Toon posts:

Socket A: nieuwe processor kopen?

Pagina: 1
Acties:
  • 159 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even een koopadvies nodig. Ik heb laatst wat mijn pc zitten upgraden, toen kocht ik het een na het ander, en nu is ie zo ongeveer weer nieuw (nou ja met oog op de portemonnee gedaan, dus het is geen topsysteem) behálve de processor.

De vraag is nu: zullen de ATHLON XP 3000+ processoren, zoals deze, goedkoper worden in de toekomst (zeg, over een halfjaartje) omdat ze verouderd zijn, of juist duurder omdat ze schaarser worden? Die Athlons voor socket A zijn uit de productie, zo weet ik, en de nieuwste semprons zijn niet echt beter dan die athlon xp 3000+ qua gemeten snelheid, maar misschien komen er nog nieuwe semprons aan die op mijn systeempje passen...?

Wellicht belangrijk: ik wil dat mijn computer nog een jaar of anderhalf/twee meegaat. Ik internet veel, draai er veel films op af, en sinds de aanschaf van mijn videokaart game ik ook weer (doom 3) zo af en toe. Ik ben nog student (het komende jaar althans) dus wil ik een goede pc voor weinig. Nu investeren in betere mobo en andere cpu is dus geen optie.
Vraag is dus: nu gaan voor Athlon xp 3000+ óf halfjaartje wachten want dan is die goedkoper, óf wachten op nog betere semprons die meer kloksnelheid gaan bieden met 333 fsb voor socket A.

specs:
Asus A7v8x-x mobo, amd athlon 1700+ (1,4 ghz), 512 mb geheugen (was 256), 60gb + (extra gekocht)120gb harddisk, windows xp, Soundblaster Live! 5.1 (nieuw), ATI Radeon 9200 (nieuw, had een ouwe hercules 3dprophet 32mb :P ), Acer 17" TFT (erg blij mee :P)

Alvast bedankt! :)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:22

Thandor

SilverStreak

Ik verwacht niet dat de AMD Athlon XP's nog goedkoper zullen worden.
Volgens mij zijn ze laatst een keer duurder geworden.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Thandor schreef op zondag 30 januari 2005 @ 21:57:
Eensch :) . Ze worden geloof ik niet meer gemaakt en er is nog best wat vraag naar (budget) dus ik denk dat je het beste nu er eentje kan kopen ;)

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-06 15:39

RetepV

ALLES valt te repareren

Je zou een Sempron kunnen kopen. De Athlon XP gaat er uit en wordt vervangen door de Sempron. Ik had eigenlijk nog een 'grote uitverkoop' verwacht voor de Athlon XP, waar ze hun magazijnen leegmaken tegen een leuke prijs. Maar misschien komt dat nog. De Sempron zal nog een tijdje blijven bestaan, dus daar kun je best voor gaan. Maar hij zal niet meer zo hard in clocksnelheid stijgen als de Athlon XP heeft gedaan. Ik verwacht nog wel wat hogere clocksnelheden.

Het enige wat je moet hopen is dat Asus ondersteuning voor de Sempron in een toekomstige BIOS gaat stoppen. Of misschien is dat er al.

[ Voor 14% gewijzigd door RetepV op 30-01-2005 22:02 ]

Macbook Pro

Verwijderd

Thandor schreef op zondag 30 januari 2005 @ 21:57:
Klopt, ze zijn door AMD duurder gemaakt om de AMD 64 bit reeks aantrekkelijker te maken.

Zie ook dit nieuwsbericht over de prijsverlaging van de AMD64:

nieuws: Prijsverlagingen Athlon 64-reeks verwacht op 15 oktober

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2005 22:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 30 januari 2005 @ 22:02:
[...]

Klopt, ze zijn door AMD duurder gemaakt om de AMD 64 bit reeks aantrekkelijker te maken.

Zie ook dit nieuwsbericht over de prijsverlaging van de AMD64:

nieuws: Prijsverlagingen Athlon 64-reeks verwacht op 15 oktober
Okee, bedankt jongens. Ik heb zojuist een Athlon XP 3000+ besteld. Ik zag dat er wel semprons waren boven de 3000+ range, maar die zijn geen socket A. (beneden de 3000-range wel, en die worden wel door Asus-mobo's ondersteund, zag ik.) Maar ja, ik ga het er niet op wagen, met die 3000+ houd ik het nog wel even uit. :P

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 20:05
Verstandige keuze, alle nieuwe Semprons komen toch niet meer op Socket A uit.
Alles wordt S754 / S939 (+S940 voor high-end).

Je hebt een goede keuze gemaakt. Ikzelf verwacht nog zo'n 15-18 maanden met mijn 3000+ te kunnen doen voordat ik overstap op het AMD64 platform.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Verwijderd

Topicstarter
RAILGUNNER schreef op maandag 31 januari 2005 @ 00:22:
Verstandige keuze, alle nieuwe Semprons komen toch niet meer op Socket A uit.
Alles wordt S754 / S939 (+S940 voor high-end).

Je hebt een goede keuze gemaakt. Ikzelf verwacht nog zo'n 15-18 maanden met mijn 3000+ te kunnen doen voordat ik overstap op het AMD64 platform.
Precies mijn plan. :)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:54

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik zou een Athlon XP (Barton) Mobile halen en het boeltje zwaar overklokken. Dan kan je goedkoop 4000+ performance halen. Nu is de cpu de bottleneck, de games hebben primair een snelle processor nodig, daarna komt pas de grafische kaart. Veel mensen draaien dat om.

[ Voor 38% gewijzigd door rapture op 31-01-2005 10:24 ]

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Je kan natuurlijk ook een 2e handse cpu kopen, scheelt ook weer

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
eppie schreef op maandag 31 januari 2005 @ 10:57:
Je kan natuurlijk ook een 2e handse cpu kopen, scheelt ook weer
idd, juist omdat veel mensen overstappen naar A64 etc. komen er betrekkelijk veel 2dehands socket A cpu's op de markt. Kun je veel geld mee besparen voor een cpu die verder identiek is aan een nieuwe.

Verwijderd

Ik zal érg snel een AthlonXP gaan halen. Alles gaat naar socket 754, en nieuw zijn de AXP's eigenlijk niet meer leverbaar. Ik zal wél snel een nieuw moederbord halen: Asus A7V8X = geen 200FSB...

Verwijderd

De Barthon is nu al erg moelijk verkrijgbaar, ik heb met moeite de barthon 3200+ kunne krijgen. Anders moet je een Barthon mobiel neme als die nog ergens te krijgen is.

• Palomar
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 31 januari 2005 @ 11:07:
Ik zal érg snel een AthlonXP gaan halen. Alles gaat naar socket 754, en nieuw zijn de AXP's eigenlijk niet meer leverbaar. Ik zal wél snel een nieuw moederbord halen: Asus A7V8X = geen 200FSB...
hij heeft ook een 3000+ besteld en die draait voor zover ik weet prima op een a7v8x (166fsb).

• Artz
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01-07 08:16
RetepV schreef op zondag 30 januari 2005 @ 22:01:
Je zou een Sempron kunnen kopen. De Athlon XP gaat er uit en wordt vervangen door de Sempron. Ik had eigenlijk nog een 'grote uitverkoop' verwacht voor de Athlon XP, waar ze hun magazijnen leegmaken tegen een leuke prijs. Maar misschien komt dat nog. De Sempron zal nog een tijdje blijven bestaan, dus daar kun je best voor gaan. Maar hij zal niet meer zo hard in clocksnelheid stijgen als de Athlon XP heeft gedaan. Ik verwacht nog wel wat hogere clocksnelheden.
Semprons voor Socket A staan stil en worden zo niet meer geproduceerd. Zoals eerder gezegd, alles gaat naar 754 en 939. Een Sempron is een magere XP voor iets minder geld dus zou ik zeker voor een Barton gaan. Krijg je nog wat voor je geld.

Verwijderd

De 3000+ is ook in 200FSB te krijgen, de VIA KT400 kan helaas "slechts" 166MHz FSB's aan. Voor meer heb je een nForce2 of KT600 (of hoger) plank nodig.

Verwijderd

je 1700+ is ook makkelijk te overclocken naar 3000+, dat kan je ook nog probern

Verwijderd

Wie zegt dat die 1700+ niet een proc van ná week40 2003 is, of erger nog: eentje met een palomino core? Daarnaast lockt de PCI/AGP bus van z'n moederbord niet...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 31 januari 2005 @ 12:33:
Wie zegt dat die 1700+ niet een proc van ná week40 2003 is, of erger nog: eentje met een palomino core? Daarnaast lockt de PCI/AGP bus van z'n moederbord niet...
eh, die 1700+ was dus een palomino core. Was van februari 2002. Enne, heb dus een barton gekocht idd.

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-08 08:56
@ Cabal

De Via KT400 chipset is in staat om op een FSB van 333 Mhz. te draaien.
Op mijn Asus A7V8X-X mobo lukt het om een AMD Athlon 2400 XP met een FSB van 333 mhz. te laten draaien.

[ Voor 4% gewijzigd door ruftman op 31-01-2005 13:52 ]

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:41

makje

Professioneel prutser

De VIA KT400 chipset heeft een maximale FSB van 166Mhz of DDR333, dat geeft Cabal dus gewoon goed aan. Zijn punt is dan ook volledig legitiem aangezien de meeste nieuwe Athlon XP 3000+ processoren die nu verkocht worden een FSB van 200Mhz oftewel DDR400 hebben, iets voor de TS om goed op te letten bij de aankoop dus...

edit:
Een sempron is op gelijke rating niet even snel als een Athlon XP. Het is verder dezelfde processor, maar bij de naamsverandering en herpostionering tegenover de celeron ipv de P4 vond AMD het ook gepast om de rating aan te passen. Een AMD XP 2000+ -> Sempron 2400+. Wil de topicstarter dus de snelste processor die op zijn mobo past, dan is de Athlon XP 3000+ met 166Mhz FSB de beste keuze, lukt die niet, dan de Athlon XP 2800+...

[ Voor 44% gewijzigd door makje op 31-01-2005 14:06 ]

9800x3d

Verwijderd

Topicstarter
Nu snap ik het even niet. Ik heb een athlon xp 3000+ 333 fsb gekocht. Ik heb bij asus gekeken welke cpu wordt ondersteund, en daar staat: "Athlon XP 3000+(333 MHZ FSB)(Model 10)(Barton)"

Ik zag dat alles wat sneller was (3200+) een fsb van 400 heeft en daarom niet past op mijn mobo.
maar als ik kijk naar mijn eigenschappen m.b.v. progje everest zie ik bij 'front bus eigenschappen':
type: dec alpha ev6,
bus breedte: 64 bit
werkelijke kloksnelheid: 133 mhz
effectieve kloksnelheid: 265 mhz
bandbreedte: 2122 MB/s

Hoe dan ook, ik heb gewoon - als relatieve leek die wel weet dat hij op fsb-aantal moet letten - gekeken op site van asus welke processor mijn mobo ondersteunt. Maar past die athlon xp 3000+ 333 mhz fsb nu of niet?

Verwijderd

Topicstarter
edit: zie deze link. Overal staat dat de a7v8x-x mobo met kt400 chipset fsb tot 333 mhz ondersteunt.

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2005 14:35 ]

• makje

makje

Professioneel prutser

Ja, hij moet gewoon gaan passen. Je hebt nu een FSB van 133Mhz blijkbaar, waarschijnlijk omdat je je XP 1700+ er nog in hebt zitten welke een FSB van 133Mhz heeft. Wanneer je er nu je XP 3000+ in stopt dan moet je de FSB even verhogen naar 166Mhz en je bent klaar :)

9800x3d

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
kijk anders eens in vraag en aanbod, voor bijvoorbeeld een mooie xp-m 2600+

vorige week heb ik mijn oude 1800+ vervangen door deze cpu, alle spellen (hl2,doom3,far cry) lopen allemaal nu perfect vloeiend

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op maandag 31 januari 2005 @ 14:34:
kijk anders eens in vraag en aanbod, voor bijvoorbeeld een mooie xp-m 2600+

vorige week heb ik mijn oude 1800+ vervangen door deze cpu, alle spellen (hl2,doom3,far cry) lopen allemaal nu perfect vloeiend
Tja, voor een athlon xp 2800+ wordt 90 euro gevraagd. Betaal ik net zo lief 120 euro voor de 3000+ bij een winkel met garantie :)

Verwijderd

Topicstarter
makje schreef op maandag 31 januari 2005 @ 14:33:
Ja, hij moet gewoon gaan passen. Je hebt nu een FSB van 133Mhz blijkbaar, waarschijnlijk omdat je je XP 1700+ er nog in hebt zitten welke een FSB van 133Mhz heeft. Wanneer je er nu je XP 3000+ in stopt dan moet je de FSB even verhogen naar 166Mhz en je bent klaar :)
Ok. wat ik al vermoedde: ergens wordt die fsb met een factor twee vermenigvuldigd in die verhalen van jullie. /edit: laat maar, onzin :P

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2005 15:23 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 31 januari 2005 @ 14:46:
[...]

Tja, voor een athlon xp 2800+ wordt 90 euro gevraagd. Betaal ik net zo lief 120 euro voor de 3000+ bij een winkel met garantie :)
ja voor zo'n klein verschil plus garantie zou ik het ook doen ! :)

• makje

makje

Professioneel prutser

Verwijderd schreef op maandag 31 januari 2005 @ 14:49:
[...]

Ok. wat ik al vermoedde: ergens wordt die fsb met een factor twee vermenigvuldigd in die verhalen van jullie. Ik heb 2 weken geleden voor het eerst een computer van binnen gezien (toen ging mn cpu-fan kapot, waardoor achteraf ook mijn mobo kapot bleek en mijn harddisk gecrasht, en ik als hardwareleek voor het eerst 1 voor 1 al die dingen ging fixen), en sindsdien zit ik dan wel weer dagelijks op GoT. Maarre, komt het doorrr... (gokje): het feit dat er zowel een northbridge als een southbridge chipset bestaat, en de cpu dus aan 2 kanten 'communiceert' ofzo?
Is er dan geen sprake van een misverstand, mensen die zeggen dat die chipset maar 166 mhz aan kan hebben in dat geval dus óók gelijk, omdat elke chipset 166mhz voor zn rekening neemt en dat bij elkaar (met een beetje goede wil) 333 mhz is?
Right.... Je klinkt alsof je in een onbekende sprookjeswereld bent beland en enkel de hulp hebt van een paar onbetrouwbare gidsen :X

Ik zou zeggen: verdiep je eens in de materie. In de PMG FAQ staat een hoop informatie over computers en hoe ze werken. Specifiek hier staat hoe het zit met de FSB en de Megahertzen. Het heeft dus helemaal niets te maken met north- en south bridge, maar met het feit dat het een DDR bus is, waardoor er per clockcycle 2 datapakketjes verstuurd kunnen worden ipv 1. Heb je dus een FSB van 166Mhz dan kan er effectief 2x zoveel verkeer overheen en is het dus vergelijkbaar met 333Mhz. Dat fabrikanten alles qua Mhz'en en DDR waardes door elkaar gooien om zo hun produkten sneller te laten lijken is leuk, maar daar moet jij even doorheen kijken. Je geloof toch ook niet dat DDR400/PC3200 geheugen op 400Mhz werkt? het werkt dus op 200Mhz...

9800x3d

Verwijderd

Topicstarter
makje schreef op maandag 31 januari 2005 @ 15:04:
[...]

Right.... Je klinkt alsof je in een onbekende sprookjeswereld bent beland en enkel de hulp hebt van een paar onbetrouwbare gidsen :X

Ik zou zeggen: verdiep je eens in de materie. In de PMG FAQ staat een hoop informatie over computers en hoe ze werken. Specifiek hier staat hoe het zit met de FSB en de Megahertzen. Het heeft dus helemaal niets te maken met north- en south bridge, maar met het feit dat het een DDR bus is, waardoor er per clockcycle 2 datapakketjes verstuurd kunnen worden ipv 1. Heb je dus een FSB van 166Mhz dan kan er effectief 2x zoveel verkeer overheen en is het dus vergelijkbaar met 333Mhz. Dat fabrikanten alles qua Mhz'en en DDR waardes door elkaar gooien om zo hun produkten sneller te laten lijken is leuk, maar daar moet jij even doorheen kijken. Je geloof toch ook niet dat DDR400/PC3200 geheugen op 400Mhz werkt? het werkt dus op 200Mhz...
Nou ja, zo raar is het toch niet dat ik het niet meer snap wanneer sommigen zeggen dat die amd athlon 3000+ wel past op mijn mobo, en anderen niet? Maar ja, mijn gegokte verklaring die fout bleek te zijn klinkt dan ook wel heel erg als een klok-en-klepel-n00b-verhaal, dat snap ik 8)
Anywho, ik heb urenlang gesurft om te bepalen welke cpu ik kan nemen en waar die het goedkoopst is, en over DDR-waarden wordt dan nergens gesproken.Op de site van Asus staat dat die-en-die cpu wordt ondersteund, dus daar zoek ik dan naar. fsb van max 333mhz, dat staat overal, dan lijkt er ook geen réden te zijn om me meer te gaan verdiepen.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:54

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op maandag 31 januari 2005 @ 15:21:
[...]

Nou ja, zo raar is het toch niet dat ik het niet meer snap wanneer sommigen zeggen dat die amd athlon 3000+ wel past op mijn mobo, en anderen niet? Maar ja, mijn gegokte verklaring die fout bleek te zijn klinkt dan ook wel heel erg als een klok-en-klepel-n00b-verhaal, dat snap ik 8)
Anywho, ik heb urenlang gesurft om te bepalen welke cpu ik kan nemen en waar die het goedkoopst is, en over DDR-waarden wordt dan nergens gesproken.Op de site van Asus staat dat die-en-die cpu wordt ondersteund, dus daar zoek ik dan naar. fsb van max 333mhz, dat staat overal, dan lijkt er ook geen réden te zijn om me meer te gaan verdiepen.
In de FAQ wordt DDR heel mooi uitgelegd.

Dus ik ga maar n00b-taal spreken tegen de n00bs, anders verstaan ze niet?
Jouw moederbord lust processors met FSB tot 333 reclame-MHz.

Dus een processor zoeken met FSB 333 reclame-MHz. Athlon XP 3000+ bestaat zowel in 333 als in 400 reclame-MHz smaak.

Het beste waar voor je geld blijft een Athlon XP Barton Mobile zwaar overklokken.

Verwijderd

Topicstarter
rapture schreef op maandag 31 januari 2005 @ 15:37:
[...]

In de FAQ wordt DDR heel mooi uitgelegd.
Ik heb het gelezen :)
Dus ik ga maar n00b-taal spreken tegen de n00bs
Graag!
anders verstaan ze niet?
Neuh :P
Jouw moederbord lust processors met FSB tot 333 reclame-MHz.
Duidelijk!
Dus een processor zoeken met FSB 333 reclame-MHz.
Gedaan :)
Athlon XP 3000+ bestaat zowel in 333 als in 400 reclame-MHz smaak.
Wist ik ;)
Dan is nu alles duidelijk. Bedankt (echt) en tot de volgende keer. :>

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2005 15:47 ]

• makje

makje

Professioneel prutser

[...]

Mwoh, van mij hoef jij je er niet in te verdiepen hoor. Er is echter een reden dat ik het verschil tussen marketing 333DDR en de werkelijke FSB snelheid in Megahertzen probeerde uit te leggen. AMD zegt namelijk dat die processor een FSB heeft van 333Mhz, echter dat klopt niet en dat zul je bij de meeste moederborden ook niet in de BIOS aantreffen. Je hebt een Asus moederbord en asus geeft meestal de echte MHZ'en aan in de BIOS, wil jij je FSB dus juist instellen dan zul je hem op 166Mhz moeten zetten, naar 333Mhz kun je dus lang zoeken in je BIOS.

Om een voorbeeld te geven: er zijn (vooral oudere) socket A processoren met een FSB van 100Mhz oftewel 200DDR. Er zijn nu echter ook socket A processoren met 200Mhz fsb oftewel 400DDR. Als beginneling kan ik dus zo'n eerste processor aanschaffen tesamen met een nieuw moederbord. Ik druk de processor erin, zet de PC aan en ga naar de bios. Hierin zie ik staan dat de PC zelf de FSB al op 100Mhz heeft gezet. Ik met mijn n00b hoofd denk dan: hela, mijn processor heeft een FSB van 200Mhz! en selecteer dus dat de FSB op 200 moet. Dit gaat natuurlijk nooit werken en met een beetje pech heb ik daarmee dan de processor gesloopt. Oeps :o

Om dit soort foutjes te voorkomen is het belangrijk om onderscheid te maken tussen FSB en DDR waardes. De FSB geven we in Megahertzen aan, waar MHZ een meeteenheid is. Het wordt alleen lastig als mensen de DDR waardes tesamen met de meetwaarde Mhz gaan vermelden. Zoals bijv AMD met hun '400Mhz FSB' en Intel met hun '800Mhz FSB', beiden doen dat niet omdat ze vinden dat het juist is wat ze noteren, maar omdat het marketingtechnisch lekkerder klint, puur en alleen voor de pegels dus. Technisch gesproken zal niemand ontkennen dat de bus nog steeds op 200Mhz draait, en dat is ook wat de BIOS en alle uitleesprogramma's (zoals Everest in een van je posts hierboven) laten zien.

@rapture: hij heeft net voor het eerst de binnenkant van de pc gezien, laten we hem dus nog maar niet aanzetten tot het overklokken van zijn pc, oke? ;)

9800x3d

Verwijderd

Topicstarter
makje schreef op maandag 31 januari 2005 @ 15:58:
[...]

Mwoh, van mij hoef jij je er niet in te verdiepen hoor. Er is echter een reden dat ik het verschil tussen marketing 333DDR en de werkelijke FSB snelheid in Megahertzen probeerde uit te leggen. AMD zegt namelijk dat die processor een FSB heeft van 333Mhz, echter dat klopt niet en dat zul je bij de meeste moederborden ook niet in de BIOS aantreffen. Je hebt een Asus moederbord en asus geeft meestal de echte MHZ'en aan in de BIOS, wil jij je FSB dus juist instellen dan zul je hem op 166Mhz moeten zetten, naar 333Mhz kun je dus lang zoeken in je BIOS.

Om een voorbeeld te geven: er zijn (vooral oudere) socket A processoren met een FSB van 100Mhz oftewel 200DDR. Er zijn nu echter ook socket A processoren met 200Mhz fsb oftewel 400DDR. Als beginneling kan ik dus zo'n eerste processor aanschaffen tesamen met een nieuw moederbord. Ik druk de processor erin, zet de PC aan en ga naar de bios. Hierin zie ik staan dat de PC zelf de FSB al op 100Mhz heeft gezet. Ik met mijn n00b hoofd denk dan: hela, mijn processor heeft een FSB van 200Mhz! en selecteer dus dat de FSB op 200 moet. Dit gaat natuurlijk nooit werken en met een beetje pech heb ik daarmee dan de processor gesloopt. Oeps :o

Om dit soort foutjes te voorkomen is het belangrijk om onderscheid te maken tussen FSB en DDR waardes. De FSB geven we in Megahertzen aan, waar MHZ een meeteenheid is. Het wordt alleen lastig als mensen de DDR waardes tesamen met de meetwaarde Mhz gaan vermelden. Zoals bijv AMD met hun '400Mhz FSB' en Intel met hun '800Mhz FSB', beiden doen dat niet omdat ze vinden dat het juist is wat ze noteren, maar omdat het marketingtechnisch lekkerder klint, puur en alleen voor de pegels dus. Technisch gesproken zal niemand ontkennen dat de bus nog steeds op 200Mhz draait, en dat is ook wat de BIOS en alle uitleesprogramma's (zoals Everest in een van je posts hierboven) laten zien.
Duideljk. :)
@rapture: hij heeft net voor het eerst de binnenkant van de pc gezien, laten we hem dus nog maar niet aanzetten tot het overklokken van zijn pc, oke? ;)
Was het ook niet van plan. Wil tot slot nog wel even melden dat toen mijn vorige mobo dienst weigerde omdat mijn northbridge fan kapot was, ik daar geen fan voor kon krijgen in de winkel, alleen een koelblok waarvoor ik de plugholes miste, en ik de oplossing zocht in het ombouwen van een videocardfan, die echter een verkeerd formaat stekker had, waardoor ik de draadjes uit het stekkertje trok en ze gewoon op 2 van de 3 pinnetjes van het cpu-fan-stopcontact heb geprutst. En hij draaide!
Goed, daarna las ik dat dat mobo ook draait zonder northbridgefan (meer voor de show) en mijn mobo al doorgebrand bleek, maar het gaat om het idee: zelf lopen kloten om je compu te laten werken, nieuwe cpu-fans en harddisks installeren - ik vind het echt superleuk! Mijn volgende pc ga ik zelf in elkaar zetten. Ik ben dus nog behoorlijk onervaren, maar GoT is nog niet van mij af :P

• Mister_X
  • Laatst online: 07-04 08:41
[...]

Zal ik het nog moeilijker voor je maken:

Hij past ook wel hoor! Draait alleen dan niet op de juiste snelheid... Vroegah, toen bartons nog MP-vrij waren, kon je zelfs de mp verhogen (wire trick @ pin-mod....) zodat die 333mhz cpu-sletjes gewoon op een KT266 chipset draaide op de juiste snelheid >:)

Verwijderd

Mister_X schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 10:48:
[...]

Zal ik het nog moeilijker voor je maken:

Hij past ook wel hoor! Draait alleen dan niet op de juiste snelheid... Vroegah, toen bartons nog MP-vrij waren, kon je zelfs de mp verhogen (wire trick @ pin-mod....) zodat die 333mhz cpu-sletjes gewoon op een KT266 chipset draaide op de juiste snelheid >:)
Maar de fsb zorgt voor meer snelheden. Dus ook je memory etc. Je ahd dus wel gelijke ''mhz'en'' maar niet precies een even snel systeem ;)
Pagina: 1