooral voor de kiekjes. Maarja, dat zijn ook de foto's die ik regelmatig terugzoek :).

[ Voor 11% gewijzigd door Garyu op 21-09-2005 17:29 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
En hoe tag je dan? Waarin? Welk programma? Dat willen we natuurlijk wel weten ...

==
hoi

• Garyu
  • Laatst online: 22:23

Garyu

WW

Eusebius schreef op woensdag 21 september 2005 @ 21:32:
En hoe tag je dan? Waarin? Welk programma? Dat willen we natuurlijk wel weten ...
Dat had ik al eens gezegd in dit topic :).
Garyu schreef op donderdag 08 september 2005 @ 16:12:
Ik gebruik momenteel F-Spot en Picasa. F-Spot is nog wel enorm in ontwikkeling (net versie 0.1.1 uitgekomen geloof ik), maar heeft potentie. Picasa heb ik eerder onder Windows gebruikt, en is best okay, al is het wel heel erg gericht op de beginnende gebruiker.

Pluspunten van Picasa: veel eyecandy, redelijk gebruiksvriendelijk, slaat informatie op in picasa.ini bestanden en labels in de foto zelf, zodat het op een andere computer zo weer in Picasa te laden is.
Minpunten van Picasa: metadata niet te exporteren naar andere formaten, beperkte functies.

Pluspunten van F-Spot: Labelen, sorteren, etc gaat erg snel. Gebruiksvriendelijke interface.
Minpunten van F-Spot: nog erg beperkte functies, duidelijk nog niet af, nauwelijks eyecandy.

[ Voor 15% gewijzigd door Garyu op 22-09-2005 10:47 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• cdl

cdl

Ik heb tot nu toe een aantal programma's geprobeerd voor het beheren van m'n foto's maar ik moet zeggen dat ACDSee 8 er elke keer weer uitspringt. Ik vind 'm lekker snel en alles is gewoon overzichtelijk en naar eigen hand aan te passen.
Het invoeren van tags kan misschien nog wat makkelijker alhoewel je met de keyword editor heel makkelijk een lijst kan bijhouden zodat je niet elke keer keywords hoeft te typen. Wat ik wel mis is het toekennen van keywords aan meerdere plaatjes tegelijk. Dit kan ik nu alleen stuk voor stuk doen.

De minpunten hebben dus alleen betrekking op het IPTC gedeelte. Maar voor de rest is het echt een superprogramma!!

Dat zeg ik!

• Eusebius
  • Niet online
Garyu schreef op donderdag 22 september 2005 @ 10:46:
[...]

Dat had ik al eens gezegd in dit topic :).

[...]
OT: ik ben lui .... :O

Kunnen we geen overzicht maken? Een GoTselectie oid?

==
hoi

Verwijderd

Een kick van hier tot Sint Juttemis maar ik kan in deze sectie geen ander nuttig topic vinden.
Welke software gebruiken jullie om te taggen/labelen?
Ik wil foto's graag een of meerdere tags geven, bv brug, zodat ik met één druk op de knop alle foto's te zien krijg met een brug er op.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:15
Adobe Lightroom?
http://www.tipsquirrel.co...geskeywords-in-lightroom/

[ Voor 67% gewijzigd door ThinkPad op 30-04-2014 18:43 ]

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-01 11:56
Zo, dat is een flinke kick! De meeste tools kunnen dit wel. Ik gebruik zelf Lightroom, maar Aperture en Picasa moeten dit ook wel kunnen. Het grote voordeel van Picasa is dat dit gratis is :)

Flickr

• Eusebius
  • Niet online
Als het maar 'inwisselbaar' is. Picasa werkt net zoals bv LR met XMP toch? En werkt dat een beetje samen?

==
hoi

Pagina: 1 2 Laatste