[DIY] LFE sub

Pagina: 1
Acties:
  • 340 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:00
Eindelijk wat tijd en nu is het een en ander in gang gezet. Eerst even een samenvatting van het project:

De woofer:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/h.delau/Nieuwe_set_voor_Jag_deel_2/LFE_sub1.jpgLelijke foto, is nog met mijn vorige cam genomen

Is dezelfde woofer die ik gebruikt heb in mijn dipool fronts (twee per kant). Een custom 15" gemaakt door TC sounds (maakt drivers voor oa SVS).

Specs:
dubbele 8 Ohm voice coil
x-max: 16mm one way (DUMAX)
Qts: 0,79
Fs 30Hz

De amp:
Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/Meuk/Vs1100.jpg

Ik had al drie Crest Vs amps in gebruik, waaronder ook deze Vs1100 (op mid). Nu dus een vierde erbij voor het sub. Binnenkort eens een mooi rack maken :).

Specs:
300W per kanaal in 8 Ohm
550W per kanaal in 4 Ohm
700W per kanaal in 2 Ohm
Dempingsfactor: 1000
Beveiliging: clip limiting, DC, overheat, te lage impedantie, en nog wel meer.

De simulatie:
Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/DIY_LFE_sub/Simulatie_respons.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/DIY_LFE_sub/Simulatie_Linkwitz_transform.gif

De woofer is eigenlijk bedoeld voor Infinite Baffle of gebruik in dipool zoals in mijn front speakers. Dus zelfs in een 140L behuizing (gesloten) heeft ie nog een Linkwitz Transform nodig. En behoorlijk wat power om aan de max prestatie van 16mm excursie te komen (toch wel richting de 500Watt).
Op de simulaties is de respons na correctie met LT te zien, en de respons van het LT circuit. Of ik echt naar 25Hz ga "LT-en" weet ik niet, inroom krijg je zoiezo het nodige sublaag cadeau. Dus ik denk dat ik iets meer roll off toe ga staan. Het maken van het LT filter ga ik waarschijnlijk uitbesteden, net als het maken van het crossover filter.
Neemt niet weg dat met de juiste amp wel gewoon de 102dBspl gehaald wordt (half space) bij 20Hz.

Het ontwerp:
Geen geile 3D Max tekening helaas, daar kan ik niet mee overweg (als iemand zich geroepen voelt). Dus alleen uitleg:

het ontwerp is gebasseerd het dipool laag van mijn fronts (qua uiterlijk). Dat wil zeggen: zelfde maten, zelfde materiaal, zelfde kleuren. Het wordt dus een behuizing van 475x600x600 (BxHxD in mm). De zij-, boven- en onderpanelen worden van 18mm berkenmultiplex. De baffle wordt van twee lagen 18mm MDF, en de achterkant ook. Binnenin zitten nog twee MDF platen voor bracing.
Het berkenmultiplex zal afgwerkt worden met een transparante kersenlak en hoogglanslak. Het MDF met zijdeglans zwart.
En als laatste komt op de voorkant een rooster met daarvoor zwart foam. En dat komt verzonken in de voorkant te liggen. En omdat plaatjes 100x meer zeggen dan woorden:

zo dus :)
Afbeeldingslocatie: http://www.iven.nl/bouwproces/bouwproces101_bestanden/klaar.jpg

Het bouwproces:
Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/DIY_LFE_sub/Multiplex_lakken_1.jpg
Het multiplex geschuurd (ronde kantjes) en klaar om gelakt te worden.

Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/DIY_LFE_sub/Multiplex_lakken_2.jpg
Eén plaat gelakt met 1 van de in het totaal 4 lagen die erop komen.

Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/DIY_LFE_sub/Multiplex_lakken_3.jpg Eerste laag erop.

De tweede laag zit er ondertussen ook al op, zo de derde en dan vanacht nog de vierde. Het MDF is al het nodige zaagwerk aan gebeurd. Ik moet alleen nog een goede oplossing verzinnen voor de kier die is ontstaan doordat iemand de zaagtafel verkeerd heeft ingesteld bij de bouwmarkt en daardoor al het MDF 1-2mm te smal heeft gemaakt, erg handig.

Een verzoek:
Afbeeldingslocatie: http://www.iven.nl/bouwproces/bouwproces101_bestanden/aansluiting1.jpg

Dat zou ik eigenlijk ook willen, die Neutrik speakon chassis delen verzonken gefreest, maar ik heb geen frees (en ook geen ervaring ermee). Is er iemand in de buurt van Utrecht die er wel 1 heeft en mij ermee zou willen helpen?

Een link:
Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/DIY_LFE_sub/Iven.gif
klikbaar

Een alternatief voor Speakerland, ik heb er het rooster en het foam besteld.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:44

JT

VETAK y0

Ziet er erg cool uit :) Bij hoeveel ohm is die dempingsfactor ? En wat worden de afmetingen ?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Jag
JT schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 13:03:
Ziet er erg cool uit :) Bij hoeveel ohm is die dempingsfactor ? En wat worden de afmetingen ?
Die dempingsfactor is bij 8 Ohm en daar ga ik hem ook op gebruiken. En de amp komt op de sub te staan, korte luidsprekerkabel dus. Dus met die dempingsfactor zit het wel goed :).

Afmetingen worden hetzelfde als mijn front dipool laag, dat wil zeggen: 47,5cm breed, 60cm hoog, 60cm diep. Zelfde afmetingen, andere orientatie, nl op zijn kantje. Ik heb liever een sub die wat smaller/slanker/ranker oogt.

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Erg cool. Maare, de bouw van de LT uitbesteden? :P Waarom, als ik vragen mag?

Oja, een dempingsfactor van 200 is al ruim genoeg, geen probleem dus op 4 Ohm (of lager).

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Jag
Barry|IA schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 21:01:
Erg cool. Maare, de bouw van de LT uitbesteden? :P Waarom, als ik vragen mag?

Oja, een dempingsfactor van 200 is al ruim genoeg, geen probleem dus op 4 Ohm (of lager).
Omdat ik zelf niet zo goed ben met electronica, ik vind het geklooi, weinig tijd en weinig zin. Genoeg redenen om dit specifieke deel uit te besteden lijkt me :). Ik heb zelfs overwogen het hele project uit te besteden. Heeft ook behoorlijk lang geduurd voordat ik eraan toe kwam.

• Barry|IA
LT is gemakkelijker dan het lijkt:

De benodigde gegevens zijn Qtc en Fs, dan bepaal je de nieuwe, gewenste, waarde (alleen niet te groot ivm Xmax).

(Fs/Fs') - (Qtc/Qtc')
k = -------------------------
(Qtc/Qtc') - (Fs Fs')

(k = pole shifting factor)

Dan kies je de (gewenste) waarde voor R1, de rest wordt als volgt berekend:

R2 = 2* k*R1
R3 = (Fs/Fs')² * R1

C1 = ??????
C2 = ??????
C3 = ??????

(C1, C2 en C3 weet ik zo even niet, die vul ik later wel in. Ik kan mijn schoolboek even niet vinden :) .)

[ Voor 8% gewijzigd door Barry|IA op 02-02-2005 09:51 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Jag
Barry|IA schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 22:23:
LT is gemakkelijker dan het lijkt:

De benodigde gegevens zijn Qtc en Fs, dan bepaal je de nieuwe, gewenste, waarde (alleen niet te groot ivm Xmax).

(Fs/Fs') - (Qtc/Qtc')
k = -------------------------
(Qtc/Qtc') - (Fs Fs')

(k = pole shifting factor)

Da kies je de (gewenste) waarde voor R1, de rest wordt als volgt berekend:

R2 = 2* k*R1
R3 = (Fs/Fs')² * R1

C1 = ??????
C2 = ??????
C3 = ??????

(C1, C2 en C3 weet ik zo even niet, die vul ik later wel in. Ik kan mijn schoolboek even niet vinden :) .)
Ja, daar gaat het me ook niet om. Maar het gaat gewoon om het maken. Je moet dat soort dingen controleren, kastje maken, voeding, electronisch veilig, weet ik het. Ik besteed het gewoon liever uit :).

Al het multiplex is nu gelakt: drie lagen kersen en twee lagen hoogglans.

Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/DIY_LFE_sub/Proef_multiplex.jpg
Ff kijken of het past en of er geen naden zijn.

Nu op zoek naar iemand met een frees om de terminal uit te fresen. En dan begin ik ook meteen met de bouw van een 19" rack van 10HE voor de amps en DSP van mijn fronts. Die ga ik zo maken dat ie gewoon zo de verkoop in kan als ik ooit die dingen zat ben. Dus gewoon een netjes aansluitpaneel achter (eigenlijk is voor handiger voor on the road, maar ik heb liever geen connectoren in beeld) en standaard maat.

Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/DIY_LFE_sub/Amps_fronts.jpg

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:06
Mooi project weer, tis eens wat anders dan al het Shiva/AXX geweld hier :)
Jag schreef op maandag 31 januari 2005 @ 20:43:
(...)
Het maken van het LT filter ga ik waarschijnlijk uitbesteden, net als het maken van het crossover filter.
(...)
Als je nog kandidaten zoekt... mailen maar ;)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:45

voodooless

Sound is no voodoo!

subsonik schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 23:58:
Schande om Shiva en AXX in een adem te noemen :P ! Het zijn toch wel twee verschillende klassen!

Maar dit is weer een mooi "vernieuwend" project (in ieder geval op woofergebied). Zo te zien ziet het er weer erg super uit ;) Heb je de panelen nu eerst in de lak gezet, voordat je ze in elkaar gaat zetten?

[ Voor 5% gewijzigd door voodooless op 02-02-2005 00:05 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Jag
subsonik schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 23:58:

[...]

Als je nog kandidaten zoekt... mailen maar ;)
Ik heb denk ik al iemand die het voor me wilt doen. Ik zoek alleen nog iemand met een frees!
deepspace schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 00:03:
[...]

Schande om Shiva en AXX in een adem te noemen :P ! Het zijn toch wel twee verschillende klassen!

Maar dit is weer een mooi "vernieuwend" project (in ieder geval op woofergebied). Zo te zien ziet het er weer erg super uit ;) Heb je de panelen nu eerst in de lak gezet, voordat je ze in elkaar gaat zetten?
Ik heb wel vernieuwerende dingen gedaan (hoorns van gips, DSP, dipool), maar ik denk dat het wel mooi gaat worden :).
Ja, de panelen staan eerst in de lak. Dat is omdat ik de voor- en achterkant in een andere kleur zet. En dan is het handiger om die panelen te lakken als het nog niet in elkaar zit. Ik ga pas lijmen als ik alles heb en alles past.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Jag schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 04:15:
Ik heb denk ik al iemand die het voor me wilt doen. Ik zoek alleen nog iemand met een frees!
Voor een paar euro heb je er eentje bij de Aldi ofzo ;)
Ik heb wel vernieuwerende dingen gedaan (hoorns van gips, DSP, dipool), maar ik denk dat het wel mooi gaat worden :).
Tuurlijk :) De meeste echte blijvende DIY'ers hier proberen wel wat vernieuwends te doen, en dat is maar goed ook. Voor de rest is het iets van: "ff snel een subje", ofzo. Voor de harde kern is het passie O+

• Jag
deepspace schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 09:59:
[...]

Voor een paar euro heb je er eentje bij de Aldi ofzo ;)
Sja, ik hou niet zo van die troep. Maar goed, het is al opgelost. Ik heb bij Iven luidsprekerbouw een nieuwe plaat MDF (van wel de goede maat), een nieuwe plaat multiplex (waar de connector ingefreest wordt) plus nog hout voor het 19" rack. Is dat ook weer geregeld.
En ook voor zo'n €200,- aan connectors (ik vervang alle DAP meuk met Neutrik) en 19" materiaal besteld :).
Ik wil proberen sub en 19" rack voor zaterdag 12 februari af te hebben, inclusief netjes maken, bekabelen enzo,
Tuurlijk :) De meeste echte blijvende DIY'ers hier proberen wel wat vernieuwends te doen, en dat is maar goed ook. Voor de rest is het iets van: "ff snel een subje", ofzo. Voor de harde kern is het passie O+
Mijn projecten beginnen vaak relatief simpel, maar worden steeds ingewikkelder en met name ook duurder along the way :+. Je hebt ook altijd zoveel verborgen kosten in zo'n project, echt ongelovelijk.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Jag schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 22:47:
Ik wil proberen sub en 19" rack voor zaterdag 12 februari af te hebben, inclusief netjes maken, bekabelen enzo,
Succes dan >:) ga je dan ook al de LT e.d afhebben?
Mijn projecten beginnen vaak relatief simpel, maar worden steeds ingewikkelder en met name ook duurder along the way :+. Je hebt ook altijd zoveel verborgen kosten in zo'n project, echt ongelovelijk.
Yep, je wil niet weten voor hoeveel euro aan plamuur er op mijn center zit (wat btw ook een steeds ingewikkelder project wordt).

Ben heel erg benieuwd naar het eindresultaat!

• Jag
deepspace schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 23:00:
[...]

Succes dan >:) ga je dan ook al de LT e.d afhebben?

[...]

Yep, je wil niet weten voor hoeveel euro aan plamuur er op mijn center zit (wat btw ook een steeds ingewikkelder project wordt).

Ben heel erg benieuwd naar het eindresultaat!
Nee, LT zoiezo niet. Ik ga daar zoiezo nog even over nadenken over naar welke F3. Maar ook met name of ik een crossover filter wil. En zo ja, welk type en welke frequentie. En instelbaar of niet.

Ja hoe gaat het met je center? Dit is een lijstje van bestelde spullen:

LFE Sub:
Neutrik mono jack
3x RCA male
Neutrik NL4 speakon chassis deel
Sunon 230V fan
4 meter 1-aderige signaalkabel

Amp rack:
3x Neutrik XLR female
6x Neutrik jack 6.3mm stereo
2x Neutrik XLR female chassis deel
4x Neutrik Speakon chassis deel
6x Neutrik Speakon NL2
1x Neutrik Powercon blauw chassis deel
1x Neutrik Powercon blauw
(1x Neutrik Powercon wit chassis deel)
(1x Neutrik Powercon wit)
4 meter 230V kabel
1x shucko stekker
2x 4 punts stekkerblok zwart
24x kooimoer + bout
2x 12HE rackprofiel
1x 1HE 7-gatenpaneel
1x 1HE ventilatiepaneel
5 meter Tasker luidsprekerkabel
10 meter Klotz patchkabel
2x wiel 100mm met rem
2x wiel 100mm
tie-ribjes zwart

Ik had gelukkig nog een paar XLR connectors liggen, scheelde weer wat (kosten zo'n 4 euro per stuk).

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Jag schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 23:08:
[...]
Nee, LT zoiezo niet. Ik ga daar zoiezo nog even over nadenken over naar welke F3. Maar ook met name of ik een crossover filter wil. En zo ja, welk type en welke frequentie. En instelbaar of niet.
Kun je een LT niet met je DSP simuleren (al is het maar grofweg)? Kun je een beetje vooral testen wat je het lekkerst vind.
Ja hoe gaat het met je center? Dit is een lijstje van bestelde spullen:
Center wacht nog op zijn amp/filter. En ik wacht op de behuizing daarvoor...

• Jag
deepspace schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 23:10:
[...]

Kun je een LT niet met je DSP simuleren (al is het maar grofweg)? Kun je een beetje vooral testen wat je het lekkerst vind.
Op zich wel een idee, maar ik kan niet naar mijn fronts en sub tegelijk luisteren (omdat ik maar 1 DSP heb :) ). Dat zou ik dan met andere speakers moeten doen.
Center wacht nog op zijn amp/filter. En ik wacht op de behuizing daarvoor...
Staat ie in bestelling? Ik zou dan gewoon ergens anders of iets anders bestellen. Eeuwig zonde al dat wachten.
Ik heb dat ooit gedaan met woofers voor het laag dat ik hiervoor gebruikte. Een half jaar opgewacht (en in de tussentijd mijn kamer 1 grote bouwput). Echt verspilde tijd.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Yep, staat in bestelling.. zaterdag eens bellen of het al onderweg is. Ach, op zich is het niet erg. Ik wil zoveel doen dat het toch niet allemaal tegelijk kan. Wil nog nieuwe car audio, moet nog mijn mini-tl's opnieuw maken, en dus ook nog deze center :P.

Verwijderd

Jag schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 22:47:
[...]
Sja, ik hou niet zo van die troep. Maar goed, het is al opgelost. Ik heb bij Iven luidsprekerbouw een nieuwe plaat MDF (van wel .
Tallking about een dikke flameA''bit, Aldi spul is prima kwaliteit :/

• Jag
Verwijderd schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 11:31:
[...]

Tallking about een dikke flameA''bit, Aldi spul is prima kwaliteit :/
Waar je je druk over kan maken zeg :P. Ik doelde eigenlijk helemaal niet specifiek op Aldi spullen, ik heb niks tegen de Aldi. Ik doelde gewoon op een bovenfrees van een paar euro, dat is natuurlijk meuk.

Ondertussen zijn alle problemen opgelost: ik heb een nieuw MDF achterpaneel besteld en een nieuw multiplex achterpaneel, waarin de connector gefreest gaat worden. Net zoals op deze foto:

Afbeeldingslocatie: http://www.iven.nl/bouwproces/bouwproces101_bestanden/aansluiting1.jpg

En ook meteen alle 18mm berkenmultiplex panelen voor het 19" rack, met handgrepen erin gemaakt. Dus dat is allemaal rond.
Ik bedacht me alleen wel dat ik pas verder iets kan doen als het nieuwe hout binnen is. Dat betekent dat ik zaterdag 12 februari waarschijnlijk al niet meer ga halen. Maar ja, wat was het ook al weer? I love deadlines, especially the wooshing sound they make when they fly by :P.

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04-2025

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ik heb vorig jaar een 19" rack gebouwd met spulletjes van Heuff (daar heb jij het vast ook vandaan ;) ). Ik hoop voor je dat je een elektrische of pneumatische poptang hebt, anders heb je straks net zulke rauwe poten als ik had (na een stuk of honder popnagels erin geramd te hebben).
Als je nog tips nodig hebt wbt de bouw van je rack hoor ik het wel.

• Jag
TheLemon schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 17:57:
Ik heb vorig jaar een 19" rack gebouwd met spulletjes van Heuff (daar heb jij het vast ook vandaan ;) ). Ik hoop voor je dat je een elektrische of pneumatische poptang hebt, anders heb je straks net zulke rauwe poten als ik had (na een stuk of honder popnagels erin geramd te hebben).
Als je nog tips nodig hebt wbt de bouw van je rack hoor ik het wel.
We hebben een pneumatische op mijn werk, dus dat komt goed.
Ik heb idd de spullen bij Heuff vandaan, of eigenlijk: ik ga ze daar nog halen. Tm audio was net ff duurder. Heb nog wel ff zitten denken om een paneeltje met een gat voor RS232 daar te bestellen, maar dat heb ik toch maar laten zitten. Er zit zoiezo toch een aansluiting voorop de DSP (en ik gebruik zelf de aansluiting op de achterkant).
Maar verder denk ik wel dat het gaat lukken, quite straightforward allemaal eigenlijk (omdat ik er geen flightcase ervan ga maken). Moet alleen nog een mooi zwart stekkerblokje met vier aansluitingen vinden.

• Jag
Kleine update: hout is nog niet binnen, de levering laat iets langer op zich wachten doordat sommige onderdelen wat later geleverd worden vanwege carneval :+.
Ondertussen wel alle onderdelen bij Heuff opgehaald en vandaag een deel gepopnageld totdat een collega vertelde dat je daar veel beter mee kan wachten tot alles gesoldeerd is. Nou, daar had ie gelijk in. Vanavond en vanacht aan het solderen geweest, alle kabels op maat gemaakt en dan ga je ze natuurlijk door elkaar halen. Uiteindelijk de verkeerde speakerkabels aan speakon chassis delen gesoldeerd (en met krimpkous zo goed als ongemogelijk te verwijderden gemaakt). Nu kan ik de popnagels weer gaan uitboren op mijn werk :P. Ja, zo houden we ons zelf lekker bezig.
Ook kwam ik erachter dat ik de speakerkabel 20cm (op 5 meter) te kort had besteld |:(, hopelijk kan ik nog een zelfde soort stukje vinden (ik ben een behoorlijke neuroot met dat soort dingen, wil het echt supernetjes hebben).
Heb ook besloten om voor het laag een vieraderige speakerkabel te gebruiken: voor elke driver een paartje (4 Ohm per driver). Maar dan wel met de 1+ en 1- als fase, en de 2+ en 2- als nul. Zodat als je per ongeluk de kabel van de topkast in de speakeraansluiting van het laag stopt, dat de HF driver niet het signaal van het laag voor zijn kiezen krijgt (zit rechtstreeks op de amp, geen filter). Idiot proof systeem dus.

Nu wil ik alleen nog zwarte popnagels kopen. Weet iemand een adres daarvoor?

Verwijderd

Ik was ook zo een die alles supernetjes en tot op de mm corect wilde hebben. Nu laat ik mijn speakerkabels, in kasten, wat langer. Het probleem dat je op het eind van je klus net iets te kort kom heb ik regelmatig gehad |:( Nu denk ik twee keer en doe het in een keer goed (8> , vroegah dacht ik een keer en moest een hoop twee keer doen 8)7 , ergenis ten top }) . Groet iven.nl

• Jag
Verwijderd schreef op zondag 13 februari 2005 @ 18:50:
Ik was ook zo een die alles supernetjes en tot op de mm corect wilde hebben. Nu laat ik mijn speakerkabels, in kasten, wat langer. Het probleem dat je op het eind van je klus net iets te kort kom heb ik regelmatig gehad |:( Nu denk ik twee keer en doe het in een keer goed (8> , vroegah dacht ik een keer en moest een hoop twee keer doen 8)7 , ergenis ten top }) . Groet iven.nl
Ik had op zich wel een enigzins ruime marge genomen: ik had de lengte van het langste stuk bepaald en dat maal vier. Alleen had het maal zes moeten zijn :P.
Strakstaande luidsprekerkabels in speakers hou ik ook niet van idd :).

Nog wat foto's van soldeerwerk dat ik laatst samen met een vriend heb gedaan:

Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/DIY_LFE_sub/Speaon_chassis_delen.jpg
Speakon chassisdelen met bruggetjes tussen 1+ en 1- en 2+ en 2-.

Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/DIY_LFE_sub/Rca_1.jpg
Neutrik RCA plug krijgt krimpkousje om fase.

Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/DIY_LFE_sub/Rca_2.jpg
Resultaat.

Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/DIY_LFE_sub/Rca_3.jpg
Eindresultaat met nog een extra stuk krimpkous eromheen.

Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/DIY_LFE_sub/Connectoren.jpg
Zooitje kabels af.

Ondertussen zijn ook de female XLR -> stereo jack kabels af. Morgen komt als het goed is het hout van de LFE sub en het 19" rack binnen en dan kan ik weer door.

Verwijderd

Het ziet er weer zeer deftig uit Jag, zoals gewoonlijk :)

• JT

JT

VETAK y0

Die 2e pic is echt cool :D Maar ziet er idd goed uit.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Verwijderd

krimp kous krimpen kan je beter met een heat gun (verf stripper) doen dan met een aansteker
het vlammetje ontleed het kousje toch een beetje.
voor de rest gaat dit een super projectje worden denk ik
en :| arme buren ;)

• Jag
Nou het heeft een tijdje stil gelegen helaas. Tijdje ziek geweest, veel werken, veel uitgaan, veel studeren. Maar vanavond weer ff wat gedaan. Niet echt veel af gekregen, maar iig wel het schuurwerk aan de frontplaat af weten te krijgen. Meer dan een uur aan het schuren en vijlen geweest om die woofer erin te laten passen :o. De blaar die zich nu op mijn hand aan het vormen is is er nog een aandenken aan :).
Ook het foam op maat geknipt (met een stanleymes lukte niet) en ff voor de proef in elkaar gezet om te kijken hoe dat eruit zou komen te zien. Ik had het al een keer eerder voorzichtig geprobeerd en was toen niet echt overtuigd. Maar nu het wat beter (maar nog steeds maar half goed) zat vond ik het toch wel sjiek eruit zien.

Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/DIY_LFE_sub/Proef_front.jpg

Dit is trouwens zoals de connectoren op de achterplaat eruit komen te zien.

Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/DIY_LFE_sub/Connector_uitsparing.jpg

Maar goed, moet echt maar eens tijd vrij gaan maken anders komt het nooit af :).

• Barry|IA
Jag schreef op maandag 07 maart 2005 @ 03:05:
Nou het heeft een tijdje stil gelegen helaas. Tijdje ziek geweest, veel werken, veel uitgaan, veel studeren. Maar vanavond weer ff wat gedaan. Niet echt veel af gekregen, maar iig wel het schuurwerk aan de frontplaat af weten te krijgen. Meer dan een uur aan het schuren en vijlen geweest om die woofer erin te laten passen :o. De blaar die zich nu op mijn hand aan het vormen is is er nog een aandenken aan :).
Ook het foam op maat geknipt (met een stanleymes lukte niet) en ff voor de proef in elkaar gezet om te kijken hoe dat eruit zou komen te zien. Ik had het al een keer eerder voorzichtig geprobeerd en was toen niet echt overtuigd. Maar nu het wat beter (maar nog steeds maar half goed) zat vond ik het toch wel sjiek eruit zien.

[afbeelding]

Dit is trouwens zoals de connectoren op de achterplaat eruit komen te zien.

[afbeelding]

Maar goed, moet echt maar eens tijd vrij gaan maken anders komt het nooit af :).
Ziet er nu al ERG goed uit! Persoonlijk zou ik alleen wel iets met de zijkanten doen, misschien handgrepen, ofzo :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Echt heel mooi Jag! Maar lijkt dat multiplex nu zo dun omdat het ding zo groot is, of is het echt zo dun? Ik twijfer er bij jou eigenlijk niet aan dat het niet stevig is, maar ik moet het toch ff vragen ;)

• Jag
Barry|IA schreef op maandag 07 maart 2005 @ 10:35:
[...]

Ziet er nu al ERG goed uit! Persoonlijk zou ik alleen wel iets met de zijkanten doen, misschien handgrepen, ofzo :)
Was wel een idee geweest, een beetje lastig in dit stadium. Bovendien verlies ik dan nog meer inhoud, het is al zo krap. Maar even afgezien dat ik de zijkant niet lelijk vind (ik neem aan dat je doelt op dat je zo'n groot ononderbroken vlak hebt?), je kijkt toch voornamelijk tegen de voorkant aan.
deepspace schreef op maandag 07 maart 2005 @ 10:48:
Echt heel mooi Jag! Maar lijkt dat multiplex nu zo dun omdat het ding zo groot is, of is het echt zo dun? Ik twijfer er bij jou eigenlijk niet aan dat het niet stevig is, maar ik moet het toch ff vragen ;)
Het multiplex is gewoon 18mm. Ik heb express niet dikker gekozen, omdat ik hetzelfde ontwerp als mijn dipool fronts aan wilde houden (zelfde maten, materialen, plaatdikten en kleuren). De zij- en boven- en onderplaat zijn daarom "slechts" 18mm multiplex, maar dan wel met stevige bracing. De baffle en achterkant zijn 36mm dik.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Jag schreef op maandag 07 maart 2005 @ 23:38:
je kijkt toch voornamelijk tegen de voorkant aan.
Je kijkt voornamelijk helemaal niet naar je sub als je aan het filmkijken bent (Zeker niet als ie achter je staat. Hij was toch voor je rears?) :+

• Jag
deepspace schreef op maandag 07 maart 2005 @ 23:44:
[...]

Je kijkt voornamelijk helemaal niet naar je sub als je aan het filmkijken bent (Zeker niet als ie achter je staat. Hij was toch voor je rears?) :+
Nee, dat is al lang afgeschminkt dat idee. Ik wilde hem in eerste instantie wegstoppen (ik ga zoiezo over niet al te lang verhuizen, dus kan geen sub maken specifiek voor deze ruimte), maar hij komt nu wel prominent in beeld te staan.
En gaat ook niet het laag van mijn rears doen, dat zijn tegenwoordig namelijk JBL Mk1000's, staan gewoon op large. Het wordt echt een dedicated LFE sub.

• Jag
Nieuwe pics, het project kabbel gestaag voort. De achterplaat in de grondverf en de eerste laag zijdeglans zwart:

Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/DIY_LFE_sub/Achterplaat_grond.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/DIY_LFE_sub/Achterplaat_zwart.jpg

Het viel me wel op dat de zwarte laag een beetje moeizaam dekte en ook wat pluisjes uit de verfroller trok (nieuw rollertje). Deed me een beetje denken aan het avontuur met de Hamerite. Na ja, het is gelukkig maar de achterplaat en misschien dat het met een keertje schuren tussendoor en nog een laagje of twee wel mooi wordt (ik heb per ongeluk een busje verf gekocht terwijl ik er nog één had staan, dus ik heb genoeg :P ).

Verwijderd

Heb je wel grondverf gebruikt?

• Jag
Jag schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 01:29:
Nieuwe pics, het project kabbel gestaag voort. De achterplaat in de grondverf en de eerste laag zijdeglans zwart:
Ja :)

Maar ik moet zeggen: het ziet er nu na een uurtje of wat drogen toch best acceptabel uit. Ik denk dat het best ok gaat worden als ik het vanavond even goed opschuur en de volgende laag aanbreng (en dan evt nog eentje).

• Jag
Ok, dikke update, zowel de sub als het 19" rack zijn zo goed als af. Kostte toch nog behoorlijk wat werk, veel meer dan ik gedacht had (maar zo gaat het altijd geloof ik). Ik ben afgelopen vrijdag, zondag en vandaag samen met een vriend (waarvoor grote dank) een groot deel van de dag bezig geweest.

De front- en achterplaat in de lijmklemmen:
Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/DIY_LFE_sub/Front_lijmen.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/DIY_LFE_sub/Achterplaat_lijmen.jpg

Sub als proef in elkaar om te kijken hoe goed alles aansluit:
Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/DIY_LFE_sub/Proef_front_2.jpg

Zijplaat erop:
Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/DIY_LFE_sub/Lijmen_1.jpg

En een sub door mij gemaakt wordt natuurlijk afgewerkt met een pizzadoos. Dit keer een Tonijn pizzadoos, voor dat extra beetje fundament en autoriteit:
Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/DIY_LFE_sub/Pizzadoos.jpg

Dempingsmateriaal erin. Er zitten drie soorten dempingsmateriaal in:
- glaswol tegen de wanden
- normaal dempingswol tegen de achterkant
- beetje stof achtig spul om op te vullen
Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/DIY_LFE_sub/Sub_dempingsmateriaal_1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/DIY_LFE_sub/Sub_dempingsmateriaal_2.jpg

En de bekabeling van het sub, de twee connectoren zitten gewoon parrallel:
Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/DIY_LFE_sub/Bekabeling_sub.jpg

En zo is het geworden. Alleen het front moet er nog worden opgelijmd. Ik moet alleen nog M6 schroeven halen zodat ik de driver strakker in de baffle kan schroeven. Dan kan het front erop:
Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/DIY_LFE_sub/Sub.jpg

En dan het 19" rack. Dat was ook nog een behoorlijke klus, zeker ook de bekabeling. Ik wilde namelijk vier-aderige speakerkabels voor het laag gaan gebruiken (elke driver zijn eigen paartje). En alleen maar standaard kabels, maar wel zo dat je bij een steekfout niet de output van het sub op de top kan steken. Ik heb daarom voor het Ampco systeem gekozen met de LF (Low Frequencies) op 1+/2+ en 1-/2-. De MF zit op 1+/1- en de HF op 2+/2-. Zo is een steekfout nooit fataal voor de HF driver. Hierdoor moest wel veel omgesoldeerd en geschroefd worden, maar de bekabeling is wel heel netjes nu.

Het voorboren voor de schroeven van het rackprofiel:
Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/DIY_LFE_sub/Voorboren.jpg

De wieltjes die met boutjes (uit mijn vorige 19" rack :) ) en inslagmoeren in de vloerplaat zitten:
Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/DIY_LFE_sub/Wielplaat.jpg

De amps klaar om in het nieuwe rack te mogen hangen:
Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/DIY_LFE_sub/Amps_2.jpg

Het rack zoals het komt te staan:
Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/DIY_LFE_sub/Proef_opstelling.jpg

De achterkant van het rack. Alle signaal- en speakerkabels zijn netjes bij elkaar en weg ge-tie-ribbed. De powerkabels zijn hier nog niet weggewerkt (zijn nu op maat gemaakt):
Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/DIY_LFE_sub/Rack_achterkant.jpg

De connectoren aan de voorkant. Nog niet vast gepopnageld, dus daarom een beetje gedraaid:
Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/DIY_LFE_sub/Rack_connectoren.jpg

De DSP bovenin het rack. Eén HE met een ventilatiepaneel erin erboven zodat de DSP niet te warm wordt (zou niet willen dat een 2K+ apparaat stuk zou gaan :P ). Kan evt later nog een extra unit in bovendien:
Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/DIY_LFE_sub/Rack_DSP.jpg

Totaaltje rack:
Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/DIY_LFE_sub/Rack_voorkant.jpg

En nog één met receiver en mijn nieuwe cd speler erop:
Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/DIY_LFE_sub/Rack_voorkant_2.jpg

Close up receiver en cd speler:
Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/DIY_LFE_sub/Rack_receiver.jpg

En een totaaltje van hoe het is geworden:
Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/DIY_LFE_sub/Proef_opstelling_2.jpg
clickable

En hoe klinkt het nu? Nou, qua geluid is er niet zoveel veranderd. Het zit nu alleen allemaal netjes aangesloten en in een rack. De LFE sub heb ik nog niet goed kunnen testen. Niet alleen omdat het nu laat is en pas net af, maar ook omdat ik op dit moment nogal ziek ben met een oorontsteking rechts en mijn linker oor ook dicht. Kortom: ik hoor geen flikker :P.
Maar het ziet er iig indrukwekkend uit. En alles werkt ook naar behoren. De juiste signaal LEDjes gaan branden enzo :), en niks uit fase ook.

Nu nog ff de laatste loodjes leggen. Connectoren vast popnagelen, labeltjes op alle connectoren in het rack, rooster en foam voor de sub en als laatste wil ik nog de connectoren van mijn surround speakers vervangen (JBL Mk1000's). Er is namelijk 1 connector afgebroken. Zet ik ook meteen mooie connectoren aan de speakerkabels.

Verwijderd

:9~ :9~ :9

Nou mijn dag kan niet meer stuk alhoewel ik dus wel naar de tandarts moet gaan voor wortelkanaal behandeling. Ik zit geil van dit bij de tandarts :P :+

Mooi hoor! Echt top gedaan!

• JT

JT

VETAK y0

Gelukkig is het ook niet groot ofzo :) >:) Ziet er idd indrukwekkend uit ja :)

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Sheesh, das lekker spul, maar glaswol.. is dat niet een probleem met speakers? Deeltjes die loslaten en de boel beschadigen, of is dat een broodje aap verhaal?

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 12:43:
Sheesh, das lekker spul, maar glaswol.. is dat niet een probleem met speakers? Deeltjes die loslaten en de boel beschadigen, of is dat een broodje aap verhaal?
Misschien, ik denk persoonluijk ook dat het wel meevalt. In een van m'n shiva's zit ook gewoon glaswol, niks dempt beter en het is niet te duur. Ik gok dat de schade aan de wofoer te overzien valt. Desnoods bedek je het geheel met stof.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Barry|IA
Ziet er goed uit, Jag. De woofer lijkt trouwens een beetje op de AXX serie van Raveland. Ga je de rears zelf bouwen, of heb je al een bestaande speaker op het oog?

Als je oren weer goed zijn, wil ik graag weten hoe je het nu vind klinken. Je zou eigenlijk eens een luisterdag moeten organiseren. Ik denk dat veel mensen (waaronder ik) zich afvragen hoe een SQ-PA set kan klinken vergeleken met een Hifi set.

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

Erm er zitten geen PA drivers in zijn set hoor, en PA amps gebruiken is niet zo bijzonder (tenminste, ik doe het ook).

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Barry|IA schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 14:09:
Ziet er goed uit, Jag. De woofer lijkt trouwens een beetje op de AXX serie van Raveland. Ga je de rears zelf bouwen, of heb je al een bestaande speaker op het oog?

Als je oren weer goed zijn, wil ik graag weten hoe je het nu vind klinken. Je zou eigenlijk eens een luisterdag moeten organiseren. Ik denk dat veel mensen (waaronder ik) zich afvragen hoe een SQ-PA set kan klinken vergeleken met een Hifi set.
Eensch! :Y)

• Barry|IA
m.m schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 16:58:
Erm er zitten geen PA drivers in zijn set hoor, en PA amps gebruiken is niet zo bijzonder (tenminste, ik doe het ook).
Ooh, dat vind ik best raar. Dan heeft Visaton zeker een foutje gemaakt bij het ontwerpen van de TL 16 H ;)

Heb je wel eens naar een klasse A versterker geluisterd? In mijn ogen zijn alle versterkers goed voor hun doel. Maar ik zie het niet zitten om een PA amp te gebruiken voor mijn luidsprekers. Ik heb het eens gebrobeerd met een Behringer, nu heb ik het ook over een budget amp, maar ik luister liever naar mijn vertrouwde Hifi amp! En over die Skytec zal ik maar niet beginnen :P

[ Voor 38% gewijzigd door Barry|IA op 29-03-2005 18:40 ]

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Barry|IA schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 18:31:
[...]

Ooh, dat vind ik best raar. Dan heeft Visaton zeker een foutje gemaakt bij het ontwerpen van de TL 16 H ;)

Heb je wel eens naar een klasse A versterker geluisterd? In mijn ogen zijn alle versterkers goed voor hun doel. Maar ik zie het niet zitten om een PA amp te gebruiken voor mijn luidsprekers. Ik heb het eens gebrobeerd met een Behringer, nu heb ik het ook over een budget amp, maar ik luister liever naar mijn vertrouwde Hifi amp! En over die Skytec zal ik maar niet beginnen :P
Dan noem je ook 2 merken. Tussen Crest en Skytec zit een wereld van verschil hoor :P

• Barry|IA
Dat weet ik natuurlijk ook wel :P

Maar daarom zou ik het ook maar niet over Skytec hebben...

Verwijderd

Ik gebruik een studio amp van samson als eindtrap voor mijn fronts. Das ook zo'n 19 inch ding, en ik kan je zeggen dat die een stuk beter klinkt dan mijn Marantz receivertje :9

Goed PA = lang niet gek :P

• Barry|IA
Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 19:47:
Ik gebruik een studio amp van samson als eindtrap voor mijn fronts. Das ook zo'n 19 inch ding, en ik kan je zeggen dat die een stuk beter klinkt dan mijn Marantz receivertje :9

Goed PA = lang niet gek :P
Hoe kan je daar nou over oordelen? Ik dacht dat jij degeen was met noname tweeters! :P >:) :>

Verwijderd

Barry|IA schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 19:50:
[...]

Hoe kan je daar nou over oordelen? Ik dacht dat jij degeen was met noname tweeters! :P >:) :>
Ja duh, in me rears ;) :P

In me fronts toch niet man :D :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Wow Jag, dat is idd een update waardig. Ik vind het geheel echt heel erg mooi geworden. Mag je erg trots op zijn.

Maareh, hoe zit het met de LT?

• Barry|IA
Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 19:52:
[...]

Ja duh, in me rears ;) :P

In me fronts toch niet man :D :)
Alsof rearspeakers niet belangrijk zijn.

Maarja, ik blijf erbij dat PA amps minder geschikt zijn voor Hifi, dan ''normale'' versterkers. Tuurlijk zijn er uitzonderingen, zoals Crest en misschien Samson, maar een gegeven is gewoon dat die dingen gebouwd zijn om langdurig hard te kunnen spelen. Daar is het circuit ook naar ontworpen, met bijbehoorende schakelingen.

• Jag
JT schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 12:15:
Gelukkig is het ook niet groot ofzo :) >:) Ziet er idd indrukwekkend uit ja :)
Idd groot, maar het staat in feite in een apart deel van mijn kamer, nl achter het scherm. Het enige onhandige is dat je wat lastig bij het raam kan nu.
Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 12:43:
Sja, in mijn vorige speakers zat het ook. Ik kan me niet voorstellen dat het echt een probleem gaat zijn. Maar op zich, al dat dempingsmateriaal en tegenwoordig vaak vented voice coils, ik kan me wel voorstellen dat dat niet zo'n lekkere combinatie is. Maar goed, ik ga hier het boem=ho principe toepassen maar :).
Barry|IA schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 14:09:

Ja, ziet er een beetje cheap uit, maar qua kwaliteit tuurlijk niet echt vergelijkbaar. Deze komen van TC Sounds, die onder andere de drivers voor SVS subs maken.

En verder: PA qua amps en een beetje qua ontwerp (het gebruik van hoorns, maar dan wel een HiFi type hoorn). Maar idd geen PA drivers, niet meer tenminste. Ook de TL16H is geen PA driver. In de PA worden altijd compression drivers gebruikt, dit is een normale tweeter met een hoorntje ervoor, da's wat anders.
En de amps: klinken gewoon prima. Ik zou nu wel voor een andere oplossing hebben gekozen denk ik, een goedkopere: gewoon een Rotel 6 kanaals of een ander merk 6 of 8 kanaals amp. Maar goed, nu ik het eenmaal heb vind ik het prima :).
En ja uh, Skytech, da's wel ff wat anders :P. Samson ook wel trouwens, zit er ergens tussen in qua prijs.
deepspace schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 20:38:
Wow Jag, dat is idd een update waardig. Ik vind het geheel echt heel erg mooi geworden. Mag je erg trots op zijn.

Maareh, hoe zit het met de LT?
Ik heb vandaag ff wat beter kunnen luisteren. Ook gemerkt dat veel 5.1 materiaal geen LFE gebruikt, terwijl het wel een 5.1 signaal is (dacht eerst dat mijn receiver geen LFE signaal naar de sub stuurde). Maar met Terminator 3 (slechte films, maar qua beeldkwaliteit misschien wel de beste film die ik heb) wilde het wel, het LFE kanaal. En dan merk je dat de sub absoluut LT nodig heeft. Als ik schakel tussen LFE naar fronts of sub dan schakel je van respectievelijk mooi diep doorlopend bioscoop laag (maar dan meer HiFi) naar minder diepgang, meer bonk. En dat met 1 oor uitgeschakeld (oorinfectie) en de andere half dicht. Dus daar moet wel wat aan gecorrigeerd worden, had het ook wel verwacht. Ik wil juist die diepgang van het LFE sub, anders had ik het net goed niet kunnen bouwen.
Ik heb ook gemerkt dat dit significant meer werken is voor de amp. Signaal LEDjes gaan snel al volledig aan vergeleken met LFE door de fronts. Is ook niet zo gek, 1 driver Vs 4 drivers. Maar goed, met 2x 300Watt continu (bij 8 Ohm) heb je wel wat reserve :), ook genoeg voor wat LT correctie.
Corner loaden of op zijn minst tegen een zijmuur zou ook al flink schelen. Alleen vind ik de huidige plaatsing juist wel mooi.
Ik wil ook een keer een meting doen van de response. Ik moet alleen nog ff een kleine mixertje kopen, heb mijn A&H GL2 verkocht.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

1 driver VS 4 idd, maar dan nog, de gevoeligheid van het dipool laag is flink minder.

Verwijderd

Ziet er zeer goed uit, mijn complimenten. Voor mensen die glaswol gebruiken en bang zijn voor glassplintertjes, spuit de glaswol met blanke lak of haar lak in, zo heb je er geen last meer van.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 12:02:
Voor mensen die glaswol gebruiken en bang zijn voor glassplintertjes, spuit de glaswol met blanke lak of haar lak in, zo heb je er geen last meer van.
gaat dan de werking van de glaswol dan niet verloren?

• Jag
deepspace schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 11:14:
1 driver VS 4 idd, maar dan nog, de gevoeligheid van het dipool laag is flink minder.
Ja, vergeleken met dezelfde driver in Infinite Baffle wel ja, maar de te kleine gesloten kast (hoge Qts!) haalt behoorlijk wat van de gevoeligheid af.
Bovendien ligt het er natuurlijk aan naar welk deel van het spectrum je kijkt. De afval begint pas vanaf 80Hz ofzo, ze zijn vrij lang. Dat betekent dat je 12dB verloren hebt bij 20Hz, dat zou theoretisch gezien hetzelfde verschil moeten zijn als 1 Vs 4 drivers. Dus qua max output bij 20Hz (door excursie beperkt) zouden de vier 15"ers gelijk moeten zitten met de enkele 15" van het LFE. Waarbij de LFE sub wel veel meer vermogen nodig zal hebben om aan de max excursie te komen, echt zo'n 500Watt ofzo bij 20Hz, behoorlijk ziekelijk veel. Maar goed, dat is er dan ook dus ik moet niet zeuren. Kan die amp eindelijk eens doen waarvoor ie gemaakt is. Ik ben dan ook benieuwd of ik de Vs1100 van het LFE een keer in de clip kan krijgen. De Vs1500 die de LF doet (en overigens op 2 Ohm ipv 8 Ohm zoals de LFE amp draait en daarbij 2x 1kW continu kan leveren) laat slechts af en toe ff'tjes (meestal ook lichtjes) zijn signaal LEDjes oplichten :+.

Verwijderd

deepspace schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 12:37:
[...]

gaat dan de werking van de glaswol dan niet verloren?
Je moet de glaswol ook niet vol spuiten maar net genoeg dat het glasstof vast zit, werkt perfeckt.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 20:12:
[...]

Je moet de glaswol ook niet vol spuiten maar net genoeg dat het glasstof vast zit, werkt perfeckt.
Ik wilde precies dezelfde tip geven....
dunne laag tix-spuitlijm werkt ook prima.

Wise enough to play the fool

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Sorry dat ik het moet zeggen, maar ik kan echt geen genoeg krijgen van deze foto :9~ :

Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/DIY_LFE_sub/Rack_voorkant.jpg

• TimMer
  • Niet online
En, ondertussen al weer hersteld en een luistertest gedaan? :)

• Jag
Ja, ziet er indrukwekkend uit idd :). Helaas zal ik (waarschijnlijk zeer) binnenkort behoorlijk moeten indikken (verhuizen naar een studentenkamer in Utrecht), dusdanig dat ik waarschijnlijk mijn frontspeakers niet zal kunnen meenemen. Beetje balen, maar goed.

Ik ben bijna hersteld, mijn gehoor doet nog steeds raar rechts. Maar heb niet stilgezeten. Ik heb wat metingen gedaan en het resultaat was verrassend!

Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/DIY_LFE_sub/Smaart_screen_12.gif
Oranje = LFE sub nearfield
Blauw = Dipool laag near field

Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/DIY_LFE_sub/Smaart_screen_13.gif
Magenta = LFE sub luisterpositie
Groen = Dipool laag luisterpositie

En als je daar naar kijkt, dan zie je dat de respons echt verrassend gelijk is near field. De wat vroege afval van het dipool laag in het laag / midlaag komt doordat ik daar wat ik snijdde op basis van gehoor. Ik heb nu een standje waarbij ik dat minder doe en ook wat andere veranderingen (wat minder gain, beetje LF shelving erbij in het diepe sublaag). Ben nu nog aan het luisteren wat ik mooier vindt, heb gewoon twee standjes.
Maar goed, daar ging het niet om. Het echte verrassende zie je in het tweede plaatje. Daar zie je een nadeel van dipool laag: het krijgt het room gain erbij terwijl de gesloten LFE sub tot onder de 16Hz ge-room-gained wordt! De Room gain vult precies de afval door de te kleine kast aan.

De subs meten beiden niet heel fantastisch met een behoorlijke dip rond de 70Hz (typische kamerinvloeden, op een andere plek krijg ik een dikke piek rond de 100Hz en een dikke dip rond de 50Hz) en behoorlijk hetzelfde. Dus ik begon aan mezelf te twijfelen over de eerdere luistertest.

Dus dan laat je de receiver eens een keer goed de levels en delays bepalen en zet je je vaste test cd op. En dan switchend tussen dipool en gesloten sub valt op dat er echt een opvallend verschil zit tussen beide (daar zou ik wel een blinde test mee aandurven ;) ). Het dipool laag heeft veel meer slam en klinkt veel correcter. Eerst dacht ik dat de gain toch te laag stond van het gesloten laag, maar als je het dan hoger zet wordt het gewoon teveel, dus die klopt wel. Het is gewoon echt het verschil tussen dipool en monopool, een erg leuk experiment omdat het zo'n mooi vergelijk is. Zelfde drivers, bijna dezelfde respons, zelfs bijna zelfde amp.

Maar goed, het ging om hoe die het deed met LFE, niet met muziek (veel beperkter frequentiebereik). En aangezien de signaal LEDjes van de LFE sub amp bij het minste geringste al aangaan (de amp van het LFE moet veel meer gain geven dan die van de fronts: vier drivers Vs één en draaien op 2 Ohm ipv 8 Ohm = 12dB meer gain nodig), kan je goed zien wanneer het LFE gebruikt worden. En eigenlijk wordt het LFE kanaal niet eens zo heel veel gebruikt. Maar wat er wel gebruikt werd, deed de LFE sub het eigenlijk gewoon goed, maar nog steeds minder slam dan de fronts. Na ja, eigenlijn in retrospect was deze sub niet echt nodig geweest, maar hij gaat waarschijnlijk in de nieuwe situatie (enigzins helaas) wel van pas komen.

• TimMer
  • Niet online
Wat ga je met je fronts doen dan als je naar Utrecht verhuist?
En belangrijker nog: wat ga je dan voor fronts in Utrecht neerzetten? :)

• JvS
  • Laatst online: 19:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

Er is sprake van een mogelijkheid dat de kamer dermate asociaal groot wordt dat de speakers mee mogen ;). Maar ik gok dat ze anders opgeslagen worden of bij een kennis neergezet worden die de ruimte wel heeft.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:18
En die kennis heet Joost :+

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:52
Jag schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 20:24:
Ja, ziet er indrukwekkend uit idd :). Helaas zal ik (waarschijnlijk zeer) binnenkort behoorlijk moeten indikken (verhuizen naar een studentenkamer in Utrecht), dusdanig dat ik waarschijnlijk mijn frontspeakers niet zal kunnen meenemen. Beetje balen, maar goed.
JvS schreef op donderdag 14 april 2005 @ 21:58:
Er is sprake van een mogelijkheid dat de kamer dermate asociaal groot wordt dat de speakers mee mogen ;). Maar ik gok dat ze anders opgeslagen worden of bij een kennis neergezet worden die de ruimte wel heeft.
* Sjoewe heeft een asociaal grote kamer huis in Utrecht waar die speakers best in zouden passen O-)
Haha, maar serieus, echt prachtig deze set. Zit duidelijk heel erg veel tijd, aandacht en denkwerk in. Dat straalt er ook vanaf en maakt het zoiezo een genot om naar te kijken :)

• Jag
Helaas voor de mensen die mijn speakers wel wilde "stallen" heb ik toch een grotere kamer gevonden waar alles met gemak in gaat passen :). 27,6m2 is ie, aan de kanaalweg (langs het Merwedekanaal).
Ik denk dat ik vrij snel al ga verhuizen, zal uitgebreide foto's maken als alles weer netjes staat enzo.

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-02 11:58
Jag schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 18:13:
Helaas voor de mensen die mijn speakers wel wilde "stallen" heb ik toch een grotere kamer gevonden waar alles met gemak in gaat passen :). 27,6m2 is ie, aan de kanaalweg (langs het Merwedekanaal).
Ik denk dat ik vrij snel al ga verhuizen, zal uitgebreide foto's maken als alles weer netjes staat enzo.
Kwil wel helpen met "verhuizen" hoor >:)

Moet je alleen niet raar opkijken als er onderwijl 1 a 2 frontspeakers kwijtraken :P

Systeem Specs

Verwijderd

pfft gelukkig jag. Echt zonde om al dat moois te stallen! Leuk om te lezen over het verschil tussen dipool en monopool. Zou de slam toch niet komen door de betere koppeling door het grotere oppervlakte.

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:52
Jag schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 18:13:
Ga je in dat oude KPN-pand wonen daar?

• JvS
  • Laatst online: 19:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hey, da's mijn adsl wijkcentrale he? :P.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• JT

JT

VETAK y0

Not anymore >:)

Ecodan warmtepomp

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

hoe vinden jullie toch die grote kamers in Utrecht :(
zit ik met m'n veel te dure vierkante metertje :(

Bij normaal muziek luisteren, hoeveel power trekt je hele set dan wel niet Jag?
volgens mij wordt je daar ook niet vrolijk van :D

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Jag
Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 22:05:
pfft gelukkig jag. Echt zonde om al dat moois te stallen! Leuk om te lezen over het verschil tussen dipool en monopool. Zou de slam toch niet komen door de betere koppeling door het grotere oppervlakte.
Sja, voor zover ik weet geven meerdere drivers alleen maar meer geluid, niet echt meer slam (alhoewel meer geluid denk ik al snel als meer slam klinkt). Maar goed, het zou iig nog beter geweest zijn als er ook twee monopool subs zouden zijn geweest (ook op dezelfde plek), maar ja, die heb ik helaas niet.
Maar wat ik vooral grappig vind, is dat de respons gemeten behoorlijk hetzelfde is (grootste verschil is vooral de extra diepgang van de LFE sub), maar dat het dan toch behoorlijk anders klinkt. Dat geeft aan dat ook de manier waarop Smaart meet (FFT) niet helemaal overeenkomt met hoe het klinkt.
Atgast schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 13:44:
hoe vinden jullie toch die grote kamers in Utrecht :(
zit ik met m'n veel te dure vierkante metertje :(

Bij normaal muziek luisteren, hoeveel power trekt je hele set dan wel niet Jag?
volgens mij wordt je daar ook niet vrolijk van :D
Voor mij was het heel makkelijk om aan een kamer te komen. Ik kreeg tips van mensen van mijn studie over kamers die vrij kwamen. En het tweede aanbod was deze kamer van 27,6m2. En die kamers schijnen wel vaker vrij te komen en veel mensen vinden ze te duur. Ik had ook maar twee concurrenten bij het hospiteren (maar ja, wie wil er nou geen huisgenoot met een projector :P ?).

En hoeveel power mijn set trekt? Sja, ik heb het nooit gemeten, maar het zal idd niet heel weinig zijn. Het zijn drie amps, plus nog een amp voor het LFE in film modus. Die amps staan nu natuurlijk wel gewoon te idle-en, ook als ik voor mijn doen hard luister, is het totale peanuts wat ze moeten leveren. Warme lucht komt er ook niet uit, ik heb ze zelfs een tijdje zonder fan gebruikt. Het warmste wordt dan ook mijn Yamaha receiver. Maar goed, alles bij elkaar opgeteld zal het best het een en ander aan gebruik zijn (ik probeer dan ook het geluid niet langer dan nodig is aan te houden).
Ik weet wel dat als het geluid aanstaat, en nog de projector en de computer (film kijk modus) met nog twee personen in de kamer ofzo (elk ook goed voor een kleine 100 Watt), dat het dan lekker warm is op mijn kamer zonder dat de verwarming aanstaat :).

Verwijderd

Wat een ongelooflijk gaaf project. Hulde! Waarom verhuis je niet naar Delft? We hebben hier net een instemming gehad. Gemiste kans zou ik zeggen :+

Offtopic: wat is een goede beginplaats voor het lezen over zelfbouw van subs? (en dan bedoel ik het echte absolute n00b-niveau)

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05-2025

Verbal Kint

The man with the plan

Verwijderd schreef op maandag 18 april 2005 @ 13:19:
Wat een ongelooflijk gaaf project. Hulde! Waarom verhuis je niet naar Delft? We hebben hier net een instemming gehad. Gemiste kans zou ik zeggen :+

Offtopic: wat is een goede beginplaats voor het lezen over zelfbouw van subs? (en dan bedoel ik het echte absolute n00b-niveau)
Ik zou beginnen met dit linkje, gevonden (na lang zoeken), op deze pagina. :> ;)

Great minds think alike!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verbal Kint schreef op maandag 18 april 2005 @ 14:22:
[...]

Ik zou beginnen met dit linkje, gevonden (na lang zoeken), op deze pagina. :> ;)
En natuurlijk deze: http://www.diysubwoofers.org/

Pagina: 1