[kabelbreuk]Kabelbreuk in monitorkabel, nieuwe kabel waar?

Pagina: 1
Acties:
  • 387 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-07 08:01

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
Heb een hansol 710P monitor, prima dingetje ware het niet dat de monitorkabel een breuk heeft opgelopen. Hij geeft alleen nog na het nodige duw en trek werk soms beeld. Dus ik heb de koe bij de horens gevat en de kap van de monitor afgehaald. En de kabel eruit gehaald. Zit met een 13 polige connector intern op een print.

Toen een andere (oude) monitor losgeschroefd, die kabel eruit......vergeleken.....conclusie..... Past niet :( (had maar 12 pins).

Hoe kom ik nu aan de juiste monitorkabel? Zijn er shops die ze hebben? Is er uberhaupt een soort standaard voor monitorkabels (intern in de monitor)?

Ik heb de Simec al gemaild (hansol reparateur) maar vrees dat die kabel erg duur zal zijn of niet leverbaar.

Hebben jullie tips om toch aan zo'n kabel te komen (tis zonde om die monitor (1600*1200@75 hz) weg te gooien. Hierbij denk ik aan reparateurs o.i.d, electronicashops

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-08 10:29

psy

Ja, het beste is om ebay/marktplaats af te struinen naar iemand die een vergelijkbare monitor weg wil doen vanwege problemen, grote kans dat je zo een prima kabel te pakken kan krijgen. Is mij ook gelukt met een nog prima functionerende Sony monitor, zelfde probleem met de VGA kanel..

[ Voor 7% gewijzigd door psy op 11-12-2004 19:08 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Verwijderd

of kijk eens op conrad, ze hebben zelfs complete schakelsystemen :)

www.conrad.nl

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Bij inbraken snijden ze ook 9/10 keer monitorkabels door, grote kans dat er winkels zijn waar je ze (bulk) kunt kopen :P

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• ZeilDude
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-02-2022
Post eens een duidelijk plaatje van de connector (niet van de kabel en/of stekker, dat geloof ik wel).
Als het er niet al te priegelig uitziet kun je toch een monitorkabel solderen aan deze connector?

Ik heb zelf ooit een monitorkabel met een breuk gehad, daar het ik gewoon de kabel bij de breuk doorgeknipt en vanaf daar een andere monitorkabel gesoldeerd. Was wel een gepruts om alle draadjes te meten en te solderen maar die monitor doet het tot op de dag van vandaag (bij mijn zus) nog!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hoe oud is die monitor?

De kans lijkt me groot dat er nog gewoon garantie opzit namelijk, dan hoef je zelf ook niet moeilijk te gaan doen.

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 19:42:
Hoe oud is die monitor?

De kans lijkt me groot dat er nog gewoon garantie opzit namelijk, dan hoef je zelf ook niet moeilijk te gaan doen.
Monitor is bijna 4 jaar oud dus geen garantie meer.

Heb connector ondertussen van de kabel gekregen, (kan er ook zo weer op geklikt).

Connectorpics:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~kjz/voorkant.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~kjz/achterkant.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~kjz/aankabel.jpg

Ohja, Ik ben helaas niet in het bezit van een soldeerbout!

[ Voor 15% gewijzigd door zandpaddo op 12-12-2004 10:56 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat je zou kunnen doen is naar simex mailen en vragen of zij nog zo'n kabel hebben.
Simex is het service centre dat de reparatie van o.a. Hansol uitvoert. Het zijn best relaxte gasten die daar de mail beantwoorden en misschien willen ze wel wat voor je doen :)
adres was info@simex.be oid (anders staat het ook wel op www.simex.be)

[ Voor 14% gewijzigd door TERW_DAN op 12-12-2004 15:43 ]

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
StartPost ;)... Ik wacht nog op antwoord van ze
zandpaddo schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 19:04:
...
Ik heb de Simec al gemaild (hansol reparateur) maar vrees dat die kabel erg duur zal zijn of niet leverbaar.
....

• ZeilDude
Perfecte foto's! Hier moet iedereen wat mee kunnen.

Hoewel de tweaker in me meteen bovenkomt, zou ik inderdaad eerst even bellen met Hansol. Als zij zo'n kabel voor je hebben, dan is dat wel zo gemakkelijk. Moet natuurlijk niet al te veel kosten.

Maar mocht Hansol niks voor je kunnen doen, dan kun je zo'n kabel redelijk gemakkelijk zelf maken. Koop een goede monitor kabel met een VGA-aansluiting (of haal deze uit een oude monitor). Je connector kun je inderdaad uit elkaar halen, die draadjes kun je er met een naald uitpielen. Wel even de kleuren noteren en/of markeren. Vraag is nu of de steekschoentjes die aan de draadjes vastzitten, gekrompen of gesoldeerd zijn. Als ze gesoldeerd zijn, kun je ze lossolderen om vervolgens aan de nieuwe kabel weer vast te solderen. Zijn ze vastgekrompen, dan zul je nieuwe moeten halen bij een electronicawinkel. Dan heb je daar ook een speciaal tangetje voor nodig (of je gebruikt nieuwe soldeer-steekschoenen). Tip: neem dan je kabel mee naar die winkel; ze willen die steekschoentjes vast wel voor je aankrimpen.
De steekschoenen stop je weer in de juiste volgorde in de connector terug en de connector sluit je weer aan op de printplaat van je monitor. Kappie erop en klaar!

Als je niet zo handig bent met solderen, dan is een vriendje van je dat vast wel. Of wellicht een welwillende Tweaker... :) Succes!

Verwijderd

Toch jammer zo'n monitor waar de kabel vast aan zit. :)

• ZeilDude
Verwijderd schreef op zondag 12 december 2004 @ 22:50:
Toch jammer zo'n monitor waar de kabel vast aan zit. :)
Ik dacht eerst: suffe opmerking. Maar inderdaad je hebt gelijk. Als de kabel is gebroken kun je natuurlijk net zo goed een vga-connector in je monitor inbouwen en dan aansluiten met een verlengkabel!

• hensdesk
  • Laatst online: 05-06 11:21
heb ik dus ook, zo'n monitor van Hansol met kapotte kabel.
ook Simex.be gemaild en netjes antwoord gekregen.
alleen de prijs viel een beetje tegen.
namelijk: 35€ + 14.50€ verzendkosten. :(
daar werd ik niet vrolijk van, als je op marktplaats kijkt, ben je goedkoper uit voor een tweedehandsje

ik heb de monitor, die nog wel een geel beeld geeft, maar op de backup-computer gezet.

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
ZeilDude schreef op zondag 12 december 2004 @ 17:16:
Perfecte foto's! Hier moet iedereen wat mee kunnen.

Vraag is nu of de steekschoentjes die aan de draadjes vastzitten, gekrompen of gesoldeerd zijn. Als ze gesoldeerd zijn, kun je ze lossolderen om vervolgens aan de nieuwe kabel weer vast te solderen. Zijn ze vastgekrompen, dan zul je nieuwe moeten halen bij een electronicawinkel. Dan heb je daar ook een speciaal tangetje voor nodig (of je gebruikt nieuwe soldeer-steekschoenen).
Ze zijn dus gekrompen en gingen er idd zeer makkelijk uit met een piep-klein schroevendraaiertje. Ik ga morgen is even op de bij mede-tu-studenten rondvragen of die beetje kunnen solderen, hoop t wel. Dan ff bij elektronica zaak langs en spullen halen. Hoop dan voor een euri of 10-20 weer klaar te zijn.
hensdesk schreef op zondag 12 december 2004 @ 23:09:
35€ + 14.50€ verzendkosten. :(
Bedankt, weet ik in iig dat ik de simex af kan schrijven! Crimineel duur zeg!

Mocht iemand nog een defecte hansol hebben ;).............

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
Heb even wat onderdelen in huis gehaald. Ik heb iemand gevonden die voor mij even de draadjes aan de connector en aan een dsub female connector wil maken.

Nu heb ik 2 monitor verlengkabels gekocht van 5 euro die volgens de man in de elektronicaonderdelenzaak 1 op 1 verbonden waren. De kabel heeft 11 aders, een een midden met vezelachtig materiaal en een metalen afscherming.

3 van de 11 aders zijn dikker dan de rest (R,G,B ??) en die lijken dubbel te zijn bedraad en piepdundraadje in het midden en een soort van afscherming eromheen. Welke moeten daarvan aangesloten (misschien dat dat de missende aders zijn?)

Hoe moeten die 3 aangesloten worden? Alleen de kern, alleen buitenkant of beide? Of zijn er andere aders die niet perse nodig zijn en er daarom uitgelaten zijn.

Daarnaast zijn de kleuren anders dan van de hansol kabel.

Heeft iemand een pin-out + aderkleuren van een normale dsub connector?

[edit]De pinout gevonden, nu de kleuren nog (om het correct aan te sluiten!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Standard 15 pin D-Sub VGA connector pinout
   \  6       7       8       9       10       /
    \                                         /
     \   11      12      13      14      15  /
      \_____________________________________/

Pin #   Description

1       Red Video
2       Green Video
3       Blue Video
4       Sense 2  (Monitor ID bit 2)
5       Self Test (TTL Ground)
6       Red Ground
7       Green Ground
8       Blue Ground
9       Key - reserved, no pin
10      Logic Ground (Sync Ground)
11      Sense 0 (Monitor ID bit 0)
12      Sense 1 (Monitor ID bit 1)
13      Horizontal Sync
14      Vertical Sync
15      Sense 3 - often not used

[ Voor 45% gewijzigd door zandpaddo op 14-12-2004 15:32 ]

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~kjz/aankabel.jpg

Zou iemand mij kunnen vertellen wat de functie is van de 7 linkse draadjes? Zijn de zwarte en de grijze de beide syncs? (H en V)? En de rest?

De andere zes zijn neem ik aan (v l n r) (please correct me if i'm wrong):

- Aarde blauw (zwart)
- Blauw (lichtblauw)
- Aarde Groen (zwart
- Groen (groen)
- Aarde rood (zwart)
- Rood (rood/roze)

Verwijderd

ik kan morgen wel even op mijn stage bedrijf kijken daar hebben we zat monitoren

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 16:45:
ik kan morgen wel even op mijn stage bedrijf kijken daar hebben we zat monitoren
Naar een kabel of naar de betekenins van de kleuren?

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
voord e betekenis van dekleuren zou je natuurlijk ook de kapotte kabel kunnen openhalen aan de D-SUB kant (grafische kaart) :)

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
The_Stickie schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 16:53:
voord e betekenis van dekleuren zou je natuurlijk ook de kapotte kabel kunnen openhalen aan de D-SUB kant (grafische kaart) :)
Dat ik daar niet aan gedacht heb.....

Ik ben al bezig, maar hij zit helemaal ingelijmd / gegoten, enige wat ik tot nu toe kan zien is een metalen afscherming van de stekker die onder het plastik zit.....

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:06
Als ik ff die foto bekijk lijken me die rechtse draadjes blauw, gnd van brauw, groen, gnd van groen, rood, gnd van rood zoals je zegt. Die 3 dikke aders met 1 draadje in het midden moet je hiervoor gebruiken, de gnd iedere keer als afscherming voor het middenste draadje.
De andere draden zijn voor V en H sync, om te detecteren of er een monitor aanhangt en de specificaties van deze monitor uit te lezen (DCC noemt dat dacht ik, kben niet zeker).
Meet gewoon eens je oude kabel door, er zal ws 1 draadje zijn dat geen verbinding geeft, de rest sluit je aan zoals je meet, en dat ene kan je dan ws wel raden.

Edit: meet dan aan de andere kant van de DSUB, als ie ingegoten is.

[ Voor 6% gewijzigd door naftebakje op 14-12-2004 17:24 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
naftebakje schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 17:23:
Als ik ff die foto bekijk lijken me die rechtse draadjes blauw, gnd van brauw, groen, gnd van groen, rood, gnd van rood zoals je zegt. Die 3 dikke aders met 1 draadje in het midden moet je hiervoor gebruiken, de gnd iedere keer als afscherming voor het middenste draadje.
De andere draden zijn voor V en H sync, om te detecteren of er een monitor aanhangt en de specificaties van deze monitor uit te lezen (DCC noemt dat dacht ik, kben niet zeker).
Meet gewoon eens je oude kabel door, er zal ws 1 draadje zijn dat geen verbinding geeft, de rest sluit je aan zoals je meet, en dat ene kan je dan ws wel raden.

Edit: meet dan aan de andere kant van de DSUB, als ie ingegoten is.
Heb geen multimeter :(, en ik ben bang dat de dsub ondertussen wel zo verminkt is dat er mogelijk wel meerdere aders geen signaal meer doorgeven.

Onder het plastick (is eraf) zit dus nog een compleet afgesloten metalen behuizing (ook gegoten ofzo) met daarin nog weer een plastick achtige vaste stof ingegoten :(. Dus openmaken gaat niet

Die verlengkabel heeft acht dunne aders waarvan er 6 dezelfde kleur hebben als van de originele kabel. Namelijk

bruin,
oranje
groen
geel
rood
zwart

overige 2 kleuren verlengkabel

blauw
paars

en in originele

grijs

[edit] Ik heb m open, maar het is een blok transparante lijm. Te zien is

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Standard 15 pin D-Sub VGA connector pinout
   \  6       7       8       9       10       /
    \                                         /
     \   11      12      13      14      15  /
      \_____________________________________/

Pin #   Description

1       Red Video [rood]
2       Green Video [groen]
3       Blue Video [lichtblauw]
4       Sense 2  (Monitor ID bit 2) [????]  
5       Self Test (TTL Ground) [?????] aarde uit grijs verwacht ik
6       Red Ground [klopt]
7       Green Ground [klopt]
8       Blue Ground [klopt]
9       Key - reserved, no pin [niks]
10      Logic Ground (Sync Ground) [groen] (zeker)
11      Sense 0 (Monitor ID bit 0) [bruin]
12      Sense 1 (Monitor ID bit 1) [oranje]
13      Horizontal Sync               [grijs] (logisch) (ook bij bnc zo)
14      Vertical Sync [geel] (zeker)
15      Sense 3 - often not used [rood] (zeker)
[/quote]

[hmm kom dus ader te kort :s]

[ Voor 43% gewijzigd door zandpaddo op 14-12-2004 21:22 ]

• naftebakje
Zend eens een mailtje naar de fabrikant van je scherm, en zeg dat het voor educatieve doeleinden is ==> dan geven ze alles wat je vraagt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
naftebakje schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 20:28:
Zend eens een mailtje naar de fabrikant van je scherm, en zeg dat het voor educatieve doeleinden is ==> dan geven ze alles wat je vraagt.
Hansol heeft alles uitbesteed aan de simec (qua support), heb hen even gemaild met een request om de betekenis van elke kleur.

• ZeilDude
Meten is weten! Knip de kabel dan af , vlak bij de d-sub. Meet je daar gewoon, dan weet je de kleuren ook!
Ga je tenminste af op eigen betrouwbare info, wat je van anderen krijgt moet je altijd maar afwachten.

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
ZeilDude schreef op woensdag 15 december 2004 @ 01:58:
Meten is weten! Knip de kabel dan af , vlak bij de d-sub. Meet je daar gewoon, dan weet je de kleuren ook!
Ga je tenminste af op eigen betrouwbare info, wat je van anderen krijgt moet je altijd maar afwachten.
Kabel ondertussen na het openmaken om de aders te zien zo verminkt dat meten niet meer mogelijk is.

• ZeilDude
En staat er op de printplaat van je monitor toevallig iets bij elk pinnetje? Vaak zie je toch een soort van toelichting.

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
ZeilDude schreef op woensdag 15 december 2004 @ 12:51:
En staat er op de printplaat van je monitor toevallig iets bij elk pinnetje? Vaak zie je toch een soort van toelichting.
Zou kunnen, maar monitor staat thuis. Ik ben nu op mijn kamer en in het weekend pas weer thuis dus.....

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
De prijs van simex is idd 35 euro + 14,95 verzendkosten, ze mogen van de hansol geen schema geven. Maar na waat googlen heb ik een schema gevonden van de Hansol E17CL de lagere resolutie versie van hansol de 710A, mijn 710P is een B17CL maar het lijkt dat daar dezelfde stekker in gebruikt wordt.

Kan iemand mij vertellen waar SCL en SDA voor staan?

Heb het al,

SDA = ID1
SCL= ID3

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~kjz/e17cl.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door zandpaddo op 17-12-2004 15:06 ]

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Ik weet niet wat je met die kabel hebt gedaan, ik heb de Hansol 920P (Nog geen 4 jaar, maar maar iets van 2 denk ik, maar goed) en die kabel is nog zo goed als nieuw.
Iig, mocht ik eens een andere monitor willen dan wordt het zeker weer een Hansol. Echt goed beeld, ongelovelijke scherp, geen getik e.d. met opstarten, mooie kleuren. Dit is een 19", btw ik heb hier ook nog een 17" iiyama staan van goed 2 week oud, vind ik veel minder mooi en scherp. Nee, geef me deze maar... Maar goed, nu nog ff ontopic:
Als je wilt, misschien kan ik nameten welke kabel wat is, aangezien ik aanneem dat ze toch redelijk hetzelfde zijn :)

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
FnF schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 15:12:
Ik weet niet wat je met die kabel hebt gedaan, ik heb de Hansol 920P (Nog geen 4 jaar, maar maar iets van 2 denk ik, maar goed) en die kabel is nog zo goed als nieuw.
Mijn toen net nieuwe exemplaar kreeg last van verstopte gaatjes in het gaatjesmasker (gevolg, zwarte puntjes). Toen is de monitor omgeruild voor deze die ik nu nog heb. Die kwam uit de reparatie vermoed ik.

Aan de vervangende monitor is toen volgens mij een andere kabel aangezet, aangezien deze een blauwe stekker heeft (de oude had een grijze net als elke hansol 710P) en een veel dunnere kabel. Maar vond het toen niet de moeite waard om er werk van te maken (had ik dat maar gedaan).

Omdat ik nog al regelmatig (net als veel tweakers) aan pc's van mijzelf en anderen pruts heeft de kabel best veel te verduren gehad (zou die wel moeten kunnen hebben). Maar er is toch onverhoopt een kabelbreuk in gekomen, maar het gaat helemaal goedkomen nu. Het is nu nog een kwestie van het vinden van iemand die het even voor mij wil solderen, nu de aders bekend zijn.

Voor tweakers met een gelijk probleem, probeer een servicemanual te vinden van je monitor dan is het verder appeltje-eitje!

[ Voor 7% gewijzigd door zandpaddo op 17-12-2004 15:46 ]

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-05 16:42
ZeilDude schreef op woensdag 15 december 2004 @ 01:58:
Idd! Je hebt die oude kabel toch? Kan je toch gewoon meten en vergeijken?
En de RGB en sync kabels zijn zgn coax kabels. Hoogfrequent signaal aan de binnenkant en grond als een schild eromheen tegen storing en interferentie.

En een multimeter heb je al voor 5 euro. Als dat al te veel is, neem je gewoon een batterij en een led/lampje om te kijken welke kabel waar uit komt...

edit:
Heb je de kabels gesloopt? Klinkt niet erg tweakerig...
maar ik ben te laat met mijn post...

[ Voor 8% gewijzigd door MeMoRy op 18-12-2004 13:00 ]

U vraagt, wij antwoorden.

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
Ik wil even melden dat het bovenstaande schema goed is. Had iemand gevonden die kabel gesoldeerd had. Hij werkte ware het niet dat blauw en groen niet goed gesoldeerd waren (geen verbinding) dus ik alleen rood beeld had, maar de monitor werd perfect herkend verder (merk/type enzo). Dus de ID bits horen op die plaats. Nu even wachten totdat kabel opnieuw gesoldeerd is en dan is die weer "als nieuw".

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
[update]

Heb ondertussen een werkende kabel waarin alle kleuren het doen, alleen nu is het beeld super wazig. Ik ben bang dat mijn monitor toch echt naar de eeuwige jachtvelden is. Wat kan hiervan de oorzaak zijn???

Nadeel is dat ik die kabel heb laten solderen en dus niet zeker weet of degene de aardes ook daadwerkelijk netjes aangesloten heeft, volgens mij niet (ja jij denkt nu hetzelfde als ik). Kan dit deze klachten veroorzaken of is het een ander probleem?

• naftebakje
Als de aardes niet aangesloten zijn hebben ze idd geen afschermend effect, en kan het beeld erg wazig worden.

Pagina: 1