Toon posts:

bron A/V: laptop, output: home theatre, mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik wou me een Sony Vaio VGN A215M http://www.vaio-link.com/...fications.asp?l=nl&m=1733 aanschaffen met een VGP-PRA1 met volgende specificaties: http://www.pcconnection.com/ProductDetail?sku=5144821

Via de Optical Out van deze docking station wil ik naar de Optical In van mijn home theatre set.
Ik heb echter twijfels of dit wel werkt omdat de laptop enkel 16bit stereo doorgeeft, en weet niet of mijn 5.1 receiver dit stereo kanaal wel om zal zetten in dolby digital of DTS (deze formaten ondersteunt de receiver wel)

Iemand enig idee?
alvast bedankt

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hoe kom je erbij dat die digitale uitgang alleen maar stereo doorgeeft? Dat staat nergens (die woorden staan er wel, maar er staat nergens dat de digitale uitgang alleen maar dat kan weergeven!) Volgens mij geeft elke digitale uitgang gewoon door wat je erin stopt. Zoals dolby digital...

Van een stereo signaal, gaat geen enkele receiver dolby digital of DTS maken in elk geval!

[ Voor 20% gewijzigd door JvS op 31-01-2005 21:19 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
JvS schreef op maandag 31 januari 2005 @ 21:17:
Hoe kom je erbij dat die digitale uitgang alleen maar stereo doorgeeft? Volgens mij geeft elke digitale uitgang gewoon door wat je erin stopt. Zoals dolby digital...

Van een stereo signaal, gaat geen enkele receiver dolby digital of DTS maken in elk geval!
omdat in de specificaties van de laptop staat dat hij stereo is: Realtek ALC203 • 16-bit CD-quality stereo sound • 3D Surround • AC 97 Rev. 2.3

Dus als ik een dvd insteek, dan zet deze kaart het om in stereogeluid, en stuurt dat dan via de optical out weg als stereo? ik hoop dat ik verkeerd ben...

Verwijderd

deze zal als je powerdvd op use spdif zelt gewoon netjes dts/dd/pcm uitpoepen naargelang de bron die je gebruikt.

• M v Akkeren
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-02 15:49
Het zal wel kunnen.. maar..

Ik weet niet of je nog wat geld over hebt na de aanschaf van je vaio, maar als je je 5.1 set een beetje input wil geven zou ik toch gaan voor een fatsoenlijke externe of pcmcia geluidskaart. De AC '97 is nou niet bepaald geweldig voor de aansturing van een home cinema set..

Mijn suggesties:

PCMCIA -> Audigy 2 ZS
Extern (USB) -> Audigy 2 NX..

Dat is echter mijn mening..

[ Voor 7% gewijzigd door M v Akkeren op 31-01-2005 21:35 ]

Verwijderd

Waarom zou je receiver dit stereo signaal nog moeten omzetten naar 5.1 ? Hij kan toch ook wel gewoon 2.0 of 2.1 weergeven...

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

De AC '97 is nou niet bepaald geweldig voor de aansturing van een home cinema set..
Wat een echte bullshit. Juist bij home cinema en AC3 en DTS doorgifte boeit het merk geluidskaart 0,0. Zelfs bij stereo PCM zal je bijzonder weinig verschil tussen AC97 nulletjes en eentjes en die van een dure soundblaster merken.

Of klinken MP3's van een Maxtor hardeschijf ook beter dan die van een goedkope western digital? :P

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:12
Wat je nodig hebt is een stabiele klok, daar draait de dac namelijk op. Of die onboard kaart dat heeft weet ik niet, een goeie externe kaart zal wellicht beter zijn, maar dat is mijn losse aanname. De informatie uit beide uitgangen is wel gelijk aan elkaar, wat dat betreft maakt het dus niet veel uit welke kaart je hebt. Maar maak je er verder niet druk over, het systeem werkt echt wel goed genoeg :) en als je de software goed instelt komt er ook DD en DTS uit. Gaat dus prima :P

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Topicstarter
JvS schreef op maandag 31 januari 2005 @ 21:17:
Hoe kom je erbij dat die digitale uitgang alleen maar stereo doorgeeft? Dat staat nergens (die woorden staan er wel, maar er staat nergens dat de digitale uitgang alleen maar dat kan weergeven!) Volgens mij geeft elke digitale uitgang gewoon door wat je erin stopt. Zoals dolby digital...

Waarom die digitale enkel stereo zou uitgeven: omdat de geluidskaart dus stereo is, en via de optische weggestuurd wordt.
dvd in laptop -> geluidskaart laptop (stereo) -> docking optische out -> dolby receiver optisch in

Het resultaat is dan volgens jou stereo?
Kan bv niet zijn dat dit signaal ergens gegevens bevat dat het van 5.1-bron, de dvd, afkomstig is, om zo alsnog de receiver te laten omzetten in 5.1? :?

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 00:07:
[...]

Waarom die digitale enkel stereo zou uitgeven: omdat de geluidskaart dus stereo is, en via de optische weggestuurd wordt.
dvd in laptop -> geluidskaart laptop (stereo) -> docking optische out -> dolby receiver optisch in

Het resultaat is dan volgens jou stereo?
Kan bv niet zijn dat dit signaal ergens gegevens bevat dat het van 5.1-bron, de dvd, afkomstig is, om zo alsnog de receiver te laten omzetten in 5.1? :?
Natuurlijk is het dan gewoon stereo, en niet meer. Hoe verwacht je dat een stereo signaal (wat de geluidskaart uitstuurt, de bron) omgezet kan worden in 6-kanaals geluid dan :?

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nou als je denkt dat een geluidskaart perse 4 of 6 speakeruitgangen moet hebben om dolby digital uit te sturen, dan moet je dat vooral denken 8)7.

Ik geloof dat shittyoldman en ik toch wel redelijk duidelijk waren. Courage, kan je me vertellen waarom een geluidskaart 4.1 of 5.1 moet zijn om een dolby digital signaal over de digitale uitgang uit te sturen? Want je lijkt er redelijk zeker van te zijn....

Verwijderd

Je geluidskaart moet wel een passtrough functie hebben om die ac3 (en dts) stream door te sturen via digital out. Wellicht een driver optie, maar om nu te stellen dat dit altijd kan is onzin.

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nou laat ik het anders stellen. Ik ken geen geluidskaart met digitale uitgang die geen dolby digital kan uitsturen. Mijn dmx xfire is een 4 kanaals geluidskaart, toch heeft-ie bijzonder weinig problemen met dolby digital 5.1 signaal naar m'n versterker sturen. Toch wel vreemd, want het is geen 5.1 geluidskaart.

Hier wordt die relatie toch gelegd, dat je een 5.1 geluidskaart moet hebben voor dolby digital doorgifte, dat is dus niet zo. Dat kon de allersimpelste SBlive of AC97 kaart ook al

Noem anders eens een moderne (minder dan 5 jaar oud) geluidskaart die het niet kan? :P

[ Voor 19% gewijzigd door JvS op 25-02-2005 08:27 ]

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

kraats

Ik rol

met JvS: Met mijn Fujitsu Siemens met Realtek ALC 655 geluidskaart kan ik optisch uitsturen op m'n laptop zelf. Ook al staat m'n sound op 2.0, als ik Xvid-jes met AC3-filter naar mijn SPDIF-output stuur, ontvangt mijn receiver netjes DolbyDigital-signaal (en ook alléén dat van de film).

[ Voor 3% gewijzigd door kraats op 25-02-2005 08:30 ]

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Verwijderd

Volgens mij heb ik vandaag iets bijgeleerd dan :P

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

kraats

Ik rol

Verwijderd schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 08:32:
Volgens mij heb ik vandaag iets bijgeleerd dan :P
That's what we're here for! ;)

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Verwijderd

Mijn pre 5.1 Soundblaster Live! kan inderdaad ac3 doorsturen, alleen goed is anders. Timingsverschillen enzo (beeld loopt niet synchroon met geluid) maar goed dit is een stokoude kaart :P

Maar nog steeds, technisch zal het wellicht altijd gekund hebben, maar er moet wel een optie ingebakken zijn in de driver.

Verwijderd

Topicstarter
kraats schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 08:28:
met JvS: Met mijn Fujitsu Siemens met Realtek ALC 655 geluidskaart kan ik optisch uitsturen op m'n laptop zelf. Ook al staat m'n sound op 2.0, als ik Xvid-jes met AC3-filter naar mijn SPDIF-output stuur, ontvangt mijn receiver netjes DolbyDigital-signaal (en ook alléén dat van de film).
De optische out vanwaar ik zou wegsturen is niet van de laptop zelf, maar bevindt zich op de docking station. Maakt dat uit?

Ik lees hier verder dat de driver passthrough moet ondersteunen, wat betekent passthrough precies?

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:48

GaMeOvEr

Is een hork.

Verwijderd schreef op maandag 28 februari 2005 @ 12:37:
[...]

De optische out vanwaar ik zou wegsturen is niet van de laptop zelf, maar bevindt zich op de docking station. Maakt dat uit?

Ik lees hier verder dat de driver passthrough moet ondersteunen, wat betekent passthrough precies?
Je docking station is waarschijnlijk geen docking station, maar een port replicator. Verschillen :

Port replicator = niets meer dan de aansluitingen van je laptop zelf doorlussen naar je externe kast. Zit dus in principe geen eigen hardware ofzo in waar je drivers voor nodig hebt, maar die lust gewoon de bestaande hardware aansluitingen van je laptop door naar buiten.

Docking station = port replicator met expansiemogelijkheden. Als in, een groot deel van de functionaliteit is gelijk aan die van de port replicator, maar er zitten dan ook nog expansie mogelijkheden in de docking station, bijvoorbeeld een PCI slot, HDD bay, of optische bay. :)

passthrough = signaal één op één doorsturen, zonder er verdere bewerkingen op los te laten.

Als in: Er komt een digitaal DD 5.1 signaal van je DVD af, je geluidskaart snapt hier niets van omdat hij niet multikanaals is, maar stuurt het signaal rechtstreeks door naar je digitale uitgang, zodat je Receiver gewoon netjes een DD 5.1 signaal ontvangt. :)

Aannames zijn fataal.

Pagina: 1