Eindelijk wat tijd en nu is het een en ander in gang gezet. Eerst even een samenvatting van het project:
De woofer:
Lelijke foto, is nog met mijn vorige cam genomen
Is dezelfde woofer die ik gebruikt heb in mijn dipool fronts (twee per kant). Een custom 15" gemaakt door TC sounds (maakt drivers voor oa SVS).
Specs:
dubbele 8 Ohm voice coil
x-max: 16mm one way (DUMAX)
Qts: 0,79
Fs 30Hz
De amp:

Ik had al drie Crest Vs amps in gebruik, waaronder ook deze Vs1100 (op mid). Nu dus een vierde erbij voor het sub. Binnenkort eens een mooi rack maken
.
Specs:
300W per kanaal in 8 Ohm
550W per kanaal in 4 Ohm
700W per kanaal in 2 Ohm
Dempingsfactor: 1000
Beveiliging: clip limiting, DC, overheat, te lage impedantie, en nog wel meer.
De simulatie:

De woofer is eigenlijk bedoeld voor Infinite Baffle of gebruik in dipool zoals in mijn front speakers. Dus zelfs in een 140L behuizing (gesloten) heeft ie nog een Linkwitz Transform nodig. En behoorlijk wat power om aan de max prestatie van 16mm excursie te komen (toch wel richting de 500Watt).
Op de simulaties is de respons na correctie met LT te zien, en de respons van het LT circuit. Of ik echt naar 25Hz ga "LT-en" weet ik niet, inroom krijg je zoiezo het nodige sublaag cadeau. Dus ik denk dat ik iets meer roll off toe ga staan. Het maken van het LT filter ga ik waarschijnlijk uitbesteden, net als het maken van het crossover filter.
Neemt niet weg dat met de juiste amp wel gewoon de 102dBspl gehaald wordt (half space) bij 20Hz.
Het ontwerp:
Geen geile 3D Max tekening helaas, daar kan ik niet mee overweg (als iemand zich geroepen voelt). Dus alleen uitleg:
het ontwerp is gebasseerd het dipool laag van mijn fronts (qua uiterlijk). Dat wil zeggen: zelfde maten, zelfde materiaal, zelfde kleuren. Het wordt dus een behuizing van 475x600x600 (BxHxD in mm). De zij-, boven- en onderpanelen worden van 18mm berkenmultiplex. De baffle wordt van twee lagen 18mm MDF, en de achterkant ook. Binnenin zitten nog twee MDF platen voor bracing.
Het berkenmultiplex zal afgwerkt worden met een transparante kersenlak en hoogglanslak. Het MDF met zijdeglans zwart.
En als laatste komt op de voorkant een rooster met daarvoor zwart foam. En dat komt verzonken in de voorkant te liggen. En omdat plaatjes 100x meer zeggen dan woorden:
zo dus

Het bouwproces:

Het multiplex geschuurd (ronde kantjes) en klaar om gelakt te worden.

Eén plaat gelakt met 1 van de in het totaal 4 lagen die erop komen.
Eerste laag erop.
De tweede laag zit er ondertussen ook al op, zo de derde en dan vanacht nog de vierde. Het MDF is al het nodige zaagwerk aan gebeurd. Ik moet alleen nog een goede oplossing verzinnen voor de kier die is ontstaan doordat iemand de zaagtafel verkeerd heeft ingesteld bij de bouwmarkt en daardoor al het MDF 1-2mm te smal heeft gemaakt, erg handig.
Een verzoek:

Dat zou ik eigenlijk ook willen, die Neutrik speakon chassis delen verzonken gefreest, maar ik heb geen frees (en ook geen ervaring ermee). Is er iemand in de buurt van Utrecht die er wel 1 heeft en mij ermee zou willen helpen?
Een link:

klikbaar
Een alternatief voor Speakerland, ik heb er het rooster en het foam besteld.
De woofer:
Lelijke foto, is nog met mijn vorige cam genomenIs dezelfde woofer die ik gebruikt heb in mijn dipool fronts (twee per kant). Een custom 15" gemaakt door TC sounds (maakt drivers voor oa SVS).
Specs:
dubbele 8 Ohm voice coil
x-max: 16mm one way (DUMAX)
Qts: 0,79
Fs 30Hz
De amp:

Ik had al drie Crest Vs amps in gebruik, waaronder ook deze Vs1100 (op mid). Nu dus een vierde erbij voor het sub. Binnenkort eens een mooi rack maken
Specs:
300W per kanaal in 8 Ohm
550W per kanaal in 4 Ohm
700W per kanaal in 2 Ohm
Dempingsfactor: 1000
Beveiliging: clip limiting, DC, overheat, te lage impedantie, en nog wel meer.
De simulatie:

De woofer is eigenlijk bedoeld voor Infinite Baffle of gebruik in dipool zoals in mijn front speakers. Dus zelfs in een 140L behuizing (gesloten) heeft ie nog een Linkwitz Transform nodig. En behoorlijk wat power om aan de max prestatie van 16mm excursie te komen (toch wel richting de 500Watt).
Op de simulaties is de respons na correctie met LT te zien, en de respons van het LT circuit. Of ik echt naar 25Hz ga "LT-en" weet ik niet, inroom krijg je zoiezo het nodige sublaag cadeau. Dus ik denk dat ik iets meer roll off toe ga staan. Het maken van het LT filter ga ik waarschijnlijk uitbesteden, net als het maken van het crossover filter.
Neemt niet weg dat met de juiste amp wel gewoon de 102dBspl gehaald wordt (half space) bij 20Hz.
Het ontwerp:
Geen geile 3D Max tekening helaas, daar kan ik niet mee overweg (als iemand zich geroepen voelt). Dus alleen uitleg:
het ontwerp is gebasseerd het dipool laag van mijn fronts (qua uiterlijk). Dat wil zeggen: zelfde maten, zelfde materiaal, zelfde kleuren. Het wordt dus een behuizing van 475x600x600 (BxHxD in mm). De zij-, boven- en onderpanelen worden van 18mm berkenmultiplex. De baffle wordt van twee lagen 18mm MDF, en de achterkant ook. Binnenin zitten nog twee MDF platen voor bracing.
Het berkenmultiplex zal afgwerkt worden met een transparante kersenlak en hoogglanslak. Het MDF met zijdeglans zwart.
En als laatste komt op de voorkant een rooster met daarvoor zwart foam. En dat komt verzonken in de voorkant te liggen. En omdat plaatjes 100x meer zeggen dan woorden:
zo dus

Het bouwproces:

Het multiplex geschuurd (ronde kantjes) en klaar om gelakt te worden.

Eén plaat gelakt met 1 van de in het totaal 4 lagen die erop komen.
Eerste laag erop.De tweede laag zit er ondertussen ook al op, zo de derde en dan vanacht nog de vierde. Het MDF is al het nodige zaagwerk aan gebeurd. Ik moet alleen nog een goede oplossing verzinnen voor de kier die is ontstaan doordat iemand de zaagtafel verkeerd heeft ingesteld bij de bouwmarkt en daardoor al het MDF 1-2mm te smal heeft gemaakt, erg handig.
Een verzoek:

Dat zou ik eigenlijk ook willen, die Neutrik speakon chassis delen verzonken gefreest, maar ik heb geen frees (en ook geen ervaring ermee). Is er iemand in de buurt van Utrecht die er wel 1 heeft en mij ermee zou willen helpen?
Een link:

klikbaar
Een alternatief voor Speakerland, ik heb er het rooster en het foam besteld.