Ik ben al een tijdje bezig met een DOOM port naar PHP. De relatieve onmogelijkheid van deze combinatie maakt het voor mij interessant. Ik ga vooralsnog niet uit van enige serieuze speelbaarheid, als ik al 1 frame van een level zou kunnen renderen ben ik al blij.
Momenteel kom ik nog niet verder dan het opstartscherm, maar de WAD-file loader doet het bijvoorbeeld al goed. Ik ben nu bezig met de level-setup en daarnaast met het optimaliseren van de PHP SDL extensie die ik gebruik voor graphics en user input (en evt. audio later).
Bijkomend effect van dit project is dat ik erg veel leer over PHP, met name op gebied van werken met binaire data en extensies. Daarnaast lees ik nu beter C dan ooit

. Het moeilijkste is het omzetten van de talrijke pointer bewerkingen in C naar een PHP equivalent die hetzelfde doen. De verwachtte problemen met datatypen lijken mee te vallen. Bytes en chars gaan in strings of arrays met karakters, longs en shorts en fixeds in integers en 64 bits waaren in floats. Structs gaan in classes.
Het vervelendste is dat werkelijk elke regel code (en dat zijn er heel veel) stuk voor stuk, of soms via een scriptje, qua basic syntax omgezet moet worden. Dus alle type-declaraties weghalen, voor elke var een $, etc., etc. Mocht iemand geinteresseerd zijn in dat monnikenwerk dan bent u van harte welkom
Op
www.meneer.net staat momenteel een screenshot van alles wat het ding nu aan output genereert.
Ik ben momenteel nog niet toe aan een downloadable, en aangezien iedereen het opstartscherm van Doom kent zou dat toch niet zo spectaculair zijn

.
Wel ben ik benieuwd of er misschien al WAD files in omloop zijn met gereduceerde resoluties van textures en sprites. Dit omdat ik met de originele bestanden geen spectaculaire framerates verwacht...
[edit]
Voor de mensen die het zich afvragen...phpdoom draait natuurlijk niet op een webserver, maar vanaf de commandline...
[
Voor 3% gewijzigd door
Genoil op 27-10-2006 10:36
]