Toon posts:

[12" of 15" scherm] Wie heeft ervaring

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een dilemma dat wel vaak terloops in een topic is langsgekomen, maar bij mijn weten de laatste tijd niet meer als topic is langsgekomen.

Ik twijfel tussen een 12" iBook of een 12" Powerbook. Gezien de specs heb ik liever het powerbook, alleen dat scherm, da's toch wel erg klein. Wie heeft er ervaring met een 12" scherm? En zinnige argumenten om een 12" wel of niet te nemen? Mijn eigen ervaring gaat niet kleiner dan 14".

Verwijderd

dank u voor deze topic, ik vroeg me al tijden etzelfde af maar kon et niet goed verwoorden zeg maar _/-\o_
ik wil namelijk ook in de toekomst een powerbook gaan kopen, en zit ook te twijfelen tussen 15 inch (duur) of 12 inch (goedkoop en handig) :)

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2005 11:19 ]

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Zoek zelf maar eens wat reviews, zowel op internet als hier op t forum.

Ik heb zelf een 12" gehad, en dat werkte erg prettig. De resolutie van 1024*768 is prima, en de leesbaarheid is indien mogelijk nog beter dan die van de 14" (met dezelfde reso).

Wat betreft werkbaarheid en zo hoef je je geen zorgen te maken, ik heb er eigenlijk nog nooit negatieve berichten over gehoord.

Wel is het zo dat je met een 15" wat meer ruimte op je buroblad hebt, 't is maar net wat je zelf wilt. Een 12" kan je altijd meenemen, als je echt voor portability wilt gaan zou ik een 12" nemen, al is de 15" ook nog vrij klein.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• dolby
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 11:17:
dank u voor deze topic, ik vroeg me al tijden etzelfde af maar kon et niet goed verwoorden zeg maar _/-\o_
ik wil namelijk ook in de toekomst een powerbook gaan kopen, en zit ook te twijfelen tussen 15 inch (duur) of 12 inch (goedkoop en handig) :)
Je geeft het antwoord zelf al :)
Handig, dat is het 12inch formaat zeer zeker.
Ik heb oa een 17inch pb en 12inch iBook, die 17 neem ik niet zomaar ffies mee, de 12 wel.
Wat misschien handiger is: neem een 12 pb en gebruik een extern scherm erbij, das heel fijn, werkt goed onder os x.

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Over het verschil tussen 12" en 15" PowerBooks is al een heleboel gezegd in dit topic, misschien dat je daar eens kunt beginnen :)

Verder kan ik je absoluut aanraden om even langs een AppleCentre/-Store te gaan. Daar kun je namelijk vrijwel overal zowel de 12" als de 15" PowerBook bekijken. Daar heb je zo ontzettend veel meer aan dan wat wij je kunnen vertellen :)

Je keuze komt eigenlijk op het volgende neer:

• Vind je het 12" scherm groot genoeg?
• Vind je de 15" PowerBook klein en betaalbaar genoeg?

Veel meer valt hier eigenlijk niet over te zeggen. Succes met je keuze! :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

Topicstarter
dawuss schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 11:37:

Je keuze komt eigenlijk op het volgende neer:

• Vind je het 12" scherm groot genoeg?
• Vind je de 15" PowerBook klein en betaalbaar genoeg?

Veel meer valt hier eigenlijk niet over te zeggen. Succes met je keuze! :)
Dit is precies het probleem. Ik ben bij de Apple store hier in Enschede geweest en heb een tijdje met de 12" gespeelt. Het scherm is te doen, maar het houdt niet over. Daarom ben ik ook zo benieuwd naar de meer lange termijn ervaringen van mensen. Een 15" Powerbook zou wel kunnen, maar kost wel weer een hele smak meer. een 15" iBook heeft dan weer net niet van die hele denderende specs (helemaal in vergelijking met de Powerbook upgrade van afgelopen maandag).

Verwijderd

http://www.esm.psu.edu/Fa...werbook_g4-03-02_m480.mov

is al langs geweest in andere thread, maar toch beetje van toepassing hier. Persoonlijk zou ik voor de 12" gaan, ivm met draagbaarheid. Als het gewoon is om je fotos te bekijken, muziek te luisteren, email, internet, dat soort dingen lijkt 12" genoeg (prachtig van apple dat ze zoiets voorzien in hun aanbod) Indien je vaak grote grafische vormgeving werken wilt showen aan klanten of zo , dan die je wel een 15" aan te schaffen

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Verwijderd schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 11:49:
[...]
Dit is precies het probleem. Ik ben bij de Apple store hier in Enschede geweest en heb een tijdje met de 12" gespeelt. Het scherm is te doen, maar het houdt niet over. Daarom ben ik ook zo benieuwd naar de meer lange termijn ervaringen van mensen. Een 15" Powerbook zou wel kunnen, maar kost wel weer een hele smak meer. een 15" iBook heeft dan weer net niet van die hele denderende specs (helemaal in vergelijking met de Powerbook upgrade van afgelopen maandag).
Ik neem aan dat je daar een 14" iBook bedoelt? Die is vrijwel niet te vergelijken met de Powerbook 15". De iBook heeft maar een resolutie van 1024x768, tegen 1280x854 op de PowerBook.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Dafman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-12-2024
Ik vind 12" op zich genoeg voor onderweg, en thuis plug ik er m'n 19"crt bij. Ik gebruik Photoshop, Flash, het is soms een beetje krap maar je went er aan.
Echter, na een uur op alleen 12" (powerbook) te hebben gewerkt krijg ik wel last van m'n ogen (misschien doordat ik brildragend ben?).

Verwijderd

als je veel aan de wandel gaat met je laptop is de 12'' powerbook een prima keuze. Je kan er prima op werken onderweg, maar als ik thuis zit sluit ik er meestal een 17'' tft op aan. Dat geeft toch net wat meer ruimte zeker omdat je dan 2 schermen hebt :)

Ik heb mijn powerbook ook gekocht met het oog op draagbaar en van mij hoeft ie zeker niet groter.

Verwijderd

dolby schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 11:36:
[...]

Je geeft het antwoord zelf al :)
Handig, dat is het 12inch formaat zeer zeker.
Ik heb oa een 17inch pb en 12inch iBook, die 17 neem ik niet zomaar ffies mee, de 12 wel.
Wat misschien handiger is: neem een 12 pb en gebruik een extern scherm erbij, das heel fijn, werkt goed onder os x.
ja indd ik denk dat ik dat ook doe want ik ga toch een cinema 20 kopen dus dan kan ik em gewoon daarop aansluiten denk ik.
ik heb 1x die 12 inch powerbook gezien op m'n stage, iemand daar had em en liet em zien en ik moet zeggen dat ik em echt heeeel gaaf vond :D
maar ja aan de andere kant ben ik 15 inch notebooks gewend dus vandaar dat ik nog twijfel of de 12 inch dan wel lekker werken (en gamen) is maar aangezien toch wel heel veel mensen een 12 inch hebben (ook ibooks) denk ik dat ik daar toch voor ga tegen die tijd :)

ps: ik ga ze zoiezo toch eerst bekijken in een applestore ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2005 14:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk ook dat ik nog maar eens in de Apple store ga kijken. Op dit moment neig ik toch een betje naar het 14" iBook, ik heb'm voornamelijk nodig als typemachine en moet er veel onderweg mee werken. Het lijkt me niet prettig om uren achter elkaar op een 12" te moeten werken. Daarnaast lijken de specs van het iBook me meer dan voldoende om een beetje te kunnen photoshoppen en typen.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb er geen moeite mee om meerdere uren achter elkaar op mijn 12" te werken.. thuis sluit ik 9 van de 10 keer ook geen monitor aan maar werk ik gewoon op het interne scherm.

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-02 00:08

Nitai

Live the life you love.

een 12" lijkt me heerlijk op bed, de bank....of gewoon ergens anders. Ik had hiervoor een Centrino laptop van 15" en dat was geen pretje. Te zwaar, groot, niet handig gewoon.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-02 11:27

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

De 14" iBook is imho echt een slechte keus, hij is een stuk groter, dus minder draagbaar, duurder, en het scherm heeft precies dezelfde resolutie!

Verder is het scherm van de 12" heel scherp, ik kan van 60 centimeter afstand kan ik de pixels nog duidelijk van elkaar onderscheiden, daarnaast zijn de standaard lettertypes en iconen in Mac OS X een stuk groter dan in Windows, en ook alle andere lettertypes zijn beter leesbaar door de anit-aliasing/font-smoothing/clear-type. Wat mij betreft hadden ze het scherm nog wel een hogere resolutie mogen geven.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

mischien een beetje een stomme vraag maar, hoe bevalt et gamen op een 12 inch powerbook? (ga er ook 1 halen als ik er et geld voor heb ;) )

• Q
  • Laatst online: 09:45

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik heb zelf een 22" IIyama staan waarmee ik vroegah altijd op 1600x1200 mee werkte onder windows. Toch kies ik voor mijn 12" iBook op 1024x768

Je kunt lekker lui in een gemakkelijke stoel zitten en mailen + internetten. Een 15" powerbook is daar gewoon te groot voor. Vaak zit ik met 1 been over het andere en dan past de iBook precies. Een 15" powerbook is naar mijn herinnering net ffies te groot om echt lekker mee op schoot te werken omdat hij te breed is.

Voor een treinreiziger is een 12" de beste keuze die er is omdat deze ook op de ultra kleine tafeltjes past in de el-cheapeau dubbeldekker treinen.

Als ik nu weer zou mogen beslissen zou ik zelf een 12" powerbook halen.

Ik hoor hier mensen over gamen. 12" is geen enkel issue, de performance misschien wel. Op een portable moet je niet willen gamen. Koop een xbox/ps2 of gebruik daarvoor een pc. Als het werkelijk zo belangrijk is, haal dan maar een pclaptop.

[ Voor 18% gewijzigd door Q op 03-02-2005 21:28 ]

Verwijderd

Q schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 21:25:
Ik heb zelf een 22" IIyama staan waarmee ik vroegah altijd op 1600x1200 mee werkte onder windows. Toch kies ik voor mijn 12" iBook op 1024x768

Je kunt lekker lui in een gemakkelijke stoel zitten en mailen + internetten. Een 15" powerbook is daar gewoon te groot voor. Vaak zit ik met 1 been over het andere en dan past de iBook precies. Een 15" powerbook is naar mijn herinnering net ffies te groot om echt lekker mee op schoot te werken omdat hij te breed is.

Voor een treinreiziger is een 12" de beste keuze die er is omdat deze ook op de ultra kleine tafeltjes past in de el-cheapeau dubbeldekker treinen.

Als ik nu weer zou mogen beslissen zou ik zelf een 12" powerbook halen.

Ik hoor hier mensen over gamen. 12" is geen enkel issue, de performance misschien wel. Op een portable moet je niet willen gamen. Koop een xbox/ps2 of gebruik daarvoor een pc. Als het werkelijk zo belangrijk is, haal dan maar een pclaptop.
ik heb al een ps2 en een pc maar ik speel heel af en toe wel es wat niet zware games zoals quake3 arena en zo en unreal tournament. en ik weet wel dat die kunnen draaien op een 12" powerbook maar ik ben gewoon benieuwd ernaar hoe et speelt :)

• spenky
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2025
Bigs schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 18:16:
Ik heb er geen moeite mee om meerdere uren achter elkaar op mijn 12" te werken.. thuis sluit ik 9 van de 10 keer ook geen monitor aan maar werk ik gewoon op het interne scherm.
Ik zit ook te kijken voor een ibookje 12" maar hoe lang gaat dan die batterij mee? als ik gewoon een beetje zit te photoshoppen en indesign enz enz....?

Frietjes

Verwijderd

Ik zou voor de 15" gaan. Het scherm is groot genoeg voor de meeste dingen, de resolutie is hoger en je kan het met een dvi poort aansluiten op een nog groter scherm indien nodig.
En hij weegt maar 200 gram meer dan de 12" denk ik. ;)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
De 12" Powerbook heeft ook gewoon DVI hoor :)

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-02 11:32

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Ik heb momenteel een 15" PB van 1.5 maand oud (net te vroeg gekocht zeg maar).
Ik moet zeggen dat ik verdeeld ben. Het formaat is te doen. Het scherm is geweldig. Voor de 12" powerbook geldt het omgekeerde. zeker als je veel met je laptop reist, zou ik voor de 12" gaan.

[decadent_mode]
Als ik binnenkort geld 'over' heb maar eens kijken om er een 12" PB bij te kopen voor de momenten dat de 15" te groot is.
[/decadent_mode]

Waarom een 12" PB ipv een 12" iBook??? omdat het oog ook wat wil :)

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• JaWa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-02 22:57

JaWa

zie hier een icon

Ik heb de mijn (12" iBook) een paar dagen maar ik merk wel dat ik het niet prettig vind werken in ms word. Je hebt gewoon geen overzicht en ik moet zoom op150% zetten wil ik het een beetje normaal kunnen lezen (ogen -0,75 :)). wat surfen en gewoon een laptekst tikken daar is hij perfect voor maar hele papers gaan editten .....zucht ik wil er ook een 15" bij :D

Switched to the Dark Side 2005. Occasional dabbling in photography and coding

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-02 11:32

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

JaWa schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 23:27:
Ik heb de mijn (12" iBook) een paar dagen maar ik merk wel dat ik het niet prettig vind werken in ms word. Je hebt gewoon geen overzicht en ik moet zoom op150% zetten wil ik het een beetje normaal kunnen lezen (ogen -0,75 :)). wat surfen en gewoon een laptekst tikken daar is hij perfect voor maar hele papers gaan editten .....zucht ik wil er ook een 15" bij :D
Het is en het blijft een afweging tussen portabiliteit en comfort. Wat weegt zwaarder? Het probleem is dat je daar vaak pas achter kom als en een aantal weken zo'n apparaat hebt. Ruilen is er dan ook niet meer bij :'(

[ Voor 5% gewijzigd door BlaTieBla op 03-02-2005 23:58 ]

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Op mijn 17" iMac heb ik Word ook altijd op 150% zoom staan, da's niet zo raar.
Liever werk ik in Quark, of straks Pages :9

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Verwijderd

BlaTieBla schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 23:57:
[...]

Het is en het blijft een afweging tussen portabiliteit en comfort. Wat weegt zwaarder? Het probleem is dat je daar vaak pas achter kom als en een aantal weken zo'n apparaat hebt. Ruilen is er dan ook niet meer bij :'(
ja precies, daarom ga ik ze in een echte store bekijken mischien dat de keus dan makkelijker word |:(

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind het erg moeilijk in de Apple store. Ik kan ikweetniethoelang met de speeltjes spelen, maar dan weet ik het nog niet. De reacties hier in het topic zijn ook erg gemengd. Gelukkig heb ik het geld nu toch nog niet bij elkaar, dus ik kan er nog even over denken.

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-01 14:41
IMO is het toch niet zo super ingewikkeld :)

Als je budget beperkt is valt de 15" PB af. 14" iBook is hetzelfde als de 12" iBook (in grote lijnen iig), voor het scherm hoef je het niet te doen iig, 1024x768 is 1024x768 vind ik. Behalve dan als je problemen hebt met je ogen.

Dus:

Je ogen zijn OK, je hebt een beperkt budget en je wilt je Mac meesleepen dan ga je dus voor een 12" iBook of een 12" PB

Heb je wat meer problemen met je ogen dan is een 14" iBook misschien interessant (maar zoveel voegt die 2" nou ook weer niet toe vind ik).

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
bartvb schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 09:57: (maar zoveel voegt die 2" nou ook weer niet toe vind ik).
van 12" naar 14" betekent een 36% groter oppervlak, dat moet je niet onderschatten :)

Verwijderd

Topicstarter
frim schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 10:10:
[...]

van 12" naar 14" betekent een 36% groter oppervlak, dat moet je niet onderschatten :)
Precies en dat is nou het dilemma (meer nog eigenlijk dan het geld). Je koopt toch zo'n ding omdat je er een paar jaar mee moet werken. Dan is het prettig dat je niet alleen de gladde praat van een Apple verkoper hebt, maar ook wat gebruikerservaringen.

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

frim schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 10:10:
[...]

maar als het beide 1024x768 is, kun je precies even veel informatie kwijt.

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-01 14:41
Idd, dat is precies wat ik bedoel. Daarom is die 14" alleen maar boeiend als je ogen niet optimaal zijn en alles net wat te klein voor je is op zo'n 12", anders zou ik echt niet weten waarom je voor de 14" zou gaan. Of ja, er kan een superdrive in maar ik zie mezelf on the road geen DVDs bakken, dat doe ik thuis wel :)

Verwijderd

je zelf zelf moeten uitmaken of die 14'' meer voordeel heeft boven de 12'' kwa schermgrootte. Ik ben van mening dat een laptop draagbaar moet zijn en als dat niet noodzakelijk is je beter af beter/goedkoper bent een normale desktop computer.

Maar ik zou voor het extra geld van de 14'' (en nog beetje extra...) voor de 12'' powerbook gaan. Die is net wat sneller, betere videokaart, 2e display op andere resolutie aan te sturen (extern scherm). Daar kun je nog wat langer mee vooruit de komende jaren.

• Q
  • Laatst online: 09:45

Q

Au Contraire Mon Capitan!

JaWa schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 23:27:
Dit geeft vooral aan dat als je een keuze wilt make een applewinkel in moet lopen. Met name de brildragers, iets waar ik zelf niet eens bij stil heb gestaan. Ik zie het zelf nog op een meter afstand haarscherp. Heb hele verslagen op het ding geschreven in Word.

Bedenk dat de 15" lang niet zo'n goede battery duur heeft als de 12" i/p book's. Dan wissel je resolutie en performance voor portability.

Over formaat: Q stond vandaag in de denieuwemacwinkel met verbazing naar het 30" scherm te kijken. Zo huge! Dat scherm is gewoon werkelijk te groot. Allejezus. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Q op 04-02-2005 19:26 ]

Pagina: 1