HTPC op basis van DIGN X-serie

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• wiert.tweakers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-02 10:47

wiert.tweakers

Makes software work correctly

Topicstarter
Ben sinds afgelopen week onderzoek aan het doen naar wat voor HTPC ik wil bouwen en waar mijn vrouw zich ook nog een beetje in kan vinden.

Zat te twijfelen over een Silverstone LC11, maar zag toen in 1 draadje 2 berichtjes met een melding over een DIGN X15E. Zag er zeer interessant uit, maar meer info was er niet op het forum te vinden.

Dus even een rondgang gemaakt over het net en wat leuke zaken tegengekomen.

DIGN is kennelijk bezig met een hele nieuwe serie behuizingen. De eerste is de X15E, maar het lijkt erop dat er ook kleinere broertjes gaan komen: de X5, X8 en X11.

In Nederland is er 1 toko die een exemplaar binnen heeft en er meteen een korte review aan heeft gewijdt.
Op het htforum is er 1 draad met wat info.
In Duitsland zijn de eerste exemplaren al bij eindgebruikers aangekomen, en de handleidingen die daarbij zitten verwijzen naar deze site: http://www.x-o-x.net/
Ook is er op de Duitse Dign fan-site nu een forum voor opgericht (en als je geen Duits kan lezen: vette pech <g>): DIGN Forum -> X15E

Met name deze foto laat goed zien hoeveel ruimte er in die kast zit:
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/pluimers/imgs/no-front-panel.-resized.jpg
Een boel mensen zijn natuurlijk het meest geintereseeerd in de voorkant. De behuizing is zowel in ALU als in Zwart beschikbaar, daarom de voorkant in het zwart:
Afbeeldingslocatie: http://www.x-o-x.net/Images/front%20on-black.jpg

Oh ja: de card-reader aan de voorkant is NIET inbegrepen, maar er zijn er zat op de markt, dus dat lijkt me niet echt een probleem.

Het is overigens een fors apparaat: ongeveer 43x16x38cm (BxHxD zonder voetjes).

Dat geeft ook wat meer mogelijkheden voor het maken van een 'stille' HTPC, en dat is waar mijn vraag vandaan komt:
Ik heb al een jaar of wat geen PC's meer gebouwd (in de tijd van de P133's deed ik dat nog geregeld, maar na de PII-266 zo'n 6 jaar geleden is het er eigenlijk niet meer van gekomen).
Er is sindsdien een boel veranderd, met name in de mogelijkheden van stiller maken van PC's.
Mijn doel is die HTPC zo stil mogelijk te maken en toch een regelijke performance te houden.
Geld speelt uiteraard wel een rol, maar gezien de aanschafprijs van alleen al de kast, is stilte dus belangrijker.

Dus: wat voor voeding, moederboard, processor, videokaart, tuner-kaart, HDD's en andere zaken gooi ik in zo'n kast, en waar haal ik dat redelijk voordeling en met een goede garantie.
Buiten het forum kun je reacties sturen naar ongeveer alles at pluimers dot com - komt vanzelf een keertje bij mij aan.

Als laatste nog een paar interessante files op X-O-X.net site:
User Manual (diverse talen, o.a. Engels)
Touchscreen drivers voor Windows 2000/XP (er zijn er ook voor Windows CE, Windows 95/98, Windows NT4, Windows CE en Linux)
IR Trans installatie document en drivers

Zo, na een paar jaar lurken dus mijn eerste posting op het forum :-)

http://wiert.wordpress.com

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Best een mooie kast... Ben niet zo kapot van het scherm erin, en zou zelf ook voor de Dign 5 kast gaan...
Ben alleen bang dat je vragen niet zozeer in AVH horen, en opzich makkelijk terug te vinden moeten zijn...
Vraag is vooral; wat wil je gaan gebruiken als besturingssysteem... Windows MCE? Dat beperkt namelijk de keuze van de hardware nogal...
Uitgaande van MCE, om toch wat antwoorden te geven:
- Voeding is met dign de vraag... Als het hetzelfde is als met de andere kasten moet er een mAtx voeding in... Die zijn wat lastiger te vinden dan gewone, en zijn ook wat minder recensies over kwa geluidsproductie enzo... Maar die kun je eventueel met wat papst fans zelf wat stiller maken.
- Processor; zal niet al te langzaam moeten zijn; kijk bijvoorbeeld naar een Athlon XP-Mobile, die verbruiken betrekkelijk weinig stroom, en zijn dus makkelijker stil te maken dmv een stille fan.
- Tuner kaart; kijk eens op de website van MCE naar de compatible kaartjes... Hauppage kaartjes schijnen het goed te doen...

Voorderest; er zijn al een heleboel topics over HTPC's, denk dat je daar wel wat uit kunt halen...
suc6

Verwijderd

welcome @ got

De vraag die je stelt is eigenlijk "wat voor computer moet ik kopen?"

Geef wat meer aan wat je wilt gaan doen, moet er ook op gegamed worden etc?
Kijk iig om zoveel mogelijk passief gekoeld te maken. Verder lopen er genoeg draadjes op got over het stiller maken van je kast.

Verwijderd

Ik vind dit nou echt een voorbeeld van: we weten van gekkigheid niet wat we moeten maken!
Zeg nou zelf, zou jij naar dat apparaat toelopen om de touchscreen te gebruiken? We hebben tegenwoordig niet voor niets een afstandsbediening. Bovendien is dat scherm te klein om het goed te kunnen lezen van een afstand en dan heb je ook nog de prijs van 599 euro. Koop ik liever een behuizing voor 200 euro of zo, en dat is al veel geld voor een kast, en dan een tft scherm erbij voor die andere 399 euro die dan dienst kan doen als "info" scherm.

En als je echt per se zo'n 7" TFT wil, koop dan gewoon op http://www.myelectronics.nl/ zo'n los 7" touchscreen TFT voor 209 euro en bedenk daar wat voor. Die kan je bijvoorbeeld naast je bank zetten of zo, dan zie ik het nut van zo'n schermpje nog wat meer in. :)

Hier nog een linkje naar die andere X-serie kasten: http://www.digitalnorthwest.co.uk/products.htm

Ik ga zelf ook een HTPC maken en heb gekozen voor de volgende componenten:

AMD Athlon64 Winchester 300+
Asus A8N-SLI Deluxe
2x 512MB PC3200 DDR
Maxtor DMax 10 200GB 7200, SATA,NCQ
NEC ND-3520 16x Dual Layer Zilver
Nexus NX-4090 400W ATX PSU
Hauppage WinTV PVR 150MCE (OEM)
MCE Remote & Receiver
Asus Radeon Extreme AX300/TD
Zalman CNPS7700-AlCu CPU Koeler
Zalman ZM-NB47J NB Koeler
Zalman ZM80D-HP VGA Koeler

Voor AMD, omdat die cool n quiet hebben en dat die processor snel en energiezuinig is.
Voor de rest gewoon zo stil mogelijke componenten gezocht of stille koelers ervoor. :)
Als laatste komt er nog een PLED display met IR a la pioneer :9

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2005 00:15 ]

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Euh, nu we hier toch een topic over hebben... Iemand enig idee of de x serie het einde gaat betekenen van de HV serie?

Het ding is trouwens 550 pond en geen 550 euro he... Hou je er rekening mee ;)

[ Voor 26% gewijzigd door MikeyMan op 07-02-2005 00:18 ]

• wiert.tweakers

wiert.tweakers

Topicstarter
Voordat ik inhoudelijk op mijn vragen inga, eerst nog even wat meer info over de andere kasten van een draadje op het Duitse Dign forum:

De X11 is eigenlijk niets anders dan een X15E zonder TFT-display, maar met een VFD LED display.
In beide kasten passen full-size ATX boards, normale ATX voedingen en full-size PCI en AGP kaarten.
De X8 en X5 zijn respectievelijk een maatje en twee maatjes kleiner.
De X5 heeft geen aansluitingen voor USB/firewire/etc aan de voorzijde.
Alle kasten hebben anti-vibratie rubbers voor zowel de HDD's als de ventilatoren.

Het gaat tot minimaal midden maart 2005 duren totdate de kasten in Duitsland verkrijgbaar zijn.
Ik gok dat Nederland nog ietsje langer moet wachten.

• wiert.tweakers

wiert.tweakers

Topicstarter
Thx!
De vraag die je stelt is eigenlijk "wat voor computer moet ik kopen?"
Nu ik het zo teruglees staat dat er eigenlijk wel. Was niet helemaal de bedoeling, want ik heb al wel wat ideetjes
Geef wat meer aan wat je wilt gaan doen, moet er ook op gegamed worden etc?
Kijk iig om zoveel mogelijk passief gekoeld te maken. Verder lopen er genoeg draadjes op got over het stiller maken van je kast.
Wat de HTPC moet kunnen is het volgende:
- Windows MCE 2005 draaien
- audio en video editen (mijn vrouw heeft een Canon DV camcorder gekocht, en wil daar graag mee aan de slag)
- TV opnemen en afspelen
Dan nog wat minder spannende dingen:
- voor verdedelde MP3/CD storage box spelen (en dus vanaf het touch-screen kunnen benaderen)
- foto's scannen (heb een HP Scanjet 6300c liggen) en op CD fikken
- af en toe wat DVD's en CD's fikken van wat er op de HDD staat
- via WiFi bereikbaar zijn

Ik denk dat als ik de globale opzet in kaart heb, ik op de forums vanzelf de details wel vindt.
Daarom eerst waar ik globaal aan denk (met daarachter vragen die ik later in meer detail wil uitzoeken):
- AMD processor (mooie balans tussen snelheid en hitte), maar welke?
- board met WiFi, firewire, USB en RAID 0 (mirroring), maar welke?
- stille HD's (zijn 5400rpm echt veel stiller dan 7200rpm?), bijvoorbeeld 3 stuks van 160 gig (is dat genoeg?)
- RAM (hoeveel? hoe snel?)
- stille DVD+-RW/CD+-RW fikker (zijn die er eigenlijk wel?)
- multi-card CF/SD/... reader
- draadloze RF muis/keyboard (welke zijn mooi en hebben een goede ontvangst?)
- passief gekoelde video kaart (welke zijn goed?)
- passieve koeler voor de CPU (welke zijn goed?)
- dual tuner TV kaart (denk aan de haupage PVR 500)
- WiFi (offer ik een PCI slot op, of doe ik het via USB?)
- UPS (zijn er stille UPS'en die ook nog vrij plat zijn?)

Ben ik in deze globale opzet nog dingen vergeten (zijn er behalve CPU en VGA nog andere zaken die gekoeld moeten worden?)

Kan de hele boel tegen een kamertemperatuur van 38 graden? (Ja echt - zo warm is het in de afgelopen zomers *binnen* geweest!)
MikeyMan schreef op zondag 06 februari 2005 @ 23:54:
Best een mooie kast... Ben niet zo kapot van het scherm erin, en zou zelf ook voor de Dign 5 kast gaan...
Smaak is persoonlijk - mijn vrouw en ik vinden het display beide mooi, en nuttig.
Ben alleen bang dat je vragen niet zozeer in AVH horen, en opzich makkelijk terug te vinden moeten zijn...
OK - daarom even dit bericht, dat zou me dan genoeg aanzet moeten geven om in de andere hoeken van het forum verder te zoeken
suc6
Thx!
MikeyMan schreef op maandag 07 februari 2005 @ 00:16:
Euh, nu we hier toch een topic over hebben... Iemand enig idee of de x serie het einde gaat betekenen van de HV serie?
Persoonlijk denk ik van niet - de X15E en X11 zijn een stuk hoger dan de HV5 en HV7, en zien er ook anders uit (o.a. geen klepje aan de voorzijde). De HV7 heeft bovendien plek voor 2 optical devices.
Het ding is trouwens 550 pond en geen 550 euro he... Hou je er rekening mee ;)
Een beetje :-)
Verwijderd schreef op maandag 07 februari 2005 @ 00:07:
Ik vind dit nou echt een voorbeeld van: we weten van gekkigheid niet wat we moeten maken!
Elke gek zo zijn gebrek, toch?
Zeg nou zelf, zou jij naar dat apparaat toelopen om de touchscreen te gebruiken? We hebben tegenwoordig niet voor niets een afstandsbediening. Bovendien is dat scherm te klein om het goed te kunnen lezen van een afstand en dan heb je ook nog de prijs van 599 euro.
Ja, met name als ie de CD-wisselaar gaat vervangen, en misschien ook wel de tuner.
Van een afstand hoef ik alleen maar grote letters te kunnen lezen, en volgens mij is MCE groot zat.
Die prijs heb je gelijk in - maar je moet jezelf af en toe kunnen kietelen. Afgelopen paar jaar zijn nogal vervelend geweest (er is wat heeft 'kaalslag' in beide families plaatsgevonden). Sterker nog: vandaag werd weer een begrafenis aangekondigd.
En als je echt per se zo'n 7" TFT wil, koop dan gewoon op http://www.myelectronics.nl/ zo'n los 7" touchscreen TFT voor 209 euro en bedenk daar wat voor.
Dank voor de tip - wie weet komt dat een andere keer nog eens van pas (heb nog zo'n 19" douchekabine staan, wellicht is het daar handig!).
Ik ga zelf ook een HTPC maken en heb gekozen voor de volgende componenten:
Thx!
Wat is trouwens een "NB Koeler"?
(Nee hoor, ik ben er helemaal niet een tijd 'uit' geweest <g>)
Als laatste komt er nog een PLED display met IR a la pioneer :9
Weet je: dat valt me nou van je tegen ;-P Eerst zeuren over een TFT, die je niet kan lezen, en dan *toch* een PLED willen...

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

NB koeler is een northbridge koeler... Northbridge is (volgens mij) de verbinding tussen je processor en de rest van je zut... (samen met de Southbridge)

Over je hardwarelijstje...
Je hebt het erover dat je een stil systeem wilt hebben... In die zin kan ik je -met klem- aanraden om je bestands-opslag anders aan te pakken... Drie harde schijven zal (zeker in raid opstelling) voor een flinke hoeveelheid hitte zorgen. En hoe warmer het wordt, hoe harder je fans zullen moeten draaien. Wat natuurlijk weer zorgt voor meer herrie... Ook zal je voeding het zwaarder te verduren krijgen, wat voor de voedingsfans natuurlijk weer voor hetzelfde probleem zorgt...
Ik zou daarom toch als ik jou was kijken naar de mogelijkheden van een losse fileserver (op een andere plek)... Misschien kun je daar je huidige computer voor gebruiken? Ga in iedergeval voor Sata, ivm de dunnere kabeltjes waardoor de luchtstroom optimaal blijft...

Over de processor... Kijk eens in de lijst van balusc (www.balusc.net), hier kun je informatie vinden over de processoren, zoals het wattage wat er verbruikt wordt... Hoe lager je gaat zitten, hoe minder warm het wordt, hoe minder snel je fans hoeven te draaien... Mijn persoonlijke voorkeur gaat in die zin uit naar een mobile processor...
Over de tvtuner... Wat wil je doen met het apparaat? Alleen opnemen of ook time-shift (tegelijk opnemen en afspelen)? In het laatste geval zul je namelijk óf twee tuners aan moeten schaffen, of een tv-kaart met twee tuners moeten halen... (Hauppage heeft er sinds kort eentje) Ik zou wel sowieso kijken naar een model met hardware mpeg encoder/decoder. Dit ontlast je processor namelijk aanzienlijk, met weer een temperatuur/geluids voordeel tot gevolg...
Voor de rest is alles natuurlijk makkelijk te implementeren... Wifi zou ik alleen nog even over nadenken... Bij mijn computer is het namelijk zo dat het wifi nogal stoort op de geluidskaart (audigy platinum), en dat wordt bestwel vervelend kan ik je vertellen... In dat opzicht kan je erover nadenken om de htpc digitaal te verbinden met een receiver...

Passieve processor en grafische kaart kan nog weleens een probleem worden, maar zalman heeft gelukkig producten waarmee je vooral als je een beetje let op het verbruik van de apparaten, een eind mee komt... Een langzame fan hoeft ook niet zoveel herrie te maken, en zorgt vaak voor betere prestaties...

Volgens mij ben ik nu niet al teveel vergeten, hoop dat je er wat aan hebt...

Verwijderd

Zo'n pled display is echt wel te lezen van een afstand, zie http://www.htvision.com/f...rum_posts.asp?TID=16&PN=1
Hetgeen waarvoor ik het wil gaan gebruiken is het goed genoeg.

Maar als je het als cd-wisselaar/mp3 box wil gaan gebruiken, dan kan je toch ook gewoon je tv aanzetten en dan met de afstandsbediening werken? Ik denk zelf namelijk dat de letters in het echt erg klein zullen zijn (ook de grote letters). Als het puur voor muziek selectie is, dan zou ik misschien nog wel een pda overwegen, dan kan je overal in je huis je muziekcollectie besturen d.m.v van bluetooth of wifi. Dat zijn zomaar een paar ideetjes.

Een systeem helemaal passief koelen heeft naar mijn idee weinig zin, zolang er een harddisk in zit, omdat deze altijd er nog bovenuit zal komen qua geluid. Daarom heb ik gekozen voor een aluminium kast met dempingsmateriaal, de processor en de voeding hebben beiden dan een 12cm fan die eigenlijk niet te horen is. Harddisk zal altijd meer lawaai maken, bovendien is een beetje luchtstroom wel noodzakelijk in een pc kast.

• wiert.tweakers

wiert.tweakers

Topicstarter
Weet ik - was gewoon een beetje aan het plagen :-)
Maar als je het als cd-wisselaar/mp3 box wil gaan gebruiken, dan kan je toch ook gewoon je tv aanzetten en dan met de afstandsbediening werken? Ik denk zelf namelijk dat de letters in het echt erg klein zullen zijn (ook de grote letters). Als het puur voor muziek selectie is, dan zou ik misschien nog wel een pda overwegen, dan kan je overal in je huis je muziekcollectie besturen d.m.v van bluetooth of wifi. Dat zijn zomaar een paar ideetjes.
Had ik ook aan gedacht, maar het grote nadeel van al die 'draagbare' dingen is dat ze nogal eens kwijt zijn (ondanks de 7 trappen in huis moet je ook niet teveel aan je conditie gaan doen).
Bovendien is het ook wel eens fijn als die TV een keertje uit staat.
Een systeem helemaal passief koelen heeft naar mijn idee weinig zin, zolang er een harddisk in zit, omdat deze altijd er nog bovenuit zal komen qua geluid. Daarom heb ik gekozen voor een aluminium kast met dempingsmateriaal, de processor en de voeding hebben beiden dan een 12cm fan die eigenlijk niet te horen is. ... bovendien is een beetje luchtstroom wel noodzakelijk in een pc kast.
Ah - kijk - dit soort informatie wilde ik nu graag weten.
Heb inmiddels ook al naar processoren gekeken. Het lijkt erop alsof de Athlon Winchesters heel weinig dissiperen. Nu nog van die 12-cm ventilators vinden en een ATX board waar dat allemaal op kan. Maar daarvoor ga ik denk ik even in een ander stuk van de forums porren.

Verwijderd

Die Nexus 4090 voeding en die zalman 7700 AlCu koeler hebben beide een 12 cm fan. Ik ben van plan om die te gaan halen en hoop dat alles zo voldoende koel blijft, wil eigenlijk zo min mogelijk fans in de kast.

Dit is wel een handig linkje over het energieverbruik: http://www6.tomshardware....1115/pentium4_570-20.html

• wiert.tweakers

wiert.tweakers

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 10:31:
Die Nexus 4090 voeding en die zalman 7700 AlCu koeler hebben beide een 12 cm fan.
Dit is wel een handig linkje over het energieverbruik: http://www6.tomshardware....1115/pentium4_570-20.html
Thx.
Dit is sowieso ook een heel handige link: GoT PMG FAQ

Pagina: 1