Toon posts:

TFT; nieuwe VGA kabel solderen: welke pin aan welke?

Pagina: 1
Acties:
  • 586 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

een paar dagen geleden heb ik voor 4 euro een "defect" AG Neovo F15 TFT-beeldscherm gekocht op de zwarte markt hier. Ik heb te horen gekregen dat het met opzet van 3 hoog naar beneden is gegooid. Het scherm is met de achterkant ergens op terecht gekomen. Het kon voor mij niet mooier gevallen zijn want zo ongeveer alles achter is beschadigd (plastic en 2 platen metaal), behalve het "echte" scherm en de electronica. De VGA kabel buiten de monitor is wel helemaal naar zijn grootje; misschien is het daar mee naar buiten geslingerd. Later heeft iemand er het uiteinde van een oude "486-monitor" aanvast geknoeid, maar dat zag er zo niet te vertrouwen uit dat ik het er af heb geknipt.

Na het scherm helemaal uit elkaar te hebben gehaald en zonder fratsen in elkaar te hebben gezet (zonder VGA kabel) heb het ik het aangesloten op een 12V voeding. Tot mijn grote verbazing gaf het scherm weer: "CHECK SIGNAL CABLE". Ik was helemaal blij, want met het scherm zelf is dus blijkbaar niets mis. Ik kon ook geen enkele dooie pixel of beschadiging vinden.

Nu wilde ik het scherm natuurlijk testen op een pc. Ik heb het eerst maar even geprobeerd door het afgeknipte "486-monitor"-knoeisel met de juiste kleuren van het stuk originele kabel te verbinden. Dit lukt helaas niet; nog steeds "CHECK SIGNAL CABLE". De D-sub aansluiting van deze oude kabel had trouwens maar 14 pinnen en na hem opgemaakt te hebben, kwam ik erachter dat 2 draadjes op 1 pin zaten; ook vreemd.

Na dit te hebben geprobeerd heb ik contact gezocht met AG Neovo zelf. Ze kunnen wel zo'n nieuwe kabel opsturen, maar daar heb je de originele factuur voor nodig (logisch i.v.m diefstel) en daar komt ook nog eens bij dat het erg duur is.

De enige oplossing voor mij is dus zelf een nieuwe kabel maken. Even voor de duidelijkheid: het gaat om een D-sub 15 VGA kabel die aan de ene kant een aansluiting heeft voor in de pc en aan de andere kant een speciale connector voor op het "moederbord" van het TFT-scherm heeft (de connector voor aan de kabel heb ik). Mijn probleem is nu dat ik niet weet welke pin van de 15 pins D-sub male aansluiting overeenkomt met welke pin op de 13 pins connector van het "moederbord".

Niet onbelangrijk: foto's zijn te vinden op deze site:

http://members.home.nl/daanpothoven/

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Misschien dat iemand dezelfde monitor heeft (of een Neovo scherm met dezelfde 13 pins connector) en even de moeite wil doen zijn VGA kabel door te meten zodat ik precies weet welk draadje ik aan welk pinnetje moet solderen.

Alvast bedankt voor de moeite!

Groeten Daan

P.S. Ik weet 100% zeker dat het hier niet om een gestolen scherm gaat.

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

4 euro
de zwarte markt
met opzet van 3 hoog naar beneden is gegooid
P.S. Ik weet 100% zeker dat het hier niet om een gestolen scherm gaat.
:D :D _/-\o_ _/-\o_ 8)7 8)7

Sorry moest even.

Denk je dat een TFT scherm dat met opzet van 3 hoog naar beneden gegooid is geen dode pixels heeft. Zeker als het met de achterkant ergens op is gevallen kun je er donder opzeggen dat er een hoop dingen stuk zullen zijn aan het scherm zelf.

Je krijgt nl. druk op het scherm door de achter liggende componenten en met 3 hoog is dat best wel wat druk.

Hier heb je alvast de pin-layout van de vga connector:
http://www.phm.lu/documentation/connectors/Display.asp

Nu de stekker aan de andere kant nog.

/search

[rml][ kabelbreuk]Kabelbreuk in monitorkabel, nieuwe kabel waar?[/rml]

[ Voor 11% gewijzigd door max op 02-02-2005 21:03 ]

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Verwijderd

Topicstarter
Ja inderdaad, het klinkt allemaal erg ongeloofwaardig. Ik weet zelf ook niet wat ik moet geloven en niet. Maargoed, daar gaat het nu even niet om, want mijn monitor lijkt prima in orde.

Ik heb de foto's gezien van de 13 pins-connector die wordt gebruikt bij de Hansol monitor. Hier heb ik weinig aan want de kleuren en indeling komen niet overeen met mijn 13 pins connector.

Het enige waar ik wat aan heb is iemand met exact dezelfde 13 pin indeling als ik die het even voor me door kan meten.

Verwijderd

Topicstarter
Het is al opgelost. Het scherm werkt perfect!

Gr DP

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-08 19:36
Wat was het nou?