Geheugen performanceverschil 2-2-2-5 en 2-3-2-6

Pagina: 1
Acties:

• tiesum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-03 19:19
Binnenkort wil ik een geheugenupgrade gaan doen. momenteel heb ik twinmos 512 MB pc3200 met crap latencies. Het nieuwe wat er gaat komen moet 1 GB worden en snel zijn. Ik heb een hoop tests gelezen en de corsair XMS serie lijkt me erg geschikt. Aangezien ik een MSI 865PE Neo 2 moederbord heb is Dual Channel geheugen een goede optie. Het worden dus 2 x 512 MB geheugenmodules. De erschillende latencies zijn 2-2-2-5 en 2-3-2-6. Mijn vraag is: hoeveel maakt dit uit? Een directe onderlinge test heb ik niet kunnen vinden. Ik weet in ieder geval dat het zo'n 70 euro in prijs uitmaakt en dat is vrij fors. Het verschil moet dus wel aanzienlijk zijn. heft iemand info over prestatieverschillen?

(Ik ben niet van plan het geheugen over te klokken of de spanning te verhogen )

Configuratie:

Bovenstaand moederbord
P4 3 GHz 800FSB
bovenstaand crap geheugen
Club 3D 9800 Pro (soon to be X800)

B.v.d.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07 06:21

Remy

I usually get 100% accuracy

2-2-2-5 en 2-3-2-6 maken erg weinig uit, zeker als je niet gaat oc'en. Alleen die eerste, 2 oftewel de cas latency, is -echt- interessant bij normaal gebruik van geheugen. Het prijsverschil zal hem zitten in dat het Corsairs top-model is qua geheugentype: betere QC, beter over te clocken. Alsof je een stevige BMW koopt ipv een budgetbak, zeg maar :)

LinkedIn
Instagram

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

PMG FAQ » RAM FAQ » De invloed van CAS latency

Kortom: gewoon voor MHz'en gaan :)

[ Voor 19% gewijzigd door BalusC op 01-02-2005 15:09 ]

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:37
offtopic:
niet dat een BMW beter is dan een budgetbak

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• tiesum
Ok, alleen de eerste latencie is van belang dus. Dat verandert de zaak. Weet iemand misschen welk geheugen dan een goede prijs-kwaliteit-verhouding heeft? (2 x 512 PC3200, CL2)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Vergelijk gewoon de prijzen van de A-merken naast elkaar :)
PMG FAQ » Welk merk geheugen moet ik nemen?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-08 17:57
Met de huidige DIMM's en hun snelheden is dit allemaal geneuzel in de marge, die timings; je verneemt er in de praktijk toch niks van. Ga dus voor leuk geprijst geheugen en zeker niet 'tig Euro neerleggen voor die extra lage timings (das war einmal, dat dat van beduidende invloed was) :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• tiesum
Ok, Thanks!

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-07 06:51

Skyline GT-R

RB26DETT

Er zit nog een verschil in, ik gok dat die 2-2-2-5 modules de XMS XL serie is, dewelke Samsung TCCD geheugenchips heeft, dit zijn niet de goedkoopste chips, vandaar dat die zo duur zijn, die andere modules weet ik niet precies welke dat dat zijn omdat Corsair meerdere modules heeft die 2-3-2-6 hebben. Vraag is, vindt jij 70€ meer te veel voor TCCD geheugen? Deze kun je wel op 245MHz laten lopen op 2.5-3-3-6, met geluk hoger, maar de Gskill waardes zal je niet halen omdat corsair niet handpicked ;)

Verwijderd

Op mijn CMX3200C2PT modules zitten ook Samsung TCCD chips, alleen klokken die dus voor geen meter :/

Koop gewoon lekker Gskill, of als je strakke timings wilt BH-5 :)

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

tiesum schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 15:05:
(Ik ben niet van plan het geheugen over te klokken of de spanning te verhogen )
Gewoon mem halen wat niet te duur is en zeker niet te veel op timmings gaan letten.
Je merkt er namelijk amper wat van als je niet gaat ocen of benchen.

Verwijderd

Gewoon mem kopen met 2-3-2-6.. Heb zelf Corsair 3200LL, de oude versie met Winbond BH5 die op 2-2-2-5 loopt! Maar merk geen verschil met mn vorige Twinmos geheugen kwa snelheid.. Wel kwa BSODS.. Maar dat lag meer aan het moederbord dan aan het geheugen! Nu met Corsair trouwens nooit meer BSODS! :)

Dus koop wel een kwaliteitsmerk zoals Corsair, Kingston, Crucial, Geil, OCZ, enz..

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Inderdaad. Zo heb ik hier ook viermaal Corsair 512MB PC2100 2,5-3-3-6 ECC reepjes zitten. En deze draaiden al sinds ze uit de doos zijn gehaald op 2-2-2-5. En dat doen ze al bijna 2 jaar zonder problemen :Y)

[ Voor 4% gewijzigd door BalusC op 02-02-2005 06:40 ]

Verwijderd

Op default BIOS instellingen qua geheugen (voltage etc)? O_O

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Inderdaad :) Enkel de timings lager gezet.
Pagina: 1