PC naar de maan?

Pagina: 1
Acties:

• AuC
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-07 15:00
Dit is de vriendin van AuC. Omdat ik mijn wachtwoord kwijt bent en Tweakers geen van mn mailadressen leuk vindt, heb ik geen keuze dan onder zijn naam te posten.

Ik heb absoluut geen idee waar deze topic heen moet (software of hardware ofzo), want ik weet gewoon niet waar het aan ligt..

Ik draai Windows 98 (SE, geloof ik), met 1000 Mhz volgens mn bios, 256 MB Ram. Geen idee wat je moet weten om me te kunnen helpen..

Het zit zo. Drie dagen geleden heeft mijn vader Windows gereinstalleerd (iets wat de pc heel hard nodig had). Een paar weken daarvoor kwamen we er tijdens de defrag erachter dat de hardeschijf een fysieke fout had. Ik weet niet meer wat en hoe.

In elk geval, windows geinstalleerd, alles deed het goed, behalve dan dat hij veel haperde, tot ik hem een keer opnieuw opstartte en een eeuwigheid bleef hangen in het Mode Codetabel Functie Uitgevoerd-scherm. Duurde ongeveer 15 minuten voor hij verder ging. Nou, dit bleef aan de gang, het record was driekwartier. Wat het wél goed deed was Veilige Modus, heb daarin ook gedefragmenteerd en Norton Systemdoctor enzo gedraaid (hij vond overigens dit keer geen fysieke fout).

Toen heb ik de pc geformatteerd, en van scratch af aan Windows geinstalleerd. Deed het goed, tot bij de eerste officiele opnieuw opstarten: hij kon WIN.COM niet vinden. Wéér formatteren, wéér Windows erop, en toen leek alles het wel redelijk te doen.

Tot net. Computer aan, huppa, WIN.COM kon hij niet vinden. Gelukkig had ik toen GoBack geinstalleerd, dus ik liet hem teruggaan naar gisteren terwijl ik mijn WIN.COM van mn pc boven op diskette kopieerde (geen idee of dat zou hebben gewerkt, maar goed). Toen wou hij weer opstarten, alleen was Windows vreselijk traag en haperig. Weer restarten, en toen bleef ie weer hangen tijdens het opstartscherm (ongeveer een kwartier). Daarna deed mn ma hem uit, vervolgens wou me zusje erop en bleef hij hangen in het Windows laadscherm. Na een uur wachten besloot ik dat het genoeg was en heb ik m uitgezet, en vervolgens GoBack gedaan wat goddank werkte (werkte de vorige keer dat ik wou Gobacken toen hij er steeds zo lang over deed namelijk niet).

Alsjeblieft, ik heb de hulp echt heel hard nodig. Mn vader denkt dat de hardeschijf naar God is. Al sla je me dood, ik weet het gewoon niet. :(

Sorry dat de post zo lang is.. Alvast heel erg bedankt!

• IKKE86
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-04 09:36
probeer het nog eens met een andere windows versie en drivers

[ Voor 32% gewijzigd door IKKE86 op 01-02-2005 18:42 ]

Verwijderd

Ik denk een virus dat je ergens meeinstalleert met je software pakket, Verders zou ik spyware vermijden en scandisk met /autofix /surface kunnen uitvoeren, maar dat zou die bij de format al moeten doen bad clusters vinden.

Is je windows cd trouwens legit ? :P

Suc6

offtopic:
Accountsharing mag niet, wachtwoord kan je opvragen door te mailen :)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2005 18:43 ]

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:15
IKKE86 schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 18:40:
probeer het nog eens met een andere windows versie en drivers
Heeft ze al een paar keer geprobeerd, ik denk dat dat geen zin meer heeft.

Probeer eens met schijfcontrole te scannen voor foute clusters (oppervlakte controle aanvinken)

Probeer ook eens of je in de bios de s.m.a.r.t. functie in je bios kunt vinden, die zou een waarschuwing moeten geven als je hdd naar zijn grootje gaat.

[ Voor 34% gewijzigd door Dekaasboer op 01-02-2005 18:48 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

Verwijderd

Denk gewoon dat je HD naar de maan is

• IKKE86
Dekaasboer schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 18:43:
[...]

Heeft ze al een paar keer geprobeerd, ik denk dat dat geen zin meer heeft.
ze heeft tot nu toe alleen win98(se?) geprobeerd volgens de sp. ik heb wel is eerder gezien dat een pc onder 98 niet lekker liep maar met 2000/xp probleemloos draaide

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:47

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Klinkt als bad clusters. Als dit eenmaal is begonnen, kun je beter een nieuwe harde schijf erin zetten. Formatteren is vaak maar een tijdelijke oplossing, omdat het de beschadigde clusters tot verboden gebied verklaart, maar andere nog werkende clusters hebben het dan ook al ver gehad.

Als je een nieuwe harde schijf erin zet zoek dan uit wat je bios aankan, en of het bios geflasht moet worden. Als je hier van tevoren op let kan je dat veel leed besparen. (mbt het niet herkennen van de harde schijf en dergelijke)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• AuC
Vriendin van AuC

Windows cd is hartstikke legaal. ^_^ Was meegeleverd met de pc.

Ik heb wel een andere Windows 98, die's niet helemaal.. err, uit de winkel, maar daar zou ik het idd mee kunnen proberen.. Maar zou dat echt verschil uitmaken?

[ Voor 8% gewijzigd door AuC op 01-02-2005 18:48 ]

• koe161
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:09

koe161

koe(c)

controleer de harde schijf eens met een tooltje.

http://gathering.tweakers...t_messages/649273#hddvaag

Er is een tijd van werken en een tijd van genieten.

• IKKE86
wat voor harde schijf heb je? Er zijn tools om je hdd te controleren namelijk :)

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:15
IKKE86 schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 18:47:
[...]

ze heeft tot nu toe alleen win98(se?) geprobeerd volgens de sp. ik heb wel is eerder gezien dat een pc onder 98 niet lekker liep maar met 2000/xp probleemloos draaide
Oeps, ik las je post verkeerd, ik d8 dat je zei dat ze win98 NOG een keer moest installen 8)7

http://axrotterdam.blogspot.nl

Verwijderd

bijna zeker je hardeschijf, trage opstart en systeem bestanden die corrupt raken komen bijna altijd samen met een kapotte schijf.

probeer een andere schijf als je die hebt... (en zoals hierboven staat vermeld controleer de schijf met een tooltje)

succes

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2005 18:51 ]

• AuC
Die heb ik niet.. Bwehe.

Wat voor harde schijf heb ik.. Hoe kom ik dat te weten zonder de bios in te wandelen? Heb nou niet echt veel zin om mijn pc te restarten en daarbij de kans te lopen dat ie dit keer niet zo lief is als daarnet..

• remsie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-08 12:06
Heel simpel, hardeschijf is kapot (kapot aan het gaan) gewoon vervangen en je bent van de problemen af.

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23-08 17:53

boesOne

meuh

HD kan je testen met een testprog van de desbetreffende fabrikant.
Geheugen kan je testen met memtest86+.
OS kan het niet direct wezen, want dat is al tig keer geinstalleerd..
Testen dus, geheugen en memory.

Misschien loopt er ene pci kaart te bokken, dus kieper alles wat je niet direct nodig hebt eraf.
Modem, Lan kaartje, 1 van de cdrom drives.. weg ermee..

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• IKKE86
AuC schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 18:48:
Vriendin van AuC

Windows cd is hartstikke legaal. ^_^ Was meegeleverd met de pc.

Ik heb wel een andere Windows 98, die's niet helemaal.. err, uit de winkel, maar daar zou ik het idd mee kunnen proberen.. Maar zou dat echt verschil uitmaken?
heb je geen andere windows versie? dus geen 98(se) maar 2000 of xp, maar controleer eerst je harde schijft voor je dat probeert

• boesOne

boesOne

meuh

AuC schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 18:52:
Die heb ik niet.. Bwehe.

Wat voor harde schijf heb ik.. Hoe kom ik dat te weten zonder de bios in te wandelen? Heb nou niet echt veel zin om mijn pc te restarten en daarbij de kans te lopen dat ie dit keer niet zo lief is als daarnet..
Check in device manager / apparaat beheer ..

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Verwijderd

-boesOne- schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 18:53:
[...]

Hoe wil die dat doen als windows niet meer of half doorstart ? 8)7

Scandisk

Dat doe je door op f8 te drukken voordat het windows logo begint
MS-dos modus
Scandisk.exe /autoscan /surface

Kan wel ff duren dat bovenste, maar dan weet je zeker of je schijf brak is. Zo ja vervangen :)

offtopic:
Stevie ?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2005 18:57 ]

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

-boesOne- schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 18:53:
[...]

8)7
Als ze dat kon had ze ook geen probleem.
Ik zou gewoon even op de harde schijf zelf kijken welk merk/type is, en dan op de site van de fabrikant een tooltje downloaden om de harde schijf te testen.

offtopic:
Te traag.

[ Voor 5% gewijzigd door DrivinUCrazy op 01-02-2005 18:59 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• AuC
Vriendin van AuC

Ik heb geen andere Windowsversie, maar AuC heeft wel 2000 als ie m aan me wil lenen. ^_^

GENERIC IDE DISK TYPE01
GENERIC NEC FLOPPY DISK

Zegt ie onder Schijfstations bij Apparaatbeheer. Ik denk, ik zeg het maar even, misschien valt er wat aan te merken ofzo... *heeft hier echt 0 verstand van* Bij Eigenschappen zegt ie overigens dat ie het goed doet (maar dat zegt ie altijd..)

Edit: Ik geloof dat jullie me een beetje verkeerd hebben begrepen. Ik zit nu gewoon in mijn Windows. Je hoeft me niet te vragen hoe ik dat voor elkaar gekregen heb, dat was geloof ik meer geluk dan wat anders.. De kans is alleen heel erg groot dat ie er de volgende keer dat ik m aanzet echt mee kap.. Zoals voor de laatste Windows reinstall.. Lol.

[ Voor 31% gewijzigd door AuC op 01-02-2005 19:01 ]

• boesOne

boesOne

meuh

Mja daar heb je weinig aan.. Generic disk zegt weinig over de fabrikant..

Deze tool bevat zowel een HDD check als een geheugen check. Tis een toolie van PackardBell, maar alle diagnotische progs van de grote HDD fabrikanten staan erop. Dingetje bepaald zelf welke disk erin zit...

Downloaden -> flop laten maken -> rebooten van flop.. testen maar

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

We hebben je dan idd verkeerd begrepen, maar ok.
Jij of AuC kent niet toevallig het programma AIDA32, of Everest zoals het tegenwoordig heet? Daar kun je je hele pc mee uitlezen en dus ook het merk en type van je HD.

[edit]: Dat tooltje van -BoesOne- kende ik nog niet.

[ Voor 19% gewijzigd door DrivinUCrazy op 01-02-2005 19:06 ]

• AuC
vriendin van AuC

AuC kennelijk wel, ik ben AIDA32 nu aan het downloaden. ^_^

Over mn schijf, als ik er op dubbelklik krijg ik:

Apparaattype: Schijfstation
Fabrikant: (standaardschijfstation)
Hardwareversie: Niet beschikbaar

AuC vindt dat niet helemaal normaal, lol.. Wat denken jullie?

Edit: Which reminds me.. Viel me op dat de laatste keer dat ik C: Eigenschappen checkte in Deze Computer, hij zei dat totale HDruimte 18,6 gig was ofzo. Normaal hebben we dus 20. Ik keek net weer, en dat is nog steeds zo.

Ik ga nu aan tafel.. Kijk zo even in deze topic.. Hartstikke bedankt allemaal..

[ Voor 34% gewijzigd door AuC op 01-02-2005 19:19 ]

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

IK zou het pas erg vinden als dat er niet stond.
Windows geeft hiermee gewoon aan dat er een apparaat is aangesloten, meer niet.

[ Voor 69% gewijzigd door DrivinUCrazy op 01-02-2005 19:19 . Reden: Verkeerd gelezen. ]

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:15

TrailBlazer

Karnemelk FTW

je vader heeft hoogstwaarschijnlijk gelijk hd naar de eeuwige jachtvelden. Bespaar je de moeite en koop een nieuwe HD. Iedere HD van 80 Gieg zal wel werken ben je voor 60 euro klaar denk ik

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

AuC schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 19:14:
vriendin van AuC

Which reminds me.. Viel me op dat de laatste keer dat ik C: Eigenschappen checkte in Deze Computer, hij zei dat totale HDruimte 18,6 gig was ofzo. Normaal hebben we dus 20. Ik keek net weer, en dat is nog steeds zo.
Het is normaal dat de beschikbare schijfruimte (18,6 GB) minder is dan de schijfruimte die op de verpakking van de schijf staat. Dit zit oa in omrekeningsfactoren van GiB=1.000.000.000 en GB =1024*1024*1024 Bytes.

• Gehaktbal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-07 10:20
Heb hetzelfde probleem gehad. Vergelijkbaar.
Mijn hardeschijf was op bepaalde sectoren gewoon brak/naar de klote. Of zoals je dat net mooi verwoorde: naar God :P

Heb toen een klein(8GB) rot hardeschijfje gepakt.. daar windows op gebonjoured en mn oude schijf er naast laten draaien. Draait nu nogsteeds :)
Mjah moet je wel een klein hardeschijfje hébben....

• boesOne

boesOne

meuh

TrailBlazer schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 19:19:
je vader heeft hoogstwaarschijnlijk gelijk hd naar de eeuwige jachtvelden. Bespaar je de moeite en koop een nieuwe HD. Iedere HD van 80 Gieg zal wel werken ben je voor 60 euro klaar denk ik
Missende files kan ook door brak geheugen veroorzaakt worden..

FF testen met een diagtool en je bent er.. Whats the big deal ?

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

-boesOne- schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 19:24:
Missende files kan ook door brak geheugen veroorzaakt worden..
FF testen met een diagtool en je bent er.. Whats the big deal ?
Alles lijkt er toch op dat het de HD is: "oude" pc, een fysieke fout, enz.

Niet lastig doen: met AIDA32/Everest het merk en typenummer uitlezen, en dan een tooltje van de fabrikant draaien. Ook stukken sneller dan een geheugentest.

[edit]: of dat tooltje van -BoesOne- natuurlijk. (zo beter, -BoesOne-? ;)
Het ging mij vooral om toekomstige problemen, en vaak is het handig om de specs te vermelden in een topic. (In dit geval valt dat toevallig mee) Ik help wel vaker mensen via msn, en als het een serieus probleem lijkt te zijn vraag ik gewoon een rapport van Everest. Dan kun je al veel dingen opzoeken, of zelf uitlezen.

[ Voor 53% gewijzigd door DrivinUCrazy op 01-02-2005 19:37 ]

• boesOne

boesOne

meuh

Klopt..helemaal mee eens. Dus waarom Aida eerst.. pak dat tooltje van mij en je weet t ook :)

T was meer richting de mensen die roepen : Tis de HDD, pak maar een nieuwe.. :)

Eerst testen lijkt me niet onverstandig voor je 60 piek uitgeeft..

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-07 14:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

DrivinUCrazy schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 19:22:
[...]

Het is normaal dat de beschikbare schijfruimte 18,6 GB minder is dan de schijfruimte die op de verpakking van de schijf staat. Dit zit oa in omrekeningsfactoren van GiB=1.000.000.000 en GB =1024*1024*1024 Bytes.
GiB??
rare uitspraak. Maar goed heel simpel: Giga (G) betekent: 1 miljard. Dat pcs binair tellen is niet de schuld van de HDD makers. Dus eigenlijk zijn de HDD makers de mensen die het goed doen.

Maar wat anders, de TS heeft nog steeds geen harde schijf check gedaan zoals aangeraden. Dan weet ze zeker of die stuk is!

edit:
Ik denk dat iemand een verkeerde afkorting heeft gebruikt en dat er daarom GiB stond, moet gewoon zijn GB

[ Voor 10% gewijzigd door Hann1BaL op 01-02-2005 19:40 ]

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

offtopic:
Ik kende dat GiB ook eerst niet, ik kwam het een paar weken geleden tegen in een ander topic. (ik herinner me iets over een harde schijf van 500 GiB, die dan 463 GB bleek te zijn.) Ik bedoelde idd gewoon gigabyte als 1 miljard bytes.
[edit]: ff wat zitten zoeken op wikipedia, en hier heb je de exacte omschrijving. Ik gebruikte de twee termen GB en GiB verkeerd om:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Veelvouden_van_bytes
Maar laten we hier maar over ophouden, want dit gaat erg offtopic.

En de TS is trouwens aan het eten, en zo'n check duurt ook wel ff. Nu duurt het idd wel lang.

(hopen dat ze de pc nog krijgt opgestart. En voor de slimmeriken die zeggen dat ze de pc kan laten aanstaan: voor de meeste tooltjes moet je een bootdiskette gebruiken, en dus ook opnieuw opstarten)

[ Voor 63% gewijzigd door DrivinUCrazy op 01-02-2005 21:25 ]

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:47

sus

is druk :+

Je schijf is gewoon dood. Heb hier exact eenzelfde probleem, is reparatie voor de buren. Andere schijf erin, draaien als een tiet :)

Ik las al dat je een 1GHz proc hebt, dus de kans dat je daar een 80gb niet in aan de gang zou krijgen lijkt me klein. Eventueel (en dat verwacht ik zelf niet) moet je je bios flashen, om grotere HD's aan te kunnen sturen.

Je kan meteen overwegen om XP te installeren op je computer. Dat is een stuk stabieler dan win98, en qua opstarttijd niet overdreven veel langzamer (in tegenstelling tot win2k, wat wel veel langzamer is).
Pagina: 1